9/8 -
.02.2005.
Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 51. un 87. pantu Tautsaimniecības, agrārās,
vides un reģionālās politikas komisija lūdz izdarīt izmaiņas Saeimas š.g. 10.
marta sēdes darba kārtībā un iekļaut tajā likumprojekta "Elektroenerģijas tirgus likums" (Reģ. nr.1132) izskatīšanu pirmajā lasījumā.
Tautsaimniecības,
agrārās, vides un reģionālās politikas komisija šā gada 9. marta komisijas sēdē
izskatīja likumprojektu "Elektroenerģijas
tirgus likums" (Reģ. nr.1132) (Dok. nr.3827)
un pieņēma lēmumu atbalstīt minēto
likumprojektu izskatīšanai Saeimas sēdē pirmajā lasījumā.
Komisija ierosina atzīt minēto
likumprojektu par steidzamu.
Ar
cieņu,
komisijas priekšsēdētājs
Projekts
Elektroenerģijas tirgus likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.
pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1)
balansēšana
organizēts process ik brīža līdzsvara nodrošināšanai starp elektroenerģijas
patēriņu un ražošanu elektroenerģijas sistēmā;
2)
elektroenerģijas
lietotājs persona,
kura pērk elektroenerģiju;
3)
elektroenerģijas
pārvade elektroenerģijas transportēšana, kas neietver elektroenerģijas
tirdzniecību, augstsprieguma savstarpēji savienotā sistēmā, lai to piegādātu
elektroenerģijas lietotājiem;
4)
elektroenerģijas
ražotājs fiziskā vai juridiskā persona, kura ražo elektroenerģiju ražošanas
iekārtās;
5)
elektroenerģijas
sadale elektroenerģijas transportēšana, kas neietver elektroenerģijas
tirdzniecību, vidēja un zema sprieguma sadales sistēmā, lai to piegādātu
elektroenerģijas lietotājiem;
6)
elektroenerģijas
sistēmas dalībnieki elektroenerģijas ražotāji, pārvades sistēmas operators,
sadales sistēmas operatori un gala lietotāji;
7)
elektroenerģijas
sistēmas operators licencēta kapitālsabiedrība, kura sniedz sistēmas
pakalpojumu;
8)
elektroenerģijas
tirdzniecība elektroenerģijas iepirkšana pārdošanai vai elektroenerģijas
pārdošana elektroenerģijas lietotājiem;
9)
elektroenerģijas
tirgotājs lietotājs, kurš pērk un pārdod (piegādā) elektroenerģiju
citam elektroenerģijas lietotājam, kur piegāde nozīmē pārdošanu;
10)elektroenerģijas tirgus dalībnieki elektroenerģijas
ražotāji, tirgotāji un gala lietotāji, kas darbojas elektroenerģijas tirgū
saskaņā ar brīvprātīgas līdzdalības principu;
11)gala lietotājs elektroenerģijas lietotājs,
kurš pērk elektroenerģiju izlietošanai paša vajadzībām (gala patēriņam);
12)koģenerācija tehnoloģiskais process, kurā
lietderīgai izmantošanai vienlaikus ražo elektroenerģiju un siltumenerģiju;
13)mājsaimniecības li
etotājs gala lietotājs, kurš pērk
un izlieto elektroenerģiju savā mājsaimniecībā paša vajadzībām (gala patēriņam),
izņemot komercdarbības vai cita veida profesionālās darbības vajadzībām;
14)palīgpakalpojumi pakalpojumi, kas nepieciešami
elektroenerģijas pārvades sistēmas balansētas darbības nodrošināšanai;
15)publiskais tirgotājs elektroenerģijas tirgotājs,
kuram šajā likumā un citos normatīvajos aktos ir noteikti īpaši pienākumi un
kura licencē iekļautas speciālas prasības, kas nepieciešamas publiskā tirgotāja
pienākumu izpildes nodrošināšanai;
16)saistītais lietotājs elektroenerģijas
lietotājs, kurš neizmanto iespēju
kļūt par tirgus dalībnieku, lai brīvi izvēlētos elektroenerģijas tirgotāju, un
pērk elektroenerģiju no publiskā tirgotāja vai attiecīgā sadales sistēmas
operatora par regulatora apstiprinātiem tarifiem;
17)sistēmas pakalpojums elektroenerģijas pārvade vai
sadale, kas nodrošina fiziskās elektroenerģijas plūsmas no ražotājiem līdz
lietotājiem;
18)starpvalstu savienojums elektrolīnija, kas saista
atsevišķās valstīs izvietotas pārvades sistēmas;
19)tiešā līnija elektrolīnija, kas sasaista izolētu
elektroenerģijas ražošanas objektu ar izolētu lietotāju, vai elektrolīnija, kas
sasaista elektroenerģijas ražotāju un tirgotāju, kas tieši apgādā sev piederošu
teritoriju, saistītos uzņēmumus un savus lietotājus;
20)universālais pakalpojums - garantētas tiesības uz
elektroenerģijas piegādi noteiktā kvalitātē par viegli un skaidri salīdzināmu
un pārskatāmu cenu;
21)vertikāli integrēts elektroapgādes komersants
komersants vai to kopums (koncerns), kas veic vismaz vienu no šādām
elektroapgādes darbībām: elektroenerģijas pārvade vai sadale, un vismaz vienu
no šādām elektroapgādes darbībām: elektroenerģijas ražošana vai tirdzniecība.
2. pants. Likuma mērķis
(1) Likuma mērķis ir izveidot
tiesisko vidi efektīvi funkcionējošam elektroenerģijas tirgum, lai visiem
elektroenerģijas lietotājiem (turpmāk lietotāji) visefektīvākajā veidā par
pamatotām cenām tiktu droši un kvalitatīvi piegādāta elektroenerģija, un
nodrošināt visiem lietotājiem tiesības brīvi izvēlēties elektroenerģijas
tirgotāju.
3. pants. Likuma darbības joma
(1) Likums reglamentē darbības
veidus elektroenerģijas tirgū, kas ietver elektroenerģijas ražošanu,
elektroenerģijas pārvadi (turpmāk pārvade), elektroenerģijas sadali (turpmāk
sadale), elektroenerģijas kā brīvas apgrozības preces tirdzniecību un
tirdzniecībai nepieciešamo pakalpojumu nodrošināšanu.
(2) Likums nosaka prasības
elektroenerģijas tirgus dalībnieku (turpmāk tirgus dalībnieki) un
elektroenerģijas sistēmas dalībnieku (turpmāk sistēmas dalībnieki) darbībām
elektroenerģijas tirgū.
(3) Likums nosaka par enerģētiku atbildīgās
ministrijas (turpmāk ministrija) un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas (turpmāk regulators) kompetenci elektroenerģijas tirgus uzraudzībā
un regulēšanā.
Elektroenerģijas
sistēma un tirgus
4. pants. Elektroenerģijas sistēma
(1) Elektroenerģijas sistēmu veido elektroenerģijas ražošanas iekārtas,
pārvades un sadales sistēmas un elektroenerģijas patēriņa iekārtas, kas ir
savstarpēji savienotas un nepieciešamas elektroenerģijas transportēšanai no
ražotāja līdz lietotājam.
(2) Elektroenerģijas sistēmas vadības un lietošanas kārtību un tirgus
dalībnieku, izņemot gala lietotājus, darbības nosaka Tīkla kodekss. Tīkla
kodeksu izstrādā pārvades sistēmas operators un apstiprina regulators. Tīkla
kodeksā noteikto procedūru izpildi nodrošina pārvades sistēmas operators.
Regulators var uzdot pārvades sistēmas operatoram izstrādāt grozījumus Tīkla
kodeksā un noteikt termiņu šo grozījumu izstrādei un iesniegšanai
apstiprināšanai regulatoram.
5. pants. Elektroenerģijas tirgus
(1) Darījumus elektroenerģijas tirgū veic saskaņā ar rakstveida
līgumiem starp tirgus dalībniekiem.
(2) Elektroenerģijas tirgus dalībniekam elektroenerģijas
transportēšanai ir tiesības izmantot elektroenerģijas pārvades sistēmu vai
sadales sistēmu par šajā likumā paredzētajā kārtībā noteiktiem sistēmas
pakalpojumu tarifiem.
III nodaļa
Sistēmas darbības pamatprincipi
6. pants. Elektroenerģijas sistēmas operators
(2) Sistēmas operators ir atbildīgs par
elektroenerģijas plūsmu vadību pārvades vai sadales sistēmā.
7. pants. Sistēmas operatoru
licencēšana
(2) Licencē norāda licences darbības zonu, kurā ir
tiesīgs darboties attiecīgais sistēmas operators un prasības sistēmas operatora
darbībai.
(3) Licenci izsniedz, ja tās pieprasītāja
ekonomiskās, organizatoriskās un tehniskās iespējas atbilst regulatora
noteiktajām prasībām sistēmas operatora darbības nodrošināšanai.
(4) Sistēmas operators tam izsniegto licenci nevar nodot citām personām.
8. pants. Sistēmas darbības
regulēšana un uzraudzība
(1) Sistēmas darbības regulēšanu veic regulators Enerģētikas likumā,
likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem un šajā likumā noteiktajā
kārtībā.
(2) Regulators nosaka vienotus sistēmas pieslēguma noteikumus un
pieslēguma maksas aprēķināšanas metodiku.
(3) Regulators uzrauga:
1) starpvalstu savienojumu jaudu vadības un sadales noteikumus
sadarbībā ar to dalībvalstu attiecīgo iestādi vai iestādēm, ar kurām ir šāds starpvalstu
savienojums;
2) visas rīcības un metodes, ko sistēmu operatori pielieto sistēmas
jaudas pārslodzes vadībai Latvijas elektroenerģijas sistēmā;
3) sistēmu operatoru laika patēriņu pieslēgumu un remontdarbu
veikšanai;
4) sistēmu operatoru publicēto informāciju par starpvalstu
savienojumiem, tīklu izmantošanu un sistēmu jaudas sadalījumu sistēmu
lietotājiem ieinteresētajām pusēm, ņemot vērā, ka neapkopota informācija
uzskatāma par komerciāli konfidenciālu;
5) grāmatvedības nodalīšanu, atbilstoši šā likuma 38. 40. pantā
noteiktajai kārtībai;
6) šā likuma 9. panta otrajā daļā noteikto sistēmas dalībnieku
pieslēguma noteikumu izpildi;
7) šajā likumā noteikto pārvades un sadales operatoru pienākumu
izpildi;
8) elektroenerģijas tirgus pārskatāmību un konkurences līmeni tajā.
(4) Regulators reizi gadā publicē ziņojumu
par šā panta trešajā daļā noteikto sistēmas darbības aspektu uzraudzības
rezultātiem.
9. pants. Sistēmas
darbība
(1) Sistēmas operators tam izsniegtās licences
darbības zonā un termiņā ir atbildīgs par sistēmas darbību, apkalpošanu
un drošumu, sistēmas vadību un par tās attīstību, savienojumu ar citām
sistēmām, kā arī par sistēmas ilglaicīgu spēju nodrošināt elektroenerģijas
transportēšanu atbilstoši prognozētajam pieprasījumam.
(2) Sistēmas operatoram tā licences darbības
zonā un termiņā ir pastāvīgas saistības nodrošināt sistēmas dalībniekiem
nepieciešamo pieslēgšanu attiecīgai sistēmai saskaņā ar regulatora noteiktajiem
sistēmas pieslēguma noteikumiem un par pieslēguma maksu, kuru nosaka sistēmas
operators saskaņā ar regulatora noteikto pieslēguma maksas aprēķināšanas
metodiku, ja sistēmas dalībnieks izpilda sistēmas operatora noteiktās tehniskās
prasības. Jauna sistēmas dalībnieka pieslēguma maksa ietver attiecīgā
pieslēguma izveidošanas pamatotās izmaksas un neietver sistēmas attīstības
izmaksas.
(3) Sistēmas
operatoram ir tiesības atteikt pieslēgšanu attiecīgai sistēmai, ja tās tīklu
jauda nav pietiekama. Atteikuma pamatojumu sistēmas operators sniedz rakstveidā
30 dienu laikā pēc sistēmas dalībnieka iesnieguma saņemšanas.
(4) Sistēmas operators septiņu darba dienu laikā informē regulatoru par
katru gadījumu, kad elektroenerģijas tirgus dalībniekam atsaka pieeju sistēmai
un par pasākumiem, kas nepieciešami, lai uzlabotu sistēmu un palielinātu tās
jaudu.
IV nodaļa
Pārvade
10. pants. Pārvades sistēma
Pārvades sistēma ietver savstarpēji savienotus tīklus un iekārtas, tajā
skaitā starpvalstu savienojumus, kuru spriegums ir 110 un vairāk kilovolti, un
kuri tiek izmantoti elektroenerģijas pārvadīšanai līdz attiecīgajai sadales
sistēmai vai lietotājiem.
(1) Latvijā darbojas viens pārvades sistēmas
operators un tā licences darbības zona ir visa Latvijas teritorija.
(2) Pārvades sistēmas operators var piedalīties elektroenerģijas
tirdzniecībā tikai gadījumos, kad elektroenerģijas vai jaudas pirkšana un
pārdošana ir nepieciešama sistēmas balansēšanas nodrošināšanai,
palīgpakalpojumu pirkšanai, elektroenerģijas transportēšanas zudumu segšanai,
pārvades sistēmas operatora paša patēriņam vai ja elektroenerģijas sistēmā ir
novirze no normālā darbības režīma vai avārija.
(3) Pārvades sistēmas operators nodrošina tās komerciālās informācijas
konfidencialitāti, kas pildot pienākumus ir nonākusi tā rīcībā no sistēmas
dalībniekiem un tirgus dalībniekiem.
12. pants. Pārvades sistēmas
operatora neatkarība
(1) Pārvades sistēmas operatoram, tajā skaitā vertikāli integrēta
komersanta sastāvā esošam, ir jābūt atsevišķai kapitālsabiedrībai ar
patstāvīgas juridiskās personas statusu un nodalītam no elektroenerģijas
ražošanas, sadales un tirdzniecības darbībām.
(2) Pārvades sistēmas operatora neatkarību nodrošina, ievērojot šādus
obligātos nosacījumus:
1)
personas, kas
atbild par pārvades sistēmas operatora vadību, nedrīkst iesaistīties vertikāli
integrētā komersanta struktūrās, kas tieši vai netieši ikdienas darbībā ir
atbildīgas par elektroenerģijas ražošanu, sadali un tirdzniecību;
2)
personām, kas
atbild par pārvades sistēmas operatora vadību, jābūt nodrošinātām iespējām rīkoties
un pieņemt lēmumus neatkarīgi;
3) pārvades sistēmas operatora vadībai jābūt
nodrošinātām tiesībām pieņemt lēmumus neatkarīgi no vertikāli integrētā
komersanta un valdošā uzņēmuma attiecībā uz aktīviem, kas vajadzīgi pārvades
sistēmas ekspluatācijai, uzturēšanai vai attīstībai. Tas neliedz veidot
attiecīgus koordinācijas mehānismus, lai nodrošinātu valdošā uzņēmuma
ekonomisko un vadības uzraudzības tiesību aizsardzību attiecībā uz atdevi no
pārvades sistēmas operatora aktīviem. Valdošajam uzņēmumam ir atļauts
apstiprināt pārvades sistēmas operatora gada finanšu plānu vai tam līdzīgus
finanšu plānošanas dokumentus un noteikt vispārīgus ierobežojumus attiecībā uz
pārvades sistēmas operatora parādsaistībām, bet nav atļauts dot norādes
attiecībā uz ikdienas darbību un lēmumiem par pārvades sistēmas būvniecību un
ierīkošanu vai modernizāciju, ja šī būvniecība un ierīkošana vai modernizācija
nepārsniedz apstiprinātā finanšu plāna vai tam līdzīgu finanšu plānošanas dokumentu noteikumus;
4)
pārvades
sistēmas operators izstrādā atbilstības programmu, kurā izklāstīti konkrētu
darbinieku pienākumi un pasākumi, kas veikti, lai nepieļautu nevienlīdzīgu
attieksmi, un nodrošina atbilstošu kontroli pār tās ievērošanu. Pārvades
sistēmas operators katru gadu iesniedz regulatoram ziņojumu par veiktajiem
pasākumiem un šo ziņojumu publicē regulatora noteiktajā kārtībā. Regulators pēc
ziņojuma izvērtēšanas sniedz atzinumu par neatkarības nodrošināšanai veikto
pasākumu pietiekamību. Regulatora atzinumā norādītie trūkumi pārvades sistēmas
operatoram ir jānovērš regulatora noteiktā termiņā.
(3) Minimālās prasības pārvades sistēmas operatora neatkarības
nodrošināšanai, ievērojot šā panta nosacījumus, nosaka regulators.
13. pants. Pārvades sistēmas
operatora atbildība
(1) Pārvades sistēmas operators sniedz pārvades
sistēmas pakalpojumus un nodrošina balansēšanu un stabilitāti pārvades sistēmā.
Šie pienākumi ir jāveic saskaņā ar taisnīguma, atklātības un vienlīdzības
principiem un to izpildes kārtību nosaka Tīkla kodeksā.
(4) Pārvades sistēmas operators ir atbildīgs par
paredzēto tirdzniecības darījumu iespējamo pārvades sastrēgumu un pārslodzes
novēršanu pārvades sistēmā, savstarpēji savienotās sistēmas stabilitāti un
elektroenerģijas sistēmas savietojamību ar ārvalstu elektroenerģijas sistēmām
(5) Pārvades sistēmas operators ir tiesīgs ierobežot vai atteikt paredzētos tirdzniecības
darījumus, ja citādi nav iespējams novērst pārvades ierobežojumus vai pārslodzi
pārvades sistēmā un tas apdraud savstarpēji savienotās sistēmas stabilitāti. Tirdzniecības darījumu reģistrācijas,
ierobežošanas un atteikšanas kārtību veic Tīkla kodeksa noteiktajā kārtībā,
ievērojot taisnīguma, atklātības un vienlīdzības principus.
14. pants. Palīgpakalpojumi
pārvades sistēmā
Pārvades sistēmas operators var veikt palīgpakalpojumus patstāvīgi vai tos
pirkt. Pērkot palīgpakalpojumus, pārvades sistēmas operatoram jāvadās no efektivitātes
kritērijiem, kā arī vienlīdzības un taisnīguma principiem, lai pēc iespējas
nodrošinātu brīvu konkurenci palīgpakalpojumu pirkšanā. Pārvades sistēmas
operatoram ir jāpadara atklāti nosacījumi palīgpakalpojumu pirkšanai, kas
saistīti ar sistēmas atbildību.
15. pants. Elektroapgādes drošums
ilgtermiņā
(1) Pārvades sistēmas operators sagatavo pārvades
sistēmas piegādes un patēriņa atbilstības un valsts elektroapgādes drošuma un
nodrošinājuma ar ražošanas jaudām novērtējuma ziņojumu laika periodam līdz 10
gadiem. Novērtējuma ziņojumā iekļauj vismaz elektroenerģijas un jaudu
pieprasījuma prognozi 10 gadu periodam, piegādes un patēriņa atbilstības
vērtējums atskaites periodā un prognozi 10 gadu periodam, informāciju par
pārvades sistēmas atbilstību pieprasījumam, uzturēšanas kvalitāti, informāciju
par būvējamām un plānotajām ražošanas jaudām, pasākumiem, kas tiek īstenoti
maksimāla pieprasījuma gadījumā un viena vai vairāku piegādātāju iztrūkuma
gadījumā.
(2) Pārvades sistēmas operators
novērtējuma ziņojumu reizi gadā iesniedz ministrijai un regulatoram. Kārtību,
kādā pārvades sistēmas operators izstrādā un iesniedz ministrijai un
regulatoram novērtējuma ziņojumu, un prasības novērtējuma ziņojuma saturam
nosaka Ministru kabinets.
(3) Novērtējuma ziņojuma sagatavošanai pārvades
sistēmas operators ir tiesīgs pieprasīt un saņemt nepieciešamo informāciju no
visiem sistēmas dalībniekiem.
(1) Pārvades
sistēmas pakalpojumu tarifus (turpmāk pārvades tarifi) nosaka regulators
likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem noteiktajā kārtībā vai pārvades sistēmas operators saskaņā ar
regulatora noteiktu tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta regulatora
atļauja. Pārvades tarifus pirms to stāšanās spēkā publicē regulatora noteiktajā
kārtībā.
(2)
Pārvades tarifi nav atkarīgi no pārvades attāluma starp lietotāja un ražotāja
atrašanās vietām.
V nodaļa
17.
pants. Sadales sistēma
(1) Sadales sistēma ietver vidēja sprieguma un
zemsprieguma sadales tīklus un iekārtas, kuras izmanto elektroenerģijas
piegādei lietotājiem un kurās spriegums ir zemāks par 110 kilovoltiem.
(2) Pieeja sadales sistēmai
paredz arī pārvades sistēmas pakalpojuma izmantošanu Latvijas teritorijā.
18. pants. Sadales
sistēmas operators
(1) Sadales licences darbības
zonu nosaka regulators katra sadales sistēmas operatora licencē. Regulatoram ir
tiesības grozīt sadales licences darbības zonas robežas jau izsniegtajās
licencēs.
(2) Sadales sistēmas operatoru
licenču darbības zonu pārklāšanās nav pieļaujama.
(3) Sadales sistēmas operators
var piedalīties elektroenerģijas tirdzniecībā gadījumos, kad elektroenerģijas
pirkšana un pārdošana ir nepieciešama saistīto lietotāju apgādei,
elektroenerģijas zudumu segšanai sadales sistēmā vai sadales sistēmas operatora
paša vajadzībām (gala patēriņam).
19. pants.
Sadales sistēmas operatora neatkarība
(1) Sadales
sistēmas operatoram ir jābūt atsevišķai kapitālsabiedrībai ar patstāvīgas
juridiskās personas statusu un atsaistītam no elektroenerģijas ražošanas,
pārvades un tirdzniecības darbībām.
(2) Sadales sistēmas operatora neatkarību nodrošina, ievērojot šādus
obligātos nosacījumus:
1)
personas, kas
atbild par sadales sistēmas operatora vadību, nedrīkst iesaistīties vertikāli
integrētā komersanta struktūrās, kas tieši vai netieši ikdienas darbībā ir
atbildīgas par elektroenerģijas ražošanu, pārvadi un tirdzniecību;
2)
personām, kas
atbild par sadales sistēmas operatora vadību, jābūt nodrošinātām iespējām
rīkoties un pieņemt lēmumus neatkarīgi;
3)
sadales sistēmas
operatora vadībai jābūt nodrošinātām tiesībām pieņemt lēmumus neatkarīgi no
vertikāli integrētā komersanta un valdošā uzņēmuma attiecībā uz aktīviem, kas
vajadzīgi sadales sistēmas ekspluatācijai, uzturēšanai vai attīstībai. Tas
neliedz veidot attiecīgus koordinācijas mehānismus, lai nodrošinātu valdošā
uzņēmuma ekonomisko un vadības uzraudzības tiesību aizsardzību attiecībā uz
atdevi no sadales sistēmas operatora aktīviem. Valdošajam uzņēmumam ir atļauts
apstiprināt sadales sistēmas operatora gada finanšu plānu vai tam līdzīgus
finanšu plānošanas dokumentus un noteikt vispārīgus ierobežojumus attiecībā uz
sadales sistēmas operatora parādsaistībām, bet nav atļauts dot norādes
attiecībā uz ikdienas darbību un lēmumiem par sadales sistēmas būvniecību un ierīkošanu
vai modernizāciju, ja šī būvniecība un ierīkošana vai modernizācija nepārsniedz
apstiprinātā finanšu plāna vai tam
līdzīgu finanšu plānošanas dokumentu noteikumus;
4)
sadales sistēmas
operators izstrādā atbilstības programmu, kurā izklāstīti konkrētu darbinieku
pienākumi un pasākumi, kas veikti, lai nepieļautu diskriminējošu rīcību un
nodrošina atbilstošu kontroli pār tās ievērošanu. Sadales sistēmas operators
katru gadu iesniedz regulatoram ziņojumu par veiktajiem pasākumiem un šo
ziņojumu publicē regulatora noteiktajā kārtībā. Regulators pēc ziņojuma
izvērtēšanas sniedz atzinumu par neatkarības nodrošināšanai veikto pasākumu
pietiekamību. Regulatora atzinumā norādītie trūkumi sadales sistēmas operatoram
ir jānovērš regulatora noteiktā termiņā.
(3) Minimālās prasības sadales sistēmas operatora neatkarības
nodrošināšanai, ievērojot šā panta nosacījumus, nosaka regulators.
(4) Šajā pantā minētās
prasības nav attiecināmas uz sadales sistēmas operatoriem, ja to sadales
sistēmām ir pieslēgti mazāk nekā simts tūkstoši lietotāju, bet tiem ir
jānodrošina veicamo darbību grāmatvedības nodalīšana atbilstoši 38. 40. panta
prasībām un funkcionālā nodalīšana, ievērojot šādas minimālās prasības:
1) jāizveido atsevišķas struktūrvienības, kas atbild par elektroenerģijas
sadali un tirdzniecību un darbojas kā atsevišķi peļņas centri;
2) ar struktūrvienību vadītājiem jānoslēdz darba līgumi, kuros norādīti
precīzi un nepārprotami iemesli līgumu pārtraukšanai;
3) sadales struktūrvienības vadība nedrīkst pildīt pienākumus, kas
saistīti ar tirdzniecības struktūrvienības darbu un otrādi;
4) pēc iespējas jānovērš apstākļi, kas var stimulēt darbinieku rotāciju
starp struktūrvienībām.
20. pants. Sadales sistēmas pakalpojumu tarifi
(1) Sadales sistēmas tīkla pakalpojumu
tarifus (turpmāk sadales tarifs) nosaka regulators likumā Par sabiedrisko
pakalpojumu regulatoriem noteiktajā kārtībā vai sadales sistēmas operators saskaņā ar regulatora noteiktu tarifu
aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta regulatora atļauja. Sadales tarifus pirms
to stāšanās spēkā publicē regulatora noteiktajā kārtībā.
(2) Sadales tarifi vienā licences darbības zonā nav atkarīgi no
sadales attāluma starp lietotāja un ražotāja atrašanās vietām. Ir
pieļaujamas atšķirības tarifos starp sprieguma un patēriņa līmeņiem, ja šādas
atšķirības ir ekonomiski pamatotas un vienlīdzīgas visiem attiecīgā sprieguma
un patēriņa līmeņa grupas lietotājiem.
Sadales sistēmas
operators savu pienākumu izpildei var lietot savā īpašumā esošus vai nomātus
pamatlīdzekļus.
(1) Ražošanas jaudu palielināšanai un jaunas
ražošanas iekārtas ieviešanai nepieciešama ministrijas atļauja. Prasības
atļaujas saņemšanai, atļaujas izsniegšanas, anulēšanas un derīguma
termiņa pagarināšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(2) Atļauju izsniedz vai to atsaka 30 dienu laikā
no visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas. Atteikuma gadījumā iesnieguma
iesniedzējam izsniedz rakstisku atteikuma pamatojumu.
(3)
Atteikumu pamato vienīgi ar iesnieguma neatbilstību noteiktajām prasībām.
Iesnieguma iesniedzējs var pārsūdzēt atteikumu Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā.
(4) Ražošanas jaudu būvniecību veic normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
23. pants. Konkursi
(1) Ja no šā likuma 15. pantā noteiktā pārvades
sistēmas operatora sagatavotā novērtējuma ziņojuma izriet, ka valsts
elektroapgādes drošumu apdraud ražošanas jaudu nepietiekamība Latvijā vai ārpus
tās un šo iztrūkumu neizdodas kompensēt šā likuma 22. pantā noteiktajā kārtībā,
ministrija ierosina konkursa izsludināšanu par jaunu ražošanas jaudu ieviešanu
vai esošo iekārtu rekonstrukciju, palielinot to jaudu.
(2) Lēmumu par konkursa izsludināšanu pieņem Ministru kabinets. Konkursa priekšmets
ir tiesības noslēgt ilgtermiņa elektroenerģijas piegādes līgumu.
(3) Konkursu izsludina un organizē regulators. Konkurss ir jāizsludina
Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms
iesniegumu iesniegšanas beigu termiņa. Konkursa dokumentācijā jāietver šāda
informācija:
1)
detalizēti
paredzamā līguma noteikumi;
2)
pretendentiem
izvirzītās prasības;
3)
kritēriju
uzskaitījums, kurus ievērojot, tiks izvēlēts pretendents un ar viņu tiks slēgts
līgums.
(4) Līgumu par ilgtermiņa elektroenerģijas piegādi ar
konkursa uzvarētāju slēdz šā likuma 33. pantā noteiktais publiskais tirgotājs.
24. pants. Līniju ierīkošana
(1) Elektroenerģijas
transportēšanas līnijas ierīkošanai ar spriegumu 110 un vairāk kilovolti ir
nepieciešama regulatora atļauja.
(2) Elektroenerģijas transportēšanas starpvalstu
līnijas ierīkošanai ar spriegumu 110 un vairāk kilovolti ir nepieciešama
regulatora atļauja.
(3) Sadales sistēmas operatoram
ir tiesības būvēt sadales līniju savā licences darbības zonā.
(4) Citai personai, kura nav sadales sistēmas operators, ir tiesības
būvēt sadales līniju sadales sistēmas operatora licences darbības zonā šādos
gadījumos:
1)
līnija, kas tiek būvēta, ir tiešā līnija;
2)
līnija, kas tiek būvēta, ir atsevišķa nekustamā īpašuma iekšējā līnija;
3)
regulators ir izsniedzis atļauju būvēt līniju.
(5) Sadales sistēmas operatoram šā panta ceturtās daļas 2. un 3.
punktā minētā līnija, ja tā atbilst Tīkla kodeksā noteiktajām tehniskajām
prasībām, ir jāpieslēdz attiecīgai sadales sistēmai par pieslēguma maksu, kuru
nosaka sistēmas operators saskaņā ar regulatora noteikto pieslēguma maksas
aprēķināšanas metodiku un saskaņā ar regulatora noteiktajiem sistēmas
pieslēguma noteikumiem.
25. pants. Tiešās līnijas
(1) Ražotājam
ir tiesības piegādāt elektroenerģiju lietotājiem vai saviem objektiem,
izmantojot tiešās līnijas pieslēgumu.
(2) Atļauju
tiešās līnijas pieslēguma ierīkošanai izsniedz regulators. Regulators nosaka
objektīvus un vienlīdzīgus atļaujas izsniegšanas kritērijus tiešās līnijas
pieslēguma ierīkošanai.
(3) Atļauju
tiešās līnijas pieslēguma ierīkošanai izsniedz vai to atsaka 30 dienu laikā no
visu regulatora noteikto dokumentu saņemšanas.
VII nodaļa
Elektroenerģijas
ražošana un cenu noteikšana
26. pants.
Elektroenerģijas cena
Elektroenerģijas cenu nosaka ražotāji, tirgotāji un lietotāji, savstarpēji
vienojoties, izņemot šajā likumā noteiktos gadījumus.
27.pants.
Elektroenerģijas ražošana koģenerācijas procesā
(1) Ražotājs, kas ražo elektroenerģiju koģenerācijas procesā, var iegūt tiesības
pārdot saražoto elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros.
(2) Ražotājs, kas izmanto šā panta pirmajā un piektajā daļā noteiktās
tiesības, var jebkurā laikā atteikties no to izmantošanas, trīs mēnešus
iepriekš par to paziņojot publiskajam tirgotājam.
(3) Kritērijus koģenerācijas elektrostaciju kvalifikācijai šā panta pirmajā
daļā noteikto tiesību iegūšanai, obligātā iepirkuma un tā uzraudzības kārtību,
elektroenerģijas cenas noteikšanas kārtību atkarībā no koģenerācijas stacijas
elektriskās jaudas un izmantojamā kurināmā veida, obligātā iepirkuma izmaksu
segšanas kārtību un atteikšanās kārtību no tiesībām pārdot saražoto
elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros nosaka Ministru kabinets.
(4) Ja ražotājs vēlas izmantot šā panta pirmajā daļā noteiktās tiesības un
tā koģenerācijas elektrostacija atbilst Ministru kabineta noteiktajiem
kritērijiem, visu saražotās elektroenerģijas pārpalikumu, kas palicis pēc
izlietošanas pašu vajadzībām, iepērk publiskais tirgotājs par cenu, kas
noteikta šā panta trešajā daļā paredzētajā kārtībā.
(5) Ražotāji, kuru koģenerācijas elektrostacijas uzsākušas elektroenerģijas
ražošanu pirms šā likuma spēkā stāšanās un kuri nav izvēlējušies šā panta
ceturtajā daļā noteiktās tiesības, pārdod elektroenerģiju publiskajam tirgotājam,
atbilstoši nosacījumiem par darbības režīmiem, atbalsta termiņiem un par cenu,
kāda uz tām attiecās šā likuma spēkā stāšanās brīdī.
(6) Publiskais tirgotājs ved atsevišķu uzskaiti par šā panta ceturtajā un
piektajā daļā noteiktajā kārtībā iepirktās elektroenerģijas apjomu un izmaksām.
Minētā iepirkuma izmaksas sedz visi Latvijas elektroenerģijas gala lietotāji
proporcionāli to elektroenerģijas patēriņam, pērkot no publiskā tirgotāja
noteiktu daļu koģenerācijas elektrostacijās ražotās elektroenerģijas vai
kompensējot tās iepirkuma izdevumus. Iepirkuma izmaksu segšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets, bet izmaksu attiecināšanas aprēķina metodiku nosaka
regulators.
(7) Koģenerācijas stacijas, kas atbilst šā panta trešajā daļā paredzētajā
kārtībā noteiktajiem kritērijiem var Ministru kabineta noteiktā kārtībā saņemt
ražotās elektroenerģijas izcelsmes apliecinājumu. Izcelsmes apliecinājumu
izsniedz Ministru kabineta pilnvarota institūcija.
28. pants.
Elektroenerģijas ražošana, izmantojot atjaunojamos energoresursus
(1) Ražotājs, kas ražo elektroenerģiju izmantojot atjaunojamos
energoresursus, var iegūt tiesības pārdot saražoto elektroenerģiju obligāti
iepērkamā elektroenerģijas apjoma veidā.
(2) Noteikta daļa no visu Latvijas elektroenerģijas gala lietotāju kopējā
patēriņa ir obligāti jānosedz ar elektroenerģiju, kas ražota izmantojot
atjaunojamos energoresursus. Šo daļu nākamo piecu gadu periodam katru gadu līdz
1.aprīlim nosaka Ministru kabinets.
(3) Publiskais tirgotājs aprēķina obligāti iepērkamās elektroenerģijas, kas
ražota izmantojot atjaunojamos enerģijas avotus, apjomu katram gadam atbilstoši
Ministru kabineta noteiktajai daļai lietotāju kopējā patēriņā, kas obligāti
jānosedz ar elektroenerģiju, kas ražota izmantojot atjaunojamos enerģijas
avotus un publicē to internetā savā mājas lapā un laikrakstā Latvijas
Vēstnesis.
(4) Ražotājs, kas izmanto šā panta pirmajā daļā noteiktās tiesības, tajā
skaitā šā likuma 29. panta pirmajā daļā minētais ražotājs, var jebkurā laikā
atteikties no to izmantošanas, trīs mēnešus iepriekš par to paziņojot
regulatoram un publiskajam tirgotājam.
(5) Nosacījumus elektroenerģijas ražošanai, izmantojot atjaunojamos
energoresursus, kritērijus ražotāju kvalifikācijai šā panta pirmajā daļā
noteikto tiesību saņemšanai, obligātā iepirkuma apjoma noteikšanas, īstenošanas
un uzraudzības kārtību, obligātā iepirkuma apjoma izmaksu segšanas kārtību un
atteikšanās kārtību no atbalsta nosaka Ministru kabinets.
(6) Ražotāji, kas atbilst šā panta piektajā daļā noteiktajiem kritērijiem
var Ministru kabineta noteiktā kārtībā saņemt ražotās elektroenerģijas
izcelsmes apliecinājumu. Izcelsmes apliecinājumu izsniedz Ministru kabineta
pilnvarota institūcija.
(7) Šā panta un šā likuma 29. panta noteikumi neattiecas uz
hidroelektrostacijām ar uzstādīto jaudu, kas lielāka par 5 megavatiem.
29. pants. Elektroenerģijas, kas
saražota, izmantojot atjaunojamos energoresursus, pirkšana un pārdošana
(1) Ražotāji, kas elektroenerģijas ražošanai izmanto atjaunojamos enerģijas
resursus un uzsākuši darbību pir
ms šā likuma stāšanās spēkā, elektroenerģiju
pārdod publiskajam tirgotājam, atbilstoši tiem nosacījumiem attiecībā uz
darbības režīmiem, iepirkuma termiņiem un par cenu, kas uz tiem attiecās šā
likuma spēkā stāšanās brīdī.
(2) To obligāti iepērkamās elektroenerģijas apjoma daļu, ko nenosedz
elektroenerģijas iepirkumi no šā panta pirmajā daļā noteiktajiem ražotājiem,
iepērk publiskais tirgotājs no jebkura ražotāja, kas ražo elektroenerģiju,
izmantojot atjaunojamos energoresursus. Elektroenerģijas iepirkšana no šiem
ražotājiem notiek pēc ekonomiskā pakāpeniskuma principa un saskaņā ar līgumu,
kurā ražotājs un publiskais tirgotājs vienojas par elektroenerģijas ražošanas
režīmiem, elektroenerģijas cenu un līguma darbības termiņu, kas nevar būt
mazāks par 5 un lielāks par 10 gadiem. Ekonomiskā pakāpeniskuma principa
piemērošanas kārtību nosaka regulators.
(3) Publiskais tirgotājs ved atsevišķu uzskaiti šā panta pirmajā un otrajā
daļā noteiktajā kārtībā iepirktās elektroenerģijas apjomam un izmaksām. Minētā
iepirkuma izmaksas sedz visi Latvijas elektroenerģijas gala lietotāji
proporcionāli to elektroenerģijas patēriņam, pērkot no publiskā tirgotāja
noteiktu daļu elektroenerģijas, kas ražota, izmantojot atjaunojamos enerģijas
resursus vai kompensējot publiskā tirgotāja izdevumus. Iepirkuma izmaksu
segšanas kārtību nosaka Ministru kabinets, bet izmaksu attiecināšanas aprēķina
metodiku nosaka regulators.
30. pants. Ražotāju
izvēles tiesības
Ja ražotāja elektrostacija var vienlaikus pretendēt uz šā likuma 27., 28.
un 29. pantā noteikto tiesību izmantošanu, ražotājs pēc paša izvēles var
izmantot tikai vienu no tām.
31. pants.
Elektroenerģijas ražošana konkursa kārtībā ieviestās ražošanas jaudās
(1) Elektroenerģija no ražotāja, kura jauda ir ieviesta šā likuma 22. pantā
noteiktajā kārtībā, tiek iepirkta, pamatojoties uz ilgtermiņa līgumu, kas šā
likuma 23. pantā noteiktā konkursa rezultātā ir noslēgts starp publisko
tirgotāju un ražotāju.
(2) Publiskais tirgotājs ved atsevišķu uzskaiti par iepirktās
elektroenerģijas apjomu un izmaksām no šā panta pirmajā daļā noteiktā ražotāja.
Minētā iepirkuma izmaksas sedz visi Latvijas elektroenerģijas gala lietotāji
proporcionāli to elektroenerģijas patēriņam, pērkot no publiskā tirgotāja
noteiktu daļu no šā panta pirmajā daļā noteiktā ražotāja ražotās
elektroenerģijas vai kompensējot tās iepirkuma izdevumus. Iepirkuma izmaksu
segšanas kārtību nosaka Ministru kabinets, bet izmaksu sadales aprēķina
metodiku nosaka regulators.
(1) Ar
elektroenerģijas tirdzniecību var nodarboties:
1)
elektroenerģijas
ražotājs, kurš izmanto vienu vai vairākas ģenerējošās vienības vienā vai
vairākās vietās un kuram ir izsniegta licence elektroenerģijas ražošanai;
2)
sadales sistēmas
operators, kura sadales tīkliem ir pieslēgts mazāk par simts tūkstošiem
lietotāju, ja ir ievērotas šā likuma 19. panta prasības;
3)
tirgotājs, kas
saņēmis licenci.
(2)
Tirgotājam licenci izsniedz regulators saskaņā ar šo likumu un likumu Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem. Licenci izsniedz, ja tās pieprasītājs
atbilst regulatora noteiktām prasībām.
(3)
Elektroenerģijas piegādi saistītajiem lietotājiem par regulatora noteiktiem
tarifiem vai par tarifiem, ko noteicis attiecīgais pakalpojumu sniedzējs
saskaņā ar regulatora noteiktu tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta
regulatora atļauja, un saskaņā ar regulatora noteiktiem nosacījumiem nodrošina:
1)
publiskais tirgotājs;
2)
sadales sistēmas operators, kura sadales tīkliem ir pieslēgts saistītais
lietotājs, ja šī operatora tīklam ir pieslēgts mazāk par simts tūkstošiem
lietotāju.
(4) Regulators nosaka
informācijas apjomu, kuru sistēmas
operators sniedz gala lietotājam izsniegtajos rēķinos un informatīvajos
materiālos.
(5) Kārtību, kādā lietotājiem
piegādā elektroenerģiju un pārtrauc tās piegādi, tirgotāju, sistēmas operatoru
un lietotāju tiesības un pienākumus, piegādājot un lietojot elektroenerģiju un
norēķinoties par saņemtajiem pakalpojumiem, kā arī tirgotāju maiņas
kārtību, nosaka Ministru kabinets.
33. pants.
Publiskais tirgotājs
(1)
Latvijas teritorijā darbojas viens publiskais tirgotājs un to izveido
komersants, kuram ir sadales licence ar Latvijā vislielāko darbības zonu un
pieslēgto lietotāju skaitu.
(2) Publiskā tirgotāja pienākumi:
1)
piegādāt
elektroenerģiju visiem saistītajiem lietotājiem visā Latvijas teritorijā.
Saistītajiem lietotājiem, kas pieslēgti tā sadales sistēmas operatora tīkliem,
kam bija pienākums izveidot publisko tirgotāju, elektroenerģijas piegādi publiskais
tirgotājs veic atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai. Saistīto
lietotāju, kas pieslēgti citu sadales sistēmas operatoru tīkliem, elektroapgādi
publiskais tirgotājs nodrošina, pārdodot šo saistīto lietotāju apgādei
nepieciešamo elektroenerģijas apjomu attiecīgajam sadales sistēmas operatoram;
2)
iepirkt
koģenerācijas procesā saražoto elektroenerģiju šā likuma 27. pantā noteiktajā
kārtībā;
3)
iepirkt
elektroenerģiju, kas saražota, izmantojot atjaunojamos energoresursus šā likuma
28. un 29. pantā noteiktajā kārtībā;
4)
iepirkt saistīto
lietotāju apgādei nepieciešamo elektroenerģiju;
5)
iepirkt
elektroenerģiju šā likuma 31. pantā noteiktajā kārtībā;
6)
pildīt pēdējā
garantētā piegādātāja pienākumus.
(3) Tarifus saistītajiem gala lietotājiem un 32. panta trešajā daļā
minētajiem sadales sistēmas operatoriem nosaka regulators vai publiskais
tirgotājs saskaņā ar regulatora noteiktu tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta
regulatora atļauja. Šie tarifi pirms to stāšanās spēkā jāpublicē regulatora
noteiktajā kārtībā.
(4) Publiskais tirgotājs izstrādā, iesniedz
apstiprināšanai regulatoram un regulatora noteiktajā kārtībā publicē
apstiprināto elektroenerģijas piegādes līguma tipveida formu, darbības
reglamentu un saistīto lietotāju apgādei nepieciešamās elektroenerģijas
iepirkšanas kārtību.
34. pants. Pēdējais garantētais piegādātājs
(1) Visi mājsaimniecības
lietotāji un citi lietotāji, kuri atbilst Ministru kabineta noteiktām prasībām,
ir tiesīgi saņemt universālo pakalpojumu.
36. pants. Balansēšanas atbildība
(1) Balansa nodrošinātājs Latvijā ir pārvades sistēmas operators. Pārvades
sistēmai tieši pieslēgtajiem lietotājiem, ražotājiem un sadales sistēmas
operatoriem balansa pakalpojumu sniedz pārvades sistēmas operators. Sadales
sistēmai tieši pieslēgtajiem lietotājiem, ražotājiem un citiem sadales sistēmas
operatoriem balansa pakalpojumu sniedz attiecīgais sadales sistēmas operators.
(2) Katram ražotājam un lietotājam, kuri ir tirgus dalībnieki, un katram
sadales sistēmas operatoram ir jābūt līgumam ar attiecīgo sistēmas operatoru
par balansējošās elektroenerģijas piegādi, nodrošinot tīklā ievadītās un
patērētās elektroenerģijas līdzsvaru jebkurā laikā.
37. pants. Balansēšana un balansēšanas aprēķini
(1) Sistēmas operatori saskaņā ar Tīkla kodeksu veic balansēšanas aprēķinus
atklāti un nediskriminējoši attiecībā pret visiem balansa pakalpojuma
saņēmējiem. Lietotājiem un ražotājiem, kuri ir tirgus dalībnieki, un sadales tīklu operatoriem ir pienākums apmaksāt
balansa pakalpojumu, kura piegādes apjoma noteikšana balstās uz pārvades un
sadales operatoru datiem.
(2) Balansēšanas aprēķini tiek veikti, pamatojoties uz noteiktā laika
periodā veikto elektroenerģijas darījumu uzskaiti, lai noteiktu balansējošās
elektroenerģijas apjomu. Balansēšanas aprēķiniem ir jābūt pieejamiem darījumā
iesaistītajiem tirgus un sistēmas dalībniekiem, nodrošinot to komercdarbības
noslēpumu konfidencialitāti.
(3) Sistēmas dalībnieks sniedz sistēmas operatoram informāciju, kas
pamatoti nepieciešama balansēšanas uzturēšanai un aprēķinu veikšanai.
(4) Sistēmas operators var pieprasīt garantijas no sistēmas dalībniekiem,
lai nodrošinātu maksājumus par balansa pakalpojumu, saskaņā ar sistēmas
operatora izstrādātiem un regulatora apstiprinātiem kritērijiem un kārtību šādu
garantiju pieprasīšanai.
IX nodaļa
38. pants. Grāmatvedības nodalīšana
(1) Sistēmas operatoram ir jānodala
energoapgādes komersanta iekšējā grāmatvedība, sastādot bilanci, peļņas un
zaudējumu aprēķinu un naudas plūsmas pārskatu atsevišķi par katru licencēto
energoapgādes veidu.
(2) Grāmatvedības nodalīšana ir jāveic tādā veidā kā, ja katru no šā panta
pirmajā daļā minētajiem darbības veidiem veic atsevišķs, patstāvīgs komersants.
(3) Šā panta pirmajā daļā minētai bilancei, peļņas un zaudējumu
aprēķinam un naudas plūsmas pārskatam ir jābūt atvasināmam no sistēmas
operatora gada pārskata, kas sastādīts saskaņā ar likuma Par uzņēmumu gada
pārskatiem prasībām.
39. pants. Grāmatvedības pārskatu iesniegšana un publicēšana
(1) Šā likuma 38. panta noteiktajā kārtībā sastādīto bilanci, peļņas un
zaudējumu aprēķinu un naudas plūsmas pārskatu sistēmas operators iesniedz regulatoram ne vēlāk kā vienu mēnesi
pēc gada pārskata apstiprināšanas likuma Par uzņēmumu gada pārskatiem
noteiktajā kārtībā.
(2) Regulators nosaka kārtību, kādā sistēmas operators nodrošina lietotājiem
publisku pieejamību šā likuma 38. panta
noteiktajā kārtībā sastādītajai bilancei, peļņas un zaudējumu
aprēķiniem, naudas plūsmas pārskatam un citai finanšu informācijai.
40. pants. Šķērssubsīdiju aizliegums
(1) Par šķērssubsīdijām uzskatāmas darbības, kad
tirgus dalībnieks pārvieto izmaksas vai citas saistības starp elektroenerģijas
ražošanu vai tirdzniecību un pārvadi, sadali un cita veida komercdarbību.
(2) Šķērssubsīdijas ir aizliegtas.
1.
Mājsaimniecības lietotāji šā likuma 35. panta otrajā daļā noteiktās
tiesības iegūst no 2007. gada 1. jūlija.
2.
Šā likuma 19.
panta pirmā daļa stājas spēkā 2007. gada 1. jūlijā.
3.
Līdz 2007. gada 1. jūlijam visiem sadales sistēmu operatoriem ir jāievēro
šā likuma 19. panta ceturtā daļa.
4.
Šā likuma 21. pants stājas spēkā 2015. gada 1. janvārī.
5. Ministru kabinets sešu mēnešu laikā no šā
likuma spēkā stāšanās dienas izdod šā likuma 15. panta otrajā daļā, 22. panta
pirmajā daļā, 27. panta trešajā daļā, 28. panta otrajā un piektajā daļā, 29.
panta trešajā daļā, 32. panta piektajā daļā, 33. panta otrajā daļā un 34. panta
pirmajā daļā paredzētos normatīvos aktus. Līdz to spēkā stāšanās dienai tiek
piemēroti šādi saskaņā ar Enerģētikas likumu izdotie Ministru kabineta
noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:
1)
Ministru
kabineta 1996. gada 22. oktobra noteikumi Nr.413 Elektroenerģijas piegādes un
lietošanas noteikumi;
2) Ministru kabineta 1999. gada 21. septembra
noteikumi Nr.326 Noteikumi par
kvalificētajiem elektroenerģijas lietotājiem;
3) Ministru kabineta 2002. gada 8. janvāra
noteikumi Nr.9 Prasības koģenerācijas
stacijām un kārtība, kādā nosakāma saražotās elektroenerģijas pārpalikuma
iepirkšanas cena;
4) Ministru kabineta 2002. gada 15. janvāra
noteikumi Nr.29 Elektroenerģijas
ražošanas jaudu uzstādīšanas un izvietojuma kārtība, ja elektroenerģijas
ražošanai izmanto reģeneratīvos energoresursus.
6.
Regulators sešu mēnešu laikā no šā likuma spēkā stāšanās dienas izdod šā
likuma 8. panta otrajā daļā, 12. panta trešajā daļā, 19. panta trešajā daļā,
29. pan
ta trešajā daļā, 37. panta ceturtajā daļā un 39. panta otrajā daļā
paredzētos normatīvos aktus.
Informatīva atsauce uz Eiropas
Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas
izriet no:
1)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 27. septembra
direktīvas 2001/77/EC par tādas elektroenerģijas izmantošanas veicināšanu
iekšējā tirgū, kas saražota, izmantojot atjaunojamos enerģijas avotus;
2)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 26. jūnija
direktīvas 2003/54/EC par elektroenerģijas tirgus kopīgiem noteikumiem un
direktīvas 96/92/EC atcelšanu;
3)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 11. februāra
direktīvas 2004/8/EC par koģenerācijas, kas balstīta uz lietderīgā siltuma
pieprasījumu, veicināšanu iekšējā enerģijas tirgū un grozījumu direktīvā 92/42/EEC.