Likumprojekts
Rīgas Doma likums
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis
ir noteikt Rīgas Doma juridisko piederību, funkcionālo izmantošanu, kā arī tā
apsaimniekošanas un finansēšanas kārtību.
2.pants. Rīgas Doma statuss un
juridiskā piederība
(1) Rīgas Doms ar tajā esošiem valsts aizsargājamo kultūras
pieminekļu sarakstā iekļautiem Rīgas Doma mākslas pieminekļiem (turpmāk Rīgas Doms) ir valsts nozīmes kultūras
piemineklis, Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas
Arhibīskapa katedrāle, kurā pastāvīgi darbojas Rīgas Doma evaņģēliski
luteriskā draudze (turpmāk Doma draudze).
(2) Latvijas Republika
atzīst Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas īpašumtiesības uz tās
vēsturisko īpašumu Rīgas Domu un tam piesaistīto zemesgabalu, izņemot Rīgas
vēstures un kuģniecības muzeja ēku un tai piesaistīto zemesgabalu.
3.pants. Rīgas Doma funkcionālā
izmantošana
(1) Rīgas Domu izmanto:
1) par Arhibīskapa katedrāli
un Doma draudzes dievnamu;
2) valstij un Rīgas pilsētai
nozīmīgiem pasākumiem;
3) koncertiem, reliģiska un
garīga rakstura pasākumiem;
4) par starptautisku
kultūras tūrisma objektu.
(2) Rīgas Domu izmanto citiem
šajā likumā nenoteiktiem mērķiem, par to vienojoties ar Latvijas Evaņģēliski
luterisko baznīcu.
4.pants. Rīgas Doma aizsardzība
(1) Latvijas Evaņģēliski
luteriskā baznīca kopīgi ar valsti un Rīgas pilsētu veic nepieciešamos
pasākumus, lai nodrošinātu Rīgas Doma saglabāšanu un aizsardzību.
(2) Atpūtas
un izklaides vietu ierīkošana, kā arī publisku pasākumu rīkošana aizsardzības
zonā ap Rīgas Domu ir veicama normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un
saskaņojama ar Latvijas Evaņģēliski luterisko baznīcu.
5.pants. Rīgas Doma apsaimniekotājs
(1) Rīgas Doma apsaimniekotājs ir Latvijas Evaņģēliski
luteriskā baznīca.
(2) Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca veic
Rīgas Doma, tam piesaistītā zemesgabala, telpu inventāra, tehniskā aprīkojuma,
kā arī baznīcas interjera saglabāšanu un apkopi.
6.pants. Rīgas Doma pārvalde
(1) Rīgas Domam ir atsevišķa Latvijas Evaņģēliski
luteriskās baznīcas izveidota pārvaldes institūcija, kas pārvalda kustamo un
nekustamo mantu, kā arī finanšu līdzekļus. Pārvaldes institūciju un tās darbību
nosaka Latvijas
Evaņģēliski luteriskā baznīca.
(2) Rīgas Doma pārvaldes institūcijai ir tiesības
veikt saimniecisko darbību, kas saistīta ar Rīgas Doma apsaimniekošanas un
uzturēšanas funkciju nodrošināšanu.
(3) Rīgas Doma
pārvaldes institūcijas saimnieciskajā darbībā gūtie ienākumi, kas saistīti
ar Rīgas Doma pārvaldīšanu, kā arī citi šajā likumā atļautie ienākumi
izlietojami tikai Rīgas Doma uzturēšanas un apsaimniekošanas izmaksu segšanai.
(4) Rīgas Doma pārvaldes
institūcija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz pārskatu valstij par
valsts budžeta līdzekļu izlietojumu paredzētajiem mērķiem.
7.pants. Rīgas Doma finansēšana
(1) Rīgas Doma finanšu līdzekļus veido:
1) līdzekļi, ko Rīgas Doma pārvaldes institūcija
gūst no saimnieciskās darbības;
2) dāvinājumi (ziedojumi) naudas līdzekļu un
mantiskā veidā, arī ārvalstu fizisko un juridisko personu dāvinājumi
(ziedojumi);
3) valsts piešķirtie līdzekļi;
4) citi ieņēmumi.
(2) Restaurācijai
un kapitālajam remontam līdzekļus piešķir no valsts budžeta saskaņā ar likumu
par valsts budžetu kārtējam gadam.
(3) Valsts
un Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca finansē Rīgas Doma uzturēšanas un
ekspluatācijas izdevumus līdzīgās daļās saskaņā ar Latvijas Evaņģēliski
luteriskās baznīcas iesniegto Rīgas Doma uzturēšanai un ekspluatācijai
nepieciešamā finansējuma aprēķinu kārtējam gadam.
(4) Rīgas
pilsēta var piedalīties Rīgas Doma finansēšanā, piešķirot līdzekļus kapitālajam
remontam, restaurācijai, uzturēšanai un ekspluatācijai.
(5) Rīgas
Doms bez atlīdzības izmantojams valstij un Rīgas pilsētai nozīmīgiem
pasākumiem.
8.pants. Rīgas Doma padome
(1) Rīgas Doma padome ir izveidota, lai uzraudzītu Rīgas Doma izpētes,
kapitālā remonta un restaurācijas darbu gaitu un finansējuma izlietojumu.
(2) Rīgas Doma padomes sastāvā ir Latvijas Evaņģēliski luteriskās
baznīcas, Kultūras ministrijas, Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas,
Tieslietu ministrijas un Rīgas domes pārstāvis. Padomes nolikumu apstiprina
Ministru kabinets.
(3) Padomes
locekļi par piedalīšanos padomes darbā atalgojumu nesaņem.
(4) Rīgas Doma padome:
1) izvērtē Rīgas Doma izpētes, kapitālā remonta un
restaurācijas darbu programmu, sagatavo priekšlikumus par valsts finansējuma
apjomu kārtējam gadam un iesniedz tos Kultūras ministrijā;
2) izskata pārskatus par Rīgas Doma izpētes,
kapitālā remonta un restaurācijas darbu izpildes gaitu un valsts budžeta
līdzekļu izlietojumu un sniedz par tiem atzinumus.
1. Latvijas Evaņģēliski
luteriskā baznīca mēneša laikā pēc likuma spēkā stāšanās pārņem īpašumā Rīgas
Domu no iepriekšējā apsaimniekotāja Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja,
sastādot pieņemšanasnodošanas aktu.
2. Tehniskos un
tehnoloģiskos aprīkojumus, kas Rīgas Domam ir kopīgi ar Rīgas vēstures un
kuģniecības muzeju, apsaimnieko, pamatojoties uz savstarpējiem līgumiem, kas
noslēgti sešu mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās un kuros noteikta
katras puses proporcionālā dalība.
3. Triju mēnešu laikā pēc šā
likuma spēkā stāšanās Ministru kabinets apstiprina Rīgas Doma padomes sastāvu
un nolikumu.
Kultūras ministre
Normatīvā akta projekta
Rīgas Doma likums
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Rīgas Doms ir Latvijas evaņģēliski luteriskās Baznīcas Arhibīskapa katedrāle, izcils valsts nozīmes 13.-20.gs. kultūras piemineklis (valsts aizsardzības Nr.6537). Rīgas Doms pilda arī muzeja funkcijas, tā ir koncertzāle, valstij nozīmīgu pasākumu organizēšanas vieta. Rīgas Doms ir valsts prestiža objekts. 1992.gada LR AP lēmuma Par Latvijas Republikas likuma Par īpašumu
atdošanu reliģiskām organizācijām spēkā stāšanās kārtību 3.punkts nosaka,
ka likums Par īpašumu atdošanu reliģiskām organizācijām neattiecas uz
valstij īpaši nozīmīgo kultūras pieminekli Rīgas Domu, kura statuss
jānosaka ar īpašu likumu. Pēc
koncepcijas Konceptuāli priekšlikumi likumprojekta izstrādei par Rīgas Domu
apstiprināšanas 2002.gada 20.septembrī tika veikta valsts un LELB interešu
saskaņošana. Uz
1940.gadu viss Rīgas Doma ansamblis ir baznīcas īpašums, no 1998.gada
zemesgabali Nr. 46; 47 un 48 (2399 m²) ar uz tām atrodošajām ēkām, kurās
atrodas Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs ir valsts īpašums. Zemesgabals
Nr.46 (1371 m²) (Rīgas Doma dārzs) ir baznīcas īpašumā. Zemesgabals Nr. 50,
uz kura atrodas Doma baznīcas ēka (3182 m²) saskaņā ar likumprojektu ir
ierakstāma zemesgrāmatā uz Latvijas evanģeliski luteriskās baznīcas vārda. |
|
Rīgas Doma likumprojekts izstrādāts lai atrisinātu Rīgas Doma juridiskās
piederības un apsaimniekošanas jautājumus. Likumprojektā atrunāta Rīgas Doma
izmantošanas un ekspluatācijas kārtība, finansējums, valsts un Latvijas
evaņģēliski luteriskās Baznīcas savstarpējās attiecības Rīgas Doma
izmantošanā, apsaimniekošanā un uzturēšanā. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Ietekme
attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem (tūkst.latu)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kādi
normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus nepieciešams izstrādāt Rīgas Doma konsultatīvās padomes
nolikumu, kuru apstiprina LR Ministru kabineta. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram,
Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu, publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||
Latvijas
evaņģēliski luteriskā Baznīca. |
||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta normatīvā akta projekta virzību. Normatīvā akta projektā
iestrādāts Latvijas evaņģēliski luteriskā Baznīcas ierosinātais: 1.)
paredzēts
finansējuma variants (1.) kad ekspluatācijas un uzturēšanas izdevumus valsts
un LELB finansē līdzīgās daļās; 2.)
Rīgas
Domam paredzēts iespējamais pašvaldības finansiālais atbalsts; 3.)
paredzēts,
ka atpūtas, izklaides vietu ierīkošana un publisku pasākumu rīkošana
aizsardzības zonā ap Rīgas Domu ir veicama saskaņojot ar LELB; 4.)
paredzēts,
ka Rīgas Doma izmantošana mērķiem, kas nav uzskaitīti normatīvā akta tekstā,
veicama īpaši vienojoties ar LELB. |
|
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti. |
<
/tr>
|
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem nav veiktas. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
2.Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|
|
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Normatīvā akta projekts neierobežo indivīda tiesības. |
|
Kultūras ministre |
Valsts sekretārs |
Juridiskais dienests |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
H.Demakova |
D.Pavļuts |
D.Āboliņa |
I.Bērziņa |
D.Āboliņa |
____.07.2004. |
____.07.2004. |
____.07.2004. |
____.07.2004. |
____.07.2004. |
01.08.2004.
11:36
813
D.Āboliņa,
7078126,
Daina.Aboliņa@km.gov.lv