Nacionālās drošības koncepcija
2004.gads
Ievads
....... |
3 |
1. Latvijas nacionālā drošība un nacionālās drošības politika
................ |
3 |
2. Nacionālās drošības apdraudējumu novēršanas principi
.
.... |
4 |
2.1. Ārpolitika
...... |
4 |
2.2. Valsts aizsardzība
...
...... |
5 |
2.3. Sabiedrības integrācija un sociālā vide
.... |
5 |
2.4. Ekonomiskā drošība
..... |
6 |
2.5. Robežu kontrole un migrācija
..
.... |
7 |
2.6. Noziedzība
..
...... |
7 |
2.7. Terorisms un kritiskā infrastruktūra
..... |
9 |
2.8. Krīzes situāciju un katastrofu novēršana un pārvarēšana
..... |
10 |
Nobeigums
....... |
11 |
|
|
Dalība
Eiropas Savienībā (turpmāk tekstā ES) un Ziemeļatlantijas līguma organizācijā
(turpmāk tekstā NATO) izmaina Latvijas ģeopolitisko stāvokli un drošības
vidi. Jaunais Latvijas valsts statuss nosaka nepieciešamību izstrādāt
atbilstošu Nacionālās drošības koncepciju.
Īstenojot
drošības politiku, Latvija arī turpmāk ievēros starptautisko tiesību principus,
kas ietverti Apvienoto Nāciju Organizācijas (turpmāk ANO) Statūtos, Eiropas
drošības un sadarbības organizācijas (turpmāk EDSO) dokumentos, kā arī
Latvijai saistošajos starptautiskajos līgumos. Latvijas drošības politika tiek
īstenota, neapdraudot nevienu citu valsti.
Latvijas
drošība sasniedzama, nodrošinot stabilu iekšpolitisko, sociālo un ekonomisko
situāciju, attīstot efektīvas aizsardzības spēku struktūras, pilnveidojot krīžu
vadības un civilās aizsardzības sistēmas, nostiprinot tiesiskas valsts sistēmu
un struktūras, ievērojot starptautiskas saistības un normas, kā arī pilnībā
integrējoties Eiropas un transatlantiskajās politiskajās, ekonomiskajās,
drošības un aizsardzības struktūrās.
Valsts
drošības politika un tās mērķu sasniegšana ir visu valsts institūciju un valsts
iedzīvotāju atbildība.
NATO un
ES dalībvalsts statuss būtiski maina Latvijas ārējo drošības vidi, maksimāli
samazinot ārēju militāru un politisku apdraudējumu. Latvijai paveras līdz šim
nebijušas iespējas izmantot ES piedāvātās ekonomiskās un politiskās iespējas un
salīdzinoši īsā laika posmā kļūt par līdzvērtīgu pārējo Eiropas valstu
sadarbības partneri kopējās Eiropas telpas drošības stiprināšanā.
Pēdējo
gadu laikā Latvijas iekšējā drošības vidē ir notikušas pozitīvas pārmaiņas,
tomēr pastāv ekonomiskās neatkarības apdraudējumi, neatrisināti vides
aizsardzības jautājumi, organizētās noziedzības un korupcijas problēmas, kas
var negatīvi iespaidot valsts drošību un iedzīvotāju uzticību esošai
demokrātiskai valsts iekārtai.
Šobrīd Latvija ir dalībvalsts visās svarīgākajās pasaules un reģionālajās starptautiskajās organizācijās. Kļūstot par pilntiesīgu dalībvalsti ES un NATO, Latvija ir realizējusi pēdējo desmit gadu būtiskākos ārpolitiskos mērķus. ES un NATO uzskatāmas par Latvijas neatkarības neatgriezeniskuma, drošības un saimnieciskās augšupejas garantiem. Latvijas interesēs ir, neskatoties uz valsts nelielo teritoriju un ierobežotajiem resursiem, konstruktīvi un līdzvērtīgi darboties starptautiskajās organizācijās, ieņemt iespējami aktīvu lomu starptautiskās drošības politikas veidošanā.
Latvijas
Republikas nacionālā drošība ir valsts un sabiedrības spēja aizsargāt,
nostiprināt un attīstīt sabiedrības un jebkura valsts iedzīvotāja individuālās
drošības intereses un Latvijas Republikas Satversmē noteiktās pamatvērtības
valstisko neatkarību, valsts demokrātisko iekārtu, teritoriālo integritāti,
cilvēktiesības, valsts iekšējo drošību un iedzīvotāju labklājību, sabiedrības
brīvas attīstības perspektīvu, politisku un ekonomisku stabilitāti.
Nacionālās
drošības intereses ietver valsts un sabiedrības ilgtermiņa attīstībai
nepieciešamo priekšnoteikumu nodrošināšanu, Latvijas iedzīvotāju valodas un
kultūras identitātes saglabāšanu, aizsardzības sistēmas uzturēšanu, zinātniskā
un tehniskā potenciāla attīstīšanu, vides ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanu,
kritiskās infrastruktūras, telekomunikāciju un informācijas tehnoloģiju
drošības nodrošināšanu un attīstību.
Nacionālās
drošības politika ir pasākumu kopums, kas vērsts uz apdraudējumu un potenciālo
riska faktoru novēršanu. Nacionālo drošību nodrošina, īstenojot vienotu,
mērķtiecīgu un sistemātisku valsts un sabiedrības politiku: attīstot stabilu
iekšpolitisko, sociālo un ekonomisko vidi, attīstot efektīvus Nacionālos
bruņotos spēkus (turpmāk tekstā NBS), nodrošinot krīzes pārvarēšanas spējas, veidojot
tiesisku valsti, ievērojot starptautiskās tiesības, kā arī līdzdarbojoties
Eiropas un transatlantiskajās politiskajās, ekonomiskajās, drošības un
aizsardzības struktūrās.
Latvijas
nacionālās drošības politikas veiksmīgas īstenošanas priekšnoteikums ir
sabiedrības izpratne par šajā koncepcijā minētiem mērķiem un atbalsts to
īstenošanai.
Latvijas
ārpolitika ir vērsta uz Latvijas nacionālo interešu aizstāvību starptautiski,
veidojot tādu starptautisko politiku, kas palielinātu Latvijā drošību un
stabilitāti, vairotu iedzīvotāju labklājību, kā arī veicinātu starptautisko
tiesību ievērošanu un samazinātu starptautisko konfliktu un krīžu izcelšanās
iespējas.
Dalība
starptautiskajās organizācijās ir līdzeklis Latvijas neatkarības, drošības un
saimnieciskās augšupejas nostiprināšanai, kā arī valsts nacionālo interešu
aizstāvēšanai pasaulē. Kā starptautisko organizāciju loceklei Latvijas
interesēs ir kopīgi ar citām valstīm stāties pretī starptautiskās drošības
apdraudējumiem gan politiski, izmantojot starptautisko tiesību un
organizāciju sistēmu, gan militāri, gan sociāli ekonomiskās palīdzības un
zināšanu nodošanas veidā. Latvija atzīst, ka var rasties situācijas, kad
starptautiskai sabiedrībai būs jārīkojas ātri un izlēmīgi, lai neitralizētu
draudus pirms to īstenošanas.
Labas
kaimiņattiecības ir neatņemama Latvijas nacionālo drošības interešu īstenošanas
sastāvdaļa. Latvija kā ES un NATO dalībvalsts arī turpmāk pievērsīs lielu vērību
reģionālās sadarbības nostiprināšanai. Tāpat Latvijas drošības interesēs ir
demokrātisko procesu pieaugoša attīstība ārpus Baltijas jūras valstu reģiona,
par prioritāru uzskatot NVS valstu telpu.
Latvijas
ārpolitika ir virzīta uz to, lai stiprinātu NATO, ES, kā arī sadarbību ar
Ziemeļamerikas un Āzijas demokrātiskajām valstīm. Latvijas puse uzskata par
atbalstāmu ASV līdzdalību Eiropas drošības nodrošināšanas procesos, kas
joprojām paliek kā viens no Eiropas stabilitātes pamatelementiem.
Latvijas
prioritātes:
· Aktīva darbība starptautiskajās organizācijās;
· Baltijas jūras valstu reģionālās sadarbības
nostiprināšana;
· Starptautiskās drošības vides stabilizēšana sociāli
ekonomiskās palīdzības un zināšanu nodošanas veidā;
· Latvijas aktīva līdzdalība Eiropas Savienības kaimiņu politikas veidošanā.
Pašlaik nepastāv tieši militāri draudi ne
Latvijai, ne Baltijas valstīm kopumā. Baltijas valstīm izveidojusies cieša
militārā sadarbība. Baltijas jūras valstu reģions ir stabils un drošs. Latvija
militāro drošību un aizsardzību saista ar dalību un pilnīgu integrāciju NATO.
Vienlaikus Latvija atbalsta ES militāro spēju attīstību, lai nākotnē ES arvien
plašāk varētu iesaistīties starptautisko miera uzturēšanas un militāro
operāciju vadībā un plānošanā, kā arī starptautiskās drošības un stabilitātes
stiprināšanā.
· Efektīvu bruņoto spēku izveide;
· Dalība starptautiskajās militārajās un miera uzturēšanas operācijās;
· Ziemeļatlantijas (NATO) alianses militāro spēju stiprināšana;
· Latvijas aktīva
līdzdalība Eiropas Savienības kopējās aizsardzības politikas veidošanā.
Demokrātijas pamatā ir sabiedrības interesēs veidota publiska vara,
kuras darbību atbalsta nevalstiskās organizācijas un iedzīvotāji,
līdzdarbojoties lēmumu pieņemšanas procesā. Valsts izaugsmē un drošības
garantēšanā būtiska loma ir visai sabiedrībai, visu iedzīvotāju grupu aktīvai
līdzdalībai.
Sabiedrības integrācija ir viens no faktoriem, kas stabilizē
iekšpolitisko situāciju kopumā. Integrācija izpaužas kā politisku, sociālu, reģionālu
un kultūras vides procesu elementu kopums. Sabiedrības neapmierinātību un
sociālo spriedzi var radīt sociālā noslāņošanās, nabadzība un sociālā
atstumtība, kā arī tolerances trūkums un jebkāda veida diskriminācija. Dažādu
sabiedrības grupu atsvešināšanos no valsts un iespējamo informatīvo, kultūru un
sociālo marginalizāciju veicina tādi faktori kā vāji attīstītais nevalstiskais
sektors, sociālā dialoga nepietiekamība, valsts valodas nepietiekamas zināšanas.
Latvijas mērķis ir veicināt nevalstisko organizāciju iesaisti valsts
pārvaldes procesos, kā arī dažādu sociālo grupu izpratni par valsts realizēto
politiku un sadarbību tās realizācijā.
Svarīgs jautājums Latvijas etnopolitikas
apstākļos ir pilsonība. Valstī ir salīdzinoši liels nepilsoņu skaits. Tāpēc
Latvijas valsts interesēs ir veicināt un atbalstīt naturalizācijas procesa
gaitu.
Latvijas prioritātes:
· Sabiedrības
līdzdalības politiskajos procesos nostiprināšana;
· Naturalizācijas
gaitas veicināšana;
· Valstiskās
lojalitātes veicināšana;
· Informatīvās telpas
un izglītības segregācijas mazināšana.
Latvijas ekonomiskā drošība saistīta ar stabilu ekonomisko pieaugumu,
līdzsvaru starp izdevumiem un ieņēmumiem, eksportu un importu un pastāvīgu
investīciju pieaugumu. Šajā procesā Latvijas mērķis ir nodrošināt stabilu un
ilgtermiņa valsts ekonomisko suverenitāti.
Valstī uzmanība jākoncentrē uz efektīvas un konkurētspējīgas nozaru struktūras
izveidošanas stimulēšanu. Veidojot ekonomikas attīstībai labvēlīgus
nosacījumus, nepieciešams attīstīt
uzņēmējdarbībai labvēlīgu vidi, uzlabojot nodokļu sistēmu. Konkurētspējīgu produktu
ar augstu pievienoto vērtību apjoma pieaugums un to eksports var samazināt
ārējās tirdzniecības deficītu. Pašlaik pieaugoša importa rezultātā it īpaši
pārtikas preču grupā no Latvijas iekšējās aprites aizplūst ievērojami
finansiālie līdzekļi, kas paliek ārvalstu ražotājiem un eksportētājiem, un tie
tiek zaudēti gan valsts budžetam iespējamo nenomaksāto nodokļu veidā ,
gan uzņēmējiem kā iespējamā peļņa.
Latvijas ekonomiskā attīstība notiek strauji,
un vidējā termiņā tiek prognozēti stabili pieauguma tempi. Tautsaimniecības
attīstība ir sabalansēta, labi izaugsmes rādītāji ir gan rūpniecībai, gan
svarīgākajām pakalpojumu nozarēm. Latvijai iestājoties ES, būtiski samazināta
valsts atkarība no nestabiliem ārējiem tirgiem.
Valsts
ekonomiskā attīstība ir saistīta ar spējām saglabāt un paaugstināt esošo
tranzītkravu plūsmu. Galvenie uzdevumi tranzīta pakalpojumu jomas attīstīšanā
ir pakalpojumu konkurētspējas nodrošināšana, vienotas un harmoniskas transporta
infrastruktūras attīstība iekšzemes un starptautisko tranzīta pārvadājumu
veikšanai, Latvijas ostu infrastruktūras attīstība, autoceļu tīkla un
rietumuaustrumu dzelzceļa koridora un ar to saistītās infrastruktūras
modernizācija. Prioritāra ir Latvijas līdzdalība Trans-Eiropas transporta tīkla
paplašināšanā. Pastiprināta uzmanība pievēršama starptautisko ekonomisko
attiecību attīstībai u
n sadarbības veicināšanai ar Latvijas tranzītam nozīmīgām
valstīm NVS un Vidusāzijas reģionā.
Latvijas
ekonomiskās suverenitātes nodrošināšanā svarīga ir orientācija uz precēm un
pakalpojumiem ar augstu pievienoto vērtību, konkurētspējīgu produktu pieaugums
un to eksports, aktivizējot valsts ekonomisko interešu pārstāvniecību ārvalstīs.
Latvijas
mērķis ir nodrošināt līdzsvarotu attīstību visā Latvijas teritorijā, kas
sasniedzams, īstenojot administratīvi teritoriālo reformu, veicinot reģionālo
attīstību, samazinot un novēršot nevēlamās reģionālās atšķirības.
Latvijas
prioritātes:
· Energoapgādes diversifikācija un rezervju veidošana;
· Orientācijas uz preču ar augstu pievienoto vērtību
ražošanu veicināšana;
· Līdzsvarotas reģionālās attīstības veicināšana;
· Tranzīta pakalpojumu jomas attīstībai nepieciešamās
infrastruktūras attīstīšana.
Nodrošinot valstisko neatkarību un veicinot iekšējo drošību, būtiska
nozīme ir spējām apsargāt un kontrolēt valsts robežu. Šajā jomā riski saistīti
ar personu, transportlīdzekļu un kravu nelegālu robežas šķērsošanu,
kontrabandas preču, ieroču, narkotisku un radioaktīvu vielu nelegālu ievešanu
valstī un tālāku pārvešanu uz ES valstīm, kā arī nelegālu migrāciju.
Latvijas mērķis ir sasniegt pilnīgu robežu apsardzību un kontrolētu
migrācijas plūsmu, kas nodrošināms, attīstot robežapsardzības infrastruktūru,
precīzi definējot ieceļošanas nosacījumus, paredzot mehānismus un sankcijas,
lai novērstu un apkarotu nelegālu migrāciju. Latvija atbalsta biometrijas
pazīmju iekļaušanu vīzās un uzturēšanās atļaujās. Latvija kā vienu no
prioritātēm izvirza readmisijas līgumu noslēgšanu ar trešajām valstīm.
Latvijas prioritātes:
· Pilnveidot valsts
robežas apsardzību un kontroli atbilstoši ES prasībām;
· Attīstīt
robežapsardzības infrastruktūru;
· Kontrolēt migrācijas
procesus valstī.
Sabiedrības un katra indivīda drošību
raksturo vispārējie valsts noziedzības rādītāji. Organizētā noziedzība ir
saistīta ar narkotisko vielu, ieroču un sprāgstvielu kontrabandu, cilvēku
tirdzniecību un to seksuālu izmantošanu, nelegālo migrāciju un nelikumīgi
iegūtu finanšu līdzekļu legalizāciju.
Organizētās noziedzības interešu centrs arvien vairāk tiek pārvietots
no vardarbīgiem noziegumiem uz ekonomiskiem: kontrabandu un krāpšanu.
Gan starptautiskās, gan iekšējās drošības
stiprināšanā svarīgs faktors ir stratēģiskas nozīmes preču aprites kontrole.
Latvijā uzglabāto vai lietošanā esošo radioaktīvo vai citu stratēģiskas nozīmes
preču izmantošana šantāžai vai diversijai var radīt nozīmīgus draudus.
Atsevišķu šādu drošības pasākumu risināšana iespējama tikai starptautiskā
mērogā. Pastāv risks, ka Latvija
var tikt izmantota gan kā starpposms stratēģiskas nozīmes preču tirdzniecības
operācijām, gan kā teritorija stratēģiskas nozīmes preču izplatīšanai vai
ražošanai. Latvijā ir fiksētas nelegālas darbības ar jonizējoša un radioaktīva starojuma avotiem.
Pieaudzis apdraudējums, ko izraisa narkotisko un psihotropo vielu
izplatība un lietošana. Narkotisko un psihotropo vielu lietošanā tiek
iesaistītas arvien jaunāka vecuma lietotāju grupas, pieaug organizētās
noziedzības grupējumu ietekme uz narkotisko un psihotropo vielu nelegālo
apriti. Latvija arvien biežāk tiek izmantota kā tranzītvalsts narkotisko un
psihotropo vielu pārvadāšanai uz kaimiņvalstīm.
Latvijas mērķis ir mazināt narkotisko un psihotropo
vielu izplatību valstī, novērst organizētās noziedzības grupējumu
mēģinājumus ietekmēt valsts ekonomiku, mazināt korupciju, veicinot atklātības
principa ievērošanu, nodrošinot valsts nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto
obligāto maksājumu iekasēšanu Latvijas teritorijā un uz muitas robežas,
attīstot efektīvu, vienkāršu un taisnīgu nodokļu un muitas administrēšanu.
Šis
mērķis sasniedzams, piedaloties Baltijas jūras reģiona valstu Speciālās
komisijas organizētās noziedzības apkarošanai darbā, sadarbojoties ar INTERPOL
un EUROPOL; narkotiku apkarošanas jomā
iesaistoties Eiropas valstu narkotiku nelegālās aprites ierobežošanas
procesos un veicinot atbildīgo dienestu sadarbību.
Kā
atsevišķs risks izpaužas korupcija. Tās sekas rada draudus valsts attīstībai,
kaitē valsts starptautiskajam prestižam un suverenitātei, pazemina iedzīvotāju
dzīves līmeni un rada iedzīvotāju neuzticību valstij un demokrātiskai pārvaldes
sistēmai.
Korupcijas
novēršanas jomā būtiski pievienoties Eiropas Padomes Civiltiesību konvencijai
par korupciju, kā arī EDSO Konvencijai par ārvalstu amatpersonu kukuļošanas
apkarošanu starptautiskajos uzņēmējdarbības darījumos, nodrošināt ES un citu
starptautisko institūciju un organizāciju finansējuma likumīgu un lietderīgu
izmantošanu. Korupcijas novēršanai valstī vienlaikus ir jādarbojas
trīs virzienos novēršana, apkarošana un izglītošana. Šo virzienu attīstībai nepieciešama valsts institūciju, privātā sektora
un sabiedrības sadarbība. Korupcijas novēršanas galvenie uzdevumi ir tiesību
aktu pilnveidošana, institucionālās
sistēmas nostiprināšana, sabiedrības
tiesiskās apziņas celšana un tās atbalsts.
Latvijas prioritātes:
· Mazināt narkotisko un
psihotropo vielu izplatību Latvijā;
· Ierobežot organizētās noziedzības grupējumu pārrobežu
sadarbības tendences un mēģinājumus gūt ietekmi uz ekonomiskajiem procesiem;
· Mazināt korupciju, veicinot sabiedrības izpratni par
nepieciešamību iesaistīties korupcijas likvidēšanā.
Arvien
lielāku draudu pasaules sabiedrībai rada radikāli un ekstrēmi noskaņoti
indivīdi un grupējumi, kuri iecerēto mērķu sasniegšanai ir tendēti izmantot
politiskas provokācijas, diversijas un terora aktus.
Starptautisko teroristisko organizāciju draudi ir
vērsti uz valsts pārvaldes un izpildvaras institūciju un amatpersonu,
stratēģisku valsts un tautsaimniecības objektu, starptautisku organizāciju un
NATO valstu pārstāvniecību apdraudējumiem. Teroristiskas organizācijas var
radīt apdraudējumu starptautiskās operācijās esošām NBS vienībām un Latvijas
valsts pārstāvniecībām ārvalstīs.
Latvijā
perspektīvā var palielināties Eiropā darbojošos radikālo un ekstrēmo kustību
skinhedu, neonacistu, totalitāru sektu piekritēju aktivitātes.
Kopš Latvija iesaistījusies cīņā pret starptautisko terorismu, nevar
izslēgt terora aktu iespējamību pret Latvijas vai citu valstu amatpersonām
Latvijas teritorijā, stratēģiski svarīgiem objektiem un NBS vienībām. Latvijas
teritorija var tikt izmantota starptautisko teroristisko organizāciju nelikumīgām
tranzīta un finanšu līdzekļu legalizācijas operācijām, akciju organizēšanai
trešajās valstīs.
Latvijas stratēģiskais mērķis ir ierobežot terorismu un ekstrēmismu
visās to izpausmes formās, ierobežot politisko ekstrēmismu un sabiedrības
radikālisma galējās izpausmes formas, kā arī veikt pasākumus, kas būtiski
samazinātu iespējas izdarīt vai veicināt terora aktus Latvijā vai ārvalstīs.
Mūsdienu sabiedrības pastāvēšana, drošība un labklājība ir
atkarīga no kompleksas infrastruktūras,
ko veido inženierbūvju, enerģijas, transporta, sakaru un informācijas
tehnoloģiju sistēmas.
Nacionālās drošības jomā par kritisko pieņemts definēt infrastruktūru,
kuras iznīcināšana, funkciju (darbības) pārtraukšana vai būtiska samazināšana
rada draudus sabiedrības drošībai, indivīdu veselībai, dzīvībai, labklājībai,
kā arī apdraud efektīvu sabiedrības un valsts pārvaldi.
Pagaidām nepietiekami tiek novērtēts fakts,
ka strauji pieaug kritiskās infrastruktūras sistēmas atkarība no informācijas
tehnoloģijām, tāpēc darbība, kura vērsta pret kādu konkrētu objektu,
informāciju tehnoloģiju integritātes dēļ var apdraudēt citu sistēmas objektu
vai sektoru kopumā.
Latvijas mērķis ir izveidot kritiskās infrastruktūras aizsardzības
sistēmu kā integrētu nacionālās drošības sistēmas sastāvdaļu, par galveno
principu nosakot objektu sniegto pakalpojumu (funkciju) nepārtrauktu
nodrošināšanu.
Latvijas prioritātes:
· Uzlabot
tiesībsargājošo iestāžu sadarbību un gatavību terorisma draudu novēršanai;
· Vienota Pretterorisma centra darbības uzsākšana un strukturāla
nostiprināšana;
· Kritiskās
infrastruktūras aizsardzības sistēmas izveide.
Tehnogēno
katastrofu risks saistīts ar bīstamo ķīmisko un naftas produktu tranzītu caur
Latvijas teritoriju un šo produktu pārkraušanu terminālos, kas atrodas
apdzīvotās vietās vai tuvu tām. Latvijā ir vairāki simti valsts un vietējās
nozīmes paaugstināta riska objektu. Valsts teritoriju šķērso maģistrālie naftas
un gāzes vadi. Problēmas rada bezsaimnieka ķīmisko vielu un atkritumu atrašanas
gadījumi, kā arī ķīmisko avāriju rezultātā radušies bīstamie atkritumi.
Riska
faktors videi un iedzīvotājiem ir atomelektrostacijas tuvākajās kaimiņvalstīs
un jonizējošā starojuma avotu neautorizēta pārvietošana, īpaši kopā ar metāla
atgriezumiem un lūžņiem.
Latvijā
pieaug gan dažādu kravu tranzīta plūsma caur valsts teritoriju, gan cilvēku
pārvietošanās no citām valstīm uz vai caur Latviju. Līdz ar to pieaug tehnogēno
(transporta) avāriju risks.
Valsts drošības aspektā kā risks vērtējams
vispārējais sabiedrības veselības stāvoklis un nepietiekami nodrošinātā spēja
sniegt nepieciešamo medicīnisko palīdzību.
Latvijas prioritāte ir
kvalitatīvas medicīniskās aprūpes nodrošināšana visā Latvijas teritorijā un
visiem iedzīvotājiem, izveidojot koordinētu, savietojamu, teritoriāli
līdzsvarotu neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanas sistēmu, kā arī
attīstot katastrofu medicīnas sistēmas kapacitāti.
Lai
uzlabotu gatavību krīzes situāciju un katastrofu pārvarēšanai, Latvijas mērķis
ir turpināt attīstīt krīzes kontroles un civilās aizsardzības elementus
vienotas nacionālās drošības sistēmas ietvaros.
Nepieciešams
konceptuāls izvērtējums normatīvajam regulējumam attiecībā uz valsts
apdraudējuma un krīzes situāciju tiesiskajiem režīmiem, papildu resursu
piesaisti civilās aizsardzības sistēmai valsts apdraudējuma gadījumos, kā arī
valsts materiālo rezervju sistēmas veidošanas principiem. Vienlaikus jāattīsta
atbildīgo dienestu gatavība operatīvi reaģēt krīzes situāciju un katastrofu
gadījumos, īpašu uzsvaru liekot uz preventīvām darbībām apdraudējumu un krīžu
prognozēšanas un novēršanas scenāriju izstrādē. Jāpilnveido un jāattīsta
jaunizveidotā Informācijas analīzes dienesta kapacitāte, izmantojot jaunākās
analītiskā darba metodes un tehnoloģijas.
Valstī izveidojams vienots krīžu vadības centrs. Starp krīzes
pārvaldīšanā iesaistītajām institūcijām jāveido savietojami sakaru kanāli.
Latvijas prioritātes:
· Racionālas
krīzes kontroles un civilās aizsardzības sistēmas izveide, tai skaitā
informatīvās ķēdes pilnveidošana;
· Paaugstināt
gatavību krīzes situāciju un katastrofu pārvarēšanai, pamatojoties uz atbildīgo
institūciju un dienestu sadarbības un koordinācijas pilnveidošanu.
Latvijas
iekšējās drošības vide raksturojas ar pozitīvām pārmaiņām, tomēr pastāv
ekonomiskās suverenitātes apdraudējumi, sarežģīti vides, reģionālās politikas
un sociālā nodrošinājuma jautājumi, organizētās noziedzības un korupcijas
problēmas, kas turpina negatīvi iespaidot valsts ekonomiku un iedzīvotāju
uzticību esošai demokrātiskai valsts iekārtai. Nevar izslēgt arī reālus
terorisma draudus Latvijas teritorijā un pret Latvijas institūcijām ārvalstīs.
Kā
galvenās prioritātes valsts iekšējā drošībā uzskatāmas šādas jomas: likuma
varas garantēšana, robežu kontrole, noziedzības mazināšana, korupcijas
izskaušana, sabiedriskā kārtība un drošība, sabiedrības integrācijas
veicināšana, kritiskās infrastruktūras un kritiskās informācijas aizsardzība,
kā arī gatavība krīzes situāciju un katastrofu novēršanai un pārvarēšanai.
Koncepcijā
noteiktie principi ir pamats valsts institūciju darbībai, veidojot valsts
kopējo drošības politiku un izstrādājot atsevišķus nozaru plānus un programmas.
Nacionālās drošības koncepcijā noteiktie
principi iekļaujami, izstrādājot jaunus politikas plānošanas un programmu
dokumentus. Pamatojoties uz šajā koncepcijā noteiktajām prioritātēm, Ministru
kabinets izstrādā Nacionālās drošības plānu, kurā noteiktas nākamā gada
prioritātes, lai uzlabotu valsts drošības stāvokli.
Ministru prezidents I.Emsis