2006. gada 29. martā
9/4 - __________
Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisija lūdz iekļaut Saeimas
plenārsēdes darba kārtībā likumprojektu Tiesībsarga
biroja likums (reģ.nr. 858) izskatīšanai 3. lasījumā.
Pielikumā: likumprojekts 3. lasījumam un priekšlikumu apkopojums.
Cieņā
komisijas priekšsēdētāja Ingrīda
Circene
Likumprojekts 3. lasījumam
22.03.06.
Saeimas
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija
Priekšlikumi likumprojektam
Tiesībsarga biroja likums
(reģ.nr.858)
1. lasījuma redakcija |
2. lasījuma redakcija |
Nr. p.k. |
Iesniegtie priekšlikumi (106) |
Komisijas atzinums |
Komisijas ierosinātā redakcija 3.
lasījumam |
Tiesībsarga biroja likums |
Tiesībsarga likums |
|
|
|
Tiesībsarga likums |
1. pants.
Likuma mērķis Šā likuma mērķis
ir veicināt cilvēktiesību aizsardzību un publisko tiesību subjektu un to
amatpersonu darbības pamatotības un tiesiskuma nodrošināšanu. |
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi 1. pants.
Likuma mērķis Šā likuma mērķis ir veicināt cilvēktiesību
aizsardzību un sekmēt, lai publiskā vara tiktu īstenota tiesiski un
lietderīgi. |
1. |
Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Likumprojekta 1. pantā vārdus lai publiskā vara tiktu īstenota
tiesiski un lietderīgi aizstāt ar vārdiem lai valsts vara tiktu
īstenota tiesiski, lietderīgi un atbilstoši labas pārvaldības principam. |
Atbalstīt |
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi 1. pants.
Likuma mērķis Šā likuma mērķis ir veicināt cilvēktiesību
aizsardzību un sekmēt, lai valsts vara tiktu īstenota tiesiski, lietderīgi un
atbilstoši labas pārvaldības principam. |
|
2.
pants. Likuma darbība (1) Šis likums nosaka tiesībsarga tiesisko
statusu, funkcijas un uzdevumus, kā arī kārtību, kādā tiesībsargs pilda šajā
likumā noteiktos uzdevumus. (2) Šis likums neatbrīvo publisko
varu no pienākuma ievērot privātpersonu tiesības. (3) Šajā likumā noteiktais nemazina citos normatīvajos aktos paredzētās
privātpersonu tiesības. |
2. 3. |
Saeimas
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta 2.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Šis likums nosaka tiesībsarga tiesisko statusu, funkcijas un
uzdevumus, kā arī kārtību, kādā tiesībsargs pilda likumā noteiktās
funkcijas un uzdevumus. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Izteikt 2.panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Šis likums neatbrīvo iestādi no pienākuma ievērot privātpersonu tiesības. Iestāde šā likuma izpratnē ir publiskas personas orgāns, iestāde vai amatpersona, kā arī persona, kas īsteno valsts pārvaldes uzdevumus. |
Atbalstīt Atbalstīt |
2.
pants. Likuma darbība (1)
Šis likums nosaka tiesībsarga tiesisko statusu, funkcijas un uzdevumus, kā
arī kārtību, kādā tiesībsargs pilda likumā noteiktās funkcijas un uzdevumus. (2)
Šis likums neatbrīvo iestādi no pienākuma ievērot privātpersonu tiesības.
Iestāde šā likuma izpratnē ir publiskas personas orgāns, iestāde vai
amatpersona, kā arī persona, kas īsteno
valsts pārvaldes uzdevumus. (3)
Šajā likumā noteiktais nemazina citos normatīvajos aktos paredzētās
privātpersonu tiesības. |
2. pants.
Tiesībsargs (1)Tiesībsargs ir šajā likumā noteiktajā kārtībā
apstiprināta valsts amatpersona, kura vada Tiesībsarga biroju un veic šajā
likumā noteiktos uzdevumus un funkcijas. (2)Tiesībsarga atzinumam un ieteikumam ir rekomendējošs
raksturs. |
II nodaļa. Tiesībsargs 3. pants. Tiesībsargs (1) Tiesībsargs ir šajā likumā noteiktajā kārtībā
apstiprināta amatpersona, kura
veic šajā likumā noteiktos uzdevumus un funkcijas. (2) Tiesībsargam ir savs zīmogs ar papildinātā
mazā valsts ģerboņa attēlu. (3) Tiesībsargam ir valsts budžeta konts Valsts
kasē. |
4. 5. |
Saeimas Juridiskais birojs
Aizstāt 3.panta pirmajā daļā vārdus kura veic šajā likumā
noteiktos uzdevumus un funkcijas ar vārdiem kura pilda likumā
noteiktās funkcijas un uzdevumus. Izglītības
un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 3. panta otro un trešo
daļu kā 3. panta otro, trešo un ceturto daļu šādā redakcijā: (2) Tiesībsargs savā
darbībā ir neatkarīgs un pakļauts vienīgi likumam. (3) Īstenojot administratīvās funkcijas, tiesībsargs ievēro attiecīgas
Valsts pārvaldes iekārtas likuma tiesību normas. (4) Kriminālvajāšanas uzsākšana pret tiesībsargu, viņa apcietināšana,
pakļaušana kratīšanai, aizturēšana, piespiedu atvešana vai citāda viņa
brīvības ierobežošana, kā arī administratīvā soda uzlikšana tiesībsargam ir
pieļaujama tikai ar Saeimas piekrišanu. |
Atbalstīt Neatbalstīt |
II nodaļa. Tiesībsargs 3. pants. Tiesībsargs (1)
Tiesībsargs ir šajā likumā noteiktajā kārtībā apstiprināta amatpersona, kura pilda likumā noteiktās
funkcijas un uzdevumus. (2) Tiesībsargam ir savs zīmogs ar papildinātā mazā valsts ģerboņa
attēlu. (3)
Tiesībsargam ir valsts budžeta konts Valsts kasē. |
3. pants.
Tiesībsarga neatkarība un neaizskaramība (1)Tiesībsargs savā darbībā ir
neatkarīgs un pakļaujas vienīgi likumam. Nevienam nav tiesību ietekmēt Tiesībsargu
tā uzdevumu un funkciju pildīšanā. (2) Tiesībsarga amats nav savienojams
ar piederību politiskajām partijām. (3)Kriminālvajāšanas uzsākšana pret
Tiesībsargu, viņa apcietināšana, pakļaušana kratīšanai, aizturēšana,
piespiedu atvešana vai citāda Tiesībsarga brīvības aprobežošana, kā arī
administratīvā soda uzlikšana Tiesībsargam ir pieļaujama tikai ar Saeimas
piekrišanu. |
4. pants.
Tiesībsarga neatkarība un neaizskaramība (1) Tiesībsargs savā darbībā ir
neatkarīgs un pakļaujas vienīgi likumam. Nevienam nav tiesību ietekmēt
tiesībsargu viņa uzdevumu un funkciju pildīšanā. (2) Tiesībsarga amats nav savienojams
ar piederību pie politiskajām partijām. (3) Kriminālvajāšanas uzsākšana pret tiesībsargu, viņa apcietināšana, pakļaušana
kratīšanai, aizturēšana, piespiedu atvešana vai citāda viņa brīvības ierobežošana,
kā arī administratīvā soda uzlikšana tiesībsargam ir pieļaujama tikai ar
Saeimas piekrišanu. |
6. 7. 8. 9. |
Izglītības
un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 4. panta nosaukumu šādā redakcijā: 4. pants. Prasības
tiesībsarga amata ieņemšanai. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 4. panta
pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Tiesībsarga amata kandidātam ir jābūt: 1) Latvijas pilsonim; 2) ar labu reputāciju; 3) jurista kvalifikācija vai arī maģistra vai doktora grāds tiesību zinātnēs; 4) zināšanas un praktiskā darba pieredze tiesību aizsardzības jomā; 5) tiesīgam saņemt speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam. Saeimas Juridiskais birojs
Izteikt 4.panta pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā: Nevienam nav
tiesību ietekmēt tiesībsargu viņa funkciju un uzdevumu pildīšanā. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 4. panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Tiesībsargam ir jābūt politiski neitrālam. Tiesībsarga amats nav savienojams ar piederību politiskajai partijai. Tiesībsargs pēdējo trīs gadu laikā nedrīkst būt bijis politiskas partijas vadības institūcijas loceklis, deputāts vai ministrs. |
Neatbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt Neatbalstīt |
4. pants. Tiesībsarga neatkarība un neaizskaramība (1)
Tiesībsargs savā darbībā ir neatkarīgs un pakļaujas vienīgi likumam. Nevienam
nav tiesību ietekmēt tiesībsargu viņa funkciju un uzdevumu pildīšanā. (2) Tiesībsarga amats nav savienojams
ar piederību pie politiskajām partijām. (3)
Kriminālvajāšanas uzsākšana pret tiesībsargu, viņa apcietināšana, pakļaušana
kratīšanai, aizturēšana, piespiedu atvešana vai citāda viņa brīvības ierobežošana,
kā arī administratīvā soda uzlikšana tiesībsargam ir pieļaujama tikai ar
Saeimas piekrišanu. |
4. pants.
Tiesībsarga birojs (1)Tiesībsarga darbības nodrošināšanai
tiek izveidots birojs. Biroju vada un biroja nolikumu apstiprina Tiesībsargs. (2)Tiesībsarga birojs ir neatkarīga
valsts iestāde, kas pilda šajā likumā noteiktās uzdevumus un funkcijas. (3)Tiesībsarga
birojam ir valsts budžeta konts Valsts kasē. (4) Tiesībsarga
birojam ir savs zīmogs ar papildināta mazā valsts ģerboņa attēlu un biroja
nosaukumu. |
5. pants.
Tiesībsarga apstiprināšana amatā (1) Tiesībsargu pēc Valsts prezidenta
ierosinājuma amatā apstiprina Saeima. (2) Par
tiesībsargu var apstiprināt Latvijas pilsoni ar nevainojamu reputāciju,
kurš ir sasniedzis 30 gadu vecumu, kuram ir augstākā izglītība, zināšanas un
praktiskā darba pieredze tiesību aizsardzības jomā un kurš atbilstoši likuma
prasībām ir tiesīgs saņemt speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam. |
10. 11. 12. 13. 14. 15. |
Frakcija Jaunais laiks Izteikt likumprojekta 5.panta pirmo daļu šādā
redakcijā: (1) Tiesībsargu pēc piecu Saeimas deputātu ierosinājuma amatā apstiprina
Saeima. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 5. panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Kandidātu
Tiesībsarga amatam izvirza Saeima ne mazāk
kā 20 deputāti. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 5. panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Kandidātu
Tiesībsarga amatam izvirza atklāt konkursa ceļā. Konkursa komisija sastāv no
Satversmes tiesas priekšsēdētaja, Augstākās tiesa priekšsēdētāja,
Ģenerālprokurora, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja vadītāja,
Ministru prezidenta, tieslietu ministra, Saeimas Juridiskās komisijas
priekšsēdētāja, Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas priekšsēdētāja
un Valsts pārvaldes un pašvaldību komisijas priekšsēdētāja. Konkursa komisija
izvirza to kandidātu, kurš iegūst konkursa komisijas locekļu balsu absolūto
vairākumu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt 5.panta
pirmo daļu šādā redakcijā: (1)
Tiesībsargu ne mazāk kā pēc piecu
Saeimas deputātu ierosinājuma amatā apstiprina Saeima. Deputāts B. Cilevičs
Papildināt 5. panta otro daļu aiz vārda apstiprināt ar vārdu pilntiesīgu. Deputāts B. Cilevičs Papildināt 5. panta otro daļu ar jaunu otro teikumu šādā redakcijā: Par tiesībsargu nevar apstiprināt
pilsoni ar dubultpilsonību. |
Atbalstīt, izteikt komisijas precizētā redakcijā
pr.nr.13 Neatbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt |
5. pants.
Tiesībsarga apstiprināšana amatā (1)
Tiesībsargu ne mazāk kā pēc piecu Saeimas deputātu ierosinājuma amatā
apstiprina Saeima. (2) Par
tiesībsargu var apstiprināt Latvijas pilsoni ar nevainojamu reputāciju, kurš
ir sasniedzis 30 gadu vecumu, kuram ir augstākā izglītība, zināšanas un
praktiskā darba pieredze tiesību aizsardzības jomā un kurš atbilstoši likuma
prasībām ir tiesīgs saņemt speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam. Par
tiesībsargu nevar apstiprināt pilsoni ar dubultpilsonību. |
5. pants.
Tiesībsarga biroja uzdevumi Tiesībsarga biroja uzdevumi ir: 1) veicināt
personas tiesību un likumīgo interešu aizstāvību; 2) sekmēt bērnu
tiesību aizsardzību, 3) sekmēt vienlīdzīgas attieksmes principa nodrošināšanu
un jebkāda veida diskriminācijas novēršanu; 4) sekot labas
pārvaldības principa ievērošanai valsts pārvaldē; 5) atklāt
nepilnības un pretrunas tiesību aktos un to piemērošanā un veicināt to novēršanu; 6) veicināt
sabiedrības informētību un izpratni par cilvēktiesībām un Tiesībsarga darbību. |
6. pants.
Tiesībsarga zvērests (svinīgais solījums) Pēc apstiprināšanas amatā tiesībsargs
dod svinīgo solījumu Saeimai: "Es,
.,uzņemoties tiesībsarga pienākumus, apzinos man
uzticēto atbildību un zvēru (svinīgi solu) būt godīgs un taisnīgs, aizstāvot
personu tiesības un brīvības saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi, likumiem
un starptautiskiem līgumiem. |
16. 17. |
Deputāts B. Cilevičs Izteikt 6. panta nosaukumu un ievaddaļu šādā redakcijā: 6. pants. Tiesībsarga svinīgais solījums Pēc apstiprināšanas amatā tiesībsargs dod svinīgo solījumu tuvākā
Saeimas sēdē:. Saeimas Juridiskais birojs
Aizstāt 6.pantā vārdus Pēc apstiprināšanas amatā tiesībsargs dod
svinīgo solījumu Saeimai ar vārdiem Stājoties amatā, tiesībsargs dod
zvērestu (svinīgo solījumu) Saeimas sēdē. |
Neatbalstīt Atbalstīt |
6. pants.
Tiesībsarga zvērests (svinīgais solījums) Stājoties amatā, tiesībsargs dod zvērestu (svinīgo solījumu)
Saeimas sēdē: "Es,
.,uzņemoties tiesībsarga pienākumus, apzinos man
uzticēto atbildību un zvēru (svinīgi solu) būt godīgs un taisnīgs, aizstāvot
personu tiesības un brīvības saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi,
likumiem un starptautiskiem līgumiem. |
6. pants.
Tiesībsarga biroja funkcijas Pildot šajā
likumā noteiktos uzdevumus, Tiesībsarga birojs: 1) pieņem
un izskata personu iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus; 2)
ierosina pārbaudes lietu apstākļu noskaidrošanai; 3)
pieprasa, lai valsts un pašvaldību iestādes savas kompetences ietvaros un
likumā paredzētajos termiņos v
eic pārbaudes, kas nepieciešamas lietas apstākļu
noskaidrošanai, un iesniedz birojam informāciju par pārbaudes rezultātiem; 4) aizstāvot
personu tiesības un likumīgās intereses, iesniedz valsts pārvaldes, pašvaldības
iestādēm vai amatpersonām, citiem publisko tiesību subjektiem atzinumus un
ieteikumus par izdoto administratīvo aktu tiesiskumu un pamatotību; 5)risina
konfliktsituācijas starp fizisku personu vai juridisku personu un publisko
tiesību subjektu vai tā amatpersonu, kā arī cilvēktiesību jautājumos starp
privāto tiesību subjektiem; 6) veicina
izlīgumu starp pusēm; 7)
iesniedz pieteikumus par lietas ierosināšanu Satversmes tiesā; 8)
iesniedz Saeimai, Ministru kabinetam un pašvaldībām priekšlikumus par tiesību
aktu izdošanu vai grozīšanu; 9)
pamatojoties uz tā rīcībā esošiem materiāliem, vēršas pie kompetentām institūcijām
jautājuma izlemšanai par lietas ierosināšanu; 10)sniedz
personām konsultācijas cilvēktiesību jautājumos; 11)veic pētījumus
un analizē situāciju cilvēktiesību jomā un sniedz atzinumus par aktuāliem
cilvēktiesību jautājumiem. |
7. pants.
Tiesībsarga pilnvaru termiņš (1)Tiesībsarga pilnvaru termiņš ir četri
gadi no dienas, kad viņš atbilstoši šā likuma 6. pantam devis zvērestu
(svinīgo solījumu). (2) Tiesībsargu var apstiprināt amatā
atkārtoti. |
18. 19. |
Deputāts B. Cilevičs Izslēgt no 7. panta pirmās daļas vārdu zvērestu. Izglītības un
zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Papildināt likumprojekta 7. panta otro daļu aiz vārda atkārtoti
ar vārdiem bet ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas. |
Neatbalstīt Neatbalstīt |
7. pants.
Tiesībsarga pilnvaru termiņš (1)Tiesībsarga pilnvaru termiņš ir četri
gadi no dienas, kad viņš atbilstoši šā likuma 6. pantam devis zvērestu
(svinīgo solījumu). (2) Tiesībsargu var apstiprināt amatā
atkārtoti. |
7. pants.
Tiesībsarga apstiprināšana amatā (1)Tiesībsargu pēc Valsts prezidenta
ierosinājuma amatā apstiprina Saeima. (2)Par Tiesībsargu
var apstiprināt Latvijas pilsoni ar nevainojamu reputāciju, kurš ir
sasniedzis 30 gadu vecumu, kuram ir augstākā izglītība, zināšanas un praktiskā
darba pieredze tiesību aizsardzības jomā un kurš atbilstoši likumā noteiktajām
prasībām ir tiesīgs saņemt speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam. |
8. pants.
Tiesībsarga pilnvaru apturēšana Ja Saeima ir piekritusi kriminālvajāšanas
uzsākšanai pret tiesībsargu, viņa pilnvaras tiek apturētas līdz brīdim, kad
stājas spēkā attaisnojošs tiesas spriedums attiecīgajā krimināllietā vai krimināllieta
pret tiesībsargu tiek izbeigta. |
20. |
Saeimas Juridiskais birojs Aizstāt 8.pantā vārdu krimināllieta ar vārdu kriminālvajāšana. |
Atbalstīt |
8. pants.
Tiesībsarga pilnvaru apturēšana Ja Saeima ir piekritusi kriminālvajāšanas
uzsākšanai pret tiesībsargu, viņa pilnvaras tiek apturētas līdz brīdim, kad
stājas spēkā attaisnojošs tiesas spriedums attiecīgajā krimināllietā vai kriminālvajāšana
pret tiesībsargu tiek izbeigta. |
|
|
21. |
Saeimas Juridiskais birojs Papildināt likumprojektu ar jaunu 9.pantu šādā redakcijā, mainot
līdzšinējo pantu numerāciju: 9.pants. Tiesībsarga pilnvaru izbeigšanās Tiesībsarga pilnvaras izbeidzas: 1) sakarā ar tiesībsarga atbrīvošanu no amata; 2) sakarā ar tiesībsarga pilnvaru termiņa izbeigšanos; 3) ja viņš ir notiesāts par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un spriedums stājies likumīgā spēkā; 4) sakarā ar tiesībsarga nāvi. |
Atbalstīt |
9.pants. Tiesībsarga pilnvaru izbeigšanās Tiesībsarga pilnvaras izbeidzas: 1) sakarā ar tiesībsarga atbrīvošanu no amata; 2) sakarā ar tiesībsarga pilnvaru termiņa izbeigšanos; 3) ja viņš ir notiesāts par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un spriedums stājies likumīgā spēkā; 4) sakarā ar tiesībsarga nāvi. |
8. pants.
Tiesībsarga zvērests (svinīgais solījums) Pēc apstiprināšanas amatā Tiesībsargs
dod svinīgo solījumu Saeimai: "Es,
.,uzņemoties Tiesībsarga pienākumus, apzinos man
uzticēto atbildību un zvēru (svinīgi solu) būt godīgs un taisnīgs, aizstāvot
personu tiesības un brīvības saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi,
likumiem un starptautiskiem līgumiem. |
9. pants.
Tiesībsarga atbrīvošana no amata (1)Tiesībsargu
Saeima atbrīvo no amata: 1) sakarā
ar pilnvaru termiņa izbeigšanos; 2) ja viņš atstāj amatu pēc paša vēlēšanās, rakstveidā par to paziņojot Saeimai; 3) ja viņš nespēj pildīt amata pienākumus veselības stāvokļa dēļ; 4) ja viņš ir notiesāts par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un spriedums
stājies likumīgā spēkā; 5) ja viņš ir pieļāvis apkaunojošu nodarījumu, kas nav savienojams
ar tiesībsarga statusu; 6) ja viņš bez attaisnojoša iemesla nepilda savus pienākumus; 7) ja viņš ir ievēlēts vai iecelts citā amatā. (2) Jautājumu par tiesībsarga atbrīvošanu no amata var ierosināt Valsts
prezidents vai ne mazāk kā viena trešdaļa Saeimas deputātu. |
22. 23. 24. 25. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt 9.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Saeima atbrīvo tiesībsargu no amata, ja viņš: un izslēgt vārdus ja viņš visos punktos. Saeimas Juridiskais birojs Izslēgt 9.panta 1. un 4.punktu, attiecīgi mainot turpmāko punktu
numerāciju. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izslēgt 9.panta otrajā daļā vārdus Valsts prezidents vai. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt 9.panta otrajā daļā vārdus ne mazāk
kā viena trešdaļa Saeimas deputātu ar vārdiem ne mazāk kā pieci Saeimas
deputāti |
Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
10. pants.
Tiesībsarga atbrīvošana no amata (1) Saeima atbrīvo tiesībsargu no
amata, ja viņš: 1) atstāj amatu pēc paša vēlēšanās,
rakstveidā par to paziņojot
Saeimai; 2) nespēj pildīt amata pienākumus veselības stāvokļa dēļ; 3) ir pieļāvis apkaunojošu nodarījumu, kas nav savienojams ar tiesībsarga
statusu; 4) bez attaisnojoša iemesla nepilda savus pienākumus; 5) ir ievēlēts vai iecelts citā
amatā. (2) Jautājumu par tiesībsarga atbrīvošanu no amata var
ierosināt ne mazāk kā pieci Saeimas deputāti. |
9. pants.
Tiesībsarga pilnvaru termiņš (1)Tiesībsarga pilnvaru termiņš ir četri
gadi no dienas, kad viņš atbilstoši šā likuma 8. pantam ir devis
zvērestu (svinīgo solījumu). (2) Tiesībsargu var apstiprināt amatā
atkārtoti. |
10. pants.
Tiesībsarga uzdevumi Tiesībsarga uzdevumi ir šādi: 1) veicināt
personas tiesību un likumīgo interešu aizstāvību; 2) sekmēt
vienlīdzīgas attieksmes principa nodrošināšanu un jebkāda veida
diskriminācijas novēršanu; 3) sekot
labas pārvaldības principa ievērošanai valsts pārvaldē; 4) atklāt
nepilnības un pretrunas tiesību aktos un to piemērošanā un veicināt to novēršanu; 5) veicināt
sabiedrības informētību un izpratni par cilvēktiesībām un tiesībsarga darbību. |
26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt 10. panta nosaukumu šādā redakcijā: 10.pants.
Tiesībsarga funkcijas. Saeimas Juridiskais birojs Izteikt panta ievaddaļu šādā redakcijā: Tiesībsargam ir šādas
funkcijas:. Izglītības un
zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Aizstāt likumprojekta 10. panta 1. punktā vārdu aizstāvību ar vārdu aizsardzību. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt 10.panta 1.punktu šādā redakcijā: 1) veicināt privātpersonas tiesību un likumisko interešu aizsardzību;.
Deputāts B. Cilevičs Aizstāt 10. panta 2. punktā vārdu nodrošināšanu ar vārdu ievērošanu. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Papildināt likumprojekta 10. panta 3. punktu aiz vārda sekot ar vārdiem un veicināt. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt 10.panta 3.punktu šādā redakcijā: 3) izvērtēt un veicināt labas pārvaldības principa ievērošanu valsts pārvaldē;. Saeimas Juridiskais birojs Izteikt 4.punktu šādā redakcijā: 4) jautājumos, kas saistīti ar cilvēktiesību un
labas pārvaldības principa ievērošanu, atklāt trūkumus tiesību aktos un to
piemērošanā, kā arī veicināt šo
trūkumu novēršanu;. Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Aizstāt likumprojekta 10. panta 5. punktā vārdus tiesībsarga darbību
ar vārdiem to aizsardzības mehānismiem. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt 10.panta 5.punktu šādā redakcijā: 5) sekmēt
sabiedrības informētību un izpratni par cilvēktiesībām, par šo tiesību
aizsardzības mehānismiem un par tiesībsarga darbu. |
Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Daļēji atbalstīt, izteikt komisijas redakcijā
pr.nr.35 Atbalstīt |
11.pants. Tiesībsarga funkcijas Tiesībsargam ir šādas funkcijas: 1) veicināt privātpersonas tiesību un
likumisko interešu aizsardzību; 2) sekmēt
vienlīdzīgas attieksmes principa ievērošanu un jebkāda veida diskriminācijas
novēršanu; 3) izvērtēt un
veicināt labas pārvaldības principa ievērošanu valsts pārvaldē; 4) jautājumos, kas saistīti ar cilvēktiesību un labas
pārvaldības principa ievērošanu, atklāt trūkumus tiesību aktos un to
piemērošanā, kā arī veicināt šo
trūkumu novēršanu; 5) sekmēt sabiedrības informētību un
izpratni par cilvēktiesībām, par šo tiesību aizsardzības mehānismiem un par
tiesībsarga darbu. |
10. pants. Ierobežojumi un aizliegumi Tiesībsarga biroja amatpersonām Uz Tiesībsarga biroja amatpersonām, attiecas likumā
Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā noteiktie
ierobežojumi un aizliegumi valsts amatpersonām. |
11.pants.
Tiesībsarga funkcijas Pildot
šajā likumā noteiktos uzdevumus, tiesībsargs: 1) pieņem
un izskata personu iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus; 2)
ierosina pārbaudes lietu apstākļu noskaidrošanai; 3)
pieprasa, lai valsts un pašvaldību iestādes savas kompetences ietvaros
un likumā paredzētajos termiņos veic pārbaudes, kas nepieciešamas lietas
apstākļu noskaidrošanai, un sniedz tiesībsargam informāciju par pārbaudes rezultātiem; 4) izskatot pārbaudes lietu vai pēc tās pabeigšanas
sniedz publisko varu īstenojošajām personām atzinumus un ieteikumus
par to darbības tiesiskumu, pamatotību un labas pārvaldības principa
ievērošanu; 5) šajā likumā
noteiktajā kārtībā risina strīdus starp privātpersonām un publisko varu
īstenojošajām personām, kā
arī ar cilvēktiesībām saistītus strīdus starp privātpersonām; 6) veicina
izlīgumu starp pusēm; 7) risinot konfliktsituācijas
cilvēktiesību jautājumos, iesniedz privāto tiesību subjektiem
atzinumus un ieteikumus cilvēktiesību pārkāpumu novēršanai; 8)
iesniedz pieteikumus par lietas ierosināšanu Satversmes tiesā; 9) pabeidzis pārbaudes lietu, ja tas nepieciešams sabiedrības interesēs vai lai novērstu konstatētā pārkāpuma atkārtošanos, aizstāv personas tiesības un likumiskās intereses administratīvajā tiesā; 10) pabeidzis pārbaudes lietu, vēršas tiesā
tajās civillietās, kurās prasības būtība saistīta ar atšķirīgas attieksmes
aizlieguma pārkāpumu; 11) sniedz Saeimai,
Ministru kabinetam un pašvaldībām ieteikumus par tiesību aktu izdošanu vai
grozīšanu; 12)
pamatojoties uz tā rīcībā esošiem materiāliem, pēc pārbaudes lietas
pabeigšanas vēršas pie kompetentām institūcijām jautājuma izlemšanai par
lietas ierosināšanu; 13) sniedz
personām konsultācijas cilvēktiesību jautājumos; 14) veic pētījumus
un analizē situāciju cilvēktiesību jomā un sniedz atzinumus par aktuāliem
cilvēktiesību jautājumiem. |
36. 37. 38. 39. 40. 41. 42. 43. 44. 45. 46. 47. 48. 49. 50. 51. 52. 53. 54. 55. 56. 57. 58. 59. 60. |
Saeimas
Juridiskais birojs Izteikt 11. panta nosaukumu šādā redakcijā: 11.pants. Tiesībsarga uzdevumi. Saeimas Juridiskais birojs Izteikt panta ievaddaļu šādā redakcijā: Pildot šajā likumā noteiktās funkcijas, tiesībsargs. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 11. panta 1. punktu šādā redakcijā: 1) pieņem un izvērtē privātpersonu sūdzības un priekšlikumus par
iestādēm;. Saeimas Juridiskais birojs Aizstāt 1.punktā vārdu personu ar vārdu privātpersonu. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 11. panta 2. punktu šādā redakcijā: 2) atbild uz
informācijas pieprasījumiem;. <
![if !supportEmptyParas]> Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 11. panta 3. punktu šādā redakcijā: 3) pamatojoties uz sūdzību un priekšlikumu izvērtēšanas rezultātā
saņemto informāciju, pieprasa iestādei veikt visus nepieciešamos pasākumus,
lai konstatētu un nepieciešamības gadījumā novērstu sūdzībā vai priekšlikumā
norādīto;. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt 11.panta 3.punktu šādā redakcijā: 3) pieprasa, lai iestādes savas
kompetences ietvaros un likumā paredzētajos termiņos noskaidro nepieciešamos
lietas apstākļus un par tiem informē tiesībsargu;. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 11. panta 4. punktu šādā redakcijā: 4) pamatojoties uz sūdzību un priekšlikumu izvērtēšanas rezultātā saņemto
informāciju, sniedz publiski pieejamu atzinumu par iestādes rīcības
tiesiskumu, lietderību un atbilstību labas pārvaldības principam un
nepieciešamības gadījumā ierosina iestādei veikt noteiktus pasākumus, lai
veicinātu iestādes rīcības tiesiskumu, lietderību un atbilstību labas
pārvaldības principam;. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt 11.panta 4.punktu šādā redakcijā: 4) izskatot pārbaudes lietu vai pēc tās
pabeigšanas sniedz iestādei ieteikumus un atzinumus par
tās darbības tiesiskumu, lietderību
un labas pārvaldības principa ievērošanu;. Deputāts B. Cilevičs Izteikt 11. panta 5. punktu šādā redakcijā: 5) šajā likumā noteiktajā kārtībā risina strīdus starp privātpersonām un
publisko varu īstenojošām personām, kā arī ar cilvēktiesībām saistītus
strīdus starp privātpersonām un veicina izlīgumu starp strīda pusēm; un izslēgt 11. panta 6. punktu. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 11. panta 5. punktu šādā redakcijā: 5) šajā likumā noteiktajā kārtībā risina
strīdus starp privātpersonām un iestādēm;. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt 11.panta 5. punktu šādā redakcijā: 5) šajā likumā noteiktajā kārtībā risina
strīdus starp privātpersonām un iestādēm, kā arī ar cilvēktiesībām
saistītus strīdus starp privātpersonām;. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt 11.panta 6.punktu šādā redakcijā: 6) veicina izlīgumu starp strīda pusēm; Deputāts B. Cilevičs Izteikt 11. panta 7. punktu šādā redakcijā: 7) risinot strīdus cilvēktiesību jautājumos, sniedz privātpersonām
atzinumus un ieteikumus cilvēktiesību pārkāpumu novēršanai;. Saeimas Juridiskais birojs Aizstāt 7.punktā vārdus privāto tiesību
subjektiem ar vārdu privātpersonām. Saeimas Juridiskais birojs Izslēgt 8., 9., 10., 12.punktu, attiecīgi mainot turpmāko punktu
numerāciju. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izslēgt likumprojekta 11. panta 9. punktu un veikt attiecīgu turpmāko
punktu pārnumerāciju. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izslēgt likumprojekta 11. panta 10. punktu un veikt attiecīgu turpmāko
punktu pārnumerāciju. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 11. panta 11. punktu šādā redakcijā: 11) sniedz ierosinājumus Saeimai, Ministru
kabinetam un pašvaldībām normatīvo aktu izstrādē;. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt 11.panta 11.punktu šādā redakcijā: 11) sniedz Saeimai, Ministru kabinetam, pašvaldībām vai citām
iestādēm ieteikumus attiecībā uz tiesību aktu izdošanu vai grozīšanu;. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izslēgt likumprojekta 11. panta 12. punktu. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 11. panta
14. punktu šādā redakcijā: 14) pēta un analizē Latvijas Republikas
situāciju cilvēktiesību jomā, sniedzot par to publiski pieejamus informatīvus
ziņojumus;. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt 11. panta 14.punktā vārdus un sniedz
ar vārdiem kā arī sniedz. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Papildināt
likumprojekta 11. pantu ar jaunu punktu šādā redakcijā: sniedz ikgadējus ziņojumus par Latvijas
Republikas situācijas cilvēktiesību jomā Saeimai;. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Papildināt likumprojekta 11. pantu ar jaunu pēdējo punktu šādā redakcijā: veic citas darbības,
kas ir nepieciešamas šā likumā minēto uzdevumu izpildei. |
Atbalstīt Atbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt Neatbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt Neatbalstīt Daļēji atbalstīt, izteikt komisijas redakcijā
pr.nr.47 Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt Neatbalstīt Neatbalstīt |
12.pants.
Tiesībsarga uzdevumi Pildot
šajā likumā noteiktās funkcijas, tiesībsargs: 1) pieņem
un izskata privātpersonu iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus; 2)
ierosina pārbaudes lietu apstākļu noskaidrošanai; 3)
pieprasa, lai iestādes savas kompetences ietvaros un likumā paredzētajos
termiņos noskaidro nepieciešamos lietas apstākļus un par tiem informē
tiesībsargu; 4)
izskatot pārbaudes lietu vai pēc tās pabeigšanas sniedz iestādei ieteikumus
un atzinumus par tās darbības tiesiskumu, lietderību un labas pārvaldības principa ievērošanu; 5) šajā
likumā noteiktajā kārtībā risina strīdus starp privātpersonām un iestādēm, kā
arī ar cilvēktiesībām saistītus strīdus starp privātpersonām; 6) veicina
izlīgumu starp strīda pusēm; 7) risinot strīdus
cilvēktiesību jautājumos, sniedz privātpersonām atzinumus un ieteikumus
cilvēktiesību pārkāpumu novēršanai; 8) sniedz
Saeimai, Ministru kabinetam, pašvaldībām vai citām iestādēm ieteikumus
attiecībā uz tiesību aktu izdošanu
vai grozīšanu; 9) sniedz
personām konsultācijas cilvēktiesību jautājumos; 10) veic pētījumus
un analizē situāciju cilvēktiesību jomā, kā arī sniedz atzinumus par aktuāliem
cilvēktiesību jautājumiem. |
11. pants
Tiesībsarga pilnvaru apturēšana Ja Saeima ir piekritusi kriminālvajāšanas
uzsākšanai pret Tiesībsargu, viņa pilnvaras tiek apturētas līdz brīdim, kad
stājas spēkā tiesas spriedums attiecīgajā krimināllietā vai krimināllieta
attiecībā pret Tiesībsargu tiek izbeigta. |
12. pants. Tiesībsarga tiesības Pildot šajā likumā noteiktos uzdevumus un funkcijas,
tiesībsargam ir tiesības: 1)
pieprasīt un saņemt bez maksas no valsts un pašvaldību iestādēm un citiem
tiesību subjektiem un to amatpersonām pārbaudes lietā nepieciešamos
paskaidrojumus un informāciju; 2) apmeklēt valsts pārvaldes un pašvaldību iestādes, lai
iepazītos ar pārbaudei nepieciešamajiem materiāliem; 3) jebkurā laikā bez
speciālas atļaujas apmeklēt slēgta tipa iestādes, brīvi pārvietoties iestādes
teritorijā, apmeklēt visas telpas un vienatnē satikties ar personām, kuras
tiek turētas slēgta tipa iestādēs; 4) uzklausīt bērna
viedokli bez viņa vecāku, aizbildņu, izglītības vai aprūpes un audzināšanas
iestādes darbinieka klātbūtnes, ja bērns to vēlas; 5) aicināt jebkuru
personu sniegt informāciju par jautājumiem, kuriem ir būtiska nozīme pārbaudes
lietā; 6) ierosināt pārbaudes
lietu pēc savas iniciatīvas; 7) pieprasīt un saņemt
speciālistu atzinumu pārbaudes lietā; 8) piedalīties Saeimas un Ministru kabineta
darbā Saeimas kārtības rullī un Ministru kabineta iekārtas likumā noteiktajā
kārtībā; 9) ziņot kompetentām iestādēm par personām, kas Tiesībsarga birojam nav
sniegušas nepieciešamo informāciju, sniegušas nepatiesu informāciju vai kā citādi apzināti
apgrūtinājušas Tiesībsarga biroja darbu, lai sauktu tās pie likumā noteiktās
atbildības. |
61. 62. 63. 64. 65. 66. 67. 68. 69. 70. 71. 72. |
Saeimas Juridiskais birojs Izteikt 12. panta ievaddaļu šādā
redakcijā: Pildot šajā likumā noteiktās funkcijas un uzdevumus,
tiesībsargam ir tiesības:. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt 12. panta 1. punktu šādā redakcijā: 1) pieprasīt un saņemt no iestādēm informāciju un paskaidrojumus bez
maksas par jautājumiem, kas ir saistīti ar šajā likumā minēto uzdevumu un
funkciju izpildi; Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
12.panta 1.punktu šādā redakcijā 1) pieprasīt un saņemt bez maksas no iestādes pārbaudes lietā
nepieciešamos dokumentus (administratīvos aktus, procesuālos lēmumus,
vēstules), paskaidrojumus un citu informāciju;. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt 12. panta 2. punktu šādā redakcijā: 2) apmeklēt iestādes, lai veiktu šajā likumā minētos uzdevumus un
funkcijas; Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt 12. panta 2. punktu šādā redakcijā: 2) apmeklēt iestādes, lai iegūtu pārbaudes lietā nepieciešamo
informāciju;. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt 12. panta
5. punktu šādā redakcijā: 5) aicināt jebkuru privātpersonu sniegt informāciju par jautājumiem, kam
ir būtiska nozīme šajā likumā minēto uzdevumu un funkciju īstenošanai; Deputāts B. Cilevičs Aizstāt 12. panta 5. punktā vārdu informāciju ar vārdiem paskaidrojumus
un dokumentus. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt 12.
panta 5. punktu šādā redakcijā: 5) aicināt jebkuru privātpersonu iesniegt dokumentus, sniegt
paskaidrojumus un citu informāciju par jautājumiem, kam ir būtiska nozīme
pārbaudes lietā;. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izslēgt likumprojekta 12. panta 6. punktu. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izslēgt likumprojekta 12. panta 7. punktu. Saeimas Juridiskais birojs Papildināt pantu ar jaunu 8.-11.punktu šādā
redakcijā, attiecīgi mainot turpmāko punktu numerāciju: 8) pabeidzot pārbaudes lietu un konstatējot pārkāpumu, iesniegt
pieteikumu par lietas ierosināšanu Satversmes tiesā, ja nav panākts izlīgums
ar institūciju, kas izdevusi apstrīdamo aktu; 9) pabeidzot pārbaudes lietu un konstatējot pārkāpumu, ja tas
nepieciešams sabiedrības interesēs, aizstāv privātpersonas tiesības un
intereses administratīvajā tiesā; 10) pabeidzot pārbaudes lietu un konstatējot pārkāpumu, vērsties tiesā
tajās civillietās, kurās prasības būtība saistīta ar atšķirīgas attieksmes
aizlieguma pārkāpumu; 11) pamatojoties uz tā rīcībā esošiem
materiāliem, vērsties pie citām kompetentām institūcijām jautājuma izlemšanai
par lietas ierosināšanu. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Papildināt pantu ar jaunu 8.-11.punktu šādā
redakcijā, attiecīgi mainot turpmāko punktu numerāciju: 8) iesniegt pieteikumu par
lietas ierosināšanu Satversmes tiesā, ja iestāde, kas izdevusi apstrīdēto
aktu, nav tiesībsarga norādītajā termiņā novērsusi konstatētos
trūkumus; 9) pabeidzot pārbaudes lietu un konstatējot pārkāpumu, aizstāvēt
privātpersonas tiesības un intereses administratīvajā tiesā, ja tas
nepieciešams sabiedrības interesēs; 10) pabeidzot pārbaudes lietu un konstatējot pārkāpumu, vērsties tiesā
tajās civillietās, kurās prasības būtība saistīta ar atšķirīgas attieksmes
aizlieguma pārkāpumu; 11) pamatojoties uz viņa rīcībā esošajiem
materiāliem, vērsties pie citām kompetentām institūcijām, lai izlemtu
jautājumu par lietas ierosināšanu. |
Atbalstīt Daļēji atbalstīt, izteikt komisijas redakcijā
pr.nr.63 Atbalstīt Atbalstīt, izteikt komisijas precizētā redakcijā
pr.nr.65 Atbalstīt Daļēji atbalstīt, izteikt komisijas redakcijā
pr.nr.68 Daļēji atbalstīt, izteikt komisijas redakcijā
pr.nr.68 Atbalstīt Neatbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt, izteikt komisijas redakcijā pr.nr.72 Atbalstīt |
13. pants. Tiesībsarga tiesības Pildot šajā likumā noteiktās funkcijas un uzdevumus,
tiesībsargam ir tiesības: 1) pieprasīt un saņemt bez maksas no
iestādes pārbaudes lietā nepieciešamos dokumentus (administratīvos aktus,
procesuālos lēmumus, vēstules), paskaidrojumus un citu informāciju; 2) apmeklēt iestādes, lai iegūtu
pārbaudes lietā nepieciešamo informāciju; 3) jebkurā laikā bez
speciālas atļaujas apmeklēt slēgta tipa iestādes, brīvi pārvietoties iestādes
teritorijā, apmeklēt visas telpas un vienatnē satikties ar personām, kuras
tiek turētas slēgta tipa iestādēs; 4) uzklausīt bērna
viedokli bez viņa vecāku, aizbildņu, izglītības vai aprūpes un audzināšanas
iestādes darbinieka klātbūtnes, ja bērns to vēlas; 5) aicināt
jebkuru privātpersonu iesniegt dokumentus, sniegt paskaidrojumus un citu
informāciju par jautājumiem, kam ir būtiska nozīme pārbaudes lietā; 6) ierosināt pārbaudes
lietu pēc savas iniciatīvas; 7) pieprasīt un saņemt
speciālistu atzinumu pārbaudes lietā; 8) iesniegt pieteikumu par lietas ierosināšanu Satversmes tiesā, ja
iestāde, kas izdevusi apstrīdēto aktu, nav tiesībsarga norādītajā termiņā
novērsusi konstatētos trūkumus; 9) pabeidzot pārbaudes lietu un konstatējot pārkāpumu, aizstāvēt
privātpersonas tiesības un intereses administratīvajā tiesā, ja tas
nepieciešams sabiedrības interesēs; 10) pabeidzot pārbaudes lietu un konstatējot pārkāpumu, vērsties tiesā
tajās civillietās, kurās prasības būtība saistīta ar atšķirīgas attieksmes
aizlieguma pārkāpumu; 11) pamatojoties uz viņa rīcībā esošajiem
materiāliem, vērsties pie citām kompetentām institūcijām, lai izlemtu
jautājumu par lietas ierosināšanu. |
12. pants.
Tiesībsarga atbrīvošana no amata (1)Tiesībsargu
Saeima atbrīvo no amata: 1) sakarā ar
pilnvaru termiņa izbeigšanos; 2) ja viņš atstāj amatu pēc paša vēlēšanās, rakstveidā par to paziņojot
Saeimai; 3) ja viņš nespēj turpināt pildīt amata pienākumus veselības stāvokļa dēļ; 4) ja viņš ir notiesāts par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un spriedums
ir stājies likumīgā spēkā; 5) ja viņš ir pieļāvis apkaunojošu nodarījumu, kas nav savienojams ar
Tiesībsarga statusu; 6) ja viņš bez attaisnojoša iemesla nepilda savus pienākumus; 7) ja viņš ir ievēlēts vai iecelts citā amatā. (2)Jautājumu par
Tiesībsarga atbrīvošanu no amata var ierosināt Valsts prezidents vai ne mazāk
kā viena trešdaļa Saeimas deputātu. |
13. pants.
Konsultatīvās padomes un darba grupas (1) Tiesībsargs var izveidot konsultatīvās padomes, kā
arī darba grupas atsevišķu projektu izstrādei. (2) Konsultatīvo padomju sastā
vu un nolikumus un darba
grupu sastāvu apstiprina tiesībsargs. |
73. 74. 75. |
Deputāts B. Cilevičs Aizstāt 13. panta pirmajā daļā vārdus projektu izstrādei ar
vārdiem jautājumu sagatavošanai. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Likumprojekta 13. panta pirmajā daļā vārdus kā
arī darba grupas atsevišķu projektu izstrādei aizstāt ar vārdiem un
darba grupas. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Izteikt 13.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Tiesībsargs var izveidot konsultatīvās padomes, kā arī
darba grupas atsevišķu projektu izstrādei vai jautājumu sagatavošanai. |
Daļēji atbalstīt, izteikt komisijas redakcijā
pr.nr.75 Neatbalstīt Atbalstīt |
14. pants.
Konsultatīvās padomes un darba grupas (1) Tiesībsargs var izveidot konsultatīvās padomes, kā arī
darba grupas atsevišķu projektu izstrādei vai jautājumu sagatavošanai. (2) Konsultatīvo padomju sastāvu un nolikumus un darba
grupu sastāvu apstiprina tiesībsargs. |
13. pants.
Tiesībsarga vietnieks (1) Tiesībsargs ieceļ
amatā Tiesībsarga vietnieku. (2) Tiesībsarga
prombūtnes laikā viņa uzdevumus un funkcijas pilda Tiesībsarga vietnieks, kam
šajā laikā ir tādas pašas pilnvaras kā Tiesībsargam. (3) Tiesībsarga
vietnieks pilda Tiesībsarga pienākumus, uzdevumu un funkcijas šā likuma 11.
un 12. pantos paredzētajos gadījumos līdz brīdim, kad Saeima apstiprina
amatā Tiesībsargu vai krimināllieta attiecībā pret Tiesībsargu tiek
izbeigta. |
14. pants.
Tiesībsarga ziņojumi (1) Tiesībsargs reizi gadā sniedz Saeimai un Valsts
prezidentam rakstveida ziņojumu par
Tiesībsarga biroja darbu. (2) Tiesībsargam ir tiesības sniegt Saeimai, tās komisijām,
Valsts prezidentam, Ministru kabinetam, valsts pārvaldes institūcijām
un starptautiskajām organizācijām ziņojumus par atsevišķiem jautājumiem. (3) Tiesībsargam ir tiesības sniegt Valsts
prezidentam, Saeimai, tās komisijām, Ministru kabinetam ziņojumus par
konkrētiem gadījumiem, kad persona mēneša laikā no dienas, kad tai nosūtīts
tiesībsarga atzinums vai ieteikums, nav veikusi darbības, kas novērš vai
pārtrauc tiesībsarga atzinumā vai ieteikumā minētos cilvēktiesību pārkāpumus
vai šo pārkāpumu radītās sekas. |
76. 77. 78. 79. |
Izglītība
s un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 14. panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Tiesībsargs reizi gadā sniedz rakstveidā ziņojumu Saeimai par
Latvijas Republikas situāciju cilvēktiesību jomā, t.sk. par Tiesībsarga
paveikto. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 14. panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Nepieciešamības gadījumā Tiesībsargs sniedz
ziņojumu mutisku vai rakstveida Saeimai, tās komisijām, Valsts
prezidentam, Ministru kabinetam, iestādēm un starptautiskajām organizācijām
par atsevišķiem tā kompetencē ietilpstošiem jautājumiem. Deputāts B. Cilevičs Aizstāt 14. panta otrajā daļā vārdu institūcijām ar vārdu iestādēm. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izslēgt likumprojekta 14. panta trešo daļu. |
Neatbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
15. pants.
Tiesībsarga ziņojumi (1) Tiesībsargs reizi gadā sniedz Saeimai un Valsts
prezidentam rakstveida ziņojumu par
Tiesībsarga biroja darbu. (2) Tiesībsargam ir tiesības sniegt Saeimai, tās komisijām,
Valsts prezidentam, Ministru kabinetam, valsts pārvaldes iestādēm un
starptautiskajām organizācijām ziņojumus par atsevišķiem jautājumiem. |
14. pants.
Tiesībsarga biroja amatpersonu tiesības (1) Tiesībsarga biroja amatpersonām,
pildot likumā paredzētos uzdevumus, ir tiesības: 1) pieprasīt un saņemt bez maksas no
valsts un pašvaldību iestādēm un citiem tiesību subjektiem un to amatpersonām
pārbaudes lietā nepieciešamos paskaidrojumus un informāciju; 2) ierasties jebkurā
uzņēmumā, iestādē un organizācijā, lai iepazītos ar pārbaudei nepieciešamajiem
materiāliem; 3) jebkurā laikā bez
speciālas atļaujas apmeklēt slēgta tipa iestādes, brīvi pārvietoties iestādes
teritorijā, apmeklēt visas telpas un vienatnē satikties ar personām, kuras
tiek turētas slēgta tipa iestādēs; 4) uzklausīt bērna
viedokli bez viņa vecāku, aizbildņu vai izglītības vai aprūpes un audzināšanas
iestādes darbinieka klātbūtnes, ja bērns to vēlas; 5) aicināt jebkuru
personu informācijas sniegšanai par jautājumiem, kuriem ir būtiska nozīme
pārbaudes lietā; 6) ierosināt pārbaudes
lietu pēc personīgās iniciatīvas; 7) pieprasīt un saņemt
speciālistu atzinumu pārbaudes lietā; 8) piedalīties
Saeimas un Ministru kabineta sēdēs; 9) ierosināt jautājumu
par personas saukšanu pie atbildības likumā noteiktā kārtībā, ja tā likusi šķēršļus
Tiesībsarga darbībai, nesniedzot nepieciešamo informāciju vai sniedzot
nepatiesu informāciju un paskaidrojumus, vai citā veidā traucējot veikt pārbaudi; 10)aizstāvot
personu tiesības un likumīgās intereses, iesniegt tiesā pieteikumus
administratīvajās lietās un civillietās, kurās prasības pamatojums ir saistīts
ar publisko tiesību subjektu darbību vai atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpumu,
un piedalīties lietu izskatīšanā kā minēto personu pārstāvis. (2) Tiesībsargam ir tiesības atteikt
ierosināt pārbaudes lietu: 1)ja kopš apstrīdētā valsts pārvaldes
un pašvaldības iestāžu lēmuma pieņemšanas brīža ir pagājis vairāk kā viens
gads, 2) ja iesniegums, sūdzība vai priekšlikums
vēl nav izskatīts institūcijā, kuras tiešā kompetencē ir tā izskatīšana, 3) par iesniegumā, sūdzībā norādīto
likumīgā spēkā stājušos nolēmumu, kurš nav pārsūdzams, 4) tas skar privāto tiesību subjektu
civiltiesisku strīdu un nav nepieciešami grozījumi normatīvajos aktos; 5) lieta atrodas tiesvedībā; 6) lieta jau ir izskatīta Tiesībsarga
birojā. |
15. pants.
Tiesībsarga vietnieks (1) Tiesībsargs ieceļ
amatā tiesībsarga vietnieku. (2) Tiesībsarga
prombūtnes laikā viņa uzdevumus un funkcijas pilda tiesībsarga
vietnieks, kam šajā laikā ir tādas pašas pilnvaras kā tiesībsargam. (3) Tiesībsarga
vietnieks pilda tiesībsarga pienākumus, uzdevumus un funkcijas šā
likuma 8. un 9. pantā paredzētajos gadījumos līdz brīdim, kad Saeima
apstiprina amatā tiesībsargu vai krimināllieta pret tiesībsargu tiek izbeigta. |
80. 81. 82. |
Saeimas Juridiskais birojs Aizstāt 15.panta otrajā daļā vārdus uzdevumus un funkcijas
ar vārdiem funkcijas un uzdevumus. Saeimas Juridiskais birojs Aizstāt trešajā daļā vārdus uzdevumus un funkcijas ar vārdiem funkcijas
un uzdevumus un aizstāt vārdu krimināllieta ar vārdu kriminālvajāšana. Deputāts B. Cilevičs Papildināt likumprojekta 15. panta trešo daļu ar jaunu palīgteikumu šādā
redakcijā: vai stājas spēkā tiesībsargu attaisnojošs spriedums. |
Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
16. pants.
Tiesībsarga vietnieks (1) Tiesībsargs ieceļ
amatā tiesībsarga vietnieku. (2) Tiesībsarga
prombūtnes laikā viņa funkcijas un uzdevumus pilda tiesībsarga vietnieks, kam
šajā laikā ir tādas pašas pilnvaras kā tiesībsargam. (3) Tiesībsarga
vietnieks pilda tiesībsarga pienākumus, funkcijas un uzdevumus šā likuma 8. un 9. pantā paredzētajos
gadījumos līdz brīdim, kad Saeima apstiprina amatā tiesībsargu vai kriminālvajāšana pret tiesībsargu tiek izbeigta, vai stājas
spēkā tiesībsargu attaisnojošs spriedums. |
15. pants.
Iesniedzēja tiesību aizsardzība (1) Iesniedzēju
nedrīkst sodīt, kā arī citādi tieši vai netieši radīt viņam nelabvēlīgas
sekas par iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma iesniegšanu Tiesībsarga
birojam vai par sadarbību ar Tiesībsarga
biroju. (2) Tiesībsarga
birojam adresētie iesniegumi, sūdzības
vai priekšlikumi, kurus nosūta personas, kuras atrodas militārajā
dienestā, ārpusģimenes aprūpes un audzināšanas iestādēs, slēgta tipa iestādēs,
un Tiesībsarga biroja atbildes uz tiem netiek pakļautas normatīvajos aktos
noteiktajai pārbaudei un tiek nodotas adresātam nekavējoties. (3) Par šā panta
otrajā daļā norādītā iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma savlaicīgu
neiesniegšanu Tiesībsarga birojam, vai to satura pārbaudīšanu un izpaušanu,
atbildīgās personas saucamas pie likumā noteiktās atbildības. (4) Tiesībsargs
neizpauž ziņas par iesniedzēju vai citu personu, ja tas nepieciešamas šo
personu tiesību aizstāvībai. |
16.pants. Tiesībsarga un tiesībsarga vietnieka atalgojums un sociālās garantijas (1) Tiesībsarga amatalga piesaistāma Centrālās statistikas pārvaldes
oficiālajā statistikas paziņojumā publicētajam valstī sabiedriskajā sektorā
strādājošo iepriekšējā gada vidējās darba algas apmēram, kas noapaļots pilnos
latos. Nosakot tiesībsarga amatalgu, piemēro koeficientu 6,75. (2) Tiesībsarga vietnieka atalgojumu nosaka, ņemot vērā šā panta pirmajā daļā minēto Centrālās statistikas
pārvaldes oficiālo statistikas paziņojumu un piemērojot koeficientu 5,5. (3) Tiesībsargam un tiesībsarga vietniekam ir tiesības uz tādiem pašiem
pabalstiem un kompensācijām, kādas noteiktas valsts civildienesta ierēdņiem. |
|
|
|
17.pants. Tiesībsarga un tiesībsarga vietnieka atalgojums un sociālās garantijas (1) Tiesībsarga amatalga piesaistāma Centrālās statistikas pārvaldes
oficiālajā statistikas paziņojumā publicētajam valstī sabiedriskajā sektorā
strādājošo iepriekšējā gada vidējās darba algas apmēram, kas noapaļots pilnos
latos. Nosakot tiesībsarga amatalgu, piemēro koeficientu 6,75. (2) Tiesībsarga vietnieka atalgojumu nosaka, ņemot vērā šā panta pirmajā daļā minēto Centrālās statistikas
pārvaldes oficiālo statistikas paziņojumu un piemērojot koeficientu 5,5. (3) Tiesībsargam un tiesībsarga vietniekam ir
tiesības uz tādiem pašiem pabalstiem un kompensācijām, kādas noteiktas valsts
civildienesta ierēdņiem. |
16. pants.
Iesniegumu un pārbaudes lietu izskatīšanas termiņi un kārtība (1) Izskatot personu iesniegumus, sūdzības
un priekšlikumus, Tiesībsargs izlemj par pārbaudes lietas ierosināšanu vai
atteikšanos ierosināt pārbaudes lietu. (2) Pārbaudes lietu Tiesībsarga
birojs izskata trīs mēnešu laikā. Lietas sarežģītības vai citu objektīvu
iemeslu dēļ Tiesībsargs var pagarināt šo termiņu. (3) Pārbaudes lietu ierosināšanas,
lietvedības un izlemšanas kārtību nosaka speciāls reglaments, kuru apstiprina
Tiesībsargs. |
III nodaļa. Tiesībsarga birojs 17. pants.
Tiesībsarga birojs (1) Tiesībsarga darbības nodrošināšanai tiek
izveidots Tiesībsarga birojs. (2) Tiesībsarga biroja struktūru un iekšējās
darbības noteikumus reglamentē biroja nolikums, kuru apstiprina
tiesībsargs. |
83. |
Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Likumprojekta 17. panta otrajā
daļā vārdus reglamentē biroja
nolikums, kuru apstiprina tiesībsargs aizstāt ar vārdiem nosaka biroja
reglaments, kuru izdod tiesībsargs. |
Neatbalstīt |
III nodaļa. Tiesībsarga birojs 18. pants.
Tiesībsarga birojs (1) Tiesībsarga darbības nodrošināšanai tiek
izveidots Tiesībsarga birojs. (2) Tiesībsarga biroja struktūru un iekšējās darbības
noteikumus reglamentē biroja nolikums, kuru apstiprina tiesībsargs. |
17. pants.
Konsultatīvās padomes un darba grupas (1) Tiesībsargs var izveidot konsultatīvās padomes, kā arī
darba grupas atsevišķu projektu izstrādei. (2) Konsultatīvo padomju sastāvu un nolikumus, darba grupu
sastāvu apstiprina Tiesībsargs. |
18. pants.
Tiesībsarga biroja finansēšana (1) Tiesībsarga biroju finansē no valsts budžeta. (2) Tiesībsarga biroja budžeta pieprasījums līdz iesniegšanai
Ministru kabinetā bez Tiesībsarga biroja piekrišanas nav grozāms. |
|
|
|
19. pants.
Tiesībsarga biroja finansēšana (1) Tiesībsarga biroju finansē no valsts budžeta. (2) Tiesībsarga biroja budžeta pieprasījums līdz iesniegšanai
Ministru kabinetā bez Tiesībsarga biroja piekrišanas nav grozāms. |
18. pants. Pārskata
ziņojumi (1) Tiesībsargs reizi gadā sniedz Saeimai un Valsts
prezidentam rakstveida ziņojumu par
Tiesībsarga biroja darbu. (2) Tiesībsargam ir tiesības sniegt Saeimai, tās komisijām,
Valsts prezidentam, Ministru kabinetam, valsts pārvaldes institūcijām un
starptautiskajām organizācijām ziņojumus par atsevišķiem jautājumiem. |
19.pants. Tiesībsarga biroja darbinieki, to
atalgojums un sociālās garantijas (1) Tiesībsarga biroja darbinieku darba attiecības regulē Darba likums. (2) Tiesībsarga biroja darbinieku atalgojumu
piešķirtā budžeta ietvaros nosaka tiesībsargs. (3) Tiesībsarga biroja darbiniekiem ir tiesības uz tādiem pašiem
pabalstiem un kompensācijām, kādas noteiktas valsts civildienesta ierēdņiem. |
84. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Aizstāt 19.panta nosaukumā vārdu to ar vārdu viņu. |
Atbalstīt |
20.pants. Tiesībsarga biroja darbinieki, viņu
atalgojums un sociālās garantijas (1) Tiesībsarga biroja darbinieku darba attiecības regulē Darba likums. (2) Tiesībsarga biroja darbinieku atalgojumu
piešķirtā budžeta ietvaros nosaka tiesībsargs. (3) Tiesībsarga biroja darbiniekiem ir tiesības uz tādiem pašiem
pabalstiem un kompensācijām, kādas noteiktas valsts civildienesta ierēdņiem. |
19. pants.
Tiesībsarga biroja finansēšana un struktūra (1) Tiesībsarga biroju finansē no valsts budžeta. (2) Tiesībsarga biroja budžeta pieprasījums līdz iesniegšanai
Ministru kabinetā bez Tiesībsarga biroja piekrišanas nav grozāms. (3) Tiesībsarga biroja struktūru un darbinieku štatu
sarakstu piešķiro budžeta līdzekļu ietvaros nosaka Tiesībsargs. |
20. pants. Tiesībsarga
biroja darbinieku tiesības Tiesībsarga biroja darbiniekiem, veicot darba pienākumus, atbilstoši
savai kompetencei ir šā likuma 12.panta 1., 2., 3., 4., 5. un 7.punktā
minētās tiesības. |
85. |
Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Aizstāt likumprojekta 20. panta vārdus un skaitļus 5. un 7. punktā ar vārdiem un skaitli un 5. punktā. |
Neatbalstīt |
21. pants.
Tiesībsarga biroja darbinieku tiesības Tiesībsarga biroja darbiniekiem, veicot darba pienākumus, atbilstoši
savai kompetencei ir šā likuma 12.panta 1., 2., 3., 4., 5. un 7.punktā
minētās tiesības. |
20. pants.
Tiesībsarga atalgojums un sociālās garantijas (1) Tiesībsarga amatalga atbilst ministra algai. (2) Uz Tiesībsargu attiecās visas tās kompensācijas,
pabalsti, piemaksas un sociālās garantijas, kas normatīvajos aktos paredzētas
valsts civildienesta ierēdņiem. |
21.pants.
Tiesībsarga biroja darbinieku ierobežojumi un pienākumi Ierobežojumus un
pienākumus Tiesībsarga biroja darbiniekiem nosaka likums Par interešu
konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā. |
86. |
Izglītības
un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 21. pantu šādā redakcijā: Likuma Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā
nosacījumi attiecas uz visiem Tiesībsarga biroja darbiniekiem. |
Neatbalstīt |
22.pants.
Tiesībsarga biroja darbinieku ierobežojumi un pienākumi Ierobežojumus un pienākumus Tiesībsarga
biroja darbiniekiem nosaka likums Par interešu konflikta novēršanu valsts
amatpersonu darbībā. |
21. pants. Tiesībsarga biroja darbinieki (1) Tiesībsarga biroja darbinieki, pamatojoties uz Tiesībsarga
pilnvarojumu, ir tiesīgi veikt šā likuma 6. pantā noteiktās funkcijas un
izmantot 14. panta pirmajā daļā noteiktās tiesības. (2) Tiesībsarga
biroja darbinieku darba attiecības regulē Darba likums. (3) Uz Tiesībsarga
biroja amatpersonām attiecas visas tās kompensācijas, pabalsti, piemaksas un
sociālās garantijas, kas normatīvajos aktos ir paredzētas valsts
civildienesta ierēdņiem. |
IV nodaļa. Iesniegumu un pārbaudes lietu
izskatīšanas kārtība 22. pants. Tiesības vērsties Tiesībsarga
birojā (1) Ikvienai privātpersonai ir tiesības
vērsties Tiesībsarga birojā ar iesniegumu, sūdzību vai priekšlikumu. (2)
Iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus izskata normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā, ciktāl šajā likumā nav noteikts citādi. (3) Iesniedzēju nedrīkst sodīt vai citādi tieši vai netieši radīt viņam
nelabvēlīgas sekas par iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma iesniegšanu
Tiesībsarga birojam vai par sadarbību ar Tiesībsarga biroju. (4) Tiesībsarga birojam adresētie
iesniegumi, sūdzības vai priekšlikumi, kurus nosūta personas, kas atrodas
militārajā dienestā, ārpusģimenes aprūpes un audzināšanas iestādēs vai slēgta
tipa iestādēs, un Tiesībsarga biroja atbildes uz tiem netiek pakļautas
normatīvajos aktos noteiktajai pārbaudei un nekavējoties tiek nodotas
adresātam. (5) Par šā panta
ceturtajā daļā minētā iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma savlaicīgu
neiesniegšanu Tiesībsarga birojam vai to satura pārbaudīšanu un izpaušanu
atbildīgās personas saucamas pie likumā noteiktās atbildības. (6) Tiesībsarga birojs neizpauž ziņas
par iesniedzēju vai citu personu, ja tas nepieciešams šo personu tiesību
aizstāvībai, izņemot gadījumu, kad šīs ziņas pieprasa kriminālprocesa virzītājs. |
87. 88. 89. 90. 91. 92. |
Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta IV. nodaļas nosaukumu šādā
redakcijā: Sūdzību un
priekšlikumu izskatīšanas kārtība. Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 22. panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Ikvienai personai ir tiesības vērsties Tiesībsarga birojā ar sūdzību
vai priekšlikumu par jebkuras iestādes nepamatotu vai prettiesisku rīcību. Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izslēgt likumprojekta 22. panta otro daļu. Deputāts B. Cilevičs Izteikt 22. panta otro daļu šādā redakcijā: (2)
Iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus Tiesībsarga birojs izskata
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ciktāl šajā likumā nav noteikts
citādi. Deputāts B. Cilevičs Papildināt 22. panta sesto daļu aiz vārdiem citu personu ar
vārdiem ar kuru sadarbojies. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt
22.panta sestajā daļā vārdu šīs ar vārdu attiecīgās. |
Neatbalstīt Neatbalstīt Neatbalstīt Neatbalstīt Neatbalstīt Atbalstīt |
IV nodaļa. Iesniegumu un pārbaudes lietu
izskatīšanas kārtība 23. pants. Tiesības vērsties Tiesībsarga
birojā (1) Ikvienai privātpersonai ir tiesības
vērsties Tiesībsarga birojā ar iesniegumu, sūdzību vai priekšlikumu. (2) Iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus izskata normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā, ciktāl šajā likumā nav noteikts citādi. (3) Iesniedzēju nedrīkst sodīt vai citādi tieši vai netieši radīt viņam
nelabvēlīgas sekas par iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma iesniegšanu
Tiesībsarga birojam vai par sadarbību ar Tiesībsarga biroju. (4) Tiesībsarga birojam adresētie
iesniegumi, sūdzības vai priekšlikumi, kurus nosūta personas, kas atrodas
militārajā dienestā, ārpusģimenes aprūpes un audzināšanas iestādēs vai slēgta
tipa iestādēs, un Tiesībsarga biroja atbildes uz tiem netiek pakļautas
normatīvajos aktos noteiktajai pārbaudei un nekavējoties tiek nodotas adresātam. (5) Par šā panta
ceturtajā daļā minētā iesnieguma, sūdzības vai priekšlikuma savlaicīgu
neiesniegšanu Tiesībsarga birojam vai to satura pārbaudīšanu un izpaušanu
atbildīgās personas saucamas pie likumā noteiktās atbildības. (6) Tiesībsarga birojs neizpauž ziņas
par iesniedzēju vai citu personu, ja tas nepieciešams šo personu tiesību
aizstāvībai, izņemot gadījumu, kad attiecīgās ziņas pieprasa kriminālprocesa virzītājs. |
|
23. pants.
Pārbaudes lietas ierosināšanas un izskatīšanas kārtība (1) Izskatījis personas iesniegumu, sūdzību vai
priekšlikumu vai arī pēc savas iniciatīvas Tiesībsarga birojs lemj par
pārbaudes lietas ierosināšanu. (2) Izskatījis personas iesniegumu,
sūdzību vai priekšlikumu, Tiesībsarga birojs ierosina pārbaudes lietu,
ja tas atbilst Tiesībsarga biroja funkcijām un uzdevumiem un personas
norādīto jautājumu ir iespējams risināt[e1]. (3) Pārbaudes lietas ierosināšana neaptur
normatīva akta, tiesas nolēmuma, administratīva vai cita individuāla tiesību
akta darbību, kā arī likumā noteikto procesuālo termiņu tecējumu. (4)
Pārbaudes lietu izskata triju
mēnešu laikā. Ja lieta ir sarežģīta, kā arī citu objektīvu iemeslu dēļ Tiesībsarga
birojs var pagarināt šo termiņu, par to informējot iesniedzēju. (5) Tiesībsarga birojs, izskatot pārbaudes
lietu, noklausās pušu un citu personu paskaidrojumus, pieprasa speciālistu
atzinumus, kā arī veic citas likumā noteiktās darbības, kas nepieciešamas
pārbaudes lietas izskatīšanai. (6)
Izskatot pārbaudes lietu, tiek veicināts izlīgums starp pusēm. |
93. 94. 95. 96. 97. |
Izglītības un zinātnes ministrijas
parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 23. pantu šādā redakcijā: 23. pants.
Tiesībsarga rīcība sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas rezultātā (1) Tiesībsargs, izvērtējot sūdzībā vai priekšlikumā sniegtās
informācijas pamatotību, mēneša laikā var pieprasīt attiecīgai iestādei veikt
visus nepieciešamos pasākumus, lai konstatētu un nepieciešamības gadījumā
novērstu sūdzībā vai priekšlikumā norādīto. (2) Tiesībsargs, konstatējot nepamatotu un prettiesisku administratīvo
praksi iestādē, sagatavo atzinumu un priekšlikumus, lai novērstu attiecīgu
administratīvo praksi un sekmētu labas pārvaldības principa ievērošanu
iestādē. Saeimas Juridiskais birojs Aizstāt pirmajā, otrajā un ceturtajā daļā vārdus tiesībsarga birojs (attiecīgajā locījumā) ar
vārdu tiesībsargs (attiecīgajā locījumā). Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt 23.panta ceturto daļu šādā redakcijā: (4)Pārbaudes lietu izskata triju mēnešu laikā. Ja lieta ir sarežģīta vai
arī citu objektīvu iemeslu dēļ šo termiņu nav iespējams ievērot, tiesībsargs to var pagarināt uz laiku, ne
ilgāku par diviem gadiem no pārbaudes lietas ierosināšanas dienas, par to
paziņojot iesniedzējam un norādot termiņa pagarināšanas iemeslus. Saeimas Juridiskais birojs Izslēgt piektajā daļā vārdus Tiesībsarga birojs. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Papildināt 23.panta sesto daļu pēc vārda starp ar vārdu strīda. |
Neatbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
24. pants.
Pārbaudes lietas ierosināšanas un izskatīšanas kārtība (1) Izskatījis personas iesniegumu, sūdzību vai
priekšlikumu vai arī pēc savas iniciatīvas tiesībsargs lemj par pārbaudes
lietas ierosināšanu. (2) Izskatījis personas iesniegumu,
sūdzību vai priekšlikumu, tiesībsargs
ierosina pārbaudes lietu, ja tas atbilst Tiesībsarga biroja funkcijām
un uzdevumiem un personas norādīto jautājumu ir iespējams risināt[e2]. (3) Pārbaudes lietas ierosināšana neaptur
normatīvā akta, tiesas nolēmuma, administratīva vai cita individuāla tiesību
akta darbību, kā arī likumā noteikto procesuālo termiņu tecējumu. (4) Pārbaudes lietu izskata triju mēnešu laikā. Ja lieta ir sarežģīta vai
arī citu objektīvu iemeslu dēļ šo termiņu nav iespējams ievērot, tiesībsargs to var pagarināt uz laiku, ne
ilgāku par diviem gadiem no pārbaudes lietas ierosināšanas dienas, par to
paziņojot iesniedzējam un norādot termiņa pagarināšanas iemeslus. (5) Izskatot pārbaudes lietu, noklausās pušu un citu
personu paskaidrojumus, pieprasa speciālistu atzinumus, kā arī veic citas
likumā noteiktās darbības, kas nepieciešamas pārbaudes lietas izskatīšanai. (6)
Izskatot pārbaudes lietu, tiek veicināts izlīgums starp strīda pusēm. |
|
24. pants. Pārbaudes
lietas pabeigšana vai izbeigšana (1) Pārbaudes
lietu pabeidz ar lietā iesaistīto personu izlīgumu vai Tiesībsarga biroja
atzinumu. (2) Ja puses
nevar vienoties par izlīgumu, Tiesībsarga birojs sniedz atzinumu, kurā dod vērtējumu pārbaudes
lietā konstatētajam. (3) Tiesībsarga
biroja atzinumā var ietvert ieteikumu konstatētā pārkāpuma novēršanai, kā
arī, ja tas nepieciešams, citus ieteikumus. (4) Atzinumam
ir rekomendējošs raksturs. (5) Ja
pārbaudes lietu nav iespējams
vai nav nepieciešams turpināt, Tiesībsarga
birojs lemj par pārbaudes lietas izbeigšanu. (6) Pārbaudes
lietas materiāli pēc lietas pabeigšanas vai izbeigšanas kvalificējami kā ierobežotas pieejamības informācija
un pieejami saskaņā ar Informācijas
atklātības likumu. |
98. 99. 100. 101. |
Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izteikt likumprojekta 24. pantu šādā redakcijā: 24. pants.
Tiesībsarga atzinuma un priekšlikumu spēks un pieejamība (1) Tiesībsarga atzinumam un priekšlikumiem ir rekomendējošs raksturs. (2) Tiesībsarga atzinumi un priekšlikumi ir publiski pieejami. Saeimas Juridiskais birojs
Aizstāt pantā vārdus tiesībsarga
birojs (attiecīgajā
locījumā) ar vārdu tiesībsargs (attiecīgajā locījumā). Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt 24.panta piektajā daļā vārdus par pārbaudes lietas ar vārdiem par tās. Saeimas Juridiskais birojs Aizstāt sestajā daļā vārdus pēc lietas pabeigšanas vai izbeigšanas
kvalificājami kā ar vārdu ir. |
Neatbalstīt Atbalstīt Atbalstīt Atbalstīt |
25. pants. Pārbaudes
lietas pabeigšana vai izbeigšana (1) Pārbaudes
lietu pabeidz ar lietā iesaistīto personu izlīgumu vai tiesībsarga atzinumu. (2) Ja puses
nevar vienoties par izlīgumu, tiesībsargs sniedz atzinumu, kurā dod vērtējumu pārbaudes lietā konstatētajam. (3)
Tiesībsarga atzinumā var ietvert
ieteikumu konstatētā pārkāpuma novēršanai, kā arī, ja tas nepieciešams, citus
ieteikumus. (4) Atzinumam
ir rekomendējošs raksturs. (5) Ja
pārbaudes lietu nav iespējams
vai nav nepieciešams turpināt,
tiesībsargs lemj par tās izbeigšanu. (6) Pārbaudes
lietas materiāli ir ierobežotas
pieejamības informācija un pieejami
saskaņā ar Informācijas atklātības likumu. |
|
25. pants. Pārbaudes lietu reglaments Pārbaudes
lietu ierosināšanas, izskatīšanas un pabeigšanas kārtību nosaka reglaments,
kuru apstiprina tiesībsargs. |
102. |
Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs D. Šēnbergs Izslēgt likumprojekta 25. pantu. |
Neatbalstīt |
26. pants. Pārbaudes lietu reglaments Pārbaudes lietu ierosināšanas, izskatīšanas un pabeigšanas kārtību nosaka
reglaments, kuru apstiprina tiesībsargs. |
Pārejas noteikumi 1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Likums par Valsts cilvēktiesību
biroju (Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1997, 1. Nr.). 2. Tiesībsarga birojs ir Valsts Cilvēktiesību biroja tiesību un
saistību pārņēmējs. 3. Valsts cilvēktiesību biroja direktors pilda savas funkcijas līdz
Tiesībsarga apstiprināšanai amatā. |
Pārejas noteikumi 1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Likums par Valsts cilvēktiesību
biroju (Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 1. nr.). 2. Tiesībsarga birojs ir Valsts cilvēktiesību biroja tiesību un
saistību pārņēmējs. 3. Valsts cilvēktiesību biroja direktors pilda tiesībsarga funkcijas līdz
tiesībsarga apstiprināšanai amatā. |
103. 104. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Papildināt likumprojektu ar jaunu 4.pārejas noteikumu šādā redakcijā: 4. Iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus, kuri iesniegti Valsts
cilvēktiesību birojam līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai un pēc kuriem
uzsāktas pārbaudes, pabeidz izskatīt saskaņā ar tiem normatīvajiem aktiem,
kas bija spēkā to iesniegšanas dienā. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Papildināt likumprojektu ar jaunu 5.pārejas noteikumu šādā redakcijā: 5. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.janvārim izstrādā un iesniedz
Saeimai likumprojektus par nepieciešamajiem grozījumiem citos likumos. |
Atbalstīt Atbalstīt |
Pārejas
noteikumi 1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Likums par Valsts cilvēktiesību
biroju (Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 1. nr.). 2. Tiesībsarga
birojs ir Valsts cilvēktiesību biroja tiesību un saistību pārņēmējs. 3. Valsts cilvēktiesību
biroja direktors pilda tiesībsarga funkcijas līdz tiesībsarga apstiprināšanai
amatā. 4.
Iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus, kuri iesniegti Valsts cilvēktiesību
birojam līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai un pēc kuriem uzsāktas
pārbaudes, pabeidz izskatīt saskaņā ar tiem normatīvajiem aktiem, kas bija
spēkā to iesniegšanas dienā. 5.
Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.janvārim izstrādā un iesniedz Saeimai
likumprojektus par nepieciešamajiem grozījumiem citos likumos. |
|
|
105. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Papildināt likumprojektu ar informatīvu atsauci uz ES direktīvām šādā
redakcijā: Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no: 1) Padomes 1976.gada 9.februāra direktīvas 76/207/EEK par tāda principa īstenošanu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz darba, profesionālās izglītības un izaugsmes iespējām un darba apstākļiem; 2) Padomes 2000.gada 29.jūnija direktīvas 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības; 3) Padomes 2000.gada 27.novembra direktīvas 2000/78/EK, ar ko nosaka kopēju sistēmu vienlīdzīgai attieksmei pret nodarbinātību un profesiju; 4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra direktīvas 2002/73/EK, ar kuru groza Padomes direktīvu 76/207/EEK par tāda principa īstenošanu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz darba, profesionālās izglītības un izaugsmes iespējām un darba apstākļiem; 5) Padomes 2004.gada 13.decembra direktīvas 2004/113/EK, ar kuru īsteno principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm, attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu. |
Atbalstīt |
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no: 1) Padomes 1976.gada 9.februāra direktīvas 76/207/EEK par tāda principa īstenošanu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz darba, profesionālās izglītības un izaugsmes iespējām un darba apstākļiem; 2) Padomes 2000.gada 29.jūnija direktīvas 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības; 3) Padomes 2000.gada 27.novembra direktīvas 2000/78/EK, ar ko nosaka kopēju sistēmu vienlīdzīgai attieksmei pret nodarbinātību un profesiju; 4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra direktīvas 2002/73/EK, ar kuru groza Padomes direktīvu 76/207/EEK par tāda principa īstenošanu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz darba, profesionālās izglītības un izaugsmes iespējām un darba apstākļiem; 5) Padomes 2004.gada 13.decembra direktīvas 2004/113/EK, ar kuru īsteno principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm, attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu. |
|
|
106. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Papildināt likumprojektu ar norādi uz tā spēkā stāšanos šādā redakcijā: Likums stājas spēkā 2007.gada 1. janvārī. |
Atbalstīt |
Likums stājas
spēkā 2007.gada 1. janvārī. |
[e1]Ja nav norādes par iespējamību kaut ko risināt, tad birojs vienkārši uzkārsies, jo viņu kompetencē ir gandrīz viss. Tikai šaubos par formulējumu personas norādīto jautājumu.
[e2]Ja nav norādes par iespējamību kaut ko risināt, tad birojs vienkārši uzkārsies, jo viņu kompetencē ir gandrīz viss. Tikai šaubos par formulējumu personas norādīto jautājumu.