Aizsargātu pakalpojumu sniedzēja
tiesību aizsardzības likums
1.pants. Likumā lietotie termini
(1) Likumā ir lietoti šādi termini:
1) aizsargāts
pakalpojums pakalpojums
(piemēram, raidīšana, informācijas
sabiedrības pakalpojums), kuru šī pakalpojuma sniedzējs, pamatojoties uz
ierobežotu piekļuvi, sniedz par attiecīgu atlīdzību;
2) ierobežotas
piekļuves pakalpojums
pakalpojums, kas ietver ierobežotas piekļuves sistēmas nodrošināšanu
aizsargāta pakalpojuma sniedzējam vai saņēmējam;
3) ierobežota
piekļuve tehnisks pasākums
(līdzeklis) vai vienošanās, ar kuru saskaņā piekļuve aizsargātam pakalpojumam
iespējama, pamatojoties uz iepriekšēju pakalpojuma sniedzēja piekrišanu vai
individuālu atļauju;
4)
ierobežotas piekļuves sistēma
risinājums, ierīce vai programma, kas paredzēta vai pielāgota tam, lai
piekļuve aizsargātam pakalpojumam tiktu nodrošināta pakalpojuma saņēmējam
saprotamā veidā;
5) nelegāla sistēma ierobežotas piekļuves sistēma, kas tiek izmantota
bez pakalpojuma sniedzēja piekrišanas vai individuālas atļaujas;
6) pakalpojuma
sniedzējs fiziska vai
juridiska persona, kas sniedz aizsargātu pakalpojumu vai ierobežotas piekļuves
pakalpojumu.
(2) Likumā lietotie termini atbilst
Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā lietotajiem terminiem un to
skaidrojumam, kā arī Reklāmas likumā un Radio un televīzijas likumā lietotajiem
terminiem un to skaidrojumam.
2.pants. Likuma mērķis
(1) Šā likuma mērķis ir nodrošināt aizsargāta
pakalpojuma (kas pamatojas uz ierobežotu piekļuvi) aizsardzību no neatļautas tā izmantošanas komerciāliem mērķiem,
lietojot nelegālas sistēmas, kā arī aizsargāt pakalpojuma sniedzēja likumīgās
tiesības.
(2) Šis likums neierobežo ierobežotas piekļuves
sistēmu brīvu apriti tirgū.
3.pants.
Komercdarbības aizliegums
Lai nodrošinātu aizsargāta pakalpojuma aizsardzību, ir
aizliegta:
1) nelegālu sistēmu ražošana, importēšana,
izplatīšana, iznomāšana, pārdošana vai cita veida atsavināšana komerciāliem
mērķiem;
2) nelegālu sistēmu uzstādīšana, ierīkošana,
instalācija un izmantošana komerciāliem mērķiem;
3) nelegālu sistēmu reklāma.
4.pants. Aizsargātu pakalpojumu aizsardzības un uzraudzības iestādes
(1) Šā likuma ievērošanu atbilstoši kompetencei uzrauga Valsts policija, Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs un Nacionālā radio un televīzijas padome (turpmāk uzraudzības iestāde).
(2) Uzraudzību veic, pamatojoties uz pakalpojuma
sniedzēja iesniegumu, uzraudzības iestādes iniciatīvu vai citas institūcijas
ziņojumu.
5.pants. Uzraudzības iestādes kompetence
Papildus Reklāmas likumā,
Radio un televīzijas likumā, Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā,
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā un likumā "Par policiju"
noteiktajai kompetencei uzraudzības iestādei ir šādas tiesības un pienākumi:
1) pārbaudīt iesniegumus par šā likuma
3.pantā minētajām darbībām;
2) pieprasīt un noteiktajā termiņā saņemt
informāciju, kas nepieciešama pārbaudes veikšanai, kā arī attiecīgo personu
rakstiskus vai mutiskus paskaidrojumus;
3) pildot savas funkcijas un veicot pārbaudes,
apmeklēt telpas un ēkas to īpašnieka vai pilnvarotā pārstāvja klātbūtnē un
piekļūt sistēmām, kuras tiek izmantotas, lai sniegtu aizsargātu pakalpojumu vai
nodrošinātu piekļuvi aizsargātam pakalpojumam;
4) pieprasīt uzrādīt atļaujas, līgumus,
sertifikātus vai citus dokumentus, kuri apliecina tiesības izmantot ierobežotas
piekļuves sistēmas komerciāliem mērķiem;
5) sastādīt protokolu par administratīvo
pārkāpumu.
6.pants.
Uzraudzības institūcijas lēmumu pārsūdzība
Uzraudzības institūcijas izdotos administratīvos aktus
var pārsūdzēt administratīvo procesu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā.
Informatīva atsauce uz Eiropas
Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas
Parlamenta un Padomes 1998.gada 20.novembra Direktīvas 98/84/EK par tiesisku
aizsardzību pakalpojumiem, kas pamatojas uz ierobežotu piekļuvi vai nodrošina
to.
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Satiksmes ministrs
A.Šlesers
Likumprojekta Aizsargātu pakalpojumu sniedzēja tiesību aizsardzības likums anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Likumprojekts Aizsargātu pakalpojumu
sniedzēja tiesību aizsardzības likums (turpmāk likumprojekts) izstrādāts,
pamatojoties uz 2004.gada 24.februāra Ministru kabineta sēdes protokolu Nr.8
7.§, ar kuru kā atbildīgā institūcija Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada
20.novembra direktīvas 98/84/EK Par tiesisku aizsardzību pakalpojumiem, kas
pamatojas uz ierobežotu piekļuvi vai nodrošina to prasību ieviešanā ir noteikta
Satiksmes ministrija. Pašlaik neviens normatīvais akts neparedz aizsargāta
pakalpojuma, kas pamatojas uz ierobežotu piekļuvi, un šāda pakalpojuma
sniedzēja tiesisko aizsardzību. |
|
||||||||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Izstrādātā likumprojekta mērķis ir nodrošināt
aizsargāta pakalpojuma, kas pamatojas uz ierobežotu piekļuvi, aizsardzību no
neatļautas tā izmantošanas komerciāliem mērķiem, lietojot nelegālas sistēmas
un aizsargāt pakalpojuma sniedzēja likumīgās tiesības, vienlaicīgi
neierobežojot ierobežotas piekļuves sistēmu brīvu apriti tirgū. Likumprojekts
nosaka darbības, kuras ir aizliegtas aizsargāta pakalpojuma aizsardzības
nolūkos, uzraudzības iestādes un šo iestāžu tiesības un pienākumus.
Likumprojektā ņemtas vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada
20.novembra direktīvas 98/84/EK Par tiesisku aizsardzību pakalpojumiem, kas
pamatojas uz ierobežotu piekļuvi vai nodrošina to prasības. |
|
||||||||||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||||||||
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
|||||||||||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.
latu) |
|
|||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
|
||||||||||||
1.Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2.Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
16,548 |
13,49 |
13,49 |
13,49 |
|
||||||||||||
3.Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
-16,548 |
-13,49 |
-13,49 |
-13,49 |
|
||||||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Valsts budžeta līdzekļi. |
Valsts budžeta līdzekļi. |
Valsts budžeta līdzekļi. |
Valsts budžeta līdzekļi. |
|
||||||||||||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|||||||||||||||||
Papildus izdevumi
Patērētāju tiesību aizsardzības centram normatīvajā akta noteikto papildus
pienākumu uzraudzībai: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Kopā: 16,548 |
Kopā: 13,49 |
Kopā: 13,49 |
Kopā: 13,49 |
|
||||||||||||
1) darbinieku
skaita palielināšana par 2 štata vietām: (darba alga
mēnesī 320 LVL x 2) |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
7,68 |
7,68 |
7,68 |
7,68 |
|
||||||||||||
2) sociālās apdrošināšanas obligātās
iemaksas (24,09%) |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
1,85 |
1,85 |
1,85 |
1,85 |
|
||||||||||||
3) apmācība, kvalifikācijas paaugstināšana |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
1,4 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
|
||||||||||||
4) pakalpojumi un
uzturēšanas izdevumi 2 darbiniekiem (140 LVL/mēn.) |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3,36 |
3,36 |
3,36 |
3,36 |
|
||||||||||||
5) kapitālie
izdevumi infrastruktūras un darba vietu izveidošanai 2 darbiniekiem (biroja krēsls 81LVL “ 2, darba vieta 116LVL “ 2, atvilkņu bloks 172
LVL “ 2, telefons 50 LVL “ 2, galda lampa 20 LVL “ 2, dators 690 LVL “ 2) |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2,258 |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
6.Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||||||||||||||||
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti. |
Jāgroza
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss, papildinot to ar jauniem pantiem
par nelikumīgām darbībām attiecībā uz aizsargātiem pakalpojumiem. |
|||||||||||||||||
2. Cita
informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
|||||||||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes
1998.gada 20.novembra direktīvai 98/84/EK Par tiesisku aizsardzību
pakalpojumiem, kas pamatojas uz ierobežotu piekļuvi vai nodrošina to. |
|
||||||||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējuma 1.tabula |
|
|||||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinumi u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 20.novembra direktīva
98/84/EK Par tiesisku aizsardzību pakalpojumiem, kas pamatojas uz ierobežotu
piekļuvi vai nodrošina to, Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 320,
28.11.1998. |
|
||||||||||||||||
2. tabula |
|
|||||||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst, neatbilst) |
Komentāri |
|
||||||||||||||
1.pants |
98/84/EK,
2.pants |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||
2.pants |
98/84/EK,
1., 3.pants |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||
3.pants |
98/84/EK,
4.pants |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||
4.pants |
98/84/EK,
5.pants |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||
5.pants |
98/84/EK,
5.pants |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||
6.pants |
98/84/EK,
5.pants |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||
5.
Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekta
izstrādes gaitā ir notikušas konsultācijas ar Latvijas elektronisko
komunikāciju asociāciju, Latvijas informācijas tehnoloģiju un
telekomunikāciju asociāciju, Latvijas interneta asociāciju un Latvijas
telekomunikāciju asociāciju. |
|
||||||||||||||||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstisko organizāciju iesniegtie priekšlikumi ir ņemti
vērā. |
|
||||||||||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
veikti. |
|
||||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|
||||||||||||||||
5.
Cita informācija |
Notikušas konsultācijas
arī ar Nacionālo radio un televīzijas padomi, VAS Elektronisko sakaru
direkcija un VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs. |
|
||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||||||||
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
|
|||||||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejami
normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|
||||||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības
var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā, Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā, Civillikumā un Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||||||||||
4.
Cita informācija |
Tā kā
šobrīd šāda uzraudzība netiek veikta, tad pašlaik nav prognozējams veicamo
uzdevumu apjoms un uzraudzības institūciju noslogotība. |
|
||||||||||||||||
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Valsts sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par
uzdevuma izpildes kontroli atbildīgā amatpersona |
Par
projektu atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
V.Legzdiņš |
A.Ļubļina |
I.Strautmane |
R.Bergmanis |
27.04.2005. 11:45
1089
I.Lūkina
7028116;
Ilze.Lukina@sam.gov.lv