Par 1997.gada 7.augustā parafētā LatvijasKrievijas robežlīguma projekta atbilstības Latvijas Republikas Satversmei izvērtēšanu
Lai ievērotu Latvijas Republikas Satversmē
Latvijas tautai noteiktās tiesības,
lai ievērotu Latvijas Republikas Satversmē
noteiktās Latvijas teritorijas integritāti, valsts drošības un ārpolitikas
intereses,
kā arī ņemot vērā LPSR Augstākās Padomes 1990.gada
4.maijā pieņemtās deklarācijas "Par Latvijas Republikas neatkarības
atjaunošanu" 9.punktā noteikto par 1920.gada 11.augusta miera līguma starp
Latviju un Krieviju spēkā esamību,
aicinot Satversmes tiesu kā vienīgo institūciju,
kas ir tiesīga autoritatīvi interpretēt Latvijas Republikas Satversmi, veikt
preventīvo konstitucionālo kontroli saskaņā ar šo likumu, lai izvērtētu
1997.gada 7.augustā parafētā LatvijasKrievijas robežlīguma projekta atbilstību
Latvijas Republikas Satversmei,
Saeima pieņem šādu likumu:
1.pants. Likuma mērķis ir nodrošināt, lai Satversmes tiesā tiktu izvērtēta
1997.gada 7.augustā parafētā LatvijasKrievijas robežlīguma projekta (akceptēts
ar Ministru kabineta 1997.gada 9.decembra rīkojumu Nr.612 "Par Latvijas
Republikas un Krievijas Federācijas līgumu par Latvijas Republikas un Krievijas
Federācijas valsts robežu") (turpmāk līguma projekts) atbilstība
Latvijas Republikas Satversmei.
2.pants. Likums nosaka kārtību, kādā Satversmes tiesa izskata lietu par līguma
projekta atbilstību Latvijas Republikas Satversmei (turpmāk lieta).
3.pants. Lietas ierosināšanas, sagatavošanas, nodošanas izskatīšanai un
izskatīšanas procesuālo kārtību nosaka Satversmes tiesas likums un Satversmes
tiesas reglaments tiktāl, ciktāl šis likums nenosaka citādi.
4.pants. Ierosinot, sagatavojot, nododot izskatīšanai un izskatot lietu, nav
piemērojams Satversmes tiesas likuma 18.panta pirmās daļas 2.punkts, 20.panta
devītās daļas 2. un 3.punkts, 22.panta septītā daļa, 29.panta pirmās daļas 2.,
3., 4., 5. un 6.punkts, 31.panta 4., 10. un 11.punkts un 32.panta ceturtā daļa.
5.pants. 20 dienu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās Ministru kabinets
iesniedz Satversmes tiesā pieteikumu par lietas ierosināšanu.
6.pants. 20 dienu laikā pēc šā likuma 5.pantā minētā pieteikuma saņemšanas
Satversmes tiesa pilnā sastāvā lemj par lietas ierosināšanu.
7.pants. Lietu sagatavojot, tiesnesis, ja nepieciešams, pieņem lēmumu par
liecinieka nopratināšanu un pats nopratina liecinieku. Liecinieks tiek
brīdināts par atbildību saskaņā ar Krimināllikumu.
8.pants. Lietu izskata rakstveida procesā.
9.pants. (1) Satversmes tiesa piecu mēnešu laikā pēc lietas ierosināšanas pieņem
spriedumu, kurā nolemj, vai līguma projekts atbilst Latvijas Republikas
Satversmei un vai līguma projekts ar tam pievienoto Deklarāciju "Par
Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas līgumu par Latvijas Republikas un
Krievijas Federācijas valsts robežu" atbilst Latvijas Republikas
Satversmei.
(2) Papildus šā panta pirmajā daļā minētajam
Satversmes tiesa spriedumā atbild uz pieteikumā ietvertajiem tiesību
jautājumiem.
(3) Šā panta pirmajā daļā norādīto termiņu sprieduma
pieņemšanai nevar pagarināt vai apturēt.
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā
izsludināšanas.
Likums zaudē spēku šā likuma 9.pantā minētā
sprieduma publicēšanas dienā.
Ministru prezidents
A.Kalvītis
Likumprojekta
Par 1997.gada 7.augustā parafētā LatvijasKrievijas
robežlīguma projekta atbilstības izvērtēšanu Latvijas Republikas Satversmei
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Pamatojoties uz Ministru prezidenta 2005.gada
25.janvāra rezolūciju Nr.111-1/47, kurā Valsts kancelejas un Ārlietu
ministrijas Juridiskajiem departamentiem sadarbībā ar Saeimas Juridisko
biroju uzdots izvērtēt LatvijasKrievijas 1997.gadā parafētā robežlīguma
atbilstību Latvijas Republikas Satversmei, un ievērojot ārlietu ministra
2005.gada 31.janvāra vēstulē Nr.41/170-893 Ministru prezidentam izteikto
lūgumu rezolūcijas izpildē iesaistīt Tieslietu ministrijas pārstāvjus, tika
izveidota darba grupa, kurā iesaistīti Valsts kancelejas Juridiskā departamenta,
Ārlietu ministrijas Juridiskā departamenta, Saeimas Juridiskā biroja un
Tieslietu ministrijas pārstāvji. Lai izvērtētu
LatvijasKrievijas 1997.gadā parafētā robežlīguma projekta (turpmāk
robežlīguma projekts) atbilstību Latvijas Republikas Satversmei (turpmāk
Satversme), darba grupa veica starptautisko līgumu, Latvijas Republikas
normatīvo aktu, Latvijas Satversmes sapulces stenogrammu, Latvijas Satversmes
sapulces Satversmes komisijas protokolu, publikāciju un literatūras par
vēsturi izpēti. Veicot robežlīguma projekta
atbilstības izvērtēšanu Satversmei un Satversmes 3.panta satura skaidrojumam
pamatojoties uz juridiskās interpretācijas pamata metodēm (gramatisko,
sistēmisko, vēsturisko un teleoloģisko), darba grupa ir konstatējusi, ka Satversmes
sapulce ir pieņēmusi samērā vispārīgu Satversmes 3.panta redakciju. Šobrīd
pastāv vismaz divi atšķirīgi viedokļi par Satversmes 3.panta interpretāciju. Viena no interpretācijām ir tāda, ka, Satversmes 3.pants
izstrādāts pamatojoties uz tajā laikā jau noslēgtajiem robežlīgumiem un,
tādējādi, termins Latvijas teritorija ietver to teritoriju, kas norobežota
ar šiem līgumiem. Jebkurām minētās teritorijas izmaiņām nepieciešama tautas
nobalsošana. Šādi Satversmes 3.pantu interpretējis, piemēram, Dr. Andrejs
Dītrihs Lēbers: Latvijas likumu hierarhijā augstākais likums ir 1922.gada
Satversme. Tās 3.pantā ir ierakstīts, ka Latvijas teritoriju noteic
starptautiskie līgumi. Viens no šiem līgumiem ir 1920.gada Miera līgums, kas
iekļauj Abreni Latvijas teritorijā. Ja nu atdotu Abreni Krievijai, tas nozīmētu Satversmes
3.panta grozīšanu. Pēc Satversmes tas ir iespējams, bet tikai uz tautas
nobalsošanas pamata, kas ir ierakstīts Satversmes 77.pantā.[1] Otra iespējamā interpretācija Satversmes 3.pantam ir
tāda, ka Satversmes 3.pants pieļauj jebkurā brīdī noslēgt starptautiskos
līgumus, kuros noteiktas Latvijas teritorijas robežas, kas groza jau
noslēgtajos starptautiskajos līgumos noteikto valsts teritoriju, bez tautas
nobalsošanas. Šāda interpretācija ietverta, piemēram, Ministru kabinetā
1996.gada 9.decembrī izskatītajā informatīvajā ziņojumā par
LatvijasKrievijas robežjautājuma risināšanu. No analizētajiem
materiāliem darba grupa secinājusi, ka pirmā interpretācijas versija ir
argumentētāka, tādejādi ir pamatotas šaubas par robežlīguma projekta
atbilstību Satversmei. Ievērojot konstatētos juridiska rakstura argumentus
un jautājuma par robežlīguma projekta atbilstību Satversmei nozīmīgumu,
nepieciešams novērst robežlīguma projekta iespējamo neatbilstību konstitucionālajām
tiesību normām. Ņemot vērā Valsts
prezidentes Vairas VīķesFreibergas valdībai izteikto priekšlikumu nodot
robežlīguma projektu tā konstitucionalitātes izvērtēšanai Satversmes tiesā, lai novērstu robežlīguma projekta iespējamo neatbilstību konstitucionālajām
tiesību normām, un pamatojoties uz Ministru prezidenta 2005.gada 23.maija
rezolūciju Nr.111-1/153 tika izveidota darba grupa tiesību
akta projekta izstrādei, kas paredzētu kārtību, kādā Ministru kabinets pirms
parakstīšanas var iesniegt izskatīšanai Satversmes tiesā starptautiskos
līgumu projektus par to atbilstību Latvijas Republikas Satversmei, lai
nodrošinātu 1997.gada 7.augustā parafētā LatvijasKrievijas robežlīguma
projekta atbilstības izvērtēšanu Latvijas Republikas Satversmei. |
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts izstrādāts kā speciāls likums, ievērojot Latvijas Republikas Satversmes 85.pantā noteikto, ka Latvijā pastāv Satversmes tiesa, kas likumā noteiktās kompetences ietvaros izskata lietas par likumu atbilstību Satversmei, kā arī citas ar likumu tās kompetencē nodotās lietas. Speciāls likums šajā situācijā nepieciešams, jo šobrīd spēkā esošais Satversmes tiesas likums pieļauj parakstītu starptautisko līgumu (arī līdz apstiprināšanai Saeimā) konstitucionālo kontroli, bet neparedz starptautisko līgumu projektu preventīvo konstitucionālo kontroli, t.i., starptautisko līgumu projektu konstitucionalitātes pārbaudi pirms to parakstīšanas. Ņemot vērā, ka Satversmes tiesas likums neparedz Satversmes tiesai veikt starptautisko līgumu projektu preventīvo konstitucionālo kontroli, bet Latvijas Republikas 85.pants nosaka, ka Latvijā pastāv Satversmes tiesa, kas likumā noteiktās kompetences ietvaros izskata lietas par likumu atbilstību Satversmei, kā arī citas ar likumu tās kompetencē nodotās lietas, un Satversmes tiesa 2005.gada 4.janvārī savā spriedumā lietā Nr.2004-16-01 atzinusi, ka gadījumā, ja likumā nav iekļautas visas attiecīgo jomu regulējošās tiesību normas, tas nevar tikt uzskatīts par vienīgo attiecīgās jomas tiesību avotu, līdz ar ko speciāla likuma pieņemšana par starptautiska līguma projekta atbilstības izvērtēšanu Latvijas Republikas Satversmei ir tiesiska un pamatota. Likuma mērķis ir lūgt Satversmes tiesu kā vienīgo institūciju, kas ir
tiesīga autoritatīvi interpretēt Satversmi, izvērtēt 1997.gada 7.augustā
parafētā LatvijasKrievijas robežlīguma projekta, kas akceptēts ar Ministru
kabineta 1997.gada 9.decembra rīkojumu Nr.612 Par Latvijas Republikas un
Krievijas Federācijas līgumu par Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas
valsts robežu atbilstību Satversmei. Likumprojekts paredz noteikt kārtību, kādā Satversmes tiesa izskata lietu
par līguma projekta atbilstību Satversmei (turpmāk lieta). Likumprojekta paredz, ka lietas ierosināšanas, sagatavošanas, nodošanas
izskatīšanai un izskatīšanas procesuālo kārtību nosaka Satversmes tiesas
likums un Satversmes tiesas reglaments tiktāl, ciktāl šis speciālais likums
nenosaka citādi. Likumprojekta 4.pants paredz, ka, ierosinot, sagatavojot,
nododot izskatīšanai un izskatot lietu nav piemērojami vairāki Satversmes
tiesas likumā ietvertās tiesību normas. Proti, uz šo lietu neattiecas tiesību
normas, kas regulē to, ka pieteikumā tiek norādīta un kā lietā iesaistās
institūcija, kas izdevusi apstrīdēto aktu. Nav pieļaujama lietas
sagatavošanas termiņa pagarināšana, kā arī tiesvedību lietā var izbeigt tikai
pēc iesniedzēja lūgumu. Likumprojektā paredzētas atšķirīgas prasības, kas
norādāmas sastādot spriedumu. Likumprojektā ietvertās tiesību normas izkārtotas atbilstoši Satversmes
tiesas procesa stadijām lietas ierosināšana (6.p.), sagatavošana (7.p.),
nodošana izskatīšanai (8.p.) un izskatīšana (9.p.). Likumprojekta 6. pants noteic, ka
Satversmes tiesa ierosina lietu pilnā sastāvā. Turklāt 20 dienu laikā. Tas
ir izņēmums no vispārējās kārtības, kas lietu ierosina Satversmes tiesas
kolēģija trīs tiesnešu sastāvā, un to dara mēneša laikā vai ilgāk, ja
pagarina likumā atvēlēto termiņu lēmuma pieņemšanai. Likumprojektā
noteiktajai atšķirīgai kārtībai ir divi mērķi. Pirmkārt, saskaņā ar Satversmes tiesas likuma
26. panta pirmās daļas otro teikumu, tikai tiesa pilnā sastāvā var lemt
par likumā neregulētiem jautājumiem. Otrkārt, lietas ierosināšanai atvēlētais
termiņš viens mēnesis ir pārāk ilgs, jo to var arī pagarināt, ja lieta ir
īpaši sarežģīta. Likumprojekta 8. pantā noteikts, ka
Satversmes tiesa lietu izskata rakstveida procesā. Šī norma likumprojektā
ietverta tādēļ, ka lietā par robežlīguma projekta atbilstību Satversmei nav
institūcijas, kas izdevusi apstrīdēto aktu. Vienīgais lietas dalībnieks ir
Ministru kabinets pieteikuma iesniedzējs. Satversmes tiesas 2004. gada
statistika liecina: no 18 spriedumiem tikai viena lietā izskatīta tiesas sēdē
ar lietas dalībnieku piedalīšanos. Pārējās izskatītas rakstveida procesā.[2]
Tātad lietas par robežlīguma projekta atbilstību Satversmei izskatīšana
rakstveida procesā neapgrūtinās objektīvu un vispusīgu lietas izskatīšanu. Lai būtu iespējama visu nepieciešamo
pierādījumu ieguve un attiecīgo personu uzklausīšana, likumprojekta
7. pantā noteiks, ka, lietu sagatavojot, tiesnesis, ja nepieciešams, pieņem
lēmumu par liecinieka nopratināšanu un pats nopratina liecinieku. Liecinieks
tiek brīdināts par atbildību saskaņā ar Krimināllikumu. Šobrīd Satversmes tiesā
liecinieku var nopratināt tikai tiesas sēdē ar lietas dalībnieku
piedalīšanos. Savukārt noteikti ekspertīzi vai pieaicināt kādu personu
viedokļa sniegšanai var arī tiesnesis vienpersoniski, pieņemot lēmumu un
brīdinot ekspertu par kriminālatbildību. Piemēram, Lietuvas Konstitucionālās
tiesas likuma 36.pants pieļauj arī pašam Konstitucionālās tiesas tiesnesim
aicināt un nopratināt liecinieku, kā arī aicināt to uz tiesas sēdi. Līdz ar
to šāda liecinieka aicināšanas kārtība ir pieļaujama, un, ja lietu izskata
rakstveida procesā, pat nepieciešama. Likumprojekta 9. panta pirmā daļa
paredz, ka sprieduma lietā jāpieņem piecu mēnešu laikā kopš lietas
ierosināšanas. Šā panta otrajā daļa noteikts, ka iepriekšminēto termiņu sprieduma pieņemšanai nevar
pagarināt vai apturēt. Likumprojekta 1.pantā ietvertā mērķa pilnīgai sasniegšanai,
nepieciešams gūt atbildes uz vairākiem tiesību jautājumiem, kas saistīti ar
robežlīguma projekta iederību nacionālajā tiesību sistēmā. Pēc šo jautājumu
analīzes sprieduma secinājuma daļā atbildes uz šiem jautājumiem Satversmes
tiesa, līdzīgi kā Eiropas Kopienu tiesa, izskatot lietu par dalībvalsts
iesniegtu lietu par prejudiciālu jautājumu, ietver sprieduma nolēmumu daļā. Likumprojekts paredz, ka tas stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas
un zaudē spēku likumprojekta 9.pantā minētā sprieduma publicēšanas dienā. |
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
< td width=31 style='border:none'> |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Ministru kabinets likumprojekta 5.panta noteiktajā kārtībā iesniegs
pieteikumu Satversmes tiesā par 1997.gada 7.augustā parafētā
LatvijasKrievijas robežlīguma projekta atbilstības izvērtēšanu Latvijas
Republikas Satversmei. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas Saeimā tiks publicēts
oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un normatīvo aktu informatīvajā
sistēmā NAIS. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Ministru prezidents A.Kalvītis
Ministru prezidents |
Direktore |
Juridiskā dienesta
vadītāja |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Kalvītis |
G.Veismane |
E.Ektermane |
L.Zepa |
M.Skudra |
03.06.2005 15:31
1976
M.Skudra, 7082979,
[1] Lēbers D.A. Šis
strīda ābols Abrene starptautisko juridisko normu skatījumā // Latvijas
Vēstnesis, 1997, Nr.98.