Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12.,
13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2.,
3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 44.panta otrajā daļā vārdus no viena gada līdz
pieciem gadiem ar vārdiem no viena gada līdz desmit gadiem.
2.
Izteikt 260.panta trešās daļas sankciju šādā redakcijā:
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz piecpadsmit gadiem un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem, transportlīdzekļa vadītāju, kas vadījis autobusu, soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz piecpadsmit gadiem un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem, D kategoriju atņem uz desmit gadiem.
3.
Izteikt 262.pantu šādā redakcijā:
262.pants. Transportlīdzekļa vadīšana alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē
(1) Par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā,-
soda ar
brīvības atņemšanu uz vienu gadu un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības
uz pieciem gadiem, transportlīdzekļa vadītāju, kas vadījis autobusu, soda ar
brīvības atņemšanu uz vienu gadu un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības
uz pieciem gadiem, D kategoriju atņem uz desmit gadiem.
(2) Par transportlīdzekļa vadītāja atteikšanos no asins pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā,-
soda ar
brīvības atņemšanu uz vienu gadu un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības
uz pieciem gadiem, transportlīdzekļa vadītāju, kas vadījis autobusu, soda ar
brīvības atņemšanu uz vienu gadu un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības
uz pieciem gadiem, D kategoriju atņem uz desmit gadiem.
Likumprojekta Grozījumi Krimināllikumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik Krimināllikums
par transportlīdzekļu vadīšanu alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotropo
un citu apreibinošo vielu iespaidā paredz šādus sodu veidus: -
Brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam
vai arestu, vai piespiedu darbu, vai naudas sodu līdz piecdesmit minimālajām
mēnešalgām, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku līdz
pieciem gadiem. Grozījumi
Krimināllikumā nepieciešami, jo situācijas analīze liecina, ka par
noziedzīgiem nodarījumiem piemērojamie sodi (ievērojot sodu daudzveidību) ir
mazāki nekā par administratīvajiem pārkāpumiem un sodu alternatīvas no
praktiskā viedokļa praksē rada lielu neizpratni par piemērotajiem sodiem
lietās ar ļoti līdzīgiem apstākļiem. |
|
||||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Izstrādātais
likumprojekts paredz par noziedzīgiem nodarījumiem pret satiksmes drošību
konkretizēt piemērojamo sodu, izslēdzot iespējamās alternatīvas, kā arī
palielināt to. Tiek
precizēts Krimināllikuma 44.pants, nosakot, ka tiesību atņemšanu var piemērot
uz laiku no viena līdz desmit gadiem, jo 260. un 262.pantā tiek paredzēta
tiesību atņemšana uz desmit gadiem. Šāds labojums pamatojams arī ar to, ka
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredzētais tiesību atņemšanas
termiņš tiek noteikts līdz pieciem gadiem. Par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā,- soda ar brīvības atņemšanu uz vienu gadu un atņem transportlīdzekļu
vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem, transportlīdzekļa vadītāju, kas vadījis
autobusu, soda ar brīvības atņemšanu uz vienu gadu un atņem transportlīdzekļu
vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem, D kategoriju atņem uz desmit gadiem. Likumprojektā paredzēts jauns noziedzīga
nodarījuma veids- par transportlīdzekļa vadītāja atteikšanos no asins pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā,- soda
ar brīvības atņemšanu uz vienu gadu un atņem transportlīdzekļu vadīšanas
tiesības uz pieciem gadiem, transportlīdzekļa vadītāju, kas vadījis autobusu,
soda ar brīvības atņemšanu uz vienu gadu un atņem transportlīdzekļu vadīšanas
tiesības uz pieciem gadiem, D kategoriju atņem uz desmit gadiem. Ja par minēto pārkāpumu netiks noteikta kriminālatbildība, kas arī
pašlaik likumā nav izdarīts, tad izdarāmais secinājums būs sekojošs ir
nepieciešams tikai laiks, lai sabiedrības attiecīgā daļa saprastu, ka par
atkārtotu transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā pie kriminālatbildības
nevar saukt, ja persona atsakās no alkohola pārbaudes arī vairāk kā divas
reizes. |
|
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||||
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
|||||||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.
latu) |
|
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
6.
Cita informācija |
|
|
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||||||||||||
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti. |
Nav
nepieciešams izdot papildus normatīvos aktus. |
|||||||||||||
2.
Cita informācija |
|
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
|||||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējuma 1.tabula |
|
|||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinumi u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2. tabula |
|
|||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst, neatbilst) |
Komentāri |
|
||||||||||
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
||||||||||
5.
Cita informācija |
|
|
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ar sabiedriskajām organizācijām nav
notikušas. |
|
||||||||||||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas ar sabiedriskajām
organizācijām nav notikušas. |
|
||||||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Sabiedrība par
likumprojekta izstrādi ir informēta ar radio un televīzijas starpniecību, kā
arī ar preses starpniecību. Likumprojekts ievietots Satiksmes ministrijas un
CSDD interneta mājas lapā un turpat pastāv arī iespēja par likumprojektu
izteikt viedokli. |
|
||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem nav notikušas. |
|
||||||||||||
5.
Cita informācija |
- |
|
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||||
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
|
|||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī tiks ievietots Satiksmes ministrijas un Ceļu satiksmes drošības direkcijas mājas lapā. |
|
||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Vispārējā normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||||||
4.
Cita informācija |
|
|
||||||||||||