Izdarīt Komerclikuma spēkā
stāšanās kārtības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2002, 2.nr.; 2004, 9., 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 17.panta
pirmajā daļā vārdus "aroddarbību regulējošā likuma" ar vārdiem
"attiecīgu likumu".
2. Aizstāt pārejas noteikumu 4.punktā vārdus "līdz 2004.gada 31.decembrim izstrādā un iesniedz Saeimai likumprojektu par aroddarbību" ar vārdiem "līdz 2005.gada 1.septembrim iesniedz Saeimai likumprojektu, kurā noteikts individuālo uzņēmumu, zemnieku un zvejnieku saimniecību turpmākais statuss".
Tieslietu ministre
Likumprojekta
Grozījumi Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības
likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma pārejas noteikumu 4.punkts
paredz uzdevumu Ministru kabinetam līdz 2004.gada 31.decembrim izstrādāt un
iesniegt Saeimai likumprojektu par aroddarbību. Minētā likuma mērķis bija
regulēt pašnodarbināto fizisko personu juridisko statusu, kas veic
saimniecisku darbību kā profesionālu darbību vai kā amatniecību un kuru
darbību neregulē Komerclikums (par zemniekiem, amatniekiem, sīkuzņēmējiem jeb
individuālā darba veicējiem, tajā
skaitā arī par brīvo profesiju pārstāvjiem kā advokātiem, notāriem, ārstiem,
u.c.). Attiecīgi par aroddarbības
likuma subjektiem tiktu piedāvāts izveidoties arī tiem uzņēmējdarbības
subjektiem, kuriem nebija uzdevums pārreģistrēties līdz 2004.gada
31.decembrim - līdzšinējiem
individuālajiem uzņēmumiem, kas neatbilst Komerclikuma 75.panta pirmajā daļā
noteiktajiem kritērijiem vai kuru galvenais darbības veids ir amatniecība
likuma Par amatniecību 1.panta izpratnē, kā arī zemnieku vai zvejnieku
saimniecībām. Likumprojekta izstrādei tika izveidota darba grupa, kuras
darbības laikā atklājās, ka ir nepieciešamas reformas arī fizisko personu,
kas veic saimniecisko darbību nereģistrējot komersantu regulējumā (prasības individuālā darba
veicēju reģistrācijai pašvaldībās, patentu nepieciešamība, prasības fizisko
personu reģistrācijai nodokļa no saimnieciskās darbības maksātāja statusā
Valsts ieņēmumu dienestā u.tml.). Turklāt saskaņā ar Ministru kabineta
2003.gada 10.jūnija rīkojuma nr.380
Par pamatnostādnēm nodokļu un nodevu sistēmas attīstībā
3.1.apakšpunktu Finanšu ministrijai ir jāizstrādā un līdz 2005.gada 1.aprīlim
Ministru kabinetā jāiesniedz koncepcijas projekts par fiksēta ienākuma
nodokļa ieviešanas iespējām mazajiem uzņēmējiem (saimnieciskās darbības
veicējiem). Finanšu ministrijas izstrādātās
koncepcijas projektā ir paredzēti vairāki varianti fiksēta ienākuma
nodokļa ieviešanai. Fiksētajam ienākuma nodoklim ir jāaizstāj arī patenti. Turklāt regulējums par atsevišķu jomu
aroddarbības veicējiem kā profesionālas darbības veicējiem jau ir noteikts
speciālajos likumos (Advokatūras likums, Notariāta likums, likums Par
amatniecību u.c.) un aroddarbības likums nerisinātu visu mazo saimnieciskās
darbības veicēju statusu. Ievērojot to, ka pēc Finanšu ministrijas
priekšlikuma ir nepieciešams likums, kas nosaka visu fizisko personu, kas
veic saimniecisko darbību, klasifikāciju, lai varētu noteikt šim statusam
atbilstošu nodokļu režīmu, ir nepieciešams izstrādāt Fizisko personu saimnieciskās darbības
likumu. Ievērojot minēto, tika panākta vienošanās,
ka: 1) aroddarbības
likumu nav nepieciešams izstrādāt; 2) ir jāizstrādā
normatīvais regulējums par individuālo uzņēmumu, zemnieku (zvejnieku)
saimniecību turpmāko statusu; 3) ir jāizstrādā Fizisko personu saimnieciskās darbības
likums, kas aptver visu saimnieciskās darbības veicēju kā fizisko personu
loku (attiecīgs uzdevums ir paredzēts Ministru kabineta sēdes protokollēmuma
projektā); 4) līdz ar attiecīgo
likumu spēkā stāšanos ir jāparedz
termiņš, kad spēku zaudēs likums Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu, zemnieka vai zvejnieka
saimniecību un individuālo darbu. |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz svītrot uzdevumu Ministru kabinetam līdz 2004.gada 31.decembrim
izstrādāt aroddarbības likumprojektu, tā vietā paredzot uzdevumu izstrādāt un
iesniegt Saeimai likumprojektu par individuālo uzņēmumu, zemnieku un
zvejnieku saimniecību turpmāko statusu.
Tiks risināts jautājums, kādas iespējas var piedāvāt mazajiem
individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar, jo likumprojekts paredz tikai izmaiņas
attiecībā uz turpmāko tiesiskā regulējuma veidu, bet nepiedāvā konkrētas un
reālas izmaiņas attiecībā uz uzņēmējdarbības vidi. |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita
informācija Nav |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
& nbsp;4 |
5 |
6 |
|||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
__________ |
|||||||||
6. Cita informācija |
|
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts paredz, ka Ministru kabinetam būs
jāizstrādā un jāiesniedz Saeimai likumprojektu par individuālo uzņēmumu, zemnieku
un zvejnieku saimniecību turpmāko statusu. Saskaņā ar Ministru kabineta sēdes
protokollēmuma projektu ir jāizstrādā Fizisko personu samnieciskās darbības
veicēju likumprojekts. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
|
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
|
|
|
|
|||||||
|
||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Aroddarbības likumprojekta darba grupā,
kurā tika informēts arī par grozījumiem Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības
likumā, piedalījās Amatniecības kameras un Lauksaimniecisko organizāciju
sadarbības padomes pārstāvji. |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Attiecīgās organizācijas iebildumus
neizteica.. |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts tiks ievietots Uzņēmumu
reģistra mājas lapā www.ur.gov.lv. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts
institūcijas. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Komunikācijas plāns nav izstrādāts. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds lēmumus varēs apstrīdēt
likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
Tieslietu ministre |
S.Āboltiņa |
15.02.2005. 11:05
1051
K.Nešpora
7031735 kristinen@ur.gov.lv
Tieslietu ministre |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
S.Āboltiņa |
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
|
K.Nešpora |