2005.gada 11.janvārī Noteikumi
Nr.16
Rīgā (prot.
Nr.3 30.§)
Izdoti Latvijas Republikas
Satversmes 81.panta kārtībā
Izdarīt likumā "Par privātajiem pensiju fondiem" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 14.nr.; 1998, 2.,
19.nr.; 1999, 13.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 22.nr.; 2004, 2., 9.nr.) šādus
grozījumus:
1. 23.pantā:
izteikt devīto daļu šādā
redakcijā:
"(9) Pensiju plāna
ārvalstu valūtu atklātā pozīcija nedrīkst pārsniegt:
1) atsevišķā ārvalstu valūtā 10 procentus no
pensiju plāna aktīviem;
2) kopumā visās ārvalstu valūtās 20 procentus
no pensiju plāna aktīviem.";
papildināt pantu ar 9.1 daļu šādā
redakcijā:
"(91) Šā
panta devītajā daļā minētie ierobežojumi neattiecas uz ieguldījumiem
eirās."
2. Papildināt pārejas noteikumus
ar 8.punktu šādā redakcijā:
"8. Pensiju fonda valde, ievērojot pensiju
plānu dalībnieku intereses, veic nepieciešamās darbības, lai to pensiju plānu aktīvi, kas licencēti līdz 2005.gada 15.janvārim, no 2005.gada 1.aprīļa atbilstu šā likuma 23.panta
devītajā daļā noteiktajām prasībām."
Ministru prezidents A.Kalvītis
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Ministru kabineta noteikumu projekta
"Grozījumi likumā
"Par privātajiem pensiju fondiem""
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likums
"Par privātajiem pensiju fondiem" (turpmāk likums) nosaka
kārtību, kādā tiek pārvaldīti privāto pensiju fondu izveidoto pensiju plānu
līdzekļi. Ņemot
vērā, ka sākot ar 2005. gada 1. janvāri lats tiek piesaistīts eirai,
ierobežojumiem attiecībā uz ieguldījumiem eirās denominētos finanšu
instrumentos vairs nebūs attaisnojuma, jo šādiem ieguldījumiem zūd valūtas
risks. Līdz ar to Ministru kabineta noteikumu "Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju
fondiem"" projekts (turpmāk noteikumu projekts) paredz, ka pēc lata piesaistes eirai uz ieguldījumiem eirās netiks
attiecināti 23. panta devītās daļas 1. un 2. punktā noteiktie procentuālie
ierobežojumi. Minētās normas ieviešana ir nepieciešama arī, lai palielinātu
pensiju fondu iespējas diversificēt ieguldījumus un paplašinātu ieguldījumu
loku, vienlaicīgi nepalielinot ar ieguldījumiem saistītos valūtas riskus. |
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Lai harmonizētu normatīvo aktu prasības attiecībā uz ieguldījumiem ārvalstu valūtās, tādējādi ieviešot vienlīdzīgu situāciju starp finanšu tirgus dalībniekiem, kā arī lai paplašinātu investīciju iespējas, pārvaldot pensiju shēmas līdzekļus, noteikumu projektā tiek ieviesta norma, kas paredz, ka pensiju plāna ārvalstu valūtu atklātā pozīcija atsevišķā ārvalstu valūtā nedrīkst pārsniegt 10 procentus no pensiju plāna aktīviem un kopumā visās ārvalstu valūtās 20 procentus no pensiju plāna aktīviem. Papildus tiek noteikts, ka pēc lata piesaistes eirai ieguldījumi eirās vairs netiek uzskatīti par ieguldījumiem ārvalstu valūtā un minētie ierobežojumi attiecībā uz eirām netiek piemēroti. Noteikumu projektā ir noteikts triju mēnešu pārejas periods, lai pensiju fondi varētu ieviest prasības par pensiju plāna ārvalstu valūtu atklātās pozīcijas ierobežojumiem. |
3. Cita informācija |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Ieviešot prasības par ārvalstu valūtu atklātajām
pozīcijām, tiks paplašināta pensiju fondu investīciju iespēja, pārvaldot
pensiju shēmas līdzekļus, kā arī pēc lata piesaistes eirai ieguldījumi eirās vairs netiks
uzskatīti par ieguldījumiem ārvalstu valūtā. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
5. Cita
informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
(tūkst.
latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
||||
3. Finansiālā
ietekme |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķin
s |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita
informācija |
Nav. |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi
un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Grozījumi citos
normatīvajos aktos nav nepieciešami. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1.Saistības pret Eiropas Savienību |
Noteikumu projekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas
datumu, nosaukumu un publikāciju |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
Noteikumu projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu projekts šo jomu neskar. |
|
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Noteikumu
projekts saskaņots ar Komisijas konsultatīvo finanšu un kapitāla tirgus
padomi, kas ir izveidota, pamatojoties uz Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas likuma 21. pantu un kurā ietilpst Latvijas Komercbanku asociācijas,
Latvijas Apdrošinātāju asociācijas, Latvijas Apdrošināšanas brokeru
asociācijas un Latvijas Vērtspapīru tirgus profesionālo dalībnieku
asociācijas pārstāvji. |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta noteikumu projekta tālāku virzību. |
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Noteikumu projekts ir ievietots
Komisijas mājas lapā internetā www.fktk.lv. |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav
notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Noteikumu
izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav
nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas. Noteikumu izpildi
nodrošinās Komisija. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc
noteikumu pieņemšanas Saeimā tie tiks ievietoti Komisijas mājas lapā
internetā www.fktk.lv, kur ar noteikumiem "Grozījumi likumā "Par
privātajiem pensiju fondiem"" varēs iepazīties visas ieinteresētās
personas. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Noteikumi
neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Finanšu ministrs O.
Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
Valsts
sekretāres vietā valsts sekretāres vietniece S. Zvidriņa |
Juridiskā
departamenta direktores vietā departamenta direktores vietniece L. Vucēne |
M. Radeiko |
J. Zaličenko |
27.12.2004. 11:29
877
777 4823
julija.zalicenko@fktk.lv