Latvijas Republikas
8.Saeimas Prezidijam
2005.gada 1.jūnijā Nr.
Rīgā
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu "Grozījums likumā Par presi un citiem
masu informācijas līdzekļiem.
Pielikumā:
1.
Likumprojekts (uz vienas lapas).
2. Anotācija
(uz trīs lapām).
8. Saeimas deputāti:
1. _____________________________
2. _____________________________
3. _____________________________
4. _____________________________
5. _____________________________
6. _____________________________
Likumprojekts
Grozījums likumā Par presi
un citiem masu informācijas līdzekļiem
Izdarīt likumā Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991, 5./6.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 11.nr.; 2002, 2., 13.nr.) šādu grozījumu:
Aizstāt visā likumā vārdu pilsonis (attiecīgā skaitlī un locījumā) ar vārdu persona (attiecīgā skaitlī un locījumā).
8. Saeimas
deputāti:
1. _____________________________
2. _____________________________
3. _____________________________
4. _____________________________
5. _____________________________
6. _____________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījums likumā Par presi
un citiem masu informācijas līdzekļiem
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Likumā Par presi un citiem masu informācijas
līdzekļiem paredzēts, ka: - aizliegts
publicēt pilsoņu korespondences, telefonsarunu un telegrāfisko
ziņojumu saturu bez adresāta un autora vai viņu mantinieku piekrišanas
(7.panta trešā daļa); - aizliegta un saskaņā ar likumu tiek sodīta masu
informācijas līdzekļu izmantošana, lai iejauktos pilsoņu personiskajā
dzīvē (7.panta ceturtā daļa); - aizliegts publicēt ziņas par pilsoņu
veselības stāvokli bez viņu piekrišanas (7.panta sestā daļa); - katrā preses izdevuma laidienā jānorāda
izdevējs (pilsoņa vārds, uzvārds) (18.panta 4.punkts); - žurnālista pienākums ir
ievērot pilsoņu tiesības un likumīgās intereses (25.panta 5.punkts). Pilsonības likums nosaka
Latvijas Republikas pilsoņu kopumu. Līdz ar to jēdziens pilsonis neaptver
Latvijas nepilsoņus, ārvalstniekus, bezvalstniekus un bēgļus. Tajā pat laikā
Latvijas Republikas Satversmes 95.pants nosaka, ka valsts aizsargā cilvēka
goda un cieņu; 96.pants paredz, ka ikvienam ir tiesības uz privātās dzīves,
mājokļa un korespondences neaizskaramību. Līdz ar to Latvijas Republikas
Satversme garantē pamattiesību ievērošanu katrai personai, neatkarīgi no
pilsonības. Tāpat normatīvajos aktos nav
noteikts, ka tikai Latvijas Republikas pilsonim ir tiesības izdot presi. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Projekts paredz aizstāt visā likumā vārdu pilsonis (attiecīgā skaitlī un locījumā) ar vārdu
persona (attiecīgā skaitlī un locījumā), tādējādi novēršot pretrunu ar
Latvijas Republikas Satversmi, kura var rasties, interpretējot likuma Par presi un citiem masu informācijas
līdzekļiem normas gramatiski. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav ietekmes |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Nav ietekmes |
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
- |
||||
6. Cita informācija |
- |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Normatīvie akti nav jāizdod |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
- |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta
norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts
un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
|
||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Kādi sabiedrības informēšanas
pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā
akta izpildes nodrošināšanai valsts un pašvaldību rīcība nav nepieciešama. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar
likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto
aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais
akts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
- |