Likumprojekts
Grozījumi Ieroču aprites likumā
Izdarīt Ieroču aprites likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.; 2003, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 13.panta 2.punktu šādā redakcijā:
"2) ierocis nēsāts, pārvadāts, pielietots, izmantots vai no tā veikta treniņšaušana alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu iespaidā, - uz laiku no viena gada līdz trim gadiem;".
2. Izteikt 20.panta 3.punktu šādā redakcijā:
"3) kura ir ārstniecības iestādes uzskaitē (reģistrā) alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarības dēļ;".
3. Izteikt 42.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Aizliegts piedalīties treniņšaušanā, kā arī uzturēties šautuvē (šaušanas stendā) personām, kuras ir alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu iespaidā."
4. Aizstāt 46.panta otrajā daļā vārdus "Finansu ministrija" ar vārdiem "Finanšu ministrija".
Veselības ministre
I.Circene
Likumprojekta Grozījumi Ieroču aprites likumā anotācija
|
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijas Republikā narkoloģiskās diagnozes tiek noteiktas saskaņā ar Starptautisko statistisko slimību un veselības problēmu klasifikācijas 10.redakciju (SSK-10). SSK 10 visas vieliskās atkarības ir ietvertas sadaļā Psihiski un uzvedības traucējumi psihoaktīvu vielu lietošanas dēļ (F.10-F.19). Šajā klasifikatorā netiek lietoti vārdi alkoholisms, narkomānija un toksikomānija, bet galvenais uzsvars likts uz vārdu atkarība. Diagnozi toksikomānija lietoja agrāk, spēkā esot iepriekšējam SSK-9 īpašajam PSRS variantam. Līdz 1997.gadam diagnoze toksikomānija tika noteikta slimniekiem, kuriem bija konstatēta atkarība no vienas vielas vai no vairākām vielām (politoksikomānija), kuras nebija oficiālā narkotisko vielu sarakstā. Narkoloģisko slimnieku uzskaites, ārstēšanas un dinamiskās novērošanas kārtība ir izstrādāta un darbojas saskaņā ar Ārstniecības likumu, Ministru kabineta 2002.gada 24.septembra noteikumiem Nr.429 Alkoholisma, narkomānijas un toksikomānijas slimnieku ārstēšanas kārtība, Labklājības ministrijas 1997.gada 27.februāra rīkojumu Nr.55 Par narkoloģiskās uzskaites un dinamiskās novērošanas kārtību ārstniecības iestādēs. Narkoloģiskās diagnozes nosaka sertificēti narkologi un saskaņā ar Narkoloģijas centra sniegto informāciju uzskaitē ir pacienti, kuriem ir atkarība no psihoaktīvām vielām, kā arī pacienti, kuri osta līmi, benzīnu un šķīdinātājus. Tādējādi jau patreiz narkoloģijas dienests ārstē personas, kurām ir atkarība gan no psihotropām, gan toksiskām vielām. Atbilstoši Labklājības ministrijas 1998.gada 28.janvāra rīkojumam Nr.23 Par narkoloģisko slimnieku un atkarību izraisošo vielu lietotāju valsts reģistra izveidi narkologi datus par pacientiem noteiktā kārtībā nodod Narkoloģisko slimnieku un atkarību izraisošo vielu lietotāju valsts reģistrā. Veselības ministrija, saskaņā ar Ministru prezidenta 2003.gada 16.janvāra rīkojumu Nr.15 Par darba grupu normatīvo aktu analīzei, izveidoja darba grupu, tās sastāvā iekļaujot pārstāvjus no Tieslietu ministrijas, Veselības ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Valsts policijas, BOVU Narkoloģijas centrs. Darba grupa veica normatīvo aktu, kuros termins toksikomānija lietots tādu apstākļu izpratnē, kas ierobežo tiesības vai uzliek pienākumu, analīzi. Saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas 1961.gada 30.marta Vienoto konvenciju par narkotiskām vielām un 1988.gada 20.decembra Konvenciju pret narkotisko un psihotropo vielu nelegālu apriti ir izstrādāts narkotisko, psihotropo un prekursoru (vielas, no kurām ražo) saraksts un pieņemts ar Ministru kabineta 1997.gada 14.janvāra noteikumiem Nr.29 Noteikumi par Labklājības ministrijas uzraudzībā esošo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru sarakstiem. Sarakstā visas ietilpstošās vielas tiek sadalītas narkotiskās, psihotropās vielās un prekursoros, ietverot sevī arī kādreiz PSRS lietoto terminu toksiskās vielas. Saskaņā ar SSK- 10 sadaļu Psihiski un uzvedības traucējumi psihoaktīvu vielu lietošanas dēļ un Ministru kabineta 1997.gada 14.janvāra noteikumiem Nr.29 Noteikumi par Labklājības ministrijas uzraudzībā esošo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru sarakstiem nebūtu vajadzība lietot terminu toksikomānija. Darba grupa uzskatīja, ka terminu toksikomānija jāaizstāj ar terminu psihotropo vai toksisko vielu atkarība, nevis tikai ar terminu psihotropo vielu atkarība, līdz ar to strikti nosakot atkarības veidus, par to sagatavojot informatīvo ziņojumu (Informatīvais ziņojums par normatīvo aktu analīzi izskatīts Ministru kabineta sēdē 2003.gada 20.maijā). Veselības ministrijas sagatavotais likumprojekts Grozījumi Ārstniecības likumā, kurš tiks iesniegts Ministru kabinetā vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījumi Ieroču aprites likumā, konkrēti nosaka atkarības veidus: alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarība. Ārstniecības likums nosaka valsts pamatnostādni narkoloģisko slimnieku ārstēšanā, tādējādi Ieroču aprites likumā izstrādāto grozījumu mērķis ir vienlaicīgi nodrošināt gan terminu vienveidīgu un konsekventu lietojumu normatīvo dokumentu tekstos, gan atbilstību SSK- 10. 2003.gada 20.maija Ministru kabineta sēdē (sēdes protokols Nr.29, 38.§) tika pieņemts lēmums par grozījumu izstrādi normatīvajos aktos, kuros termins toksikomānija lietots tādu apstākļu izpratnē, kas ierobežo tiesības vai uzliek pienākumu. |
|||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta Grozījumi Ieroču aprites likumā izdošanas mērķis ir nodrošināt likuma terminoloģijas atbilstību narkoloģiskajā dienestā lietotajai Starptautisko statistisko slimību un veselības problēmu klasifikācijas 10.redakcijai, kurā visas vieliskās atkarības ir ietvertas sadaļā Psihiski un uzvedības traucējumi psihoaktīvu vielu lietošanas dēļ. Klasifikatorā netiek lietoti vārdi alkoholisms, narkomānija un toksikomānija, bet galvenais uzsvars likts uz vārdu atkarība. Likumprojekts Grozījumi Ieroču aprites likumā paredz konkrēti noteikti atkarības veidus, kā arī nodrošināt terminu vienveidīgu un konsekventu lietojumu normatīvo dokumentu tekstos atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām. Ieroču aprites likuma grozījumos vārdi alkoholisms, narkomānija vai toksikomānija tiek aizstāti ar vārdiem alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarība un vārdi alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotropo vai citu apreibinošu vielu tiek aizstāti ar vārdiem alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu, tādā veidā nodrošinot pilnu aizliegto vielu uzskaitījumu, kas norādīts veselības aprūpes jomu regulējošos normatīvajos aktos. |
|||||
|
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
|
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
|
||||||
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ir sagatavoti projekti par grozījumiem sekojošos normatīvajos aktos: Krimināllikumā; Latvijas Kriminālprocesa kodeksā; likumā Par policiju; likumā Par valsts noslēpumu; Apsardzes darbības likumā; likumā Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu nepilngadīgajiem; likumā Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem; likumā Par invalīdu medicīnisko un sociālo aizsardzību; Ārstniecības likumā. Iepriekšminēto likumprojektu un likumprojekta Grozījumi Ieroču aprites likumā izdošanas mērķis ir nodrošināt likumu terminoloģijas atbilstību narkoloģiskajā dienestā lietotajai Starptautisko statistisko slimību un veselības problēmu klasifikācijas 10.redakcijai un terminu vienveidīgu un konsekventu lietojumu normatīvo dokumentu tekstos atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, tādējādi minētie likumprojekti būtu skatāmi vienotā paketē. |
|||||
|
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
||||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
|
||||||
1. Ar kurām nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ar nevalstiskām organizācijām nav notikušas. |
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas ar nevalstiskām organizācijām nav notikušas. |
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|||||
|
||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju radīšana vai esošo paplašināšana nav nepieciešama. Likumprojekts izpilde ir iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. Likumprojekta izpildes uzraudzība notiek līdzšinējā kārtībā. |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informatīvajā sistēmā (NAIS) un Veselības ministrijas interneta mājas lapā. |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību akts viņu ierobežo |
Attiecībā uz tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, piemērojami vispārējās tiesvedības noteikumi. |
Veselības ministre I.Circene
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
U. Līkops |
A.Vembre |
M. Briede |
D.Mūrmane - Umbraško |
09.01.04 10:31
1326
D.Mūrmane- Umbraško, 7021595
daina_murmane@vm.gov.lv