Saeimas Prezidijam
Aizsardzības un iekšlietu komisija savā š.g. 8. septembra sēdē izskatīja likumprojektu Grozījums Krimināllikumā (reģ. nr. 851) 1. lasījumam.
Komisija konceptuāli atbalstīja minēto likumprojektu un lūdz to iekļaut Saeimas sēdes darba kārtībā.
Pielikumā: anotācija uz 5.lpp.
Komisijas priekšsēdētājs J.Dalbiņš
Likumprojekts
Grozījums Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā šādu grozījumu:
Izteikt likuma 226. pantu šādā redakcijā:
226. pants. Sabiedrisko pasākumu organizēšanas un norises kārtības pārkāpšana.
Par sabiedrisko pasākumu organizēšanas un norises kārtības pārkāpšanu, ko izdarījis organizētājs vai cita persona, ja tās rezultātā iestājušās smagas sekas vai, ja šīs darbības radījušas būtisku kaitējumu valsts varai vai pārvaldības kārtībai vai ar likumu aizsargātām personu tiesībām un interesēm, vai, ja tās saistītas ar pretošanos varas pārstāvjiem,-
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem gadiem vai ar naudas sodu līdz divsimt minimālajām mēnešalgām.
LIKUMPROJEKTA
Grozījumi Krimināllikumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Paðreiz Krimin āllikumā nav noteikta atbildība par sabiedrisko pasākumu organizēšanas un norises kārtības pārkāpšanu, ja šīs darbības radījušas būtisku kaitējumu. Šis trūkums ļaunprātīgi tika izmantots 1998.gada 3.marta piketā pie Rīgas Domes ēkas. Likuma grozījums nepieciešams, lai novērstu līdzīgus likumpārkāpumus turpmāk. |
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Pašreiz spēkā esošais Krimināllikuma 226.pants nosaka atbildību par šādiem noziedzīgiem nodarījumiem tikai tādā gadījumā, ja iestājušās smagas sekas. Likuma Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību 24.pantā ir noteikta jēdziena smagas sekas definīcija. Taču Krimināllikumā nav noteikta atbildība par sabiedrisko pasākumu organizēšanas un norises kārtības pārkāpšanu, ja tās rezultātā radīts būtisks kaitējums. Likuma Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību 23.pantā ir noteikta šā jēdziena definīcija. Grozījumā minētā būtiskā kaitējuma definīcija ir atbilstoša KL 318.panta 1.daļā un vairākos citos pantos minētaj ai.Līdz ar šā grozījuma pieņemšanu tiks novērstas nepilnības 226.panta redakcijā un norma būs iespaidīgāks preventīvais līdzeklis šādu noziedzīgu nodarījumu novēršanā. |
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstīb u |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Likumprojekts šo jomu varētu skart gadījumā, ja palielinās aizturēto, apcietināto vai notiesāto skaits. Taču prognozējams, ka normai būs iespaidīga preventīva nozīme. |
4. Ietekme uz vidi
|
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi
|
*) |
|||
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
||||||
|
||||||
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
||||||
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
||||||
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
||||||
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts pilnveido esošo tiesību normu sistēmu. Citi normatīvo aktu projekti nav nepieciešami. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
Likumprojekts ðo jomu neskar.
|
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
Likumprojekts ðo jomu neskar. |
|
|
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||
1.Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Ir notikušas diskusijas par pastāvošo problēmu starp dažādu iestāžu un organizāciju pārstāvjiem un deputātiem Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijā, kā arī Nacionālās drošības komisijā. |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesē s, neatbalsta) |
Minētajās diskusijās konstatēts, ka problēma jārisina, taču iepriekš izskatītie Krimināllikuma grozījumi nav guvuši vairākuma atbalstu. |
|||
3.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikuðas. |
|||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
||||
Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas
|
Jaunas institūcijas netiks radītas. Funkcijas tiks pildītas esošo institūciju ietvaros. |
|||
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Atbilstoši likumos un starptautiskajos līgumos noteiktajai kārtībai. |