PROJEKTS

PROJEKTS

Grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā

Izdarīt Komercdarbības atbalsta kontroles likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, nr.2) šādus grozījumus:

1. Izteikt 1.pantu šādā redakcijā:

“1. pants. Likumā lietotie termini

(1) Likumā izmantoti Padomes regulā Nr.659/1999, Komisijas regulā Nr.68/2001, 70/2001, 2204/2002 un citās, pamatojoties uz Padomes regulu Nr.994/98, izdotajās Komisijas regulās lietotie termini.

(2) Likumā lietoti arī šādi termini:

1) atbalsta intensitāte — subsīdijas ekvivalents, reizināts ar simtu un dalīts ar kopējām atbalstāmā projekta izmaksām;

2) atbalsta sniedzējs — valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona, kas pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai kas ir atbildīga par atbalsta programmas normu izstrādi vai atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta piemērošanu;

3) subsīdijas ekvivalents — naudas izteiksmē aprēķināts atbalsta saņēmēja ieguvums no atbalsta, kura aprēķināšanai kārtējā gadā izmanto Eiropas Komisijas noteikto atsauces likmi.”

2. Izteikt 2.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

“(1) Likuma mērķis ir noteikt Latvijas nacionālās kompetences jautājumus komercdarbības atbalsta kontroles jomā. Likums nosaka pieļaujamos atbalsta mērķus, atbalstāmās izmaksas un maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kā arī nacionālās komercdarbībai sniegtā atbalsta kontroles procedūras, lai mazinātu negatīvo ietekmi uz konkurenci un nepieļautu iespēju gūt ekonomiskas priekšrocības, saņemot nelikumīgu atbalstu. Likums ir piemērojams tiktāl, cik attiecīgos jautājumus neregulē Eiropas Savienības institūciju izdotie normatīvie akti.”

3. Izteikt 3.panta otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Likuma normas neattiecas uz gadījumiem, kad atbalsts plānots vai to sniedz darbībām ar zvejniecības produktiem, kā arī lauksaimniecības produktiem, kas minēti Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 1.pielikumā.“

4. 4.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdus “Eiropas līgumā” ar vārdiem “Eiropas Kopienas dibināšanas līgumā”;

aizstāt otrajā daļā vārdus “šā likuma II nodaļas prasībām ir pieņemts Valsts atbalsta uzraudzības komisijas lēmums” ar vārdiem “Padomes regulas Nr.659/1999 prasībām ir pieņemts Eiropas Komisijas lēmums”.

5. Aizstāt 5.panta 4.punktā vārdus “Latvijas iekšējā tirgū vai konkurenci Eiropas Savienības dalībvalstīs” ar vārdiem “Eiropas Kopienas iekšējā tirgū”.

6. 8.pantā:

aizstāt otrajā daļā vārdus “Valsts atbalsta uzraudzības komisijā” ar vārdiem “Eiropas Komisijā”;

papildināt ar ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Šā panta pirmās un otrās daļas noteikumi netiek piemēroti, ja atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr.68/2001, 70/2001, 2204/2002 un citu Komisijas regulu, kas izdotas pamatojoties uz Padomes regulu Nr.994/98, nosacījumiem.”

7. Aizstāt 9.panta pirmajā daļā vārdus “Valsts atbalsta uzraudzības komisijas” ar vārdiem “Eiropas Komisijas”.

8. Izteikt II nodaļu šādā redakcijā:

“II nodaļa. Atbalsta uzraudzības noteikumi

10.pants. Atbalsta uzraudzības institūcijas

(1) Eiropas Komisija veic komercdarbībai sniegtā un plānotā atbalsta uzraudzību saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88.panta nosacījumiem, kā arī šim līgumam pakārtotajām Eiropas Kopienas sekundārajām tiesībām.

(2) Finanšu ministrija:

1) veic plānoto atbalsta programmu vai individuālo atbalsta projektu pieteikumu sākotnējo izvērtēšanu. Šis nosacījums attiecas arī uz plānotajiem grozījumiem esošajās atbalsta programmās vai individuālajos atbalsta projektos;

2) ar Latvijas pārstāvniecības Eiropas Savienībā starpniecību nosūta Eiropas Komisijai pieteikumus par plānotajām atbalsta programmām vai individuālajiem atbalsta projektiem, kā arī par plānotajiem grozījumiem esošajās atbalsta programmās vai individuālajos atbalsta projektos;

3) ar Latvijas pārstāvniecības Eiropas Savienībā starpniecību nosūta Eiropas Komisijai kopsavilkuma informāciju par atbalstu, kuru sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr.68/2001, 70/2001, 2204/2002 un citu, pamatojoties uz Padomes regulu Nr.994/98, izdoto Komisijas regulu nosacījumiem;

    1. gatavo ikgadējo pārskatu par komercdarbībai sniegto atbalstu.
    2. 11.pants. Plānotā atbalsta sākotnējā izvērtēšana

      (1) Ikvienu plānoto atbalsta programmu vai individuālo atbalsta projektu, kā arī ikvienu plānoto grozījumu esošajās atbalsta programmās vai individuālajos atbalsta projektos pirms tā īstenošanas uzsākšanas iesniedz sākotnējai izvērtēšanai Finanšu ministrijā.

      (2) Iesniedzot atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta pieteikumu sākotnējai izvērtēšanai, tam pievieno dokumentus vai to kopijas, kas apliecina pieteikumā atspoguļotās informācijas patiesumu. Pieteikumu iesniedz papīra formātā un elektroniski.

      (3) Ja Finanšu ministrija atzīst, ka iesniegtajā pieteikumā nav norādītas visas nepieciešamās ziņas, tā pieprasa papildu informāciju. Pieprasīto informāciju atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta iesniedzējs sniedz ne vēlāk kā 15 darba dienu laikā no pieprasījuma saņemšanas dienas. 

      (4) Finanšu ministrija 15 darba dienu laikā pēc pieteikuma un pieprasītās informācijas saņemšanas informē atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta iesniedzēju par iesniegtās atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta atbilstību vai neatbilstību normatīvo aktu prasībām.

      (5) Finanšu ministrija ir tiesīga nepieņemt un neizskatīt sākotnējai izvērtēšanai iesniegto atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta pieteikumu, ja tajā nav atspoguļota visa nepieciešamā informācija.

      (6) Individuālos projektus, kurus īsteno atbilstoši Eiropas Komisijā apstiprinātai atbalsta programmai, neiesniedz Finanšu ministrijā sākotnējai izvērtēšanai, izņemot Eiropas Kopienas tiesībās, šajā likumā, atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā noteiktos gadījumus.

      (7) Finanšu ministrija konkrētu atbalsta programmu un individuālo atbalsta projektu izvērtēšanā var pieaicināt nozaru speciālistus un citus ekspertus.

      12.pants. Atbalsta iepriekšēja pieteikšana Eiropas Komisijā

      (1) Finanšu ministrija 15 darba dienu laikā pēc atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta pieteikuma un nepieciešamās papildu informācijas saņemšanas, kas pamato atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta atbilstību normatīvo aktu prasībām, to papīra formātā un elektroniski nosūta Latvijas pārstāvniecībai Eiropas Savienībā.

      (2) Latvijas pārstāvniecība Eiropas Savienībā divu darba dienu laikā pēc atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta pieteikuma saņemšanas no Finanšu ministrijas to papīra formātā un elektroniski nosūta Eiropas Komisijai.

      13.pants. Atbrīvojums no atbalsta iepriekšējas pieteikšanas Eiropas Komisijā

      (1) Atbalsts, kuru sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr.68/2001, 70/2001, 2204/2002 un citu, pamatojoties uz Padomes regulu Nr.994/98, izdoto Komisijas regulu nosacījumiem, ir atbrīvots no iepriekšējas pieteikšanas Eiropas Komisijā.

      (2) Šā likuma 11.panta nosacījumus par plānotā atbalsta sākotnēju izvērtēšanu Finanšu ministrijā piemēro tad, ja atbalsts ir atbrīvots no iepriekšējas pieteikšanas Eiropas Komisijā, lai pārliecinātos par tā atbilstību šā panta pirmajā daļā minēto Komisijas regulu nosacījumiem.

      (3) Finanšu ministrija 20 darba dienu laikā pēc atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta un nepieciešamās papildu informācijas saņemšanas, kas pamato atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta atbilstību šā panta pirmajā daļā minēto Komisijas regulu nosacījumiem, papīra formātā un elektroniski nosūta Latvijas pārstāvniecībai Eiropas Savienībā kopsavilkuma informāciju par plānoto atbalsta programmu vai individuālo atbalsta projektu.

      (4) Latvijas pārstāvniecība Eiropas Savienībā divu darba dienu laikā pēc kopsavilkuma informācijas saņemšanas no Finanšu ministrijas to papīra formātā un elektroniski nosūta Eiropas Komisijai.

      14.pants. Informācijas sniegšanas ierobežojumi

      Finanšu ministrijas darbiniekiem un pieaicinātajiem nozaru speciālistiem vai ekspertiem ir aizliegts publiski vai citā veidā izpaust ziņas, kas iegūtas, izvērtējot atbalstu, izņemot normatīvajos aktos paredzētos gadījumus.”

      9. Izslēgt III nodaļu.

      10. Aizstāt 22.panta ceturtajā daļā vārdus “Eiropas Kopienu un Latvijas Republikas asociācijas komiteja saskaņā ar Eiropas līguma 64.pantu” ar vārdiem “Eiropas Komisija”.

      11. Aizstāt 23.panta ceturtajā daļā vārdus un skaitļus “šā likuma 1.panta 10.punktā” ar vārdiem un skaitļiem “Komisijas regulas Nr.70/2001 1.pielikumā”.

      12. Izslēgt 25.panta pirmajā daļā vārdus un skaitļus “,kā arī 29.panta otrajā vai trešajā daļā”.

      13. Izteikt 26.pantu šādā redakcijā:

      “26.pants. Atbalsts reģionālās attīstības lielo ieguldījumu projektiem

      (1) Ja kopējās projekta pieļaujamās izmaksas pārsniedz 50 miljonus  eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto iepriekšējā mēneša vidējo oficiālo valūtas maiņas kursu projekta iesniegšanas brīdī, maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti konkrētajam projektam nosaka šādi:

      1) ja kopējās projekta pieļaujamās izmaksas ir no 50 līdz 100 miljoniem eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto iepriekšējā mēneša vidējo oficiālo maiņas kursu projekta pieteikuma iesniegšanas brīdī, maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte šai projekta daļai ir 50 procenti no Latvijas reģionālā atbalsta kartē noteiktās maksimāli pieļaujamās atbalsta intensitātes konkrētajai teritorijai;

      2) ja kopējās projekta pieļaujamās izmaksas pārsniedz 100 miljonus eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto iepriekšējā mēneša vidējo oficiālo valūtas maiņas kursu projekta pieteikuma iesniegšanas brīdī, maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte šai projekta daļai ir 34 procenti no Latvijas reģionālā atbalsta kartē noteiktās maksimāli pieļaujamās atbalsta intensitātes konkrētajai teritorijai.

      (2) Ja kopējās projekta pieļaujamās izmaksas pārsniedz 50 miljonus  eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto iepriekšējā mēneša vidējo oficiālo valūtas maiņas kursu projekta pieteikuma iesniegšanas brīdī, pirms atbalsta sniegšanas katru projektu pieteikumu iesniedz Finanšu ministrijā izvērtēšanai, vai ir ievēroti šā panta pirmās daļas nosacījumi. Šis nosacījums attiecas arī uz atbalsta projektiem, kurus īsteno atbilstoši Eiropas Komisijā apstiprinātai atbalsta programmai.”

      14. Izslēgt 29. un 30.pantu.

      15. Izteikt 36.pantu šādā redakcijā:

      “36.pants. Mazām un vidējām komercsabiedrībām pieļaujamais atbalsts

      (1) Mazām un vidējām komercsabiedrībām papildus citiem šajā likumā un Komisijas regulā Nr.70/2001 un citās Komisijas regulās, kas izdotas, pamatojoties uz Padomes regulu Nr.994/98, noteiktajiem atbalsta pasākumiem var apstiprināt atbalstu jaunu normatīvu ieviešanai vides aizsardzībā.

      (2) Pēc jauno vides aizsardzībai noteikto normatīvu pieņemšanas mazām un vidējām komercsabiedrībām var apstiprināt atbalstu ieguldījumiem līdz 15 procentiem no šā likuma 32.panta trešajā daļā noteiktajām izmaksām, lai ieviestu jaunos normatīvus.”

      16. Izslēgt 37.panta trešo daļu.

      17. Izteikt 41.pantu šādā redakcijā:

      “41.pants. Vispārīgie noteikumi atbalstam atsevišķās nozarēs

      (1) Šīs nodaļas noteikumi attiecas uz komercsabiedrībām, kuras darbojas tērauda rūpniecībā, mākslīgo šķiedru ražošanā, autotransporta līdzekļu ražošanā, kuģu būves un remonta, kā arī transporta nozarē.

      (2) Ikvienu individuālo atbalstu šā panta pirmajā daļā noteiktajās nozarēs, izņemot atbalstu, kuru sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr.68/2001, 70/2001, 2204/2002 un citu, pamatojoties uz Padomes regulu Nr.994/98, izdoto Komisijas regulu nosacījumiem, var sniegt, ja ir izpildīts viens no turpmāk minētajiem nosacījumiem:

      1) ir saņemts Finanšu ministrijas atzinums, ka plānotais atbalsts nav papildus piesakāms Eiropas Komisijā,

      2) ir pieņemts Eiropas Komisijas lēmums par individuālā atbalsta projekta atbilstību Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87.panta otrās vai trešās daļas prasībām.”

      18. Papildināt 43.pantu ar 4. un 5.punktu šādā redakcijā:

      “4) apmācībai;

    3. nodarbinātības veicināšanai.”
    4. 19. Papildināt 44. un 45.pantu ar 5. un 6.punktu šādā redakcijā:

      “5) apmācībai;

    5. nodarbinātības veicināšanai.”

20. 46.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Atbalstu autopārvadājumiem, dzelzceļa pārvadājumiem un pārvadājumiem pa iekšzemes ūdensceļiem var sniegt, ievērojot Padomes regulas Nr.1191/69 (ar grozījumiem 1893/91), Nr.1192/69, Nr.1107/70 (ar grozījumiem 3578/92, 2255/96, 543/97 un papildinājumiem 1658/82) un Nr.1101/89 nosacījumus.”;

izslēgt piekto daļu.

21. Aizstāt 47.panta otrajā daļā vārdus “Komisijā apstiprināto” ar vārdiem “Eiropas Komisijas apstiprinātu”.

22. Aizstāt 48.panta otrajā daļā vārdu “Komisiju” ar vārdiem “Finanšu ministriju”.

23. 49.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Uzņēmumu reģistrs katru gadu līdz 1.martam iesniedz Finanšu ministrijā informāciju par komercsabiedrībām, kas atbilst šā panta pirmajā daļā noteiktajiem kritērijiem, un norāda šo komercsabiedrību neto apgrozījumu, bet kredītiestādēm norāda bilances kopsummu.”;

papildināt ar trešo daļu šādā redakcijā:

 

“(3) Pamatojoties uz Uzņēmumu reģistra sniegto informāciju, Finanšu ministrija katru gadu līdz 25.martam atjaunotu informāciju par šā panta pirmajā daļā minētajām komercsabiedrībām papīra formātā un elektroniski nosūta Latvijas pārstāvniecībai Eiropas Savienībā, kura to nosūta Eiropas Komisijai.”

24. 50.pantā:

aizstāt trešajā daļā vārdu “Komisiju” ar vārdiem “Finanšu ministriju”;

papildināt ar ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Finanšu ministrija katru gadu līdz 1.septembrim šā panta trešajā daļā minēto informāciju papīra formātā un elektroniski nosūta Latvijas pārstāvniecībai Eiropas Savienībā, kura tālāk to nosūta Eiropas Komisijai.”

25. Izteikt 51.pantu šādā redakcijā:

“51.pants. Prasības rūpniecības nozares komercsabiedrībām

(1) Valsts vai pašvaldības kontrolē esoša rūpniecības nozares komercsabiedrība, kuras neto apgrozījums pēdējā pārskata gadā pārsniedzis 250 miljonus eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto iepriekšējā gada vidējo oficiālo valūtas maiņas kursu, katru gadu gadu ne vēlāk kā līdz 15.augustam iesniedz Finanšu ministrijā:

    1. gada pārskatu;
    2. akcionāru vai dalībnieku sapulču protokolus;
    3. informāciju par piešķirtajām subsīdijām, kredītiem un galvojumiem, ietverot to piešķiršanas nosacījumus.

(2) Finanšu ministrija katru gadu līdz 1.septembrim šā panta pirmajā daļā minēto informāciju papīra formātā un elektroniski nosūta Latvijas pārstāvniecībai Eiropas Savienībā, kura to nosūta Eiropas Komisijai.”

26. 52.pantā:

aizstāt 1.punktā skaitli un vārdus “22,5 miljoniem latu” ar vārdiem un skaitli “40 miljoniem eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto iepriekšējā gada vidējo oficiālo valūtas maiņas kursu”;

papildināt ar 4.punktu šādā redakcijā:

“4) valsts vai pašvaldības kontrolē esošām kredītiestādēm, ja to pēdējo divu gadu vidējā bilances kopsumma ir mazāka par 800 miljoniem eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto iepriekšējā gada vidējo oficiālo valūtas maiņas kursu.”

Informatīva atsauce uz Padomes un Komisijas regulām

Likumā iekļautas atsauces uz tālāk minētajām Padomes un Komisijas regulām:

1) Padomes 1969. gada 26. jūnija Regula (EEK) Nr. 1191/69 par dalībvalstu darbību tādu pienākumu sakarā, kuri izriet no sabiedrisko pakalpojumu jēdziena, kas attiecas uz pārvadājumiem pa dzelzceļiem, autoceļiem un iekšējiem ūdensceļiem (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 156, 28.06.1969);

2) Padomes 1969. gada 26. jūnija Regula (EEK) Nr. 1192/69 par kopīgiem noteikumiem dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumu kontu izlīdzināšanai (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 156, 28.6.1969);

3) Padomes 1970. gada 4. jūnija Regula (EEK) Nr. 1107/70 par palīdzības piešķiršanu attiecībā uz dzelzceļa transportu, autotransportu un iekšzemes ūdensceļu transportu (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 130, 15.06.1970);

4) Padomes 1982. gada 10. jūnija Regula (EEK) Nr. 1658/82, kas ar noteikumiem par kombinēto transportu papildina Regulu (EEK) Nr. 1107/70 par palīdzības piešķiršanu attiecībā uz dzelzceļa transportu, autotransportu un iekšzemes ūdensceļu transportu (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 184, 29.06.1982);

5) Padomes 1989.gada 27.aprīļa Regula (EEK) nr. 1101/89 par strukturāliem uzlabojumiem iekšzemes ūdensceļu transportā (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 116, 28.04.1989);

6) Padomes 1991. gada 20. jūnija Regula (EEK) Nr. 1893/91, ar ko groza Regulu (EEK) Nr. 1191/69 par dalībvalstu rīcību sakarā ar to pienākumiem, kas izriet no sabiedrisko pakalpojumu jēdziena pārvadājumos pa dzelzceļiem, autoceļiem un iekšējiem ūdensceļiem (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 169, 29.06.1991);

7) Padomes 1992. gada 7. decembra Regula (EEK) Nr. 3578/92, ar ko groza Regulu (EEK) Nr. 1107/70 par palīdzības piešķiršanu attiecībā uz dzelzceļa transportu, autotransportu un iekšzemes ūdensceļu transportu (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 364, 12.12.1992);

8) Padomes 1996. gada 19. novembra Regula (EK) Nr. 2255/96, ar ko groza Regulu (EEK) Nr. 1107/70 par palīdzības piešķiršanu attiecībā uz dzelzceļa transportu, autotransportu un iekšzemes ūdensceļu transportu (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 304, 27.11.1996);

9) Padomes 1997. gada 17. marta Regula (EK) Nr.543/97, ar ko groza Regulu (EEK) Nr.1107/70 par palīdzības piešķiršanu attiecībā uz dzelzceļa transportu, autotransportu un iekšzemes ūdensceļu transportu (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 84, 26.03.1997);

10) Padomes 1998. gada 7. maija Regula (EK) nr. 994/98 par to, kā piemērot Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 92. un 93. pantu attiecībā uz dažu kategoriju valsts horizontālo palīdzību (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 142, 14.05.1998);

11) Padomes 1999. gada 22. marta Regula (EK) nr. 659/1999, kas nosaka sīki izstrādātus noteikumus EK līguma 93. panta piemērošanai (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 83, 27.03.1999);

12) Komisijas 2001. gada 12. janvāra Regula (EK) Nr. 68/2001 par EK Līguma 87. un 88. panta piemērošanu mācību palīdzībai (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 10, 13.01.2001);

13) Komisijas 2001. gada 12. janvāra Regula (EK) Nr. 69/2001 par EK Līguma 87. un 88. panta piemērošanu de minimis palīdzībai (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 10, 13.01.2001);

14) Komisijas 2001. gada 12. janvāra Regula (EK) Nr. 70/2001 par EK Līguma 87. un 88. panta piemērošanu, sniedzot valsts palīdzību maziem un vidējiem uzņēmumiem (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 10, 13.01.2001);

15) Komisijas Regula (EK) Nr. 2204/2002 (2002. gada 12. decembris) par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. panta piemērošanu attiecībā uz valsts atbalstu nodarbinātībai (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 337, 13.12.2002).

Likums stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.

11.03.2004 14:58

D.Lagzdiņa

7095624; daiga.lagzdina@fm.gov.lv

 

 

 

Finansu ministrs

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

       

V.Dombrovskis

V.Andrējeva

E.Strazdiņa

M.Radeiko

D.Lagzdiņa

 

 

 

 

LIKUMPROJEKTA

Grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā

ANOTĀCIJA

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Komercdarbības atbalsta kontroles likums ir spēkā no 2003. gada 1. janvāra. Likumā ietvertas normas un termini, kas noteikti vairākās Komisijas regulās (Nr. 659/1999; Nr. 70/2001; Nr. 68/2001; Nr. 2204/2002; Nr. 543/97; Nr. 2255/96; Nr. 1191/69; Nr. 1192/69; Nr. 1107/70; 1658/82; Nr. 1101/89; Nr. 1893/91; Nr. 3578/92). Pamatojoties uz Eiropas Kopienas tiesību principiem un Eiropas Kopienu Tiesas praksi, Komisijas regulu ieviešana dalībvalstu nacionālajos tiesību aktos ir aizliegta. Tāpēc ir nepieciešams veikt grozījumus Komercdarbības atbalsta kontroles likumā un izslēgt no likuma tās normas, kas ietver regulu noteikumus.

Pašreiz Valsts atbalsta uzraudzības komisija ir tā institūcija, kas izvērtē valsts atbalsta projektus, taču ar Latvijas iestāšanās brīdi ES lēmumus par plānoto komercdarbības atbalstu saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88. pantu pieņems Eiropas Komisija. Nacionālajā līmenī paliks vienīgi plānotā atbalsta sākotnējā izvērtēšana un pieteikumu iesniegšana Eiropas Komisijai (atbilstoši savai kompetencei to veiktu Finanšu, Zemkopības un Satiksmes ministrija), lai nodrošinātu Kopienas dibināšanas līguma 88.panta trešās daļas prasību izpildi.

Ņemot vērā iepriekš minēto, no likuma paredzēts izslēgt normas, kas attiecas uz Valsts atbalsta uzraudzības komisijas darbu.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekta mērķis ir novērst Komercdarbības atbalsta kontroles likumā esošās nepilnības, lai tādējādi tiktu ievērots Eiropas Kopienu Tiesas noteiktais regulu ieviešanas aizliegums nacionālajā likumdošanā.

Grozījumi likumā veicami arī attiecībā uz Valsts atbalsta uzraudzības komisijas pieņemtajiem lēmumiem vai sniegtajiem izvērtējumiem, jo ar Latvijas pievienošanās brīdi ES lēmumus par plānoto komercdarbības atbalstu saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88.pantu pieņems Eiropas Komisija.

Likumprojektā paredzēts veikt šādus grozījumus:

  1. Izslēgt no likuma terminus un normas, kas iekļautas Komisijas regulās;
  2. Paplašināt likuma mērķi, nosakot, ka valsts atbalsta piešķiršana notiek saskaņā ar EK valsts atbalstu regulējošām tiesību normām;
  3. Atrunāt Eiropas Komisijas un Finanšu ministrijas lomu lēmumu virzīšanā un pieņemšanā par valsts atbalsta piešķiršanu, attiecīgās procedūras, kā arī Eiropas Komisijai iesniedzamās informācijas un to iesniegšanas termiņus;
  4. Noteikt procedūru atbalsta sākotnējai izvērtēšanai un kopsavilkuma informācijas nosūtīšanai Eiropas Komisijai, ja saskaņā ar Komisijas regulu normām atbalsts ir atbrīvots no iepriekšējas pieteikšanas.

3. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības

un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojektam nebūs tiešas ietekmes uz makroekonomisko vidi. Netieši makroekonomiskā vide varētu tikt ietekmēta, īstenojot individuālos atbalsta projektus un atbalsta programmas, kas izstrādātas saskaņā ar attiecīgajām tiesību normām.

Individuālo atbalsta projektu un atbalsta programmu izstrādāšana ir konkrēto nozaru ministriju, asociāciju u.c. institūciju kompetencē.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Stingras atbalsta kontroles politikas dēļ tiks ierobežotas konkurences deformēšanas iespējas gan iekšējā, gan arī ārējā tirgū.

Saglabāsies jau spēkā esošā procedūra attiecībā uz individuālo atbalsta projektu un atbalsta programmu pieteikšanu un izskatīšanu (saskaņā ar Komisijas 1999.gada regulu Nr.659/99, kas nosaka normas Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 93.panta (tagad 88.panta) piemērošanai [OJ 83/1, 27.03.1999]). Mainīsies lēmuma pieņemšanas procedūra. Lēmumu par individuālajiem atbalsta projektiem vai atbalsta programmām pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienība pieņems Eiropas Komisija, bet Finanšu ministrija veiks tikai projektu sākotnējo izvērtēšanu.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojektam nebūs tiešas ietekmes uz sociālo sfēru. Netieši to varētu ietekmēt, īstenojot individuālos atbalsta projektus un atbalsta programmas nodarbinātības veicināšanai, kas izstrādātas saskaņā ar attiecīgajām tiesību normām.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojektam nebūs tiešas ietekmes uz vidi. Netieši to varētu ietekmēt, īstenojot individuālos atbalsta projektus un atbalsta programmas vides aizsardzības jomā, kas izstrādātas saskaņā ar attiecīgajām tiesību normām.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

 

Rādītāji

Kārtējais gads

 

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Likumprojektam nebūs tiešas ietekmes ne uz valsts, ne pašvaldību budžetu. Netieši to varētu ietekmēt, īstenojot individuālos atbalsta projektus un atbalsta programmas, kuras apstiprinās Eiropas Komisija saskaņā ar attiecīgajām tiesību normām.

Stingras komercdarbības atbalsta kontroles politikas dēļ tiks veicināta fiskālā disciplīna, kā arī tiks novērsta nodokļu maksātāju naudas nelietderīga izšķērdēšana.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura

galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 

Grozījumi būs nepieciešami tajos normatīvajos aktos, kur ir minēta Valsts atbalsta uzraudzības komisija, jo ar Latvijas iestāšanās brīdi Eiropas Savienībā tās funkcijas tiks izbeigtas. Saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88. pantu un Komisijas regulas Nr. 659/99 noteikumiem atbalsta kontrole ir Eiropas Komisijas ekskluzīva kompetence. Attiecīgajos normatīvos aktos Valsts atbalsta uzraudzības komisija tiks aizstāta ar Eiropas Komisiju vai Finanšu ministriju.

Grozījumi ir nepieciešami:

1) likumos un to pantos:

- 27.07.2001. gada likuma „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” 8. panta ceturtajā daļā, 12. panta trešajā un piektajā daļā;

2) MK noteikumos un to punktos:

- No jauna būs jāizdod MK 17.06.2003. noteikumi Nr. 314, jo tiek grozīta Komercdarbības atbalsta kontroles likuma norma, ar kuru saskaņā minētie MK noteikumi ir izdoti;

- MK 03.06.1997. noteikumu Nr. 200 „Noteikumi par valsts budžetā ieskaitāmo nodokļu maksājumu pamatparādu kapitalizāciju” 231. punktā;

- MK 29.07.1997. noteikumu Nr. 265 „Noteikumi par valsts budžetā ieskaitāmo nodokļu maksājumu pamatparādu kapitalizāciju privatizētajiem pašvaldību uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām)” 191. punktā;

- MK 05.11.1999. noteikumu Nr. 177 „Noteikumi par īpašuma nodokļa un iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājumu pamatparādu kapitalizāciju” 191. punktā;

- MK 05.11.1999. noteikumu Nr. 168 „Noteikumi par zemes nodokļa maksājuma pamatparāda kapitalizāciju un dzēšanu” 211. punktā;

- MK 31.08.1999. noteikumu Nr. 309 „Noteikumi par valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļu izlietošanu” 10.punkta 10. apakšpunktā, 13. punktā;

- 12.03.2002. MK noteikumu Nr. 111 „Ministru kabineta kārtības rullis” 73. punkta11. apakšpunktā;

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts ievieš Eiropas Savienībā spēkā esošās atbalsta kontroles pamatprincipus, kas izriet no Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. panta.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu skar netieši.

Eiropas Savienībā spēkā esošās komercdarbības atbalsta kontroles normas ir daudz striktākas, līdz ar to, ieviešot Eiropas Savienībā spēkā esošās normas, tiek izpildīti arī nosacījumi komercdarbības atbalstam Pasaules Tirdzniecības organizācijas ietvaros.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu skar netieši.

Eiropas Savienībā spēkā esošās komercdarbības atbalsta kontroles normas ir daudz striktākas, līdz ar to, ieviešot Eiropas Savienībā spēkā esošās normas, tiek izpildīti arī nosacījumi komercdarbības atbalstam atbilstoši Latvijas noslēgtiem brīvās tirdzniecības līgumiem.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Likumprojekts ietver šādu EK tiesību aktu un citu atbalsta kontroles jomas dokumentu nosacījumus:

- 1999.gada regula Nr.659/99, kas nosaka normas Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 93.panta (tagad 88.panta) piemērošanai, OJ 83/1, 27.03.1999;

- 2001.gada regula Nr.68/2001 par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. panta piemērošanu attiecībā uz valsts atbalstu apmācībām, OJ L 10, 13.01.2001, 20.lpp.;

- 2001.gada regula Nr.69/2001 par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. panta piemērošanu attiecībā uz minimālo valsts atbalstu, OJ L 10, 13.01.2001, 30.lpp.;

- 2001.gada regula Nr.70/2001 par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. panta piemērošanu attiecībā uz valsts atbalstu maziem un vidējiem uzņēmumiem, OJ L 10, 13.01.2001, 33.lpp.;

- 1980.gada direktīva Nr.80/723/EEC par caurspīdīgumu dalībvalstu un to kontrolē esošo uzņēmumu finansiālajās attiecībās, OJ L 195, 29.07.1980, ar grozījumiem, kas izdarīti 1985., 1993. un 2000.gadā (direktīvas Nr.85/413/EEC, 93/84/EEC un 2000/52/EEC), OJ L 229, 28.08.1985, OJ L 254, 12.10.1993, 16. lpp, OJ L 193 29.07.2000, 75. lpp.;

- Kopienas 2000.gada paziņojums par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88.panta piemērošanu valsts atbalstam, kuru sniedz kā garantiju, OJ C 71, 11.03.2000;

- 2001.gada vadlīnijas par valsts atbalstu vides aizsardzībai, OJ C 37, 03.02.2001, 15. lpp.;

- 2002. gada regula 2204/2002 par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. panta piemērošanu attiecībā uz nodarbinātības veicināšanu, OJ L 337, 13.12.2002, 3. lpp.;

- 2002.gada Multisektorālais pamatdokuments reģionālajam atbalstam lielo investīciju projektiem, C 70, 19.03.2002, 8. lpp.;

- Kopienas 1997.gada pamatdokuments par valsts atbalstu autotransporta līdzekļu ražošanai, OJ C 279/1 15.09.1997;

- 1998.gada regula Nr.1540/98 par valsts atbalstu kuģu būvei, OJ L 202/1, 18.7.1998;

- Komisijas 2002. gada paziņojums par atbalstu komercsabiedrības vai atsevišķu tās struktūru likvidēšanai tērauda rūpniecības sfērā, OJ C 70, 19.03.2002, 21. lpp.;

- Komisijas 2002. gada paziņojums par atsevišķu konkurences lietu izskatīšanas kārtību saistībā ar Eiropas Ogļu un tērauda kopienas dibināšanas līguma darbības izbeigšanos, JO C 152, 26.06.2002, 5. lpp.

- 1996.gada kodekss par valsts atbalstu mākslīgo šķiedru ražošanai, OJ C 94, 30.03.1996;

- 1997.gada vadlīnijas par valsts atbalstu kuģniecībai, OJ C 205, 05.07.1997;

- 1994.gada vadlīnijas par valsts atbalstu gaisa pārvadājumiem, OJ C 350, 10.12.1994;

- Regula par valsts atbalstu transporta pārvadājumiem pa ceļiem, dzelzceļu un iekšzemes ūdens ceļiem (regulas Nr.543/97, 2255/96, 1191/69, 1192/69, 1107/70, 1658/82, 1101/89, 1893/91, 3578/92).

Likumprojekts pilnībā ievieš iepriekš minēto Eiropas Kopienas tiesību normu pamatprincipus.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma

(attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

Komentāri

1.pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87., 88. pants;

- 1999.gada regulas Nr.659/99, kas nosaka normas Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 93.panta (tagad 88.panta) piemērošanai, 1.pants;

- 2001. gada regulas 68/2001 par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. panta piemērošanu attiecībā uz valsts atbalstu apmācībai 2. pants;

- 2001.gada regulas Nr.70/2001 par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. panta piemērošanu attiecībā uz valsts atbalstu maziem un vidējiem uzņēmumiem 2. pants un I Pielikums – mazo un vidējo uzņēmumu definīcija;

- 2002. gada regulas Nr. 2204/2002 par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. panta piemērošanu attiecībā uz valsts atbalstu nodarbinātības veicināšanai 2. pants.

Pilnībā atbilst

Eiropas Kopienas valsts atbalstu regulējošajās normās iekļauti valsts atbalsta kontekstā lietotie termini, kas ar Latvijas iestāšanās brīdi Eiropas Savienībā ņemot vērā regulu tiešās piemērojamības principu, būs saistoši un tieši piemērojami Latvijā.

2. pants

-Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87.un 88.pants.

Pilnībā atbilst

 

3.pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 32. pants.

Pilnībā atbilst

 

4.pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87.un 88.pants;

- 1999. gada regulas Nr. 659/1999 2., 3., 4. u.c. panti.

Pilnībā atbilst

 

5.pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. panta pirmā daļa.

Pilnībā atbilst

 

6.pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87.un 88.pants;

- 2001. gada regulas Nr. 68/2001 6. pants;

- 2001. gada regulas Nr. 70/2001 8. pants;

- 2001. gada regulas Nr. 2204/2002 8. pants.

Pilnībā atbilst

 

7.pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88. pants.

Pilnībā atbilst

 

8. pants

II nodaļa. 10. pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 32., 87.un 88.pants;

- 2001. gada regulas Nr. 68/2001 9., 10. u.c. panti;

-2001. gada regulas Nr. 70/2001 9. u.c. panti;

- 2001. gada reg ulas Nr. 2204/2002 7. u.c. panti.

Pilnībā atbilst

 

8. pants

II nodaļa. 11. pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88.pants;

- 1999.gada regulas Nr.659/99 2., 4., 5. u.c. panti.

Pilnībā atbilst

 

8. pants

II nodaļa. 12. pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88.pants;

- 1999.gada regulas Nr.659/99 2., 4., 5. u.c. panti.

Pilnībā atbilst

 

8. pants

II nodaļa. 13. pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87., 88.pants;

- 2001. gada regulas Nr. 68/2001 3., 5. u.c. panti;

-2001. gada regulas Nr. 70/2001 3., 5. u.c. panti;

- 2001. gada regulas Nr. 2204/2002 3.,4. u.c. panti

Pilnībā atbilst

 

8. pants

II nodaļa. 14. pants

- 1999.gada regulas Nr.659/99 24. pants

Pilnībā atbilst

 

9. pants. Izslēgt III nodaļu

- 1999.gada regulas Nr.659/99 20. pants;

- Komisijas 1995. gada paziņojums par nacionālo tiesu un Komisijas sadarbību valsts atbalsta jomā OJ C 312, 23.11.1995, 8.lpp.

Pilnībā atbilst

 

10.pants

- Komisijas 1998. gada reģionālā atbalsta vadlīniju piektais pants.

Pilnībā atbilst

 

11.pants

- 2001. gada regulas Nr. 70/2001 I pielikums.

Pilnībā atbilst

 

12.pants

- 2001. gada regulas Nr. 68/2001

Pilnībā atbilst

 

13.pants

- Komisijas 2002. gada Multisektorālais pamatdokuments par reģionālo valsts atbalstu lielo ieguldījumu projektiem.

Pilnībā atbilst

 

14.pants

- 2001. gada regula Nr. 68/2001;

- 2001. gada regula Nr. 2204/2002.

Pilnībā atbilst

Ņemot vērā Eiropas Kopienas regulu tiešo piemērojamību, no likuma tiek izslēgti 29. (atbalsts apmācībai) un 30. (atbalsts nodarbības veicināšanai) pants, jo attiecīgos jautājumus nosaka regulas Nr. 68/2001; 2204/2002.

15.pants

- 2001. gada regula Nr. 70/2001;

- 2001. gada Kopienas vadlīnijas par valsts atbalstu vides aizsardzībai JO C 37, 03.02.2001, 3. lpp.

Pilnībā atbilst

 

16.pants

- 2001. gada regulas Nr. 68/2001

Pilnībā atbilst

 

17.pants

- 1999.gada regula Nr.659/99.

 

Pilnībā atbilst

Šis pants būtiski netiek grozīts tikai tiek precizēta informācija attiecībā uz lēmumu pieņemšanas procedūru.

18.pants

- 2001. gada regulas Nr. 68/2001 1. pants;

- 2001. gada regulas Nr. 2204/2002 1.pants

Pilnībā atbilst

 

19.pants

- 2001. gada regulas Nr. 68/2001 1. pants;

- 2001. gada regulas Nr. 2204/2002 1.pants

Pilnībā atbilst

 

20.pants

- 2001. gada regulas Nr. 68/2001 1. pants;

- 2001. gada regulas Nr. 2204/2002 1.pants

Pilnībā atbilst

 

21.pants

- 1970. gada regula Nr. 1107/70 par atbalstu autopārvadājumiem, dzelzceļa pārvadājumiem un pārvadājumiem pa iekšzemes ūdensceļiem OJ L 130, 15.06.1970, 1. lpp.;

- 1996. gada regula Nr. 2255/96, kas groza regulu Nr.1107/70 OJ L 304, 27.11.1996, 1. lpp.;

- 1997. gada regula Nr. 543/97, kas groza regulu 1107/70 OJ L 84, 26.03.1997, 6. lpp.;

- 1982. gada regula Nr. 1658/82, kas groza regulu Nr. 1107/70 OJ L 184, 29/06/1982, 1.lpp.;

- 1992. gada regula Nr. 3578/92, kas groza regulu Nr. 1107/70 OJ 364 , 12/12/1992, 1. lpp.;

- 1969. gada regula Nr. 1191/69 par dalībvalstu rīcību attiecībā uz pienākumiem, kas izriet no sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas autopārvadājumu, dzelzceļa pārvadājumu un pārvadājumu pa iekšzemes ūdensceļiem sniegšanas jomā OJ L 156, 28.06.1969, 1.lpp.;

- 1991. gada regula Nr. 1893, kas groza regulu 1191/69 OJ L 169, 29/06/1991, 1. lpp.;

- 1969. gada regula Nr. 1192/69 par vispārējiem noteikumiem dzelzceļa pārvadātāju grāmatvedības uzskaites normalizēšanai OJ L 156, 28/06/1969, 8.lpp.;

-1989. gada regula Nr. 1101/90 par iekšzemes ūdensceļu transporta strukturāliem uzlabojumiem OJ L 116 , 28/04/1989, 25. lpp.

Pilnībā atbilst

 

22.pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88.pants.

Pilnībā atbilst

 

23.pants

- Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88.pants;

- 2001. gada regula Nr. 69/2001 par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. pantu piemērošanu attiecībā uz minimālo valsts atbalstu OJ L 010 , 13/01/2001, 30. lpp.

Pilnībā atbilst

 

23.-26. pants

1980.gada direktīva Nr.80/723/EEC par finansiālo attiecību caurspīdīgumu dalībvalstu un to kontrolē esošo uzņēmumu finansiālajās attiecībās, ar grozījumiem, kas izdarīti 1985., 1993. un 2000.gadā (direktīvas Nr.85/413/EEC, 93/84/EEC un 2000/52/EEC)

Pilnībā atbilst

 
 

5. Cita informācija

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Šādas konsultācijas nav nepieciešamas.

Komercdarbības atbalsta kontroles funkcija Eiropas Savienībā ir Eiropas Komisijas kompetencē.

Likumprojekts ievieš Eiropas Savienībā spēkā esošos atbalsta kontroles pamatprincipus, kas izriet no Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 87. un 88. panta.

Eiropas Kopienu dibināšanas līguma 87.pants atzīst atbalstu par iekšējo tirgu izkropļojošu elementu, bet ir daudz Eiropas Kopienas sekundāro normatīvo aktu, kas nosaka, kādiem mērķiem un uz kādiem kritērijiem atbalstu var sniegt.

Likumprojekts, kā arī attiecīgās Eiropas Kopienas regulas nosaka prasības kādas izvirzāmas, lai komercsabiedrībām tiktu sniegts atbalsts, bet saskaņā ar likumprojekta 2.panta otro daļu tas nepiešķir tiesības komercsabiedrībai saņemt atbalstu.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Likumprojekts izstrādāts sadarbībā EK Konkurences direktorāta un EK Juridiskā dienesta amatpersonām.

5. Cita informācija

Notikušas konsultācijas ar Satiksmes un Zemkopības ministrijas amatpersonām par kompetences sadalījumu, kā arī ar Saeimas Juridisko biroju par atsevišķu normu formulējumiem nacionālās tiesību sistēmas un Eiropas Savienības tiesību sistēmas kontekstā.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likuma izpildi nodrošinās Finanšu ministrija.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Valsts administrācijas skolā no 2002.gada maija mācību programmā ir iekļauts lekciju kurss par valsts atbalsta kontroles sistēmas funkcionēšanu. Lekciju kurss izstrādāts, lai sniegtu zināšanas vai paaugstinātu zināšanu un izpratnes līmeni par valsts atbalsta kontroles jautājumiem un atbalsta politikas veidošanu to valsts pārvaldes un pašvaldību institūciju darbiniekiem, kuri ir iesaistīti atbalsta projektu un atbalsta programmu izstrādāšanā un kuri pieņem lēmumu par šāda atbalsta faktisku piešķiršanu.

Lekciju kurss aptvers arī jautājumus, kas tieši saistīti ar likumprojekta normu piemērošanu.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo.

Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88. panta trešā daļa, kas ir tieši piemērojama, nosaka, ka Eiropas Komisijā laikus ir jāpiesaka visi plāni piešķirt vai mainīt valsts atbalstu. Pirms Komisija nav pieņēmusi lēmumu par noteikta atbalsta pasākuma pieļaujamību, attiecīgā dalībvalsts nesāk īstenot pašas ierosinātos pasākumus. Ja attiecīgā kārtība netiek ievērota, indivīds ir tiesīgs griezties nacionālajā tiesā, kuras pienākums ir nodrošināt to indivīda tiesību aizsardzību, kas izriet no 88. panta trešā daļā noteiktā aizlieguma.

Pamatojoties uz Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 230. panta ceturto daļu, jebkura juridiska vai fiziska perona ir tiesīga griezties Eiropas Kopienu Tiesā par lēmumu, kas adresēts šai personai, vai par lēmumu, kas – kaut arī regulas vai lēmuma veidā adresēts citai personai – tomēr šo personu skar tieši un individuāli.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Finanšu ministrs V. Dombrovskis

2004.02.13. 09.24

M.Grunte

7095621; marika.grunte@fm.gov.lv

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

     

V. Andrējeva

E.Strazdiņa

M.Radeiko

D.Lagzdiņa