Grozījumi likumā „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās”

Grozījumi likumā „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās”

Izdarīt likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, nr. 17; 2003, nr.13) „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” šādus grozījumus:

1. 3.pantā:

aizstāt pirmajā un trešajā daļā skaitli un vārdu “9 procentu” ar skaitli un vārdu “5 procentu”;

izslēgt astotās daļas 4.punktā vārdus “ar nosacījumu, ka naftas produkti ir iezīmēti (marķēti) atbilstoši likuma “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” prasībām.”;

papildināt ar astoto prim daļu šādā redakcijā:

“(81) Ja šā panta astotajā daļā minētajos gadījumos izmanto dīzeļdegvielu, petroleju vai degvieleļļu, kuras kolorimetriskais indekss ir mazāks par 2,0 un kinemātiskā viskozitāte 50°C ir mazāka par 25 cSt, vai šo naftas produktu aizstājējproduktus un komponentus, tad attiecīgos naftas produktus atbrīvo no akcīzes nodokļa, ja tie ir iezīmēti (marķēti) saskaņā ar likuma “Par akcīzes nodokli” prasībām.”;

aizstāt devītajā daļā vārdus “Likuma “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” 6.panta otrās, trešās un ceturtās daļas nosacījumus piemēro naftas produktiem” ar vārdiem “Likuma “Par akcīzes nodokli” 14.panta otrajā daļā noteikto likmi piemēro likuma “Par akcīzes nodokli” 14.panta pirmās daļas 3., 4. un 6.punktā minētajiem naftas produktiem, kuri ir iezīmēti (marķēti) saskaņā ar likuma “Par akcīzes nodokli” prasībām un”.

2. Aizstāt 4.panta otrajā daļā skaitli un vārdu “9 procentu” ar skaitli un vārdu “5 procentu”.

3. 8. pantā:

aizstāt pirmās daļas 1. un 2. punktā vārdus un skaitļus„Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 1. panta 10. punktā” ar vārdiem un skaitļiem „Eiropas Komisijas regulas Nr. 70/2001 1. pielikumā”;

aizstāt ceturtajā daļā vārdus „Valsts atbalsta uzraudzības komisija” ar vārdiem „Eiropas Komisija”;

papildināt ar piekto daļu šādā redakcijā:

„(5) Ja zonas uzņēmējsabiedrība vai licencēta uzņēmējsabiedrība, kura ir veikusi ieguldījumus atbilstoši šā likuma 1.panta otrās daļas 12.punktam, tiek likvidēta vai reorganizēta, un tā rezultātā minētie ieguldījumi pāriet citas zonas uzņēmējsabiedrības vai licencētas uzņēmējsabiedrības īpašumā pirms šā likuma 1.panta otrās daļas 12.punkta „c” apakšpunktā minētā termiņa beigām, un saskaņā ar šā likuma 5.panta trešo daļu spēku zaudē tai piešķirtā atļauja piemērot tiešo nodokļu atvieglojumus, zonas uzņēmējsabiedrība vai licencēta uzņēmējsabiedrība veic tiešo nodokļu pārrēķinu par taksācijas periodiem, kuros piemēroti tiešo nodokļu atvieglojumi, un iemaksā budžetā summu, par kuru šo atvieglojumu piemērošanas rezultātā bija samazināti maksājamie nodokļi. Minētā summa uzskatāma par nokavēto nodokļa maksājumu, kurai aprēķina pamatparāda palielinājumu un nokavējuma naudu likuma „Par nodokļiem un nodevām” noteiktajā kārtībā.”

4. Aizstāt 12. panta trešajā un piektajā daļā vārdus „Valsts atbalsta uzraudzības komisija” ar vārdiem „Finanšu ministrija”.

Informatīva atsauce uz Komisijas regulu

Likumā iekļauta atsauce uz tālāk minēto Komisijas regulu:

- Komisijas 2001. gada 12. janvāra Regula (EK) Nr. 70/2001 par EK Līguma 87. un 88. panta piemērošanu, sniedzot valsts palīdzību maziem un vidējiem uzņēmumiem (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 10, 13.01.2001).

Likuma stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.

 

2004.02.10. 14.39

M.Grunte

7095621; marika.grunte@fm.gov.lv

 

Finanšu ministrs

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

       

V. Dombrovskis

V. Andrējeva

E.Strazdiņa

M.Radeiko

D.Lagzdiņa

 

 

LIKUMPROJEKTA

Grozījums likumā „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās”

ANOTĀCIJA

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Ņemot vērā, ka Eiropas Komisijas regulu pārņemšana nacionālajā likumdošanā nav pieļaujama, no likuma „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” 8. panta pirmās daļas 1. un 2. punkta tiek dzēstas Komisijas regulā Nr. 70/2001 ietvertās normas, tā vietā dodot atsauci uz attiecīgo Komisijas regulu.

Likuma 8. panta ceturtajā daļā, kā arī 12. panta trešajā un piektajā daļā ir dota atsauce uz Valsts atbalsta uzraudzības komisiju. Minētos pantus nepieciešams grozīt, jo ar Latvijas iestāšanās brīdi Eiropas Savienībā Valsts atbalsta uzraudzības komisijas funkcijas izbeigsies. Saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88. pantu un Komisijas regulas Nr. 659/99 noteikumiem atbalsta kontrole ir Eiropas Komisijas ekskluzīva kompetence. Tādējādi likuma „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” 8. panta ceturtajā daļā, kā arī 12. panta trešajā un piektajā daļā Valsts atbalsta uzraudzības komisija tiks aizstāta ar Eiropas Komisiju.

Saskaņā ar 2003.gada 18.decembrī Saeimā pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par pievienotās vērtības nodokli”, no 2004.gada 1.maija samazinātā pievienotās vērtības nodokļa likme tiks mainīta, to pazeminot no pašreizējiem 9 procentiem uz 5 procentiem. Attiecīgi likuma “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” tekstā iekļautās atsauces uz likumā “Par pievienotās vērtības nodokli” noteiktajām pievienotās vērtības nodokļa likmju vērtībām ir nepieciešams redakcionāli precizēt.

Likumā “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” atsevišķas normas ir piesaistītas likumam “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”. Likums “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” spēku zaudēs ar 2004.gada 1.maiju. Ar 2004.gada 1.maiju to aizstās Saeimā 2003.gada 30.oktobrī pieņemtais likums “Par akcīzes nodokli”.

Ņemot to vērā, ir nepieciešams veikt atbilstošus precizējumus likumā “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās”.

2. Normatīvā akta projekta būtība

No likuma „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” 8. panta pirmās daļas 1. un 2. punkta tiks dzēstas Komisijas regulā Nr. 70/2001 ietvertās normas, tā vietā dodot atsauci uz attiecīgo Komisijas regulu.

Likuma „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” 8. panta ceturtajā daļā, kā arī 12. panta trešajā un piektajā daļā Valsts atbalsta uzraudzības komisija tiks aizstāta ar Eiropas Komisiju.

Likuma 8.panta piektā daļa ir paredzēta, lai detalizētāk paskaidrotu ierobežojumus tiešo nodokļu atlaižu piemērošanā zonas uzņēmējsabiedrībai vai licencētai uzņēmējsabiedrībai, kura ir veikusi ieguldījumus atbilstoši šā likuma 1.panta otrās daļas 12.punktam, reorganizējoties vai likvidējoties pirms šā likuma 1.panta otrās daļas 12.punkta „c” apakšpunktā minētā termiņa beigām. Sakarā ar to, ka zonas uzņēmējsabiedrībai vai licencētai uzņēmējsabiedrībai ir tiesības veikt dažāda veida reorganizāciju, kuras rezultātā minētie pamatlīdzekļi var tikt nodoti citai zonas uzņēmējsabiedrībai vai licencētai uzņēmējsabiedrībai, ir nepieciešams šāda veida regulējums likumā.

Likuma “Par nodokļa piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” tekstā iekļautās atsauces uz likumā “Par pievienotās vērtības nodokli” noteiktajām pievienotās vērtības nodokļa likmju vērtībām tiks redakcionāli precizētas atbilstoši likuma “Par pievienotās vērtības nodokli” normām.

Likumprojekts paredz likumā “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” šobrīd esošās normas, kuras ir piesaistītas likumam “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”, atbilstoši saskaņot ar likumu “Par akcīzes nodokli” ar 2004.gada 1.maiju. Pēc būtības normu piemērošana netiek mainīta.

3. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības

un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

Rādītāji

Kārtējais gads

 

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura

galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst Normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts ir tieši saistīts ar saistībām, kas izriet no Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā, kļūstot par pilntiesīgu tās dalībvalsti. Valsts atbalsts ir viena no jomām, kur saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līgumu būtiska loma lēmumu pieņemšanā un uzraudzībā ir Eiropas Komisijai. Funkciju pāreja no Valsts atbalsta uzraudzības komisijas uz Eiropas Komisiju ir viens no šī likuma grozījumu mērķiem.

Otrkārt, pamatojoties uz Eiropas Kopienas tiesībās noteikto aizliegumu ietvert Komisijas regulu normas Nacionālajā likumdošanā, no likuma „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” 8. panta pirmās daļas 1. un 2. punkta tiek dzēstas Komisijas regulā Nr. 70/2001 ietvertās normas, tā vietā dodot atsauci uz attiecīgo Komisijas regulu.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Grozījums likumā tiek izdarīts, pamatojoties uz Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88. pantu un Komisijas regulas Nr. 659/99 noteikumiem.

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma

(attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo.

Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88. panta 3. daļa, kas ir tieši piemērojama, nosaka, ka Eiropas Komisijā laicīgi ir jāpiesaka visi plāni piešķirt vai mainīt valsts atbalstu. Pirms Komisija nav pieņēmusi lēmumu par attiecīgā atbalsta pasākuma pieļaujamību, attiecīgā dalībvalsts nesāk īstenot pašas ierosinātos pasākumus. Ja attiecīgā kārtība netiek ievērota, indivīds ir tiesīgs griezties nacionālajā tiesā, kuras pienākums ir nodrošināt to indivīda tiesību aizsardzību, kas izriet no 88. panta 3. daļā noteiktā aizlieguma.

Pamatojoties uz Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 230. panta 4. daļu, jebkura juridiska vai fiziska perona ir tiesīga griezties Eiropas Kopienu Tiesā, par lēmumu, kas adresēts šai personai, vai par lēmumu, kas – kaut arī regulas vai lēmuma formā adresēts citai personai – tomēr šo personu skar tieši un individuāli.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Finanšu ministrs V. Dombrovskis

10.03.2004 15:26

M.Grunte

7095621, marika.grunte@fm.gov.lv

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

     

V. Andrējeva

E.Strazdiņa

M. Radeiko

D.Lagzdiņa