Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās,
vides
un reģionālās politikas komisija
Likumprojekts trešajam lasījumam
Grozījumi Atkritumu
apsaimniekošanas likumā
(Reģ. nr. 1185)
Spēkā esošā redakcija |
Otrā lasījuma redakcija |
Nr. p.k |
Iesniegtie priekšlikumi ( 15
) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Grozījumi
Atkritumu apsaimniekošanas likumā
|
|
|
|
Grozījumi
Atkritumu apsaimniekošanas likumā
|
|
Izdarīt Atkritumu
apsaimniekošanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2004, 7., 10.nr.; 2005, 2.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Atkritumu
apsaimniekošanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2004, 7., 10.nr.; 2005, 2.nr.) šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā ir lietoti
šādi termini: 1) atkritumi jebkurš priekšmets
vai viela, no kuras tās valdītājs atbrīvojas, ir nolēmis vai spiests
atbrīvoties un kura atbilst atkritumu klasifikatorā noteiktajām kategorijām; 2) atkritumu radītājs fiziskā vai
juridiskā persona, kuras darbība rada atkritumus vai kura veic atkritumu
sajaukšanu vai citas darbības, kā rezultātā mainās atkritumu sastāvs un
īpašības; 3) atkritumu pārstrādes objekts
ražošanas komplekss vai iekārta, ar kuras palīdzību tiek veikta atkritumu
pārstrāde; 4) atkritumu apsaimniekošana atkritumu
savākšana (tai skaitā atkritumu vākšana, šķirošana un sajaukšana, lai tos pārvadātu),
uzglabāšana, pārkraušana, pārvadāšana, pārstrāde (tai skaitā atkritumu
sadedzināšana, iegūstot enerģiju, iekārtās, kuru pamatdarbība nav atkritumu
sadedzināšana), reģenerācija un apglabāšana (tai skaitā sadedzināšana
sadzīves atkritumu sadedzināšanas iekārtās), šo darbību pārraudzība, kā arī
atkritumu apglabāšanas vietu ierīkošana un pārstrādes objektu vai iekārtu
uzturēšana un aprūpe pēc to slēgšanas; 5) atkritumu poligons speciāli
ierīkota un aprīkota atkritumu apglabāšanas vieta, kurā tiek nodrošināti
normatīvajos aktos noteiktie vides aizsardzības pasākumi; 6) izgāztuve atkritumu
apglabāšanas vieta, kas neatbilst poligona prasībām; 7) atkritumu uzglabāšana atkritumu
glabāšana tam speciāli piemērotās un aprīkotās vietās to turpmākai pārstrādei
vai apglabāšanai (izņemot īslaicīgu uzglabāšanu mazāk par trim mēnešiem to
rašanās, šķirošanas un savākšanas vietās daudzumos, kas nerada kaitējumu
videi vai draudus cilvēku veselībai). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.pants. Šā likuma mērķi
ir: 1) noteikt atkritumu apsaimniekošanas
kārtību, lai aizsargātu cilvēku dzīvību un veselību, vidi, kā arī personu
mantu; |
|
|
|
|
|
2) veicināt atkritumu apsaimniekošanu,
atkārtotu izmantošanu un pārstrādi, lai samazinātu apglabājamo atkritumu
daudzumu. |
1. Izteikt 2.panta 2.punktu šādā redakcijā: 2)
veicināt atkritumu apsaimniekošanu, tajā skaitā dalītu vākšanu un atkārtotu
izmantošanu, lai samazinātu apglabājamo atkritumu daudzumu. |
|
|
|
1. Izteikt 2.panta 2.punktu šādā redakcijā: 2)
veicināt atkritumu apsaimniekošanu, tajā skaitā dalītu vākšanu un atkārtotu
izmantošanu, lai samazinātu apglabājamo atkritumu daudzumu. |
7.pants. Ministru
kabinets: 1) apstiprina atkritumu, tai skaitā bīstamo
atkritumu, apsaimniekošanas valsts plānu un atkritumu apsaimniekošanas
reģionālos plānus; 2) (izslēgts ar 02.12.2004. likumu); 3) nosaka atkritumu klasifikatoru un
īpašības, kuras padara atkritumus bīstamus; 4) nosaka bīstamo atkritumu uzskaites,
identifikācijas, uzglabāšanas, iepakošanas, marķēšanas un pārvadājumu
uzskaites kārtību; 5) nosaka atkritumu poligonu ierīkošanai,
atkritumu poligonu un izgāztuvju apsaimniekošanai un šo poligonu un
izgāztuvju slēgšanai un rekultivācijai izvirzāmās prasības; 6) (izslēgts ar 19.02.2004. likumu); 7) nosaka kārtību, kādā apsaimniekojami
atsevišķu veidu atkritumi, kuru apsaimniekošanai to bīstamības vai citu
īpašību dēļ ir izvirzāmas īpašas prasības, arī naftas produktu atkritumi,
polihlorētos bifenilus un polihlorētos terfenilus saturoši atkritumi,
bīstamas vielas saturošas baterijas un akumulatori, titāna dioksīda
rūpniecības atkritumi un azbesta atkritumi; 8) nosaka atkritumu, tai skaitā bīstamo
atkritumu, sadedzināšanai un atkritumu sadedzināšanas iekārtu darbībai
izvirzāmās prasības; 9) nosaka atkritumu pārstrādes,
reģenerācijas un apglabāšanas veidus; 10) nosaka kārtību, kādā iepērkami un
realizējami melno un krāsaino metālu atgriezumi un lūžņi, kā arī izsniedzamas
licences metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijas Republikā. |
|
|
|
|
|
|
2. Papildināt 7.pantu
ar 11.punktu šādā redakcijā: 11) nosaka
valsts nodevas likmi (latos) par licenci melno un krāsaino metālu
atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijas Republikā un par licenci melno
metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijas Republikā, kā arī kārtību,
kādā maksājama šī nodeva. |
|
|
|
2. Papildināt 7.pantu ar
11.punktu šādā redakcijā: 11) nosaka
valsts nodevas likmi (latos) par licenci melno un krāsaino metālu
atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijas Republikā un par licenci melno
metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijas Republikā, kā arī kārtību,
kādā maksājama šī nodeva. |
8.1 pants.
Reģionālo
vides pārvalžu izdotos administratīvos aktus, kas saistīti ar atkritumu
apsaimniekošanu, var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā. |
3. Izslēgt 8.1 pantu. |
|
|
|
3. Izslēgt 8.1 pantu. |
9.pants. (1) Pagastu,
novadu un pilsētu pašvaldības savā administratīvajā teritorijā: |
|
|
|
|
|
1) organizē sadzīves atkritumu, to skaitā
sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, apsaimniekošanu atbilstoši atkritumu
apsaimniekošanas plāniem; |
|
|
|
|
|
2) pieņem lēmumus par jaunu sadzīves atkritumu
pārstrādes objektu un poligonu izvietošanu; |
|
|
|
|
|
3) izdod saistošus noteikumus, kas
reglamentē sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, kā arī kārtību, kādā veicami
maksājumi par šo atkritumu apsaimniekošanu; |
|
|
|
|
|
4) pieņem lēmumus
par jaunu bīstamo atkritumu pārstrādes objektu sadedzināšanas iekārtu un
poligonu izvietošanu; |
|
|
|
|
|
5) var ieguldīt līdzekļus atkritumu
apsaimniekošanas sistēmas izveidē un uzturēšanā. |
|
|
|
|
|
|
4. Izteikt 9.panta pirmo daļu šādā
redakcijā: 9.pants. (1) Vietējās
pašvaldības: 1) organizē sadzīves atkritumu,
to skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, apsaimniekošanu atbilstoši
atkritumu apsaimniekošanas valsts un reģionālajiem plāniem savā
administratīvajā teritorijā; 2) pieņem lēmumus par jaunu
sadzīves atkritumu pārstrādes objektu un poligonu izvietošanu savā
administratīvajā teritorijā; 3) izdod saistošus noteikumus,
kas reglamentē sadzīves atkritumu apsaimniekošanu savā administratīvajā
teritorijā, savas administratīvās teritorijas dalījumu sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas zonās, prasības atkritumu savākšanai, pārvadāšanai,
pārkraušanai un uzglabāšanai, kā arī kārtību, kādā veicami maksājumi
par šo atkritumu apsaimniekošanu; 4) pieņem lēmumus par jaunu bīstamo
atkritumu pārstrādes objektu, to skaitā sadedzināšanas iekārtu un poligonu,
izvietošanu savā administratīvajā teritorijā; 5) var ieguldīt līdzekļus
atkritumu apsaimniekošanas sistēmas izveidē un uzturēšanā atbilstoši
atkritumu apsaimniekošanas plāniem. |
|
|
|
4. Izteikt 9.panta
pirmo daļu šādā redakcijā: 9.pants. (1) Vietējās
pašvaldības: 1) organizē sadzīves atkritumu,
to skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, apsaimniekošanu atbilstoši
atkritumu apsaimniekošanas valsts un reģionālajiem plāniem savā
administratīvajā teritorijā; 2) pieņem lēmumus par jaunu
sadzīves atkritumu pārstrādes objektu un poligonu izvietošanu savā
administratīvajā teritorijā; 3) izdod saistošus noteikumus,
kas reglamentē sadzīves atkritumu apsaimniekošanu savā administratīvajā
teritorijā, savas administratīvās teritorijas dalījumu sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas zonās, prasības atkritumu
savākšanai, pārvadāšanai, pārkraušanai un uzglabāšanai, kā arī
kārtību, kādā veicami maksājumi par šo atkritumu apsaimniekošanu; 4) pieņem lēmumus par jaunu bīstamo
atkritumu pārstrādes objektu, to skaitā sadedzināšanas iekārtu un poligonu,
izvietošanu savā administratīvajā teritorijā; 5) var ieguldīt līdzekļus
atkritumu apsaimniekošanas sistēmas izveidē un uzturēšanā atbilstoši
atkritumu apsaimniekošanas plāniem. |
(2) Ministru kabinets izdod ieteikumus
pašvaldību saistošajiem noteikumiem, kas reglamentē sadzīves atkritumu
apsaimniekošanu. |
|
|
|
|
|
10.1 pants. (1) Vides
ministrija, sadarbojoties ar atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā noteikto
sadzīves atkritumu apsaimniekošanas reģionu pašvaldībām, izstrādā atkritumu
apsaimniekošanas reģionālos plānus. |
5. 10.1 pantā: papildināt pirmo daļu pēc vārdiem plānus ar vārdiem izņemot Rīgas
pilsētu un tekstu šādā redakcijā: Rīgas pilsētas
pašvaldība organizē atkritumu
apsaimniekošanas reģionālā plāna izstrādāšanu savai administratīvajai
teritorijai un pēc saskaņošanas ar Vides ministriju apstiprina to. Atkritumu
apsaimniekošanas reģionālajos plānos nosaka atkritumu apsaimniekošanas
reģionu robežas.; |
1 |
Vides ministrs R.VējonisIzslēgt likumprojekta
5.pantā minēto 10.1 panta pirmās daļas otrajā teikumā vārdu
reģionālā. |
atbalstīt |
5. 10.1 pantā: papildināt pirmo daļu pēc vārda plānus ar vārdiem izņemot Rīgas
pilsētu un tekstu šādā redakcijā: Rīgas pilsētas
pašvaldība organizē atkritumu
apsaimniekošanas plāna izstrādāšanu savai administratīvajai teritorijai un
pēc saskaņošanas ar Vides ministriju apstiprina to. Atkritumu
apsaimniekošanas reģionālajos plānos nosaka atkritumu apsaimniekošanas
reģionu robežas.; |
(2) Papildus šā likuma 10.panta otrajā
daļā minētajai informācijai atkritumu apsaimniekošanas reģionālajā plānā
iekļauj informāciju par sadzīves atkritumu, bīstamo atkritumu, izlietotā
iepakojuma, nolietoto transportlīdzekļu un elektrisko un elektronisko iekārtu
atkritumu, kā arī būvniecības atkritumu apsaimniekošanu. (3) Atkritumu apsaimniekošanas reģionālos
plānus apstiprina Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(4) Pašvaldības organizē sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas plānu izstrādāšanu savām administratīvajām teritorijām un
apstiprina tos. Pašvaldību lēmumus par atkritumu apsaimniekošanas pašvaldību
plānu apstiprināšanu iesniedz attiecīgajai reģionālajai vides pārvaldei. |
papildināt ceturto daļu pēc vārda Pašvaldības ar vārdiem ja
nepieciešams. |
|
|
|
papildināt ceturto daļu
pēc vārda Pašvaldības ar vārdiem ja nepieciešams. |
11.pants. (1) Reģionālā
vides pārvalde, iepriekš informējot pašvaldību, kuras administratīvajā
teritorijā paredzēts veikt atkritumu apsaimniekošanas darbības, pirms
attiecīgo darbību veikšanas izsniedz atļaujas atkritumu savākšanai,
pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai. (2) Reģionālā vides pārvalde
atbilstoši atkritumu pārvadājuma galamērķim, iepriekš informējot par to
attiecīgo pašvaldību, izsniedz atļaujas atkritumu pārvadāšanai savā
pārraudzībā esošajās teritorijās. (3) Ministru kabinets nosaka atkritumu
apsaimniekošanas atļauju izsniegšanas, pagarināšanas, pārskatīšanas un
anulēšanas kārtību, atkritumu apsaimniekošanas atļaujās izvirzāmās prasības
un apstiprina atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas un
uzglabāšanas atļauju veidlapas. (4) Termiņš lēmuma pieņemšanai par
atļaujas izsniegšanu, pagarināšanu, pārskatīšanu vai anulēšanu nedrīkst būt
garāks par 90 dienām. |
|
|
|
|
|
|
6. Papildināt
likumu ar 11.1 pantu šādā redakcijā: 11.1 pants. (1) Reģionālās
vides pārvaldes pieņemto lēmumu attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanas
atļauju mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas var apstrīdēt Vides
pārraudzības valsts birojā. (2) Ja
saskaņā ar atkritumu apsaimniekošanas atļaujas nosacījumiem ir iespējams
uzsākt vai turpināt tādu piesārņojošu darbību, kura var apdraudēt cilvēku
dzīvību vai būtiski negatīvi ietekmēt cilvēku veselību vai vidi, atļaujas
nosacījumus var apstrīdēt jebkurā laikā, kamēr tā ir spēkā. (3) Ja lēmums
tiek apstrīdēts Vides pārraudzības valsts birojā šā panta pirmajā un otrajā
daļā noteiktajā termiņā, attiecīgās atļaujas darbība netiek apturēta. Ja
atļaujas darbības turpināšana var radīt būtisku negatīvu ietekmi uz vidi,
Vides pārraudzības valsts birojs pieņem lēmumu apturēt attiecīgās atļaujas
darbību. (4) Ja tiek
apstrīdēts lēmums par tādas jau esošas iekārtas darbību, kurai nepieciešams
pagarināt atkritumu apsaimniekošanas atļaujas termiņu vai vajadzīga cita
veida atļauja, iekārtas darbība netiek apturēta, izņemot gadījumu, kad
uzņēmuma darbība tiek apturēta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
|
|
6. Papildināt
likumu ar 11.1 pantu šādā redakcijā: 11.1 pants. (1) Reģionālās
vides pārvaldes pieņemto lēmumu attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanas
atļauju mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas var apstrīdēt Vides
pārraudzības valsts birojā. (2) Ja
saskaņā ar atkritumu apsaimniekošanas atļaujas nosacījumiem ir iespējams
uzsākt vai turpināt tādu piesārņojošu darbību, kura var apdraudēt cilvēku
dzīvību vai būtiski negatīvi ietekmēt cilvēku veselību vai vidi, atļaujas
nosacījumus var apstrīdēt jebkurā laikā, kamēr tā ir spēkā. (3) Ja lēmums
tiek apstrīdēts Vides pārraudzības valsts birojā šā panta pirmajā un otrajā
daļā noteiktajā termiņā, attiecīgās atļaujas darbība netiek apturēta. Ja
atļaujas darbības turpināšana var radīt būtisku negatīvu ietekmi uz vidi,
Vides pārraudzības valsts birojs pieņem lēmumu apturēt attiecīgās atļaujas
darbību. (4) Ja tiek
apstrīdēts lēmums par tādas jau esošas iekārtas darbību, kurai nepieciešams
pagarināt atkritumu apsaimniekošanas atļaujas termiņu vai vajadzīga cita
veida atļauja, iekārtas darbība netiek apturēta, izņemot gadījumu, kad
uzņēmuma darbība tiek apturēta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
|
2 |
Vides ministrs
R.Vējonis
Papildināt
likumprojekta 6.pantā minēto 11.1 pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā: (5) Vides pārraudzības valsts biroja pieņemto
lēmumu var pārsūdzēt likumā noteiktā kārtībā. Pieteikums tiesai neaptur
administratīvā akta darbību. |
atbalstīt |
(5) Vides pārraudzības valsts biroja pieņemto lēmumu var pārsūdzēt
likumā noteiktajā kārtībā. Pieteikums tiesai neaptur administratīvā akta
darbību. |
13.pants. (1) Sadzīves
atkritumu radītājs vai valdītājs: 1) piedalās pašvaldības organizētajā
sadzīves atkritumu apsaimniekošanā, ievērojot pašvaldības izdotos saistošos
noteikumus un noslēdzot līgumu ar sadzīves atkritumu savākšanas un
pārvadāšanas uzņēmumu, kuram ir noslēgts līgums ar pašvaldību; 2) sedz sadzīves atkritumu, to skaitā
sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, apsaimniekošanas izmaksas, ietverot
dalītās vākšanas un šķirošanas izmaksas. (2) Par atkritumu valdītāju uzskatāma
persona, kura atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem: 1) ir atkritumu radītāja; 2) ir fiziskā vai juridiskā persona, kuras
faktiskajā varā atkritumi atrodas. (3) Sadzīves atkritumi pēc to nodošanas
atkritumu pārstrādes vai apglabāšanas uzņēmumiem pāriet šo uzņēmumu īpašumā. |
7. Aizstāt 13.pantā vārdu uzņēmumi
(attiecīgā locījumā) ar vārdu komercsabiedrības (attiecīgā locījumā). |
|
|
|
7. Aizstāt 13.pantā vārdu uzņēmumi
(attiecīgā locījumā) ar vārdu komercsabiedrības (attiecīgā locījumā). |
15.pants. Juridiskā persona,
kura nodarbojas ar sadzīves atkritumu savākšanu un pārvadāšanu, slēdz līgumus
ar tām pašvaldībām, kuru administratīvajā teritorijā tiek veiktas attiecīgās
darbības. |
|
|
|
|
|
|
8. Izteikt 15.pantu šādā redakcijā: 15.pants. (1) Vietējā
pašvaldība, ņemot vērā šā likuma 9.panta pirmās daļas 3.punktā minētos
saistošos noteikumus, izvēlas komersantu, kurš veiks sadzīves atkritumu
savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves
atkritumu apsaimniekošanas zonā, tādā kārtībā, kāda noteikta iepirkumu
regulējošos normatīvajos aktos, organizējot iepirkuma procedūru par sadzīves
atkritumu apsaimniekošanu noteiktā zonā. Pašvaldība iekļauj darba uzdevumā
arī prasības attiecībā uz pretendenta darbinieku kvalifikāciju, spēju veikt
sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un tehnisko vai finanšu nodrošinājumu
sadzīves atkritumu apsaimniekošanas darbību veikšanai konkrētajā zonā.
Pašvaldība iepirkuma komisijā iekļauj pārstāvi no attiecīgās Valsts vides
dienesta reģionālās vides pārvaldes. (2) Pašvaldība slēdz līgumu ar
iepirkuma procedūras rezultātā izraudzīto sadzīves atkritumu
apsaimniekotāju, kurš saņēmis sadzīves atkritumu apsaimniekošanas atļauju. |
3 |
Atbildīgā komisija Papildināt 15. panta pirmo daļu pēc pirmā
teikuma ar tekstu šādā redakcijā: Pašvaldības var noteikt kopīgu pakalpojumu
sniegšanas zonu, kurā ietilpst vairāku pašvaldību teritorijas. Līgumu ar
izraudzīto komersantu katra pašvaldība slēdz atsevišķi. |
atbalstīt |
8. Izteikt
15.pantu šādā redakcijā: 15.pants. (1) Vietējā
pašvaldība, ņemot vērā šā likuma 9.panta pirmās daļas 3.punktā minētos
saistošos noteikumus, izvēlas komersantu, kurš veiks sadzīves atkritumu
savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves
atkritumu apsaimniekošanas zonā, tādā kārtībā, kāda noteikta iepirkumu
regulējošos normatīvajos aktos, organizējot iepirkuma procedūru par sadzīves
atkritumu apsaimniekošanu noteiktā zonā. Pašvaldības var noteikt
kopīgu pakalpojumu sniegšanas zonu, kurā ietilpst vairāku pašvaldību
teritorijas. Līgumu ar izraudzīto komersantu katra pašvaldība slēdz
atsevišķi. Pašvaldība iekļauj darba uzdevumā arī prasības attiecībā uz
pretendenta darbinieku kvalifikāciju, spēju veikt sadzīves atkritumu
apsaimniekošanu un tehnisko vai finanšu nodrošinājumu sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas darbību veikšanai konkrētajā zonā. Pašvaldība iepirkuma
komisijā iekļauj pārstāvi no attiecīgās Valsts vides dienesta reģionālās
vides pārvaldes. (2) Pašvaldība slēdz līgumu ar
iepirkuma procedūras rezultātā izraudzīto sadzīves atkritumu
apsaimniekotāju, kurš saņēmis sadzīves atkritumu apsaimniekošanas atļauju. |
|
(3) Līgumu starp pašvaldību
un sadzīves atkritumu apsaimniekotāju slēdz uz laiku, ne ilgāku par pieciem
gadiem, un līguma termiņš nedrīkst pārsniegt sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas atļaujas derīguma termiņu. (4) Pašvaldība
informē savas administratīvās teritorijas atkritumu radītājus par šīs teritorijas
dalījumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonās un par sadzīves atkritumu
apsaimniekotāju, ar kuru tā noslēgusi līgumu par sadzīves atkritumu
savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas zonā. |
|
|
|
(3) Līgumu starp pašvaldību
un sadzīves atkritumu apsaimniekotāju slēdz uz laiku, ne ilgāku par pieciem
gadiem, un līguma termiņš nedrīkst pārsniegt sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas atļaujas derīguma termiņu. (4) Pašvaldība
informē savas administratīvās teritorijas atkritumu radītājus par šīs teritorijas
dalījumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonās un par sadzīves atkritumu
apsaimniekotāju, ar kuru tā noslēgusi līgumu par sadzīves atkritumu
savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves
atkritumu apsaimniekošanas zonā. |
17.pants. Sadzīves
atkritumi, kuri netiek pārstrādāti, apglabājami sadzīves atkritumu poligonā
vai izgāztuvē, kur ir atļauts apglabāt atkritumus. |
|
4 |
Vides ministrs R.Vējonis
Papildināt likuma 17.pantu ar vārdiem atbilstoši atkritumu
apsaimniekošanas valsts un reģionālajiem plāniem. |
atbalstīt |
9. Papildināt 17.pantu ar vārdiem
atbilstoši atkritumu apsaimniekošanas valsts un reģionālajiem plāniem. |
20.2 pants.
(1)
Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs ir jebkura persona, kas
neatkarīgi no izmantotās tirdzniecības metodes, arī neatkarīgi no distances
līguma: 1) izgatavo un pārdod elektriskās un
elektroniskās iekārtas ar savu firmas zīmi; 2) pārdod ar savu firmas zīmi elektriskās
un elektroniskās iekārtas, ko izgatavojušas citas personas, izņemot
gadījumus, kad uz iekārtas ir arī izgatavotāja firmas zīme; 3) savas komercdarbības ietvaros importē
vai eksportē elektriskās un elektroniskās iekārtas. (2) Personu, kas pilnībā nodrošina
maksājumus saskaņā ar noslēgto līgumu (aizdevuma, nomas, īres vai nomaksas
pirkuma līgums vai cits līgums attiecībā uz iekārtām neatkarīgi no tā, vai
līguma noteikumos paredzēta iekārtu īpašumtiesību nodošana), neuzskata par
ražotāju, ja uz to neattiecas šā panta pirmās daļas nosacījumi. |
|
5 |
Vides ministrs R.Vējonis
Likuma 20.2
pantā: izteikt pirmās
daļas 3.punktu šādā redakcijā: 3) savas
komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros ieved no citām
valstīm vai izved uz citām valstīm elektriskās un elektroniskās
iekārtas.; |
atbalstīt |
10. 20.2 pantā: izteikt pirmās
daļas 3.punktu šādā redakcijā: 3) savas
komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros ieved no citām valstīm vai
izved uz citām valstīm elektriskās un elektroniskās iekārtas.; |
(3) Elektrisko un elektronisko iekārtu
ražotāji reģistrējas Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūrā
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un sniedz informāciju par Latvijas tirgū
piedāvāto elektrisko un elektronisko iekārtu daudzumu un kategorijām, kā arī
par savākto, atkārtoti izmantoto, pārstrādāto, reģenerēto un eksportēto
elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu daudzumu un kategorijām. |
9. Izteikt 20.2 panta trešo
daļu šādā redakcijā: (3) Elektrisko un
elektronisko iekārtu ražotājus Ministru kabineta noteiktajā kārtībā reģistrē
personu apvienība, kurai šo uzdevumu deleģējusi Vides ministrija. Elektrisko
un elektronisko iekārtu ražotāji sniedz šai personu apvienībai informāciju
par Latvijas tirgū piedāvāto elektrisko un elektronisko iekārtu daudzumu,
kategorijām, kā arī par savākto, atkārtoti izmantoto, pārstrādāto, reģenerēto
un eksportēto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu daudzumu un
kategorijām. |
6 |
Deputāts Dz. Zaķis Izteikt likuma 202.panta trešo daļu šādā redakcijā: (3) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājus Ministru kabineta
noteiktā kārtībā reģistrē elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju
nodibināta biedrība, kas ir reģistrēta un darbojas ne mazāk kā 5 gadus un
kurai šo uzdevumu deleģējusi Vides ministrija. Elektrisko un elektronisko
iekārtu ražotāji sniedz minētajai biedrībai informāciju par Latvijas tirgū
piedāvāto elektrisko un elektronisko iekārtu daudzumu, kategorijām, kā arī
par savākto, atkārtoti izmantoto, pārstrādāto, reģenerēto un izvesto uz citām
valstīm elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu daudzumu un
kategorijām;
|
daļēji atbalstīt, iekļauts priekšlik. nr.8 |
|
|
|
7 |
Vides ministrs R.Vējonis
izteikt trešo daļu šādā redakcijā: (3) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājus Ministru kabineta
noteiktā kārtībā reģistrē Vides ministrijas pilnvarota iestāde vai
elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju nodibināta personu apvienība,
kurai šo uzdevumu deleģējusi Vides ministrija. Elektrisko un elektronisko
iekārtu ražotāji sniedz Vides ministrijas pilnvarotajai iestādei vai
minētajai personu apvienībai informāciju par Latvijas tirgū piedāvāto
elektrisko un elektronisko iekārtu daudzumu, kategorijām, kā arī par savākto,
atkārtoti izmantoto, pārstrādāto, reģenerēto un eksportēto elektrisko un
elektronisko iekārtu atkritumu daudzumu un kategorijām.. |
daļēji atbalstīt, iekļauts priekšlik. nr.8 |
|
|
|
8 |
Atbildīgā
komisija izteikt trešo daļu šādā redakcijā: (3) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājus Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā reģistrē Vides ministrijas pilnvarota iestāde vai
elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju nodibināta personu apvienība, kura
darbojas ne mazāk kā piecus gadus un kurai šo uzdevumu deleģējusi Vides
ministrija. Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji sniedz Vides
ministrijas pilnvarotajai iestādei vai minētajai personu apvienībai
informāciju par Latvijas tirgū piedāvāto elektrisko un elektronisko iekārtu
daudzumu, kategorijām, kā arī par savākto, atkārtoti izmantoto, pārstrādāto,
reģenerēto un eksportēto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu
daudzumu un kategorijām. |
atbalstīt |
izteikt trešo daļu šādā redakcijā: (3) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājus Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā reģistrē Vides ministrijas pilnvarota iestāde vai
elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju nodibināta personu apvienība,
kura darbojas ne mazāk kā piecus gadus un kurai šo uzdevumu deleģējusi Vides
ministrija. Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji sniedz Vides
ministrijas pilnvarotajai iestādei vai minētajai personu apvienībai
informāciju par Latvijas tirgū piedāvāto elektrisko un elektronisko iekārtu
daudzumu, kategorijām, kā arī par savākto, atkārtoti izmantoto, pārstrādāto,
reģenerēto un eksportēto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu
daudzumu un kategorijām. |
20.4 pants. (1)
Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs nodrošina elektrisko un
elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu, apstrādi, atkārtotu izmantošanu,
pārstrādi, reģenerāciju un apglabāšanu, izmantojot labākos pieejamos
tehniskos paņēmienus. |
|
|
|
|
|
(2)
Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs var pats veikt šā panta pirmajā
daļā minētos pasākumus vai dibināt elektrisko un elektronisko iekārtu
atkritumu apsaimniekošanas komercsabiedrību, vai arī slēgt līgumu ar šādu
komercsabiedrību. |
|
9 |
Vides ministrs R.Vējonis
Likuma 20.4
pantā: izteikt otro daļu
šādā redakcijā: (2) Elektrisko
un elektronisko iekārtu ražotājs var pats veikt šā panta pirmajā daļā minētos
pasākumus vai slēgt līgumu ar elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu
apsaimniekotāju (komercsabiedrība, kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu ar
elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju, organizē un koordinē elektrisko
un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanu).; |
atbalstīt |
11. 20.4 pantā: izteikt otro daļu
šādā redakcijā: (2) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs var
pats veikt šā panta pirmajā daļā minētos pasākumus vai slēgt līgumu ar
elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekotāju
(komercsabiedrību, kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu ar elektrisko un
elektronisko iekārtu ražotāju, organizē un koordinē elektrisko un
elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanu).; |
(3) Elektrisko un elektronisko iekārtu
ražotājs nodrošina to, ka mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu
atkritumu pieņemšana izveidotajā savākšanas sistēmā notiek bez maksas. |
|
|
|
|
|
(4) Komersants, kas piegādā jaunas
mājsaimniecības elektriskās vai elektroniskās iekārtas tieši to lietotājam, pieņem
mājsaimniecības elektrisko vai elektronisko iekārtu atkritumus bez maksas,
ja attiecīgā iekārta ir līdzīga tipa un veikusi tādas pašas funkcijas kā
piegādātā iekārta. |
|
10 11 |
Vides ministrs
R.Vējonis
aizstāt ceturtajā
daļā vārdus pieņem mājsaimniecības elektrisko vai elektronisko iekārtu
atkritumus bez maksas ar vārdiem nodrošina mājsaimniecības elektrisko vai
elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu vismaz bez maksas. Atbildīgā
komisija aizstāt ceturtajā
daļā vārdus pieņem mājsaimniecības elektrisko vai elektronisko iekārtu
atkritumus bez maksas ar vārdiem nodrošina mājsaimniecības elektrisko vai
elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu neprasot par to samaksu. |
daļēji atbalstīt, iekļauts priekšlik. nr.11 atbalstīt |
aizstāt ceturtajā
daļā vārdus pieņem mājsaimniecības elektrisko vai elektronisko iekārtu atkritumus
bez maksas ar vārdiem nodrošina mājsaimniecības elektrisko vai elektronisko
iekārtu atkritumu pieņemšanu, neprasot par to samaksu. |
(5) Savāktie elektrisko vai
elektronisko iekārtu atkritumi tiek nodoti apstrādes uzņēmumiem (iekārtām),
ja šo iekārtu operatori ir saņēmuši normatīvajos aktos noteiktās atļaujas,
izņemot neizkomplektētas elektriskās vai elektroniskās iekārtas, kuras
paredzēts izmantot atkārtoti. |
|
|
|
|
|
20.5 pants. (1) Lai
nodrošinātu elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas
izmaksu segšanu, elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs maksā dabas
resursu nodokli atbilstoši likumam "Par dabas resursu nodokli". |
|
|
|
|
|
(2) Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs, kas
noslēdzis līgumu ar Vides ministriju par elektrisko un elektronisko iekārtu
atkritumu apsaimniekošanas sistēmas izveidi un nodrošina elektrisko un
elektronisko iekārtu atkritumu pieņemšanu atbilstoši šā likuma nosacījumiem,
ir atbrīvojams no nodokļa samaksas par elektriskajām un elektroniskajām
iekārtām saskaņā ar likumu Par dabas resursu nodokli. |
|
12 |
Vides ministrs
R.Vējonis
Likuma 20.5
pantā: izteikt otro daļu šādā redakcijā: (2) Elektrisko un elektronisko
iekārtu ražotājs ir atbrīvojams no dabas resursu nodokļa par elektriskajām un
elektroniskajām iekārtām saskaņā ar likumu Par dabas resursu nodokli, ja
tas ir: 1) noslēdzis līgumu ar Vides
ministriju par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas
sistēmas piemērošanu un nodrošina elektrisko un elektronisko iekārtu
atkritumu pieņemšanu atbilstoši šā likuma nosacījumiem; 2) noslēdzis līgumu ar elektrisko
un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekotāju, kas noslēdzis līgumu ar
Vides ministriju par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu
apsaimniekošanas sistēmas piemērošanu un nodrošina elektrisko un elektronisko
iekārtu atkritumu pieņemšanu atbilstoši šā likuma nosacījumiem.; |
atbalstīt Redakc. preciz. |
12. 20.5 pantā: izteikt otro daļu
šādā redakcijā: (2) Elektrisko
un elektronisko iekārtu ražotājs ir atbrīvojams no dabas resursu nodokļa par
elektriskajām un elektroniskajām iekārtām saskaņā ar likumu Par dabas
resursu nodokli, ja tas ir noslēdzis līgumu: 1) ar Vides ministriju par
elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas sistēmas
piemērošanu un nodrošina elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu
pieņemšanu atbilstoši šā likuma noteikumiem; 2) ar elektrisko un elektronisko
iekārtu atkritumu apsaimniekotāju, kas savukārt noslēdzis līgumu ar Vides
ministriju par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas
sistēmas piemērošanu un nodrošina elektrisko un elektronisko iekārtu
atkritumu pieņemšanu atbilstoši šā likuma noteikumiem.; |
|
|
13 |
Deputāts
Dz. Zaķis Izteikt likuma 205.panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Elektrisko un
elektronisko iekārtu ražotājs, kas noslēdzis līgumu ar elektrisko un
elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas organizāciju par elektrisko
un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanu, kura noslēgusi līgumu ar
Vides ministriju par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu
apsaimniekošanas sistēmas izveidi un nodrošina elektrisko un elektronisko
iekārtu atkritumu pieņemšanu atbilstoši šā likuma nosacījumiem, ir atbrīvojams
no nodokļa samaksas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām saskaņā ar
likumu Par dabas resursu nodokli.
|
daļēji atbalstīt, iekļauts priekšlik. nr.12 |
|
|
|
14 |
Vides ministrs R.Vējonis
papildināt ar trešo un ceturto daļu šādā redakcijā: (3)
Mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu, kuras ir piedāvātas tirgū
līdz 2005.gada 13.augustam, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz visi
elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji. (4) To elektrisko
un elektronisko iekārtu, kuras nav uzskatāmas par mājsaimniecības
elektriskajām vai elektroniskajām iekārtām un kuras ir piedāvātas tirgū līdz
2005.gada 13.augustam, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz šo iekārtu
lietotāji. Šo iekārtu ražotāji minēto atkritumu apsaimniekošanas izmaksas
sedz gadījumos, ja iekārtas tiek aizstātas ar jaunām identiskām iekārtām vai
jaunām iekārtām, kuras veic līdzvērtīgas funkcijas. |
atbalstīt Redakc. preciz. |
papildināt pantu ar trešo
un ceturto daļu šādā redakcijā: (3) Līdz
2005.gada 13.augustam tirgū piedāvāto mājsaimniecības elektrisko un
elektronisko iekārtu, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz visi
elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji. (4) Līdz
2005.gada 13.augustam tirgū piedāvāto to elektrisko un elektronisko iekārtu, kuras
nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām vai elektroniskajām
iekārtām, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz šo iekārtu lietotāji. Šo
iekārtu ražotāji minēto atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz, ja iekārtas
tiek aizstātas ar jaunām identiskām iekārtām vai jaunām iekārtām, kuras veic
līdzvērtīgas funkcijas. |
Pārejas
noteikumi
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē
likums "Par sadzīves atkritumiem" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.) un likums "Par bīstamajiem
atkritumiem" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības
Ziņotājs, 1993, 14./15.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1997, 3.nr.). 2. Līdz attiecīgo Ministru kabineta
noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne vēlāk kā līdz 2002.gada 1.janvārim ir
spēkā šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu: 1) Ministru kabineta 1996.gada 17.septembra
noteikumi nr.353 "Kārtība, kādā noformējami dokumenti darbībām ar
bīstamajiem atkritumiem"; 2) Ministru kabineta 1997.gada 12.augusta
noteikumi nr.298 "Noteikumi par bīstamo atkritumu klasifikāciju un
bīstamības kritērijiem"; 3) Ministru kabineta 2000.gada 8.februāra
noteikumi nr.56 "Sadzīves atkritumu poligonu ierīkošanas,
apsaimniekošanas un slēgšanas noteikumi"; 4) Ministru kabineta 1999.gada 9.februāra
noteikumi nr.39 "Sadzīves atkritumu klasificēšanas noteikumi"; 5) Ministru kabineta 1999.gada 8.jūnija
noteikumi nr.205 "Noteikumi par fizisko un juridisko personu
reģistrāciju, kuras veic sadzīves atkritumu savākšanu, uzglabāšanu, apstrādi,
pārkraušanu vai pārvadāšanu". 3. Atļaujas, kas izsniegtas, pamatojoties uz
likumu "Par sadzīves atkritumiem" un "Par bīstamajiem
atkritumiem" prasībām, ir spēkā līdz to termiņa beigām. 4. Šā likuma 11.panta pirmā daļa, 14.panta
otrā daļa un trešās daļas 1.punkts, 15.panta 1.punkts un 19.panta 1.punkts
neattiecas uz personu, kas veic atkritumu apsaimniekošanu, ja tā visām
iekārtām, kurās tiek veikta atkritumu apsaimniekošana, ir saņēmusi atļaujas
likumā par piesārņojumu noteiktajā kārtībā. 5. Šā likuma 7.panta 1.punkts stājas spēkā
2003.gada 1.janvārī. |
|
|
|
|
|
6. Ministru kabinets līdz 2002.gada
1.janvārim pieņem šā likuma 7.panta 3., 5. un 9.punktā, 11.panta trešajā daļā
un 15.panta 1.punktā minētos Ministru kabineta noteikumus, bet līdz 2003.gada
1.janvārim šā likuma 7.panta 4., 6.un 7.punktā, 21.panta otrajā daļā un
23.panta piektajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus, kā arī
apstiprina šā likuma 7.panta 2.punktā minēto objektu un poligonu izvietojumu. 7. Ministru kabinets līdz 2001.gada
1.jūlijam pieņem šā likuma 7.panta 8.punktā minētos Ministru kabineta
noteikumus attiecībā uz bīstamo atkritumu sadedzināšanu, bet līdz 2003.gada
1.janvārim attiecībā uz visu atkritumu sadedzināšanu. 8. Šā likuma 14.panta pirmās daļas 3.punkts
stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī. 9. Ministru kabinets līdz 2005.gada
1.jūlijam izdod: 1) šā likuma 9.panta otrajā daļā minētos
ieteikumus; 2) šā
likuma 7.panta 9.punktā un 11.panta trešajā daļā minētos noteikumus. Līdz šo
noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2005.gada 1.jūlijam
piemērojami Ministru kabineta 2001.gada 15.maija noteikumi nr.191 Noteikumi
par atkritumu apglabāšanas un pārstrādes veidiem (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 12.nr.) un Ministru kabineta
2001.gada 9.oktobra noteikumi nr.432 Atkritumu apsaimniekošanas atļauju
izsniegšanas, pagarināšanas un anulēšanas kārtība (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 21.nr.), ciktāl
tie nav pretrunā ar šo likumu. |
|
|
|
|
|
10. Atkritumu pārstrādes un apglabāšanas
atļaujas, kas izdotas saskaņā ar šo likumu, ir spēkā līdz to derīguma termiņa
beigām. Atkritumu pārstrādes un apglabāšanas atļaujas A vai B kategorijas
piesārņojošām darbībām var pagarināt līdz termiņam, kurā normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā jāsaņem atļauja A vai B kategorijas piesārņojošas darbības
veikšanai. |
|
15 |
Vides ministrs
R.Vējonis
Papildināt pārejas noteikumu 10.punktu ar
tekstu šādā redakcijā: 10. Atkritumu
apglabāšanai izgāztuvē nepieciešams saņemt atkritumu apglabāšanas atļauju.
Izsniegtās atkritumu apglabāšanas atļaujas var pagarināt līdz izgāztuves
slēgšanai. |
atbalstīt |
13. Papildināt pārejas
noteikumu 10.punktu ar tekstu šādā redakcijā: Atkritumu apglabāšanai izgāztuvē nepieciešams saņemt atkritumu
apglabāšanas atļauju. Izsniegtās atkritumu apglabāšanas atļaujas var
pagarināt līdz izgāztuves slēgšanai. |
11. Ministru kabinets līdz 2005.gada
1.jūlijam iekļauj atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā šā likuma 10.panta
otrās daļas 8.punktā un trešajā daļā minētās prasības. 12. Šā likuma V1 nodaļa stājas
spēkā 2004.gada 1.augustā. 13. Šā likuma 20.4 panta pirmā,
otrā, trešā un ceturtā daļa attiecībā uz mājsaimniecības elektrisko un
elektronisko iekārtu atkritumiem stājas spēkā 2005.gada 13.augustā. 14. Šā likuma 20.5 pants
stājas spēkā vienlaikus ar attiecīgajiem grozījumiem likumā Par dabas
resursu nodokli. 15. Ministru kabinets līdz 2007.gada
1.janvārim apstiprina atkritumu apsaimniekošanas reģionālos plānus. |
|
|
|
|
|