2004.gada 17.augustā Noteikumi Nr.711
Rīgā (prot. Nr.48 5.§)
Grozījumi Elektronisko dokumentu likumā
Izdoti Latvijas Republikas
Satversmes 81.panta kārtībā
Izdar
īt Elektronisko dokumentu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2004, 75.nr.) šādus grozījumus:1. 3.pantā:
papildināt otro daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Puses var rakstveidā vienoties, ka elektroniskais dokuments uzskatāms par pašrocīgi parakstītu, ja tam ir elektroniskais paraksts.";
papildināt trešo un piekto daļu aiz vārdiem "laika zīmogs" ar vārdiem "vai elektroniskais paraksts, ja puses rakstveidā vienojušās par elektroniskā dokumenta parakstīšanu ar elektronisko parakstu".
2. Papildināt 5.panta otro daļu aiz vārdiem "laika zīmogu" ar vārdiem "vai elektronisko parakstu, ja puses rakstveidā vienojušās par elektroniskā dokumenta parakstīšanu ar elektronisko parakstu".
3. Izslēgt 14.panta piektajā daļā vārdus "un apdrošināšanas atlīdzības aprēķināšanas kārtību".
4. Papildināt likumu ar 14.1 pantu šādā redakcijā:
"14.1 pants.
Tehniskās un organizatoriskās prasībasMinistru kabinets nosaka tehniskās un organizatoriskās prasības, kādām atbilst kvalificēts sertifikāts, uzticams sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs, droši elektroniskā paraksta radīšanas līdzekļi, kā arī kārtību, kādā veicama droša elektroniskā paraksta verificēšana."
5. Aizstāt 26.panta 5.punktā vārdu "akreditēts" ar vārdu "reģistrēts".
6. Aizstāt vārdus "Pārejas noteikums" ar vārdiem "Pārejas noteikumi".
7. Papildināt pārejas noteikumus ar 2.punktu šādā redakcijā:
"2. Ministru kabinets līdz 2005.gada 1.janvārim izdod šā likuma 14.1 pantā paredzētos noteikumus.
"
Ministru prezidenta vietā
ekonomikas ministrs J.Lujāns
Tieslietu ministre V.Muižniece
Ministru kabineta noteikumu projekta
Grozījumi Elektronisko dokumentu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1.Pašreizējās situā cijas raksturojums
|
1. 2004.gada 1.janvārī spēkā stājās Elektronisko dokumentu likums, kura 3.panta piektā daļa nosaka, ka elektronisko dokumentu apritē starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un juridiskajām personām elektroniskais dokuments uzskatāms par parakstītu, ja tam ir drošs elektroniskais paraksts un laika zīmogs. Savukārt, drošs elektroniskais paraksts ir tāds, kurš apliecināts ar kvalificētu sertifikātu un kuru atbilstoši šim likumam var izsniegt tikai uzticams sertifikācija s pakalpojuma sniedzējs.Ievērojot, ka šobrīd valstī vēl nav neviena uzticama sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja, elektroniskie dokumenti, ar kuriem šobrīd apmainās valsts iestādes, netiek apliecināti ar drošu elektronisko parakstu, līdz ar to tiem nav juridiska spēka un tos nav iespējams izmantot juridisku jautājumu risināšanai. Tādējādi likuma mērķis vienkāršot dokumentu apriti un panākt elektronisko dokumentu juridisko atzīšanu netiek sasniegts. Turklāt Elektronisko dokumentu likuma 3.panta otrā daļa paredz, ka elektroniskais dokuments uzskatāms par pašrocīgi parakstītu, ja tam ir drošs elektroniskais paraksts. Tas nozīmē, ka arī privātpersonām, slēdzot savā starpā darījumus vai kā citādi risinot juridiskos jautājumus, jāizmanto tikai droši elektron iskie paraksti. Tas neatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 13.decembra direktīvai 1999/93/EC par Kopienas elektronisko parakstu sistēmu, saskaņā ar kuru elektroniskajam parakstam nevar liegt juridisko atzīšanu tikai tāpēc, ka tas nav apliecināts ar kvalificētu sertifikātu, ko izsniedzis akreditēts (uzticams Elektronisko dokumentu likuma izpratnē) sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs.2. Lai nodrošinātu elektroniskā paraksta izmantošanu atbilstoši Eiropas Savienības noteiktajām prasībām vienotas standartizācijas jomā ir nepieciešams noteikt tehniskās un organizatoriskās prasības kvalificētiem sertifikātiem, sertifikācijas pakalpojumu sniedzējiem, droša elektroniskā paraksta radīšanas līdzekļiem un droša elektroniskā paraksta verificēšanai. 3. Att iecībā uz uzticamo sertifikācijas pakalpojumu sniedzēju apdrošināšanu, lai saskaņā ar Elektronisko dokumentu likuma prasībām uzticamais sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs varētu apdrošināt savu civiltiesisko atbildību, Ministru kabinets 2004.gada 6.janvārī ir pieņēmis noteikumus Nr.2 Noteikumi par uzticama sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja civiltiesiskās atbildības minimālo apdrošināšanas summu, jo izsniegt drošus elektroniskos parakstus ir tiesīgs vienīgi uzticams sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs, kurš ir apdrošinājis savu darbību. Tā kā Ministru kabineta noteikumos nebija iespējams iestrādāt konkrētu formulu vai mehānismu apdrošināšanas atlīdzības aprēķināšanai, tad saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 6.janvāra (protokols Nr.1 3.§) lēmumu Tieslietu ministrijai ir jāiesniedz likumprojekts, kas grozītu Elektronisko dokumentu likuma 14.panta piekto daļu, precizējot Ministru kabineta dotā pilnvarojuma apjomu.4. Pēc 2004.gada 1.maija saistībā ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā saskaņā ar Eiropas Savienības direktīvas Nr. 1999/93/EC Par Kopienas pamatnostādnēm elektroniskā paraksta jomā 4.pantu ir aizliegts ierobežot citas Eiropas Savienības dalībvalsts sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja darbību un sertifikācijas pakalpojumu sniegšanu L atvijā, izvirzot Elektronisko dokumentu likuma 26.panta 5.punktā prasību, ka ārvalstī izsniegtam kvalificētam sertifikātam ir šajā likumā noteiktais juridiskais statuss un tiesiskās sekas, ja sertifikāta statusu un ar sertifikāta saistītos elektroniskā paraksta pārbaudes datus var pārbaudīt, atrodoties Latvijā, un to izsniedzis Eiropas Savienības dalībvalstī akreditēts sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs vai to garantē Eiropas Savienības dalībvalstī akreditēts sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs. Saskaņā ar minētās direktīvas 3.1.pantu sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja akreditācija ir brīvprātīga un tādējādi akreditācija nevar būt par nosacījumu, pēc kura tiek noteikts Eiropas Savienības dalībvalstī izsniegta kvalificētā sertifikāta statuss Latvijā. |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Lai steidzami risinātu anotācijas 1.nodaļas 1.punktā minētās problēmas un tādējādi arī iedzīvinātu, radot Eiropas Savienībā noteiktos nepieciešamos priekšnosacījumus, elektronisko dokumentu apritei, Elektronisko dokumentu likuma grozījumi ir jāpieņem Latvijas Republikas Satversmes 81.panta kārtībā. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Projekts ðo jomu neskar. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Projekts paredz vienkāršot dokumentu apriti un panākt elektronisko dokumentu juridisko atzīšanu, dodot iespēju pusēm vienoties par citu elektronisko dokumenta parakstīšanas metodi. |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Projekts ðo jomu neskar. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Projekts ðo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija Nav |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
|
(tū kst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
projekts ðo jomu neskar
|
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar
|
projekts ðo jomu neskar |
projekts ðo jomu neskar |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
__________ |
|||||||||
6. Cita informācija
|
Nav
|
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.
|
Ministru kabinetam līdz 2005.gada 1.janvārim ir jāizdod tehniskās un organizatoriskās prasības kvalificētam sertifikātam, uzticamam sertifikācijas pakalpojumu sniedzējam, droša elektroniskā paraksta radīšanas līdzekļiem, droša elektroniskā paraksta verificēšanai. Minētais normatīvā akta projekts tiks izstrādāts līdz 2004.gada septembrim. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Projekts atbilst 1999.gada 13.decembra Eiropas Parlamenta un Eiropas Padomes direktīvai Nr. 1999/93/EC par Kopienas pamatnostādnēm elektroniskā paraksta jomā. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Projekts ðo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Projekts ðo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
1999.gada 13.decembra Eiropas Parlamenta un Eiropas Padomes direktīvai Nr. 1999/93/EC par Kopienas pamatnostādnēm elektroniskā paraksta jomā. (Official Journal of the European Communities 19.1.2000 L 13/12) |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
1. un 2.punkts |
Direktīvas 1999/93/EC Preambulas 16.punkts. |
atbilst |
|
|||||||
3.punkts |
Direktīvas 1999/93/EC I, II, III un IV.pielikums. |
atbilst |
||||||||
5.punkts |
Direktī vas 1999/93/EC 3.panta 1.punkts un 4.pants. |
atbilst |
||||||||
|
||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ar nevalstiskām organizācijām nav notikušas. |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
______ |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskā s domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Projekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Komunikācijas plāns nav izstrādāts. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo
|
Indivīds lēmumus varēs pārsūdzēt likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministre V.Muižniece
Tieslietu ministre |
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona Datu valsts inspekcijas direktora p.i. |
|
||||
V.Muiţniece |
M.Bičevskis |
K.Jarinovska |
L.Sparāne |
I.Tīss |
A.Ozere,
Datu valsts inspekcijas,
Sertifikācijas pakalpojumu sniedzēju
akreditācijas daļas vadītāja,
Tālr. 7223131,
Fax. 7223556,
e-pasts: anete.ozere@dvi.gov.lv
06.08.2004. 10.00 1200