2005. gada 14. jūnijā
9/4 - __________
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija nolēma konceptuāli atbalstīt Valsts prezidentes iesniegto likumprojektu Tiesībsarga biroja likums (dok.nr. 2831; reģ.nr. 858) un lūdz to iekļaut nākošās Saeimas plenārsēdes darba kārtībā izskatīšanai 1. lasījumā.
Pielikumā: likumprojekta anotācija.
Cieņā
komisijas priekšsēdētāja Ingrīda Circene
Tiesībsarga biroja likums
1. pants. Likuma mērķis
Šā likuma
mērķis ir veicināt cilvēktiesību aizsardzību un publisko tiesību subjektu un to
amatpersonu darbības pamatotības un tiesiskuma nodrošināšanu.
2. pants.
Tiesībsargs
(1)Tiesībsargs ir šajā likumā noteiktajā
kārtībā apstiprināta valsts amatpersona, kura vada Tiesībsarga biroju un veic
šajā likumā noteiktos uzdevumus un funkcijas.
(2)Tiesībsarga atzinumam un ieteikumam ir rekomendējošs raksturs.
3. pants. Tiesībsarga neatkarība un
neaizskaramība
(1)Tiesībsargs savā
darbībā ir neatkarīgs un pakļaujas vienīgi likumam. Nevienam nav tiesību
ietekmēt Tiesībsargu tā uzdevumu un funkciju pildīšanā.
(2) Tiesībsarga amats nav
savienojams ar piederību politiskajām partijām.
(3)Kriminālvajāšanas
uzsākšana pret Tiesībsargu, viņa apcietināšana, pakļaušana kratīšanai,
aizturēšana, piespiedu atvešana vai citāda Tiesībsarga brīvības aprobežošana,
kā arī administratīvā soda uzlikšana Tiesībsargam ir pieļaujama tikai ar
Saeimas piekrišanu.
4. pants. Tiesībsarga birojs
(1)Tiesībsarga darbības
nodrošināšanai tiek izveidots birojs. Biroju vada un biroja nolikumu apstiprina
Tiesībsargs.
(2)Tiesībsarga birojs ir
neatkarīga valsts iestāde, kas pilda šajā likumā noteiktās uzdevumus un
funkcijas.
(3)Tiesībsarga birojam
ir valsts budžeta konts Valsts kasē.
(4) Tiesībsarga birojam
ir savs zīmogs ar papildināta mazā valsts ģerboņa attēlu un biroja nosaukumu.
5. pants.
Tiesībsarga biroja uzdevumi
Tiesībsarga biroja uzdevumi ir:
1)
veicināt personas tiesību un likumīgo interešu aizstāvību;
2)
sekmēt bērnu tiesību aizsardzību,
3)
sekmēt vienlīdzīgas attieksmes principa
nodrošināšanu un jebkāda veida diskriminācijas novēršanu;
4)
sekot labas pārvaldības principa ievērošanai valsts pārvaldē;
5)
atklāt nepilnības un pretrunas tiesību aktos un to piemērošanā un veicināt to
novēršanu;
6)
veicināt sabiedrības informētību un izpratni par cilvēktiesībām un Tiesībsarga
darbību.
6. pants. Tiesībsarga
biroja funkcijas
Pildot
šajā likumā noteiktos uzdevumus, Tiesībsarga birojs:
1) pieņem
un izskata personu iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus;
2)
ierosina pārbaudes lietu apstākļu noskaidrošanai;
3)
pieprasa, lai valsts un pašvaldību iestādes savas kompetences ietvaros un
likumā paredzētajos termiņos veic pārbaudes, kas nepieciešamas lietas apstākļu
noskaidrošanai, un iesniedz birojam informāciju par pārbaudes rezultātiem;
4)
aizstāvot personu tiesības un likumīgās intereses, iesniedz valsts pārvaldes,
pašvaldības iestādēm vai amatpersonām, citiem publisko tiesību subjektiem
atzinumus un ieteikumus par izdoto administratīvo aktu tiesiskumu un
pamatotību;
5)risina
konfliktsituācijas starp fizisku personu vai juridisku personu un publisko
tiesību subjektu vai tā amatpersonu, kā arī cilvēktiesību jautājumos starp
privāto tiesību subjektiem;
6)
veicina izlīgumu starp pusēm;
7)
iesniedz pieteikumus par lietas ierosināšanu Satversmes tiesā;
8)
iesniedz Saeimai, Ministru kabinetam un pašvaldībām priekšlikumus par tiesību
aktu izdošanu vai grozīšanu;
9)
pamatojoties uz tā rīcībā esošiem materiāliem, vēršas pie kompetentām
institūcijām jautājuma izlemšanai par lietas ierosināšanu;
10)sniedz
personām konsultācijas cilvēktiesību jautājumos.
11)veic
pētījumus un analizē situāciju cilvēktiesību jomā un sniedz atzinumus par
aktuāliem cilvēktiesību jautājumiem.
7. pants.
Tiesībsarga apstiprināšana amatā
(1)Tiesībsargu pēc Valsts
prezidenta ierosinājuma amatā apstiprina Saeima.
(2)Par Tiesībsargu var
apstiprināt Latvijas pilsoni ar nevainojamu reputāciju, kurš ir sasniedzis 30
gadu vecumu, kuram ir augstākā izglītība, zināšanas un praktiskā darba pieredze
tiesību aizsardzības jomā un kurš atbilstoši likumā noteiktajām prasībām ir
tiesīgs saņemt speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam.
8. pants. Tiesībsarga zvērests
(svinīgais solījums)
Pēc apstiprināšanas amatā
Tiesībsargs dod svinīgo solījumu Saeimai:
"Es,
.,uzņemoties Tiesībsarga pienākumus, apzinos man
uzticēto atbildību un zvēru (svinīgi solu) būt godīgs un taisnīgs, aizstāvot
personu tiesības un brīvības saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi, likumiem
un starptautiskiem līgumiem.
9. pants. Tiesībsarga pilnvaru termiņš
(1)Tiesībsarga pilnvaru
termiņš ir četri gadi no dienas, kad viņš atbilstoši šā likuma 8. pantam
ir devis zvērestu (svinīgo solījumu).
(2) Tiesībsargu var
apstiprināt amatā atkārtoti.
10. pants. Ierobežojumi un aizliegumi Tiesībsarga biroja
amatpersonām
Uz Tiesībsarga biroja amatpersonām, attiecas likumā Par interešu
konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā noteiktie ierobežojumi un
aizliegumi valsts amatpersonām.
11. pants Tiesībsarga pilnvaru
apturēšana
Ja Saeima ir piekritusi
kriminālvajāšanas uzsākšanai pret Tiesībsargu, viņa pilnvaras tiek apturētas
līdz brīdim, kad stājas spēkā tiesas spriedums attiecīgajā krimināllietā vai
krimināllieta attiecībā pret Tiesībsargu tiek izbeigta.
12. pants. Tiesībsarga
atbrīvošana no amata
(1)Tiesībsargu
Saeima atbrīvo no amata:
1) sakarā
ar pilnvaru termiņa izbeigšanos;
2)
ja viņš atstāj amatu pēc paša vēlēšanās, rakstveidā par to paziņojot Saeimai;
3)
ja viņš nespēj turpināt pildīt amata pienākumus veselības stāvokļa dēļ;
4)
ja viņš ir notiesāts par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un spriedums ir
stājies likumīgā spēkā;
5)
ja viņš ir pieļāvis apkaunojošu nodarījumu, kas nav savienojams ar Tiesībsarga
statusu;
6)
ja viņš bez attaisnojoša iemesla nepilda savus pienākumus;
7)
ja viņš ir ievēlēts vai iecelts citā amatā.
(2)Jautājumu
par Tiesībsarga atbrīvošanu no amata var ierosināt Valsts prezidents vai ne
mazāk kā viena trešdaļa Saeimas deputātu.
13. pants. Tiesībsarga vietnieks
(1) Tiesībsargs ieceļ amatā Tiesībsarga vietnieku.
(2) Tiesī
bsarga prombūtnes laikā viņa uzdevumus un funkcijas pilda Tiesībsarga
vietnieks, kam šajā laikā ir tādas pašas pilnvaras kā Tiesībsargam.
(3) Tiesībsarga vietnieks pilda Tiesībsarga pienākumus, uzdevumu un funkcijas
šā likuma 11. un 12. pantos paredzētajos gadījumos līdz brīdim, kad Saeima
apstiprina amatā Tiesībsargu vai krimināllieta attiecībā pret
Tiesībsargu tiek izbeigta.
14. pants. Tiesībsarga biroja
amatpersonu tiesības
(1)Tiesībsarga biroja
amatpersonām, pildot likumā paredzētos uzdevumus, ir tiesības:
1) pieprasīt un saņemt bez maksas no valsts un pašvaldību
iestādēm un citiem tiesību subjektiem un to amatpersonām pārbaudes lietā
nepieciešamos paskaidrojumus un informāciju;
2) ierasties
jebkurā uzņēmumā, iestādē un organizācijā, lai iepazītos ar pārbaudei
nepieciešamajiem materiāliem;
3) jebkurā
laikā bez speciālas atļaujas apmeklēt slēgta tipa iestādes, brīvi pārvietoties
iestādes teritorijā, apmeklēt visas telpas un vienatnē satikties ar personām,
kuras tiek turētas slēgta tipa iestādēs;
4) uzklausīt
bērna viedokli bez viņa vecāku, aizbildņu vai izglītības vai aprūpes un
audzināšanas iestādes darbinieka klātbūtnes, ja bērns to vēlas;
5) aicināt
jebkuru personu informācijas sniegšanai par jautājumiem, kuriem ir būtiska
nozīme pārbaudes lietā;
6) ierosināt
pārbaudes lietu pēc personīgās iniciatīvas;
7) pieprasīt
un saņemt speciālistu atzinumu pārbaudes lietā;
8) piedalīties
Saeimas un Ministru kabineta sēdēs;
9) ierosināt
jautājumu par personas saukšanu pie atbildības likumā noteiktā kārtībā, ja tā
likusi šķēršļus Tiesībsarga darbībai, nesniedzot nepieciešamo informāciju vai
sniedzot nepatiesu informāciju un paskaidrojumus, vai citā veidā traucējot
veikt pārbaudi;
10)aizstāvot
personu tiesības un likumīgās intereses, iesniegt tiesā pieteikumus
administratīvajās lietās un civillietās, kurās prasības pamatojums ir saistīts
ar publisko tiesību subjektu darbību vai atšķirīgas attieksmes aizlieguma
pārkāpumu, un piedalīties lietu izskatīšanā kā minēto personu pārstāvis.
(2) Tiesībsargam ir
tiesības atteikt ierosināt pārbaudes lietu:
1)ja kopš apstrīdētā
valsts pārvaldes un pašvaldības iestāžu lēmuma pieņemšanas brīža ir pagājis
vairāk kā viens gads,
2) ja iesniegums, sūdzība
vai priekšlikums vēl nav izskatīts institūcijā, kuras tiešā kompetencē ir tā
izskatīšana,
3) par iesniegumā, sūdzībā
norādīto likumīgā spēkā stājušos nolēmumu, kurš nav pārsūdzams,
4) tas skar privāto
tiesību subjektu civiltiesisku strīdu un nav nepieciešami grozījumi
normatīvajos aktos;
5) lieta atrodas
tiesvedībā;
6) lieta jau ir izskatīta
Tiesībsarga birojā.
15. pants. Iesniedzēja tiesību
aizsardzība
(1) Iesniedzēju nedrīkst sodīt, kā arī
citādi tieši vai netieši radīt viņam nelabvēlīgas sekas par iesnieguma, sūdzības
vai priekšlikuma iesniegšanu Tiesībsarga birojam vai par sadarbību ar
Tiesībsarga biroju.
(2) Tiesībsarga
birojam adresētie iesniegumi, sūdzības
vai priekšlikumi, kurus nosūta personas, kuras atrodas militārajā dienestā,
ārpusģimenes aprūpes un audzināšanas iestādēs, slēgta tipa iestādēs, un
Tiesībsarga biroja atbildes uz tiem netiek pakļautas normatīvajos aktos
noteiktajai pārbaudei un tiek nodotas adresātam nekavējoties.
(3) Par šā panta otrajā daļā norādītā iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma savlaicīgu neiesniegšanu Tiesībsarga birojam , vai to satura pārbaudīšanu un izpaušanu, atbildīgās personas saucamas pie likumā noteiktās atbildības.
(4) Tiesībsargs neizpauž
ziņas par iesniedzēju vai citu personu, ja tas nepieciešamas šo personu tiesību
aizstāvībai.
16. pants. Iesniegumu un pārbaudes lietu
izskatīšanas termiņi un kārtība
(1) Izskatot personu
iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus, Tiesībsargs izlemj par pārbaudes lietas
ierosināšanu vai atteikšanos ierosināt pārbaudes lietu.
(2) Pārbaudes lietu
Tiesībsarga birojs izskata trīs mēnešu laikā. Lietas sarežģītības vai citu
objektīvu iemeslu dēļ Tiesībsargs var pagarināt šo termiņu.
(3) Pārbaudes lietu
ierosināšanas, lietvedības un izlemšanas kārtību nosaka speciāls reglaments,
kuru apstiprina Tiesībsargs.
17. pants. Konsultatīvās padomes un
darba grupas
(1) Tiesībsargs
var izveidot konsultatīvās padomes, kā arī darba grupas atsevišķu projektu
izstrādei.
(2) Konsultatīvo
padomju sastāvu un nolikumus, darba grupu sastāvu
apstiprina Tiesībsargs.
18. pants. Pārskata ziņojumi
(1) Tiesībsargs
reizi gadā sniedz Saeimai un Valsts prezidentam rakstveida ziņojumu par Tiesībsarga biroja darbu.
(2) Tiesībsargam
ir tiesības sniegt Saeimai, tās komisijām, Valsts prezidentam, Ministru
kabinetam, valsts pārvaldes institūcijām un starptautiskajām organizācijām
ziņojumus par atsevišķiem jautājumiem.
19. pants. Tiesībsarga biroja
finansēšana un struktūra
(1) Tiesībsarga
biroju finansē no valsts budžeta.
(2) Tiesībsarga
biroja budžeta pieprasījums līdz iesniegšanai Ministru kabinetā bez Tiesībsarga
biroja piekrišanas nav grozāms.
(3) Tiesībsarga
biroja struktūru un darbinieku štatu sarakstu piešķiro budžeta līdzekļu
ietvaros nosaka Tiesībsargs.
20. pants. Tiesībsarga atalgojums un
sociālās garantijas
(1) Tiesībsarga
amatalga atbilst ministra algai.
(2) Uz Tiesībsargu attiecās visas tās
kompensācijas, pabalsti, piemaksas un sociālās garantijas, kas normatīvajos
aktos paredzētas valsts civildienesta ierēdņiem.
21. pants. Tiesībsarga biroja darbinieki
(1) Tiesībsarga
biroja darbinieki, pamatojoties uz Tiesībsarga
pilnvarojumu, ir tiesīgi veikt šā likuma 6. pantā noteiktās funkcijas un
izmantot 14. panta pirmajā daļā noteiktās tiesības.
(2) Tiesībsarga biroja darbinieku darba
attiecības regulē Darba likums.
(3) Uz Tiesībsarga biroja amatpersonām attiecas
visas tās kompensācijas, pabalsti, piemaksas un sociālās garantijas, kas
normatīvajos aktos ir paredzētas valsts civildienesta ierēdņiem.
Pārejas noteikumi
1. Ar
šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Likums par Valsts cilvēktiesību biroju
(Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1997, 1. Nr.).
2. Tiesībsarga
birojs ir Valsts Cilvēktiesību biroja tiesību un saistību pārņēmējs.
3.
Valsts cilvēktiesību biroja direktors pilda savas funkcijas līdz Tiesībsarga
apstiprināšanai amatā.
Likumprojekta
Tiesībsarga biroja likums
anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Kopš 1996.gada 5.decembrī tika pieņemts
likums Par Valsts Cilvēktiesību biroju, Latvijā vairākkārt ir pilnveidota
likumdošana cilvēktiesību jomā, Satversme ir papildināta ar jaunu un ļoti
svarīgu 8.nodaļu Cilvēka pamattiesības, Latvija ir ratificējusi virkni
starptautisku cilvēktiesību aktu, ir pieņemts Valsts pārvaldes iekārtas
likums, Administratīvā procesa likums un citi. Valsts Cilvēktiesību biroja darbības
jomas (bērnu tiesības, dzimumu līdztiesības jautājumi, sūdzības par valsts
pārvaldes iestāžu, pašvaldību darbu) šobrīd ir plašākas nekā norādīts
1996.gada likumā Par Valsts Cilvēktiesību biroju. Biroja darbība ir
jāpaplašina, uz tā pamata izveidojot institūciju, kuras nosaukums atbilstu
tās mandāta apjomam. Šobrīd Latvijā nevienai neatkarīgai
valsts institūcijai nav dotas īpašas pilnvaras ātri, efektīvi un bez papildus
izmaksām no iesniedzēju puses izskatīt iedzīvotāju sūdzības par valsts pārvaldi,
par to iedzīvotāju tiesību aizskārumiem, kas noteiktas ne tikai Satversmē,
bet arī citos normatīvajos aktos attiecībā uz valsts pārvaldes un pašvaldību
darbību. Viens no principiem, ko savās rekomendācijās min arī Eiropas Padome
ir sekojošs: līdzās neatkarīgai administratīvajai tiesai, kurā sapratīgā
laika termiņā jebkurai personai ir tiesības un iespējas pārsūdzēt
administratīvo aktu vai iestādes rīcību, sagaidot publisku un taisnīgu
uzklausīšanu un lietas izskatīšanu, valstīm nepieciešams ieviest ombudsmeņa
tipa ārējās kontroles orgānu. Jau 1972.gadā Eiropas padomes
Konsultatīvās asamblejas pieņemtā rezolūcija ieteica Eiropas Padomes biedriem
ieviest ombuda institūciju. Šobrīd šāda institūcija darbojas aptuveni 115
valstīs (tajā skaitā, Lietuvā - no 1995.gada un Igaunijā no 1999.gada).
Eiropas Savienība (ES) lēmumu par Eiropas ombudsmeņa institūcijas
nodibināšanu pieņēma 1992.gadā, īpašu uzmanību pievēršot ES pilsoņu tiesību
aizsardzībai. Klasiskā izpratnē ombuds novērsa ierēdniecības darba negatīvos aspektus,
bet pēdējos 20 30 gadus tas darbojas arī cilvēktiesību, personas datu
aizsardzības, korupcijas novēršanas jomās, kā arī nodrošina valsts pārvaldes
darbības caurredzamību un labas pārvaldības principu ievērošanu. Eiropas Padome atzīst, ka ombuda institūta
pieredze ir parādījusi, ka ombudsmeņa izteiktais viedoklis iespaido ne tikai
individuālas lietas, kur iedzīvotājs sūdzas par konkrētu attiecībā uz viņu
vērstu ierēdņa rīcību, bet var spēlēt arī nozīmīgu lomu attiecībā uz
vispārīgo principu un likumu, kas regulē administratīvās tiesības un publisko
personu rīcību, attīstību. Jāmin arī tas, ka nepieciešamība nodrošināt iedzīvotāju tiesības uz labu
pārvaldību ir ietvertas ES Konstitūcijas projekta personas pamattiesību
sadaļā (II-41.pants). |
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Ņemot vērā nepieciešamību paplašināt
Valsts Cilvēktiesību biroja darbības jomas un pilnvaras, tajā skaitā, sekmēt
labas pārvaldības principa ievērošanu, kurš parasti praksē iziet ārpus
cilvēktiesībām tradicionālā izpratnē, Valsts prezidente piedāvā jaunu
likumprojektu un jaunu institūcijas nosaukumu, kurš atbildīs tās mandāta
apjomam. Šāds risinājums tiek piedāvāts kā labāks par to, kur būtu jālabo un
jāpapildina lielākā daļa 1996.gada likuma Par Valsts Cilvēktiesību biroju
teksta, sākot ar nosaukumu. Institūcijas nosaukums Tiesībsargs ir saskaņots
ar Valsts Terminoloģijas komisiju. Latvijā ir pieņemta virkne likumu, kuru
mērķis ir aizsargāt cilvēku tiesības, tomēr dzīvē tie ne vienmēr praksē rada
cerētos rezultātus un tos bieži ignorē tieši amatpersonas, kuras pārstāv
valsti. Tiesībsarga institūcija ne tikai veiks starpnieka funkciju starp
valsti un tās iedzīvotājiem, konsultēs iedzīvotājus, veicinās strīdu
atrisināšanu mierizlīguma ceļā, bet arī ievērojami atslogos mūsu tiesu sistēmas
darbu, radot iespēju atrisināt strīdīgu situāciju daudz vienkāršāk un ātrāk.
Valstī ir liela tā cilvēku daļa, kuriem savu interešu aizstāvība un taisnības
noskaidrošana tiesā ir pieejama ierobežoti, ņemot vērā šī procesa izmaksas un
laiku, ko tas aizņem. Savukārt, Tiesībsargam būs tiesības ne tikai izskatīt
iedzīvotāju sūdzības, veikt pārbaudes, pieprasīt informāciju, dokumentus,
ierasties iestādē u.c., bet arī ierosināt pārbaudes lietas pēc personīgās
iniciatīvas, vērsties tiesā personu aiztāvībai. Tiesībsargs ar plašu mandātu un likumā
noteiktām neatkarības un imunitātes garantijām būtu efektīvs instruments
Saeimas rokās, jo, būdams parlamentāri apstiprināts, tas kļūtu par
parlamentārās kontroles mehānismu, lai panāktu to likumu izpildi, kurus Saeima
pieņem. |
3. Cita informācija |
Konkrētais likumprojekts ir vairāk kā
4 gadu darba rezultāts, kur procesā tika iesaistīts ļoti plašs ekspertu loks. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Veicinās
valsts pārvaldes, pašvaldību iestāžu darbības caurskatāmību un tiesiskumu. |
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Labvēlīgi
ietekmēs maznodrošināto personu juridiskās palīdzības pieejamību, valsts
pārvaldes iestāžu, pašvaldību sniegtās sociālās palīdzības pieejamību
iedzīvotājiem, kā arī iedzīvotāju informētību par savām tiesībām, tajā
skaitā, sociālajām. |
4.
Ietekme uz vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
5.
Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2006 |
Nākamie
trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
747.5 |
767.5 |
726.8 |
726.8 |
739.1 |
||
3. Finansiālā
ietekme |
-747.5 |
-767.5 |
-726.8 |
-726.8 |
-739.1 |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins Valsts cilvēktiesību birojā 2005.gadā - 23 štata
vienību skaits, 2006.gadā papildus 22 štata vietas un ar 2007.gadu Latvijas
reģionos papildus 5 štata vietas. Kopā 50 štata vienības |
|
|
|
|
|
||
Uzturēšanas izdevumi kopā: |
747.5 |
767.5 |
726.8 |
726.8 |
739.1 |
||
Kārtējie izdevumi: |
679.7 |
721.3 |
721.3 |
721.3 |
714.0 |
||
(t.sk. atalgojums kopā) |
334.3 |
358.4 |
358.4 |
358.4 |
353.6 |
||
Atalgojums
darbiniekiem Rīgas birojā |
334.3 |
334.3 |
334.3 |
334.3 |
|
||
Atalgojums
darbiniekiem Latvijas reģionos |
|
24.1 |
24.1 |
24.1 |
|
||
Sociālā
apdrošināšana (24,09%)
Rīgas birojā |
80.5 |
80.5 |
80.5 |
80.5 |
|
||
Sociālā apdrošināšana (24,09%) Latvijas reģionos |
|
5.8 |
5.8 |
5.8 |
|
||
Iekšzemes
komandējumi un dienesta braucieni ( 10-15 komandējumi mēnesī (vismaz viens darbinieks no
katras nodaļas) - sūdzību uzklausīšana reģionos, apmācības, lekcijas,
pārbaudes, utm. pasākumi) |
1.6 |
1.6 |
1.6 |
1.6 |
|
||
Mācību
komandējumi un dienesta braucieni ārpus Latvijas (8
mācību programmas (par cilvēktiesību aizsardzības mehānismu darbību, kā arī
konkrētām tēmām), 5 pieredzes apmaiņas semināri, t.sk Baltijas valstu, kas
tiek praktizēti vismaz vienreiz gadā ar plašu darbinieku dalību un darbu
darba grupās šo semināru ietvaros, 15 konferences, 5 Starptautiskās Ombudu sanāksmes.
Jāņem vērā tas, ka mācību programmas ir ar dalības maksu, jo tos organizē,
piesaistot kvalificētus starptautiski atzītus gan ekspertus, gan lektorus
cilvēktiesību jomā. (Vidēji tādu mācību dalības maksa, neskaitot komandējuma
izdevumus ir vidēji 1800 Ls). Viena komandējuma (izņemot mācību, jo tie
parasti ir ilgāki) 3 dienu vidējas izmaksas = 200 Ls ceļa izdevumi+3x40Ls
dienas nauda+3x 80 Ls viesnīca+ apdrošināšana) |
43.3 |
43.3 |
43.3 |
43.3 |
|
||
Telpu noma (Svarīgi nodrošināt telpas darbiniekiem un telpas
konsultācijām, lai ievērotu konfidencialitātes principu sūdzību izskatīšanā
Telpu noma - VCB ir 362 kvm īres telpas, kuru izmaksas mēnesī pašreiz ir
vidēji 1670 Ls, bet jāņem vērā, ka maksa līgumā, kurš noslēgts 2001. gadā,
nosakot 2.7 Ls/kvm un šis līgums
beidzas 2006. gadā. Jaunizveidotajam Tiesībsarga birojam telpas nepieciešamas
vismaz ar 1000 kvm.) |
96.0 |
96.0 |
96.0 |
96.0 |
|
||
Elektrība,
ūdens, apkure, u.tml. |
11.8 |
11.8 |
11.8 |
11.8 |
|
||
Telpu noma, ūdens, elektrība, apkure,
u.tml. reģionos |
|
3.5 |
3.5 |
3.5 |
|
||
Transporta izdevumi (Ir
svarīgi, lai institūcijas darbinieki var operatīvi reaģēt uz pārkāpumiem, un
nepieciešamības gadījumā pārbaudīt situāciju uz vietas, kas ir ļoti efektīvs
izmeklēšanas veids.) |
14.4 |
14.4 |
14.4 |
14.4 |
|
||
Pasta, telefona
un citu pakalpojumu apmaksa (BNS, LURSOFT,
LETA, LATTELEKOM, LMT, INTERNET, NAIS un citi sakaru pakalpojumi) Tiesībsargam jābūt maksimāli un savlaicīgi informētam
par situāciju Latvijā, lai varētu reaģēt uz pārkāpumiem arī pēc savas
iniciatīvas, tāpēc nepieciešami mūsdienīgi sakaru līdzekļi . Tiesībsrga
biroja darbiniekiem, lai efektīvi veiktu savus pienākumus, ir jābūt
pieejamiem plašiem komunikāciju un sakaru līdzekļiem, lai varētu sazināties
ar personām, esot gan birojā, gan ārpus tā. |
32.4 |
32.4 |
32.4 |
32.4 |
|
||
Prasību
iesniegšana kompetentās institūcijās (piem. Satversmes tiesa) un cita
juridiskā palīdzība Tiesībsargs atšķirībā no VCB var iesniegt prasību tiesā
personu aizsardzībai, tādēļ šeit ir vajadzīgs vairāk resursu. Tāpat vajag
piesasitīt īpašus augsti kvalificētus speciālistus lietu sagatavošanai,
pārstāvēšnai un prasības uzturēšanai tiesās, t. sk. Satversmes tiesā. |
2.1 |
2.1 |
2.1 |
2.1 |
|
||
Ekspertu
piesaistīšana konkrētās lietās Tiesībsarga likums paredz un lietas objektīvai izmeklēšanai ir nepieciešams piesaistīt
ek
spertus, piemēram, ekonomistus, mediķus, lingvistus utml., kas var dot
neatkarīgus slēdzienus par strīdīgiem lietas apstākļiem |
1.4 |
1.4 |
1.4 |
1.4 |
|
||
Socioloģiskais
pētījums par aktuālajiem cilvēktiesību jautājumiem un problēmām valstī Piemēram, ES diskriminācijas novēršanas direktīvas
prasa atbildīgajai iestādei, kas secīgi būs Tiesībsargs, veikt neatkarīgus
pētījumus |
3.1 |
3.1 |
3.1 |
3.1 |
|
||
Informatīvo
materiālu izdošana: Gada ziņojums
(latviešu un angļu valodā) Jāinformē par personu tiesībām un savu darbību, kas būs
plašāka nekā VCB. Tiesībsargs būs jauna institūcija, kurai darbības
sākumposmā ir ļoti nepieciešams informēt sabiedrību par savu kompetenci un
pilnvarām, par to ko tā dara un nedara, lai cilvēki, kuriem tas nepieciešams,
varētu aizsargāt savas tiesības ar tā palīdzību. Tiesībsarga likumā ir
paredzēta arī sabiedrības informēšanas un izglītošanas funkcija. 3 bukleti 1 videoreklāmas
rullīši un ētera laiks, citas publikācijas |
2.0 4.8 4.6 |
2.0 4.8 4.6 |
2.0 4.8 4.6 |
2.0 4.8 4.6 |
|
||
Semināru
organizēšana 10 semināri par konkrētām tiesību aizsardzības tēmām
plašākai sabiedrībai, gan īpašām mērķgrupām - valsts pārvaldes darbiniekiem,
pašvaldību darbiniekiem, tiesībsargājošo iestāžu darbiniekiem, sabiedrības
mazaizsargātajām grupām utt. |
3.6 |
3.6 |
3.6 |
3.6 |
|
||
Starptautiskas
konferences organizēšana |
4.1 |
4.1 |
4.1 |
4.1 |
|
||
Starptautisko
ombudu pārstāvju pieņemšana Literatūras un
periodiskās preses iegāde |
2.4 2.0 |
2.4 2.0 |
2.4 2.0 |
2.4 2.0 |
|
||
Dalības maksa
starptautiskajās Ombudu institūcijās Starptautiskais Ombudu institūts, Eiropas bērnu tiesību
Ombudu tīkls, Eiropas Ombudu sadarbības organizācija. |
1.7 |
1.7 |
1.7 |
1.7 |
|
||
Tehnikas un
iestādes uzturēšanas apmaksa |
21.5 |
21.5 |
21.5 |
21.5 |
|
||
Informācijas
tehnoloģiju pakalpojumu apmaksa (datu bāzes nodrošinājums, programmatūru
izstrāde, pilnveidošana un papildināšana) |
3.3 |
3.3 |
3.3 |
3.3 |
|
||
Materiālu un
kancelejas preču iegāde |
4.6 |
4.6 |
4.6 |
4.6 |
|
||
Materiālu un kancelejas preču iegāde Latvijas reģionos |
0 |
1.2 |
1.2 |
1.2 |
|
||
Izdevumu nodrošinājums Latvijas reģionos |
0 |
9.6 |
9.6 |
9.6 |
|
||
Inventāra
iegāde (līdz Ls 50,00 par vienību) |
4.2 |
1.6 |
1.6 |
1.6 |
|
||
Kapitālie izdevumi |
62.5 |
46.2 |
5.5 |
5.5 |
5.1 |
||
Tehnisko
līdzekļu iegādes un atjaunošanas izdevumi: Datortehnika
(darba stacijas komplektācija ar programmatūru) un cita tehnika (nākošajos gados pilnveidošanas izdevumi
un aizsardzības nodrošinājums, piem.- vīrusprogramma) Viena datora komplektācija ar programatūru ~1000 Ls,
VCB pašreiz ir 23 datori, bet jāņem vērā, ka visu datoru saslēgšanai un
darbībai vienotā sistēmā papildus nepieciešams gan attiecīgs serveris, gan
jaudīgāka oreretājsistēma kopīgo informatīvo nesēju darbībai, utm. Vienotā
sakaru sistēma-telefona centrāle, drukas iekārtas, telefoni, utm. Telpu
apsardzes-signalizācijas sistēma Mobilie
telefoni, sakaru telefoni Printeri Telefonu sakaru
sistēmas paplašināšana Apsardzes
sistēma |
20.0 3.2 2.9 3.5 2.6 |
4.3 |
4.3 |
4.3 |
|
||
Darba vietas
aprīkojums. Darbiniekiem - datorgalds , dokumentu plaukts , dokumentu skapis (ar
noteiktu drošību) , krēsli. Apmeklētāju telpu aprīkojums- galds, krēsls,
sakaru nodrošinājums. Sēžu zāles aprīkojums, informatīvā centra aprīkojums. |
23.8 |
1.2 |
1.2 |
1.2 |
|
||
Darba vietas aprīkojums, t.sk. mēbeles un
tehnika Latvijas reģionos |
|
8.2 |
|
|
|
||
Autotransports
: 1 papildus auto
tiesībsargam 5 auto Latvijas reģionos |
6.5 |
32.5 |
|
|
|
||
Vienreizēji speciāli pasākumi |
5.3 |
|
|
|
|
||
Ar esošo darba
nodrošinājuma resursu pārcelšanu saistītie izdevumi |
2.3 |
|
|
|
|
||
Jauno darba
telpu pielāgošana darba tehnikai |
3.0 |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
6. Cita informācija |
|
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
|
|
|
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Būs
jāveic grozījumi virknē normatīvo aktu. Saeimai jāizvērtē nepieciešamība
piešķirt Tiesībsarga birojam konstitucionālas iestādes statusu. Tam,
savukārt, būs nepieciešami grozījumi Latvijas Republikas Satversmē, taču tas
jāskata vienotās autonomo iestāžu koncepcijas ietvaros. |
2.
Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
|
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
EDSO
rekomendācijās Latvijai ir norāde uz nepieciešamību izveidot ombuda
institūciju. Tāds pats ieteikums ir Eiropas Padomes rekomendācijās Padomes
locekļiem. |
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||
1.
Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
ANO
Attīstības programma, EDSO misija Latvijā, sieviešu resursu centrs
Marta, Cilvēktiesību un etnisko
studiju centrs, NVO apvienība, Dzimumu līdztiesības apvienība, s/o Glābiet
bērnus, Latvijas Bērnu forums, Latvijas Juristu biedrība u.c. |
|
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstisko
organizāciju pozīcija ir atbalstoša. |
|
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
2001.gada
jūnijā sadarbībā ar ANO Attīstības programmu, EDSO misiju Latvijā un
Ziemeļvalstu Ministru padomes Informācijas centru Valsts prezidenta kanceleja
organizēja starptautisku konferenci Tiesībsarga institūcijas izveide
Latvijā. Konferencē uzstājās Norvēģijas, Zviedrijas ombudsmena biroju vadītāji,
Dānijas ombudsmena galvenais padomnieks juridiskajos jautājumos, kā arī
debatēja Latvijas dažādu sabiedrisko organizāciju un valsts pārvaldes
institūciju pārstāvji. Nepārtraukti četru gadu laikā tika sniegta informācija
medijiem, tajā skaitā, vairākas publikācijas laikraksta Latvijas
Vēstnesispielikumā Jurista vārds, portālā www.politika.lv.
Pēdējos gados Latvijas Universitātes Juridiskajā fakultātē par ombuda
jautājumu ir aizstāvēti vairāki bakalaura un maģistra darbi. |
|
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
EDSO, ANO, Ziemeļu Ministru Padome. Atbildot uz Kancelejas lūgumu sniegt savu vērtējumu ombuda institūcijas
nepieciešamībai Latvijā, ANO Attīstības programmas un EDSO pārstāvniecības
Latvijā izveidoja starptautisku ekspertu misiju darba grupu, lai pētītu
Latvijas Valsts cilvēktiesību biroja un ombuda funkcijas valstī. Galvenais
ekspertu darba grupas uzdevums bija izpētīt Latvijas cilvēktiesību
aizsardzības mehānismus un efektīvas valsts pārvaldes nodrošināšanas
jautājumus. Ekspertu misija uzsāka darbu
2001.gada 2.aprīlī un 22.maijā nāca klajā ar savu ziņojumu. Kurš tika
prezentēts jau minētajā sadarbībā ar ANO AP, EDSO misiju Latvijā un
Ziemeļvalstu Ministru padomes Informācijas centru, Valsts prezidenta
kancelejas organizētajā konferencē Tiesībsarga institūcijas izveide Latvijā
2001.gada 2.jūnijā. |
|
5.
Cita informācija |
Nav |
|
|
||
|
||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Tiek
paplašinātas Valsts Cilvēktiesību biroja funkcijas un jauna institūcija
veidota uz Valsts cilvēktiesību birojā bāzes. |
|
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Ar
mediju starpniecību, kā arī tieši, iedzīvotājiem vēršoties valsts
institūcijās. |
|
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Šis
normatīvais akts neierobežo indivīda tiesības |
|
4.
Cita informācija |
Nav |
|
S.Kukule,
7092106, kukule@president.lv
D.Šmite, 7686780,
dianas@vcb.lv