Likumprojekts
Invalīdu biedrību uzņēmumi, kuriem nepiemēro likumā
"Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām"
noteiktās iepirkuma procedūras
Saskaņā ar likuma "Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām" 4.panta pirmās daļas 19.punktu pasūtītājs nepiemēro likumā "Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām" noteiktās iepirkuma procedūras, ja iepirkuma paredzamā vērtība nepārsniedz 10000 latu un preces vai pakalpojumus iepērk no šādiem invalīdu biedrību uzņēmumiem:
1) bezpeļņas organizācija Latvijas Nedzirdīgo savienības sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Zīmju valodas centrs";
2) bezpeļņas organizācija sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Neredzīgo biedrības rehabilitācijas centrs";
3) bezpeļņas organizācija sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LNS Komunikāciju centrs";
4) Latvijas Neredzīgo biedrības bezpeļņas organizācija sabiedrība ar ierobežotu atbildību informācijas dienests "Brailinform";
5) Latvijas Neredzīgo biedrības sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Daugavpils uzņēmums";
6) Latvijas Neredzīgo biedrības sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LNB Jugla";
7) Latvijas Nedzirdīgo savienības bezpeļņas organizācija "Surdotehnikas palīdzības centrs";
8) Latvijas Nedzirdīgo savienības Daugavpils mācību un ražošanas uzņēmums "Dana";
9) Latvijas Nedzirdīgo savienības Rīgas mācību un ražošanas uzņēmums "Auseklis";
10) sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Neredzīgo biedrības Liepājas uzņēmums";
11) sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas psihoneiroloģisko slimnieku rehabilitācija";
12) sabiedrība ar ierobežotu atbildību bezpeļņas organizācija "Maltas Ordeņa palīdzības dienests";
13) sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Neredzīgo biedrības Cēsu mācību un ražošanas uzņēmums".
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta Invalīdu biedrību uzņēmumu, kuriem nepiemēro likumā Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām noteiktās iepirkuma procedū
ras, saraksts
Anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām 4.panta 19.punkts nosaka, ka likums nav piemērojams preču un pakalpojumu iepirkumam no invalīdu biedrību uzņēmumiem, ja šie uzņēmumi ir iekļauti Ministru kabineta iesniegtajā un Saeimas apstiprinātajā sarakstā un iepirkuma paredzamā vērtība nepārsniedz 10 000 latu. Šīs normas mērķis ir noteikt priekšrocības valsts un pašvaldību iepirkuma tiesību saņemšanā invalīdu biedrību uzņēmumiem, lai veicinātu šo uzņēmumu saimniecisko darbību un invalīdu nodarbinātību. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Sakarā ar to, ka jēdziens invalīdu biedrību uzņēmums normatīvajos aktos nav definēts, sarakstā ir iekļauti gan invalīdu biedrību dibināti uzņēmumi, gan sabiedrisko organizāciju dibināti uzņēmumi. Invalīdu biedrību uzņēmumu saraksts sastādīts pamatojoties uz iesniegtajiem sabiedrisko organizāciju un uzņēmumu lūgumiem un Latvijas Nedzirdīgo savienības un Latvijas Neredzīgo biedrības sniegtās informācijas par norādīto biedrību uzņēmumiem, nodarbināto invalīdu skaitu tajos un iespējām veikt preču un pakalpojumu piegādi. Likumprojekta 1.panta 1.-10. un 13.punktā ir iekļauti invalīdu biedrību - Latvijas Nedzirdīgo savienības un Latvijas Neredzīgo biedrības dibinātie uzņēmumi. Likumprojekta 1.panta 12. punktā ir iekļauts sabiedriskās organizācijas Maltas Ordenis dibinātais uzņēmums. Likumprojekta 1.panta 11.punktā ir iekļauta SIA Rīgas psihoneiroloģisko slimnieku rehabilitācija kas sabiedriskās organizācijas Maltas Ordenis ietvaros nodarbina invalīdus. Jāatzīmē, ka 11.punktā norādītā SIA ir privatizētais Labklājības ministrijas pārziņā bijušais valsts uzņēmums Rīgas republikāniskās psihoneiroloģiskās slimnī cas ārstniecības ražošanas darbnīcas, kuram privatizācijas noteikumos bija iekļauta norma nodarbināt invalīdus. Minēto uzņēmumu nav dibinājusi sabiedriskā organizācija, tāpēc likumprojektam tiek pievienoti dokumenti, kas apliecina, ka šobrīd tas ir sabiedriskās organizācijas Maltas Ordenis īpašums.Saraksts varētu tikt pārskatīts, kad pamatojoties uz konsolidēto Eiropas Savienības direktīvu publisko iepirkumu jomā, kuru Latvijai jāpārņem 21 mēneša laikā pēc iestāšanās Eiropas Savienībā, tiks veikti grozījumi likumā Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām. Likumprojekta īstenošanai papildus valsts budžeta līdzekļi nav nepieciešami. |
3. Cita informācija |
Informācija par iespējamajām preču un pakalpojumu piegādēm ( pēc nevalstisko organizāciju sniegtās informācijai): Nedzirdīgo savienības uzņēmumi: 1. Latvijas Nedzirdīgo savienības Daugavpils mācību un ražošanas uzņēmums Dana. Iespējamā preču piegāde - gultas veļa, darba apģērbi, virsdrēbes, apakšveļa. 2. Latvijas Nedzirdīgo savienības Rīgas mācību un ražošanas uzņēmums Auseklis vieglās rūpniecības preces. 3. Bezpeļņas organizācija sabiedrība ar ierobežotu atbildību LNS Komunikāciju centrs surdotulku pakalpojumi. 4. Bezpeļņas organizācija Latvijas Nedzirdīgo savienības sabiedrība ar ierobežotu atbildību Zīmju valodas centrs zīmju valodas apmācība. 5. Latvijas Nedzirdīgo savienības bezpeļņas organizācija Surdotehnikas palīdzības centrs dzirdes invalīdu nodrošināšana ar tehniskajiem palīglīdzekļiem. Neredzīgo biedrības uzņēmum i:6. SIA Latvijas Neredzīgo biedrības Cēsu mācību un ražošanas uzņēmums konservu kārbas, kārbu un burku vāki, metāla izstrādāju (atkritumu urnas, karogu kātu turētāji, žogi), tehniskie palīglīdzekļi redzes invalīdiem (orientācijas spieķi, mērinstrume nti).7. Latvijas Neredzīgo biedrības sabiedrība ar ierobežotu atbildību LNB Jugla sukas un otas ar koka vai plastmasas pamatni un dabīgiem vai sintētiskiem sariem, kartonāžas izstrādājumi, izstrādājumi no koka (sniega lāpstas, karoga kāti, slotu kāti), kokapstrādes darbi. 8. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību Neredzīgo biedrības Liepājas uzņēmums pakešu logi no līmēta koka, iekšdurvis un ārdurvis, kāpnes, mēbeles un iekārtas pēc pasūtījuma, kokmateriālu žāvēšana. 9. Latvijas Neredzīgo biedrības bezpeļņas organizācija SIA informācijas dienests Brailinform poligrāfijas un reklāmas pakalpojumi, suvenīru izgatavošana, izdevumu Braila rakstā izgatavošana, dokumentu šūšana, vāku zeltīšana. 10. Latvijas Neredzīgo biedrības sabiedrība ar ierobežotu atbildību Daugavpils uzņēmums kokmateriālu sagatavošana, tekstilizstrādāju, detaļu un piederumu ražošana automobiļiem un to dzinējiem. 11. Bezpeļņas organizācija sabiedrība ar ierobežotu atbildību Latvijas Neredzīgo biedrības rehabilitācijas centrs redzes invalīdu sociālā un profesionālā rehabilitācija, preses izdevumu iespiešana Braila rakstā, tehnisko palīglīdzekļu izgatavošana redzes invalīdiem, redzes invalīdu aprūpē iesaistīto speciālistu apmācība. Maltas Ordeņa ietvaros iespējamās piegādes gultas veļa, medicīniskā uniforma, daudzu veidu matrači, spilveni, kārbiņas un mapītes no kartona. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav tieðas ietekmes |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts var samazināt uzņēmēju brīvu konkurenci. Ņemot vērā ierobežotu uzņēmumu skaitu, tajos strādājošo skaitu, iespējamo preču un pakalpojumu piegādes iespējas un to, ka iepirkuma paredzamā vērtība nepārsniedz 10 000 latus, ietekme būs minimāla. Ir jāņem vērā, ka likuma Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām 4.panta 19.punkts dod valsts vai pašvaldību pasūtītājam tiesības, bet neuzliek pienākumu izvēlēties invalīdu biedrību piedāvātās preces un pakalpojumus. Līdz ar to, pasūtītājam nebūs izdevīgi slēgt līgumu ar invalīdu biedrību uzņēmumiem, ja citu piegādātāju piedāvājums būs labāks cenas vai kvalitātes ziņā |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts veicinās nevalstisko organizāciju uzņēmumu saimniecisko darbību un invalīdu nodarbinātību |
4. Ietekme uz vidi |
Nav tieðas ietekmes |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
3. Finansiālā ietekme |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
Nav tieðas ietekmes |
6. Cita informācija |
- |
- |
- |
- |
- |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jā izdod un vai ir sagatavoti to projekti.Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Normatīvie akti papildus nav jāizdod |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1 . Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts tiek izdots pamatojoties uz likuma Par iepirkumiem valsts vai pašvaldību vajadzībām 4.panta pirmās daļas 19.punktu. Minētajam likumam jābūt saskaņotam ar Eiropas Direktīvu prasībām. Direktīvas 92/50/EEC un 93/36/EEC neparedz šādus izņēmumus, tāpēc, pēc Finanšu ministrijas viedokļa, tas ir pieļaujams tikai gadījumos, kad iepirkuma paredzamā līgumcena ir daudz zemāka par līgumcenu robežām, kas ir minētas attiecīgajās direktīvās un kā to paredz likums Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām.Pēc Iepirkumu uzraudzības biroja sniegtās informācijas, 2004.gada 4.februārī tika pieņemta konsolidētā ES direktīva publisko iepirkumu jomā, kura dalībvalstīm jāpārņem 21 mēneša laikā pēc iestāšanās ES. Šīs direktīvas 19.pants nosaka, ka dalībvalstis var rezervēt tiesības piedalīties valsts līgumu piešķiršanas procedūrās (rezervēt daļu no līgumiem) nodarbinātības programmu ietvaros, kur galvenokārt (vairāk kā puse) tiek nodarbināti invalīdi, kuri dabisku trūkumu vai slimības nopietnības dēļ nespēj strādāt normālos apstākļos.Pēc Iepirkumu uzraudzības biroja viedokļa, 21 mēneša laikā tiks veikti grozījumi likumā Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām, kuru rezultātā būs veicami grozījumi arī šajā likumā. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts š o jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
- |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Tika pieprasīta informācija no invalīdu biedrībām: Latvijas Invalīdu biedrības, Latvijas Nedzirdīgo savienības, Latvijas Neredzīgo biedrības un sabiedriskajām organizācijām: Maltas Ordeņa, Republikāniskās savienības Černobiļa, Latvijas Sieviešu invalīdu asociācijas ASPAZIJA |
2. Kâda ir ðo nevalstisko organizâciju pozîcija (atbalsta, iestrâdâti tâs iesniegtie priekðlikumi, mainîts formulçjums to interesçs, neatbalsta) |
Likumprojektā tika iekļauti visi minēto nevalstisko organizāciju ieteiktie uzņēmumi |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Kon sultācijas nav notikušas |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildei jaunu institūciju dibināšana un esošo funkciju paplašināšana nav nepieciešama |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Informācija tiks publicēta Latvijas Vēstnesī un Sociālās palīdzības fonda informatīvajā izdevumā Sociālās palīdzības vēstis, kā arī ievietota Labklājības ministrijas mājas lapā. Normatīvā akta izpildi nodrošinās valsts aģentūra Tehnisko palīglīdzekļu centrs |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Atbilstoši līdzšinējai kārtībai juridiska persona varēs aizstāvēt savas tiesības Iepirkumu uzraudzības birojā. Indivīdu tiesības projekts neskar. |
4. Cita informācija |
- |
Labklājības ministre D.Staķe
26.05.2004. 15:05
1436
J.Strebkovs, 7021674
Labklājības ministre |
Valsts se kretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
D.Staķe |
B.Paðevica |
Z.Uzuliņa |
M.Badovskis |
J.Strebkovs |