Rīgā
2004.gada 02.septembrī
Nr.9/9-
Saeimas Prezidijam
Sociālo un darba lietu komisija 2.septembra komisijas sēdē izskatīja Ministru kabineta iesniegtos likumprojektus Grozījumi Darba aizsardzības likumā (reģ.nr.876) un Grozījumi Darba aizsardzības likumā (reģ.nr.884) un nolēma, saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 85.panta otrās daļas 1.punktu apvienot šos likumprojektus, iesniedzot izskatīšanai pirmajā lasījumā alternatīvu likumprojektu.
Lūdzam iekļaut nākamās kārtējās Saeimas sēdes darba kārtībā alternatīvo likumprojektu Grozījumi Darba aizsardzības likumā izskatīšanai 1.lasījumā.
Pielikumā:
1) Sociālo un darba lietu komisijas izstrādātais alternatīvais likumprojekts Grozījumi Darba aizsardzības likumā uz 1 lapas;
2) Anotācija Sociālo un darba lietu komisijas izstrādātajam alternatīvajam likumprojektam Grozījumi Darba aizsardzības likumā uz 6 lapām.
Cieņā,
priekšsēdētāja J.Stalidzāne
Likumprojekts
Grozījumi Darba aizsardzības likumā
Izdarīt Darba aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 15.nr.; 2004, 2.nr.) šādu grozījumus:
1. 9.pantā:
papildināt pantu ar 51 daļu šādā redakcijā:
"(51) Ministru kabinets nosaka izņēmumus, kad darba devējs, veicot šā panta piektajā daļā minēto komercdarbību, var neiesaistīt kompetentu institūciju.";
papildināt sesto daļu ar vārdiem "kā arī kārtību, kādā tiek novērtēta viņu kompetence".
2. Papildināt 25.pantu ar 19.punktu šādā redakcijā:
"19) meža darbos."
Likumprojekta
Grozījumi Darba aizsardzības likumāANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
No 2002.gada 1.janvāra ir stājies spēkā Darba aizsardzības likums. Likums nosaka prasības darba devēju, nodarbināto un viņu pārstāvju, kā arī valsts institūciju pienākumus, tiesības un savstarpējās attiecības darba aizsardzībā. Uz likuma pamata jau ir izdoti 17 Ministru kabineta noteikumi un šobrīd ir sagatavoti vairāki noteikumu projekti, kurus paredzēts izdot uz likuma pamata, tai skaitā Ministru kabineta noteikumu projekti Noteikumi par komercdarbības veidiem, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju un šīs iesaistīšanas kārtību un Prasības kompetentām institūcijām un kompetentajiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos.Darba aizsardzības likuma 9.panta pašreizējās redakcijas dēļ ir apgrūtināta augstākminēto noteikumu projektu izstrāde un saskaņošana. Likuma 9.panta piektā daļa nosaka tos komercdarbības veidus, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju un šīs institūcijas iesaistīšanas kārtību, bet nedod deleģējumu noteikumu projektā Noteikumi par komercdarbības veidiem, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju un šīs iesaistīšanas kārtību noteikt izņēmumus, kad darba devējs var arī neiesaistīt kompetentu institūciju.Savukārt, likuma 9.panta sestā daļa nosaka, ka Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt prasības kompetentām institūcijām un kompetentiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos. Noteikumu projekts Prasības kompetentām institūcijām un kompetentajiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos nosaka prasības kompetentām institūcijām, kompetentiem speciālistiem, kā arī to, kas šīs prasības un kādā kārtībā pārbaudīs un kontrolēs, jo nevar noteikt prasības nenosakot kontroles un uzraudzības mehānismu. Šīs nepieciešamo pārbaudes un kontroles regulējumu nevar noteikt uz esošā Darba aizsardzības likuma 9.pantā dotā deleģējuma pamata, jo tādējādi tas tiek pārkāpts, un, lai novērstu radušos problēmu, nepieciešams veikt grozījumus Darba aizsardzības likuma 9.pantā.Darba aizsardzības likuma 24.panta ceturtā daļa paredz, ka valsts pārvaldes institūcijas atbilstoši savai darbības jomai izstrādā projektus normatīvajiem aktiem, kurus izdod Ministru kabinets, bet 25.pantā, kurā dots pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus par darba aizsardzību, meža darbi nav ietverti. Meža nozarē pieaugošais nelaimes gadījumu skaits un lielais bojā gājušo īpatsvars liecina, ka ir nepieciešams ar Ministru kabineta noteikumiem noteikt darba aizsardzības prasības meža darbos. 1998.gadā nelaimes gadījumos cietuši 48 mežstrādnieki, no kuriem trīs gājuši bojā un septiņi guvuši smagas traumas, bet 2002.gadā nelaimes gadījumos cietuši 133 mežstrādnieki, no kuriem 10 gājuši bojā un 19 guvuši smagas traumas. |
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
1.Likumprojektā noteiktā Likuma redakcija nodrošinās atbilstošu juridisko pamatu Min istru kabineta noteikumu projektiem Noteikumi par komercdarbības veidiem, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju un šīs iesaistīšanas kārtību un Prasības kompetentām institūcijām un kompetentajiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos.2. Likumprojekts paredz Darba aizsardzības likuma 25.pantā Pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus par darba aizsardzību, papildināt izdodamo noteikumu sarakstu ar meža darbiem. |
3. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts veicinās administratīvo procedūru darbību. Darba aizsardzības prasības meža darbos radīs drošāku darba vidi, taču uzņēmējiem tas prasīs papildus līdzekļus. |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Samazināsies nelaimes gadījumu darbā un arodslimību risks. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
|||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
|||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
|
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
|
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
|
6. Cita informācija |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Atbilstoð i deleģējuma Darba aizsardzības likuma 9.panta piektajā un sestajā daļā, ir izstrādāti Ministru kabineta noteikumu projekti Prasības kompetentām institūcijām un kompetentajiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos un Noteikumi par komercdarbības veidiem, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju un šis iesaistīšanas kārtību.Ir sagatavots un 01.04.2004. izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē Ministru kabineta noteikumu projekts Darba aizsardzības prasības meža darbos. |
2. Cita informācij a |
Citas informācijas nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Likumprojekts precizē jau ieviestās Eiropas Kopienas direktīvas 89/391/EEC 7.panta 3.punkta un 6.panta 3.punkta (b) daļas, kā arī 14.panta 1.punkta prasības. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Projekts ðo jomu neskar |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
|
|
Projekts ðo jomu neskar. |
Projekts ðo jomu neskar. |
Projekts ðo jomu neskar. |
|
5. Cita informācija |
Projekts ðo jomu neskar. |
Projekts ðo jomu neskar. |
Projekts ðo jomu neskar. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas ar Nacionālās trīspusējās sadarbības padomi un tās ietvaros ar Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederāciju atbalsta likumprojektu. |
|
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšana nav notikusi. |
|
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta i zpilde |
||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas vai paplašināt esošo institūciju funkcijas. Likuma normu ievērošanu un izpildi nodrošinās Valsts darba inspekcija un citas normatīvajos aktos pilnvarotas institūcijas atbilstoši savai kompetencei. |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Sabiedrības informēšanai likumprojekts tiks ievietots vairākās ar darba aizsardzību saistītās interneta mājas lapās (piemēram, Labklājības ministrijas, Valsts darba inspekcijas un Eiropas darba drošības un veselības aizsardzības aģentūras nacionālajā kont aktpunktā. Pēc pieņemšanas, tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, un būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī tiks ievietots Eiropas darba drošības un veselības aizsardzības aģentūras nacionālā kontaktpunkta interneta mājas lapā (http://osha.lv). |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo
|
Likumprojekts neierob ežo indivīda tiesības. Ja darba devējs nepiekrīt Valsts darba inspekcijas brīdinājumam, rīkojumam vai lēmumam, viņš var to apstrīdēt LR normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav |