1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) finanšu
nodrošinājums finanšu līdzekļi vai finanšu instrumenti, kas, pamatojoties
uz finanšu nodrošinājuma līgumu, izmantoti kā nodrošinājums finanšu saistību
izpildei;
2) finanšu
nodrošinājuma līgums līgums par finanšu nodrošinājumu ar īpašuma tiesību
pāreju vai finanšu ķīlas līgums;
3) līgums
par finanšu nodrošinājumu ar
īpašuma tiesību pāreju līgums (arī līgums par finanšu instrumentu pārdošanu
ar atpirkšanu un līgums par finanšu instrumentu pirkšanu ar atpārdošanu) vai
cits darījuma akts, ar kuru nodrošinājuma devēja īpašuma tiesības uz finanšu
nodrošinājuma priekšmetu pāriet nodrošinājuma ņēmējam;
4) finanšu
ķīlas līgums līgums vai cits darījuma akts, ar kuru nodrošinājuma devējs
ieķīlā nodrošinājuma ņēmējam finanšu nodrošinājumu (finanšu ķīla), saglabājot īpašuma tiesības uz finanšu
nodrošinājumu;
5) finanšu līdzekļi nauda (izņemot
banknotes un monētas), kas jebkurā valūtā kreditēta kādā kontā (arī visu veidu
noguldījumi);
6) nodrošinātās
finanšu saistības saistības, kuru izpilde nodrošināta ar finanšu
nodrošinājumu un ļauj prasīt finanšu līdzekļu un finanšu instrumentu saņemšanu
(arī pastāvošās vai iespējamas saistības, saistības ar atliekošiem un
atceļošiem nosacījumiem, kā arī saistības, kas pret nodrošinājuma ņēmēju ir
trešajai personai, kas nav nodrošinājuma devējs);
7) attiecīgais
konts finanšu instrumentu konts vai reģistrs vai finanšu līdzekļu konts,
kurā izdarīts ieraksts (grāmatojums), kas apliecina finanšu nodrošinājuma
sniegšanu neatkarīgi no tā, vai šis konts atrodas pie nodrošinājuma ņēmēja vai
tā pilnvarotas trešās personas;
8) līdzvērtīgs
finanšu nodrošinājums:
a) finanšu līdzekļiem tādas pašas summas maksājums
tajā pašā valūtā,
b) finanšu instrumentiem viena un tā paša
emitenta vai debitora viena un tā paša veida, emisijas un kategorijas finanšu
instrumenti, kuriem ir viena un tā pati vienā un tajā pašā valūtā izteikta
nominālvērtība vai citas lietas (aktīvi), ja finanšu nodrošinājuma līgumā
noteikts, ka finanšu instrumentu vietā ir pieļaujama citu lietu (aktīvu)
nodošana, ja noticis kāds ar finanšu instrumentiem, kas izmantoti kā finanšu
nodrošinājums, saistīts vai šos finanšu instrumentus ietekmējošs notikums;
9) likvidācijas process process, kurā atsavina personai
piederošas lietas (aktīvus) un iegūtos līdzekļus, ņemot vērā normatīvo aktu
noteikumus un faktiskos apstākļus, sadala starp šīs personas kreditoriem,
akcionāriem vai dalībniekiem (neatkarīgi no tā, vai šajā procesā piedalās
tiesa, valsts pārvaldes iestāde, pašvaldības iestāde, aģentūra (administratīva
iestāde), kā arī no tā, vai process ir uzsākts brīvprātīgi vai piespiedu
kārtā);
10) maksātnespējas procesa pasākumi jebkuri
pasākumi, kuri tiek veikti maksātnespējas procesā;
11) izpildes
notikums finanšu saistību neizpilde vai kāds cits tai pielīdzināms
notikums, par ko līdzēji vienojušies, ka, tam iestājoties, finanšu
nodrošinājuma ņēmējs ir tiesīgs atsavināt (arī sev par labu) attiecīgo finanšu
nodrošinājumu saskaņā ar finanšu nodrošinājuma līguma noteikumiem vai
normatīvajiem aktiem, kuros paredzēta šāda iespēja, vai arī veikt izslēdzošo
ieskaitu;
12) finanšu
ķīlas izmantošanas tiesības finanšu nodrošinājuma ņēmēja tiesības saskaņā
ar finanšu nodrošinājuma līguma noteikumiem atsavināt un citādi rīkoties ar
finanšu ķīlu tāpat kā pašam īpašniekam;
13) finanšu nodrošinājuma
sniegšana visas nepieciešamās tiesiskās darbības (arī finanšu līdzekļu vai
finanšu instrumentu pārvedums, turēšana, reģistrēšana vai bloķēšana attiecīgajā
kontā), kas nodrošina finanšu nodrošinājuma nonākšanu finanšu nodrošinājuma
ņēmēja vai tā pilnvarnieka valdījumā;
14) dalībvalsts
Eiropas Savienības, Eiropas ekonomikas zonas valsts vai Ekonomiskās
sadarbības un attīstības organizācijas valsts;
15) līgums
par finanšu instrumentu pārdošanu ar atpirkšanu - līgums, ar kuru persona pārdod finanšu
instrumentus ar noteikumu atpirkt šos finanšu instrumentus vai tiem
līdzvērtīgus finanšu instrumentus par iepriekš noteiktu cenu iepriekš noteiktā
dienā nākotnē vai dienā, kuru noteiks pati persona;
16) līgums
par finanšu instrumentu pirkšanu ar atpārdošanu līgums, ar kuru persona
pērk finanšu instrumentus ar noteikumu pārdot atpakaļ šos finanšu instrumentus
vai līdzvērtīgus finanšu instrumentus par iepriekš noteiktu cenu iepriekš
noteiktā dienā nākotnē vai dienā, kuru noteiks persona, kas pārdod finanšu
instrumentus.
2.pants. Likuma mērķis
(1) Šā likuma mērķis ir:
1) veicināt finanšu sistēmas stabilitāti,
nodrošinot finanšu nodrošinājuma sniegšanas un izmantošanas drošību un
efektivitāti;
2) nodrošināt līdzēju finanšu nodrošinājuma
līgumu subjektu tiesību aizsardzību, ja notiek līdzēja likvidācijas process
vai maksātnespējas procesa pasākumi.
(2) Lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto
mērķu sasniegšanu:
1) noteikt, ka finanšu nodrošinājumu
drīkst sniegt kā finanšu ķīlu vai, ja īpašuma tiesības uz finanšu nodrošinājumu
pāriet finanšu nodrošinājuma ņēmējam;
2) noteikt, ka papildus finanšu
nodrošinājuma līguma noslēgšanai vienīgais finanšu nodrošinājuma spēkā esamības
nepieciešamais noteikums ir tā nodošana nodrošinājuma ņēmēja vai tā
pilnvarnieka valdījumā, nodrošinājuma ņēmējam vai tā pilnvarniekam to turot,
reģistrējot vai citādi valdot, vienlaikus neliedzot nodrošinājuma devējam
aizstāt sākotnēji nodoto finanšu nodrošinājumu ar līdzvērtīgu vai tiesības
saņemt atpakaļ finanšu nodrošinājuma pārpalikumu.
3.pants.
Likuma subjekti
(1) Likums
regulē finanšu nodrošinājuma sniegšanas, pieņemšanas un izmantošanas kārtību tikai
tādos gadījumos, ja līdzēji ir:
1) Latvijas
Republika un tās atvasināta publiska persona, tiešā un pastarpinātā valsts
pārvaldes iestāde, pašvaldības iestāde vai tām pielīdzināmas citas dalībvalsts
personas (arī iestādes, kas ir atbildīgas par valsts parāda pārvaldīšanu vai
piedalās tā pārvaldīšanā, un iestādes, kas tiesīgas veikt finanšu instrumentu
vai naudas kontu turēšanu klienta vārdā);
2) Latvijas
Banka, citu dalībvalstu centrālās bankas, Eiropas Centrālā banka, Starptautisko
norēķinu banka, Starptautiskais valūtas fonds, Eiropas Investīciju banka;
3) šādas
daudzpusējās attīstības bankas:
a) Starptautiskā
rekonstrukcijas un attīstības banka,
b) Starptautiskā
finanšu sabiedrība,
c) Amerikas
Attīstības banka,
d) Āzijas
Attīstības banka,
e) Āfrikas Attīstības
banka,
f) Eiropas
Padomes Rekonstrukcijas fonds,
g) Ziemeļvalstu
Investīciju banka,
h) Karību jūras baseina valstu attīstības banka,
i) Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības
banka,
j) Eiropas Investīciju fonds,
k) Ziemeļu un Dienvidu Amerikas ieguldījumu
sabiedrība;
4) šādas finanšu institūcijas, kuru
uzraudzību veic Latvijas Republikas vai citu dalībvalstu kompetentas finanšu un
kapitāla tirgus uzraudzības institūcijas:
a) kredītiestādes,
b) ieguldījumu
brokeru sabiedrības,
c) apdrošināšanas
sabiedrības,
d) ieguldījumu
fondi vai tiem pielīdzināmi kolektīvo ieguldījumu uzņēmumi,
e) ieguldījumu
pārvaldes sabiedrības,
f) citas
finanšu institūcijas;
5) Latvijas
Centrālais depozitārijs, citas Eiropas Savienības dalībvalsts centrālais
depozitārijs, centrālais darījumu starpnieks vai norēķinu aģents.
(2) Šis likums
nosaka finanšu nodrošinājuma sniegšanas, pieņemšanas un izmantošanas kārtību
arī tādā gadījumā, ja viens no līdzējiem ir šā panta pirmajā daļā minēta
persona, bet otrs fiziskā, juridiskā vai cita persona vai šo personu
apvienība.
4.pants.
Finanšu nodrošinājuma līguma noslēgšanas un finanšu nodrošinājuma sniegšanas
apliecinājums
(1) Uz finanšu nodrošinājuma līguma sagatavošanu,
noslēgšanu, spēkā esamību, izpildi un atzīšanu par pierādījumu nav attiecināmas
citos normatīvajos aktos noteiktās prasības, piemēram, noteikta līguma forma,
reģistrēšana (ierakstīšana) publiskos reģistros, paziņošana vai reģistrēšana
(ierakstīšana) uzraudzības institūcijās vai citas tiesisko seku ziņā
paziņošanai vai reģistrācijai (ierakstīšanai) pielīdzināmas prasības.
(2) Ievērojot šā panta pirmās daļas noteikumus,
šā likuma noteikumi piemērojami tikai tādam finanšu nodrošinājumam, kura
sniegšanu var apliecināt ar finanšu instrumentu vai finanšu līdzekļu ierakstu (grāmatojumu)
kontā, kas atvērts pie finanšu nodrošinājuma ņēmēja vai tā pilnvarnieka, un
šāds apliecinājums ļauj nekļūdīgi identificēt finanšu nodrošinājumu (arī
precīzi identificēt tā sniegšanas laiku), kā arī ir iespējams apliecināt pašu
finanšu nodrošinājuma līgumu, uz kuru pamatojoties finanšu nodrošinājums ir
sniegts.
(3) Šā panta otrajā daļā minētajam apliecinājumam
jābūt rakstiskā veidā. Par rakstisku atzīstams jebkurš apliecinājums, kas
glabājas elektroniskos vai cita veida pastāvīgos informācijas (datu) nesējos.
(4) Finanšu nodrošinājuma ņēmēja pienākums ir
nodrošināt finanšu līdzekļu vai finanšu instrumentu iegrāmatošanu kontā tā, lai
jebkurā laikā varētu nekļūdīgi identificēt finanšu nodrošinājumā sniegto
finanšu līdzekļu summu vai finanšu instrumentu skaitu.
(5) Finanšu nodrošinājuma līguma un atsevišķu tā
noteikumu un nosacījumu spēkā esamību un izpildi negroza un neizbeidz finanšu
nodrošinājuma ņēmēja vai finanšu nodrošinājuma devēja likvidācijas procesa vai
maksātnespējas procesa pasākumu uzsākšana vai turpināšana. Administratora,
likvidatora vai cita normatīvajos aktos noteikta likvidācijas procesa vai
maksātnespējas procesa pasākumu īstenotāja pienākums ir nodrošināt finanšu
nodrošinājuma līguma savlaicīgu un pienācīgu izpildi saskaņā ar visiem finanšu
nodrošinājuma līguma noteikumiem un nosacījumiem.
5.pants.
Finanšu nodrošinājuma pirmtiesības
(1) Tiesiskās attiecības, kuras tieši vai
pakārtoti izriet no finanšu nodrošinājuma līguma, citi normatīvie akti regulē,
ciktāl tie nav pretrunā ar šā likuma noteikumiem.
(2) Ja finanšu
līdzekļi vai finanšu instrumenti, kas sniegti kā finanšu nodrošinājums saskaņā
ar šā likuma noteikumiem, ieķīlāti arī saskaņā ar citu ķīlas veidu regulējošo
normatīvo aktu noteikumiem (piemēram, Komercķīlas likuma noteikumiem),
pirmtiesības uz prasījumu apmierināšanu ar šādiem finanšu līdzekļiem un finanšu
instrumentiem ir personai, kurai sniegts finanšu nodrošinājums saskaņā ar šā
likuma noteikumiem.
(3) Finanšu
nodrošinājuma līgumā un šajā likumā noteiktās finanšu nodrošinājuma ņēmēja
tiesības uz finanšu nodrošinājumu negroza, neizbeidz un neierobežo tiesu un
citu institūciju (amatpersonu) nolēmumi, kas jāizpilda citos normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā, un pamatojoties uz šiem nolēmumiem izsniegto izpildu dokumentu
iesniegšana izpildei finanšu nodrošinājuma ņēmējam vai tā pilnvarniekam.
6.pants. Finanšu ķīla un tās
izmantošana
(1) Finanšu
ķīlas ņēmējs finanšu ķīlas līguma darbības termiņā ir tiesīgs izmantot finanšu
ķīlu tikai tādā gadījumā, ja tas noteikts finanšu ķīlas līguma noteikumos, un
tikai saskaņā ar minētā līguma un šā likuma noteikumiem un nosacījumiem.
(2) Ja finanšu
ķīlas ņēmējs finanšu ķīlas līguma darbības termiņā izmanto finanšu ķīlu, tam ir
pienākums aizstāt sākotnēji sniegto ķīlu ar līdzvērtīgu ne vēlāk kā dienā, kas
noteikta kā attiecīgo ar finanšu ķīlu nodrošināto finanšu saistību izpildes
termiņš.
(3) Finanšu
ķīlas līgumā vai citā darījuma aktā, kas ietver līdzēju vienošanos par finanšu
ķīlu, noteiktajā saistību izpildes dienā ķīlas ņēmējs atdod atpakaļ ķīlas
devējam finanšu ķīlu vai, ja tas noteikts līgumā vai citā darījuma aktā,
izmanto tam noteiktās tiesības līgumā vai citā darījuma aktā noteiktajā apmērā
samazināt ķīlas devēja saistības par finanšu ķīlas summu vai pilnībā dzēst šīs
saistības ar finanšu ķīlu.
(4) Ja šā panta
otrajā daļā minētajā gadījumā finanšu ķīlas ņēmējs sākotnēji sniegto finanšu
ķīlu aizstāj ar līdzvērtīgu, tad līdzvērtīgajai finanšu ķīlai pilnībā piemēro
visus finanšu ķīlas līguma noteikumus un nosacījumus, kas regulēja sākotnēji
sniegto finanšu ķīlu. Minētajā gadījumā tiek uzskatīts, ka līdzvērtīgā finanšu
ķīla sniegta saskaņā ar sākotnēji noslēgtā finanšu ķīlas līguma noteikumiem
tajā pašā laikā, kad sniegta sākotnējā finanšu ķīla.
(5) Tas, ka
finanšu ķīlas ņēmējs izmanto šā panta pirmajā daļā noteiktās tiesības,
neietekmē finanšu ķīlas līgumā noteiktās finanšu ķīlas devēja un finanšu ķīlas
ņēmēja tiesības un pienākumus.
(6) Ja izpildes
notikums iestājas pirms līdzēju sākotnēji noteiktās saistību izpildes dienas un
finanšu ķīlas ņēmējs nevar izpildīt šā panta otrajā daļā noteikto, finanšu
ķīlas ņēmējs ir tiesīgs saistības pret finanšu ķīlas devēju izpildīt ar
izslēdzošo ieskaitu.
(7) Uz finanšu
ķīlas nākamajām sastāvdaļām šā likuma noteikumi nav attiecināmi, ja vien
finanšu nodrošinājuma līgumā nav nepārprotami noteikts citādi.
7.pants.
Finanšu ķīlas realizācija
(1) Iestājoties
izpildes notikumam, finanšu ķīlas ņēmējs ir tiesīgs, ievērojot finanšu ķīlas
līguma noteikumus un nosacījumus, brīvi, bez jebkādu citu papildu procedūru
veikšanas, rīkoties ar finanšu ķīlu šādi:
1) ja finanšu
ķīla ir finanšu instrumenti, atsavināt tos trešajai personai vai par labu sev,
attiecīgi par saņemto summu samazinot vai pilnīgi dzēšot, vai izbeidzot finanšu
ķīlas devēja saistības;
2) ja finanšu
ķīla ir finanšu līdzekļi, samazināt vai pilnīgi dzēst, vai izbeigt finanšu
ķīlas devēja saistības ar ieķīlātajiem finanšu līdzekļiem.
(2) Iestājoties
izpildes notikumam, finanšu instrumentu tūlītēja nonākšana finanšu ķīlas ņēmēja
īpašumā ir atļauta tikai tad, ja finanšu ķīlas līgumā līdzēji to nepārprotami
pielīguši un vienojušies par finanšu instrumentu cenas noteikšanas kārtību.
(3) Ja finanšu
ķīlas līgumā nav noteikts citādi, finanšu ķīlas ņēmējam šā panta pirmajā daļā
noteiktajai rīcībai ar finanšu ķīlu nav saistoši šādi vai tiem tiesisko seku
ziņā līdzīgi pienākumi:
1) iepriekšēja
paziņošana finanšu ķīlas devējam par finanšu ķīlas atsavināšanu;
2) finanšu
ķīlas atsavināšanas noteikumu apstiprināšana tiesā, saskaņošana ar tiesas vai
komercsabiedrības kapitāla daļu turētāja ieceltu personu, maksātnespējas
procesa administratoru, valsts pārvaldes iestādi, pašvaldības iestādi vai
aģentūru vai ar minēto iestāžu un aģentūru ierēdņiem, darbiniekiem vai to
ieceltām personām;
3) finanšu
ķīlas pārdošana izsolē vai kādā citā tikai normatīvajā aktā noteiktajā veidā;
4) noteikta
termiņa iestāšanās sagaidīšana pēc izpildes notikuma iestāšanās brīža vai
paziņojuma par izpildes notikumu nosūtīšanas brīža.
8.pants. Līguma par finanšu
nodrošinājumu ar īpašuma tiesību pāreju spēkā esamība
(1) Līgums par
finanšu nodrošinājumu ar īpašuma tiesību pāreju ir spēkā un tam piemērojami šā
likuma noteikumi, ja noteikums par īpašuma tiesību pāreju ir nepārprotami
ietverts finanšu nodrošinājuma līgumā un finanšu nodrošinājums sniegts,
izpildot visas šā likuma 4.panta otrās un ceturtās daļas prasības.
(2) Finanšu
instrumenti un finanšu līdzekļi, kas nodoti nodrošinājuma ņēmēja īpašumā,
pamatojoties uz līgumu par finanšu instrumentu pārdošanu ar atpirkšanu, līgumu
par finanšu instrumentu pirkšanu ar atpārdošanu, citu līgumu vai darījuma aktu,
kurā ietverti noteikumi par finanšu instrumentu pārdošanu ar atpirkšanu vai
finanšu instrumentu pirkšanu ar atpārdošanu, ir uzskatāmi par nodotiem
nodrošinājuma ņēmēja īpašumā saskaņā ar līgumu par finanšu nodrošinājumu ar
īpašuma tiesību pāreju, un tiem piemērojami šā likuma noteikumi arī tādā
gadījumā, ja nodrošinājuma ņēmējam nodotie finanšu līdzekļi un finanšu
instrumenti nav līguma vai cita darījuma akta tekstā nepārprotami nosaukti par
finanšu nodrošinājumu.
(3) Ja izpildes notikums iestājas dienā,
kad finanšu nodrošinājuma ņēmēja saistība par līdzvērtīga nodrošinājuma
atdošanu, kas noteikta līgumā par finanšu nodrošinājumu ar īpašuma tiesību
pāreju, vēl nav pilnībā izpildīta, to var izpildīt ar izslēdzošo ieskaitu.
9.pants. Izslēdzošais ieskaits
(1) Izslēdzošais
ieskaits ir finanšu nodrošinājuma līgumā vai citā līgumā (darījuma aktā), kas
paredz finanšu nodrošinājuma sniegšanu, ietvertie noteikumi, saskaņā ar kuriem,
iestājoties izpildes notikumam, pēc savstarpēja pārrēķina, ieskaita vai citām
tiesisko seku ziņā pielīdzināmām darbībām:
1) līdzēju
savstarpējas saistības tiek grozītas tā, ka tās kļūst izpildāmas nekavējoties,
un līdzēju maksājamās summas tiek noteiktas, ņemot vērā līdzēju sākotnējo
saistību pašreizējo vērtību, vai līdzēju savstarpējās saistības tiek izbeigtas
un aizvietotas ar savstarpējo pienākumu samaksāt summas, kas tiek noteiktas,
ņemot vērā līdzēju sākotnējo saistību pašreizējo vērtību;
2) tiek
sagatavots aprēķins par summām, kas vienam līdzējam jāatmaksā otram līdzējam,
pamatojoties uz to savstarpējām saistībām, un tas līdzējs, kura maksājamā summa
ir lielāka, samaksā otram līdzējam tikai otra līdzēja maksājamās summas
pārsniegumu (neto saldo).
(2) Izslēdzošo
ieskaitu piemēro arī tādā gadījumā, ja tā noteikumi nav ietverti finanšu
nodrošinājuma līgumā vai citā līgumā (darījuma aktā), kas paredz finanšu
nodrošinājuma sniegšanu, bet tā piemērošana noteikta kādā tiesību normā.
(3) Izslēdzošo
ieskaitu var piemērot, un tā izpildi neietekmē:
1) finanšu
nodrošinājuma devēja vai finanšu nodrošinājuma ņēmēja likvidācijas process vai
maksātnespējas procesa pasākumi;
2) cesija, ar
tiesas nolēmumu vai citādi veikta finanšu nodrošinājuma apķīlāšana, arests vai
jebkura cita tiesiska darbība, kas vērsta uz finanšu nodrošinājuma atsavināšanu
tādas personas prasījumu apmierināšanai, kura nav finanšu nodrošinājuma ņēmējs.
(4) Ja līdzēji
nav vienojošies citādi, uz izslēdzošo ieskaitu attiecināmi šā likuma 7.panta
trešās daļas noteikumi.
10.pants. Atsevišķu likvidācijas
procesa un maksātnespējas procesa pasākumus regulējošo tiesību normu
nepiemērošana
(1) Finanšu
nodrošinājuma līgumu, kā arī saskaņā ar tā noteikumiem veiktā finanšu
nodrošinājuma sniegšanu nevar atzīt par spēkā neesošu vai atcelt tikai tāpēc,
ka finanšu nodrošinājuma līgums stājies spēkā vai finanšu nodrošinājuma
sniegšana notikusi:
1) nodrošinājuma
devēja likvidācijas gadījumā saskaņā ar tā dalībnieku lēmumu par darbības
izbeigšanu (brīvprātīga likvidācija) jebkurā termiņā pirms Uzņēmumu reģistra
paziņojuma par nodrošinājuma devēja darbības izbeigšanu un likvidācijas
uzsākšanu publicēšanas dienas;
2) nodrošinājuma
devēja likvidācijas gadījumā, pamatojoties uz administratīvās iestādes vai
tiesas nolēmumu, jebkurā termiņā pirms Uzņēmumu reģistra paziņojuma par
nodrošinājuma devēja darbības izbeigšanu un likvidācijas uzsākšanu publicēšanas
dienas;
3) maksātnespējas
procesa pasākumu gadījumā jebkurā termiņā pirms normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā izdarītā paziņojuma par nodrošinājuma devēja maksātnespēju publicēšanas
dienas;
4) komercsabiedrību
(arī kredītiestāžu) likvidācijas procesa vai maksātnespējas procesa pasākumus
regulējošajā normatīvajā aktā noteiktajā termiņā pirms šo procesu un pasākumu
uzsākšanas dienas, kurā slēgtos darījumus var prasīt atzīt par spēkā neesošiem.
(2) Finanšu
nodrošinājuma līgums un saskaņā ar tā noteikumiem nodrošinātās finanšu
saistības vai finanšu nodrošinājuma sniegšana ir spēkā un ir saistoša tre
šajām
personām arī gadījumos, ja finanšu nodrošinājuma līgums noslēgts un saskaņā ar
tā noteikumiem nodrošinātās finanšu saistības radušās vai finanšu nodrošinājuma
sniegšana notikusi pēc šā panta pirmajā daļā minēto termiņu iestāšanās, ja
finanšu nodrošinājuma ņēmējs pierāda, ka tas nav zinājis un nevarēja zināt par
šā procesa vai pasākumu uzsākšanu.
(3) Ja finanšu
nodrošinājuma līgums paredz pienākumu sniegt finanšu nodrošinājumu vai papildu
finanšu nodrošinājumu, ņemot vērā izmaiņas finanšu nodrošinājuma vērtībā vai
nodrošināto finanšu saistību vērtībā, vai tiesības atsaukt finanšu
nodrošinājumu, aizstājot vai apmainot to ar citu līdzvērtīgu finanšu
nodrošinājumu, finanšu nodrošinājuma sniegšana, papildu finanšu nodrošinājuma
sniegšana vai atsaukto finanšu nodrošinājumu aizstājošā līdzvērtīgā finanšu
nodrošinājuma sniegšana nevar tikt uzskatīta par spēkā neesošu vai tikt atcelta
tikai tāpēc, ka:
1) finanšu
nodrošinājums, papildu finanšu nodrošinājums vai atsaukto finanšu nodrošinājumu
aizstājošais līdzvērtīgais finanšu nodrošinājums ticis sniegts šā panta pirmās
daļas 1., 2., 3. un 4.punktā minētajā termiņā;
2) ar finanšu
nodrošinājumu nodrošinātās finanšu saistības ir radušās pirms finanšu
nodrošinājuma, papildu finanšu nodrošinājuma vai atsaukto finanšu nodrošinājumu
aizstājošā līdzvērtīgā finanšu nodrošinājuma sniegšanas dienas.
11.pants. Tiesību normu kolīzija
(1) Ja finanšu
nodrošinājums ir finanšu instrumenti, kuri pārvedami ar ierakstu (grāmatojumu)
kontā vai reģistrā, un attiecīgais konts vai reģistrs atrodas Latvijā, šā panta
otrajā daļā minētie tiesību jautājumi apspriežami tikai atbilstoši Latvijas likumam, neņemot vērā jebkurus
noteikumus, kuri nosaka, ka jāpiemēro kāds ārvalsts likums.
(2) Šā panta
pirmajā daļā noteiktajā kārtībā apspriežamie tiesību jautājumi ir:
1) finanšu
nodrošinājuma tiesiskais statuss un īpašuma tiesības uz to;
2) finanšu
nodrošinājuma līguma slēgšanas prasības, finanšu nodrošinājuma sniegšanas
prasības, kas jāievēro, lai attiecīgais līgums un uz to pamatojoties sniegtais
finanšu nodrošinājums būtu saistošs trešajām personām;
3) personas
tiesību uz finanšu nodrošinājumu iespējamā pakārtotība attiecībā pret trešo
personu tiesībām uz finanšu instrumentiem, kas sniegti nodrošinājuma ņēmējam kā
finanšu nodrošinājums;
4) finanšu
nodrošinājuma ieguvēja labticības noskaidrošana;
5) finanšu
nodrošinājuma izmantošanas noteikumi, kas jāievēro, iestājoties izpildes
notikumam.
Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas
tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 6.jūnija
Direktīvas 2002/47/EK par finanšu nodrošinājuma līgumiem un Eiropas Parlamenta
un Padomes 2000.gada 20.marta Direktīvas 2000/12/EK par kredītiestāžu darbības
sākšanu un veikšanu.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
"Finanšu nodrošinājuma likums"
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Pašlaik Latvijā normatīvajos aktos nav noteikta speciāla kārtība finanšu nodrošinājuma sniegšanai un ņemšanai. Pasaules praksē paralēli ir attīstījušies divi dažādi mehānismi: (a) finanšu nodrošinājuma priekšmets tiek ieķīlāts nodrošinājuma ņēmējam; (b) finanšu nodrošinājuma priekšmets uz finanšu saistību nodrošināšanai nepieciešamo laiku pāriet nodrošinājuma ņēmēja īpašumā. Tā kā finanšu nodrošinājumu regulējums ir būtisks faktors finanšu tirgu attīstības un integrācijas veicināšanā, Eiropas Savienībā 2002. gadā tika pieņemta Direktīva 2002/47/EK attiecībā uz finanšu nodrošinājuma līgumiem, saskaņā ar kuru ES un EEZ dalībvalstīs izmantojami abi iepriekš minētie mehānismi. Attīstītos finanšu tirgos viens no būtiskiem finanšu nodrošinājuma priekšmetiem ir publiskajā apgrozībā esošie finanšu instrumenti (akcijas, obligācijas, naudas tirgus instrumenti u.c.). Saskaņā ar Latvijā pašreiz spēkā esošo normatīvo regulējumu publiskajā apgrozībā esošie finanšu instrumenti nevar būt par komercķīlas priekšmetu (skat. Komercķīlas likuma 4. panta pirmo daļu), attiecīgi, to ieķīlāšana nevar tikt reģistrēta komercķīlu reģistrā. Tā kā Latvijā publiskajā apgrozībā laistie finanšu instrumenti pastāv tikai dematerializētā formā, lai nerastos pārpratumi par darījuma tiesiskajām sekām, to ieķīlāšanai ir nepieciešams speciāls regulējums. Lai nodrošinātu Latvijas finanšu tirgu integrāciju ES un EEZ finanšu tirgos, ir nepieciešams noteikt tādu finanšu nodrošinājuma sniegšanas un ņemšanas kārtību, kā arī finanšu nodrošinājuma priekšmeta realizācijas kārtību saistību neizpildes gadījumā, kas maksimāli samazina finanšu risku ietekmi uz ienesīgumu un finanšu sistēmas stabilitāti.
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1.
Likumprojekts ir izstrādāts, lai ieviestu Direktīvas 2002/47/EK prasības. 2.
Likumā jāiekļauj normas, kuras regulē
finanšu nodrošinājumu ar īpašuma
tiesību pāreju un finanšu nodrošinājumu finanšu ķīlas veidā. 3. Likumā
jānosaka, ka tiesiskās attiecības, kuras izriet no vienošanās par finanšu
nodrošinājumu, neietekmē likvidāciju, maksātnespējas procesu vai citu
juridisko seku ziņā līdzīgus procesus regulējošie citi normatīvie akti,
ieskaitot, regulējumu, kas varētu kavēt finanšu nodrošinājuma īstenojumu vai
rada neskaidrības par tādu darbību spēkā esamību kā izslēdzošais ieskaits (close-out
netting), papildu finanšu nodrošinājuma noteikšana vai finanšu
nodrošinājuma aizstāšana. 4. Lai ierobežotu administratīvās formalitātes, kas jāveic personām, kuras izmanto finanšu nodrošinājumu, Direktīva uzliek par pienākumu dalībvalstīm nacionālajos normatīvajos aktos kā vienīgo nosacījumu (perfection) finanšu nodrošinājuma spēkā esamībai noteikt, ka tā ir finanšu nodrošinājuma priekšmeta nodošana (reāli nododot, reģistrējot vai ar citām tiesiskām darbībām) nodrošinājuma ņēmēja vai tā pilnvarotās personas īpašumā vai valdījumā, vienlaicīgi neierobežojot tiesības nodrošinājuma devējam aizstāt nodrošinājumu ar citu nodrošinājumu vai saņemt atpakaļ nodrošinājuma pārpalikumu pēc nodrošinājuma atsavināšanas, saistību neizpildes gadījumā. Direktīva aizliedz jau pastāvošus speciālus ķīlu reģistru izmantošanu vai jaunu ķīlu reģistru veidošanu, ja no finanšu ķīlas iekļaušanas šādā reģistrā ir atkarīga tās spēkā esamība vai citas tiesiskās sekas. 5. Uz finanšu nodrošinājuma līguma sagatavošanu, noslēgšanu, spēkā esamību, izpildi dalībvalstīm nav jāattiecina citos normatīvajos aktos noteiktās formālās prasības par līguma spēkā esamību, piemēram, noteikta līguma forma, darījuma publiska reģistrācija (ierakstīšana) publiskos reģistros, paziņošana vai reģistrēšana kompetentās valsts institūcijās vai citas tiesisko seku ziņā reģistrācijai pielīdzināmas prasības. 6. Lai līdzsvarotu finanšu nodrošinājuma
tirgus efektivitāti ar šīs finanšu nodrošinājuma vienošanās pušu drošību, likumā jāparedz, ka tā regulējums attiecas vienīgi uz finanšu nodrošinājumu, kurš apliecināts rakstveidā, t.sk. rakstveida apliecinājums ietver arī elektroniski parakstītu apliecinājumu (elektronisku dokumentu) un apliecinājumu, kas glabājas elektroniskos vai cita veida pastāvīgos informācijas (datu) nesējos. 7. Likumā jānosaka, ka vienošanās par finanšu nodrošinājumu nevar tikt uzskatīta par spēkā neesošu vai tikt anulēta tikai tāpēc, ka: 1) finanšu nodrošinājums, papildus finanšu nodrošinājums vai atsauktā finanšu nodrošinājuma aizstājošais finanšu nodrošinājums ticis sniegts likvidācijas procesa vai maksātnespējas procesa pasākumu uzsākšanas dienā, bet pirms lēmuma par minēto procedūru uzsākšanu spēkā stāšanās; 2) nodrošinātās finanšu saistības ir radušās pirms finanšu nodrošinājuma, papildus finanšu nodrošinājuma vai atsaukto finanšu nodrošinājuma aizstājošās finanšu nodrošinājuma sniegšanas dienas. 8. Likumā jāparedz finanšu nodrošinājuma ņēmēja kā tā īpašnieka tiesības atsavināt un citādi izmantot finanšu nodrošinājuma ar īpašuma tiesību pāreju priekšmetu saskaņā ar finanšu nodrošinājuma līguma noteikumiem. 9. Finanšu nodrošinājuma likumam jāregulē tiesiskās attiecības, kuras izriet no vienošanās par finanšu nodrošinājumu. Citi normatīvie akti regulē šīs attiecības tik tālu, cik tas nav pretrunā Finanšu nodrošinājuma likuma normām. |
3. Cita informācija |
Likumprojekta normu regulējums attiecas tikai uz finanšu nodrošinājuma darījumiem, kuros kā nodrošinājuma instrumenti tiek izmantoti finanšu instrumenti vai finanšu līdzekļi (nauda). Finanšu līdzekļi ir naudas līdzekļi, izņemot banknotes un monētas, kas jebkurā valūtā kreditēti kādā kontā, vai līdzvērtīgs prasījums, kas dod tiesības uz naudas līdzekļu atmaksu, ieskaitot noguldījumus. Likumprojektā nav
definēts termins "finanšu instrumenti", jo tas likumprojektā tiek
lietots Finanšu instrumentu tirgus likuma 3. pantā noteiktajā finanšu
instrumentu regulējuma izpratnē. Minētā likuma informatīvā atsauce uz Eiropas
Savienības direktīvām tiks papildināta ar norādi par Direktīvu 2002/47/EK. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts veicinās divpusēju finanšu nodrošinājuma līgumu izmantošanu, kā arī citu ES, EEZ, un ārvalstu finanšu tirgu dalībnieku ieinteresētību slēgt šādus līgumus ar Latvijas jurisdikcijai pakļautām personām, kas veicinās finanšu tirgu tālāku integrāciju, ienesīgumu un stabilitāti, vienlaicīgi nodrošinot pakalpojumu sniegšanas brīvību un kapitāla brīvu apriti finanšu pakalpojumu vienotajā tirgū. Likuma pieņemšana darbosies kā finanšu tirgus attīstību veicinošs faktors, jo ieķīlātie finanšu instrumenti neatradīsies "iesaldētā" stāvoklī. Finanšu nodrošinājuma ņēmējam būs tiesības veikt citus darījumus ar šiem finanšu instrumentiem atbilstoši tādiem noteikumiem, par kādiem ir vienojušies finanšu nodrošinājuma darījuma puses. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Finanšu nodrošinājuma izmantošanas vienkāršošana, ierobežojot administratīvās formalitātes, veicinās pārrobežu darījumu efektivitāti, kas vajadzīgi kopējās monetārās politikas īstenošanai. Finanšu nodrošinājuma ātra un administratīvi neapgrūtināta izpilde sekmēs finanšu tirgus stabilitāti un ierobežos virknes reakcijas efektu gadījumā, kad kāda no finanšu nodrošinājuma darījuma pusēm nepilda savas saistības. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija |
Nav. |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekmeuz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Finanšu instrumentu tirgus likumā, likumā "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" un Komercķīlas likumā tiks iestrādātas normas, nosakot, ka tiesiskās attiecības, kuras izriet no finanšu nodrošinājuma līguma, tiek regulētas saskaņā ar likumu par finanšu nodrošinājumu. Ir izstrādāti likumprojekti par šo likumu grozījumiem, kas tiek iesniegti kopā ar likumprojektu Finanšu nodrošinājuma likums. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Saskaņā ar
2003. gada 16. aprīlī noslēgto Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2002. gada 6. jūnija Direktīva 2002/47/EK
attiecībā uz finanšu nodrošinājuma līgumiem (Eiropas Kopienu Oficiālais
žurnāls L 168, 27.06.2002.). |
2.tabula |
|||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
1. pants 1. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 1.4.a. pants |
Atbilst |
|
1. pants 2. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.a. pants |
Atbilst |
|
1. pants 3. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.b. pants |
Atbilst |
|
1. pants 4. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.c. pants |
Atbilst |
|
1. pants 5. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.d. pants |
Atbilst |
|
1. pants 6. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.f. pants |
Atbilst |
|
1. pants 7. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.h. pants |
Atbilst |
|
1. pants 8. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.i. pants |
Atbilst |
|
1. pants 9. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.j. pants |
Atbilst |
|
1. pants 10. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.k. pants |
Atbilst |
|
1. pants 11. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.l. pants |
Atbilst |
|
1. pants 12. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.m. pants |
Atbilst |
|
1. pants 13. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.2. pants |
Atbilst |
|
3. pants 1. daļa 1. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 1.2.a. pants |
Atbilst |
|
3. pants 1. daļa 2. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 1.2.b. pants |
Atbilst |
|
3. pants 1. daļa 3. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 1.2.b. pants Direktīva 2000/12/EK, 1.19.pants |
Atbilst |
|
3. pants 1. daļa 4. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 1.2.c. pants |
Atbilst |
|
3. pants 1. daļa 5. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 1.2.c. pants |
Atbilst |
|
3. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 1.2.c. pants |
Atbilst |
|
4. pants 1. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 3.1. pants |
Atbilst |
|
4. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 1.5., 3.2. pants |
Atbilst |
|
4. pants 3. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 2.3. pants |
Atbilst |
|
4. pants 5. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 4.5. pants |
Atbilst |
|
6. pants 1. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.1. pants |
Atbilst |
|
6. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.2. pants (1. rindkopa) |
Atbilst |
|
6. pants 3. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.2. pants (2. rindkopa) |
Atbilst |
|
6. pants 4. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.3. pants |
Atbilst |
|
6. pants 5. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.4. pants |
Atbilst |
|
6. pants 6. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 5.5. pants |
Atbilst |
|
7. pants 1. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 4.1.a,b pants |
Atbilst |
|
7. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 4.2. pants |
Atbilst |
|
7. pants 3. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 4.4.a,b,c,d pants |
Atbilst |
|
8. pants 1. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 6.1. pants |
Atbilst |
|
8. pants 3. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 6.2. pants |
Atbilst |
|
9. pants 1. daļa 1.,2. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.n.,i,ii pants |
Atbilst |
|
9. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 2.1.n pants |
Atbilst |
|
9. pants 3. daļa 1.,2. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 7.1. pants |
Atbilst |
|
9. pants 4. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 7.2. pants |
Atbilst |
|
10. pants 1. daļa 1.,2.,3.,4. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 8.1.a,b pants |
Atbilst |
|
10. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 8.2. pants |
Atbilst |
|
10. pants 3. daļa 1.,2. punkts |
Direktīva 2002/47/EK, 8.3. pants |
Atbilst |
|
11. pants 1. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 9.1.pants |
Atbilst |
|
11. pants 2. daļa |
Direktīva 2002/47/EK, 9.2. a,b,c,d pants |
Atbilst |
|
Inf. atsauce |
Direktīva 2002/47/EK, 11. pants otrā rindkopa |
Atbilst |
|
|
|
|
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas konsultācijas
|
Likumprojektā
ir iestrādāti Latvijas Komercbanku asociācijas ieteikumi. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. Iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts ir ievietots Finanšu un
kapitāla tirgus mājas lapā www.fktk.lv. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma
izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav
nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas. Izpilde tiks
nodrošināta analoģiski citu civiltiesiska rakstura darījumu izpildei un
kontrolei. To veic konkrēto civiltiesisko attiecību (attiecības, kuras izriet
no finanšu nodrošinājuma līguma) dalībnieki, strīdus gadījumos attiecības
tiek regulētas tiesās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Likuma izpilde iespējama uzreiz pēc tā
pieņemšanas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Pēc likuma
pieņemšanas Saeimā tas tiks ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
mājas lapā www.fktk.lv un publicēts Latvijas Vēstnesī, kur ar Finanšu
nodrošinājuma likumu varēs iepazīties visas ieinteresētās personas. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likums neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
V.Andrējeva |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
J.Zvīgulis |
2004.11.25. 10:30:35
1895
J.Zvīgulis