Likumprojekts
2.lasījumā
nobalsotā redakcija
Finanšu konglomerātu likums
I nodaļa
1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini:
1) regulētā komercsabiedrība dalībvalstī
licencēta banka, apdrošināšanas sabiedrība vai ieguldījumu brokeru sabiedrība;
2) sektoru noteikumi normatīvie akti,
kas nosaka regulēto komercsabiedrību uzraudzību;
3) finanšu sektors sektors, kuru veido
banku sektorā, apdrošināšanas sektorā un ieguldījumu pakalpojumu sektorā
ietilpstošas komercsabiedrības un jauktas finanšu pārvaldītājsabiedrības
neatkarīgi no tā, vai minētās komercsabiedrības atrodas vienā vai vairākās
valstīs;
4) banku sektors sektors, kurā darbojas
viena vai vairākas šādas komercsabiedrības:
a) banka,
b) komercsabiedrība,
kura nav banka vai finanšu iestāde, bet kuras pamatdarbība ir īpašuma
pārvaldīšana, datu apstrādes sistēmu pārvaldīšana vai līdzīga palīgdarbība, kas
papildina, paplašina vai veicina vienas vai vairāku banku darbību,
c) finanšu iestāde
Kredītiestāžu likuma izpratnē;
5) apdrošināšanas sektors sektors, kurā
darbojas viena vai vairākas šādas komercsabiedrības:
a) apdrošināšanas
sabiedrība,
b) pārapdrošināšanas
sabiedrība,
c) apdrošināšanas
sabiedrības pārvaldītājsabiedrība;
6) ieguldījumu pakalpojumu sektors
sektors, kurā darbojas viena vai vairākas ieguldījumu brokeru sabiedrības un
citas finanšu iestādes Kredītiestāžu likuma izpratnē;
7) dalība fakts, ka kādai
komercsabiedrībai tiešā vai netiešā veidā pieder vismaz 20 procenti no
komercsabiedrības pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju (daļu) skaita;
8) grupa komercsabiedrību grupa, kas
sastāv no mātes sabiedrības, tās meitas sabiedrībām, komercsabiedrībām, kurās
mātes vai meitas sabiedrībai ir dalība, un komercsabiedrībām, kuru saistība ar
mātes sabiedrību, meitas sabiedrību vai sabiedrību, kurā mātes vai meitas
sabiedrībai ir dalība, izpaužas kā šo sabiedrību kopīga vadība saskaņā ar
noslēgto līgumu vai šo komercsabiedrību dibināšanas dokumentu vai statūtu
noteikumiem vai izpaužas tādējādi, ka tām finanšu gada laikā vismaz puse no
jebkuras pārvaldes institūcijas locekļiem ir vienas un tās pašas personas;
9) jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība
mātes sabiedrība, kas nav regulētā komercsabiedrība un kas kopā ar savām meitas
sabiedrībām, no kurām vismaz viena ir regulētā komercsabiedrība, kuras
juridiskā adrese ir dalībvalstī, un citām komercsabiedrībām veido finanšu
konglomerātu;
10) dalībvalsts Eiropas Ekonomikas zonas
valsts;
11) uzraudzības institūcija institūcija,
kurai dalībvalsts deleģējusi banku, apdrošināšanas sabiedrību vai ieguldījumu
brokeru sabiedrību uzraudzības funkciju, neatkarīgi no tā, vai šī institūcija
izveidota uz likuma pamata vai arī šīs funkcijas veikšanu tai deleģējusi valsts
pārvaldes iestāde;
12) grupas iekšējie darījumi visi
darījumi, kurus veicot grupā ietilpstošās regulētās komercsabiedrības tieši vai
netieši paļaujas uz to, ka citas tajā pašā grupā ietilpstošas komercsabiedrības
vai kāda fiziskā vai juridiskā persona, kurai ar šīs grupas komercsabiedrībām
ir ciešas attiecības, izpildīs savas saistības neatkarīgi no tā, vai tās
radušās uz līguma vai kāda cita pamata, kā arī neatkarīgi no tā, vai par šo
saistību izpildi ir paredzēta samaksa vai nav;
13) riska koncentrācija visi riska
darījumi, kurus finanšu konglomerātā uzņemas komercsabiedrības un kuru
iespējamie zaudējumi ir tik lieli, ka var apdraudēt finanšu konglomerātā
ietilpstošo regulēto komercsabiedrību maksātspēju vai finansiālo stāvokli. Šādi
darījumi var būt saistīti ar darījuma kredītrisku (tai skaitā partnera risku),
ieguldījumu risku, apdrošināšanas risku, tirgus risku, citiem riskiem, šo risku
kombinācijām vai mijiedarbību;
14) finanšu konglomerāta vadošā sabiedrība
finanšu konglomerāta mātes sabiedrība vai, ja finanšu konglomerātam nav mātes
sabiedrības, finanšu konglomerātā ietilpstošā regulētā komercsabiedrība ar
lielāko aktīvu apjomu lielākajā finanšu sektorā;
15) koordinators institūcija, kas veic
finanšu konglomerāta regulēto komercsabiedrību papildu uzraudzību, ja viena
finanšu konglomerāta regulētās komercsabiedrības atrodas vairākās dalībvalstīs;
16) nozīmīga uzraudzības institūcija
uzraudzības institūcija, kas atbilst vienai no šādām pazīmēm:
a) tā ir atbildīga
par finanšu konglomerātā ietilpstošās regulētās komercsabiedrības konsolidētu
uzraudzību,
b) tā ir
koordinators,
c) to,
ņemot vērā finanšu konglomerātā ietilpstošo regulēto komercsabiedrību tirgus
daļu (īpaši, ja tā pārsniedz piecus procentus) attiecīgajā dalībvalstī un
nozīmīgumu finanšu konglomerātā, par nozīmīgu uzraudzības institūciju atzīst šā
punkta a un b apakšpunktā minētās institūcijas.
2.pants. Likuma mērķis ir veicināt finanšu
konglomerātā ietilpstošo regulēto komercsabiedrību klientu interešu aizsardzību
un finanšu un kapitāla tirgus stabilitāti.
3.pants. (1) Papildu uzraudzībai finanšu
konglomerātā ir pakļautas šādas finanšu konglomerātā ietilpstošās
komercsabiedrības:
1) regulētās
komercsabiedrības, kuras ir finanšu konglomerāta mātes sabiedrības un kuru
juridiskā adrese ir dalībvalstī;
2) regulētās
komercsabiedrības, kuru mātes sabiedrība ir jaukta finanšu
pārvaldītājsabiedrība, kuras juridiskā adrese ir dalībvalstī;
3) regulētās
komercsabiedrības, kuras ir saistītas ar citu finanšu sektorā ietilpstošu
komercsabiedrību, ja saistība izpaužas kā sabiedrību kopīga vadība saskaņā ar
noslēgto līgumu vai šo komercsabiedrību dibināšanas dokumentu vai statūtu
noteikumiem vai izpaužas tādējādi, ka tām finanšu gada laikā vismaz puse no
jebkuras pārvaldes institūcijas locekļiem ir vienas un tās pašas personas;
4) ieguldījumu
pārvaldes sabiedrības.
(2) Finanšu
konglomerāta regulētās komercsabiedrības, kuru mātes sabiedrība ir regulētā
komercsabiedrība vai jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība ar juridisko adresi
ārpus dalībvalstīm, ir pakļautas papildu uzraudzībai šā likuma 23.pantā
noteiktajā apjomā un kārtībā.
(3) Ja personai
(savstarpēji saistītu personu grupai) ir dalība vienā regulētā komercsabiedrībā
vai vairākās regulētās komercsabiedrībās vai tai ir iespēja ietekmēt (bet ne
kontrolēt) vienas regulētās komercsabiedrības vai vairāku regulēto komercsabiedrību
finanšu un darbības politiku, šo regulēto komercsabiedrību juridiskā adrese ir
Latvijā un tās atbilst šā likuma 4.panta pirmās daļas 2. un 3.punktam, Finanšu
un kapitāla tirgus komisija izlemj, vai un cik lielā mērā šīs regulētās
komercsabiedrības jāpakļauj papildu uzraudzībai tā, it kā tās veidotu finanšu
konglomerātu.
(4) Ja personai
(savstarpēji saistītu personu grupai) ir dalība vienā regulētā komercsabiedrībā
vai vairākās regulētās komercsabiedrībās vai tai ir iespēja ietekmēt (bet ne kontrolēt)
vienas regulētās komercsabiedrības vai vairāku regulēto komercsabiedrību
finanšu un darbības politiku, šo regulēto komercsabiedrību juridiskā adrese ir
vairākās dalībvalstīs, no kurām viena ir Latvija, un šīs regulētās
komercsabiedrības atbilst šā likuma 4.panta pirmās daļas 2. un 3.punktam,
Finanšu un kapitāla tirgus komisija pēc kopīgas vienošanās ar nozīmīgajām
uzraudzības institūcijām nosaka, vai un cik lielā mērā regulētās
komercsabiedrības jāpakļauj papildu uzraudzībai tā, it kā tās veidotu finanšu
konglomerātu.
II nodaļa
Finanšu
konglomerāta noteikšana
4.pants. (1) Par finanšu konglomerātu uzskata grupu,
kas vienlaikus atbilst šādām pazīmēm:
1) grupu vada
regulētā komercsabiedrība, kas ir mātes sabiedrība komercsabiedrībai, kura
darbojas finanšu sektorā, vai komercsabiedrībai, kurai ir ciešas attiecības ar
kādu komercsabiedrību finanšu sektorā;
2) vismaz viena no
grupā ietilpstošajām komercsabiedrībām darbojas apdrošināšanas sektorā un
vismaz viena banku vai ieguldījumu pakalpojumu sektorā;
3) grupā
ietilpstošo apdrošināšanas sektora komercsabiedrību un banku un ieguldījumu
pakalpojumu sektora komercsabiedrību darbība ir nozīmīga šā likuma 5. vai
6.panta izpratnē.
(2) Par finanšu
konglomerātu uzskata arī grupu, kuru nevada regulētā komercsabiedrība, ja
vismaz viena no meitas sabiedrībām grupā ir regulētā komercsabiedrība, grupa
atbilst šā panta pirmās daļas 2. un 3.punktā noteiktajām pazīmēm un darbojas
galvenokārt finanšu sektorā šā panta trešās daļas izpratnē.
(3) Grupa darbojas galvenokārt finanšu sektorā, ja grupas regulēto un
neregulēto finanšu sektora komercsabiedrību aktīvu īpatsvars visu grupas
komercsabiedrību aktīvu kopsummā pārsniedz 40 procentus.
(4) Lai izvairītos
no pēkšņām uzraudzības režīma maiņām, uzskatāms, ka grupa darbojas galvenokārt
finanšu sektorā vēl trīs gadus pēc tam, kad šā panta trešajā daļā minētais
rādītājs kļuvis mazāks par 40 procentiem, ja vien tas nekļūst mazāks par 35
procentiem.
(5) Ja visas
finanšu konglomerātā ietilpstošās regulētās komercsabiedrības atrodas Latvijā,
Finanšu un kapitāla tirgus komisija šā panta ceturtajā daļā noteiktajā
laikposmā var pieņemt lēmumu pārtraukt uzskatīt, ka grupa darbojas galvenokārt
finanšu sektorā, ja tā neatbilst šā panta trešajā daļā noteiktajam kritērijam.
(6) Ja grupā ietilpst
regulētās komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm dažādās dalībvalstīs, no
kurām viena ir Latvija, un Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir koordinators,
tā šā panta ceturtajā daļā noteiktajā laikposmā, vienojoties ar pārējām
nozīmīgajām uzraudzības institūcijām, var pieņemt lēmumu pārtraukt uzskatīt, ka
grupa darbojas galvenokārt finanšu sektorā, ja tā neatbilst šā panta otrajā
daļā noteiktajiem kritērijiem.
(7) Ja finanšu
konglomerātā ietilpst atsevišķa grupa, kas atbilst šā panta pirmās daļas
pazīmēm, tā šā likuma izpratnē tiek uzskatīta par atsevišķu finanšu
konglomerātu.
5.pants. (1) Grupā ietilpstošo komercsabiedrību
darbība apdrošināšanas sektorā ir nozīmīga, ja 10 procentu līmeni pārsniedz
rādītājs, ko aprēķina kā vidējo vērtību no šādiem diviem lielumiem:
1) grupā
ietilpstošo apdrošināšanas sektora komercsabiedrību aktīvu īpatsvars visu grupā
ietilpstošo finanšu sektora komercsabiedrību aktīvu kopsummā;
2) grupā
ietilpstošo apdrošināšanas sektora komercsabiedrību maksātspējas normu īpatsvars
visu grupā ietilpstošo finanšu sektora komercsabiedrību maksātspējas normu un
kapitāla prasību kopsummā.
(2) Grupā
ietilpstošo komercsabiedrību darbība banku un ieguldījumu pakalpojumu sektorā
ir nozīmīga, ja 10 procentu līmeni pārsniedz rādītājs, ko aprēķina kā vidējo
vērtību no šādiem diviem lielumiem:
1) grupā
ietilpstošo banku un ieguldījumu pakalpojumu sektora komercsabiedrību aktīvu
kopsummas īpatsvars visu grupā ietilpstošo finanšu sektora komercsabiedrību
aktīvu kopsummā;
2) grupā
ietilpstošo banku un ieguldījumu pakalpojumu sektora komercsabiedrību kapitāla
prasību īpatsvars visu grupā ietilpstošo finanšu sektora komercsabiedrību
maksātspējas normu un kapitāla prasību kopsummā.
(3) Par mazāko
finanšu sektoru uzskata finanšu konglomerāta finanšu sektoru, kuram šā panta
pirmajā vai otrajā daļā noteiktais rādītājs ir mazākais, bet par lielāko
finanšu sektoru finanšu konglomerāta finanšu sektoru, kuram šā panta pirmajā
vai otrajā daļā noteiktais rādītājs ir lielākais. Nosakot mazāko un lielāko finanšu
sektoru, banku un ieguldījumu pakalpojumu sektoru uzskata par vienu finanšu
sektoru.
(4) Lai izvairītos
no pēkšņām uzraudzības režīma maiņām, grupas darbība apdrošināšanas sektorā vai
banku un ieguldījumu pakalpojumu sektorā tiek uzskatīta par nozīmīgu vēl trīs
gadus pēc tam, kad šā panta pirmajā vai otrajā daļā minētie vidējie rādītāji
kļuvuši mazāki par 10 procentiem, taču ne mazāki par astoņiem procentiem.
(5) Ja visas
finanšu konglomerātā ietilpstošās regulētās komercsabiedrības atrodas Latvijā,
Finanšu un kapitāla tirgus komisija šā panta ceturtajā daļā noteiktajā
laikposmā var pieņemt lēmumu pārtraukt uzskatīt grupas darbību apdrošināšanas
sektorā vai banku un ieguldījumu pakalpojumu sektorā par nozīmīgu, ja tā
neatbilst šā panta pirmajā vai otrajā daļā noteiktajiem kritērijiem.
(6) Ja grupā
ietilpst regulētās komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm dažādās
dalībvalstīs, no kurām viena ir Latvija, un Finanšu un kapitāla tirgus komisija
ir koordinators, tā šā panta ceturtajā daļā noteiktajā laikposmā, vienojoties
ar pārējām nozīmīgajām uzraudzības institūcijām, var pieņemt lēmumu pārtraukt
uzskatīt grupas darbību apdrošināšanas sektorā vai banku un ieguldījumu
pakalpojumu sektorā par nozīmīgu, ja tā neatbilst šā panta pirmajā vai otrajā
daļā noteiktajiem kritērijiem.
(7) Šajā pantā
minētās maksātspējas normas un kapitāla prasības aprēķina atbilstoši attiecīgo
sektoru noteikumiem.
(8) Izņēmuma
gadījumā Finanšu un kapitāla tirgus komisija šā panta pirmās un otrās daļas un
šā likuma 4.panta trešās daļas aprēķinos aktīvu kopsummas rādītāju aizstāj ar
grupas regulēto komercsabiedrību ienākumu rādītājiem vai ārpusbilances darījumu
kopsummu, ja šie rādītāji ir nozīmīgi, ievērojot šajā likumā noteiktos papildu
uzraudzības mērķus.
(9) Ja grupā
ietilpst regulētās komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm dažādās
dalībvalstīs, no kurām viena ir Latvija, un Finanšu un kapitāla tirgus komisija
ir koordinators, tā šā panta astotajā daļā noteikto lēmumu pieņem pēc kopīgas
vienošanās ar pārējām nozīmīgajām uzraudzības institūcijām.
6.pants. (1) Ja grupas darbība apdrošināšanas
sektorā vai banku un ieguldījumu pakalpojumu sektorā nav nozīmīga šā likuma
5.panta pirmās vai otrās daļas izpratnē, grupas darbību apdrošināšanas sektorā
vai banku un ieguldījumu pakalpojumu sektorā uzskata par nozīmīgu arī tad, ja
grupas mazākā finanšu sektora aktīvu kopsumma pārsniedz sešus miljardus
eiru.
(2) Ja finanšu
konglomerāta mazākā finanšu sektora aktīvu kopsumma kļūst mazāka par šā panta
pirmajā daļā noteikto, nākamos trīs gadus, lai izvairītos no pēkšņām
uzraudzības režīma maiņām, grupas darbību apdrošināšanas sektorā un banku un
ieguldījumu pakalpojumu sektorā uzskata par nozīmīgu, ja grupas mazākā finanšu
sektora aktīvu kopsumma pārsniedz piecus miljardus eiru.
(3) Ja visas finanšu
konglomerātā ietilpstošās regulētās komercsabiedrības atrodas Latvijā, Finanšu
un kapitāla tirgus komisija šā panta otrajā daļā noteiktajā laikposmā var
pieņemt lēmumu pārtraukt uzskatīt grupas darbību apdrošināšanas sektorā un
banku un ieguldījumu pakalpojumu sektorā par nozīmīgu, ja tā neatbilst šā panta
pirmajā daļā noteiktajam kritērijam.
(4) Ja finanšu
konglomerātā ietilpst regulētās komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm
dažādās dalībvalstīs, no kurām viena ir Latvija, un Finanšu un kapitāla tirgus
komisija ir koordinators, tā šā panta otrajā daļā noteiktajā laikposmā,
vienojoties ar pārējām nozīmīgajām uzraudzības institūcijām, var pieņemt lēmumu
pārtraukt uzskatīt grupas darbību apdrošināšanas sektorā un banku un
ieguldījumu pakalpojumu sektorā par nozīmīgu, ja tā neatbilst šā panta pirmajā
daļā noteiktajam kritērijam.
(5) Ja grupas
darbība apdrošināšanas sektorā vai banku un ieguldījumu pakalpojumu sektorā
nesasniedz šā likuma 5.panta pirmajā vai otrajā daļā noteikto limitu, bet ir
uzskatāma par nozīmīgu saskaņā ar šā panta pirmo daļu un visas finanšu
konglomerātā ietilpstošās regulētās komercsabiedrības atrodas Latvijā, Finanšu
un kapitāla tirgus komisija var pieņemt lēmumu neatzīt grupu par finanšu
konglomerātu vai atļaut nepiemērot šā likuma 15., 16. un 17.panta prasības, ja
papildu uzraudzības piemērošana grupai nav nepieciešama vai arī tās piemērošana
būtu maldinoša, ievērojot šajā likumā noteiktos papildu uzraudzības mērķus,
īpaši gadījumos, ja:
1) grupas mazākā
finanšu sektora komercsabiedrībās kāds no 5.panta pirmajā vai otrajā daļā
minētajiem rādītājiem nepārsniedz piecus procentus;
2) grupas tirgus
daļa Latvijā un nevienā no dalībvalstīm nepārsniedz piecus procentus, mērot to
ar aktīvu kopsummu banku un ieguldījumu pakalpojumu sektorā vai bruto
parakstītajām prēmijām apdrošināšanas sektorā.
(6) Ja finanšu
konglomerātā ietilpst regulētās komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm
vairākās dalībvalstīs, no kurām viena ir Latvija, un Finanšu un kapitāla tirgus
komisija ir koordinators, tā pieņem šā panta piektajā daļā noteiktos lēmumus
pēc kopīgas vienošanās ar nozīmīgajām uzraudzības institūcijām.
(7) Lēmumu, kas
pieņemts saskaņā ar šā panta piekto daļu, paziņo to dalībvalstu uzraudzības
institūcijām, kurās grupā ietilpstošās regulētās komercsabiedrības ir
saņēmušas licenci.
7.pants. Šā likuma 4. un 5.pantā minētos aprēķinus
veic, pamatojoties uz grupā ietilpstošo komercsabiedrību kopsavilkuma bilanci,
kuru sagatavo, ņemot vērā komercsabiedrību gada pārskatus. Kopsavilkuma bilancē
iekļauj mātes un meitas sabiedrību bilances pilnā apmērā un to komercsabiedrību
bilanci, kurās ir dalība, proporcionāli grupas daļai komercsabiedrības
pamatkapitālā. Ja iespējams, kopsavilkuma bilances vietā izmanto grupas
komercsabiedrību konsolidētos gada pārskatus.
8.pants. (1) Finanšu un kapitāla tirgus komisija
identificē visas grupas, kurās ietilpst regulētās komercsabiedrības, kam
Finanšu un kapitāla tirgus komisija izsniegusi licenci un kas atbilst šā likuma
4.pantā noteiktajām finanšu konglomerāta pazīmēm.
(2) Identificējot
šā panta pirmajā daļā minētās grupas, Finanšu un kapitāla tirgus komisija
sadarbojas ar to dalībvalstu uzraudzības institūcijām, kas grupā ietilpstošajām
regulētajām komercsabiedrībām ir izsniegušas licenci.
(3) Par regulētajām
komercsabiedrībām, kam Finanšu un kapitāla tirgus komisija izsniegusi licenci
un kas ietilpst grupā, kura varētu tikt atzīta par finanšu konglomerātu, bet
par kuras atbilstību finanšu konglomerāta pazīmēm trūkst informācijas, Finanšu
un kapitāla tirgus komisija informē to dalībvalstu uzraudzības institūcijas,
kuras citām šajā grupā ietilpstošajām regulētajām komercsabiedrībām ir
izsniegušas licenci.
(4) Pēc grupas
atzīšanas par finanšu konglomerātu, ja visas finanšu konglomerātā ietilpstošās
regulētās komercsabiedrības atrodas Latvijā vai ja grupā ietilpst regulētās
komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm dažādās dalībvalstīs, no kurām viena
ir Latvija, Finanšu un kapitāla tirgus komisija, ja tā ir koordinators, informē
finanšu konglomerāta vadošo sabiedrību un to dalībvalstu uzraudzības
institūcijas, kuras izsniegušas licenci finanšu konglomerātā ietilpstošajām
regulētajām komercsabiedrībām vai kurās atrodas jauktas finanšu
pārvaldītājsabiedrības juridiskā adrese, kā arī Eiropas Komisiju par to, ka
konkrētā grupa ir atzīta par finanšu konglomerātu un ka tā ir koordinators.
9.pants. (1) Finanšu un kapitāla tirgus komisija:
1) šā likuma
14.panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos var neņemt vērā kādu no grupā
ietilpstošajām regulētajām komercsabiedrībām, nosakot, vai grupas darbība
apdrošināšanas sektorā vai banku un ieguldījumu pakalpojumu sektorā uzskatāma
par nozīmīgu;
2) lai izvairītos
no pēkšņām uzraudzības režīma maiņām, var pakļaut grupā ietilpstošās
komercsabiedrības šajā likumā noteiktajai papildu uzraudzībai vēl trīs gadus
pēc tam, kad būtisku grupas struktūras izmaiņu rezultātā grupa vairs neatbilst
šajā likumā noteiktajām finanšu konglomerāta pazīmēm.
(2) Ja finanšu
konglomerātā ietilpst regulētās komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm
dažādās dalībvalstīs, no kurām viena ir Latvija, un Finanšu un kapitāla tirgus
komisija ir koordinators, tā ierosina pieņemt šā panta pirmajā daļā noteikto
lēmumu, vienojoties visām nozīmīgajām uzraudzības institūcijām.
III nodaļa
Finanšu konglomerāta regulēto komercsabiedrību
papildu uzraudzība
10.pants. (1) Finanšu konglomerāta regulēto
komercsabiedrību papildu uzraudzība ietver:
1) papildu
uzraudzībai nepieciešamās informācijas vākšanas un izplatīšanas koordinēšanu;
2) finanšu
konglomerāta finanšu stāvokļa novērtēšanu un kontroli;
3) kapitāla
pietiekamības, riska koncentrācijas un grupas iekšējo darījumu prasību
ievērošanas uzraudzību finanšu konglomerātā;
4) finanšu
konglomerāta struktūras, organizācijas un iekšējās kontroles sistēmas
novērtēšanu;
5) uzraudzības plānošanu
un koordinēšanu sadarbībā ar citām dalībvalstu uzraudzības institūcijām;
6) citu šajā likumā
koordinatoram noteikto pienākumu un pasākumu veikšanu un lēmumu pieņemšanu, vai
citu ar šā likuma piemērošanu saistīto darbību veikšanu.
(2) Finanšu un kapitāla
tirgus komisija veic finanšu konglomerāta regulēto komercsabiedrību papildu
uzraudzību, ja visas finanšu konglomerātā ietilpstošās regulētās
komercsabiedrības atrodas Latvijā vai ja finanšu konglomerātā ietilpst
regulētās komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm dažādās dalībvalstīs, no
kurām viena ir Latvija, un Finanšu un kapitāla tirgus komisija atbilstoši šā
likuma 11.pantā noteiktajiem kritērijiem ir koordinators.
(3) Ja finanšu
konglomerātā ietilpst regulētās komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm
dažādās dalībvalstīs, no kurām viena ir Latvija, un Finanšu un kapitāla tirgus
komisija ir koordinators, tā kopā ar pārējām nozīmīgajām uzraudzības
institūcijām un, ja nepieciešams, ar citām dalībvalstu uzraudzības
institūcijām, kas finanšu konglomerātā ietilpstošajām regulētajām
komercsabiedrībām ir izsniegušas licenci, vienojas par darbību koordināciju,
šajā likumā noteikto lēmumu pieņemšanas procesu un Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai uzticētajiem papildu uzdevumiem.
(4) Ja Finanšu un
kapitāla tirgus komisijai, pildot šajā likumā noteiktos pienākumus, ir
vajadzīga informācija, kas saskaņā ar tās rīcībā esošajām ziņām jau ir sniegta
kādai no dalībvalstu uzraudzības institūcijām, Finanšu un kapitāla tirgus
komisija attiecīgo informāciju pieprasa no šīs uzraudzības institūcijas, lai
novērstu situāciju, kad finanšu konglomerātā ietilpstoša komercsabiedrība
sniedz vienu un to pašu informāciju vairākām institūcijām.
(5) Finanšu un
kapitāla tirgus komisijai ir tiesības pieprasīt no finanšu konglomerātā
ietilpstošajām komercsabiedrībām jebkuru informāciju, kas nepieciešama šajā
likumā noteiktās papildu uzraudzības veikšanai, un finanšu konglomerāta
komercsabiedrībām ir pienākums sniegt pieprasīto informāciju Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas noteiktajos termiņos.
11.pants. (1) Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir
koordinators, ja:
1) tā ir izsniegusi
licenci regulētajai komercsabiedrībai, kas vada finanšu konglomerātu;
2) finanšu
konglomerāta mātes sabiedrība ir jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība un tikai
viena tās meitas sabiedrība ir regulētā komercsabiedrība, un šai regulētajai
komercsabiedrībai licenci ir izsniegusi Finanšu un kapitāla tirgus komisija;
3) finanšu
konglomerāta mātes sabiedrība, kuras juridiskā adrese ir Latvijā, ir mātes
sabiedrība vairākām regulētajām komercsabiedrībām, no kurām vismaz vienai
licenci ir izsniegusi Finanšu un kapitāla tirgus komisija;
4) finanšu
konglomerātam ir vairākas mātes sabiedrības jauktas finanšu
pārvaldītājsabiedrības, no kurām vienai juridiskā adrese ir Latvijā, un Finanšu
un kapitāla tirgus komisija ir izsniegusi licenci finanšu konglomerāta
regulētajai komercsabiedrībai lielākajā finanšu sektorā vai regulētajai
komercsabiedrībai ar lielāko aktīvu kopsummu, ja vairākas regulētās
komercsabiedrības darbojas vienā finanšu sektorā;
5) finanšu
konglomerāta mātes sabiedrība ir jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība ar
juridisko adresi kādā no dalībvalstīm un tās meitas sabiedrības ir regulētās
komercsabiedrības ar juridisko adresi citās dalībvalstīs, un Finanšu un
kapitāla tirgus komisija ir izsniegusi licenci regulētajai komercsabiedrībai ar
lielāko aktīvu kopsummu lielākajā finanšu sektorā;
6) finanšu
konglomerāts ir grupa bez mātes sabiedrības, kā arī citos šajā daļā neminētajos
gadījumos, ja Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir izsniegusi licenci
regulētajai komercsabiedrībai ar lielāko aktīvu kopsummu lielākajā finanšu
sektorā.
(2) Finanšu un
kapitāla tirgus komisija, vienojoties ar citām nozīmīgām uzraudzības
institūcijām, ņemot vērā finanšu konglomerāta struktūru un tā darbības
nozīmīgumu katrā dalībvalstī, var noteikt koordinatoru, neievērojot šā panta
pirmajā daļā noteiktos kritērijus. Šādā gadījumā pirms koordinatora noteikšanas
finanšu konglomerātam ir tiesības izteikt savu viedokli.
12.pants. (1) Šajā likumā noteiktā papildu
uzraudzības kārtība neskar sektoru noteikumos paredzēto uzraudzību, ko veic
Finanšu un kapitāla tirgus komisija.
(2) Papildu
uzraudzības piemērošana finanšu konglomerāta regulētajām komercsabiedrībām
nenozīmē, ka Finanšu un kapitāla tirgus komisijai individuāli jāuzrauga jauktas
finanšu pārvaldītājsabiedrības, finanšu konglomerāta komercsabiedrības, kas nav
regulētās komercsabiedrības, vai regulētās komercsabiedrības, kas nav
reģistrētas Latvijā.
13.pants. (1) Tāda finanšu konglomerāta pašu
kapitāls, kura koordinators ir Finanšu un kapitāla tirgus komisija, nedrīkst
būt mazāks par finanšu konglomerāta pašu kapitāla prasību, kuru aprēķina
saskaņā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotajiem kapitāla
pietiekamības aprēķināšanas noteikumiem. Neregulētajām finanšu sektora
komercsabiedrībām jāaprēķina nosacītā kapitāla prasība saskaņā ar attiecīgā
finanšu sektora noteikumiem.
(2) Par finanšu
konglomerāta pašu kapitāla nodrošināšanu šā panta pirmajā daļā noteiktajā
apmērā ir atbildīgas visas finanšu konglomerātā ietilpstošās regulētās
komercsabiedrības.
(3) Regulētā
komercsabiedrība, kas ir finanšu konglomerāta mātes sabiedrība, jaukta finanšu
pārvaldītājsabiedrība vai cita finanšu konglomerāta regulētā komercsabiedrība,
kurai Finanšu un kapitāla tirgus komisija pēc konsultācijām ar finanšu konglomerātu ir uzlikusi
pienākumu sniegt finanšu konglomerāta pašu kapitāla un tā pietiekamības
aprēķinu un aprēķinam izmantoto informāciju, iesniedz šo aprēķinu un
informāciju reizi gadā Finanšu un kapitāla tirgus komisijai saskaņā ar Finanšu
un kapitāla tirgus komisijas noteikumiem.
(4) Ja finanšu
konglomerātā ietilpst regulētās komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm
dažādās dalībvalstīs, no kurām viena ir Latvija, un Finanšu un kapitāla tirgus
komisija ir koordinators, tad, nosakot regulēto komercsabiedrību, kas iesniedz
finanšu konglomerāta pašu kapitāla un tā pietiekamības aprēķinu un aprēķinam
izmantoto informāciju, Finanšu un kapitāla tirgus komisija konsultējas ar
nozīmīgām uzraudzības institūcijām, ja pienākumu iesniegt finanšu konglomerāta
pašu kapitāla un tā pietiekamības aprēķinu un aprēķinam izmantoto informāciju
uzliek finanšu konglomerātā ietilpstošajai regulētajai komercsabiedrībai, kuras
juridiskā adrese ir ārpus Latvijas.
14.pants. (1) Finanšu un kapitāla tirgus komisija, ja
tā ir koordinators, atļauj neiekļaut kapitāla pietiekamības aprēķinā kādu
finanšu konglomerātā ietilpstošu komercsabiedrību, ja:
1) komercsabiedrība
atrodas valstī, kura nav dalībvalsts un kurā pastāv juridiski šķēršļi
vajadzīgās informācijas nodošanai;
2) komercsabiedrība
ir nenozīmīga, ievērojot šajā likumā noteiktos finanšu konglomerāta regulēto
komercsabiedrību papildu uzraudzības mērķus;
3) komercsabiedrības
iekļaušana finanšu konglomerāta kapitāla pietiekamības aprēķinā būtu
nepiemērota vai maldinoša, ievērojot šajā likumā noteiktos finanšu konglomerāta
regulēto komercsabiedrību papildu uzraudzības mērķus.
(2) Ja vairākas
finanšu konglomerātā ietilpstošās komercsabiedrības atbilst šā panta pirmās daļas
2.punktam, bet kopā ir nozīmīgas, ievērojot šajā likumā noteiktos finanšu
konglomerāta regulēto komercsabiedrību papildu uzraudzības mērķus, Finanšu un
kapitāla tirgus komisija nedrīkst tās izslēgt no kapitāla pietiekamības
aprēķina.
(3) Pirms lemt par
kādas finanšu konglomerātā ietilpstošas komercsabiedrības neņemšanu vērā
finanšu konglomerāta kapitāla pietiekamības aprēķinā saskaņā ar šā panta pirmās
daļas 3.punktu, Finanšu un kapitāla tirgus komisija konsultējas ar pārējām
nozīmīgajām uzraudzības institūcijām.
(4) Ja šā panta
pirmās daļas 2. un 3.punktā minētajos gadījumos Finanšu un kapitāla tirgus
komisija, nosakot finanšu konglomerāta kapitāla pietiekamības aprēķina kārtību,
atļauj neņemt vērā kādu regulēto komercsabiedrību, finanšu konglomerāta vadošajai
sabiedrībai ir pienākums pēc tās dalībvalsts uzraudzības institūcijas
pieprasījuma, kura izsniegusi licenci šai regulētajai komercsabiedrībai, sniegt
informāciju, kura tai ir nepieciešama šīs regulētās komercsabiedrības
uzraudzībai.
15.pants. (1) Finanšu konglomerāta vadošā sabiedrība
vai cita finanšu konglomerāta regulētā komercsabiedrība, kuru pēc konsultācijām
ar finanšu konglomerātu ir noteikusi Finanšu un kapitāla tirgus komisija, reizi
gadā paziņo Finanšu un kapitāla tirgus komisijai par katru nozīmīgas riska
koncentrācijas gadījumu finanšu konglomerātā un iesniedz riska darījumu
koncentrācijas novērtēšanai nepieciešamo informāciju.
(2) Riska
koncentrācija finanšu konglomerātā uzskatāma par nozīmīgu, ja regulētās
komercsabiedrības riska darījumi ar vienu personu (savstarpēji saistītu personu
grupu) pārsniedz 10 procentus no regulētās komercsabiedrības pašu kapitāla.
(3) Ja finanšu
konglomerāta vadošā sabiedrība ir jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība, uz šo
sabiedrību attiecināmi sektoru noteikumi, kas regulē riska koncentrāciju
lielākajā finanšu sektorā.
(4) Izvērtējot
kopējo riska darījumu koncentrāciju finanšu konglomerātā, Finanšu un kapitāla
tirgus komisija var noteikt finanšu konglomerātam, kura koordinators tā ir,
kvantitatīvus ierobežojumus riska koncentrācijai.
(5) Ja finanšu
konglomerātā ietilpst regulētās komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm
dažādās dalībvalstīs, no kurām viena ir Latvija, un Finanšu un kapitāla tirgus
komisija ir koordinators, tad, nosakot regulēto komercsabiedrību, kas paziņo
Finanšu un kapitāla tirgus komisijai par katru nozīmīgas riska koncentrācijas
gadījumu finanšu konglomerātā un iesniedz riska darījumu koncentrācijas
novērtēšanai nepieciešamo informāciju, Finanšu un kapitāla tirgus komisija
konsultējas ar pārējām nozīmīgajām uzraudzības institūcijām.
16.pants. (1) Finanšu konglomerāta vadošā sabiedrība
vai cita finanšu konglomerāta regulētā komercsabiedrība, kuru pēc konsultācijām
ar finanšu konglomerātu ir noteikusi Finanšu un kapitāla tirgus komisija, reizi
gadā informē Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par visiem nozīmīgiem grupas
iekšējiem darījumiem, ko regulētās komercsabiedrības veikušas finanšu
konglomerāta ietvaros.
(2) Grupas iekšējo
darījumu uzskata par nozīmīgu, ja tā apjoms pārsniedz piecus procentus no
finanšu konglomerāta pašu kapitāla.
(3) Izvērtējot
finanšu konglomerāta iekšējos darījumus, Finanšu un kapitāla tirgus komisija
var noteikt kvantitatīvus ierobežojumus tā finanšu konglomerāta regulēto
komercsabiedrību savstarpējiem darījumiem, kura koordinators tā ir.
(4) Ja finanšu
konglomerāta vadošā sabiedrība ir jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība, uz šo
sabiedrību attiecināmi sektoru noteikumi, kas regulē grupas iekšējos darījumus
lielākā finanšu sektora komercsabied
rībās.
(5) Ja finanšu konglomerātā
ietilpst regulētās komercsabiedrības ar juridiskajām adresēm dažādās
dalībvalstīs, no kurām viena ir Latvija, un Finanšu un kapitāla tirgus komisija
ir koordinators, tad, nosakot regulēto komercsabiedrību, kas paziņo Finanšu un
kapitāla tirgus komisijai par visiem nozīmīgiem finanšu konglomerāta iekšējiem
darījumiem, Finanšu un kapitāla tirgus komisija konsultējas ar pārējām
nozīmīgajām uzraudzības institūcijām, ja pienākumu paziņot par visiem
nozīmīgiem finanšu konglomerāta iekšējiem darījumiem uzliek finanšu
konglomerātā ietilpstošajai regulētajai komercsabiedrībai, kuras juridiskā
adrese ir ārpus Latvijas.
17.pants. (1) Tā finanšu konglomerāta vadošā
sabiedrība, kura koordinators ir Finanšu un kapitāla tirgus komisija, izstrādā
un ievieš riska vadības procesus un iekšējās kontroles sistēmu finanšu
konglomerāta līmenī.
(2) Riska vadības
procesos tiek:
1) izstrādāta,
apstiprināta un periodiski pārskatīta darbības stratēģija un politika;
2) izstrādāta
kapitāla pietiekamības politika, lai noteiktu komercdarbības stratēģijas
ietekmi uz riskiem, un nodrošināta šajā likumā un Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas noteikumos paredzēto kapitāla prasību ievērošana;
3) izstrādātas
atbilstošas procedūras riska uzraudzībai finanšu konglomerātā un pasākumu veikšanai,
lai nodrošinātu vienotas riska uzraudzības sistēmas visās papildu uzraudzībai
pakļautajās komercsabiedrībās un lai riskus varētu novērtēt, uzraudzīt un
kontrolēt finanšu konglomerāta līmenī.
(3) Iekšējo
kontroli finanšu konglomerātā nodrošina:
1) procedūras, kas
ļauj identificēt, novērtēt un pārvaldīt visus būtiskos riskus un noteikt
riskiem atbilstīgu pašu kapitāla apjomu;
2) grāmatvedības
procedūras, kas ļauj identificēt, novērtēt, uzraudzīt un kontrolēt grupas
iekšējos darījumus un riska koncentrāciju finanšu konglomerātā, un pārskatu
sniegšanas kārtība.
(4) Finanšu un
kapitāla tirgus komisija kontrolē, lai visās saskaņā ar šā likuma 3.pantu
papildu uzraudzībai pakļautajās komercsabiedrībās, kas ietilpst finanšu
konglomerātos, kuru koordinators ir Finanšu un kapitāla tirgus komisija, būtu
ieviesta piemērota iekšējās kontroles sistēma, kas ļauj iegūt datus un
informāciju, kas varētu būt nepieciešama papildu uzraudzībai.
18.pants. (1) Par valdes locekli jauktā finanšu
pārvaldītājsabiedrībā, kas vada finanšu konglomerātu, kura koordinators ir
Finanšu un kapitāla tirgus komisija, var būt persona:
1) kura ir
kompetenta finanšu vadības jautājumos;
2) kurai ir
nepieciešamā augstākā izglītība un vismaz triju gadu profesionālā darba
pieredze atbilstoša lieluma uzņēmumā, organizācijā vai iestādē;
3) kurai ir
nevainojama reputācija;
4) kurai nav
atņemtas tiesības veikt uzņēmējdarbību.
(2) Par jauktas
finanšu pārvaldītājsabiedrības valdes locekli nevar būt persona:
1) kura ir
notiesāta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu (arī par ļaunprātīgu
bankrotu);
2) kura ir
notiesāta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, kaut arī atbrīvota no soda
izciešanas noilguma, apžēlošanas vai amnestijas dēļ;
3) pret kuru
krimināllieta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu ir izbeigta sakarā ar
noilgumu vai amnestiju.
(3) Jaukta finanšu
pārvaldītājsabiedrība, kuras juridiskā adrese ir Latvijā, septiņu dienu laikā
pēc jauna valdes locekļa ievēlēšanas informē par to Finanšu un kapitāla tirgus
komisiju.
(4) Jauktas finanšu
pārvaldītājsabiedrības padomei vai akcionāru sapulcei (ja padome nav izveidota)
ir pienākums pašai vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas pieprasījuma
nekavējoties atsaukt no amata valdes locekļus, kas neatbilst šā panta pirmās
vai otrās daļas prasībām.
19.pants. (1) Jauktām finanšu pārvaldītājsabiedrībām,
kuru juridiskā adrese ir Latvijā, ir pienākums pēc Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas pieprasījuma tās noteiktajos termiņos sniegt informāciju, kura
nepieciešama finanšu konglomerāta vai tajā ietilpstošo regulēto
komercsabiedrību uzraudzības nodrošināšanai vai kuru ir lūdzis koordinators vai
uzraudzības institūcija, kas finanšu konglomerātā ietilpstošajām regulētajām
komercsabiedrībām ir izsniegusi licenci, ja informācija minētajām institūcijām
ir nepieciešama tām uzticēto pienākumu pildīšanai.
(2) Informācija,
kuru Finanšu un kapitāla tirgus komisija saņem saskaņā ar šā panta pirmo daļu,
uzskatāma par ierobežotas pieejamības informāciju, un tās apmaiņa notiek
atbilstoši sektoru noteikumiem.
IV nodaļa
Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas sadarbība un
informācijas apmaiņa ar ārvalstu uzraudzības institūcijām
20.pants. (1) Finanšu un kapitāla tirgus komisija
sadarbojas ar dalībvalstu uzraudzības institūcijām, kas ir atbildīgas par
finanšu konglomerāta regulēto komercsabiedrību uzraudzību, un, ja koordinators
nav Finanšu un kapitāla tirgus komisija, ar koordinatoru pēc pieprasījuma vai
pēc savas iniciatīvas sniedzot informāciju, kas ir nozīmīga finanšu
konglomerāta regulēto komercsabiedrību papildu uzraudzībai.
(2) Uzraudzības
institūciju sadarbība aptver informācijas vākšanu un apmaiņu šādos jautājumos:
1) grupas
struktūra, visas finanšu konglomerāta nozīmīgākās komercsabiedrības un
uzraudzības institūcijas, kas uzrauga finanšu konglomerāta regulētās
komercsabiedrības;
2) finanšu
konglomerāta darbības stratēģija;
3) finanšu
konglomerāta finanšu situācija, īpaši attiecībā uz kapitāla pietiekamību,
grupas iekšējiem darījumiem, riska koncentrāciju un rentabilitāti;
4) finanšu
konglomerātā ietilpstošo komercsabiedrību galvenie akcionāri un vadība;
5) organizācija,
riska vadība un iekšējās kontroles sistēma finanšu konglomerātā;
6) procedūras, kas
saistītas ar informācijas savākšanu no finanšu konglomerātā ietilpstošajām
komercsabiedrībām un šīs informācijas pārbaudi;
7) nelabvēlīga
notikumu attīstība finanšu konglomerāta regulētajās komercsabiedrībās vai citās
komercsabiedrībās, kas varētu negatīvi ietekmēt regulētās komercsabiedrības;
8) lēmumi par
finanšu konglomerātā ietilpstošo komercsabiedrību darbības ierobežošanu, kurus
uzraudzības institūcijas pieņem saskaņā ar sektoru noteikumiem vai šo likumu.
(3) Lai apmainītos
ar tādu informāciju, kas Finanšu un kapitāla tirgus komisijai vajadzīga savu
pienākumu veikšanai attiecībā uz finanšu konglomerātā ietilpstošajām
regulētajām komercsabiedrībām, Finanšu un kapitāla tirgus komisija saskaņā ar
sektoru noteikumiem vēršas dalībvalstu centrālajās bankās un Eiropas Centrālajā
bankā.
(4) Pirms pieņemt
lēmumus, kas ir svarīgi citu dalībvalstu uzraudzības institūciju uzraudzības
pienākumu izpildei, Finanšu un kapitāla tirgus komisija apspriežas ar
dalībvalstu uzraudzības institūcijām, kas izsniegušas licences finanšu
konglomerāta regulētajām komercsabiedrībām, par šādiem jautājumiem:
1) izmaiņas finanšu
konglomerāta regulēto komercsabiedrību akcionāru, organizatoriskajā vai vadības
struktūrā, kurām vajadzīga Finanšu un kapitāla tirgus komisijas piekrišana vai
atļauja;
2) lēmumi par
finanšu konglomerātā ietilpstošo komercsabiedrību darbības ierobežošanu, kuri
saistīti ar būtiskiem sektoru noteikumu pārkāpumiem un kurus Finanšu un
kapitāla tirgus komisija pieņem saskaņā ar sektoru noteikumiem.
(5) Finanšu un
kapitāla tirgus komisija var neievērot šā panta ceturtajā daļā noteikto
pienākumu apspriesties ar dalībvalstu uzraudzības institūcijām, kas izsniegušas
licences finanšu konglomerāta regulētajām komercsabiedrībām, ja gadījums ir
steidzams vai ja apspriešanās varētu apdraudēt lēmumu efektivitāti. Šādā
gadījumā Finanšu un kapitāla tirgus komisija pēc lēmuma pieņemšanas
nekavējoties par to informē dalībvalstu uzraudzības institūcijas, kas
izsniegušas licences finanšu konglomerāta regulētajām komercsabiedrībām.
(6) Finanšu un
kapitāla tirgus komisija, veicot finanšu konglomerāta regulēto komercsabiedrību
papildu uzraudzību, lūdz, lai tās dalībvalsts uzraudzības institūcija, kurā
atrodas finanšu konglomerāta mātes sabiedrība, pieprasa finanšu konglomerāta
mātes sabiedrībai informāciju, kas nepieciešama koordinatora pienākumu
pildīšanai.
21.pants. (1) Ja, piemērojot šo likumu, Finanšu
un kapitāla tirgus komisija vēlas pārbaudīt informāciju par kādu regulēto
komercsabiedrību vai citu komercsabiedrību, kas ir finanšu konglomerāta daļa un
atrodas citā dalībvalstī, tā lūdz šo pārbaudi veikt šīs citas dalībvalsts uzraudzības
institūcijai.
(2) Finanšu un
kapitāla tirgus komisija var piedalīties pārbaudē, kuru, pamatojoties uz tās
lūgumu, veic citas dalībvalsts uzraudzības institūcija.
(3) Finanšu un
kapitāla tirgus komisijai ir tiesības pēc savas iniciatīvas vai kādas dalībvalsts
uzraudzības institūcijas lūguma pārbaudīt informāciju par regulētajām
komercsabiedrībām vai citām komercsabiedrībām, kas ir finanšu konglomerāta daļa
un atrodas Latvijā, atbilstoši kompetencei veicot pārbaudi vai ļaujot to veikt
tai dalībvalsts uzraudzības institūcijai, kas lūgumu izteikusi, vai pārbaudes
veikšanai pieaicinot revidentu vai ekspertu.
(4) Dalībvalsts
uzraudzības institūcija, kas izteikusi šā panta trešajā daļā minēto lūgumu, var
piedalīties pārbaudē, ja tā pati pārbaudi neveic.
22.pants. (1) Ja regulētā komercsabiedrība finanšu
konglomerātā pārkāpj šā likuma vai Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
noteikumu prasības vai ja prasības tiek ievērotas, tomēr regulētās
komercsabiedrības maksātspēja var būt apdraudēta, vai ja grupas iekšējie
darījumi vai riska koncentrācija apdraud regulēto komercsabiedrību finanšu
stāvokli, Finanšu un kapitāla tirgus komisija pēc koordinatora lūguma vai savas
iniciatīvas, ja Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir koordinators, veic
nepieciešamos pasākumus attiecībā uz regulētajām komercsabiedrībām, kurām tā
izsniegusi licenci, un attiecībā uz jauktām finanšu pārvaldītājsabiedrībām,
kuru juridiskā adrese ir Latvijā.
(2) Ja
nepieciešams, Finanšu un kapitāla tirgus komisija šā panta pirmajā daļā
noteikto nepieciešamo pasākumu veikšanu saskaņo ar citām dalībvalstu
uzraudzības institūcijām, kas izsniegušas licenci finanšu konglomerātā
ietilpstošajām regulētajām komercsabiedrībām.
(3) Finanšu un kapitāla
tirgus komisija lūdz, lai koordinators vai citas dalībvalstu uzraudzības
institūcijas, kas finanšu konglomerātā ietilpstošajām regulētajām
komercsabiedrībām ir izsniegušas licenci, veic nepieciešamos pasākumus, lai
novērstu tās regulētās komercsabiedrības maksātspējas apdraudējumu, kurai
Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir izsniegusi licenci.
23.pants. (1) Ja regulēto komercsabiedrību mātes
sabiedrības juridiskā adrese ir ārpus dalībvalstīm, Finanšu un kapitāla tirgus
komisija vai tā dalībvalsts uzraudzības institūcija, kas atbilstoši šā likuma
11.pantam būtu koordinators, ja regulētās komercsabiedrības un to mātes
sabiedrība veidotu finanšu konglomerātu, pārbauda, vai regulētās
komercsabiedrības tiek pakļautas uzraudzībai, kas ir līdzvērtīga šajā likumā
noteiktajai uzraudzībai.
(2) Šā panta
pirmajā daļā minēto pārbaudi Finanšu un kapitāla tirgus komisija veic pēc
grupas mātes sabiedrības vai regulētās komercsabiedrības lūguma vai pēc savas
iniciatīvas, apspriežoties ar citu dalībvalstu uzraudzības institūcijām, kas
izsniegušas licenci grupā ietilpstošajām regulētajām komercsabiedrībām, un
Eiropas Komisijas Finanšu konglomerātu komiteju, kā arī ievērojot Eiropas
Komisijas Finanšu konglomerātu komitejas izstrādātās vadlīnijas.
(3) Ja valstī, kurā
atrodas grupas mātes sabiedrības juridiskā adrese, grupā ietilpstošās regulētās
komercsabiedrības netiek pakļautas papildu uzraudzībai, kas ir līdzvērtīga šajā
likumā noteiktajai uzraudzībai, Finanšu un kapitāla tirgus komisija grupā
ietilpstošajām regulētajām komercsabiedrībām piemēro šajā likumā paredzētos
regulēto komercsabiedrību papildu uzraudzības noteikumus.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā
iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada
16.decembra direktīvas 2002/87/EK par papildu uzraudzību kredītiestādēm, apdrošināšanas
uzņēmumiem un ieguldījumu sabiedrībām finanšu konglomerātos un par grozījumiem
Padomes direktīvās 73/239/EEK, 79/267/EEK, 92/49/EEK, 92/96/EEK, 93/6/EEK un
93/22/EEK, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvās 98/78/EK un
2000/12/EK.