2005.gada 11.janvārī Noteikumi Nr.24
Rīgā (prot.
Nr.3 38.§)
Grozījumi Nacionālās drošības likumā
Izdoti Latvijas Republikas
Satversmes 81.panta kārtībā
Izdarīt Nacionālās drošības likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.; 2003,
12., 23.nr.; 2004, 9.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2004, 199.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 10.panta pirmo daļu ar 7.punktu
šādā redakcijā:
"7) nosaka valsts apdraudējuma veidam,
intensitātei un raksturam atbilstošu nacionālās drošības sistēmas ārkārtējās
gatavības pakāpi."
2. Papildināt likumu ar 15.2 pantu šādā redakcijā:
"15.2 pants. Informācijas analīzes dienesta amatpersonas
(1) Uz Informācijas analīzes dienesta amatpersonām attiecas Valsts drošības iestāžu likumā noteiktie valsts drošības iestāžu amatpersonu dienesta nosacījumi, tiesību ierobežojumi, atbildība, sociālās garantijas un informācijas aizsargāšanas nosacījumi.
(2) Informācijas analīzes dienesta amatpersonu darba samaksu nosaka
Ministru kabinets."
3.
Izteikt 22.pantu šādā redakcijā:
"22.pants. Valsts apdraudējums
(1) Atkarībā no valsts apdraudējuma veida, tā intensitātes un
rakstura, kā arī apdraudētās teritorijas lieluma nosaka atbilstošu nacionālās
drošības sistēmas ārkārtējo gatavību, kā arī likumā noteiktajā kārtībā var
izsludināt ārkārtējo situāciju vai izņēmuma stāvokli.
(2) Nacionālās drošības sistēmas ārkārtējā gatavība ir gatavība valsts
apdraudējumam atbilstošu apdraudējuma novēršanas un pārvarēšanas pasākumu,
procedūru un plānu kopuma īstenošanai valsts varas un pārvaldes institūcijās.
Nacionālās drošības sistēmas ārkārtējo gatavību nosaka uz laiku, kas
nepieciešams, lai novērstu iespējamo valsts apdraudējumu vai pārvarētu valsts
apdraudējumu un veiktu tā seku likvidēšanas neatliekamos pasākumus.
(3) Ārkārtējo situāciju izsludina dabas katastrofu vai avāriju,
epidēmiju, epizootiju, epifitotiju, sabiedrisko nekārtību, terorisma un bruņota
konflikta gadījumos, ja būtiski apdraudēta sabiedrības, vides vai saimnieciskās
darbības drošība.
(4) Izņēmuma stāvokli izsludina, ja valsti apdraud ārējais ienaidnieks
vai ja valstī vai tās daļā ir izcēlies vai draud izcelties iekšējs nemiers,
kurš apdraud pastāvošo valsts iekārtu.
(5) Ārkārtējās situācijas un izņēmuma stāvokļa gadījumā var izsludināt
mobilizāciju, lai risinātu ar nacionālo drošību un valsts aizsardzību saistītos
uzdevumus, kā arī likvidētu ārkārtējās situācijas un to sekas."
4. 23.pantā:
izteikt otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Ministrijas prognozē
to kompetencē esošo nozaru apdraudējumus un plāno apdraudējumu novēršanu,
pārvarēšanu un iespējamo seku likvidēšanu. Nozaru apdraudējumu prognozi
un to novēršanas, pārvarēšanas un iespējamo seku likvidēšanas plānus
ministrijas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā iesniedz Krīzes vadības padomē
izvērtēšanai un izmantošanai padomes darbā.
(3) Valsts apdraudējuma gadījumā apdraudējuma pārvarēšanas pasākumus
vada par attiecīgo nozari atbildīgā ministrija.";
papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Pēc Krīzes vadības padomes
priekšlikuma Ministru kabinets var noteikt atbilstošās pakāpes nacionālās
drošības sistēmas ārkārtējo gatavību."
5. Papildināt likumu ar
23.1, 23.2 un 23.3 pantu šādā redakcijā:
"23.1 pants.
Krīzes vadības padome
(1) Valsts apdraudējuma gadījumā Krīzes vadības padome
koordinē civilmilitāro sadarbību un valsts pārvaldes institūciju operatīvos
pasākumus valsts apdraudējuma pārvarēšanā.
(2) Krīzes vadības padomes nolikumu apstiprina Ministru
kabinets.
23.2 pants. Krīzes vadības
padomes sastāvs
(1) Krīzes vadības padomi vada Ministru
prezidents.
(2) Krīzes vadības padomes locekļi ir:
1) aizsardzības ministrs;
2) ārlietu ministrs;
3) ekonomikas ministrs;
4) finanšu ministrs;
5) iekšlietu ministrs;
6) tieslietu ministrs;
7) veselības ministrs.
(3) Uz Krīzes vadības padomes sēdi ar
padomdevēja tiesībām var uzaicināt valsts drošības iestāžu vadītājus un citas
valsts amatpersonas.
23.3 pants. Krīzes vadības padomes kompetence
Krīzes vadības padome:
1) koordinē valsts apdraudējuma pārvarēšanas operatīvo vadību;
2) koordinē valsts pārvaldes institūciju valsts apdraudējuma novēršanas
plānu izstrādi;
3) sagatavo iesniegšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par nacionālās
drošības sistēmas ārkārtējās gatavības noteikšanu;
4) valsts apdraudējuma gadījumā koordinē politisko lēmumu vienotu un
savlaicīgu izpildi valsts pārvaldes institūcijās."
6. Izteikt 24.panta pirmās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) sasauc Saeimu lēmuma pieņemšanai par kara pasludināšanu un uzsākšanu;".
Ministru prezidents A.Kalvītis
Aizsardzības ministrs E.Repše
Ministru kabineta noteikumu projekta
Grozījumi
Nacionālās drošības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Nacionālās
drošības likums nosaka galvenos uzdevumus, kas paredz institūciju darbību
valsts apdraudējuma gadījumā, tomēr nacionālās drošības sistēmā nepieciešami
uzlabojumi, ņemot vērā pašreizējās situācijas izmaiņas iekļaujoties kopīgā
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) drošības sistēmā, kā arī izmaiņas
apdraudējumu raksturā - aktuāli kļuvuši starptautiskā terorisma draudi un
citi mūsdienu drošības vides asimetriskie draudi, kas attiecīgi pieprasa arī
valsts spēju ātri un adekvāti reaģēt uz tiem. Šobrīd nav paredzēta iespēja noteikt nacionālās drošības sistēmas
ārkārtējo gatavību, kas nepieciešama, lai valsts varu un pārvaldi
realizējošās institūcijas spētu adekvāti reaģēt dažāda līmeņa valsts
apdraudējumu novēršanas un pārvarēšanas gadījumos, nav sakārtota tiesisko
režīmu joma. Nav nodrošināta politiskā līmeņa krīzes vadība valsts
apdraudējuma gadījumiem. Ir nepieciešams pieņemt darbā Informācijas analīzes
dienesta amatpersonas, taču nav noteikts IAD amatpersonu statuss un to
dienesta nosacījumi, kas neļauj izveidot dienestu pilnībā. |
2.Normatīvā akta projekta būtība |
Piedāvātie grozījumi likumā pilnveidos valsts
apdraudējuma pārvarēšanas vadības (pārvaldīšanas un koordinācijas) un
tiesisko režīmu jautājumus, kā arī noteiks Informācijas analīzes dienesta
amatpersonu statusu un to dienesta nosacījumus, kas ir steidzami
nepieciešami, ņemot vērā, ka šobrīd likumos tas nav noteikts. Lai valsts apdraudējuma gadījumā koordinētu
civilmilitāro sadarbību un valsts pārvaldes institūciju operatīvos pasākumus
valsts apdraudējuma pārvarēšanā, paredzēts izveidot Krīzes vadības padomi
(KVP), kuras locekļi būs atbildīgie ministri un to vadīs Ministru prezidents.
Sekmīgai apdraudējuma pārvarēšanai nepieciešama atbilstoša nacionālās
drošības sistēmas ārkārtējā gatavība, kas tiek paredzēta likuma grozījumos,
kā arī tiek sakārtota valsts apdraudējuma tiesisko režīmu joma. Ministru kabinets valsts apdraudējuma gadījumā pēc
KVP ieteikuma noteiks nacionālās drošības sistēmas ārkārtējo gatavību,
koordinēs apdraudējuma novēršanas pasākumus, pasākumu plānu izstrādāšanu un
nacionālās drošības sistēmas attīstības plānošanu. |
3.Cita informācija |
Tiesiskā regulējuma sakārtošana ļaus
racionālāk izmantot un novirzīt līdzekļus valsts pārvaldes institūcijām, kas
iesaistītas valsts apdraudējuma novēršanā. |
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1.Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Noteikumu projekts šo jomu neskar |
2.Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Noteikumu projekts šo jomu neskar |
3.Sociālo seku
izvērtējums |
Noteikumu projekts šo jomu neskar |
4.Ietekme uz vidi |
Noteikumu projekts šo jomu neskar |
5.Cita informācija |
- |
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||
1 |
2005. |
2006. |
2007. |
2008. |
2009. |
|||
1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
|||
2.Izmaiņas budžeta izdevumos |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
|||
3.Finansiālā ietekme |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
|||
4.Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
|||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar. |
|||
6.Cita informācija |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1.Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Izstrādātajā likuma grozījumu
projektā Ministru kabinetam ir
paredzēti sekojuši uzdevumi: - izstrādāt nacionālās drošības sistēmas
ārkārtējās gatavības pakāpes; - izstrādāt Krīzes vadības padomes nolikumu; - izstrādāt kārtību, kādā ministrijas iesniedz
Krīzes vadības padomei prognozi par to kompetencē esošajiem nozaru
apdraudējumiem un plānus to novēršanai, pārvarēšanai un iespējamo seku
likvidēšanai informāciju . Šos MK noteikumus paredzēts izstrādāt
divu mēnešu laikā pēc grozījumu likumā spēkā stāšanās. |
2.Cita informācija |
- |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||
1.Saistības pret Eiropas Savienību |
Noteikumu projekts šo jomu neskar. |
||||
2.Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Noteikumu projekts šo jomu neskar. |
||||
3.Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Noteikumu projekts šo jomu neskar. |
||||
4.Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
- |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||
- |
- |
- |
- |
||
5.Cita informācija |
- |
||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1.Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums |
- |
3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi
ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
4.Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem nav notikušas. |
5.Cita informācija |
- |
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Tiek veidots Informācijas analīzes
dienests, kas iekļausies kopējā nacionālās drošības sistēmā; Lai nodrošinātu normatīvā akta projektā
paredzētās funkcijas būs jāveido Krīzes vadības padome. |
2.Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta ievietojot
informāciju elektroniskajos saziņas līdzekļos - Ministru kabineta mājas lapā,
kā arī pēc izdošanas noteikumi tiks publicēti oficiālajos laikrakstos. |
3.Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesību akts neierobežo indivīda
tiesības. |
4.Cita informācija |
- |
Ministru prezidents A.Kalvītis
05.01.2005 14:55
982
A.Brēķis,
t.7082907,
Informācijas
analīzes dienesta vadītājs
e-pasts: andris.brekis@mk.gov.lv
Ministru prezidents |
Valsts kancelejas direktora vietā direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Juridiskā departamenta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Kalvītis |
E.Ektermane |
I.Gailīte |
Dz.Galvenieks |
A.Brēķis |