Likumprojekts otrajam lasījumam
Grozījumi
Valsts drošības iestāžu likumā
(reģ.nr.
1099)
Spēkā
esošā redakcija |
1.lasījumā
pieņemtā redakcija |
Pr.nr. |
Priekšlikumi
2.lasījumam |
Atbildīgās
komisijas atzinums |
Komisijas
ieteiktā redakcija 2.lasījumam |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Izdarīt Valsts drošības iestāžu likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 11.nr.;
1995, 18.nr.; 1996, 23.nr.; 1998, 12.nr.; 1999, 14.nr.; 2000, 15.nr.; 2002,
2., 16.nr.; 2004, 9.nr.) šādu grozījumu: |
|
|
|
Izdarīt Valsts drošības iestāžu likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 11.nr.;
1995, 18.nr.; 1996, 23.nr.; 1998, 12.nr.; 1999, 14.nr.; 2000, 15.nr.; 2002,
2., 16.nr.; 2004, 9.nr.) šādus grozījumus: |
14.pants. Militārās
izlūkošanas un drošības dienests (1) . . . (5) Militārās izlūkošanas un drošības
dienesta personālsastāvā ir karavīri un darbinieki. (6) (Izslēgta ar 27.06.2002.
likumu, kas stājas spēkā no 25.07.2002.). |
Izslēgt 14.panta piekto daļu. |
|
|
|
1. Izslēgt 14.panta piekto daļu. |
18.pants. Dienests valsts
drošības iestādēs (1) Par valsts drošības iestāžu amatpersonu
vai darbinieku var būt persona, uz kuru neattiecas šā panta otrajā daļā
noteiktie ierobežojumi. (2) Par valsts drošības iestāžu amatpersonu
vai darbinieku nevar būt persona: 1) kura nav Latvijas pilsonis; 2) kurai nav vismaz vidējā izglītība; 3) kura neprot latviešu valodu atbilstoši
nepieciešamajai valsts valodas prasmes pakāpei un vismaz vienu svešvalodu; 4) kura ir jaunāka par 18 gadiem; 5) kura saukta pie kriminālatbildības un
bijusi notiesāta par tīšu noziedzīgu nodarījumu, kā arī par valsts noslēpuma
izpaušanu aiz neuzmanības, izņemot gadījumu, ja persona reabilitēta; 6) kurai liegta pieeja valsts noslēpumam; 7) kura ir atbrīvota no amata ar tiesas
spriedumu krimināllietā; 8) kuras rīcībspēja ierobežota likumā
noteiktajā kārtībā; 9) kura ir vai ir bijusi PSRS, Latvijas PSR
vai kāda ārvalsts drošības dienesta (izlūkdienesta vai pretizlūkošanas
dienesta) štata vai ārštata darbinieks, aģents, rezidents vai konspiratīvā
dzīvokļa (segorganizācijas jebkurā tās formā) turētājs; 10) kura pēc 1991. gada 13. janvāra
darbojusies PSKP (LKP), Latvijas PSR Darbaļaužu internacionālajā frontē,
Darba kolektīvu apvienotajā padomē, Kara un darba veterānu organizācijā vai
Vislatvijas sabiedrības glābšanas komitejā. (3) Pamatnosacījumus iecelšanai amatā vai
pieņemšanai darbā valsts drošības iestādēs, profesionālās sagatavotības
kritērijus un citus ar dienestu (darbu) saistītos jautājumus nosaka šis likums,
kā arī likums "Par valsts noslēpumu" un citi likumi, kas reglamentē
valsts drošības iestāžu darbību, šo iestāžu nolikumi un citi normatīvie akti. (4) Ārvalstu pilsoņi (pavalstnieki) un
Latvijas nepilsoņi drīkst veikt valsts drošības iestādes eksperta vai
konsultanta pienākumus uz darba līguma vai vienošanās pamata tikai tad, ja
ir: 1) valsts drošības iestādes vadītāja
atzinums par nepieciešamību izmantot šo personu profesionālās zināšanas un
Saeimas Nacionālās drošības komisija ir saņēmusi atbilstošu motivētu
iesniegumu; 2) izpildīti likumā "Par valsts
noslēpumu" paredzētie nosacījumi; 3) Saeimas Nacionālās drošības komisijas
piekrišana attiecībā uz iespēju izmantot personu darbā valsts drošības
iestādēs. (5) Valsts drošības iestāžu amatpersona ir
valsts varas pārstāvis, un likumīgās prasības un rīkojumi, ko tā izvirzījusi
vai devusi, pildot amata pienākumus, visām personām ir obligāti. Valsts
drošības iestāžu amatpersonas goda aizskaršana, pretošanās tai, dzīvības vai
veselības apdraudējums, kā arī rīcība, kas tai traucē pildīt amata
pienākumus, sodāma saskaņā ar likumu. (6) Zaudējumi, kas sakarā ar dienesta
darbību nodarīti valsts drošības iestādes amatpersonas vai tās tuvu radinieku
mantai, pilnā apmērā atlīdzināmi no valsts budžeta līdzekļiem. (7) Valsts drošības iestāžu amatpersonas
valsts teritorijā bez ģenerālprokurora piekrišanas nav saucamas pie
kriminālatbildības, tās nedrīkst pakļaut aizturēšanai (arī administratīvajai
aizturēšanai), kratīšanai, piespiedu atvešanai; kratīšanai vai apskatei nav pakļaujamas
to dzīvojamās vai dienesta telpas, personiskie vai dienesta transporta
līdzekļi. Kriminālprocesuālie ierobežojumi uz šīm amatpersonām nav
attiecināmi gadījumos, kad tās ir notvertas nozieguma izdarīšanā, par ko 24
stundu laikā jāinformē ģenerālprokurors un attiecīgās valsts drošības
iestādes vadītājs. (8) (Izslēgta ar 20.06.2000.
likumu). (9) Valsts drošības iestāžu amatpersonām ir
visas ar likumu noteiktās sociālās garantijas. Tām tiek nodrošināta bezmaksas
medicīniskā aprūpe. (10) Valsts drošības iestāžu amatpersonas
ir pakļautas obligātai valsts apdrošināšanai. (11) Valsts drošības iestāžu darbiniekiem
un amatpersonām ir tiesības uz apmaksātu papildu atvaļinājumu, ko piešķir
valsts drošības iestādes vadītājs un kas nepārsniedz 12 darba dienas
kalendāra gada laikā. |
|
1 |
Aizsardzības un iekšlietu komisija: Papildināt likumprojektu ar pantu šādā redakcijā: 18.pantā: izteikt astoto daļu šādā redakcijā: (8) Valsts drošības iestāžu darbiniekiem un amatpersonām ir šādas
sociālās garantijas: 1) bērna piedzimšanas gadījumā saņem pabalstu trīs mēneša amatalgu
apmērā. Ja abi vecāki ir valsts drošības iestāžu darbinieki vai amatpersonas,
tiesības uz pabalstu ir vienam no viņiem; 2) pabalsts ģimenes locekļa vai apgādājamā nāves gadījumā; 3) pabalsts veselības uzlabošanai, ja veselības pasliktināšanās
saistīta ar dienesta pienākumu pildīšanu; 4) bezmaksas medicīniskā aprūpe; 5) mācību maksas kompensācija 50 procentu mācību gada maksas apmērā, ja
darbinieks, nepārtraucot dienestu, sekmīgi par maksu mācās augstākās izglītības
iestādē, lai iegūtu dienesta pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas.; izteikt devīto daļu šādā redakcijā: (9) Pabalsta apmēru un izmaksāšanas kritērijus šā panta astotās daļas
2.un 3..punktā minētajos gadījumos nosaka Ministru kabinets.; papildināt pantu ar divpadsmito daļu šādā redakcijā: (12) Valsts drošības iestāžu darbinieki un
amatpersonas, aizejot ikgadējā atvaļinājumā, saņem atvaļinājuma pabalstu
mēneša amatalgas apmērā. |
Atbalstīt |
2. 18.pantā: izteikt astoto daļu šādā redakcijā: (8) Valsts drošības iestāžu darbiniekiem un amatpersonām ir šādas
sociālās garantijas: 1) pabalsts triju mēnešu amatalgu apmērā sakarā ar bērna piedzimšanu.
Ja abi vecāki ir valsts drošības iestāžu darbinieki vai amatpersonas,
tiesības uz pabalstu ir vienam no viņiem; 2) pabalsts ģimenes locekļa vai apgādājamā nāves gadījumā; 3) pabalsts veselības uzlabošanai, ja veselības pasliktināšanās
saistīta ar dienesta pienākumu pildīšanu; 4) bezmaksas medicīniskā aprūpe; 5) mācību maksas kompensācija 50 procentu apmērā no mācību gada maksas,
ja darbinieks, nepārtraucot dienestu, sekmīgi mācās (par maksu) augstākās
izglītības iestādē, lai iegūtu dienesta pienākumu izpildei nepieciešamās
zināšanas.; izteikt devīto daļu šādā redakcijā: (9) Pabalsta apmēru un izmaksāšanas kārtību šā panta astotās daļas
2.un 3.punktā minētajos gadījumos nosaka Ministru kabinets.; papildināt pantu ar divpadsmito daļu šādā redakcijā: (12) Valsts drošības iestāžu darbinieki un amatpersonas, aizejot ikgadējā atvaļinājumā, saņem atvaļinājuma pabalstu mēneša amatalgas apmērā. |
20.pants.
Valsts drošības iestāžu amatpersonu un
darbinieku tiesību ierobežojumi (1) Valsts drošības iestāžu amatpersonām un
darbiniekiem ir aizliegts: 1) veikt politisko darbību, organizēt
streikus, demonstrācijas, piketus un piedalīties tajos; 2) . . . (2) . . . |
|
2 |
Aizsardzības un iekšlietu komisija: Papildināt likumprojektu ar pantu šādā redakcijā: Papildināt
20.panta pirmās daļas 1.punktu aiz vārda tajos ar vārdiem dibināt
arodbiedrības un piedalīties to darbībā;. |
Atbalstīt |
3. Papildināt 20.panta pirmās daļas 1.punktu pēc vārda tajos ar
vārdiem dibināt arodbiedrības un piedalīties to darbībā. |
21.pants. Valsts drošības
iestāžu amatpersonu un darbinieku atbildība (1) Valsts drošības iestāžu
amatpersonas un darbinieki par prettiesisku rīcību ir atbildīgi likumos
noteiktajā kārtībā, ievērojot šajā likumā paredzētos ierobežojumus un
kārtību. (2) Par likumpārkāpumu netiek atzīta tāda
rīcība, kas, pildot dienesta uzdevumu, izdarīta attaisnota profesionāla riska
situācijā, nepārkāpjot nepieciešamās aizstāvēšanās vai galējās
nepieciešamības robežu. (3) Ja kompetenta valsts institūcija vai
tās amatpersona konstatējusi, ka valsts drošības iestādes amatpersona vai
darbinieks ir izdarījis administratīvu pārkāpumu, par to 24 stundu laikā rakstveidā
jāinformē attiecīgās valsts drošības iestādes vadītājs, kuram triju dienu
laikā jāsniedz atzinums, vai nepastāv apstākļi, kas izslēdz pakļautās
amatpersonas vai darbinieka atbildību. (Ar grozījumiem, kas
izdarīti ar 20.06.2000. likumu un 27.06.2002. likumu, kas stājas spēkā no
25.07.2002.) |
|
3 |
Aizsardzības
un iekšlietu komisija: Papildināt likumprojektu ar pantu šādā redakcijā: Papildināt 21.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Valsts
drošības iestādes vadītājs par valsts drošības iestādes darbinieka vai
amatpersonas prettiesisku vai neētisku rīcību, izvērtējot pārkāpuma smagumu,
piemēro šādus disciplinārsodus: 1) piezīmi; 2) rājienu; 3) mēneša
amatalgas samazināšanu par 20 procentiem līdz gadam; 4) pazemināšana
amatā; 5) atbrīvošana no
darba (dienesta). |
Atbalstīt |
4. Papildināt 21.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Valsts
drošības iestādes vadītājs par valsts drošības iestādes amatpersonas vai
darbinieka prettiesisku vai neētisku rīcību, izvērtējot pārkāpuma smagumu,
piemēro šādus disciplinārsodus: 1) piezīmi; 2) rājienu; 3) mēneša
amatalgas samazināšanu par 20 procentiem uz laiku līdz vienam gadam; 4) pazemināšanu
amatā; 5) atbrīvošanu no
darba (dienesta). |
24.pants. Valsts drošības
iestāžu struktūras un amatu saraksta apstiprināšana, šo iestāžu darbības
finansēšana (1) Valsts drošības iestādes personāla
skaitlisko sastāvu, struktūru un amatu sarakstu izstrādā iestādes vadītājs un
padotības kārtībā iesniedz atbildīgajam ministram, Satversmes aizsardzības
birojs Ministru kabinetam izvērtēšanai un akceptēšanai. (2) . . . |
|
4 |
Aizsardzības
un iekšlietu komisija: Papildināt likumprojektu ar pantu šādā redakcijā: Izteikt 24.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Pēc valsts
drošības iestādes vadītāja priekšlikuma valsts drošības iestādes personāla
skaitlisko sastāvu, struktūru un amatu sarakstu apstiprina atbildīgais
ministrs. Valsts drošības iestādes vadītājs ir atbildīgs par personāla
atlases un iecelšanas jautājumiem, pār kuru risināšanu atbildīgais ministrs
neīsteno pārraudzību Valsts pārvaldes iekārtas likumā paredzētajā kārtībā un
apmērā. |
Atbalstīt |
5. Izteikt 24.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Pēc
valsts drošības iestādes vadītāja priekšlikuma valsts drošības iestādes
personāla skaitlisko sastāvu, struktūru un amatu sarakstu apstiprina
atbildīgais ministrs. Valsts drošības iestādes vadītājs ir atbildīgs par tiem
personāla atlases un iecelšanas jautājumiem, pār kuru risināšanu atbildīgais
ministrs neveic pārraudzību Valsts pārvaldes iekārtas likumā paredzētajā
kārtībā un apmērā. |
25.pants. Valsts drošības
iestāžu darbības kontrole (1) Saeima un tās Nacionālās drošības
komisija veic valsts drošības iestāžu darbības parlamentāro kontroli. (2) Ministru kabinets savas
kompetences ietvaros kontrolē valsts drošības iestāžu darbību. (3) Saeimas Nacionālās drošības komisija ir
tiesīga noklausīties valsts drošības iestāžu vadītāju ziņojumus un pārskatus,
kā arī iepazīties ar šo iestāžu dienesta dokumentiem un informāciju, izņemot
dokumentus par informācijas slepenajiem avotiem. (4) (Izslēgta ar 07.04.2004.
likumu). (Ar grozījumiem, kas
izdarīti ar 27.06.2002. likumu) |
|
5 |
Aizsardzības
un iekšlietu komisija: Papildināt likumprojektu ar pantu šādā redakcijā: 25.pantā: izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā: 25.pants. Valsts
drošības iestāžu darbības kontrole un pārraudzība; papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Atbildīgais ministrs īsteno
pārraudzību pār sev padoto valsts drošības iestādi visās jomās, izņemot
valsts drošības iestāžu operatīvās darbības, izlūkošanas un pretizlūkošanas
procesus, un valsts noslēpuma aizsardzības sistēmu. |
Atbalstīt |
6. 25.pantā: izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā: 25.pants. Valsts drošības iestāžu darbības
kontrole un pārraudzība; papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Atbildīgais ministrs veic pārraudzību
pār sev padoto valsts drošības iestādi visās jomās, izņemot valsts drošības
iestāžu operatīvās darbības, izlūkošanas un pretizlūkošanas procesus un
valsts noslēpuma aizsardzības sistēmu. |
26.pants. Uzraudzība
pār likumu ievērošanu valsts drošības iestādēs (1) Uzraudzību pār valsts drošības iestāžu
darbības atbilstību likumiem veic ģenerālprokurors un viņa īpaši pilnvaroti
prokurori. Veicot uzraudzību, viņi ir tiesīgi iepazīties ar valsts drošības
iestāžu rīcībā esošajiem dokumentiem, materiāliem un informāciju.
Informācijas avotu identitāte atklājama tikai tādos gadījumos, kad tie ir
tieši iesaistīti nozieguma izdarīšanā, turklāt vienīgi ģenerālprokuroram, bet
viņa īpaši pilnvarotiem prokuroriem - tikai ar valsts drošības iestādes
vadītāja atļauju; informācijas avotu identitāti atklāt uzraudzības kārtībā ir
aizliegts. (2) Prokuroriem, kuri uzrauga valsts
drošības iestādes, informācijas aizsargāšanas pienākumi ir tādi paši kā šo
iestāžu darbiniekiem. (3) Valsts drošības iestāžu pārbaudes
un šo pārbaužu apjoms jāsaskaņo ar Saeimas Nacionālās drošības komisiju un
jāziņo tai par pārbaužu rezultātiem. (4) Valsts drošības iestādes ir pakļautas
tiesas kontrolei Operatīvās darbības likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā. (Ar grozījumiem, kas
izdarīti ar 27.06.2002. likumu, kas stājas spēkā no 25.07.2002.) |
|
6 |
Aizsardzības
un iekšlietu komisija: Papildināt likumprojektu ar pantu šādā redakcijā: 26.pantā: izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā: 26.pants. Valsts
drošības iestāžu darbības uzraudzība; izteikt pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā: (1)
Ģenerālprokurors un viņa īpaši pilnvaroti prokurori īsteno uzraudzību pār
valsts drošības iestāžu operatīvās darbības, izlūkošanas un pretizlūkošanas
procesiem, un valsts noslēpuma sistēmas jautājumos. papildināt
pantu ar piekto, sesto un septīto daļu šādā redakcijā: (5)
Ģenerālprokurors un viņa īpaši pilnvaroti prokurori, īstenojot uzraudzību pār
valsts drošības iestādēm šā panta pirmās daļas noteiktajos jautājumos, nevar
izdot valsts drošības iestādēm iekšējos normatīvos aktus. (6) Iekšējie
normatīvie akti, kas ir saistīti ar operatīvās darbības, izlūkošanas un
pretizlūkošanas procesiem, un valsts noslēpuma sistēmas jautājumiem, var
stāties spēkā pēc saskaņošanas ar ģenerālprokuroru. (7) Šā panta
sestajā daļā minētie iekšējie normatīvie akti nav jāsaskaņo ar Tieslietu
ministriju. |
Atbalstīt |
7. 26.pantā: izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā: 26.pants. Valsts drošības iestāžu darbības
uzraudzība; izteikt pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā: (1)
Ģenerālprokurors un viņa īpaši pilnvaroti prokurori veic uzraudzību pār
valsts drošības iestāžu operatīvās darbības, izlūkošanas un pretizlūkošanas
procesiem un valsts noslēpuma aizsardzības sistēmu.; papildināt
pantu ar piekto, sesto un septīto daļu šādā redakcijā: (5)
Ģenerālprokurors un viņa īpaši pilnvaroti prokurori, veicot uzraudzību pār
valsts drošības iestādēm šā panta pirmajā daļā noteiktajos jautājumos,
neizdod valsts drošības iestāžu iekšējos normatīvos aktus. (6) Valsts
drošības iestāžu iekšējie normatīvie akti, kas ir saistīti ar operatīvās
darbības, izlūkošanas un pretizlūkošanas procesiem un valsts noslēpuma
aizsardzības sistēmu,
stājas spēkā pēc saskaņošanas ar ģenerālprokuroru. (7) Šā panta sestajā daļā minētie iekšējie
normatīvie akti nav jāsaskaņo ar Tieslietu ministriju. |