Likumprojekts
Izdarīt likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 22.nr.; 1998, 15.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 15., 17.nr.; 2002, 14.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 5.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2001, 41.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 16.1 pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ja darba devējs neiesniedz šajā likumā paredzētās ziņas par darba ņēmējiem, Valsts ieņēmumu dienests tam uzliek soda naudu piecu latu apmērā par katru personu, kura ieguvusi, mainījusi vai zaudējusi darba ņēmēja statusu. Ja ziņas par darba ņēmējiem ir iesniegtas, tad par katru ziņās neuzrādīto personu, kura ieguvusi, mainījusi vai zaudējusi darba ņēmēja statusu, darba devējam uzliek soda naudu piecu latu apmērā."
2. Papildināt 23.panta trešo daļu aiz vārdiem "ziņas par veiktajām sociālās apdrošināšanas iemaksām" ar vārdiem "un veiktajiem sociālā nodokļa maksājumiem. Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra Ministru kabineta noteiktā kārtībā reģistrē obligāto iemaksu un sociālā nodokļa maksājumus un pārrēķina obligāto iemaksu objektu, ja obligātās iemaksas nav veiktas pilnā apmērā.".
3. Pārejas noteikumos:
izslēgt 1.punkta otro un trešo teikumu;
papildināt pārejas noteikumus ar 26. un 27.punktu šādā redakcijā:
"26. No 1991.gada 1.janvāra līdz 2001.gada 13.martam (ieskaitot) persona ir sociāli apdrošināta, sākot ar dienu, kad tā ieguvusi darba ņēmēja statusu, neatkarīgi no tā, vai faktiski ir veiktas obligātās iemaksas (sociālais nodoklis). Personām, kurām piešķirto sociālās apdrošināšanas pakalpojumu aprēķināšanā nav ņemts vērā laika periods, par kuru bija jāveic obligātās iemaksas (sociālais nodoklis), sociālās apdrošināšanas pakalpojumi pēc personas pieprasījuma pārrēķināmi, sākot ar 2005.gada 1.aprīli.
27. Ja par šā likuma pārejas noteikumu 26.punktā minētajiem darba ņēmējiem obligāto iemaksu (sociālā nodokļa) administrācijā nav reģistrēts obligāto iemaksu (sociālā nodokļa) objekts atbilstoši šā likuma 14.panta pirmajā daļā noteiktajam, tad obligāto iemaksu (sociālā nodokļa) objekts ir Ministru kabineta noteiktā minimālā darba alga attiecīgajā laika periodā."
Pārejas noteikums
Likuma 2. un 3.pants stājas spēkā 2005.gada 1.aprīlī.
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta Grozījumi likumā
Par valsts sociālo apdrošināšanu
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Saskaņā ar
normatīvajiem aktiem attiecīgos sociālā riska iestāšanās
gadījumos, kad persona zaudē ienākumus, piemēram, sakarā ar aiziešanu
pensijā, darba zaudēšanu, slimību, nelaimes gadījumu darbā un citos
gadījumos, šai personai tiek sniegts valsts atbalsts attiecīgas sociālās
apdrošināšanas pensijas, pabalsta vai atlīdzības (turpmāk sociālās
apdrošināšanas pakalpojums) veidā. Tiesības saņemt attiecīgo sociālās
apdrošināšanas pakalpojumu dod valsts sociālās apdrošināšanas obligātās
iemaksas (sociālais nodoklis) (turpmāk iemaksas). Iemaksu veikšanas
pienākums darba ņēmēja un darba devēja attiecībās noteikts abiem, pie tam
darba ņēmējs šo pienākumu var īstenot tikai ar darba devēja starpniecību
(darba devējs ietur arī darba ņēmēja iemaksu daļu un iemaksā to budžetā). Pēc Latvijas Republikas neatkarības atgūšanas 90-to
gadu sākumā daudzi uzņēmumi (to vidū arī lielie valsts un pašvaldību
uzņēmumi) sakarā ar pāreju uz tirgus ekonomiku nespēja turpināt
uzņēmējdarbību un nomaksāt par saviem darbiniekiem iemaksas. Līdz ar to
uzņēmumiem izveidojās ievērojami iemaksu parādi. Iemaksu kopējā
parādu summa uz 2004.gada 1.februāri ir
76,6 milj. latu, tai skaitā pamatparāds 45,9 milj.latu, bet pēc Valsts
ieņēmumu dienesta aplēsēm apmēram 34 milj. latu liela pamatparāda daļa netiks
iekasēta. 1998.-2003.gada laikā dzēsts iemaksu pamatparāds 28,6 milj. latu apmērā.
Taču atbilstoši normatīvajiem aktiem dzēstie iemaksu parādi netiek
pielīdzināti nomaksai, un līdz ar to laiks, par kuru tie uzkrāti, netiek
ieskaitīts personu apdrošināšanas stāžā. Lai aizsargātu darba ņēmēju, ja darba devējs nav
veicis savu pienākumu un nav nomaksājis iemaksas, (balstoties uz Satversmes
tiesas 2001.gada 13.marta spriedumu) likumā Par valsts sociālo
apdrošināšanu (turpmāk likums) ir noteikts, ka no 2001.gada 14.marta
persona, kura iemaksas veic ar citu personu starpniecību vai par kuru
maksājumus izdara citas personas, ir sociāli apdrošināta no dienas, kad tā ir
ieguvusi sociāli apdrošinātās personas statusu, t.i., sociālās apdrošināšanas pakalpojumi var
tikt piešķirti arī tajā gadījumā, ja iemaksas darba devējs nav veicis. Savukārt
līdz 2001.gada 13.martam (ieskaitot) sociāli apdrošinātais ir persona, par
kuru faktiski ir veiktas iemaksas, t.i., sociālās apdrošināšanas pakalpojumi var tikt piešķirti tikai
tad, ja darba devējs faktiski ir veicis iemaksas. Līdz ar to šobrīd pilnībā nav nodrošinātas darba ņēmēju tiesības uz
sociālajām garantijām, ja darba devējs nav nomaksājis iemaksas par laika
periodu no 1991.gada 1.janvāra līdz 2001.gada 13.martam. 2004.gada
14.septembrī Ministru kabinets akceptēja Labklājības ministrijas sagatavoto Koncepciju
par darba ņēmēju tiesībām uz valsts sociālās apdrošināšanas pakalpojumiem, ja
darba devējs nav nomaksājis valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas
(sociālo nodokli), paredzot ieskaitīt personu apdrošināšanas stāžā arī darba
periodus laikposmā no 1991.gada 1.janvāra līdz 2001.gada 13.martam, par
kuriem darba devējs ir aprēķinājis, bet nav samaksājis obligātās iemaksas. Likuma Par valsts
sociālo apdrošināšanu 13.panta otrā daļa paredz pienākumu darba devējam
reģistrēt katru darba ņēmēju Valsts ieņēmumu dienestā līdz tam mēnesim, kurā
personā ieguvusi darba ņēmēja statusu, sekojošā mēneša piektajam datumam,
tomēr par šī pienākuma neizpildi likumā nav paredzēta atbildība. |
|
Likumprojekts paredz: 1) lai nodrošinātu darba devēju pienākumu izpildi savlaicīgi un
atbilstoši normatīvajiem aktiem noformēt darba attiecības ar darbiniekiem, kā
arī pildīt normatīvajos aktos noteiktos nodokļu maksātāju pienākumus, likuma
Par valsts sociālo apdrošināšanu 16.1pantā paredzēts iestrādāt
jaunu normu, kas noteiktu atbildību, ja darba devējs nav reģistrējis darba
ņēmēju Valsts ieņēmumu dienestā likuma 13.panta otrajā daļā paredzētajā
termiņā. Šīs normas būtība ir veicināt aplokšņu algas izmaksas apkarošanu; 2) likuma pārejas
noteikumi tiek papildināti ar 26. un 27.punktu, kuros paredzēts ieskaitīt
personas apdrošināšanas stāžā darba periodus no 1991.gada 1.janvāra līdz
2001.gada 13.martam, par kuriem darba devējs nav veicis iemaksas; 3) tiek precizēta
likuma 23.panta trešā daļa, paredzot deleģējumu Ministru kabinetam ne tikai
noteikt kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests sniedz ziņas par veiktajām
sociālās apdrošināšanas iemaksām, bet arī kārtību, kādā Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūra reģistrē valsts sociālās apdrošināšanas obligāto
iemaksu un sociālā nodokļa maksājumus un pārrēķina valsts sociālās
apdrošināšanas obligāto iemaksu objektu, ja valsts sociālās apdrošināšanas
obligātās iemaksas nav veiktas pilnā apmērā. |
3. Cita informācija
|
Tā kā par likumprojekta
ieviešanu ir nepieciešams savlaicīgi informēt sabiedrību (sociālās
apdrošināšanas pakalpojumu (pensiju un pabalstu) pārrēķināšanai personām būs
jāiesniedz Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā attiecīgs iesniegums ar
lūgumu veikt pārrēķinu), ir nepieciešams noteikt konkrētu likumprojekta spēkā
stāšanās laiku. Tā kā likumprojekts pozitīvi ietekmēs personu sociālo
nodrošinājumu, Labklājības ministrija piedāvā noteikt pēc iespējas savlaicīgu
tā spēkā stāšanās laiku, ievērojot likumprojekta izskatīšanai Saeimā
nepieciešamo laiku, proti, ka likumprojekts stājas spēkā 2005.gada 1.aprīlī. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
|
Nenomaksātie
iemaksu parādi ietekmē pensijas apmēru ne vien pašreizējiem pensionāriem, bet
arī visiem tiem, kuri dosies pensijā pēc 20, 30 vai 40 gadiem un ir strādājuši
laika posmā no 1991.gada 1.janvāra līdz 2001.gada 13.martam, bet par kuriem
darba devējs nav nomaksājis iemaksas. Papildinot personu apdrošināšanas stāžu ar periodu, kas šobrīd netiek
ņemts vērā sakarā ar nenomaksātājām iemaksām, palielināsies pensiju apmēri un
bezdarbnieka pabalstu apmēri, uzlabojot šo personu finansiālo stāvokli. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
- |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
2006 |
2007 |
2008 |
|||
|
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2005.gadam sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
ieņēmumi ir 714 796,5 tūkst. latu. |
Koncepcija neskar
sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumus. |
|||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2005.gadam sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
izdevumi ir 668 842,5 tūkst. latu. |
+ 570,8 |
+ 570,8 |
+ 570,8 |
+ 570,8 |
3. Finansiālā
ietekme |
Sagaidāma sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumu palielināšanās sakarā ar pensiju un
pabalstu izmaksu, ņemot vērā darba periodus, par kuriem darba devējs nav
veicis iemaksas. |
- 570,8 |
-570,8 |
-570,8 |
- 570,8 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Kompensējošie
pasākumi nav paredzēti. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Aprēķins
izdevumiem pensijām: Personu, kuras
ietekmē minētā likuma norma, skaits = 8.6% x 897 000 (apdrošināto personu
skaits) = 77 142 Vēlākais periods,
kad šīs personas sasniegs pensijas vecumu 2047.gads. Pensiju
piešķiršanas periods (gados) = 2047.g. 2001.g. = 46 Vidējais
piešķirto pensiju skaits gadā (cilv.) = 77 142/46 = 1677 Papildus
nepieciešamie līdzekļi pensiju izmaksai gadā (vienā gadā piešķirtajām
personām), Ls = 1677 x 2.25 x 12 = 45 279 Vidējais pensijas
izmaksas ilgums personām, kuras sasniegušas 62 gadu vecumu (gados) 17.54 Vienā gadā
piešķirtajām pensijām papildus nepieciešamie līdzekļi uz visu izmaksas
periodu (Ls) = 45279 x 17.54 = 794 194 46 gados
piešķirtajām pensijām papildus nepieciešamie līdzekļi uz visu izmaksas
periodu = 794194 x 46 = 36 532 908 Kopējais pensiju
izmaksas ilgums (gados) = 46 + 17.54 = 63.54 ~ 64 Papildus
nepieciešamie līdzekļi pensiju izmaksai vidēji gadā (46 gados piešķirtajām
pensijām), Ls = 36 532 908/64 = 570 827. 2005.gadā 9
mēnešu izdevumi = 570,8 x ¾ = 428,1. Sagaidāmā izdevumu
bezdarbnieku pabalstiem palielināšanās sakarā ar apdrošināšanas stāža
pieaugumu tiks nodrošināta valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
apstiprināto līdzekļu ietvaros. |
||||
6. Cita informācija |
Likumprojekta
īstenošana tiks nodrošināta valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
apstiprināto līdzekļu ietvaros. Likumā Par
valsts sociālo apdrošināšanu noteikto sankciju apmēra palielināšanas
iespaidā iespējams neliels budžeta ieņēmumu palielinājums, taču to nav
iespējams precīzi prognozēt. |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. 1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nepieciešami
grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 23.aprīļa noteikumos Nr.165 "Apdrošināšanas
periodu pierādīšanas, aprēķināšanas un uzskaites kārtība", paredzot kārtību, kādā no likumprojekta
spēkā stāšanās dienas tiks pierādīti tie darba periodi, par kuriem darba
devējam bija jāveic sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. Grozījumi tiks izstrādāti
divu mēnešu laikā pēc likuma pieņemšanas. |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
1.tabula |
|||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||
|
|
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
Konsultācijas
likumprojekta izstrādei nav notikušas. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums |
Priekšlikumi nav
sniegti. |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi veikti ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību sakarā ar
Koncepcijas par darba ņēmēju tiesībām un valsts sociālās apdrošināšanas
pakalpojumiem, ja darba devējs nav nomaksājis valsts sociālās apdrošināšanas
obligātās iemaksas (sociālo nodokli) pieņemšanu Ministru kabineta 2004.gada
14.septembra sēdē. |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
|
Nacionālās
trīspusējās sadarbības padome ir konceptuāli atbalstījusi Labklājības
ministrijas izstrādāto Koncepciju par darba ņēmēju tiesībām un valsts
sociālās apdrošināšanas pakalpojumiem, ja darba devējs nav nomaksājis valsts
sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (sociālo nodokli). |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta
izpildei radīt jaunas valsts institūcijas nav nepieciešams, kā arī nav
nepieciešams papildināt esošo institūciju funkcijas. Likumprojekta izpildi
nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Laikraksts
Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS), citi
plašsaziņas līdzekļi. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības. |
|
- |
Labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktora vietnieks |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
Z.Uzuliņa |
J.Aizsils |
L.Liepa |
06.01.2005 14:43
1712
L.Liepa
7021559,
Linda.Liepa@lm.gov.lv