Projekts

Projekts

Grozījumi Enerģētikas likumā

Izdarīt Enerģētikas likumā (Latvijas Vēstnesis, 1998, 273/275 nr.; 2000, 298/299 nr., prec. 307/309 nr.; 2001, 83 nr.) šādus grozījumus:

  1. Aizstāt visā likuma tekstā vārdu "realizācija" (attiecīgā locījumā) ar vārdu „tirdzniecība” (attiecīgā locījumā).
  2. Aizstāt visā likuma tekstā vārdu „uzņēmums” (attiecīgā locījumā) ar vārdu „komersants” (attiecīgā locījumā).
  3. Aizstāt visā likuma tekstā vārdu „uzņēmējsabiedrība” (attiecīgā locījumā) ar vārdu „komercsabiedrība” (attiecīgā locījumā).
  4. 1. pantā:

izteikt 3. punktu šādā redakcijā:

„3) energoapgādes komersants – licencēts komersants, kas nodarbojas ar energoapgādi;”;

izteikt 13. punktu šādā redakcijā:

„13) enerģijas tirdzniecība – energoapgādes veids, kas ietver enerģijas iepirkšanu pārdošanai un pārdošanu enerģijas lietotājiem;”;

izteikt 21. punktu šādā redakcijā:

„21) horizontālā integrācija – viens energoapgādes komersants vai koncerns veic vismaz vienu no enerģijas ražošanas, pārvades, sadales, piegādes vai dabasgāzes uzglabāšanas funkcijām un kādu darbību, kas nav saistīta ar enerģiju;”;

izteikt 22. punktu šādā redakcijā:

„22) vertikālā integrācija – viens energoapgādes komersants vai koncerns veic vismaz vienu no šādiem energoapgādes veidiem: enerģijas pārvade vai sadale vai dabasgāzes uzglabāšana, un vismaz vienu no šādiem energoapgādes veidiem: enerģijas ražošana vai tirdzniecība;”;

izteikt 23. punktu šādā redakcijā:

„23) sistēmas operators – energoapgādes komersants, kas pilda enerģijas pārvades, sadales vai uzglabāšanas funkcijas un atbild par sistēmas ekspluatāciju, uzturēšanas nodrošināšanu un vajadzības gadījumā – attīstību noteiktā teritorijā un par tās savstarpēju savienošanu ar citām sistēmām un par sistēmas spēju ilgtermiņā nodrošināt pamatotu pieprasījumu attiecībā uz enerģijas transportēšanu un uzglabāšanu;”;

papildināt pantu ar 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35. un 36. punktu šādā redakcijā:

„24) sistēmas lietotājs – fiziska vai juridiska persona, kas izmanto enerģijas pārvades vai sadales sistēmas vai dabasgāzes krātuves pakalpojumus;

25) savstarpēji savienota sistēma – vairākas sistēmas, kas savienotas savā starpā;

26) kvalificētais dabasgāzes lietotājs – enerģijas lietotājs, kurš ir ieguvis tiesības izvēlēties dabasgāzes piegādātāju un pirkt dabasgāzi no jebkura dabasgāzes tirgotāja par vienošanās cenu;

27) fiksēta maksājuma apjoma līgums – līgums, kurā iekļauta pircēja un pārdevēja vienošanās, ka gadījumā, ja pircējs nevēlas saņemt visu līgumā noteikto preces apjomu, tas maksā par visu līgumā noteikto preces apjomu;

28) tiešā līnija – dabasgāzes vads, kas papildina savstarpēji savienotas dabasgāzes pārvades sistēmas;

29) pārvades sistēma – enerģijas pārvades tīkls ar visiem pārvades funkciju veikšanai nepieciešamajiem energoapgādes komersanta objektiem, kurus izmanto enerģijas transportēšanai;

30) sadales sistēma – enerģijas sadales tīkls ar visiem sadales funkciju veikšanai nepieciešamajiem energoapgādes komersanta objektiem, kurus izmanto enerģijas transportēšanai un sadalei;

31) tīkls – līniju un iekārtu kopums, kas nepieciešams enerģijas transportēšanai. Ielu apgaismojuma tīkls ir atsevišķs, ar uzskaites mēraparātu tehniski nodalīts līniju vai iekārtu kopums, ko izmanto ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzētu teritoriju apgaismošanai un kas netiek izmantots elektroenerģijas transportēšanai un sadalei citiem enerģijas lietotājiem;

32) autonomais ražotājs – komersants, fiziska vai juridiska persona, kas ražo elektroenerģiju vai siltumenerģiju nolūkā patērēt to paša vajadzībām;

33) neatkarīgais ražotājs – energoapgādes komersants, kas ražo elektroenerģiju vai siltumenerģiju, bet neveic tās sadali vai pārvadi sistēmā, kurā tas ir iekļauts;

34) kvalificētais elektroenerģijas lietotājs – elektroenerģijas lietotājs, kuram Ministru kabineta noteiktajā kārtībā piešķirtas tiesības slēgt līgumus par elektroenerģijas piegādi (pirkšanu) tieši ar elektroenerģijas ražotāju, kurš darbojas konkrētajā elektroenerģijas pārvades sistēmā vai atrodas ārpus tās licences darbības zonas;

35) sistēma – visi pārvades un sadales tīkli un uzglabāšanas iekārtas, kas pieder dabasgāzes apgādes komersantam un ko tas ekspluatē, tostarp šī komersanta iekārtas, kas nodrošina papildpakalpojumus, un saistītie komersanti, kas vajadzīgi, lai nodrošinātu pieeju pārvadei un sadalei;

36) papildpakalpojumi – visi pakalpojumi, kas vajadzīgi, lai piekļūtu vai ekspluatētu pārvades un sadales tīklus un uzglabāšanas iekārtas, tostarp balansēšanu, bet izņemot iekārtas, kas rezervētas vienīgi pārvades sistēmu operatoriem, kas nodrošina pārvadi.”

5. Izteikt 6. pantu šādā redakcijā:

„6. pants

(1) Sistēmas operatoram tā licences darbības zonā un licencē noteiktajā termiņā ir pastāvīgas saistības nodrošināt sistēmas lietotājiem un to pretendentiem pieeju enerģijas pārvades vai sadales sistēmām vai dabasgāzes uzglabāšanas krātuvei.”

(2) Sistēmas operatoram noteiktās saistības saglabājas arī gadījumos, ja mainās energoapgādes komersanta īpašnieks (piederība), komercdarbības forma, tiek veikta reorganizācija vai līdz jaunas licences saņemšanai, ja ir nepieciešama jauna licence.

(3)Energoapgādes komersants, kas piegādā enerģiju lietotājiem, kuri nav kvalificētie elektroenerģijas vai dabasgāzes lietotāji, kuri nevēlas izmantot kvalificēto elektroenerģijas vai dabasgāzes lietotāju tiesības, pārdod enerģiju, izņemot sašķidrināto naftas gāzi, tiem nepieciešamajā vai noteiktajā kvalitātē un pieprasītajā daudzumā par tarifiem, kas nepārsniedz regulatora noteiktos.”

6. 8. pantā:

papildināt 1. punktu ar vārdiem „un tā nodrošināšanai nepieciešamās prasības;”;

izteikt 4. punktu šādā redakcijā:

„4) energoapgādes komersanta pienākumu nodrošināt un uzturēt energoapgādes veikšanai nepieciešamos energoapgādes komersanta objektus.”

7. Izteikt 9. pantu šādā redakcijā:

„9. pants

(1) Energoapgādes komersanti nodrošina enerģētikā noteikto drošības prasību ievērošanu un darbinieku kvalifikācijas atbilstību, kā arī tehniskajiem noteikumiem, standartiem un līgumu nosacījumiem atbilstošu enerģijas kvalitāti un energoapgādes komersanta objektu nepārtrauktu darbību un atbilstošu tehnisko stāvokli līdz savstarpēji ar enerģijas lietotāju noteiktajai piederības robežai.

(2) Enerģijas lietotāji nodrošina to īpašumā, valdījumā vai lietojumā esošo tīklu, enerģijas izmantošanas ierīču un iekārtu tehnisko apkalpi un apkopi.”

8. 12. pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Energoapgādes komersants, kas darbojas horizontāli vai vertikāli integrēti, iekšējā grāmatvedībā sastāda bilanci, peļņas un zaudējumu aprēķinu un naudas plūsmas pārskatu atsevišķi par katru licencēto energoapgādes veidu, līdzīgi kā, ja katru licencēto energoapgādes veidu veiktu atsevišķs komersants.”;

izslēgt trešo daļu.

9. Izslēgt 13. pantu.

10. Izteikt 14. pantu šādā redakcijā:

„14. pants

(1) Energoapgādes komersanti var darboties pārvades sistēmā, sadales sistēmā vai centralizētās siltumapgādes sistēmā.

(2)Lai nodrošinātu savstarpēji saistītu sistēmu drošu un efektīvu darbību, energoapgādes uzņēmumi savstarpēji apmainās ar nepieciešamo informāciju, nodrošinot komercnoslēpumu aizsardzību.”

11.15. pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

„(1) Komersanti, kuru īpašumā vai valdījumā ir enerģijas pārvades, sadales vai dabasgāzes uzglabāšanas objekti, izraugās attiecīgi pārvades sistēmas, sadales sistēmas vai dabasgāzes uzglabāšanas sistēmas operatorus. Dabasgāzes apgādes komersants var veidot apvienotu dabasgāzes pārvades, sadales un uzglabāšanas sistēmu operatoru. Sistēmas operators nodrošina visiem sistēmas lietotājiem un pretendentiem, kuri to pieprasa, vienlīdzīgu un atklātu pieeju attiecīgajai sistēmai, sniedzot tiem enerģijas pārvades vai sadales, vai dabasgāzes uzglabāšanas pakalpojumus par regulatora noteiktiem tarifiem.”;

papildināt pantu ar piekto, sesto un septīto daļu šādā reakcijā:

„(5) Sistēmas operators, kurš ir saņēmis pieprasījumu no sistēmas lietotājiem vai pretendentiem sniegt informāciju par sistēmas pieeju un lietošanu, šādu informāciju sniedz rakstveidā 30 dienu laikā. Sistēmas operatoram ir tiesības pieprasīt no sistēmas lietotājiem vai pretendentiem sistēmas pieejas un tās lietošanas nosacījumu izstrādei nepieciešamo informāciju.

(6) Sistēmas operators ir atbildīgs par enerģijas pārvades vai sadales sistēmas vai dabasgāzes krātuves darbību, apkalpošanu un drošumu, sistēmas vadību un attīstību licences darbības zonā, savienojumu ar citām sistēmām, kā arī par sistēmas ilglaicīgu spēju nodrošināt enerģijas pārvadi vai sadali vai dabasgāzes uzglabāšanu atbilstoši pieprasījumam.

(7) Regulators apstiprina sistēmas operatora izstrādātos sistēmas pieejas un lietošanas noteikumus vai dabasgāzes krātuves lietošanas noteikumus, kuriem jābūt objektīvi pamatotiem, ekonomiski attaisnotiem, taisnīgiem, vienlīdzīgiem, atklātiem un pieejamiem visiem sistēmas lietotājiem un pretendentiem, kuri pieprasa pieeju attiecīgajai sistēmai. Sistēmas operators regulatora noteiktajā laikā sniedz priekšlikumus regulatoram par sistēmas pieejas un lietošanas noteikumiem vai dabasgāzes krātuves pieejas un lietošanas noteikumiem.”

12. Izslēgt 16. panta pirmo daļu.

13. Izslēgt 17. pantu.

14. Izteikt 24. panta pirmo daļu šādā redakcijā:

„(1) Energoapgādes komersants atlīdzina nekustamā īpašuma īpašniekam par zemi, kuru izmanto jauna energoapgādes objekta ierīkošanai vai kuras lietošanas tiesības tiek aprobežotas. Atlīdzības aprēķināšanas un izmaksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. Energoapgādes komersants atlīdzina nekustamā īpašuma īpašniekam zaudējumus, kas tieši saistīti ar jaunu energoapgādes objektu ierīkošanu vai esošo objektu ekspluatācijas un remonta nodrošināšanu.”.

15. Izslēgt 39. panta pirmo daļu.

16. 42. pantā:

izslēgt otrajā daļā vārdus „sadalošie tīkli”;

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

„(3) Sistēmas operators par regulatora noteiktiem tarifiem un saskaņā ar regulatora apstiprinātiem sistēmas pieejas un lietošanas noteikumiem nodrošina dabasgāzes pārvadi, sadali vai uzglabāšanu, ja tā tiek piegādāta kvalificētajiem dabasgāzes lietotājiem vai to iepirkuši kvalificētie dabasgāzes lietotāji.”;

papildināt pantu ar ceturto, piekto, sesto un septīto daļu šādā redakcijā:

„(4) Ministru kabinets nosaka kritērijus kvalificēto dabasgāzes lietotāju tiesību iegūšanai un minēto tiesību iegūšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā kvalificētais dabasgāzes lietotājs var mainīt piegādātājus (tirgotājus), neradot draudus dabasgāzes apgādes sistēmai un citu dabasgāzes lietotāju apgādes nepārtrauktībai un kvalitātei.

(5) Sistēmas operatoram ir tiesības motivēti atteikt pieeju attiecīgajai sistēmai likumā „Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” noteiktajā kārtībā šādos gadījumos:

1) sistēmas jauda nav pietiekama;

2) netiks izpildīti regulatora noteiktie pienākumi un saistības;

3) netiks izpildītas ilgtermiņa (pieci gadi un vairāk) enerģijas piegādes līgumu saistības;

4) šī panta sestajā daļā noteiktajā kārtībā.

(6) Ja vertikāli integrēts energoapgādes komersants sastopas vai uzskata, ka sastapsies ar nopietnām ekonomiskām un finansiālām grūtībām sakarā ar fiksēta maksājuma apjoma līguma saistībām, ko tas uzņēmies vienā vai vairākos gāzes iepirkšanas līgumos, tas var iesniegt regulatoram pieteikumu ar lūgumu piešķirt pagaidu atkāpi no šī panta trešajā daļā noteiktā pienākuma. Pieteikums iesniedzams nekavējoši pēc pieejas atteikuma. Komersants pieteikumam pievieno visu nepieciešamo informāciju, kas pamato un raksturo problēmu un tās apjomu un komersanta centienus atrisināt problēmu. Regulators likumā noteiktā kārtībā izvērtē komersanta iesniegto pieteikumu un, ja nav iespējami citi problēmas risinājumi, piešķir pagaidu atkāpi.

Pieņemot lēmumu par atkāpes piešķiršanu regulators ņem vērā šādus kritērijus:

1) nepieciešamība izpildīt sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas saistības un garantēt gāzes apgādes drošumu;

2) komersanta stāvoklis gāzes tirgū un konkurences stāvoklis šajā tirgū;

3) ekonomisko un finansiālo grūtību, ar ko sastapušies komersants vai kvalificētie lietotāji, apjoms;

4) attiecīgā fiksētā maksājuma apjoma līguma vai līgumu parakstīšanas datumi un darbības termiņi un cik lielā mērā tie pieļauj paredzēt izmaiņas gāzes tirgū;

5) komersanta centieni atrisināt problēmu;

6) vai un cik lielā mērā komersants, ņemot vērā visus apstākļus un esošo situāciju, varēja paredzēt nopietnu finansiālu un ekonomisku grūtību rašanos, uzņemoties fiksēta maksājuma apjoma līguma saistības;

7) attiecīgo sistēmu saistības pakāpe ar citām sistēmām, un šo sistēmu savstarpējā savietojamība;

8) ietekme, kādu atkāpes piešķiršana atstās uz Eiropas Savienības iekšējā dabasgāzes tirgus netraucētu darbību un konkurences sekmēšanu tajā, kā arī komersanta dabasgāzes iepirkuma alternatīvas Eiropas Savienības iekšējā dabasgāzes tirgū un ārpus tā.

Regulators nevar atzīt komersanta finansiālo un ekonomisko grūtību pastāvēšanu, ja komersanta gāzes pārdošanas apjomi nav mazāki par fiksēta maksājuma apjoma līgumos noteiktajiem gāzes pirkšanas apjomiem, vai, ja var pielāgot attiecīgo gāzes iepirkšanas fiksēta maksājuma apjoma līgumu;

(7) Dabasgāzes piegādei enerģijas lietotājam ir tiesības par saviem līdzekļiem ierīkot un izmantot tiešo līniju, kas neietilpst dabasgāzes apgādes sistēmā, no jebkura dabasgāzes piegādātāja (tirgotāja). Izbūvējot un ekspluatējot tiešo līniju jāievēro tās pašas prasības attiecībā uz drošību un kvalitāti, kas noteiktas šī likuma 15. panta 7. daļā minētajos regulatora apstiprinātajos sistēmas pieejas un lietošanas noteikumos.”

17. papildināt likumu ar 42.1 pantu šādā redakcijā:

„42. 1 pants

Energoapgādes komersanti var veikt piegādes visiem kvalificētajiem dabasgāzes lietotājiem, izmantojot tiešās līnijas. Kritērijus un kārtību, kādā tiek ierīkotas un lietotas tiešās līnijas, nosaka regulators. Tiešās līnijas ierīkošanai nepieciešama regulatora atļauja.

18. Papildināt 43. pantu ar otro un trešo daļu šādā redakcijā:

“(2) Ja dabasgāzes pārvades sistēmas operators ir vertikāli integrēta energoapgādes komersanta sastāvā, tam ir jābūt atsevišķai kapitālsabiedrībai ar patstāvīgas juridiskās personas statusu un atsaistītam no dabasgāzes tirdzniecības vai cita veida komercdarbības (kas nav energoapgāde).

(3) Šī panta otrajā daļā minētā dabasgāzes pārvades sistēmas operatora neatkarības nodrošināšanai ir jāievēro šādi obligātie nosacījumi:

1) personas, kas atbild par pārvades sistēmas operatora vadību, nedrīkst iesaistīties integrētā dabasgāzes komersanta struktūrās, kas tieši vai netieši ir atbildīgas par dabasgāzes sadali un tirdzniecību;

2) jāveic atbilstoši pasākumi, lai nodrošinātu, ka personas, kas atbild par pārvades sistēmas operatora vadību, varētu rīkoties neatkarīgi;

3) pārvades sistēmas operatoram ir tiesības efektīvi pieņemt lēmumus neatkarīgi no vertikāli integrētā energoapgādes komersanta attiecībā uz aktīviem, kas vajadzīgi pārvades tīkla ekspluatācijai, uzturēšanai vai attīstībai. Tas neliedz vertikāli integrētā energoapgādes komersantā veidot attiecīgus koordinācijas mehānismus, lai nodrošinātu valdošā komersanta ekonomisko tiesību aizsardzību attiecībā uz atkarīgā komersanta rīcībā esošo aktīvu atdevi;

4) pārvades sistēmas operators izstrādā atbilstības programmu, kurā izklāstīti pasākumi, kas veikti, lai nodrošinātu diskriminējošas rīcības nepieļaušanu, un nodrošina atbilstošu kontroli pār tās ievērošanu. Programma paredz konkrētus darbinieku pienākumus, kas jāveic, lai sasniegtu šo mērķi. Dabasgāzes pārvades sistēmas operators iesniedz regulatoram gada ziņojumu par veiktajiem pasākumiem un šo ziņojumu publicē laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”.”

19. 45. pantā:

izslēgt 4. punktu;

papildināt pantu ar otro, trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:

“(2) Ja dabasgāzes sadales sistēmas operators ir vertikāli integrēta energoapgādes komersanta sastāvā, tam ir jābūt atsevišķai kapitālsabiedrībai ar patstāvīgas juridiskās personas statusu un atsaistītam no dabasgāzes tirdzniecības vai cita veida komercdarbības (kas nav energoapgāde).

(3) Šī panta otrajā daļā minētā dabasgāzes sadales sistēmas operatora neatkarības nodrošināšanai, ir jāievēro šādi obligātie nosacījumi:

1) personas, kas atbild par sadales sistēmas operatora vadību, nedrīkst iesaistīties integrētā dabasgāzes komersanta struktūrās, kas tieši vai netieši ir atbildīgas par dabasgāzes pārvadi un tirdzniecību;

2) jāveic atbilstoši pasākumi, lai nodrošinātu, ka personas, kas atbild par sadales sistēmas operatora vadību, varētu rīkoties neatkarīgi;

3) sadales sistēmas operatoram ir tiesības efektīvi pieņemt lēmumus neatkarīgi no vertikāli integrētā energoapgādes komersanta attiecībā uz aktīviem, kas vajadzīgi tīkla ekspluatācijai, uzturēšanai vai attīstībai. Tas neliedz vertikāli integrētā energoapgādes komersantā veidot attiecīgus koordinācijas mehānismus, lai nodrošinātu valdošā komersanta ekonomisko tiesību aizsardzību attiecībā uz atkarīgā komersanta rīcībā esošo aktīvu atdevi;

4) sadales sistēmas operators izstrādā atbilstības programmu, kurā izklāstīti pasākumi, kas veikti, lai nodrošinātu diskriminējošas rīcības nepieļaušanu, un nodrošina atbilstošu kontroli pār tās ievērošanu. Programma paredz konkrētus darbinieku pienākumus, kas jāveic, lai sasniegtu šo mērķi. Dabasgāzes sadales sistēmas operators iesniedz regulatoram gada ziņojumu par veiktajiem pasākumiem un šo ziņojumu publicē laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”.

(4) Šī panta otrās daļas prasības nav attiecināmas uz integrētajiem sadales sistēmas operatoriem, kuri sniedz sistēmas pakalpojumus mazāk nekā 100 000 lietotāju.”

20. Papildināt likumu ar 45.1 pantu šādā redakcijā:

„45.1 pants

Šī likuma 43. panta otrās daļas un 45. panta otrās daļas noteikumi neliedz veidot apvienotu dabasgāzes pārvades, uzglabāšanas un sadales sistēmas operatoru, kas nodarbojas ar dabasgāzes pārvadi, uzglabāšanu, sadali un juridiski ir šķirts no komersanta, kas nodarbojas ar dabasgāzes tirdzniecību, kā arī atbilst šādiem kritērijiem:

1) personas, kas atbild par apvienotā sistēmas operatora vadību, nedrīkst iesaistīties integrētā dabasgāzes komersanta struktūrās, kas tieši vai netieši ir atbildīgas par dabasgāzes piegādi ikdienā;

2) jāveic atbilstoši pasākumi, lai nodrošinātu, ka personas, kas atbild par apvienotā sistēmas operatora vadību, varētu rīkoties neatkarīgi;

3) apvienotajam sistēmas operatoram ir tiesības efektīvi pieņemt lēmumus neatkarīgi no integrētā gāzes uzņēmuma attiecībā uz aktīviem, kas vajadzīgi tīkla ekspluatācijai, uzturēšanai vai attīstībai. Tas neliedz veidot attiecīgus koordinācijas mehānismus, lai nodrošinātu valdošā komersanta ekonomisko tiesību aizsardzību attiecībā uz atkarīgā komersanta rīcībā esošo aktīvu atdevi;

4) apvienotais sistēmas operators izstrādā atbilstības programmu, kurā izklāstīti pasākumi, kas veikti, lai nodrošinātu diskriminējošas rīcības nepieļaušanu, un nodrošina atbilstošu kontroli pār tās ievērošanu. Programma paredz konkrētus darbinieku pienākumus, kas jāveic, lai sasniegtu šo mērķi. Apvienotais sistēmas operators iesniedz regulatoram gada ziņojumu par veiktajiem pasākumiem, un šo ziņojumu publicē laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”.”

21. Izteikt 61. pantu šādā redakcijā:

„61. pants

Sistēmas operatoram un energoapgādes uzņēmumam, kura licences darbības zona skar pašvaldības administratīvo teritoriju, ir pienākums informēt attiecīgo pašvaldību – pilsētas vai novada domi (pagasta padomi) – par enerģijas piegādes traucējumiem vai par to iespēju.”

22. Izteikt 62. panta otro un trešo daļu šādā redakcijā:

„(2) Vietējo enerģētisko krīzi izsludina attiecīgā pašvaldība – pilsētas vai novada dome (pagasta padome), – kuras administratīvo teritoriju skar enerģētiskā krīze.

(3) Par vietējās enerģētiskās krīzes izsludināšanu pilsētas vai novada domes (pagasta padomes) priekšsēdētājs nekavējoties ziņo par pašvaldībām un par enerģētiku atbildīgajiem ministriem.”

23. Izteikt 70. pantu šādā redakcijā:

„70. pants

(1) Pašvaldības enerģētiskās krīzes centru izveido pilsētas vai novada dome (pagasta padome) un centrā ietilpstošās personas sasauc pilsētas vai novada domes (pagasta padomes) priekšsēdētājs ne vēlāk kā četru stundu laikā pēc vietējās enerģētiskās krīzes izsludināšanas.

(2) Vairākas pašvaldības, kuras vienlaikus skar enerģētiskā krīze, var koordinēt šo pašvaldību enerģētiskās krīzes centru darbību vai izveidot vienotu pašvaldību enerģētiskās krīzes centru, kurā ietilpstošās personas sasauc pēc attiecīgo pašvaldību – pilsētas vai novada domes (pagasta padomes) – priekšsēdētāju kopīgas vienošanās, pieaicinot atbildīgas pašvaldību amatpersonas, vides aizsardzības speciālistus un energoapgādes uzņēmumu pārstāvjus.”

24. Papildināt likumu ar 72.1 pantu šādā redakcijā:

„72.1 pants

Ministru kabinets nosaka valsts īpašumā esošo naftas produktu rezervju apjomus un kārtību, kādā tās izveidojamas, uzglabājamas un izmantojamas enerģētiskās krīzes periodā.”

25. Papildināt Pārejas noteikumus ar 9., 10. un 11. punktu šādā redakcijā:

„9. Ministru kabinets sešu mēnešu laikā no šī likuma spēkā stāšanās izdod Enerģētikas likuma 24. panta pirmajā daļā, 42. panta ceturtajā daļā un 72.1 pantā paredzētos normatīvos aktus.

10. Regulators gada laikā no šī likuma stāšanās spēkā izdod Enerģētikas likuma 15. panta septītajā daļā un 42.1 pantā paredzētos normatīvos aktus.

11. Ne vēlāk kā līdz 2006. gada 1. jūlijam energoapgādes komersanti nodrošina savu atbilstību šī likuma 43. panta otrās un trešās daļas, 45. panta otrās un trešās daļas un 45.1 panta prasībām.

Likums stājas spēkā 2004. gada 1. jūlijā.

Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvas 2003/55/EC.

 

Ekonomikas ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

       

J.Lujāns

K.Gerhards

Dž.Innusa

J.Eglītis

U.Sarma

 

06.04.2004. 10:47

2703

U.Sarma

7013169, Ugis.Sarma@em.gov.lv

 

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Enerģētikas likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enerģētikas likums pašreizējā redakcijā neparedz nosacījumus dabas gāzes tirgus liberalizācijai vai trešās puses pieejai dabas gāzes pārvades, sadales un uzglabāšanas infrastruktūrai.

Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 26. jūnija direktīvas 2003/55/EC par vienotiem noteikumiem dabas gāzes iekšējam tirgum (turpmāk - Direktīva) mērķis ir nodrošināt gāzes piegādes drošību, elastību un konkurenci gāzes tirgū visu patērētāju interesēs, kuriem nepieciešams piegādāt gāzi par konkurētspējīgām cenām, kad būs nodibināts un pilnībā atvērts iekšējais gāzes tirgus. Iekšējais gāzes tirgus aptvers visu Eiropas Savienības teritoriju bez iekšējām robežām, dodot iespēju brīvai preču, tai skaitā, gāzes kustībai.

Viens no galvenajiem direktīvas nosacījumiem ir tas, ka patērētājam ir tiesības brīvi izvēlēties savu piegādātāju. Šo iespējams panākt pakāpeniski atverot tirgu, arvien palielinot lietotāju skaitu, kuriem būs tiesības izvēlēties savu piegādātāju.

Nosakot kvalificēto dabasgāzes lietotāju (eligible customers) un trešās puses pieejas dabas gāzes infrastruktūrai tiesisko reglamentāciju, tiktu nodrošināta reāla iespēja izvēlēties alternatīvus dabas gāzes piegādātājus. Bez minēto nosacījumu izpildes citi uzņēmumi, kuri konkurēs ar jau esošajiem piegādātājiem, nevar ienākt tirgū. Līdz ar to ļoti svarīgi ir noteikt tirgus liberalizācijas tiesisko reglamentāciju, lai veicinātu konkurenci un jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu dabas gāzes apgādē.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Likumprojekts “Grozījumi Enerģētikas likumā” paredz noteikt dabasgāzes tirgus atvēršanas tiesisko reglamentāciju un ir izstrādāts atbilstoši direktīvai, kura paredz normas, kas regulē pieeju tirgum, sistēmu darbību, un kritērijiem un kārtību, kas piemērojama atļaujas saņemšanai pārvadīt, sadalīt, piegādāt un uzglabāt dabas gāzi.

Dalībvalstis, izvēloties regulētu pieejas kārtību, veic nepieciešamos pasākumus, lai piešķirtu dabas gāzes uzņēmumiem un kvalificētajiem lietotājiem iekšpus vai ārpus teritorijas, kura aptver savstarpēji saistītu sistēmu, tiesības piekļūt sistēmai, par pamatu ņemot publicētos tarifus – un citus noteikumus un pienākumus, kas jāievēro, izmantojot sistēmu. Vienlaikus, likumprojekts paredz precizēt atsevišķas likumā lietoto terminu definīcijas.

3. Cita informācija

 

 

 

 

Enerģētikas likumā, likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" un citos normatīvajos aktos pamatā ir jau ietverti vairāki nosacījumi, kas Latvijai ir saistoši, lai ieviestu direktīvas prasības.

Enerģētikas likums nosaka vienotus noteikumus dabasgāzes pārvadei, sadalei, realizācijai/pārdošanai un uzglabāšanai. Tas paredz noteikumus attiecībā uz dabasgāzes sektora organizēšanu un funkcionēšanu, ieskaitot sašķidrināto dabas gāzi, sistēmu darbību, un kritērijiem un kārtību, kas piemērojama atļaujas (licences) saņemšanai pārvadīt, sadalīt, realizēt un uzglabāt dabas gāzi.

Dabasgāzes uzņēmumiem valsts tautsaimniecības interesēs ir noteikusi sabiedriskā pakalpojuma pienākumu, kas attiecas uz gāzes lietotāju apgādes drošību, regularitāti, apgādes kvalitāti un cenām, kā arī apkārtējās vides aizsardzību. Šāds pienākums ir noteikts normatī vajos aktos, publicēts un atklāts. Uzņēmumam ir jāapgādā visi lietotāji vai to grupas saskaņā ar vienādiem nosacījumiem. Tāpat dabasgāzes apgādes uzņēmumam ir jānodrošina komerciāli nozīmīgas informācijas aizsardzība.

Saskaņā ar likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” ir izveidots neatkarīgs regulators - Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, kas veic regulēšanas, kontroles, uzraudzības un strīdu izšķiršanas funkcijas, lai nepieļautu dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu. Regulatoram ir tiesības pieprasīt un saņemt informāciju, izskatīt grāmatvedības pārskatus, kā arī pienākums nodrošināt komerciālas informācijas aizsardzību. Viena no regulatora funkcijām ir aizstāvēt lietotāju intereses no dabasgāzes apgādes uzņēmuma dominējošā stāvokļa iespējamās ļaunprātīgas izmatošanas, kā arī veicināt dabasgāzes apgādes uzņēmuma attīstību.

   II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

 

 

 

 

 

Likumprojektā paredzētā prasība sistēmas operatoram nodrošināt vienlīdzīgu un atklātu pieeju attiecīgajām sistēmām ir pamats konkurētspējīga elektroenerģijas un gāzes tirgus veidošanai. Tādējādi kvalificētajiem lietotājiem tiek nodrošināta iespēja izvēlēties izdevīgākos piegādes avotus un samazināt enerģijas izmaksas, kas viennozīmīgi uzlabo to konkurētspēju ārējos un iekšējā tirgū. Sevišķi svarīgi tas ir energoietilpīgām nozarēm.

Šādas pieejas nodrošināšana gāzes krātuvēm kvalificētajiem lietotājiem rada iespēju izmantot gāzes uzglabāšanas jaudas, lai nodrošinātu gāzes cenu stabilitāti.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

Dabasgāzes kvalificēto lietotāju ieviešana nodrošinās daļēju dabasgāzes tirgus atvēršanu. Tā rezultātā vienkāršosies administratīvās procedūras saistībā ar dabas gāzes tarifu un cenu regulēšanu, jo kvalificētajiem lietotājiem produkta cenu noteikt nebūs nepieciešams. Dabasgāzes cenas nemainīsies tiem lietotājiem, kas neizvēlēsies izmantot kvalificēto lietotāju tiesības. Gāzes apgādes pakalpojumu tarifi pārvadē, sadalē un uzglabāšanā saglabāsies nemainīgi.

Lēmumu par produkta piegādātāja maiņu (kļūšanu par kvalificēto lietotāju) lietotāji acīmredzot pieņems, ja tā rezultātā varēs saņemt gāzi par lētāku cenu.

Ja Latvijas gāzes tirgū neienāks piegādātājs, kas gāzi var pārdot lētāk nekā AS „Latvijas gāze”, nekas nemainīsies.

Administratīvās procedūras likumprojekts neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Dabasgāzes cenas nemainīsies tiem lietotājiem, kas neatbildīs kvalificētā lietotāja kritērijiem vai neizvēlēsies izmantot kvalificēto lietotāju tiesības. Visos gadījumos gāzes apgādes pakalpojumu tarifi pārvadē, sadalē un uzglabāšanā saglabāsies nemainīgi.

4. Ietekme uz vidi 

 

Tirgus elementu ieviešana dabas gāzes apgādē uzlabos videi salīdzinoši draudzīgās gāzes konkurētspēju attiecībā pret citiem fosilajiem kurināmajiem

5. Cita informācija 

 

Raugoties no tirgus attīstības viedokļa, iekšējais dabasgāzes tirgus ir agrīnā attīstības stadijā, ne tikai tādēļ, ka trūkst ilgtermiņa gāzes iepirkuma līgumu, bet arī lielo patērētāju īpatsvara dēļ.

  III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Likumprojekts neskar valsts budžetu un pašvaldību budžetus

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

    1

2

3

4

5

6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

6. Cita informācija 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

  IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt  

Lai ieviestu likumprojektā “Grozījumi Enerģētikas likumā” paredzēto dabasgāzes tirgus atvēršanu, jāizstrādā Ministru kabineta noteikumu projekti, kuros jānosaka kvalificēto dabasgāzes lietotāju definēšanas kritēriji un prasības to dabasgāzes iepirkšanas kārtībā ar dabasgāzes piegādātājiem, kā arī valsts īpašumā esošo naftas produktu rezervju apjomus un kārtību, kādā tās izveidojamas, uzglabājamas un izmantojamas enerģētiskās krīzes periodā.

Ministru kabinetam likumprojektā “Grozījumi Enerģētikas likumā” paredzētos normatīvos aktu jāizdod sešu mēnešu laikā no likuma spēkā stāšanās dienas.

2. Cita informācija 

 

  V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 26.jūnija direktīvas 2003/55/EC par vienotiem noteikumiem dabasgāzes iekšējam tirgum mērķis ir nodrošināt piegādes drošību, elastību un konkurenci gāzes tirgū visu patērētāju interesēs, kuriem nepieciešams piegādāt gāzi par konkurētspējīgām cenām. Tas notiks, kad būs nodibināts un pilnībā atvērts iekšējais gāzes tirgus. Iekšējais gāzes tirgus aptvers visu Eiropas Savienības teritoriju bez iekšējām robežām, nodrošinot brīvu preču pārvietošanu, tai skaitā, gāzes pārvietošanu.

Saskaņā ar vienu no galvenajiem Direktīvas nosacījumiem patērētājam ir tiesības izvēlēties savu piegādātāju. Šo iespējams panākt pakāpeniski atverot tirgu, arvien palielinot lietotāju skaitu, kuriem būs tiesības izvēlēties savu piegādātāju.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju 

 

 

 

 

Eiropas Parlamenta un padomes 2003. gada 26. jūnija direktīva 2003/55/EC par vienotiem noteikumiem dabas gāzes iekšējam tirgum; publicēta izdevumā “Official Journal” L 176/57, 15.07.2003.

Eiropas Enerģētikas Hartas nolīgums, kas ir ratificēts Latvijā 13.09.1995 un stājies spēkā no 16.04.1998, publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” 1995.gada 150.nr.

Enerģētikas Hartas protokols par energoefektivitāti un ar to saistītajiem vides aizsardzības aspektiem, kas ir ratificēts Latvijā 16.10.1998 un stājies spēkā no 04.02.1999, publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” 1998.gada 308.nr.

Citi dokumenti nereglamentē likumprojektā “Grozījumi Enerģētikas likumā” ietvertos jautājumus

 Eiropas parlamenta un padomes 2003.gada 26.jūnija direktīva 2003/55/EC par vienotiem noteikumiem dabas gāzes iekšējam tirgum

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

4. pants

5.pants

6.pants

8.pants

10.pants

11.pants

12.pants

13.pants

14. pants

15. pants

2. pants

8.pants

7., 11. pants

9., 13., 17. pants

10.,14. pants

18., 19., 20., 21.pants

23., 24. pants

24. pants

9. pants

13. pants

Atbilst visi

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Cita informācija

 

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas 

Latvijas Pašvaldību savienība, Sašķidrinātās naftas gāzes asociācija,

Latvijas Lielo pilsētu apvienība

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta) 

SNGA – nav ņemts vērā.

LPS – saņemts atzinums, daļēji ņemts vērā.

LLPA – līdz projekta iesniegšanai MK atzinums nav saņemts.

AS „Latvijas gāze” atbalsta šos grozījumus.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis 

Nav notikuši

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Likumprojekta izstrādē tika pieaicināti Eiropas Savienības PHARE programmas eksperti

5. Cita informācija

 

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiks radītas un esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas. 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu 

Publikācijas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvais akts neierobežo indivīda tiesības

4. Cita informācija 

 

 

 

Ekonomikas ministrs                                       J.Lujāns

 

06.04.2004. 10:46

1679

D.Merirands

7013227, Dins.Merirands@em.gov.lv

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

     

K.Gerhards

Dž.Innusa

J.Eglītis

U.Sarma