Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījums Kredītiestāžu likumā

Izdarīt Kredītiestāžu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 23.nr.; 1996, 9., 14., 23.nr.; 1997, 23.nr.; 1998, 13.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 10., 23.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 2.nr.) grozījumu un papildināt likumu ar 63.1 pantu šādā redakcijā:

"63.1 pants. (1) Kredītiestādei likumos un Saeimā apstiprinātajos starptautiskajos līgumos paredzētajos gadījumos nav tiesību informēt klientu vai trešo personu par to, ka ziņas par klienta kontu vai tā darījumu (darījumiem) ir sniegtas tiesai vai prokuratūrai atbilstoši šā likuma 63.panta pirmās daļas 1.punkta "a" apakšpunktam.

(2) Tiesa vai prokuratūra, pieprasot ziņas par fizisko un juridisko personu kontiem un veiktajiem darījumiem saskaņā ar šā likuma 63.panta pirmās daļas 1.punkta "a" apakšpunktu, pieprasījumā papildus šā likuma 63.panta trešajā daļā minētajai informācijai norāda, ka kredītiestādei nav tiesību informēt klientu un trešās personas par šāda pieprasījuma saņemšanu un to, uz kāda likuma un starptautiskā līguma pamata šāds aizliegums ir noteikts."

 

 

 

 

Tieslietu ministre

V.Muicniece

 

 

 

 

 

Likumprojekta “Grozījums Kredītiestāžu likumā” anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Kredītiestāžu likuma noteikumi šobrīd neparedz, ka kredītiestādēm ir pienākums atturēties no klienta informēšanas tādos gadījumos, kad tiek sniegtas ziņas kompetentajām iestādēm par klientu kontiem un darījumiem krimināllietas ietvaros, savukārt tieši šāda prasība izriet no Konvencijas par Eiropas Savienības dalībvalstu savstarpēju palīdzību krimināllietās Protokola, kurus pieņēmusi Padome saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienību 34.pantu (turpmāk – Konvencijas Protokols).

2. Normatīvā akta projekta būtība

Konvencijas par Eiropas Savienības dalībvalstu savstarpēju palīdzību krimināllietās Protokols, paredz, ka dalībvalstīm ir jāveic nepieciešamie pasākumi, lai nodrošinātu to, ka bankas attiecīgajam klientam vai citām trešajām personām netiek izpausts, ka informācija par bankas darījumiem, veiktajām operācijām tiesiskās sadarbības rezultātā krimināllietās ir sniegta citai dalībvalstij. Likumprojekts ir izstrādāts, ievērojot likuma Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu 14.pantu, kas tieši nosaka bankām pienākumu neizpaust to, ka ziņas par klientu vai tā darījumu (darījumiem) ir tikušas sniegtas Kontroles dienestam.

3. Cita informācija

Ņemot vērā, ka šāda prasība šobrīd izriet tikai no minētās Konvencijas Protokola, tas ir īpašs izņēmums no banku pienākuma garantēt klientu personas, kontu, noguldījumu un darījumu noslēpumu. Līdz ar to šādi gadījumi, kad fakts par ziņu sniegšanu Eiropas Savienības dalībvalstīm savstarpēji sadarbojoties krimināllietās netiek izpausts klientam, likumprojektā tiek paredzēts sašaurināti un attiecībā uz tikai tiem gadījumiem, kad šāda prasība izriet vienlaikus no likuma un no Latvijai saistoša starptautiska līguma.

 

 

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts netieši ietekmēs kriminogēnās vides uzlabošanu. Konvencijas Protokols ir vērsts uz efektīvāku starptautiskās tiesiskās sadarbības līdzekļu un instrumentu ieviešanu tieši krimināllietās, kas ir ļoti būtiski tādu noziegumu izmeklēšanā, tiesvedībā, kuriem ir pārnacionāls raksturs, vai arī kuru izmeklēšana un tiesvedība var tikt veikta gan efektīvāk, gan ātrāk, lūdzot un sniedzot citām valstīm palīdzību krimināltiesiskos jautājumos. Kredītiestādēm uzliktais pienākums neinformēt klientu veicinās noziegumu ātrāku un efektīvāku izmeklēšanu, jo šādā veidā personai būs mazinātas iespējas veikt darījumus ar nolūku izvairīties no iespējamās kriminālatbildības.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Likumprojekts iekļaujas nacionālo tiesību sistēmā bez papildus normatīvo aktu izdošanas nepieciešamības.

2. Cita informācija

Likumprojekts ir saistīts ar likumprojektu “Par Konvenciju par Eiropas Savienības dalībvalstu savstarpēju palīdzību krimināllietās un tās Protokolu, kurus Padome pieņēmusi saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienību 34.pantu”

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Saistības pret Eiropas Savienību nosaka pievienošanās Eiropas Savienībai Akta noteikumi, kas paredz, ka Latvijai līdz iestāšanās brīdim ir jāpievienojas Konvencijai un tās Protokolam, kas savukārt uzliek par pienākumu nodrošināt Konvencijas Protokolā minēto saistību izpildi.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Līgums par pievienošanos Eiropas Savienībai, tā Pievienošanās Eiropas Savienībai Akta 3.panta ceturtā daļa. (Pirmā liste), Saeimā pieņemts 2003.gada 30.oktobrī.

Konvencija par Eiropas Savienības dalībvalstu savstarpēju palīdzību krimināllietās un tās Protokols, kurus pieņēmusi Padome saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienību 34.pantu.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

1.pants

Konvencijas protokola 4.pants

atbilst

Likumprojekts šo jomu neskar.

       

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Tieslietu ministrija ir lūgusi sniegt viedokli Latvijas Komercbanku asociācijai par izstrādāto likumprojektu.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Likumprojektā paredzētā 64.1panta otrā daļa ir izstrādāta, ievērojot Latvijas Komercbanku asociācijas izteikto priekšlikumu, lai atvieglotu banku sadarbību ar tiesām un prokuratūru.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Nav veikti pasākumi.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav veiktas konsultācijas.

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekta izpilde tiks nodrošināta esošo valsts institūciju ietvaros.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums tiks publicēts noteiktajā kārtībā.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Latvijas kriminālprocesa kodeksa /Kriminālprocesa likuma noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

Tieslietu ministre V.Muicniece

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

     

M.Bičevskis

I.Nikuļceva

I.Brazauska

D.Palčevska

22.03.2004. 12:00

927 Palčevska

7036783, dagnija.palcevska@tm.gov.lv