Valsts prezidents izsludina
šādu likumu:
Grozījumi likumā Par
aviāciju
Izdarīt likumā Par aviāciju (Latvijas
Vēstnesis, 1997, 139.nr., 298/299.nr.; 1998, 192/193.nr, 322/325.nr.; 1999,
386/387.nr.; 2002, 74.nr.; 2003, 99.nr.; 2004, 42.nr., 60.nr., 69.nr., 156.nr.)
grozījumu un papildināt likumu ar 491.
pantu šādā redakcijā:
491. pants. Kaujas
darbību veikšana pret gaisa kuģi Latvijas Republikas teritorijā
Galējās nepieciešamības gadījumā, lai novērstu kaitējumu
nacionālās drošības interesēm un, ja ir pamats uzskatīt, ka gaisa kuģis tiek izmantots kā ierocis
cilvēku iznīcināšanai, aizsardzības ministrs var pieņemt lēmumu
par kaujas darbību veikšanu pret gaisa
kuģi Latvijas Republikas teritorijā.
Ja aizsardzības ministrs ir aizkavēts pildīt savu
amatu, Ministru prezidents var pieņemt
lēmumu par kaujas darbību veikšanu pret gaisa kuģi Latvijas Republikas
teritorijā.
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek pieņemts
lēmums par kaujas darbību veikšanu pret gaisa kuģi Latvijas Republikas
teritorijā.
Likums stājas spēkā nākamajā dienā
pēc tā izsludināšanas.
Aizsardzības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Atbildīgā par uzdevumu izpildes kontroli- valsts sekretāra palīdze |
Atbildīgā persona |
|
|
|
|
|
E.Repše |
E.Rinkēvičs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
A.Viļumsons |
19.04.2005. 08:24
175
A.Viļumsons; andzejs.vilumsons@mod.gov.lv; tālr.7335245
S.Zaharova; signe.zaharova@mod.gov.lv; tālr.7335243
Likumprojekta Grozījums
likumā Par aviāciju
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2001.gada 11. septembrī starptautisko teroristu grupējums veica uzbrukumus Amerikas Savienoto Valstu (turpmāk-ASV) stratēģiskas nozīmes infrastruktūrai Vašingtonā un Ņujorkā, kuros kā ierocis tika izmantots teroristu sagrābti gaisa kuģi. Šajos uzbrukumos gāja bojā vairāki tūkstoši iedzīvotāju un to radītās sekas gan ASV, gan starptautiskajai ekonomikai ir mērāmas vairāku desmitu miljonu ASV dolāru apmērā. Šie uzbrukumi uzskatāmi demonstrēja tos jaunos draudus un riskus, ar kuriem starptautiskajai drošībai, iespējams, nāksies saskarties arvien biežāk. Šo iespēju apliecina arī citās valstīs (piem., Vācijā un Krievijā) pēc 2001.gada 11.septembra īstenotie vai novērstie mēģinājumi izmantot gaisa kuģi kā ieroci. Latvija atrodas intensīvā starptautiskās gaisa telpas satiksmes zonā. Tas paaugstina risku, ka arī Latvijas gaisa telpa un teritorija potenciāli var tikt izmantota uzbrukumiem, kurā kā ierocis var tikt izmantots gaisa kuģis. Lai īstenotu Apvienoto Nāciju Organizācijas Statūtos noteiktās valstu tiesības uz pašaizsardzību un veiktu aizsardzības pasākumus pret iespējamajiem draudiem nacionālajai drošībai, kā arī, lai nepieļautu darbības, kas vērstas uz cilvēku iznīcināšanu, ir nepieciešama atbilstoša juridiskā bāze. Patlaban Latvijas normatīvie akti nosaka tikai tiesības veikt gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu. Taču nav noteikta amatpersona, kas galējās nepieciešamības gadījumā būtu tiesīga pieņemt lēmumu par kaujas darbību veikšanu pret gaisa kuģi, par kuru pastāv pamatotas aizdomas, ka tas tiks izmantots kā ierocis, lai apdraudētu Latvijas Republikas nacionālo drošību un cilvēku dzīvības. Ņemot vēra augstāk minēto, ir steidzami nepieciešams veikt grozījumu likumā Par aviāciju, noregulējot šo nacionālās drošības jautājumu. Latvijas Republikas gaisa telpas aizsardzības tiesiskajai bāzei ir jābūt sakārtotai un jautājumam par kaujas darbību veikšanu pret gaisa kuģiem, par kuriem pastāv aizdomas, ka tos izmanto kā ieročus, noregulētam. Tāpēc Aizsardzības ministrija šo projektu saskaņošanai virza kā steidzamu. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojektā Grozījums likumā Par aviāciju galējās nepieciešamības gadījumā, lai novērstu kaitējumu, kas apdraud nacionālās drošības intereses, un ja ir pamats uzskatīt, ka gaisa kuģis tiek izmantots kā ierocis cilvēku iznīcināšanai, aizsardzības ministram tiks noteikts deleģējums pieņemt lēmumu par kaujas darbību veikšanu pret gaisa kuģi Latvijas Republikas teritorijā. Ja aizsardzības ministrs ir aizkavēts pildīt savu amatu, viņa pilnvaras lēmuma pieņemšanai tiek deleģētas Ministru prezidentam. Papildus Ministru kabinetam būs noteikts deleģējums noteikt kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums par kaujas darbību veikšanu pret gaisa kuģi Latvijas Republikas teritorijā. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
|
|
|
|
|
|||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
|||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
|||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Būs nepieciešams: 1) grozīt Nacionālo bruņoto spēku likuma (turpmāk- NBS likums) 13.pantu Nacionālo bruņoto spēku vadība, kas paredz vienvadības principu un nosaka Nacionālo bruņoto spēku komandiera tiešu pakļautību aizsardzības ministram (13.p. pirmā daļa). Likumprojekts Grozījums likumā Par aviāciju paredz iespēju, ka gadījumā, ja aizsardzības ministrs ir aizkavēts pildīt pienākumus, Ministru prezidentam ir deleģējums pieņemt lēmumu par kaujas darbību veikšanu pret gaisa kuģi. Tādējādi attiecībā uz likumprojektā paredzēto gadījumu aizsardzības ministra pilnvaras tiek deleģētas Ministru prezidentam. Tas attiecīgi pieprasa papildināt NBS likuma 13.pantu ar jaunu daļu, paredzot Ministru prezidentam šādas pilnvaras. Grozījums izstrādāts, tiks virzīts kopā ar šo likumprojektu. 2) izdot Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums par kaujas darbību veikšanu pret gaisa kuģi Latvijas Republikas teritorijā. Noteikumu projekts ir izstrādāts un tiks drīzumā virzīts saskaņošanai. 3) grozīt 1995.gada 11.jūlija noteikumus Nr.195 Noteikumi par apstākļiem un kārtību, kādā Nacionālo bruņoto spēku dienesti var pieprasīt civilās aviācijas gaisa kuģa piespiedu nosēšanos. Grozījuma būtība saskaņot kārtību, kādā tiek veikta lēmumu pieņemšana par gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu.
Grozījums izstrādāts un tiks drīzumā virzīts saskaņošanai. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts
|
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums |
||||||||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|||||||||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas konsultācijas |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādātie tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Gandrīz 2 gadu garumā Aizsardzības ministrijas speciālisti ir analizējuši
citu NATO un Eiropas Savienības valstu pieredzi gaisa telpas drošības un
aizsardzības jautājumos. Notikušas konsultācijas ar NATO Pretgaisa
Aizsardzības komitejas, ASV, Lielbritānijas, Francijas, Vācijas, Polijas un
Čehijas ekspertiem, ieskaitot pieredzes apmaiņas vizītes Vācijas, Francijas
nacionālajos gaisa telpas drošības centros, NATO Apvienoto gaisa operāciju
centrā.
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
Ir notikušas konsultācijas ar Ārlietu ministrijas un Civilās
aviācijas administrācijas ekspertiem.
|
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde
|
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||||||||
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts Latvijas Vēstnesī. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
Aizsardzības ministrs E.Repše
Aizsardzības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Atbildīgā par uzdevumu izpildes kontroli- valsts sekretāra palīdze |
Atbildīgā persona |
|
|
|
|
|
E.Repše |
E.Rinkēvičs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
A.Viļumsons |
19.04.2005. 08:24
1152
A.Viļumsons; andzejs.vilumsons@mod.gov.lv; tālr.7335245
S.Zaharova; signe.zaharova@mod.gov.lv; tālr.7335243