Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par tiesu varu"
Izdarīt
likumā "Par tiesu varu" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un
Valdības Ziņotājs, 1993, 1./2.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1994, 1., 13.nr.; 1995, 10., 22.nr.; 1996, 3., 13.nr.; 1997,
5., 21.nr.; 1998, 22., 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2001, 24.nr.; 2002, 23.nr.; 2003,
14.nr., 2004, 2., 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 2.panta otrajā daļā vārdus "šis
likums".
2. Papildināt 2.nodaļu ar 16.1 pantu
šādā redakcijā:
"16.1 pants. Lietu sadale
(1) Tiesas priekšsēdētājs pirms
katra kalendāra gada sākuma apstiprina lietu sadales plānu.
(2) Tiesas priekšsēdētājs
kalendāra gada laikā lietu sadales plānā var izdarīt grozījumus šādu iemeslu
dēļ:
1) tiesneša pārslodze;
2) tiesneša nepietiekams
noslogojums;
3) tiesnešu maiņa;
4) tiesneša nespēja veikt savus
pienākumus."
3. Izslēgt 3.nodaļu.
4. Papildināt 32.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Tiesnesi
veikt izmeklēšanas tiesneša pienākumus norīko rajona (pilsētas) tiesas
priekšsēdētājs uz laiku līdz trim gadiem. Izmeklēšanas tiesnesis līdztekus
izmeklēšanas tiesneša pienākumiem var skatīt civillietas."
5. Izteikt 33.pantu šādā redakcijā:
"33.pants. Rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētājs
(1) Rajona
(pilsētas) tiesas iestādes darbu līdztekus tiesneša pienākumiem vada tiesas
priekšsēdētājs.
(2) Rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētāju uz pieciem gadiem ieceļ
amatā tieslietu ministrs pēc Tiesu
administrācijas priekšlikuma, ievērojot dzimumu vienlīdzīgas pārstāvības principu.
Tieslietu ministrs var atbrīvot no amata tiesas priekšsēdētāju pirms termiņa
pēc personas pašas vēlēšanās vai pamatojoties uz Tiesnešu
disciplinārkolēģijas atzinumu.
(3) Rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētājs:
1) rīkojas ar tiesu iestādei nodotajiem finanšu
un citiem resursiem;
2) nosaka tiesas darbinieku un tiesas
priekšsēdētāja vietnieka amata pienākumus;
3) nosaka tiesnešu pienākumus,
kas saistīti ar tiesas iestādes efektīvu funkcionēšanu (piemēram, sadarbība ar
ārvalstu tiesām un citām institūcijām, prakses apkopošana, atzinumu sniegšana,
piedalīšanās normatīvo aktu projektu izstrādē, atzinumu sniegšana Tiesnešu
kvalifikācijas kolēģijai);
4) atbild par lietu un citu pienākumu sadali
starp tiesnešiem;
5) sastāda
ikgadējo tiesas iestādes finanšu pieprasījuma projektu un iesniedz to Tiesu
administrācijā;
6) atbild
par resursu tiesisku un lietderīgu izmantošanu.
(4) Rajona
(pilsētas) tiesas priekšsēdētājs var dot tiesnesim rīkojumus, kas saistīti ar
organizatoriskiem jautājumiem amata pienākumu pildīšanā."
6. Papildināt
likumu ar 33.1 pantu šādā redakcijā:
"33.1 pants. Rajona
(pilsētas) tiesas priekšsēdētāja vietnieks
Rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētāja vietnieku ieceļ amatā un
atbrīvo no amata šā likuma 33.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā."
7. Izteikt 40.pantu šādā redakcijā:
"40.pants. Apgabaltiesas priekšsēdētājs
(1) Apgabaltiesas
iestādes darbu līdztekus tiesneša pienākumiem vada tiesas priekšsēdētājs.
(2) Apgabaltiesas
priekšsēdētāju pēc tieslietu ministra un Augstākās tiesas priekšsēdētāja kopīga
priekšlikuma uz pieciem gadiem
ieceļ amatā Saeima, ievērojot dzimumu
vienlīdzīgas pārstāvības principu. Saeima var atbrīvot no amata apgabaltiesas
priekšsēdētāju pirms termiņa pēc personas pašas vēlēšanās vai pēc tieslietu
ministra un Augstākās tiesas priekšsēdētāja kopīga priekšlikuma, pamatojoties
uz Tiesnešu disciplinārkolēģijas atzinumu.
(3) Apgabaltiesas priekšsēdētājs veic šā
likuma 33.panta trešajā daļā noteiktās funkcijas."
8. Izteikt 41.panta otro daļu šādā
redakcijā:
"(2) Apgabaltiesas
priekšsēdētāja vietnieku ieceļ
amatā un atbrīvo no amata šā likuma 33.panta otrajā daļā noteiktajā
kārtībā."
9. Papildināt 44.panta otro daļu aiz
vārdiem "Augstākās tiesas plēnums" ar vārdiem "ievērojot dzimumu vienlīdzīgas pārstāvības principu".
10. Papildināt 50.panta ceturto daļu aiz vārdiem
"tiesu palātu priekšsēdētāju vidus" ar vārdiem "ievērojot dzimumu vienlīdzīgas pārstāvības principu".
11. 52.pantā:
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Stažēšanās laiku nosaka,
ievērojot tiesneša amata kandidāta profesionālās sagatavotības līmeni.";
papildināt pantu ar septīto daļu šādā
redakcijā:
"(7) Atkārtoti pretendēt uz tiesneša
amatu var ne ātrāk kā pēc gada. Gada termiņu sāk skaitīt ar dienu, kad tiesneša
amata kandidātam paziņots atteikums par viņa kandidatūras turpmāko virzību uz
tiesneša amatu."
12. Aizstāt 54.1 panta
pirmajā teikumā vārdus "no viena mēneša līdz trim mēnešiem" ar
vārdiem un skaitli "atbilstoši šā likuma 52.panta piektajai daļai".
13. Aizstāt 72.pantā vārdus "Saeimas
noteiktajā kārtībā" ar vārdiem "tieslietu ministrs".
14. Papildināt 84.pantu ar trešo daļu
šādā redakcijā:
"(3) Atstādinātajam tiesnesim
saglabā minimālo mēneša amatalgu."
15. Papildināt 86.1 panta
pirmo daļu aiz vārdiem "Tieslietu ministrijā" ar vārdiem "Tiesu
administrācijā".
16. Aizstāt 92.panta trešajā daļā vārdu
"reģistrēšanas" ar vārdu "ierakstīšanas".
17. Papildināt 93.panta otro daļu aiz
vārdiem "divi zemesgrāmatu nodaļu tiesneši" ar vārdiem
"ievērojot dzimumu vienlīdzīgas
pārstāvības principu".
18. Aizstāt 98.1 panta
otrajā daļā vārdus "Tieslietu ministrija" ar vārdiem "Tiesu
administrācija".
19. Izteikt 106.panta pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Tiesas darbinieks darba
tiesiskās attiecības nodibina Darba likumā noteiktajā kārtībā."
20. Izslēgt 16.2 nodaļu.
21. Izteikt 107.1 pantu šādā redakcijā:
"107.1 pants. Tiesu
administrācija
(1) Tiesu
administrācija ir tieslietu ministra padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde,
kas organizē un administratīvi vada rajonu (pilsētu) tiesu, apgabaltiesu,
administratīvo tiesu iestāžu un zemesgrāmatu nodaļu darbu.
(2) Tiesu
administrācija:
1) izdod metodiskos norādījumus par
administratīvā darba veikšanu tiesās un zemesgrāmatu nodaļās;
2) veic
tiesu un zemesgrāmatu nodaļu administratīvā darba pārbaudes;
3) organizē tiesnešu un tiesu darbinieku
personāllietu kārtošanu;
4) nodrošina tiesnešu amatu kandidātu atlasi;
5) sagatavo dokumentus un veic pasākumus, kas
saistīti ar tiesnešu iecelšanu un apstiprināšanu amatā, izdod rīkojumus par
tiesnešu atvaļinājumiem un komandējumiem, kā arī citos gadījumos;
6) apstiprina tiesnešu un tiesas darbinieku amatu
sarakstus un darba samaksas fondu;
7) apstiprina tiesas darbinieku darba pienākumu
aprakstus;
8) pieņem darbā un atlaiž no darba tiesas
darbiniekus, izdod rīkojumus par tiesas darbinieku atvaļinājumiem un
komandējumiem, kā arī citos gadījumos;
9) nodrošina
tiesnešu, tiesas darbinieku un tiesu piesēdētāju apmācību;
10) pieprasa no tiesām vai zemesgrāmatu nodaļām
nepieciešamās ziņas un no to darbiniekiem paskaidrojumus;
11) sagatavo materiālus par disciplinārlietas
ierosināšanu pret tiesnesi;
12) disciplināri
soda tiesas darbiniekus par konstatētajiem darba disciplīnas pārkāpumiem;
13) nodrošina tiesu informatīvās sistēmas un
vienotās datorizētās zemesgrāmatas uzturēšanu un lietošanu;
14) apkopo tiesu un zemesgrāmatu nodaļu
iesniegtos statistikas datus par to darbu un veic apkopoto datu analīzi;
15) rīkojas ar tiesu un zemesgrāmatu nodaļu
finanšu līdzekļiem;
16) plāno tiesu un zemesgrāmatu nodaļu budžeta
ieņēmumu un izdevumu resursus, kā arī veic ekonomisko rādītāju analīzi;
17) veic grāmatvedības uzskaiti un sastāda
finanšu pārskatus;
18) veic tiesu un zemesgrāmatu nodaļu
saimnieciskās darbības un finanšu revīziju;
19) nodrošina darba samaksas izmaksu tiesnešiem
un tiesas darbiniekiem;
20) nodrošina tiesas un zemesgrāmatu nodaļas ar
darba telpām, materiāliem un tehniskajiem līdzekļiem.
(3) Tiesu
administrācija pilda Tiesnešu kvalifikācijas kolēģijas un Tiesnešu
disciplinārkolēģijas sekretariāta funkcijas."
22. Izslēgt 108.pantu.
23. Izteikt 121.pantu šādā redakcijā:
"121.pants. Tiesneša prēmēšana
Tiesnesi atbilstoši darba ieguldījumam var prēmēt, izmantojot šim nolūkam finanšu līdzekļus līdz 15 procentiem no plānotā darba samaksas fonda."
24. Papildināt likumu ar 123.1 pantu šāda redakcijā:
"123.1 pants. Atvaļinājums bez darba samaksas saglabāšanas
Ja tiesnesim ir nepieciešams un darba apstākļi to atļauj, tiesnesim var piešķirt atvaļinājumu bez darba samaksas saglabāšanas."
25. Izslēgt 124.pantu.
26. Papildināt 125.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Ja tiesnesi pārceļ darbā uz citu administratīvo teritoriju, tiesnesim izmaksā pārcelšanās kompensāciju vienas mēneša amatalgas apmērā."
27. Papildināt likuma 22.nodaļu ar 126.pantu šādā redakcijā:
"126.pants. Tiesnešu izdienas pensijas
Tiesnešu izdienas pensiju piešķiršanas pamatu un izmaksas kārtību nosaka īpašs likums."
28. Papildināt likumu ar 23.nodaļu šādā redakcijā:
"23.nodaļa
Tiesu informatīvā sistēma
127.pants. Tiesu informatīvā sistēma
(1) Tiesu
lietvedība lietu reģistrācija, virzība, nolēmumu sagatavošana notiek tiesu
informatīvajā sistēmā.
(2) Tiesu informatīvās sistēmas turētājs ir Tiesu
administrācija.
(3) Ministru kabinets nosaka tiesu informatīvās
sistēmas izveidošanas, uzturēšanas un izmantošanas kārtību."
29. Papildināt
pārejas noteikumus ar 13., 14., 15. un 16.punktu šādā redakcijā:
"13. Līdz 2006.gada 1.septembrim darba līgumus ar tiesu
darbiniekiem slēdz un tiesu darbinieku personāllietu kārtošanu nodrošina tiesu
priekšsēdētāji.
14. Ministru kabinets izstrādā un līdz 2005.gada 1.septembrim
iesniedz Saeimā likumprojektu, kas regulē tiesnešu izdienas pensiju
piešķiršanas pamatu un izmaksas kārtību.
15. Šā likuma 32.panta ceturtā daļa stājas spēkā vienlaikus ar
Kriminālprocesa likumu.
16. Ministru kabinets šā likuma 127.panta trešajā daļā paredzētos
Ministru kabineta noteikumus izdod līdz 2006.gada 1.martam."
Tieslietu ministre
S.Āboltiņa
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par tiesu varu
anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd spēkā esošajā likumā Par tiesu varu ir daudzas neprecizitātes, vairākas normas ir zaudējušas savu aktualitāti un nedarbojas, līdz ar to ir izstrādāts likumprojekts, kurš redakcionāli precizē, svītro liekās un iekļauj likumā normas, kuras praktiski dzīve tiek īstenotas, bet nav skaidri noregulētas likumā. Likumprojektu izstrādājusi ar tieslietu ministra 2004.gada 7.maija rīkojumu Nr.1-1/156 apstiprinātā darba grupa Tiesu iekārtas likumprojekta izvērtēšanai. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumi likumā Par tiesu varu paredz izslēgt no likuma 3.nodaļu Lietu izskatīšanas pamatprincipi, kuri ir iekļauti procesuālajos likumos, tādējādi novēršot tiesību normu kolīzijas. Likums tiek papildināts ar normu par izmeklēšanas tiesnešiem, kuri paredzēti Kriminālprocesa likumprojektā. Likumprojektā tiek precizētas rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieka un apgabaltiesas priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieka funkcijas un kompetence tiesas administrēšanā, kā arī viņu iecelšana amatā. Tiek precizēta norma par tiesneša amata kandidāta stažēšanās laiku un paredzēts, ka atkārtoti kandidēt uz tiesneša amatu iepriekš kandidējusi persona varēs tikai pēc viena gada. Gada termiņu paredzēts sākt skaitīt no dienas, kad tiesneša amata kandidātam ir paziņots par atteikumu tālākai virzīšanai uz tiesneša amatu. Likumprojekts paredz, ka atstādinot tiesnesi no amata tiek saglabāta minimālā mēneša amatalga. Šobrīd spēkā esošajā likumā Par tiesu varu nav noregulēts jautājums par atstādināšanas laikā tiesnesim izmaksājamām naudas summām, kādēļ var aktualizēties jautājums, vai izmaksājama piemaksa par kvalifikācijas klasi un prēmijas. Piedāvātā panta redakcija nodrošinās tiesnesim iztikas līdzekļu saglabāšanu uz atstādināšanas laiku, neparedzot piemaksas par kvalifikācijas klasi un prēmiju maksāšanu. Likumprojektā tiek precizēts Tiesu administrācijas statuss un funkcijas. No likuma tiek izslēgta nodaļa par tiesu sistēmai piederīgām iestādēm, jo bāriņtiesas, pagasttiesas un dzimtsarakstu nodaļas atbilstoši likumam Par bāriņtiesām un pagasttiesām ir pašvaldību izveidotas iestādes, kuras neveic tiesas spriešanu, bet pieņem administratīvos aktus. No likuma tiek izslēgts 108.pants, jo visas tieslietu ministra funkcijas ir atrunātas citos likuma pantos, līdz ar to šāda norma likumā nav nepieciešama. Likumprojektā tiek precizēta norma par tiesneša prēmēšanu, kā arī tiek noteiktas tiesnesim paredzētās sociālās garantijas atvaļinājums bez mēneša amatalgas saglabāšanas un pārcelšanas pabalsts, ja tiesnesis tiek pārcelts darbā uz citu administratīvo teritoriju. No likuma tiek izslēgts 124.pants, kurš paredz tiesnešu nodrošināšanu ar dzīvojamām telpām. Valsts šo likumā ietverto funkciju nevar īstenot, jo nav tiesnešiem paredzētā dzīvojamā fonda. Tādējādi tiesnesi ar dzīvojamo telpu nav iespējams nodrošināt. Savukārt, ja šāds pienākums tiek uzlikts pašvaldībai, tad valstij, deleģējot funkcijas izpildi, ir jādod funkcijas izpildei nepieciešamais finansējums. Projekts paredz likumu papildināt ar 23.nodaļu Tiesu informatīvā sistēma, kā arī nosaka deleģējumu Ministru kabinetam līdz 2005.gada 1.septembrim izstrādāt likumprojektu par tiesnešu izdienas pensijām. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie
trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu
neskar |
Likum- projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu
neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu
neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
6. Cita informācija |
Likumprojektā paredzēto sociālo garantiju
īstenošana tiks nodrošināta no piešķirtajiem budžeta līdzekļiem. Papildus
finansējums likumprojekta īstenošanai nav nepieciešams. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts paredz deleģējumu Ministru kabinetam: 1)līdz 2005.gada 1.septembrim izstrādāt un iesniegt Saeimai likumprojektu, kas regulē tiesnešu izdienas pensiju piešķiršanas pamatu un izmaksāšanas kārtību; 2) līdz 2006.gada 1.martam pieņemt Ministru kabineta noteikumus, kuri nosaka tiesu informatīvās sistēmas izveidošanas, uzturēšanas un izmantošanas kārtību. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Darba grupā ir pārstāvji no Latvijas Zvērinātu advokātu padomes un Latvijas Juristu biedrības. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Zvērinātu advokātu padomes un Latvijas Juristu biedrības pārstāvji atbalsta likumprojekta tālāku virzību |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav veiktas |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts konkretizē Tiesu administrācijas funkcijas. Tiek paplašināta Tiesu administrācijas kompetence attiecībā uz tiesu darbinieku pieņemšanu darbā no 2006.gada 1.septembra. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Informācija par likumprojektu tiks publicēta Latvijas Vēstnesī, kā arī Tieslietu ministrijas interneta mājas lapā www.tm.gov.lv |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
Valsts sekretāra vietā valsts sekretāra vietniece |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Juhansone |
I.Nikuļceva |
I.Brazauska |
I.Gūtmane |
22.02.2005. 10:05
1014
I.Gūtmane
7505791, Ilze.Gutmane@tm.gov.lv