Likumprojekts
Grozījumi
Kredītiestāžu likumā
Izdarīt
Kredītiestāžu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1995, 23.nr.; 1996, 9., 14., 23.nr.; 1997, 23.nr.; 1998, 13.nr.;
2000, 13.nr.; 2002, 10., 23.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 2., 12., 23.nr.) šādus
grozījumus:
1. Papildināt
27.panta pirmo daļu ar 9.punktu šādā redakcijā:
"9) kredītiestāde
neievēro likuma "Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas
novēršanu" prasības un veic darbības, kas apdraud vai var apdraudēt šīs
kredītiestādes stabilitāti, maksātspēju vai reputāciju."
2. 62.pantā:
izslēgt trešo
daļu;
papildināt
pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ziņas
par klientu un viņa darījumiem, ko kredītiestāde iegūst, sniedzot finanšu
pakalpojumus saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem, ir neizpaužamas ziņas, kas
nesatur valsts noslēpumu."
3. Izteikt 63.pantu šādā redakcijā:
"63.pants.
(1) Kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas valsts institūcijām
sniedzamas šajā likumā noteiktajā kārtībā šādos gadījumos:
1) Finanšu un kapitāla tirgus komisijai likumā noteikto uzraudzības funkciju īstenošanai;
2) Noziedzīgi
iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestam likumā "Par noziedzīgi
iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu" noteiktajā kārtībā un apjomā;
3) tiesām to lietvedībā esošo lietu ietvaros uz tiesas (tiesneša) lēmuma pamata;
4) izziņas iestādēm pirmstiesas kriminālprocesā uz izziņas iestādes vadītāja rakstiska pieprasījuma pamata, ko akceptējis rajona tiesnesis;
5) prokuratūrai
pirmstiesas
kriminālprocesā uz prokurora pieprasījuma pamata, ko akceptējis rajona
tiesnesis;
6) operatīvās darbības subjektiem operatīvās uzskaites lietās uz operatīvās darbības subjekta rakstiska pieprasījuma pamata, ko akceptējis Augstākās tiesas priekšsēdētājs vai viņa īpaši pilnvarots Augstākās tiesas tiesnesis;
7) tiesu
izpildītājiem uz rakstiska pieprasījuma pamata, kam pievienota tā tiesas vai citas
institūcijas, vai amatpersonas nolēmuma kopija, kura izpildei tiek veiktas
amata darbības;
8) Valsts kasei uz vadītāja vai viņa pilnvarota darbinieka rakstiska pieprasījuma pamata par budžeta finansēto institūciju kontiem un darījumiem;
9) Valsts
kontrolei uz rakstiska pieprasījuma pamata, ko akceptējis valsts kontrolieris, par
juridiskajām personām, kuru rīcībā ir valsts vai pašvaldības manta vai kuras
tiek finansētas no valsts vai pašvaldības līdzekļiem, vai kuras izpilda valsts
vai pašvaldības pasūtījumus un piegādes;
10) Valsts
ieņēmumu dienestam uz rakstiska pieprasījuma pamata, ko akceptējis Valsts
ieņēmumu dienesta ģenerāldirektors, viņa vietnieks vai pieprasītājas Valsts
ieņēmumu dienesta teritoriālās iestādes direktors vai viņa vietnieks, saskaņā
ar Latvijas Republikas un Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem un Latvijas
Republikas Saeimas apstiprinātajiem starptautiskajiem līgumiem par nodokļu
maksātājiem, ja:
a) nodokļu
maksātājs neiesniedz nodokļu administrācijai konkrēto nodokļu likumos
paredzētās deklarācijas vai nodokļu aprēķinus,
b) nodokļu
maksātāja nodokļu audita laikā ir konstatēti grāmatvedības uzskaites vai
nodokļu normatīvo aktu pārkāpumi,
c) nodokļu
maksātājs neveic nodokļu maksājumus atbilstoši nodokļu likumu prasībām;
11) Valsts ieņēmumu
dienestam, ja kredītiestāde ir uzkrājumu ienākumu izmaksātājs saskaņā ar likumu
"Par nodokļiem un nodevām" vai tā izmaksā vai nodrošina uzkrājumu
ienākuma izmaksu saskaņā ar minēto likumu.
(2) Izņemot šā panta pirmās daļas 1. un 11.punktā minēto gadījumu, valsts institūcija nepieciešamās ziņas pieprasa rakstiski, pieprasījumā norādot ziņu precīzu nosaukumu un apjomu, kā arī ziņu pieprasīšanas pamatojumu attiecīgo normatīvo aktu, starptautisko līgumu vai Eiropas Savienības normatīvo aktu.
(3) Kredītiestāde
nekavējoties, bet ne vēlāk kā 14 dienu laikā sniedz pieprasītās ziņas, ja
ievērota šā panta pirmajā un otrajā daļā noteiktā kārtība. Kredītiestāde var
apstrīdēt vai pārsūdzēt pieprasījuma likumību kriminālprocesā, civilprocesā vai
administratīvajā procesā noteiktajā kārtībā. Šā panta pirmās daļas 11.punktā
minētajā gadījumā kredītiestāde ziņas sniedz likumā "Par nodokļiem un
nodevām" noteiktajā kārtībā un termiņos.
(4) Dalībvalsts un ārvalsts tiesu un izmeklēšanas iestādei neizpaužamās ziņas kredītiestāde sniedz starptautiskajos līgumos noteiktajā kārtībā.
(5) Dalībvalsts, izņemot Latviju, un ārvalsts noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas vai terorisma finansēšanas novēršanas kontroles dienestam vai kredītiestāžu darbības uzraudzības institūcijai atbilstoša Latvijas institūcija neizpaužamās ziņas sniedz uz savstarpējas sadarbības līguma vai citas vienošanās pamata. Attiecīgā Latvijas Republikas institūcija neizpaužamās ziņas iegūst šā panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajā kārtībā. Attiecīgajai Latvijas Republikas institūcijai pirms informācijas sniegšanas dalībvalsts vai ārvalsts institūcijai jāpārliecinās par šo ziņu aizsardzību pret izpaušanu.
(6) Kredītiestādes
rīcībā esošās neizpaužamās ziņas citai Latvijas Republikā, dalībvalstī vai
ārvalstī reģistrētai kredītiestādei, ar kuru nodibinātas
korespondentattiecības, kredītiestāde likumā noteiktajā kārtībā sniedz, lai
novērstu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma finansēšanu vai
citu noziedzīgu nodarījumu."
4. 63.1 pantā:
izslēgt
pirmajā daļā vārdus "atbilstoši šā likuma 63.panta pirmās daļas 1.punkta
"a" apakšpunktam";
izteikt
otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Tiesa,
prokuratūra, izziņas iestāde vai operatīvās darbības subjekts, pieprasot ziņas
par fizisko un juridisko personu kontiem un veiktajiem darījumiem, pieprasījumā
papildus šā likuma 63.panta otrajā daļā minētajai informācijai norāda, ka kredītiestādei
nav tiesību informēt klientu un trešās personas par šāda pieprasījuma saņemšanu
un to, uz kāda likuma un starptautiskā līguma pamata šāds aizliegums
noteikts."
5. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes
1977.gada 19.decembra Direktīvas 77/799/EEK par dalībvalstu kompetentu iestāžu
savstarpēju palīdzību tiešo un netiešo nodokļu jomā;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes
2000.gada 20.marta Direktīvas 2000/12/EK par kredītiestāžu darbības sākšanu un
veikšanu;
3) Eiropas Parlamenta un Padomes
2000.gada 18.septembra Direktīvas 2000/46/EK par elektroniskās naudas iestāžu
darbības sākšanu, veikšanu un konsultatīvu uzraudzību;
4) Eiropas Parlamenta un Padomes
2001.gada 4.aprīļa Direktīvas 2001/24/EK par kredītiestāžu reorganizāciju un
likvidāciju;
5) Padomes 2003.gada 3.jūnija Direktīvas
2003/48/EK par procentu ienākumu no uzkrājumiem aplikšanu ar nodokli."
Ministru prezidents
A.Kalvītis
Likumprojekta
"Grozījumi
Kredītiestāžu likumā" anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Kredītiestāžu likuma 63. pants nosaka tās valsts institūcijas, kurām ir tiesības saņemt informāciju par kredītiestādes klienta kontu un veiktajiem darījumiem. Pašlaik šo institūciju starpā ir valsts drošības iestādes, kas šo informāciju ir tiesīgas saņemt, lai pārbaudītu personas vai finanšu līdzekļu saistību ar terorismu. Šo institūciju starpā nav Ekonomikas policijas un Finanšu policijas, kurām arī būtu nepieciešama pieeja šai informācijai, lai varētu efektīvi izmeklēt ar noziedzīgā ceļā iegūtu līdzekļu legalizāciju vai terorisma finansēšanu saistītās darbības. Turklāt būtiski, lai šāda informācija būtu pieejama jau operatīvās lietas izstrādes laikā, nevis jau pēc krimināllietas ierosināšanas. Lai nodrošinātu demokrātisku kontroli pār šādiem informācijas pieprasījumiem, paredzēts, ka operatīvās darbības subjekti informāciju varēs iegūt tikai ar Augstākās tiesas priekšsēdētāja vai viņa pilnvarota Augstākās tiesas tiesneša akceptu. Ievērojot Latvijas Komercbanku asociācijas lūgumu ir precizēta arī visa 63. panta redakcija, lai padarītu to skaidrāku un precīzāku, kā arī novērstu asociācijas pretenzijas par iespējamu likumā doto tiesību ļaunprātīgu izmantošanu. |
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
ir izstrādāts, lai precizētu tās valsts institūcijas, kas savas kompetences
ietvaros nolūkā novērst noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju vai terorisma
finansēšanu, jau operatīvās izstrādes lietās būtu tiesīgas saņemt informāciju
par kredītiestādes klienta kontu un tā veiktajiem darījumiem. |
3.
Cita informācija |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts mazinās iespēju Latvijas finanšu sistēmu izmantot noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai vai terorisma finansēšanai. Likumprojekts būtiski mazinās Latvijas finanšu sistēmas reputācijas zaudēšanas risku, kā arī nostiprinās Latvijas finanšu sistēmas starptautisko prestižu. |
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
4.
Ietekme uz vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
5. Cita
informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
6. Cita
informācija |
Nav. |
||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojektu ir jāvirza izskatīšanai vienlaicīgi ar likumprojektu
Grozījumiem likumā Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas
novēršanu; likumprojektu Grozījumi Krimināllikumā un likumprojektu
Grozījums Latvijas kriminālprocesa kodeksā. |
2.
Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Līgums starp Beļģijas Karalisti, Dānijas Karalisti, Vācijas Federatīvo
Republiku, Grieķijas Republiku, Spānijas Karalisti, Francijas Republiku,
Luksemburgas Lielhercogisti, Nīderlandes Karalisti, Austrijas Republiku,
Portugāles Republiku, Somijas Republiku, Zviedrijas Karalisti, Lielbritānijas
un Ziemeļīrijas Apvienoto Karalisti (Eiropas Savienības dalībvalstīm) un
Čehijas Republiku, Igaunijas Republiku, Kipras Republiku, Latvijas Republiku,
Lietuvas Republiku, Ungārijas Republiku, Maltas Republiku, Polijas Republiku,
Slovēnijas Republiku un Slovākijas Republiku par Čehijas Republikas,
Igaunijas Republikas, Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas
Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas Republikas, Polijas Republikas,
Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas pievienošanos Eiropas
Savienībai (Pievienošanās līgums). Akts par Čehijas
Republikas, Igaunijas Republikas, Kipras Republikas, Latvijas Republikas,
Lietuvas Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas Republikas, Polijas
Republikas, Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas pievienošanās
nosacījumiem un pielāgojumiem, kas ir Eiropas Savienības pamatā
(Pievienošanās akts). |
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula |
|
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Nav. |
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1.
Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts
tika saskaņots ar Latvijas Komercbanku asociāciju. |
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs,
neatbalsta) |
Latvijas Komercbanku asociācija atbalsta likumprojektu, vienlaikus
ierosinot izslēgt likumprojekta 1. pantu, jo uzskata, ka nav nepieciešamas
izcelt viena atsevišķa likuma neievērošanu, kā sevišķu pamatu licences
anulēšanai. |
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Nav. |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
5.
Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
|
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likuma
izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav
nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas. Likuma izpildi
nodrošinās valsts institūcijas. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks
publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". Pēc likuma pieņemšanas
Saeimā tas tiks ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas interneta
mājas lapā www.fktk.lv, kur ar likumu varēs iepazīties visas ieinteresētās
personas. |
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likums
neierobežo indivīda tiesības. |
4.
Cita informācija |
Nav. |
Ministru prezidents A.Kalvītis
Ministru prezidents |
Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas priekšsēdētāja vietnieks |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
A.Kalvītis |
J.Brazovskis |
G.Cerbulis |
2005.08.04.
900
G.Cerbulis
7774817, guntis.cerbulis@fktk.lv