Likumprojekts
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā šādus grozījumus:
1. Papildināt kodeksu ar 45.4 pantu
šādā redakcijā:
"45.4 pants. Materiālu
vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu apzināti prettiesiska saņemšana
par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, ja materiālās vērtības, mantiska vai
citāda rakstura labumus saņēmusi ārstniecības persona, kas nav valsts
amatpersona
Par materiālu vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu apzināti prettiesisku saņemšanu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, ja materiālās vērtības, mantiska vai citāda rakstura labumus saņēmusi ārstniecības persona, kas nav valsts amatpersona,
uzliek naudas sodu no piecdesmit līdz simt
latiem.
Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tie izdarīti
atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda piemērošanas,
uzliek naudas sodu no simt līdz piecsimt
latiem."
2. 201.49 pantā:
izslēgt panta nosaukumā vārdus
"pieprasīšana un";
izslēgt pirmajā daļā vārdus "pieprasīšanu
vai";
aizstāt otrajā daļā vārdu
"pieprasīšanu" ar vārdu "saņemšanu".
3. 228.1 pantā:
aizstāt pirmajā daļā skaitli "45.3"
ar skaitli "45.4";
aizstāt otrajā daļā vārdus "līdz divsimt
piecdesmit latiem" ar vārdiem "līdz piecsimt latiem".
Veselības ministrs
G.Bērziņš
I.
Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs
|
|||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2002.gadā veikto aptauju dati norāda, ka neoficiālus maksājumus ārstniecības personām ir veikuši 54% pacientu. Lielākoties šie maksājumi tiek veikti ārstniecības personām tos pieprasot, taču nav reti arī tie gadījumi, kad neoficiālos maksājumus veic ārstniecības personām tos nemaz nepieprasot. Tā, piemēram, viena daļa pacientu uzskata, ka neoficiāla maksājuma nodošana nodrošinās kvalitatīvāku veselības aprūpi un labāku attieksmi pret pacientu. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 5.nodaļā Administratīvie pārkāpumi darbā un iedzīvotāju veselības aizsardzībā ir paredzēta atbildība par neatļautu ārstniecību; par kārtības neievērošanu, kādā ārstniecības iestādēm jāsniedz ziņas; par pārkāpumiem narkotisko un psihotropo vielu un zāļu izgatavošanā, izplatīšanā, uzglabāšanā, izlietošanā. Tajā pašā laikā šobrīd Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss neparedz atbildību ārstniecības personām par nelikumīgas maksas saņemšanu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, lai gan atbildība par līdzīgiem pārkāpumiem izglītības jomā jau ir paredzēta Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 201.49 pantā. Vienlaikus ir izstrādāti grozījumi Krimināllikumā, kas paredz noteikt kriminālatbildību par materiālu vērtību, mantisku labumu apzināti prettiesisku pieņemšanu, ko uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes vai organizācijas darbinieks, kurš nav valsts amatpersona, pieprasījusi par kādas savas profesionālās darbības vai pakalpojuma izdarīšanu vai neizdarīšanu labuma devēja interesēs. Šis pants attieksies arī uz visām pakalpojuma jomām, tai skaitā, uz izglītības jomu. Arī Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 201.49 pantā pašreiz noteikta administratīvā atbildība par nelikumīgas maksas pieprasīšanu par pamatizglītības, vidējās izglītības vai augstākās izglītības ieguvi. Ņemot vērā to, ka par materiālu vērtību, mantisku labumu pieprasīšanu tiks paredzēta kriminālatbildība, nepieciešams atbildību par materiālu vērtību, mantisku labumu pieprasīšanu par izglītības ieguvi svītrot no Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 201.49 panta. |
||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredz noteikt
administratīvo atbildību ārstniecības personai, kas nav valsts amatpersona,
par materiālu vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu apzināti
prettiesisku saņemšanu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu. Vienlaikus
grozījumi arī precizē administratīvo atbildību par līdzīgiem pārkāpumiem
izglītības jomā, nosakot, ka administratīvā atbildība iestāsies par
nelikumīgas maksas saņemšanu, izslēdzot atbildību par nelikumīgas maksas
pieprasīšanu. |
||||
3. Cita informācija |
|
||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Samazināsies nelegālā apritē esošais naudas daudzums. |
||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Samazinoties nelegāliem maksājumiem, tiek radīti vienlīdzīgāki apstākļi konkurencei starp uzņēmējsabiedrībām. |
||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts ietekmēs pacientus, pamatā mazturīgus vai vidēji turīgus iedzīvotājus, kuriem samazināsies izdevumi par veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu. |
||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads
|
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
5.Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus ir jāparedz grozījumi Krimināllikuma 198.pantā, lai varētu krimināli sodīt gan uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes vai organizācijas darbiniekus, kuri nav valsts amatpersonas, gan uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes vai organizācijas tādas pašas pilnvarotas personas, paredzot kriminālatbildības iestāšanos par materiālu vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu apzināti prettiesisku pieņemšanu, pieprasot tos. |
||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||
1. Ar kurām nevalstiskām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Likumprojekta izstrādes laikā nav notikušas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām. |
||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojektā nav iekļauts nevalstisko organizāciju viedoklis. |
||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Veselības ministrijas Komunikāciju nodaļa ir regulāri atspoguļojusi darba grupas darbu un tā rezultātus. |
||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju radīšana nav nepieciešama, visas darbības
tiks veiktas esošo institūcijas kompetences ietvaros. |
||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informatīvajā sistēmā (NAIS). |
||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību akts viņu ierobežo |
Attiecībā uz tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, piemērojami vispārējās tiesvedības noteikumi. |
||||
Veselības ministrs G.Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
U.Līkops |
A.Vembre |
M.Briede |
A.Vembre |
24.05.2005. 10.53
968
A.Vembre, 7876060
Anita_Vembre@vm.gov.lv