Likumprojekts 2. lasījumam
07.12.05.
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija
Priekšlikumi likumprojektam
Tiesībsarga biroja likums
(reģ.nr.858)
1. lasījuma redakcija |
Nr. p.k. |
Iesniegtie priekšlikumi (92) |
Komisijas atzinums |
Komisijas ierosinātā redakcija 2.
lasījumam |
|
1. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt likumprojekta nosaukumu šādā redakcijā: Tiesībsarga likums. |
Atbalstīt |
Tiesībsarga likums |
|
2. |
Saeimas Juridiskais birojs Sadalīt likumprojektu četrās nodaļās un izteikt nodaļu nosaukumus šādā
redakcijā: I
nodaļa. Vispārīgie noteikumi. II
nodaļa. Tiesībsargs. III
nodaļa. Tiesībsarga birojs. IV
nodaļa. Iesniegumu un pārbaudes lietu izskatīšanas kārtība. |
Atbalstīt |
|
1. pants.
Likuma mērķis Šā likuma mērķis
ir veicināt cilvēktiesību aizsardzību un publisko tiesību subjektu un to
amatpersonu darbības pamatotības un tiesiskuma nodrošināšanu. |
3. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta 1.pantu (kā I nodaļas 1. pantu) šādā redakcijā: Šā likuma mērķis ir veicināt cilvēktiesību aizsardzību un sekmēt, lai
publiskā vara tiktu īstenota tiesiski un lietderīgi. |
Atbalstīt |
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi 1. pants.
Likuma mērķis Šā
likuma mērķis ir veicināt cilvēktiesību aizsardzību un sekmēt, lai publiskā
vara tiktu īstenota tiesiski un lietderīgi. |
|
4. 5. |
Saeimas Juridiskais birojs Papildināt likumprojektu ar jaunu 2. pantu (kā I nodaļas
2. pantu) šādā redakcijā: 2. pants. Likuma darbība (1) Šajā likumā noteiktā
Tiesībsarga biroja kompetence attiecas uz jebkuru publiskās varas darbību,
kas skar cilvēktiesības un labas pārvaldības principu. (2) Šis likums neatbrīvo publisko varu no pienākuma ievērot privātpersonu tiesības. (3) Šajā likumā noteiktais nemazina citos normatīvajos aktos paredzētās
privātpersonas tiesības. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Papildināt likumprojektu ar jauno 2. pantu (kā I nodaļas
2. pantu) šādā redakcijā: 2. pants. Likuma darbība (1) Šis likums nosaka tiesībsarga tiesisko
statusu, funkcijas un uzdevumus, kā arī kārtību, kādā tiesībsargs pilda šajā
likumā noteiktos uzdevumus. (2) Šis likums neatbrīvo publisko
varu no pienākuma ievērot
privātpersonu tiesības. (3) Šajā likumā noteiktais nemazina citos normatīvajos aktos paredzētās
privātpersonu tiesības. |
Daļēji atbalstīt, iekļaut komisijas priekšlikumā
nr.5 Atbalstīt |
2.
pants. Likuma darbība (1) Šis likums nosaka tiesībsarga tiesisko
statusu, funkcijas un uzdevumus, kā arī kārtību, kādā tiesībsargs pilda šajā
likumā noteiktos uzdevumus. (2) Šis likums neatbrīvo publisko
varu no pienākuma ievērot
privātpersonu tiesības. (3)
Šajā likumā noteiktais nemazina citos normatīvajos aktos paredzētās
privātpersonu tiesības. |
2. pants.
Tiesībsargs (1)Tiesībsargs ir šajā likumā noteiktajā kārtībā
apstiprināta valsts amatpersona, kura vada Tiesībsarga
biroju un veic šajā likumā noteiktos uzdevumus un funkcijas. (2)Tiesībsarga atzinumam un ieteikumam ir rekomendējošs
raksturs. |
6. 7. 8. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 2.pantu kā II
nodaļas 3. pantu. Saeimas Juridiskais birojs Izslēgt likumprojekta 2. panta otro daļu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt likumprojekta līdzšinējo 2.pantu kā 3. pantu šādā redakcijā: 3. pants. Tiesībsargs (1)Tiesībsargs
ir šajā likumā noteiktajā kārtībā apstiprināta amatpersona, kura veic šajā likumā noteiktos uzdevumus
un funkcijas. (2) Tiesībsargam ir savs zīmogs ar papildināta mazā valsts ģerboņa
attēlu. (3) Tiesībsargam ir valsts
budžeta konts Valsts kasē. |
Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
II nodaļa. Tiesībsargs 3. pants. Tiesībsargs (1)Tiesībsargs ir šajā likumā noteiktajā kārtībā
apstiprināta amatpersona, kura veic šajā
likumā noteiktos uzdevumus un funkcijas. (2) Tiesībsargam ir savs zīmogs ar papildināta mazā valsts ģerboņa
attēlu. (3)
Tiesībsargam ir valsts budžeta konts
Valsts kasē. |
3. pants.
Tiesībsarga neatkarība un neaizskaramība (1)Tiesībsargs savā darbībā ir
neatkarīgs un pakļaujas vienīgi likumam. Nevienam nav tiesību ietekmēt Tiesībsargu
tā uzdevumu un funkciju pildīšanā. (2) Tiesībsarga amats nav savienojams
ar piederību politiskajām partijām. (3)Kriminālvajāšanas uzsākšana pret Tiesībsargu,
viņa apcietināšana, pakļaušana kratīšanai, aizturēšana, piespiedu atvešana
vai citāda Tiesībsarga brīvības aprobežošana, kā arī
administratīvā soda uzlikšana Tiesībsargam ir pieļaujama tikai ar
Saeimas piekrišanu. |
9. 10. 11. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 3. pantu
kā II nodaļas 4. pantu. Saeimas Juridiskais birojs Aizstāt
likumprojekta 3.panta trešajā daļā vārdu aprobežošana ar
vārdu ierobežošana. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt likumprojekta līdzšinējo 3. pantu kā 4. pantu šādā redakcijā: 4. pants. Tiesībsarga neatkarība un neaizskaramība (1)Tiesībsargs savā darbībā ir
neatkarīgs un pakļaujas vienīgi likumam. Nevienam nav tiesību ietekmēt tiesībsargu
viņa uzdevumu un funkciju pildīšanā. (2) Tiesībsarga amats nav savienojams
ar piederību pie politiskajām partijām. (3)Kriminālvajāšanas uzsākšana pret tiesībsargu,
viņa apcietināšana, pakļaušana kratīšanai, aizturēšana, piespiedu atvešana
vai citāda viņa brīvības ierobežošana, kā arī administratīvā soda
uzlikšana tiesībsargam ir pieļaujama tikai ar Saeimas piekrišanu. |
Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
4. pants.
Tiesībsarga neatkarība un neaizskaramība (1)Tiesībsargs savā darbībā ir
neatkarīgs un pakļaujas vienīgi likumam. Nevienam nav tiesību ietekmēt tiesībsargu
viņa uzdevumu un funkciju pildīšanā. (2) Tiesībsarga amats nav savienojams
ar piederību pie politiskajām partijām. (3)Kriminālvajāšanas
uzsākšana pret tiesībsargu, viņa apcietināšana, pakļaušana kratīšanai, aizturēšana,
piespiedu atvešana vai citāda viņa brīvības ierobežošana, kā arī administratīvā
soda uzlikšana tiesībsargam ir pieļaujama tikai ar Saeimas piekrišanu. |
4. pants.
Tiesībsarga birojs (1)Tiesībsarga darbības nodrošināšanai
tiek izveidots birojs. Biroju vada un biroja nolikumu apstiprina Tiesībsargs. (2)Tiesībsarga birojs ir neatkarīga
valsts iestāde, kas pilda šajā likumā noteiktās uzdevumus un funkcijas. (3)Tiesībsarga
birojam ir valsts budžeta konts Valsts kasē. (4) Tiesībsarga
birojam ir savs zīmogs ar papildināta mazā valsts ģerboņa attēlu un biroja
nosaukumu. |
12. 13. 14. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 4. pantu kā
III nodaļas (III nodaļa. Tiesībsarga birojs ) 17. pantu. Saeimas Juridiskais birojs Papildināt 4.pantu ar jaunu piekto daļu šādā
redakcijā: (5) Tiesībsarga biroja struktūru un iekšējās
darbības noteikumus nosaka biroja nolikums, kuru apstiprina Tiesībsargs. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt līdzšinējo 4.pantu kā 17.pantu šādā
redakcijā: 17. pants. Tiesībsarga birojs (1)
Tiesībsarga darbības nodrošināšanai tiek izveidots Tiesībsarga birojs. (2) Tiesībsarga biroja struktūru un iekšējās
darbības noteikumus reglamentē biroja nolikums, kuru apstiprina tiesībsargs. |
Atbalstīt Daļēji atbalstīt, iekļaut komisijas priekšlikumā
nr.14 Atbalstīt |
III nodaļa. Tiesībsarga birojs 17. pants.
Tiesībsarga birojs (1) Tiesībsarga darbības nodrošināšanai tiek
izveidots Tiesībsarga birojs. (2) Tiesībsarga biroja struktūru un iekšējās darbības
noteikumus reglamentē biroja nolikums, kuru apstiprina tiesībsargs. |
5. pants.
Tiesībsarga biroja uzdevumi Tiesībsarga biroja uzdevumi ir: 1) veicināt personas tiesību un likumīgo interešu aizstāvību; 2) sekmēt bērnu tiesību aizsardzību, 3) sekmēt vienlīdzīgas attieksmes
principa nodrošināšanu un jebkāda veida diskriminācijas novēršanu; 4) sekot labas pārvaldības principa ievērošanai valsts pārvaldē; 5) atklāt nepilnības un pretrunas tiesību aktos un to piemērošanā un
veicināt to novēršanu; 6) veicināt sabiedrības informētību un izpratni par cilvēktiesībām un
Tiesībsarga darbību. |
15. 16. 17. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 5. pantu kā II nodaļas 10. pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izslēgt likumprojekta 5. panta nosaukumā un tekstā vārdu biroja un
papildināt panta ievaddaļu ar vārdu šādi. Saeimas Juridiskais birojs Izslēgt
likumprojekta 5.panta 2.punktu. |
Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
10. pants. Tiesībsarga uzdevumi Tiesībsarga uzdevumi ir šādi: 1) veicināt
personas tiesību un likumīgo interešu aizstāvību; 2) sekmēt
vienlīdzīgas attieksmes principa nodrošināšanu un jebkāda veida diskriminācijas
novēršanu; 3) sekot labas
pārvaldības principa ievērošanai valsts pārvaldē; 4) atklāt
nepilnības un pretrunas tiesību aktos un to piemērošanā un veicināt to novēršanu; 5) veicināt
sabiedrības informētību un izpratni par cilvēktiesībām un tiesībsarga darbību. |
6. pants.
Tiesībsarga biroja funkcijas Pildot šajā
likumā noteiktos uzdevumus, Tiesībsarga birojs: 1) pieņem
un izskata personu iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus; |
18. 19. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 6. pantu kā II nodaļas 11. pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt likumprojekta 6. panta
nosaukumu un ievaddaļu šādā
redakcijā: Tiesībsarga funkcijas Pildot šajā likumā noteiktos uzdevumus, tiesībsargs:.
|
Atbalstīt Atbalstīt |
11.pants.
Tiesībsarga funkcijas Pildot
šajā likumā noteiktos uzdevumus, tiesībsargs: 1) pieņem
un izskata personu iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus; |
2)
ierosina pārbaudes lietu apstākļu noskaidrošanai; 3)
pieprasa, lai valsts un pašvaldību iestādes savas kompetences ietvaros un
likumā paredzētajos termiņos veic pārbaudes, kas nepieciešamas lietas apstākļu
noskaidrošanai, un iesniedz birojam informāciju par pārbaudes rezultātiem; |
20. 21. |
Saeimas Juridiskais birojs Aizstāt 6.panta 3.punktā vārdu iesniedz ar vārdu sniedz; Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt likumprojekta 6.panta 2. punktā vārdu lietu ar vārdu lietas
un 3.punktā - vārdus iesniedz birojam ar vārdiem sniedz
tiesībsargam. |
Atbalstīt Atbalstīt |
2)
ierosina pārbaudes lietas apstākļu noskaidrošanai; 3) pieprasa,
lai valsts un pašvaldību iestādes savas kompetences ietvaros un likumā paredzētajos
termiņos veic pārbaudes, kas nepieciešamas lietas apstākļu noskaidrošanai, un
sniedz tiesībsargam informāciju par pārbaudes
rezultātiem; |
4) aizstāvot
personu tiesības un likumīgās intereses, iesniedz valsts pārvaldes, pašvaldības
iestādēm vai amatpersonām, citiem publisko tiesību subjektiem atzinumus un
ieteikumus par izdoto administratīvo aktu tiesiskumu un pamatotību; |
22. 23. 24. |
Deputāts G. Bērziņš Izteikt 6.panta 4.punktu šādā redakcijā: 4) aizstāvot
personu tiesības un likumīgās intereses, iesniedz valsts pārvaldes, pašvaldības
iestādēm vai amatpersonām, citiem publisko tiesību subjektiem atzinumus un
ieteikumus par izdoto administratīvo aktu tiesiskumu un pamatotību, kā arī
iestādes institucionālās uzbūves ietekmi uz administratīvo aktu pieņemšanu;. Saeimas
Juridiskais birojs Izteikt 6.panta 4.punktu šādā redakcijā: 4) aizstāvot personu tiesības un likumīgās
intereses, sniedz personām, kas īsteno publisko varu, atzinumus un ieteikumus par to darbības
tiesiskumu un pamatotību;. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt likumprojekta 6.panta 4.punktu šādā redakcijā: 4) izskatot pārbaudes
lietu vai pēc tās pabeigšanas sniedz publisko varu
īstenojošajām personām atzinumus un ieteikumus par to darbības
tiesiskumu, pamatotību un labas pārvaldības principa ievērošanu;. |
Daļēji atbalstīt, iekļaut komisijas priekšlikumā
nr.24 Daļēji atbalstīt, iekļaut komisijas priekšlikumā
nr.24 Atbalstīt |
4) izskatot pārbaudes lietu vai pēc tās pabeigšanas
sniedz publisko varu īstenojošajām personām atzinumus un ieteikumus par to
darbības tiesiskumu, pamatotību un labas pārvaldības principa ievērošanu; |
5)risina
konfliktsituācijas starp fizisku personu vai juridisku personu un publisko
tiesību subjektu vai tā amatpersonu, kā arī cilvēktiesību jautājumos starp
privāto tiesību subjektiem; |
25. |
Saeimas
Juridiskais birojs Izteikt 6.panta 5.punktu šādā redakcijā: 5) šajā likumā noteiktajā kārtībā risina strīdus
starp privātpersonām un publisko varu īstenojošajām personām, kā arī ar cilvēktiesībām saistītus strīdus starp
privātpersonām;. |
Atbalstīt |
5) šajā
likumā noteiktajā kārtībā risina strīdus starp privātpersonām un publisko varu
īstenojošajām personām, kā
arī ar cilvēktiesībām saistītus strīdus starp privātpersonām; |
6) veicina
izlīgumu starp pusēm; |
|
|
|
6) veicina
izlīgumu starp pusēm; |
|
26. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Papildināt līdzšinējo 6.pantu ar jaunu 7.punktu: 7) risinot
konfliktsituācijas cilvēktiesību jautājumos, iesniedz privāto tiesību
subjektiem atzinumus un ieteikumus cilvēktiesību pārkāpumu novēršanai;; uzskatīt līdzšinējo 7., 8., 9., 10. un 11.punktu
attiecīgi par panta 8., 9., 10., 11. un 12. punktu. |
Atbalstīt |
7) risinot konfliktsituācijas cilvēktiesību
jautājumos, iesniedz privāto tiesību subjektiem atzinumus un ieteikumus
cilvēktiesību pārkāpumu novēršanai; |
7)
iesniedz pieteikumus par lietas ierosināšanu Satversmes tiesā; |
|
|
|
8)
iesniedz pieteikumus par lietas ierosināšanu Satversmes tiesā; |
|
27. |
Saeimas Juridiskais birojs Papildināt pantu ar jaunu 8. un 9. punktu,
attiecīgi mainot turpmāko punktu numerāciju, šādā redakcijā: 8) pabeidzis pārbaudes lietu, ja tas nepieciešams
sabiedrības interesēs vai lai novērstu konstatētā pārkāpuma atkārtošanos,
aizstāv personas tiesības un likumiskās intereses administratīvajā tiesā; 9) pabeidzis pārbaudes lietu, vēršas tiesā tajās
civillietās, kurās prasības būtība saistīta ar atšķirīgas attieksmes
aizlieguma pārkāpumu;. |
Atbalstīt |
9) pabeidzis pārbaudes lietu, ja tas nepieciešams
sabiedrības interesēs vai lai novērstu konstatētā pārkāpuma atkārtošanos,
aizstāv personas tiesības un likumiskās intereses administratīvajā tiesā; 10)
pabeidzis pārbaudes lietu, vēršas tiesā tajās civillietās, kurās prasības
būtība saistīta ar atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpumu; |
8) iesniedz
Saeimai, Ministru kabinetam un pašvaldībām priekšlikumus par tiesību
aktu izdošanu vai grozīšanu; |
28. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta
6.panta 8.punktu šādā redakcijā: 8) sniedz Saeimai, Ministru kabinetam un pašvaldībām ieteikumus par tiesību aktu izdošanu
vai grozīšanu;. |
Atbalstīt |
11) sniedz Saeimai, Ministru kabinetam un pašvaldībām
ieteikumus par tiesību aktu izdošanu vai grozīšanu; |
9)
pamatojoties uz tā rīcībā esošiem materiāliem, vēršas pie kompetentām
institūcijām jautājuma izlemšanai par lietas ierosināšanu; |
29. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Papildināt likumprojekta 6.panta 9.punktu pēc
vārdiem esošiem materiāliem ar vārdiem pēc pārbaudes
lietas pabeigšanas. |
Atbalstīt |
12)
pamatojoties uz tā rīcībā esošiem materiāliem, pēc pārbaudes lietas
pabeigšanas vēršas pie kompetentām institūcijām jautājuma izlemšanai par
lietas ierosināšanu; |
10)sniedz
personām konsultācijas cilvēktiesību jautājumos; 11)veic pētījumus
un analizē situāciju cilvēktiesību jomā un sniedz atzinumus par aktuāliem
cilvēktiesību jautājumiem. |
|
|
|
13) sniedz
personām konsultācijas cilvēktiesību jautājumos; 14) veic pētījumus
un analizē situāciju cilvēktiesību jomā un sniedz atzinumus par aktuāliem
cilvēktiesību jautājumiem. |
7. pants.
Tiesībsarga apstiprināšana amatā (1)Tiesībsargu pēc Valsts prezidenta
ierosinājuma amatā apstiprina Saeima. (2)Par Tiesībsargu
var apstiprināt Latvijas pilsoni ar nevainojamu reputāciju, kurš ir
sasniedzis 30 gadu vecumu, kuram ir augstākā izglītība, zināšanas un praktiskā
darba pieredze tiesību aizsardzības jomā un kurš atbilstoši likumā
noteiktajām prasībām ir tiesīgs saņemt speciālo atļauju pieejai valsts
noslēpumam. |
30. 31. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 7. pantu kā II nodaļas 5. pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt likumprojekta 7.panta otrajā daļā vārdu Tiesībsargu ar vārdu tiesībsargu un vārdus likumā noteiktajām prasībām ar vārdiem likuma prasībām. |
Atbalstīt Atbalstīt |
5. pants.
Tiesībsarga apstiprināšana amatā (1)Tiesībsargu pēc Valsts prezidenta
ierosinājuma amatā apstiprina Saeima. (2)Par tiesībsargu
var apstiprināt Latvijas pilsoni ar nevainojamu reputāciju, kurš ir
sasniedzis 30 gadu vecumu, kuram ir augstākā izglītība, zināšanas un praktiskā
darba pieredze tiesību aizsardzības jomā un kurš atbilstoši likuma prasībām
ir tiesīgs saņemt speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam. |
8. pants.
Tiesībsarga zvērests (svinīgais solījums) Pēc apstiprināšanas amatā Tiesībsargs
dod svinīgo solījumu Saeimai: "Es,
.,uzņemoties Tiesībsarga pienākumus, apzinos man
uzticēto atbildību un zvēru (svinīgi solu) būt godīgs un taisnīgs, aizstāvot
personu tiesības un brīvības saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi,
likumiem un starptautiskiem līgumiem. |
32. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 8.pantu kā II nodaļas 6.pantu. |
Atbalstīt |
6. pants.
Tiesībsarga zvērests (svinīgais solījums) Pēc apstiprināšanas amatā tiesībsargs
dod svinīgo solījumu Saeimai: "Es,
.,uzņemoties tiesībsarga pienākumus, apzinos man
uzticēto atbildību un zvēru (svinīgi solu) būt godīgs un taisnīgs, aizstāvot
personu tiesības un brīvības saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi,
likumiem un starptautiskiem līgumiem. |
9. pants.
Tiesībsarga pilnvaru termiņš (1)Tiesībsarga pilnvaru termiņš ir četri
gadi no dienas, kad viņš atbilstoši šā likuma 8. pantam ir devis
zvērestu (svinīgo solījumu). |
33. 34. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 9.pantu kā II nodaļas 7.pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt likumprojekta 9. panta pirmajā daļā
vārdus 8. pantam ir ar vārdiem 6. pantam. |
Atbalstīt Atbalstīt |
7. pants.
Tiesībsarga pilnvaru termiņš (1)Tiesībsarga pilnvaru termiņš ir četri
gadi no dienas, kad viņš atbilstoši šā likuma 6. pantam devis zvērestu (svinīgo solījumu). |
(2) Tiesībsargu var apstiprināt amatā
atkārtoti. |
35. |
Deputāts M. Grīnblats Izteikt likuma 9.panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Tiesībsargu var apstiprināt amatā atkārtoti, bet ne vairāk kā
divas reizes pēc kārtas. |
Neatbalstīt |
(2) Tiesībsargu var apstiprināt amatā
atkārtoti. |
10. pants. Ierobežojumi un aizliegumi Tiesībsarga biroja amatpersonām Uz Tiesībsarga biroja amatpersonām, attiecas likumā
Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā noteiktie
ierobežojumi un aizliegumi valsts amatpersonām. |
36. 37. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 10. pantu kā III nodaļas 21. pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta
līdzšinējo 10.pantu kā 21.pantu šādā
redakcijā: 21.pants. Tiesībsarga biroja darbinieku ierobežojumi un pienākumi Ierobežojumus un pienākumus Tiesībsarga biroja
darbiniekiem nosaka likums Par interešu konflikta novēršanu valsts
amatpersonu darbībā. |
Atbalstīt Atbalstīt |
21.pants.
Tiesībsarga biroja darbinieku ierobežojumi un pienākumi Ierobežojumus un pienākumus Tiesībsarga biroja
darbiniekiem nosaka likums Par interešu konflikta novēršanu valsts
amatpersonu darbībā. |
11. pants
Tiesībsarga pilnvaru apturēšana Ja Saeima ir piekritusi kriminālvajāšanas
uzsākšanai pret Tiesībsargu, viņa pilnvaras tiek apturētas līdz brīdim, kad
stājas spēkā tiesas spriedums attiecīgajā krimināllietā vai krimināllieta
attiecībā pret Tiesībsargu tiek izbeigta. |
38. 39. 40. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 11. pantu kā II nodaļas 8. pantu. Saeimas Juridiskais birojs Aizstāt likumprojekta 11.pantā vārdus tiesas spriedums ar
vārdiem attaisnojošs tiesas spriedums. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izslēgt likumprojekta 11.pantā vārdu attiecībā. |
Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
8. pants.
Tiesībsarga pilnvaru apturēšana Ja Saeima ir piekritusi kriminālvajāšanas
uzsākšanai pret tiesībsargu, viņa pilnvaras tiek apturētas līdz brīdim, kad
stājas spēkā attaisnojošs tiesas spriedums attiecīgajā krimināllietā vai
krimināllieta pret tiesībsargu tiek
izbeigta. |
12. pants.
Tiesībsarga atbrīvošana no amata (1)Tiesībsargu
Saeima atbrīvo no amata: 1) sakarā ar
pilnvaru termiņa izbeigšanos; 2) ja viņš atstāj amatu pēc paša vēlēšanās, rakstveidā par to paziņojot
Saeimai; 3) ja viņš nespēj turpināt pildīt amata pienākumus veselības stāvokļa
dēļ; 4) ja viņš ir notiesāts par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un spriedums
ir stājies likumīgā spēkā; 5) ja viņš ir pieļāvis apkaunojošu nodarījumu, kas nav savienojams ar
Tiesībsarga statusu; 6) ja viņš bez attaisnojoša iemesla nepilda savus pienākumus; 7) ja viņš ir ievēlēts vai iecelts citā amatā. (2)Jautājumu par
Tiesībsarga atbrīvošanu no amata var ierosināt Valsts prezidents vai ne mazāk
kā viena trešdaļa Saeimas deputātu. |
41. 42. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 12. pantu kā II nodaļas
9. pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izslēgt likumprojekta 12. panta 3.punktā vārdu turpināt
un 4. punktā vārdu ir. |
Atbalstīt Atbalstīt |
9. pants.
Tiesībsarga atbrīvošana no amata (1)Tiesībsargu
Saeima atbrīvo no amata: 1) sakarā ar
pilnvaru termiņa izbeigšanos; 2) ja viņš atstāj amatu pēc paša vēlēšanās, rakstveidā par to paziņojot Saeimai; 3) ja viņš nespēj pildīt amata pienākumus veselības stāvokļa dēļ; 4) ja viņš ir notiesāts par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un spriedums
stājies likumīgā spēkā; 5) ja viņš ir pieļāvis apkaunojošu nodarījumu, kas nav savienojams ar
tiesībsarga statusu; 6) ja viņš bez attaisnojoša iemesla nepilda savus pienākumus; 7) ja viņš ir ievēlēts vai iecelts citā amatā. (2)Jautājumu par
tiesībsarga atbrīvošanu no amata var ierosināt Valsts prezidents vai ne mazāk
kā viena trešdaļa Saeimas
deputātu. |
13. pants.
Tiesībsarga vietnieks (1) Tiesībsargs ieceļ
amatā Tiesībsarga vietnieku. (2) Tiesībsarga
prombūtnes laikā viņa uzdevumus un funkcijas pilda Tiesībsarga vietnieks, kam
šajā laikā ir tādas pašas pilnvaras kā Tiesībsargam. (3) Tiesībsarga
vietnieks pilda Tiesībsarga pienākumus, uzdevumu un funkcijas šā likuma 11.
un 12. pantos paredzētajos gadījumos līdz brīdim, kad Saeima
apstiprina amatā Tiesībsargu vai krimināllieta attiecībā pret Tiesībsargu
tiek izbeigta. |
43. 44. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 13. pantu kā II nodaļas
15. pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 13. panta trešo daļu šādā redakcijā: (3) Tiesībsarga
vietnieks pilda tiesībsarga pienākumus, uzdevumus un funkcijas šā likuma 8.
un 9. pantā paredzētajos gadījumos līdz brīdim, kad Saeima apstiprina
amatā tiesībsargu vai krimināllieta pret tiesībsargu tiek izbeigta. |
Atbalstīt Atbalstīt |
15. pants.
Tiesībsarga vietnieks (1) Tiesībsargs ieceļ
amatā tiesībsarga vietnieku. (2) Tiesībsarga
prombūtnes laikā viņa uzdevumus un funkcijas pilda tiesībsarga vietnieks, kam
šajā laikā ir tādas pašas pilnvaras kā tiesībsargam. (3) Tiesībsarga vietnieks
pilda tiesībsarga pienākumus, uzdevumus un funkcijas šā likuma 8. un 9. pantā
paredzētajos gadījumos līdz brīdim, kad Saeima apstiprina amatā tiesībsargu
vai krimināllieta pret tiesībsargu
tiek izbeigta. |
14. pants.
Tiesībsarga biroja amatpersonu tiesības (1)Tiesībsarga biroja amatpersonām,
pildot likumā paredzētos uzdevumus, ir tiesības: 1) pieprasīt un saņemt bez maksas no
valsts un pašvaldību iestādēm un citiem tiesību subjektiem un to amatpersonām
pārbaudes lietā nepieciešamos paskaidrojumus un informāciju; 2) ierasties jebkurā
uzņēmumā, iestādē un organizācijā, lai iepazītos ar pārbaudei nepieciešamajiem
materiāliem; 3) jebkurā laikā bez
speciālas atļaujas apmeklēt slēgta tipa iestādes, brīvi pārvietoties iestādes
teritorijā, apmeklēt visas telpas un vienatnē satikties ar personām, kuras
tiek turētas slēgta tipa iestādēs; 4) uzklausīt bērna
viedokli bez viņa vecāku, aizbildņu vai izglītības vai aprūpes un audzināšanas
iestādes darbinieka klātbūtnes, ja bērns to vēlas; 5) aicināt jebkuru
personu informācijas sniegšanai par jautājumiem, kuriem ir būtiska nozīme
pārbaudes lietā; 6) ierosināt pārbaudes
lietu pēc personīgās iniciatīvas; 7) pieprasīt un saņemt
speciālistu atzinumu pārbaudes lietā; |
45. 46. 47. 48. 49. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 14. pantu kā II nodaļas
12. pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta
14.panta nosaukumu un pirmās daļas
ievaddaļu šādā redakcijā: Tiesībsarga tiesības Pildot šajā likumā noteiktos
uzdevumus un funkcijas, tiesībsargam ir tiesības:. Saeimas Juridiskais birojs Izteikt 14.panta pirmās daļas
2.punktu šādā redakcijā: 2) uzrādot dienesta apliecību, brīvi apmeklēt
valsts pārvaldes un pašvaldību iestādes, kā arī Latvijas teritorijā
izvietotās juridiskajām un fiziskajām personām piederošās nedzīvojamās
telpas, lai iepazītos ar pārbaudei nepieciešamajiem materiāliem;. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 14.panta pirmās daļas 2.punktu šādā redakcijā: 2) apmeklēt valsts
pārvaldes un pašvaldību iestādes, lai iepazītos ar pārbaudei nepieciešamajiem
materiāliem;. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt likumprojekta 14.panta pirmās daļas 5.punktā vārdus informācijas
sniegšanai ar vārdiem sniegt informāciju un 6. punktā vārdu personīgās
ar vārdu savas. |
Atbalstīt Atbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
12. pants. Tiesībsarga tiesības Pildot šajā likumā noteiktos uzdevumus un funkcijas,
tiesībsargam ir tiesības: 1)
pieprasīt un saņemt bez maksas no valsts un pašvaldību iestādēm un citiem
tiesību subjektiem un to amatpersonām pārbaudes lietā nepieciešamos
paskaidrojumus un informāciju; 2) apmeklēt valsts pārvaldes un pašvaldību iestādes,
lai iepazītos ar pārbaudei nepieciešamajiem materiāliem; 3) jebkurā laikā bez
speciālas atļaujas apmeklēt slēgta tipa iestādes, brīvi pārvietoties iestādes
teritorijā, apmeklēt visas telpas un vienatnē satikties ar personām, kuras
tiek turētas slēgta tipa iestādēs; 4) uzklausīt bērna
viedokli bez viņa vecāku, aizbildņu, izglītības vai aprūpes un audzināšanas
iestādes darbinieka klātbūtnes, ja bērns to vēlas; 5) aicināt jebkuru
personu sniegt informāciju par jautājumiem,
kuriem ir būtiska nozīme pārbaudes lietā; 6) ierosināt pārbaudes
lietu pēc savas iniciatīvas; 7) pieprasīt un saņemt
speciālistu atzinumu pārbaudes lietā; |
8) piedalīties
Saeimas un Ministru kabineta sēdēs; |
50. 51. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt 14.panta pirmās daļas 8.punktu šādā redakcijā 8) ar padomdevēja tiesībām piedalīties Saeimas un Ministru
kabineta sēdēs;. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 14. panta pirmās daļas
8.punktu šādā redakcijā: 8) piedalīties Saeimas un Ministru kabineta darbā Saeimas kārtības rullī
un Ministru kabineta iekārtas likumā noteiktajā kārtībā;. |
Neatbalstīt Atbalstīt |
8)
piedalīties Saeimas un Ministru kabineta darbā Saeimas kārtības rullī un
Ministru kabineta iekārtas likumā noteiktajā kārtībā; |
9) ierosināt jautājumu
par personas saukšanu pie atbildības likumā noteiktā kārtībā, ja tā likusi šķēršļus
Tiesībsarga darbībai, nesniedzot nepieciešamo informāciju vai sniedzot
nepatiesu informāciju un paskaidrojumus, vai citā veidā traucējot veikt pārbaudi; |
52. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt 14.panta pirmās daļas 9.punktu šādā redakcijā 9) ziņot kompetentām iestādēm par personām, kas Tiesībsarga birojam nav
sniegušas nepieciešamo informāciju, sniegušas nepatiesu informāciju vai kā citādi apzināti
apgrūtinājušas Tiesībsarga biroja darbu, lai sauktu tās pie likumā noteiktās
atbildības;. |
Atbalstīt |
9) ziņot kompetentām iestādēm par personām, kas Tiesībsarga birojam nav sniegušas
nepieciešamo informāciju, sniegušas nepatiesu informāciju vai kā citādi apzināti apgrūtinājušas Tiesībsarga
biroja darbu, lai sauktu tās pie likumā noteiktās atbildības. |
10)aizstāvot
personu tiesības un likumīgās intereses, iesniegt tiesā pieteikumus
administratīvajās lietās un civillietās, kurās prasības pamatojums ir saistīts
ar publisko tiesību subjektu darbību vai atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpumu,
un piedalīties lietu izskatīšanā kā minēto personu pārstāvis. |
53. |
Saeimas Juridiskais birojs Izslēgt 14.panta pirmās daļas 10.punktu. |
Atbalstīt |
|
(2) Tiesībsargam ir tiesības atteikt
ierosināt pārbaudes lietu: 1)ja kopš apstrīdētā valsts pārvaldes
un pašvaldības iestāžu lēmuma pieņemšanas brīža ir pagājis vairāk kā viens
gads, 2) ja iesniegums, sūdzība vai priekšlikums
vēl nav izskatīts institūcijā, kuras tiešā kompetencē ir tā izskatīšana, 3) par iesniegumā, sūdzībā norādīto
likumīgā spēkā stājušos nolēmumu, kurš nav pārsūdzams, 4) tas skar privāto tiesību subjektu
civiltiesisku strīdu un nav nepieciešami grozījumi normatīvajos aktos; 5) lieta atrodas tiesvedībā; 6) lieta jau ir izskatīta Tiesībsarga
birojā. |
54. &nbs
p; |
Saeimas Juridiskais birojs Izslēgt 14.panta otro daļu. |
Atbalstīt |
|
15. pants.
Iesniedzēja tiesību aizsardzība |
55. 56. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 15. pantu kā IV nodaļas (IV
nodaļa. Iesniegumu un pārbaudes lietu izskatīšanas kārtība) 22. pantu. Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta 15.panta nosaukumu šādā redakcijā: 15. pants. Tiesības vērsties Tiesībsarga birojā. |
Atbalstīt Atbalstīt |
IV nodaļa. Iesniegumu un pārbaudes lietu
izskatīšanas kārtība 22. pants. Tiesības vērsties Tiesībsarga
birojā |
|
57. |
Saeimas Juridiskais birojs Papildināt likumprojekta 15.pantu ar jaunu pirmo un otro daļu šādā
redakcijā: (1) Ikvienai privātpersonai ir tiesības
vērsties Tiesībsarga birojā ar iesniegumu, sūdzību vai priekšlikumu. (2) Iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus izskata normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā, ciktāl šajā likumā nav noteikts citādi. |
Atbalstīt |
(1) Ikvienai privātpersonai ir tiesības
vērsties Tiesībsarga birojā ar iesniegumu, sūdzību vai priekšlikumu. (2)
Iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus izskata normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā, ciktāl šajā likumā nav noteikts citādi. |
(1) Iesniedzēju nedrīkst sodīt,
kā arī citādi tieši vai netieši radīt viņam nelabvēlīgas sekas par
iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma iesniegšanu Tiesībsarga birojam vai par
sadarbību ar Tiesībsarga biroju. |
58. |
Saeimas Juridiskais birojs Uzskatīt likumprojekta 15.panta līdzšinējo pirmo
daļu par trešo daļu un izteikt to precizētā redakcijā: (3) Iesniedzēju nedrīkst sodīt vai
citādi tieši vai netieši radīt viņam nelabvēlīgas sekas par iesnieguma, sūdzības
vai priekšlikuma iesniegšanu Tiesībsarga birojam vai par sadarbību ar
Tiesībsarga biroju. |
Atbalstīt |
(3)
Iesniedzēju nedrīkst sodīt vai citādi tieši vai netieši radīt viņam
nelabvēlīgas sekas par iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma iesniegšanu Tiesībsarga
birojam vai par sadarbību ar Tiesībsarga biroju. |
(2) Tiesībsarga birojam adresētie iesniegumi, sūdzības vai priekšlikumi,
kurus nosūta personas, kuras atrodas militārajā dienestā, ārpusģimenes
aprūpes un audzināšanas iestādēs, slēgta tipa iestādēs, un Tiesībsarga biroja
atbildes uz tiem netiek pakļautas normatīvajos aktos noteiktajai pārbaudei un
tiek nodotas adresātam nekavējoties |
59. |
Saeimas Juridiskais birojs Uzskatīt likumprojekta 15.panta līdzšinējo otro
daļu par ceturto daļu un izteikt to precizētā redakcijā: (4) Tiesībsarga birojam adresētie
iesniegumi, sūdzības vai priekšlikumi, kurus nosūta personas, kas
atrodas militārajā dienestā, ārpusģimenes aprūpes un audzināšanas iestādēs vai
slēgta tipa iestādēs, un Tiesībsarga biroja atbildes uz tiem netiek pakļautas
normatīvajos aktos noteiktajai pārbaudei un nekavējoties tiek nodotas adresātam. |
Atbalstīt |
(4) Tiesībsarga birojam adresētie
iesniegumi, sūdzības vai priekšlikumi, kurus nosūta personas, kas atrodas
militārajā dienestā, ārpusģimenes aprūpes un audzināšanas iestādēs vai slēgta
tipa iestādēs, un Tiesībsarga biroja atbildes uz tiem netiek pakļautas
normatīvajos aktos noteiktajai pārbaudei un nekavējoties tiek nodotas
adresātam. |
(3) Par šā panta otrajā
daļā norādītā iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma savlaicīgu neiesniegšanu
Tiesībsarga birojam, vai to satura pārbaudīšanu un izpaušanu, atbildīgās
personas saucamas pie likumā noteiktās atbildības. |
60. 61. |
Saeimas Juridiskais birojs Izslēgt likumprojekta 15.panta līdzšinējo trešo daļu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt likumprojekta 15.panta trešajā daļā vārdus otrajā daļā norādītā
ar vārdiem ceturtajā daļā minētā. |
Neatbalstīt Atbalstīt |
(5) Par šā panta
ceturtajā daļā minētā iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma savlaicīgu
neiesniegšanu Tiesībsarga birojam vai to satura pārbaudīšanu un izpaušanu
atbildīgās personas saucamas pie likumā noteiktās atbildības. |
(4) Tiesībsargs
neizpauž ziņas par iesniedzēju vai citu personu, ja tas nepieciešamas šo personu
tiesību aizstāvībai. |
62. 63. 64. |
Saeimas Juridiskais birojs Uzskatīt likumprojekta 15.panta līdzšinējo ceturto daļu par piekto daļu
un izteikt to šādā redakcijā: (5) Tiesībsarga birojs neizpauž ziņas par iesniedzēju vai citu
personu, ja tas nepieciešams šo personu tiesību aizstāvībai. Deputāts G. Bērziņš Papildināt likumprojekta 15.panta 4.daļu ar otro
teikumu šādā redakcijā: Gadījumos, kad iesniedzējs, būdams iestādes
darbinieks, informējis par iespējamu pretlikumīgu valsts pārvaldes iestāžu
rīcību, tiesībsargs izpauž ziņas par iesniedzēja personību tikai
kriminālprocesa vajadzībām. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Uzskatīt likumprojekta 15.panta līdzšinējo
ceturto daļu par sesto daļu un izteikt to šādā redakcijā: (6)
Tiesībsarga birojs neizpauž ziņas par iesniedzēju vai citu personu, ja tas
nepieciešams šo personu tiesību aizstāvībai, izņemot gadījumu, kad šīs ziņas
pieprasa kriminālprocesa virzītājs. |
Daļēji atbalstīt, iekļaut komisijas priekšlikumā
nr.64 Daļēji atbalstīt, iekļaut komisijas priekšlikumā
nr.64 Atbalstīt |
(6)
Tiesībsarga birojs neizpauž ziņas par iesniedzēju vai citu personu, ja tas
nepieciešams šo personu tiesību aizstāvībai, izņemot gadījumu, kad šīs ziņas
pieprasa kriminālprocesa virzītājs. |
16. pants.
Iesniegumu un pārbaudes lietu izskatīšanas termiņi un kārtība (1) Izskatot personu iesniegumus, sūdzības
un priekšlikumus, Tiesībsargs izlemj par pārbaudes lietas ierosināšanu vai
atteikšanos ierosināt pārbaudes lietu. |
65. 66. 67. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 16. pantu
kā IV nodaļas 23. pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt likumprojekta 16. panta nosaukumu šādā redakcijā: Pārbaudes lietas ierosināšanas un
izskatīšanas kārtība. Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta 16.panta pirmo daļu šādā
redakcijā: (1) Izskatījis personas iesniegumu,
sūdzību vai priekšlikumu vai arī pēc savas iniciatīvas Tiesībsarga birojs
lemj par pārbaudes lietas ierosināšanu. |
Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
23. pants.
Pārbaudes lietas ierosināšanas un izskatīšanas kārtība (1)
Izskatījis personas iesniegumu, sūdzību vai priekšlikumu vai arī pēc savas
iniciatīvas Tiesībsarga birojs lemj par pārbaudes lietas ierosināšanu. |
|
68. |
Saeimas Juridiskais birojs Papildināt likumprojekta 16.pantu ar jaunu otro un trešo daļu šādā redakcijā: (2) Izskatījis personas iesniegumu,
sūdzību vai priekšlikumu, Tiesībsarga birojs ierosina pārbaudes lietu, ja tas
atbilst Tiesībsarga biroja funkcijām un uzdevumiem un personas norādīto
jautājumu ir iespējams risināt [e1]. (3) Pārbaudes lietas ierosināšana
neaptur normatīva akta, tiesas nolēmuma, administratīva vai cita individuāla
tiesību akta darbību, kā arī likumā noteikto procesuālo termiņu tecējumu. |
Atbalstīt |
(2) Izskatījis personas iesniegumu, sūdzību
vai priekšlikumu, Tiesībsarga birojs ierosina pārbaudes lietu, ja tas atbilst
Tiesībsarga biroja funkcijām un uzdevumiem un personas norādīto jautājumu ir
iespējams risināt[e2]. (3)
Pārbaudes lietas ierosināšana neaptur normatīva akta, tiesas nolēmuma,
administratīva vai cita individuāla tiesību akta darbību, kā arī likumā
noteikto procesuālo termiņu tecējumu. |
(2) Pārbaudes lietu Tiesībsarga birojs
izskata trīs mēnešu laikā. Lietas sarežģītības vai citu objektīvu iemeslu dēļ
Tiesībsargs var pagarināt šo termiņu. |
69. 70. |
Saeimas Juridiskais birojs Uzskatīt likumprojekta 16.panta līdzšinējo otro
daļu par ceturto daļu un izteikt to šādā redakcijā: (4) Pārbaudes lietu
izskata trīs mēnešu laikā.
Lietas sarežģītības vai citu objektīvu iemeslu dēļ Tiesībsarga birojs var
pagarināt šo termiņu par to
informējot iesniedzēju, bet ne vairāk kā par diviem mēnešiem. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Uzskatīt likumprojekta 16.panta līdzšinējo otro
daļu par ceturto daļu un izteikt to šādā redakcijā: (4) Pārbaudes lietu
izskata triju mēnešu laikā.
Ja lieta ir sarežģīta, kā arī citu objektīvu iemeslu dēļ Tiesībsarga birojs
var pagarināt šo termiņu, par to informējot iesniedzēju. |
Daļēji atbalstīt, iekļaut komisijas priekšlikumā
nr.70 Atbalstīt |
(4) Pārbaudes lietu
izskata triju mēnešu laikā.
Ja lieta ir sarežģīta, kā arī citu objektīvu iemeslu dēļ Tiesībsarga birojs
var pagarināt šo termiņu, par to informējot iesniedzēju. |
(3) Pārbaudes lietu ierosināšanas,
lietvedības un izlemšanas kārtību nosaka speciāls reglaments, kuru apstiprina
Tiesībsargs. |
71. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta 16.panta trešo daļu, kā piekto un sesto daļu šādā
redakcijā: (5) Tiesībsarga birojs, izskatot pārbaudes lietu,
noklausās pušu un citu personu paskaidrojumus, pieprasa speciālistu
atzinumus, kā arī veic citas likumā noteiktās darbības, kas nepieciešamas
pārbaudes lietas izskatīšanai. (6) Izskatot pārbaudes
lietu, tiek veicināts izlīgums starp pusēm. |
Atbalstīt |
(5) Tiesībsarga birojs, izskatot pārbaudes lietu,
noklausās pušu un citu personu paskaidrojumus, pieprasa speciālistu
atzinumus, kā arī veic citas likumā noteiktās darbības, kas nepieciešamas
pārbaudes lietas izskatīšanai. (6) Izskatot pārbaudes
lietu, tiek veicināts izlīgums starp pusēm. |
|
72. |
Saeimas Juridiskais birojs Iesakām papildināt likumprojektu ar jaunu 24. pantu šādā
redakcijā: 24. pants. Pārbaudes lietas pabeigšana vai izbeigšana (1) Pārbaudes
lietu pabeidz ar lietā iesaistīto personu izlīgumu vai Tiesībsarga
biroja atzinumu. (2) Ja puses
nevar vienoties par izlīgumu, Tiesībsarga birojs sniedz atzinumu, kurā dod vērtējumu pārbaudes
lietā konstatētajam. (3) Tiesībsarga
biroja atzinumā var ietvert ieteikumu konstatētā pārkāpuma novēršanai, kā
arī, ja tas nepieciešams, citus ieteikumus. (4) Atzinumam
ir rekomendējošs raksturs. (5) Ja
pārbaudes lietu nav iespējams
vai nav nepieciešams turpināt,
Tiesībsarga birojs lemj par pārbaudes lietas izbeigšanu. (6) Pārbaudes
lietas materiāli pēc lietas pabeigšanas vai izbeigšanas kvalificējami kā
ierobežotas pieejamības informācija un
pieejami saskaņā ar Informācijas atklātības likumu. |
Atbalstīt |
24. pants. Pārbaudes
lietas pabeigšana vai izbeigšana (1) Pārbaudes
lietu pabeidz ar lietā iesaistīto personu izlīgumu vai Tiesībsarga biroja
atzinumu. (2) Ja puses
nevar vienoties par izlīgumu, Tiesībsarga birojs sniedz atzinumu, kurā dod vērtējumu pārbaudes
lietā konstatētajam. (3) Tiesībsarga
biroja atzinumā var ietvert ieteikumu konstatētā pārkāpuma novēršanai, kā
arī, ja tas nepieciešams, citus ieteikumus. (4) Atzinumam
ir rekomendējošs raksturs. (5) Ja
pārbaudes lietu nav iespējams
vai nav nepieciešams turpināt, Tiesībsarga
birojs lemj par pārbaudes lietas izbeigšanu. (6) Pārbaudes
lietas materiāli pēc lietas pabeigšanas vai izbeigšanas kvalificējami kā ierobežotas pieejamības informācija
un pieejami saskaņā ar Informācijas
atklātības likumu. |
|
73. |
Saeimas Juridiskais birojs Iesakām papildināt likumprojektu ar jaunu 25. pantu šādā
redakcijā: 25. pants. Pārbaudes lietu reglaments Pārbaudes lietu ierosināšanas,
izskatīšanas un pabeigšanas kārtību nosaka reglaments, kuru apstiprina
tiesībsargs. |
Atbalstīt |
25. pants. Pārbaudes lietu reglaments Pārbaudes
lietu ierosināšanas, izskatīšanas un pabeigšanas kārtību nosaka reglaments,
kuru apstiprina tiesībsargs. |
17. pants.
Konsultatīvās padomes un darba grupas (1) Tiesībsargs var izveidot konsultatīvās padomes, kā arī
darba grupas atsevišķu projektu izstrādei. (2) Konsultatīvo padomju sastāvu un nolikumus, darba grupu
sastāvu apstiprina Tiesībsargs. |
74. 75. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 17. pantu
kā II nodaļas 13. pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt likumprojekta 17. panta otro
daļu šādā redakcijā: (2) Konsultatīvo padomju sastāvu un nolikumus un darba grupu sastāvu
apstiprina tiesībsargs. |
Atbalstīt Atbalstīt |
13. pants.
Konsultatīvās padomes un darba grupas (1) Tiesībsargs var izveidot konsultatīvās padomes, kā arī
darba grupas atsevišķu projektu izstrādei. (2) Konsultatīvo padomju sastāvu un nolikumus un darba
grupu sastāvu apstiprina tiesībsargs. |
18. pants. Pārskata
ziņojumi (1) Tiesībsargs reizi gadā sniedz Saeimai un Valsts
prezidentam rakstveida ziņojumu par
Tiesībsarga biroja darbu. (2) Tiesībsargam ir tiesības sniegt Saeimai, tās komisijām,
Valsts prezidentam, Ministru kabinetam, valsts pārvaldes institūcijām un starptautiskajām
organizācijām ziņojumus par atsevišķiem jautājumiem. |
76. 77. 78. 79. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 18. pantu kā II nodaļas 14. pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 18. panta
nosaukumu šādā redakcijā: Tiesībsarga ziņojumi. Deputāte I. Krastiņa Papildināt likumprojekta līdzšinējo
18.pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Tiesībsargam ir tiesības sniegt Valsts
prezidentam, Saeimai, tās komisijām, Ministru kabinetam ziņojumus par
konkrētiem gadījumiem, kad no Tiesībsarga atzinuma vai ieteikuma nosūtīšanas
brīža personai tā mēneša laikā nav
veikusi darbības, kas novērš vai pārtrauc Tiesībsarga atzinumā vai ieteikumā
minētos cilvēktiesību pārkāpumus vai šo pārkāpumu radītās sekas. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Papildināt likumprojekta līdzšinējo
18.pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Tiesībsargam ir tiesības sniegt Valsts
prezidentam, Saeimai, tās komisijām, Ministru kabinetam ziņojumus par
konkrētiem gadījumiem, kad persona mēneša laikā no dienas, kad tai
nosūtīts tiesībsarga atzinums vai
ieteikums, nav veikusi darbības, kas novērš vai pārtrauc tiesībsarga atzinumā
vai ieteikumā minētos cilvēktiesību pārkāpumus vai šo pārkāpumu radītās
sekas. |
Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt, izteikt komisijas precizētā
redakcijā, priekšlikums nr.79 Atbalstīt |
14. pants.
Tiesībsarga ziņojumi (1) Tiesībsargs reizi gadā sniedz Saeimai un Valsts
prezidentam rakstveida ziņojumu par
Tiesībsarga biroja darbu. (2) Tiesībsargam ir tiesības sniegt Saeimai, tās komisijām,
Valsts prezidentam, Ministru kabinetam, valsts pārvaldes institūcijām un
starptautiskajām organizācijām ziņojumus par atsevišķiem jautājumiem. (3)
Tiesībsargam ir tiesības sniegt Valsts prezidentam, Saeimai, tās komisijām,
Ministru kabinetam ziņojumus par konkrētiem gadījumiem, kad persona mēneša
laikā no dienas, kad tai nosūtīts tiesībsarga atzinums vai ieteikums, nav
veikusi darbības, kas novērš vai pārtrauc tiesībsarga atzinumā vai ieteikumā
minētos cilvēktiesību pārkāpumus vai šo pārkāpumu radītās sekas. |
19. pants.
Tiesībsarga biroja finansēšana un struktūra (1) Tiesībsarga biroju finansē no valsts budžeta. (2) Tiesībsarga biroja budžeta pieprasījums līdz iesniegšanai
Ministru kabinetā bez Tiesībsarga biroja piekrišanas nav grozāms. (3) Tiesībsarga biroja struktūru un darbinieku štatu
sarakstu piešķiro budžeta līdzekļu ietvaros nosaka Tiesībsargs. |
80. 81. 82. 83. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 19. pantu kā III nodaļas
18. pantu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 19.panta nosaukumu šādā redakcijā: Tiesībsarga
biroja finansēšana. Finanšu ministrs O. Spurdziņš Izslēgt likumprojekta 19.panta otro daļu. Saeimas Juridiskais birojs Izslēgt likumprojekta 19.panta
trešo daļu. |
Atbalstīt Atbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt |
18. pants.
Tiesībsarga biroja finansēšana (1) Tiesībsarga biroju finansē no valsts budžeta. (2) Tiesībsarga biroja budžeta pieprasījums līdz iesniegšanai
Ministru kabinetā bez Tiesībsarga biroja piekrišanas nav grozāms. |
|
84. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Papildināt likumprojektu ar jauno III nodaļas 20. pantu šādā redakcijā: 20. pants. Tiesībsarga biroja darbinieku
tiesības Tiesībsarga biroja darbiniekiem, veicot darba pienākumus, atbilstoši
savai kompetencei ir šā likuma 12.panta 1., 2., 3., 4., 5. un 7.punktā
minētās tiesības. |
Atbalstīt |
20. pants.
Tiesībsarga biroja darbinieku tiesības Tiesībsarga biroja darbiniekiem, veicot darba pienākumus, atbilstoši
savai kompetencei ir šā likuma 12.panta 1., 2., 3., 4., 5. un 7.punktā
minētās tiesības. |
20. pants.
Tiesībsarga atalgojums un sociālās garantijas (1) Tiesībsarga amatalga atbilst ministra algai. (2) Uz Tiesībsargu attiecās visas tās kompensācijas,
pabalsti, piemaksas un sociālās garantijas, kas normatīvajos aktos paredzētas
valsts civildienesta ierēdņiem. |
85. 86. 87. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 20. pantu kā II nodaļas
16. pantu. Finanšu ministrs O. Spurdziņš Izteikt 20. pantu šādā redakcijā: 20.pants. Tiesībsarga darba samaksa Tiesībsarga darba samaksu nosaka Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta līdzšinējo 20.pantu kā II nodaļas 16.pantu šādā redakcijā: 16.pants.
Tiesībsarga un tiesībsarga vietnieka atalgojums un sociālās garantijas (1) Tiesībsarga amatalga piesaistāma Centrālās statistikas pārvaldes
oficiālajā statistikas paziņojumā publicētajam valstī sabiedriskajā sektorā
strādājošo iepriekšējā gada vidējās darba algas apmēram, kas noapaļots pilnos
latos. Nosakot tiesībsarga amatalgu, piemēro koeficientu 6,75. (2) Tiesībsarga vietnieka atalgojumu nosaka ņemot vērā šā panta pirmajā
daļā minēto Centrālās statistikas pārvaldes oficiālo statistikas paziņojumu
un piemērojot koeficientu 5,5. (3) Tiesībsargam un tiesībsarga vietniekam ir
tiesības uz tādiem pašiem pabalstiem un kompensācijām, kādas noteiktas valsts
civildienesta ierēdņiem. |
Atbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt |
16.pants.
Tiesībsarga un tiesībsarga vietnieka atalgojums un sociālās garantijas (1) Tiesībsarga amatalga piesaistāma Centrālās statistikas pārvaldes
oficiālajā statistikas paziņojumā publicētajam valstī sabiedriskajā sektorā
strādājošo iepriekšējā gada vidējās darba algas apmēram, kas noapaļots pilnos
latos. Nosakot tiesībsarga amatalgu, piemēro koeficientu 6,75. (2) Tiesībsarga vietnieka atalgojumu nosaka, ņemot vērā šā panta pirmajā daļā minēto Centrālās statistikas
pārvaldes oficiālo statistikas paziņojumu un piemērojot koeficientu 5,5. (3)
Tiesībsargam un tiesībsarga vietniekam ir tiesības uz tādiem pašiem
pabalstiem un kompensācijām, kādas noteiktas valsts civildienesta ierēdņiem. |
21. pants. Tiesībsarga biroja darbinieki (1) Tiesībsarga biroja darbinieki, pamatojoties uz Tiesībsarga
pilnvarojumu, ir tiesīgi veikt šā likuma 6. pantā noteiktās funkcijas un
izmantot 14. panta pirmajā daļā noteiktās tiesības. (2) Tiesībsarga
biroja darbinieku darba attiecības regulē Darba likums. (3) Uz Tiesībsarga
biroja amatpersonām attiecas visas tās kompensācijas, pabalsti, piemaksas un
sociālās garantijas, kas normatīvajos aktos ir paredzētas valsts
civildienesta ierēdņiem. |
88. 89. 90. 91. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta līdzšinējo 21. pantu kā III nodaļas
19. pantu. Finanšu ministrs O. Spurdziņš Izteikt likumprojekta 21.panta 2.daļu šādā
redakcijā: (2) Tiesībsarga biroja amatpersonu un
darbinieku darba samaksu nosaka Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un
apmērā. Saeimas Juridiskais birojs Aizstāt likumprojekta 21.panta trešajā daļā vārdu amatpersonām ar vārdu
darbiniekiem. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta līdzšinējo 21.pantu kā III nodaļas 19.pantu šādā redakcijā: 19.pants. Tiesībsarga biroja darbinieki, to
atalgojums un sociālās garantijas (1) Tiesībsarga biroja darbinieku darba attiecības regulē Darba likums. (2) Tiesībsarga biroja darbinieku atalgojumu
piešķirtā budžeta ietvaros nosaka tiesībsargs. (3) Tiesībsarga biroja darbiniekiem ir tiesības uz tādiem pašiem
pabalstiem un kompensācijām, kādas noteiktas valsts civildienesta ierēdņiem. |
Atbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
19.pants. Tiesībsarga biroja darbinieki, to
atalgojums un sociālās garantijas (1) Tiesībsarga biroja darbinieku darba attiecības regulē Darba likums. (2) Tiesībsarga biroja darbinieku atalgojumu
piešķirtā budžeta ietvaros nosaka tiesībsargs. (3) Tiesībsarga biroja darbiniekiem ir tiesības uz tādiem pašiem
pabalstiem un kompensācijām, kādas noteiktas valsts civildienesta ierēdņiem. |
Pārejas noteikumi 1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Likums par Valsts cilvēktiesību
biroju (Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1997, 1. Nr.). 2. Tiesībsarga birojs ir Valsts Cilvēktiesību biroja tiesību un
saistību pārņēmējs. 3. Valsts cilvēktiesību biroja direktors pilda savas funkcijas līdz
Tiesībsarga apstiprināšanai amatā. |
92. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt Pārejas noteikumu 3.punktā vārdu
savas ar vārdu tiesībsarga. |
Atbalstīt |
Pārejas noteikumi 1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Likums par Valsts cilvēktiesību
biroju (Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 1. nr.). 2. Tiesībsarga birojs ir Valsts cilvēktiesību biroja tiesību un
saistību pārņēmējs. 3. Valsts cilvēktiesību biroja direktors pilda tiesībsarga funkcijas līdz
tiesībsarga apstiprināšanai amatā. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija
Likumprojekts 2.lasījumam
Tiesībsarga likums
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likuma mērķis
Šā likuma mērķis ir veicināt cilvēktiesību aizsardzību un sekmēt, lai publiskā
vara tiktu īstenota tiesiski un lietderīgi.
2.pants. Likuma darbība
(1) Šis
likums nosaka tiesībsarga tiesisko statusu funkcijas un uzdevumus, kā arī
kārtību, kādā tiesībsargs pilda šajā likumā noteiktos uzdevumus.
(2) Šis
likums neatbrīvo publisko varu no pienākuma ievērot privātpersonu tiesības.
(3) Šajā likumā noteiktais nemazina citos normatīvajos aktos paredzētās
privātpersonu tiesības.
II nodaļa. Tiesībsargs
3.pants. Tiesībsargs
(1) Tiesībsargs ir šajā likumā noteiktajā kārtībā apstiprināta amatpersona, kura veic šajā likumā noteiktos
uzdevumus un funkcijas.
(2)
Tiesībsargam ir savs zīmogs ar papildināta mazā valsts ģerboņa attēlu.
(3) Tiesībsargam ir valsts budžeta
konts Valsts kasē.
4.pants. Tiesībsarga
neatkarība un neaizskaramība
(1) Tiesībsargs savā
darbībā ir neatkarīgs un pakļaujas vienīgi likumam. Nevienam nav tiesību ietekmēt
tiesībsargu viņa uzdevumu un funkciju pildīšanā.
(2) Tiesībsarga
amats nav savienojams ar piederību pie politiskajām partijām.
(3) Kriminālvajāšanas
uzsākšana pret tiesībsargu, viņa apcietināšana, pakļaušana kratīšanai, aizturēšana,
piespiedu atvešana vai citāda viņa brīvības ierobežošana, kā arī administratīvā
soda uzlikšana tiesībsargam ir pieļaujama tikai ar Saeimas piekrišanu.
5.pants. Tiesībsarga apstiprināšana amatā
(1) Tiesībsargu pēc
Valsts prezidenta ierosinājuma amatā apstiprina Saeima.
(2) Par
tiesībsargu var apstiprināt Latvijas pilsoni ar nevainojamu reputāciju, kurš ir
sasniedzis 30 gadu vecumu, kuram ir augstākā izglītība, zināšanas un praktiskā
darba pieredze tiesību aizsardzības jomā un kurš atbilstoši likuma prasībām ir
tiesīgs saņemt speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam.
6.pants. Tiesībsarga
zvērests (svinīgais solījums)
Pēc apstiprināšanas
amatā tiesībsargs dod svinīgo solījumu Saeimai:
Es,
., uzņemoties
tiesībsarga pienākumus, apzinos man uzticēto atbildību un zvēru (svinīgi solu)
būt godīgs un taisnīgs, aizstāvot personu tiesības un brīvības saskaņā ar
Latvijas Republikas Satversmi, likumiem un starptautiskiem līgumiem.
7.pants. Tiesībsarga
pilnvaru termiņš
(1) Tiesībsarga
pilnvaru termiņš ir četri gadi no dienas, kad viņš atbilstoši šā likuma
6.pantam devis zvērestu (svinīgo solījumu).
(2) Tiesībsargu var
apstiprināt amatā atkārtoti.
8.pants. Tiesībsarga
pilnvaru apturēšana
Ja Saeima ir
piekritusi kriminālvajāšanas uzsākšanai pret tiesībsargu, viņa pilnvaras tiek
apturētas līdz brīdim, kad stājas spēkā attaisnojošs tiesas spriedums attiecīgajā
krimināllietā vai krimināllieta pret tiesībsargu tiek izbeigta.
9.pants.
Tiesībsarga atbrīvošana no amata
(1)
Tiesībsargu Saeima atbrīvo no amata:
1)
sakarā ar pilnvaru termiņa izbeigšanos;
2) ja viņš atstāj
amatu pēc paša vēlēšanās, rakstveidā par to paziņojot Saeimai;
3) ja viņš nespēj
pildīt amata pienākumus veselības stāvokļa dēļ;
4) ja viņš ir notiesāts
par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un spriedums stājies likumīgā spēkā;
5) ja viņš ir pieļāvis
apkaunojošu nodarījumu, kas nav savienojams ar tiesībsarga statusu;
6) ja viņš bez
attaisnojoša iemesla nepilda savus pienākumus;
7) ja viņš ir ievēlēts
vai iecelts citā amatā.
(2) Jautājumu par
tiesībsarga atbrīvošanu no amata var ierosināt Valsts prezidents vai ne mazāk kā
viena trešdaļa Saeimas deputātu.
10.pants. Tiesībsarga uzdevumi
Tiesībsarga
uzdevumi ir šādi:
1)
veicināt personas tiesību un likumīgo interešu aizstāvību;
2) sekmēt
vienlīdzīgas attieksmes principa nodrošināšanu un jebkāda veida diskriminācijas
novēršanu;
3)
sekot labas pārvaldības principa ievērošanai valsts pārvaldē;
4) atklāt
nepilnības un pretrunas tiesību aktos un to piemērošanā un veicināt to novēršanu;
5)
veicināt sabiedrības informētību un izpratni par cilvēktiesībām un tiesībsarga
darbību.
11.pants. Tiesībsarga funkcijas
Pildot šajā likumā noteiktos uzdevumus, tiesībsargs:
1) pieņem un izskata personu iesniegumus, sūdzības un
priekšlikumus;
2) ierosina pārbaudes lietas apstākļu noskaidrošanai;
3) pieprasa, lai valsts un pašvaldību iestādes savas
kompetences ietvaros un likumā paredzētajos termiņos veic pārbaudes, kas
nepieciešamas lietas apstākļu noskaidrošanai, un sniedz tiesībsargam informāciju
par pārbaudes rezultātiem;
4) izskatot pārbaudes lietu vai pēc tās pabeigšanas sniedz publisko varu
īstenojošajām personām atzinumus un ieteikumus par to darbības tiesiskumu,
pamatotību un labas pārvaldības principa ievērošanu;
5)
šajā likumā noteiktajā kārtībā risina strīdus starp privātpersonām un publisko
varu īstenojošajām personām, kā arī ar cilvēktiesībām saistītus strīdus starp
privātpersonām;
6) veicina izlīgumu starp pusēm;
7) risinot konfliktsituācijas cilvēktiesību
jautājumos, iesniedz privāto tiesību subjektiem atzinumus un ieteikumus
cilvēktiesību pārkāpumu novēršanai;
8) iesniedz pieteikumus par lietas ierosināšanu
Satversmes tiesā;
9)
pabeidzis pārbaudes lietu, ja tas nepieciešams sabiedrības interesēs vai lai
novērstu konstatētā pārkāpuma atkārtošanos, aizstāv personas tiesības un
likumiskās intereses administratīvajā tiesā;
10)
pabeidzis pārbaudes lietu, vēršas tiesā tajās civillietās, kurās prasības
būtība saistīta ar atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpumu;
11) sniedz Saeimai, Ministru kabinetam un pašvaldībām ieteikumus par
tiesību aktu izdošanu vai grozīšanu;
12) pamatojoties uz tā rīcībā esošiem materiāliem, pēc
pārbaudes lietas pabeigšanas vēršas pie kompetentām institūcijām jautājuma
izlemšanai par lietas ierosināšanu;
13) sniedz personām konsultācijas cilvēktiesību jautājumos;
14) veic pētījumus un analizē situāciju cilvēktiesību jomā
un sniedz atzinumus par aktuāliem cilvēktiesību jautājumiem.
12.pants. Tiesībsarga tiesības
Pildot šajā likumā
noteiktos uzdevumus un funkcijas, tiesībsargam ir tiesības:
1) pieprasīt un saņemt bez maksas no valsts un pašvaldību iestādēm un
citiem tiesību subjektiem un to amatpersonām pārbaudes lietā nepieciešamos
paskaidrojumus un informāciju;
2) apmeklēt valsts pārvaldes un pašvaldību iestādes, lai iepazītos ar
pārbaudei nepieciešamajiem materiāliem;
3) jebkurā
laikā bez speciālas atļaujas apmeklēt slēgta tipa iestādes, brīvi pārvietoties
iestādes teritorijā, apmeklēt visas telpas un vienatnē satikties ar personām,
kuras tiek turētas slēgta tipa iestādēs;
4) uzklausīt
bērna viedokli bez viņa vecāku, aizbildņu, izglītības vai aprūpes un audzināšanas
iestādes darbinieka klātbūtnes, ja bērns to vēlas;
5) aicināt
jebkuru personu sniegt informāciju par jautājumiem, kuriem ir būtiska nozīme pārbaudes
lietā;
6) ierosināt
pārbaudes lietu pēc savas iniciatīvas;
7) pieprasīt
un saņemt speciālistu atzinumu pārbaudes lietā;
8) piedalīties Saeimas un Ministru kabineta darbā Saeimas kārtības rullī un
Ministru kabineta iekārtas likumā noteiktajā kārtībā;
9)
ziņot kompetentām iestādēm par personām, kas Tiesībsarga birojam nav sniegušas
nepieciešamo informāciju, sniegušas nepatiesu informāciju vai kā citādi
apzināti apgrūtinājušas Tiesībsarga biroja darbu, lai sauktu tās pie likumā
noteiktās atbildības.
13.pants. Konsultatīvās
padomes un darba grupas
(1) Tiesībsargs
var izveidot konsultatīvās padomes, kā arī darba grupas atsevišķu projektu
izstrādei.
(2) Konsultatīvo
padomju sastāvu un nolikumus un darba grupu sastāvu apstiprina tiesībsargs.
14.pants.
Tiesībsarga ziņojumi
(1) Tiesībsargs
reizi gadā sniedz Saeimai un Valsts prezidentam rakstveida ziņojumu par Tiesībsarga biroja darbu.
(2) Tiesībsargam
ir tiesības sniegt Saeimai, tās komisijām, Valsts prezidentam, Ministru kabinetam,
valsts pārvaldes institūcijām un starptautiskajām organizācijām ziņojumus par
atsevišķiem jautājumiem.
(3) Tiesībsargam ir tiesības sniegt Valsts prezidentam, Saeimai, tās
komisijām, Ministru kabinetam ziņojumus par konkrētiem gadījumiem, kad persona
mēneša laikā no dienas, kad tai nosūtīts tiesībsarga atzinums vai ieteikums,
nav veikusi darbības, kas novērš vai pārtrauc tiesībsarga atzinumā vai
ieteikumā minētos cilvēktiesību pārkāpumus vai šo pārkāpumu radītās sekas.
15.pants.
Tiesībsarga vietnieks
(1) Tiesībsargs ieceļ amatā
tiesībsarga vietnieku.
(2) Tiesībsarga prombūtnes laikā viņa
uzdevumus un funkcijas pilda tiesībsarga vietnieks, kam šajā laikā ir tādas pašas
pilnvaras kā tiesībsargam.
(3) Tiesībsarga vietnieks pilda
tiesībsarga pienākumus, uzdevumus un funkcijas šā likuma 8. un 9.pantā paredzētajos
gadījumos līdz brīdim, kad Saeima apstiprina amatā tiesībsargu vai
krimināllieta pret tiesībsargu tiek izbeigta.
16.pants. Tiesībsarga un tiesībsarga vietnieka atalgojums un sociālās garantijas
(1)
Tiesībsarga amatalga piesaistāma Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā
statistikas paziņojumā publicētajam valstī sabiedriskajā sektorā strādājošo
iepriekšējā gada vidējās darba algas apmēram, kas noapaļots pilnos latos.
Nosakot tiesībsarga amatalgu, piemēro koeficientu 6,75.
(2)
Tiesībsarga vietnieka atalgojumu nosaka, ņemot vērā šā panta pirmajā daļā
minēto Centr
ālās statistikas pārvaldes oficiālo statistikas paziņojumu un
piemērojot koeficientu 5,5.
(3) Tiesībsargam un tiesībsarga vietniekam ir tiesības uz tādiem pašiem
pabalstiem un kompensācijām, kādas noteiktas valsts civildienesta ierēdņiem.
III
nodaļa. Tiesībsarga birojs
17.pants.
Tiesībsarga birojs
(1)
Tiesībsarga darbības nodrošināšanai tiek izveidots Tiesībsarga birojs.
(2) Tiesībsarga biroja struktūru un iekšējās darbības noteikumus reglamentē
biroja nolikums, kuru apstiprina tiesībsargs.
18.pants.
Tiesībsarga biroja finansēšana
(1) Tiesībsarga biroju finansē no valsts budžeta.
(2) Tiesībsarga biroja budžeta pieprasījums līdz iesniegšanai
Ministru kabinetā bez Tiesībsarga biroja piekrišanas nav grozāms.
19.pants. Tiesībsarga biroja darbinieki, to atalgojums un sociālās
garantijas
(1)
Tiesībsarga biroja darbinieku darba attiecības regulē Darba likums.
(2) Tiesībsarga biroja darbinieku atalgojumu piešķirtā budžeta ietvaros
nosaka tiesībsargs.
(3)
Tiesībsarga biroja darbiniekiem ir tiesības uz tādiem pašiem pabalstiem un
kompensācijām, kādas noteiktas valsts civildienesta ierēdņiem.
20.pants.
Tiesībsarga biroja darbinieku tiesības
Tiesībsarga
biroja darbiniekiem, veicot darba pienākumus, atbilstoši savai kompetencei ir
šā likuma 12.panta 1., 2., 3., 4., 5. un 7.punktā minētās tiesības.
21.pants.
Tiesībsarga biroja darbinieku ierobežojumi un pienākumi
Ierobežojumus un pienākumus Tiesībsarga biroja darbiniekiem nosaka likums
Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā.
22.pants. Tiesības vērsties Tiesībsarga birojā
(1)
Ikvienai privātpersonai ir tiesības vērsties Tiesībsarga birojā ar iesniegumu,
sūdzību vai priekšlikumu.
(2) Iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus izskata normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā, ciktāl šajā likumā nav noteikts citādi.
(3) Iesniedzēju nedrīkst sodīt vai citādi tieši vai netieši radīt viņam
nelabvēlīgas sekas par iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma iesniegšanu
Tiesībsarga birojam vai par sadarbību ar Tiesībsarga biroju.
(4)
Tiesībsarga birojam adresētie iesniegumi, sūdzības vai priekšlikumi, kurus
nosūta personas, kas atrodas militārajā dienestā, ārpusģimenes aprūpes un
audzināšanas iestādēs vai slēgta tipa iestādēs, un Tiesībsarga biroja atbildes
uz tiem netiek pakļautas normatīvajos aktos noteiktajai pārbaudei un
nekavējoties tiek nodotas adresātam.
(5) Par šā panta
ceturtajā daļā minētā iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma savlaicīgu
neiesniegšanu Tiesībsarga birojam vai to satura pārbaudīšanu un izpaušanu
atbildīgās personas saucamas pie likumā noteiktās atbildības.
(6) Tiesībsarga birojs neizpauž ziņas par iesniedzēju vai citu personu, ja
tas nepieciešams šo personu tiesību aizstāvībai, izņemot gadījumu, kad šīs
ziņas pieprasa kriminālprocesa virzītājs.
23.pants. Pārbaudes
lietas ierosināšanas un izskatīšanas kārtība
(1) Izskatījis personas iesniegumu, sūdzību vai priekšlikumu vai arī pēc
savas iniciatīvas Tiesībsarga birojs lemj par pārbaudes lietas ierosināšanu.
(2)
Izskatījis personas iesniegumu, sūdzību vai priekšlikumu, Tiesībsarga birojs
ierosina pārbaudes lietu, ja tas atbilst Tiesībsarga biroja funkcijām un
uzdevumiem un personas norādīto jautājumu ir iespējams risināt.
(3) Pārbaudes lietas ierosināšana neaptur normatīva akta, tiesas nolēmuma,
administratīva vai cita individuāla tiesību akta darbību, kā arī likumā
noteikto procesuālo termiņu tecējumu.
(4) Pārbaudes lietu
izskata triju mēnešu laikā. Ja lieta ir sarežģīta, kā arī citu
objektīvu iemeslu dēļ Tiesībsarga birojs var pagarināt šo termiņu, par to
informējot iesniedzēju.
(5) Tiesībsarga birojs, izskatot pārbaudes
lietu, noklausās pušu un citu personu paskaidrojumus, pieprasa speciālistu
atzinumus, kā arī veic citas likumā noteiktās darbības, kas nepieciešamas
pārbaudes lietas izskatīšanai.
(6) Izskatot pārbaudes
lietu, tiek veicināts izlīgums starp pusēm.
24.pants. Pārbaudes
lietas pabeigšana vai izbeigšana
(1) Pārbaudes lietu pabeidz ar lietā iesaistīto
personu izlīgumu vai Tiesībsarga biroja atzinumu.
(2) Ja puses nevar vienoties par izlīgumu, Tiesībsarga
birojs sniedz atzinumu, kurā dod
vērtējumu pārbaudes lietā konstatētajam.
(3) Tiesībsarga biroja atzinumā var ietvert ieteikumu
konstatētā pārkāpuma novēršanai, kā arī, ja tas nepieciešams, citus ieteikumus.
(4) Atzinumam ir rekomendējošs raksturs.
(5) Ja pārbaudes lietu nav iespējams vai nav
nepieciešams turpināt, Tiesībsarga birojs lemj par pārbaudes lietas izbeigšanu.
(6) Pārbaudes lietas materiāli pēc lietas pabeigšanas
vai izbeigšanas kvalificējami kā ierobežotas pieejamības informācija un
pieejami saskaņā ar Informācijas atklātības likumu.
25.pants. Pārbaudes lietu reglaments
Pārbaudes lietu ierosināšanas, izskatīšanas un pabeigšanas kārtību nosaka
reglaments, kuru apstiprina tiesībsargs.
Pārejas
noteikumi
1. Ar
šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Likums par Valsts cilvēktiesību biroju
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 1.nr.).
2. Tiesībsarga
birojs ir Valsts cilvēktiesību biroja tiesību un saistību pārņēmējs.
3.
Valsts cilvēktiesību biroja direktors pilda tiesībsarga funkcijas līdz
tiesībsarga apstiprināšanai amatā.
[e1]Ja nav norādes par iespējamību kaut ko risināt, tad birojs vienkārši uzkārsies, jo viņu kompetencē ir gandrīz viss. Tikai šaubos par formulējumu personas norādīto jautājumu.
[e2]Ja nav norādes par iespējamību kaut ko risināt, tad birojs vienkārši uzkārsies, jo viņu kompetencē ir gandrīz viss. Tikai šaubos par formulējumu personas norādīto jautājumu.