Likumprojekts
Likums Par zinātnisko darbību
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
2. pants. Likuma mērķis
(1) Šī likuma mērķis ir nostiprināt valsts rūpes par zinātni kā īpaši svarīgu sabiedrības attīstības nosacījumu.
(2) Likums nosaka zinātnes un augstākās izglītības vienotību, zinātniskās darbības subjektu tiesības, atbildību, neatkarību un akadēmisko brīvību, profesionālās un sociālās garantijas, valsts institūciju kompetenci un saistības zinātniskās darbības nodrošināšanā.
3. pants. Tiesības veikt zinātnisko darbību
Tiesības veikt zinātnisko darbību ir jebkurai personai neatkarīgi no rases, tautības, dzimuma, valodas, partijas piederības, politiskās un reliģiskās pārliecības, sociālā, mantiskā un dienesta stāvokļa un izcelšanās.
4. pants. Zinātniskās darbības subjekti
Zinātniskās darbības subjekti šā likuma izpratnē ir zinātniskie darbinieki, zinātnieku grupas un zinātniskās institūcijas.
5. pants. Zinātnieka statuss
(1) Zinātnieks šā likuma izpratnē ir fiziskā persona, kura veic zinātnisko darbību un kurai ir šajā likumā noteiktajā kārtībā iegūta vai apstiprināta zinātniskā kvalifikācija.
(2) Zinātnieka statusu nosaka viņa zinātniskā kvalifikācija, personiskie sasniegumi zinātnē un ekspertu vērtējums.
(3) Zinātnieka statuss nav atkarīgs no viņa zinātniskās specializācijas, kā arī no zinātniskās darbības motīviem vai darba devēja statusa.
6. pants Zinātniskais personāls
Zinātnisko personālu veido:
II nodaļa
Zinātnieka pienākumi, atbildība un tiesības
7. pants. Zinātnieka pienākumi
Zinātnieka vispārīgie pienākumi ir šādi:
8. pants. Zinātnieka atbildība
(1) Zinātnieks atbild par savu zinātnisko pētījumu rezultātu objektivitāti un par saviem secinājumiem, kas izdarīti, pamatojoties uz šiem rezultātiem.
(2) Zinātnieks atbild par savas kompetences pārsniegšanu, ja tās rezultātā sabiedrībai tiek sniegtas rekomendācijas, kas neizriet no konkrētiem zinātnisko pētījumu rezultātiem.
(3) Zinātnieks atbild par to, lai viņam zinātniskā darba veikšanai nodotie materiāli, finanšu līdzekļi un informācija tiktu izmantota vienīgi izvirzīto mērķu sasniegšanai.
(4) Zinātnieks neatbild par zinātnisko pētījumu rezultātu tālākas izmantošanas sekām, ja vien viņš pats nav šo pētījumu rezultātu izmantotājs vai izmantošanas sagatavotājs vai arī ja nepastāv vienošanās starp zinātnieku un viņa pētījumu rezultātu izmantotāju.
(5) Zinātnieks atbild par informācijas izpaušanu, ja ar likumu noteikts, ka šī informācija ir valsts noslēpums.
9. pants. Zinātnieka tiesības
(1) Zinātniekam ir tiesības:
(2) Zinātniskajās institūcijās nodarbinātajiem zinātniekiem ar doktora grādu ik gadu pienākas apmaksāts divu kalendāra mēnešu atvaļinājums, bet ik pēc sešiem gadiem apmaksāts sešu kalendāra mēnešu akadēmiskais atvaļinājums zinātniskiem pētījumiem vai kvalifikācijas celšanai ārpus savas darbavietas, ja ir attiecīgs rakstveida apstiprinājums.
(3) Zinātniekam ir ekskluzīvas tiesības uz intelektuālo īpašumu, kas radies viņa zinātniskās darbības rezultātā, ja darba līgumā nav noteikts citādi.
(4) Ja zinātnieks strādājis uz līguma pamata, viņa tiesības uz zinātniskās darbības rezultātā radīto īpašumu nosaka līgums. Īpašums, kas radies no valsts budžeta finansētas zinātniskās darbības rezultātā, ir valsts īpašums.
(5) Zinātnieka tiesību ierobežojumi pieļaujami vienīgi tad, ja pirms zinātnisko pētījumu uzsākšanas viņš devis rakstveida piekrišanu.
10. pants. Atklātums informācijā par zinātniskajiem pētījumiem
Informācija par zinātniskajiem pētījumiem, kas finansēti no valsts budžeta, ir atklāta. Likumā vai Ministru kabineta noteiktajos gadījumos var ierobežot piekļūšanu informācijai, kas attiecas uz zinātniskajiem pētījumiem.
III nodaļa
Zinātniskās kvalifikācijas iegūšana
11. pants. Zinātniskā kvalifikācija
(1) Zinātnisko kvalifikāciju apliecina doktora zinātniskais grāds, kuru piešķir Promocijas padome. Ārvalstīs iegūtā zinātniskā grāda pielīdzināšana notiek saskaņā ar starptautiskajiem nolīgumiem, kuriem Latvija ir pievienojusies.
(2) Ar dienu, kad stājies spēkā lēmums par zinātniskā grāda piešķiršanu, persona iegūst šā likuma 9.pantā un citos normatīvajos aktos noteiktās zinātnieka tiesības.
(3) Zinātnisko grādu piešķir uz mūžu, un zinātniekam ir tiesības to lietot oficiālā sarakstē.
(4) Habilitētiem doktoriem ir attiecīgās zinātnes nozares doktora tiesības.
12. pants. Zinātniskās kvalifikācijas pamatprasības
Doktora zinātnisko grādu piešķir personai pēc akreditētas doktora studiju programmas pabeigšanas un promocijas darba aizstāvēšanas. Promocijas darbā zinātniskā grāda pretendentam ir jāapliecina, ka tas ir patstāvīgi veicis oriģinālu pētījumu, prot patstāvīgi plānot zinātnisko pētījumu, apguvis pētījumu veikšanas metodoloģiju un darbam specialitātē nepieciešamās metodes, spēj patstāvīgi analizēt iegūtos rezultātus un izdarīt tiem atbilstošus secinājumus.
13. pants. Promocijas (doktora zinātniskā grāda piešķiršanas) kārtība
(1) Promocijas tiesības universitātēm deleģē Ministru kabinets, pēc Latvijas Zinātnes padomes priekšlikuma. Promocijas kārtību un kritērijus nosaka Ministru kabinets.
(2) Zinātniskā grāda piešķiršanas sistēmas pārraudzību veic Ministru kabineta izveidota Valsts zinātniskās kvalifikācijas komisija. Komisija darbojas saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību.
14. pants. Goda doktora grāda piešķiršana
Universitātes un akadēmijas par īpašiem nopelniem zinātnē vai mācību darbā var piešķirt Goda doktora (Doctor honoris causa, Dr.h.c.) grādu. Piešķiršanas procedūru un kārtību nosaka šo iestāžu koleģiālo pārvaldes institūciju apstiprināts nolikums.
IV nodaļa
Zinātniskās darbības organizēšana
15. pants. Zinātniskās darbības organizatoriskā sistēma
Zinātniskās darbības organizatoriskajā sistēmā ietilpst:
16. pants. Zinātniskās darbības nodrošināšana
(1) Saeima apstiprina valsts zinātnes un tehnoloģijas attīstības stratēģiju un nosaka zinātniskajai darbībai valsts budžeta līdzekļus.
(2) Ministru kabinets:
(3) Izglītības un zinātnes ministrija:
1) izstrādā valsts zinātnes attīstības politiku;
2) nodrošina valsts zinātniskajām institūcijām valdījumā nodotā valsts īpašuma izmantošanas uzraudzību.
17. pants. Latvijas Zinātnes padome
Latvijas Zinātnes padome ir zinātnieku koleģiāla institūcija ar juridiskās personas tiesībām. Padomes locekļu pilnvaru laiks ir trīs gadi. Tās darbību nosaka Ministru kabinets.
18. pants. Latvijas Zinātnes padomes kompetence un pienākumi
Latvijas Zinātnes padomes kompetencē un pienākumos ietilpst:
19. pants. Latvijas Zinātnes padomes sastāvs
(1) Latvijas Zinātnes padomē tiek deleģēti pārstāvji no:
(2) Latvijas Zinātnes padome no savu locekļu vidus ievēlē priekšsēdētāju un viņa vietnieku. Savā kompetencē esošos jautājumus tā izlemj ar vienkāršu balsu vairākumu, taču balsošanā jāpiedalās ne mazāk kā divām trešdaļām no padomes sastāva.
20. pants. Latvijas Zinātnes padomes tiesības
(1) Latvijas Zinātnes padome ir tiesīga:
(2) Latvijas Zinātnes padome nav tiesīga ierobežot tās finansēto zinātnisko projektu izpildītāju tiesības un finansiālo rīcībspēju, kas izriet no šā likuma 9. pantā noteiktajām tiesībām.
(3) Sava darba nodrošināšanai Latvijas Zinātnes padome var algot darbiniekus.
21. pants. Latvijas Zinātnes padomes ekspertu komisijas
(1) Latvijas Zinātnes padomes ekspertu komisiju pienākumi ir šādi:
(2) Ekspertu komisijas ievēlē konkrētajā zinātnes nozarē Latvijas Republikā pastāvīgi strādājošie zinātnieki, kuru kvalifikācija apstiprināta atbilstoši šā likuma prasībām.
(3) Par ekspertu komisiju locekļu kandidātiem zinātnieki var tikt izvirzīti vai var personiski pieteikties tikai vienā no zinātnes nozarēm. Ekspertu komisiju locekļu kandidātiem ir jābūt augsti kvalificētiem attiecīgās nozares zinātniekiem, un viņu darbībai ir jāatbilst zinātniskās pētniecības ētikas kritērijiem un diskusiju principiem, kurus izstrādā Latvijas Zinātnes padome kopā ar Latvijas Zinātņu akadēmiju. Ekspertu komisiju locekļu vēlēšanu sarakstos iekļauj tikai tos ekspertu komisiju locekļu kandidātus, kuri atbilst šiem kritērijiem un principiem.
(4) Ievēlētie ekspertu komisiju locekļi paraksta Saistību un atbildības deklarāciju, kuras tekstu apstiprina attiecīgā valsts pārvaldes institūcija.
(5) Pārējos ar ekspertu komisiju izveidošanu un darbību saistītos jautājumus nosaka Ministru kabinets. Latvijas Zinātnes padome ir atbildīga par noteiktās ekspertīzes kārtības ievērošanu.
22. pants. Zinātniskā darbība augstskolās
Zinātniskā darbība augstskolās tiek veikta saskaņā ar šo likumu, Augstskolu likumu un attiecīgās augstskolas satversmi.
23. pants. Latvijas Zinātņu akadēmija
Latvijas Zinātņu akadēmija ir autonoms tiesību subjekts, kurš sastāv no ievēlētiem Latvijas Zinātņu akadēmijas locekļiem un kuru finansē valsts. Latvijas Zinātņu akadēmija darbojas saskaņā ar tās Hartu un statūtiem. Latvijas Zinātņu akadēmijas Hartu apstiprina Saeima un tajā norāda Latvijas Zinātņu akadēmijas darbības mērķus, pamatvirzienus, tiesisko un ekonomisko pamatu, pārvaldes sistēmu, tiesības un pienākumus. Saeima vai Ministru kabinets var noteikt Latvijas Zinātņu akadēmijai īpašus uzdevumus un pilnvaras zinātnes jomā.
24.pants. Valsts zinātniskais institūts
(1) Valsts zinātniskais institūts ir Ministru kabineta izveidota un ministra pārraudzībā esoša valsts aģentūra, kuras tiesisko pamatu, pārvaldi, finansēšanas un uzraudzības kārtību nosaka šis likums un Publisko aģentūru likums, ciktāl tas nav pretrunā ar šo likumu. Valsts zinātniskais institūts valsts noteiktajā pētījumu nozarē veic zinātnisko darbību un ar zinātniskās kvalifikācijas iegūšanu un celšanu saistītu darbību.
(2) Valsts zinātniskais institūts nodrošina valsts zinātnisko pētījumu programmu un projektu īstenošanu institūta profilam atbilstošā jomā. Līdzekļus valsts izsludināto pētījumu programmu un projektu īstenošanai valsts zinātniskais institūts iegūst konkursa kārtībā.
(3) Valsts zinātniskā institūta darbības materiālo pamatu veido valdījumā nodota valsts mantas daļa. Rīcību ar valsts zinātniskajam institūtam nošķirto mantu nosaka tā nolikumā.
25.pants. Zinātniskā kapitālsabiedrība.
Zinātniskā kapitālsabiedrība ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību vai akciju sabiedrība. Zinātniskā kapitālsabiedrība veic zinātnisko darbību, nodarbojas ar zinātniski eksperimentālo ražošanu, jaunu produktu un procesu ieviešanu, kuru pamatā ir zinātniskās pētniecības izstrādnes. Zinātniskā kapitālsabiedrība darbojas saskaņā ar Komerclikumu, šo likumu, citiem likumiem un normatīvajiem aktiem, kā arī saskaņā ar saviem statūtiem.
26. pants. Valsts zinātniskā institūta un valsts zinātniskās kapitālsabiedrības dibināšana, reorganizācija un likvidācija
Lēmumu par valsts zinātniskā institūta un valsts zinātniskās kapitālsabiedrības dibināšanu, reorganizāciju vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra vai attiecīgās nozares ministra ierosinājuma.
27. pants. Zinātnisko institūciju reģistrs
(1) Zinātniskā institūcija reģistrējama Zinātnisko institūciju reģistrā mēneša laikā no tās dibināšanas dienas. Zinātnisko institūciju reģistru kārto Izglītības un zinātnes ministrija saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību.
(2) Lēmums par zinātniskās institūcijas reorganizāciju vai likvidāciju 10 dienu laikā paziņojams Izglītības un zinātnes ministrijai.
(3) Ikvienam ir pieejamas Zinātnisko institūciju reģistrā iekļautās ziņas.
28.pants. Valsts zinātniskā institūta pārvalde
(1) Valsts zinātnisko institūtu pārvalda zinātnieku koleģiāla institūcija Zinātniskā padome un tās ievēlēts direktors. Zinātnisko padomi ievēlē zinātnieku pilnsapulce uz laiku, kas nepārsniedz piecus gadus.
(2) Zinātniskās padomes kompetencē ietilpst:
29.pants. Zinātniskās kapitālsabiedrības pārvalde
(1) Zinātniskās kapitālsabiedrības pārvalde notiek saskaņā ar Komerclikumu, likumu Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām un kapitālsabiedrības statūtiem.
(2) Zinātniskā padome zinātniskajā kapitālsabiedrībā darbojas kā konsultatīva institūcija 28.panta otrajā daļā noteiktās kompetences ietvaros.
30.pants. Valsts zinātniskā institūta direktors
(1) Valsts zinātniskā institūta direktors ir augstākā amatpersona, kas īsteno institūta vispārējo administratīvo vadību un bez īpaša pilnvarojuma pārstāv institūtu.
(2) Uz valsts zinātniskā institūta direktora amatu tiek izsludināts atklāts konkurss laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Direktoru amatā ievēlē Zinātniskā padome uz laiku, kas nepārsniedz piecus gadus, un ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas. Direktoru amatā apstiprina izglītības un zinātnes ministrs vai attiecīgās nozares ministrs.
(3) Konkursu uz direktora amatu valsts zinātniskais institūts izsludina vismaz divus mēnešus pirms esošā direktora pilnvaru beigām. Līdz jaunievēlētā direktora apstiprināšanai direktora pienākumus pilda iepriekšējais direktors.
(4) Dibinot valsts zinātnisko institūtu, izglītības un zinātnes ministrs vai attiecīgās nozares ministrs ieceļ direktora vietas izpildītāju, kas pilda direktora pienākumus līdz Zinātniskās padomes ievēlētā direktora apstiprināšanai.
(5) Jaunievēlētais direktors amata pienākumus sāk pildīt pēc tā apstiprināšanas. Direktora neapstiprināšanas vai neievēlēšanas gadījumā valsts zinātniskais institūts divu mēnešu laikā atkārtoti organizē direktora vēlēšanas. Līdz atkārtoti ievēlēta direktora apstiprināšanai izglītības un zinātnes ministrs vai attiecīgās nozares ministrs ieceļ direktora vietas izpildītāju. Ministra neapstiprinātā persona atkārtoti šajās direktora vēlēšanās piedalīties nav tiesīga.
(6) Direktoru atceļ no amata izglītības un zinātnes ministrs vai attiecīgās nozares ministrs pēc savas vai valsts zinātniskā institūta Zinātniskās padomes iniciatīvas. Rīkojumam par direktora atcelšanu ministrs pievieno atcelšanas pamatojumu un ieceļ direktora vietas izpildītāju uz laiku līdz jaunievēlēta direktora apstiprināšanai.
(7) Izglītības un zinātnes ministrs vai attiecīgās nozares ministrs ir tiesīgs atcelt direktora pieņemtos prettiesiskos lēmumus vai izdotos prettiesiskos tiesību aktus.
(8) Direktora kompetencē ietilpst:
(9) Direktors nav tiesīgs pieņemt lēmumus, kas ietver zinātnisko pētījumu izvērtējumu.
31.pants Valsts zinātniskā institūta un valsts zinātniskās kapitālsabiedrības akadēmiskie amati
(1) Valsts zinātniskajā institūtā un valsts zinātniskajā kapitālsabiedrībā ir šādi akadēmiski amati:
(2) Personas akadēmiskajos amatos ievēlē atklātā konkursā valsts zinātniskā institūta nolikumā vai valsts zinātniskās kapitālsabiedrības statūtos noteiktajā kārtībā. Konkursu izsludina, vismaz mēnesi iepriekš publicējot paziņojumu presē.
(3) Akadēmiskajā amatā ievēlētā persona slēdz darba līgumu attiecīgi ar valsts zinātniskā institūta direktoru vai valsts zinātniskās kapitālsabiedrības valdi.
(4) Vadošā pētnieka amatā var ievēlēt personas ar doktora zinātnisko grādu. Pētnieka amatā var ievēlēt personas ar doktora vai maģistra grādu.
V nodaļa
Zinātniskās darbības veidi un finansēšana
32.pants. Zinātnes un pētniecības un inovāciju finansēšana
(1) Valsts budžeta līdzekļus un citus finanšu līdzekļus zinātnei un pētniecībai izmanto:
(2) Zinātnes un pētniecības finansēšanai nepieciešamo finanšu līdzekļu apmēru plāno atbilstoši Eiropas Komisijas rekomendācijām. Ikgadējais finansējuma pieaugums nav mazāks kā valsts konsolidētā budžeta procentuālais pieaugums.
33. pants. Fundamentālo un lietišķo pētījumu finansēšana
(1) Fundamentālo un lietišķo pētījumu finansējums tiek piešķirts noteiktiem projektiem konkursa kārtībā grantu veidā. Projektu pieteikumus izvirza zinātnieki. Pētījumu tēmu nosaukumus, mērķus un uzdevumus formulē paši zinātnieki.
(2) Granta piešķiršanas galvenais kritērijs ir projekta zinātniskais līmenis.
(3) Projektu izvērtēšanu un finansēšanu veic Latvijas zinātnes padome saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem. Latvijas Zinātnes padome sniedz ikgadēju pārskatu Izglītības un zinātnes ministrijai par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu.
(4) Zinātnes virzienu prioritātes fundamentālo un lietišķo pētījumu f inansēšanai reizi četros gados apstiprina Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra ierosinājuma, ievērojot Latvijas Zinātnes padomes priekšlikumu.
34.pants. Valsts pētījumu programmas
(1) Valsts pētījumu programmas ir valsts pasūtījums kompleksu zinātnisku pētījumu veikšanai noteiktā ekonomikas, izglītības, kultūras vai citā valstij prioritārā nozarē ar mērķi veicināt šīs nozares attīstību.
(2) Valsts pētījumu programmu mērķus un uzdevumus nosaka attiecīgas valsts institūcijas kopīgi ar Latvijas Zinātnes padomi, Latvijas Zinātņu akadēmiju un to pieaicinātajiem zinātniekiem. Nozares, kurās tiek izsludinātas valsts pētījumu programmas, iesaka Latvijas Zinātnes padome, bet no valsts budžeta finansējamo pētījumu programmu nosaukumus un skaitu apstiprina izglītības un zinātnes ministrs pēc saskaņošanas ar citiem attiecīgajiem ministriem. Programmas konkursa kārtībā no zinātnes finansēšanai paredzētā valsts budžeta finansē Izglītības un zinātnes ministrija. Valsts pētījumu programmu zinātnisko ekspertīzi veic Latvijas zinātnes padomes nozaru komisiju eksperti. Valsts pētījumu programmu pieteikšanas, ekspertīzes un finansēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
35.pants. Tirgus orientēto pētījumu finansēšana
(1) Tirgus orientēto pētījumu finansēšana notiek, piešķirot līdzekļus praktiskas ievirzes projektiem, kuru mērķis ir veicināt zinātnes un ražošanas integrāciju, tehnoloģiski orientētu nozaru attīstību, jaunu darba vietu radīšanu. Projektu finansēšanas priekšnoteikums ir ārpusbudžeta līdzekļu ieguldījums projektu īstenošanā. Finansējumu tirgus orientēto pētījumu projektiem piešķir Izglītības un zinātnes ministrija, pamatojoties uz zinātnisko un tautsaimniecisko ekspertīzi saskaņā ar ministrijas izstrādātajiem noteikumiem. Projektu zinātnisko ekspertīzi veic Latvijas Zinātnes padomes eksperti.
36. pants. Zinātniskās un pētnieciskās bāzes finansējums
(1) Valsts zinātniskie institūti un augstskolas saņem zinātniskās un pētnieciskās bāzes finansējumu kā valsts dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību, un šis finansējums ietver:
(2) Valsts zinātniskās kapitālsabiedrības zinātnisko un pētniecisko bāzi finansē konkursa kārtībā saskaņā ar likumā Par iepirkumu valsts vai pašvaldības vajadzībām noteikto.
37.pants. Valsts zinātniskā institūta finanšu avoti
Valsts zinātniskā institūta finanšu līdzekļus veido:
38. pants. Valsts zinātniskā institūta grāmatvedības uzskaite un konti
(1) Valsts zinātniskais institūts kārto grāmatvedības uzskaiti pēc uzkrājuma grāmatvedības principiem un pēc kases izdevumiem, kā arī sagatavo un iesniedz pārskatus par finanšu resursu izlietojumu saskaņā ar likuma Par grāmatvedību, likuma Par budžetu un finanšu vadību un Publisko aģentūru likuma prasībām.
(2) Valsts zinātniskais institūts atver kontu Valsts kasē, kurā ieskaita institūta bāzes finansējuma līdzekļus, un kontu kredītiestādē, kurā ieskaita konkursa kārtībā iegūto projektu un programmu finansējumu un pārējos līdzekļus.
39. pants. Iekšējais audits valsts zinātniskajā institūtā.
Iekšējo auditu valsts zinātniskajā institūtā veic atbilstoši izglītības un zinātnes ministra vai attiecīgās nozares ministra noteiktajai iekšējā audita sistēmai. Iekšējais audits nodrošina valsts zinātniskā institūta iekšējās kontroles sistēmas novērtējumu un veic institūta vadības, finanšu, kvalitātes un cita veida auditus. Ja institūtā tiek veidota iekšējā audita struktūrvienība, tās darbinieku skaitu un sastāvu pēc direktora priekšlikuma apstiprina valsts zinātniskā institūta Zinātniskā padome.
40.pants. Valsts zinātniskā institūta gada publiskais pārskats
Valsts zinātniskais institūts sagatavo gada publisko pārskatu un iesniedz to Izglītības un zinātnes ministrijā un attiecīgās nozares ministrijā, kā arī ievieto savā mājas lapā internetā. Pārskatā iekļaujamo informāciju un iesniegšanas termiņu nosaka Izglītības un zinātnes ministrija.
41.pants. Zinātniskā institūta un zinātniskās kapitālsabiedrības nodokļu atvieglojumi
Zinātniskajiem institūtiem un zinātniskajām kapitālsabiedrībām, kas ir reģistrēti Zinātnisko institūciju reģistrā, ir tiesības saņemt nodokļu atvieglojumus saskaņā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem.
42.pants. Ministriju pasūtītie pētījumi
Ministriju pasūtītie pētījumi ir iepirkums valsts vajadzībām, kura mērķis ir ar zinātniskās pētniecības palīdzību veicināt nozares attīstību un konkrētu problēmu risinājumu attiecīgās ministrijas kompetencē esošajā jomā. Ministrija šādus pētījumus pasūta konkursa kārtībā sava budžeta ietvaros.
VI nodaļa
Starptautiskā zinātniskā sadarbība
43. pants. Ārvalsts zinātnieka statuss
Ārvalsts zinātnieks atbilstoši savai zinātniskajai kvalifikācijai bauda visas šajā likumā noteiktās tiesības.
44. pants. Starptautiskā un starpvalstu zinātniskā sadarbība
Slēgt starptautisku sadarbības līgumu zinātnē ir tiesības jebkurai valsts zinātniskajai institūcijai, augstskolai, zinātnieku grupai vai zinātniekam, uzņemoties atbildību par tajā paredzēto saistību izpildi.
45. pants. Latvijas Republikas starptautiskie līgumi
Ja Latvijas Republikas starptautiskajos līgumos paredzēti citādi zinātniskās darbības noteikumi nekā šajā likumā, piemērojami starptautisko līgumu noteikumi.
Pārejas noteikumi
Ministrs |
Valsts sekretāre |
Administratīvā departamenta Juridiskās nodaļas vadītājs |
Finanšu departamenta direktore |
Administratīvā departamenta Kontroles nodaļas vadītāja |
Augstākās izglītības un zinātnes departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
||||||
K.Šadurskis |
S.Veģere |
E.Martinsons |
J.Fortiņa |
A.Birzniece |
J.Čakste |
M.Bundule |
10.02.2004. 15:41
3815
M.Bundule
7047896; maija.bundule@izm.gov.lv
Likumprojekta Par zinātnisko darbību anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Likums Par zinātnisko darbību regulē zinātnisko institūtu darbības nosacījumus. Pašreizējais valsts zinātnisko institūtu juridiskais statuss ir valsts bezpeļņas uzņēmums. Lai ievērotu Komerclikuma spēkā stāšanās likumā un Valsts pārvaldes likumā noteikto un turpmāk nodrošinātu efektīvu zinātnes sistēmas attīstību valsts zinātniskie institūti ir pārveidojami par valsts aģentūrām vai komercsabiedrībām. Likumprojekts izstrādāts, lai noteiktu valsts zinātnisko institūtu valsts aģentūru un komercsabiedrību, izveidošanas, darbības, pārvaldes, uzraudzības un finansēšanas nosacījumus. Pašlaik valstī darbojas 33 zinātniskie institūti: 20 institūti ir formāli integrēti valsts universitātēs (Latvijas Universitātē 15, Latvijas Lauksaimniecības universitātē 4 un Rīgas Tehniskajā universitātē 1), 11 valsts zinātniskie institūti un 2 privātie institūti. Līdz šim valsts zinātniskajiem institūtiem bāzes finansējums netika paredzēts. Institūtu administrācija un infrastruktūra tika uzturēta veicot atskaitījumus no Latvijas Zinātnes padomes konkursa kārtībā zinātniekiem piešķirtajiem grantiem konkrētu pētījumu īstenošanai. |
||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts paredz, ka valsts zinātniskie institūti var tikt izveidoti kā valsts aģentūras, kā arī komercsabiedrības. Likumprojekts nosaka zinātnisko institūtu izveidošanas, darbības, pārvaldes, uzraudzības un finansēšanas nosacījumus. Tiek paredzēta iespēja atsevišķiem komerciāli veiksmīgākajiem institūtiem kļūt par valsts kapitālsabiedrībām. Valstij nozīmīgu pētījumu veikšanai 5-7 valsts zinātniskie institūti varētu tikt reorganizēti par valsts aģentūrām, bet pārējie institūti tiks integrēti valsts universitātēs. Likumprojekts paredz nodrošināt zinātniskās institūcijas ar bāzes finansējumu Ministru Kabineta noteiktā kārtībā. Likumprojekts paredz likvidēt līdzšinējo valsts pārvaldes institūciju pasūtīto pētījumu sistēmu tās neefektīvās darbības dēļ un uzdot nozaru ministrijām īstenot šādus pētījumus konkursa kārtībā sava budžeta ietvaros. |
||||||
3. Cita informācija |
__________ |
||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
5. Cita informācija |
|||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
1 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Subsīdijas un dotācijas |
Neskar |
Neskar |
690 690
|
1 390,9 1 390,9
|
966 966
|
||
3. Finansiālā ietekme |
Neskar |
Neskar |
- 690 |
- 1 390,9 |
- 966 |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
_____ |
____ |
____ |
_____ |
______ |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Neskar |
Neskar |
Papildu uzturēšanas izdevumi: plānotie budžeta līdzekļu izdevumi ir pastāvīgi un nepieciešami, lai valsts zinātniskajiem institūtiem un augstskolu institūtiem nodrošinātu bāzes finansējumu, kas nepieciešams tiem noteikto funkciju īstenošanai. Bāzes finansējums sastāda 1 650 Ls uz vienu pētnieku ar Dr. grādu gadā vai 137,50 Ls mēnesī. Zinātnieku skaits (pēc PLE) valsts zinātniskajos institūtos ir 264, universitātēs un tajās integrētajos institūtos ir 579 zinātnieku. Bāzes finansējuma aprēķins veikts pēc sekojošas formulas: Bf=I1+I2+I3, kur I1 izdevumi komunālo pakalpojumu segšanai (48,13 Ls), I2 ēku un telpu uzturēšana un remonts, nekustamā īpašuma nodoklis (27,50 Ls), I3 administratīvā personāla un apkalpojošā personāla darba nodrošinājums (61,87 Ls). Kopējā nepieciešamā summa bāzes finansējuma nodrošināšanai ir 1650 Ls x 843 = 1 390,9 tūkst. Ls gadā.
|
Uzsākot 2005.gadā VZI pārveidošanu par valsts aģentūrām un AI piecos gados vidēji būs nepieciešami papildus valsts budžeta līdzekļi vidēji 966 000 Ls apmērā katru gadu. |
|||
Paredzams, ka VZI pārveidošana par valsts aģentūrām tiks uzsākta 2005.gada vidū. Līdz ar to šajā gadā no valsts budžeta līdzekļiem nepieciešami ir 690 000 Ls. |
2006. gadā ir nepieciešami 1 390,9 Ls papildus no valsts budžeta salīdzinājumā ar 2003.gada valsts budžeta izdevumiem zinātniskās darbības nodrošināšanai. |
||||||
6. Cita informācija |
Apstiprinot Valsts budžeta projektu 2004.gadam Valdība ir pieņēmusi lēmumu par budžeta programmas Zinātne apakšprogrammas Valsts pārvaldes institūciju pasūtītie pētījumi likvidēšanu. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Izstrādātajā likumprojektā ir paredzēts izdot Ministru kabineta noteikumus:
Šie normatīvie akti tiks izstrādāti sešu mēnešu laikā pēc likuma stāšanās spēkā |
|||||
2. Cita informācija |
__________ |
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
5. Cita informācija |
________ |
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Zinātnes padomi un Latvijas Zinātņu akadēmiju |
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Atbalsta |
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts izstrādāts Izglītības un zinātnes ministrijas izveidotajā darba grupā (Izglītības un zinātnes ministrijas 2003.gada 12.februāra rīkojums nr.77.). Darba grupas sastāvā tika iekļauti Latvijas lielāko augstskolu, valsts zinātnisko institūtu, kā arī Latvijas Zinātnes padomes pārstāvji |
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās Izglītības un zinātnes ministrija savas noteiktās kompetences un funkciju ietvaros |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Izglītības un zinātnes ministrija sagatavos un izplatīs informāciju par normatīvā akta projekta izskatīšanu valdībā. Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo |
|||||
4. Cita informācija |
____________ |
Izglītības un zinātnes ministrs K.Šadurskis
Ministrs |
Valsts sekretāre |
Administratīvā departamenta Juridiskās nodaļas vadītājs |
Finanšu departamenta direktore |
Administratīvā departamenta Kontroles nodaļas vadītāja |
Augstākās izglītības un zinātnes departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
||||||
K.Šadurskis |
S.Veģere |
E.Martinsons |
J.Fortiņa |
A.Birzniece |
J.Čakste |
M.Bundule |
10.02.2004. 15:41
1133
M.Bundule
7047896; maija.bundule@izm.gov.lv