2005. gada 25.
maijs
LATVIJAS REPUBLIKAS
SAEIMAS PREZIDIJAM
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu Saeimas deputāti iesniedz
izskatīšanai Saeimā likumprojektu Grozījumi likumā Par izložu un
azartspēļu nodevu un nodokli.
Deputāti lūdz likumprojektu atzīt par steidzamu.
Pielikumā:
Likumprojekts Grozījumi likumā Par izložu un azartspēļu nodevu un
nodokli un tā anotācija uz 7 lapām.
Saeimas
deputāti:
1.______________________________ 2.____________________________
3.______________________________ 4.____________________________
5.______________________________ 6.____________________________
Likumprojekts
Izdarīt likumā
Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 22.nr.; 1997, 9.nr.; 1999, 17., 24.nr.; 2001,
15., 24.nr.; 2003, 2., 15., 20., 23. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt likuma
2. panta pirmo daļu jaunā redakcijā:
2.pants. Par
speciālo atļauju (licenci) azartspēļu organizēšanai un uzturēšanai iekasējama
valsts nodeva šādā apmērā:
1) spēļu automātu,
bingo, ruletes, kāršu un kauliņu spēles organizēšanai un uzturēšanai:
a) par speciālās
atļaujas (licences) izsniegšanu Ls 300 000,
b) par speciālās
atļaujas (licences) pagarināšanu Ls 25 000,
c) par speciālās
atļaujas (licences) ikgadējo pārreģistrāciju Ls 25 000 par katru kārtējo
gadu,
d) par kazino
atvēršanas atļauju (licenci) Ls 20 000 par katru kārtējo gadu,
e) par spēļu zāles vai
bingo zāles atvēršanas atļauju (licenci) Ls 3000 par katru kārtējo gadu.
2. Izteikt likuma
3. pantu jaunā redakcijā:
3.pants. Ar
azartspēļu nodokli apliekamais objekts ir azartspēļu organizētājs - uzņēmums
(uzņēmējsabiedrība), azartspēļu norises vieta un spēļu iekārtas. No katras
iekārtotās vai uzstādītās azartspēļu tiešās norises vietas iekasējams nodoklis
pēc šādām likmēm par katru kārtējo kalendāro gadu:
1) rulete (cilindriskā spēle) par katru
ruletes rotējošajai iekārtai pievienoto spēļu galdu |
Ls 9600; |
2) kāršu un kauliņu spēles par katru
galdu |
Ls 9600; |
3) bingo (līdz 100 vietām) |
Ls 12 000; |
4) bingo (līdz 200 vietām) |
Ls 18 000; |
5) bingo (līdz 300 vietām) |
Ls 24 000; |
6) bingo (virs 300 vietām) |
Ls 36 000; |
7)
videospēles un mehāniskie automāti, kuri uzstādīti kazino un spēļu
zālēs, par katra automāta katru spēles vietu |
Ls 1680; |
8)
videospēles un mehāniskie automāti, kuri uzstādīti ārpus kazino un spēļu
zālēm, par katra automāta katru spēles vietu |
Ls 2280. |
Veiksmes spēlei pa
tālruni azartspēļu nodoklis ir 10 procenti no šīs spēles organizēšanas
ieņēmumiem.
Azartspēļu nodoklis
par totalizatoru un derībām ir Ls 30 000 par katru kārtējo gadu un 10
procenti no totalizatora vai derību organizēšanas ieņēmumiem.
Ja azartspēles
organizē, izmantojot telekomunikācijas, azartspēļu nodoklis neatkarīgi no
spēles veida ir 10 procenti no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem.
3. Papildināt likumu
ar jaunu pārejas noteikumu punktu šādā redakcijā:
Šā likuma 3. panta
pirmās daļas 7. un 8. punktā noteiktās nodokļa likmes videospēlēm un
mehāniskajiem automātiem stājas spēkā 2007. gada 1. janvārī. Līdz dienai, kad stājas spēkā šā likuma 3.
panta pirmās daļas 7. un 8. punktā noteiktās nodokļa likmes, videospēlēm un
mehāniskajiem automātiem piemēro šādu nodokļa likmi:
1) līdz 2005. gada 31. decembrim:
a) videospēles un mehāniskie automāti, kuri
uzstādīti kazino un spēļu zālēs, par katra automāta katru spēles vietu
Ls 1200;
b) videospēles un mehāniskie automāti, kuri
uzstādīti ārpus kazino un spēļu zālēm, par katra automāta katru spēles vietu
Ls 1560;
2) no 2006. gada 1. janvāra līdz 2006. gada
31. decembrim:
a) videospēles un mehāniskie automāti, kuri
uzstādīti kazino un spēļu zālēs, par katra automāta katru spēles vietu
Ls 1440;
b) videospēles un mehāniskie automāti, kuri
uzstādīti ārpus kazino un spēļu zālēm, par katra automāta katru spēles vietu
Ls 1920.
Likums
stājas spēkā ar 2005. gada 1. jūliju.
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par izložu un azartspēļu nodevu
un nodokli
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Atbilstoši likumam Par
izložu un azartspēļu nodevu un nodokli tiek noteiktas nodokļu likmes, kuras
maksā uzņēmumi, kas saņēmuši speciālu atļauju (licence) izložu un azartspēļu
organizēšanai un uzturēšanai. Laika posmā no 1999. gada nozares uzņēmumu
kopējais apgrozījums ir ievērojami
pieaudzis un palielinājies par 243 % un 2004. gadā sasniedza 73
milj.latu. Speciālās nodevas un nodokļa maksājumi budžetā sasniedz 11,9
milj.latu, kas sastāda 18,19% no izložu un azartspēļu apgrozījuma. Tieši
zemais nodokļu slogs ir viens no galvenajiem faktoriem, kas veicinājis
azartspēļu straujo izplatību valstī. Šobrīd nodokļu likmes videospēlēm un mehāniskiem
automātiem ir vairākas reizes zemākas nekā pārējās Baltijas valstīs. Jāņem
vērā arī tas, ka valsts nodokļu politika pret nozari jāveido ievērojot
sociālos riskus un to, ka sabiedrībai radīto negatīvo seku finansēšana jāsedz
no nozares samaksātajiem nodokļiem. Tādēļ, lai ierobežotu azartspēļu
izplatību un palielinātu ieņēmumus valsts un pašvaldību budžetos,
nepieciešams paaugstināt nodokļu un nodevu likmes. Nodokļu likmju
palielināšana veidos no sabiedrības viedokļa taisnīgāku nodokļu politiku attiecībā
pret izlozēm un azartspēlēm. |
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts izstrādāts, lai
precizētu un pakāpeniski palielinātu nodokļu un nodevu likmes izlozēm un
azartspēlēm laika posmā no 2005. gada 1. jūlijam līdz 2007. gada 1. janvārim.
Tādējādi tiks ierobežota azartspēļu izplatība un palielināti ieņēmumi valsts
un pašvaldību budžetos. Likumprojektā
iestrādātas normas, kas paredz dubultot valsts nodevu par spēļu zāles vai
bingo zāles atvēršanas atļauju (licence) no Ls 1500 uz Ls 3000 sākot ar 2005.
gada 1. jūliju. Vielaicīgi likumprojekts paredz pakāpeniski līdz 2007. gada
1. janvārim dubultot nodokļu
likmes videospēlēm un mehāniskiem automātiem, palielinot likmi spēļu zālēs un
kazino esošjiem automātiem no Ls 840 līdz Ls 1680, un no Ls 1140 līdz Ls 2280 ārpus spēļu zālēm un kazino
esošajiem automātiem. Likumprojekts izlīdzina nodokļu likmes kazino spēļu
galdiem, kā arī precizē nodokļa likmi gadījumos, ja azartspēles organizē
izmantojot telekomunikācijas. Plānotais ieņēmumu pieaugums no nodokļu likmju
palielināšanas valsts un pašvaldību budžetos ir vidēji 1,5 miljoni latu gadā. |
||||||||||
3. Cita informācija |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojektam nav būtiska
ietekme uz makroekonomisko vidi. |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts ierobežos
azartspēļu izplatību valstī un sabalansēs nodokļu politiku ar sabiedrības
interesēm. |
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts palielinās ieņēmumus valsts un pašvaldību budžetos un radīs iespēju finansēt azartspēļu izraisīto negatīvo seku novēršanu no šīs nozares samaksātiem nodokļiem. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Cita informācija |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
|
750
|
1500
|
1500
|
1500
|
1000 - 1200
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
3. Finansiālā ietekme
|
750 |
1500 |
1500 |
1500 |
1000 - 1200 |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
5. Cita informācija * - Aprēķini veikti
pamatojoties uz tirgus situācijas analīzi un pieņēmumu, ka azartspēļu iekārtu
skaits pēc nodokļu likmju paaugstināšanas samazināsies par 30%. |
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
Cita informācija |
|
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
|
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
|
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības informēšanas
pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita informācija |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju veidošana vai esošo paplašināšana nav nepieciešama. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobež |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
|