Likumprojekts
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.; 2005, 2.nr.) grozījumu un izteikt 198.pantu šādā redakcijā:
"198.pants. Neatļauta
labumu pieņemšana
(1) Par materiālu
vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu apzināti prettiesisku pieņemšanu,
ko uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes vai organizācijas darbinieks, kurš
nav valsts amatpersona, uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes vai
organizācijas pilnvarota tādi pati persona vai cita persona, kas uz likuma vai
tiesiska darījuma pamata pilnvarota vest citas personas lietas, pieņemt
saistošus lēmumus vai izšķirt strīdus, pieprasījusi personiski vai ar
starpnieku par kādas savas profesionālās
darbības vai pakalpojuma izdarīšanu
vai neizdarīšanu labuma devēja interesēs, ļaunprātīgi izmantojot savas
pilnvaras, neatkarīgi no tā, vai pieņemtās materiālās vērtības, mantiska vai
citāda rakstura labumi domāti šai
personai vai jebkurai citai personai,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz
astoņdesmit minimālajām mēnešalgām.
(2) Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarītas
atkārtoti vai lielā apmērā vai
tās izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās,
soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar mantas konfiskāciju,
vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām,
atņemot tiesības veikt zināma veida uzņēmējdarbību vai nodarbošanos uz laiku
līdz diviem gadiem vai bez tā.
(3) Par materiālu
vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu, to piedāvājuma apzināti
prettiesisku pieņemšanu, ko izdarījis uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes
vai organizācijas atbildīgs darbinieks vai uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības),
iestādes vai organizācijas
pilnvarota persona pati vai ar
starpnieku par kādas darbības izdarīšanu vai neizdarīšanu labuma devēja vai
piedāvātāja interesēs, ļaunprātīgi izmantojot savas pilnvaras, neatkarīgi no
tā, vai pieņemtās materiālās vērtības, mantiska vai citāda rakstura labumi vai to piedāvājums domāti šai personai
vai jebkurai citai personai,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz
sešiem gadiem vai ar mantas konfiskāciju, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas
sodu līdz simt divdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības veikt zināma
veida uzņēmējdarbību vai nodarbošanos uz laiku līdz trim gadiem vai bez tā.
(4) Par šā panta trešajā daļā paredzētajām
darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti vai lielā apmērā vai tās izdarījusi
personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, vai pieprasīts mantisks labums,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem
gadiem vai ar naudas sodu līdz simt piecdesmit minimālajām mēnešalgām,
konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas, atņemot tiesības veikt zināma
veida uzņēmējdarbību vai nodarbošanos uz laiku no diviem līdz pieciem gadiem
vai bez tā."
Pārejas noteikums
Tiesu un pirmstiesas
izmeklēšanas iestāžu lietvedībā esošajās krimināllietās par noziedzīgiem
nodarījumiem, kas izdarīti līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai un kvalificēti
pēc Krimināllikuma 198.panta, nodarījuma kvalifikācija atstājama negrozīta.
Veselības ministrs
G.Bērziņš
I.
Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs
|
|||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2002.gadā veikto aptauju dati norāda,
ka neoficiālus maksājumus par veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu ir
veikuši 54% pacientu. Kā atzīst lielākā daļa pacientu, tad šādus neoficiālus
maksājumus viņi ir veikuši, lai ātrāk saņemtu nepieciešamo veselības aprūpes
pakalpojumu (lai nebūtu jāgaida divu, trīs mēnešu rindā uz attiecīgo
veselības aprūpes pakalpojumu). Līdzīga situācija ir arī ar izglītības
iestādēm viena daļa personu ir veikušas neoficiālus maksājumus, lai
nodrošinātu, ka bērns tiek uzņemts attiecīgajā izglītības iestādē. Tādējādi
gan ārstniecības personas, gan pedagogi ir veikuši koruptīvas darbības. Šobrīd par atsevišķa veida
pārkāpumiem ārstniecības un izglītības iestādēs paredzēta administratīvā
atbildība taču spēkā esošajos normatīvajos aktos nav normu, kurās noteikta
kriminālatbildība par koruptīvām darbībām, kuras būtu piemērojamas attiecībā
uz tādu profesiju pārstāvjiem kā ārstniecības personas un pedagogi. Krimināllikuma 198. pants
Neatļauta labuma pieņemšana un 199.pants Komerciālā uzpirkšana nosaka, ka
par neatļauta labuma pieņemšanu vai komerciālu uzpirkšanu pie atbildības
saucams uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes vai organizācijas atbildīgs
darbinieks vai uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes vai organizācijas
pilnvarota persona. Ievērojot Krimināllikuma 196.panta
pirmajā daļā noteikto atbildīgā darbinieka definīciju (persona, kurai
uzņēmumā (uzņēmējsabiedrībā), iestādē vai organizācijā ir tiesības pieņemt
lēmumus, kas saistoši citām personām, vai tiesības rīkoties ar uzņēmuma
(uzņēmējsabiedrības), iestādes vai organizācijas mantu vai finanšu līdzekļiem)
ir secināms, ka ne ārstniecības
personai, ne pedagogam nav minētās tiesības, jo saskaņā ar Izglītības likumā norādīto
pedagogs piedalās izglītības programmas īstenošanā izglītības iestādē.
Izglītības iestāde saskaņā ar Izglītības likuma 1.panta 7.punktu ir valsts,
pašvaldību vai citu juridisko vai fizisko personu dibināta iestāde, kuras
uzdevums ir izglītības programmas īstenošana vai uzņēmums
(uzņēmējsabiedrība), kuram izglītības programmas īstenošana ir viens no
nodarbošanās veidiem. Savukārt ārstniecības persona saskaņā ar Ārstniecības
likuma 1.panta 2.punktu ir persona, kam ir medicīniskā izglītība un kas
nodarbojas ar ārstniecību. Līdz ar to šī definīcija nevar tikt attiecināta uz
valsts un pašvaldību iestādēs un kapitālsabiedrībās strādājošām ārstniecības
personām un valsts vai pašvaldību izglītības iestādēs strādājošajiem
pedagogiem. Ievērojot Krimināllikumā
ietverto regulējumu, un, ņemot vērā, ka ārsti, skolotāji un ar iedzīvotāju
apkalpošanu saistītās sfērās strādājošie nav valsts amatpersonas, tie nav
saucami pie kriminālatbildības arī par Krimināllikumā paredzētajiem
noziedzīgajiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā (Krimināllikuma
24.nodaļa). Pašlaik atbilstoši Latvijas normatīvajiem aktiem atbildība nav noteikta par šķīrējtiesnešu kukuļošanu, turklāt, saskaņā ar Civilprocesa likuma 528.panta otro daļu šķīrējtiesas nolēmumi nav pārsūdzami, kas rada pamatu koruptīvām darbībām. Eiropas Padomes Krimināltiesību pretkorupcijas konvencijas Papildprotokols ir vērsts uz to, lai katra dalībvalsts savos normatīvajos aktos nodrošina, lai kā noziedzīgu nodarījumu kvalificētu nacionālo un ārvalstu šķīrējtiesnešu kukuļošanu un nacionālo un ārvalstu tiesu zvērināto un tiesu piesēdētāju kukuļošanu. Eiropas Padomes Krimināltiesību pretkorupcijas konvencijas Papildprotokola 2. un 3.punktā uzskaitītās darbības nav atzīstamas par koruptīvām darbībām atbilstoši Krimināllikumam. Atbilstoši Latvijas normatīvajiem aktiem šķīrējtiesneši, kas iecelti viena strīda izskatīšanai ar līgumu, nav uzskatāmi par valsts amatpersonām un par atbildīgiem darbiniekiem Krimināllikuma 196., 197., 198. un 199.panta izpratnē, lai gan minēto personu kukuļošana ir uzskatāma par korupciju privātajā sektorā. Ievērojot minēto ir nepieciešams izdarīt grozījumus Krimināllikumā. |
||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Grozījumi Krimināllikuma 198.pantā
paredz kriminālatbildības noteikšanu par materiālu vērtību, mantiska vai
citāda rakstura labumu apzināti prettiesisku pieņemšanu, ko pieprasījis
uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes vai organizācijas darbinieks, kurš
nav valsts amatpersona vai uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes vai
organizācijas pilnvarota tāda pati persona, vai cita persona, kas uz likuma
vai tiesiska darījuma pamata pilnvarota vest citas personas lietas, pieņemt
saistošus lēmumus vai izšķirt strīdus, par kādas savas profesionālās darbības vai pakalpojuma izdarīšanu vai neizdarīšanu labuma
devēja interesēs, ļaunprātīgi izmantojot savas pilnvaras. Minētie grozījumi nodrošinās, ka par
neoficiālu maksājumu pieprasīšanu un apzināti prettiesisku pieņemšanu pie
kriminālatbildības varēs saukt arī ārstniecības personas un pedagogus. Tāpat minētie grozījumi paredz, ka
pie kriminālatbildības par kukuļošanu varēs saukt arī šķīrējtiesnešus
atbilstoši Eiropas Padomes Krimināltiesību pretkorupcijas konvencijas
Papildprotokolam. |
||||
3. Cita
informācija |
|
||||
II.
Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Samazināsies nelegālā apritē esošais naudas daudzums. |
||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Samazinoties nelegāliem maksājumiem, tiek radīti vienlīdzīgāki apstākļi konkurencei starp uzņēmējsabiedrībām. |
||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts ietekmēs pacientus, pamatā mazturīgus vai vidēji turīgus iedzīvotājus, kuriem samazināsies izdevumi par veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu. |
||||
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads
|
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||
5.Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||
IV.
Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||
Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus ir jāparedz papildinājumi
Administratīvo pārkāpumu kodeksa 5.nodaļā Administratīvie pārkāpumi darbā un
iedzīvotāju veselības aizsardzībā, nosakot atbildību ārstniecības iestādē
strādājošai ārstniecības personai (kā darbiniekam) par nelikumīgas maksas
saņemšanu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu. |
||||
V.
Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvais
akts šo jomu neskar. |
||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvais
akts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Projekts atbilst saistībām, kas izriet n
o Eiropas Padomes Krimināltiesību pretkorupcijas konvencijas un Eiropas
Padomes Krimināltiesību pretkorupcijas konvencijas papildprotokolu |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||
Normatīvais
akts šo jomu neskar. |
Normatīvais
akts šo jomu neskar. |
Normatīvais
akts šo jomu neskar. |
Normatīvais
akts šo jomu neskar. |
||
VI.
Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||
1. Ar kurām
nevalstiskām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Likumprojekta izstrādes laikā nav
notikušas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām. |
||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojektā nav iekļauts nevalstisko organizāciju viedoklis. |
||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Veselības ministrijas Komunikāciju nodaļa ir regulāri atspoguļojusi darba grupas darbu un tā rezultātus. |
||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju radīšana nav nepieciešama, visas
darbības tiks veiktas esošo institūcijas kompetences ietvaros. |
||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informatīvajā sistēmā (NAIS). |
||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību akts viņu ierobežo |
Attiecībā uz tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, piemērojami vispārējās tiesvedības noteikumi. |
||||
Veselības ministrs G.Bērziņš
Veselības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
G.Bērziņš |
U.Līkops |
A.Vembre |
M.Briede |
A.Vembre |
24.05.2005. 11.50
1244
A.Vembre, 7876060
Anita_Vembre@vm.gov.lv