Priekšlikumi likumprojekta "Grozījumi likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu"

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu"

 

Izdarīt likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 2001, 13.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 7.nr.) šādus grozījumus:

 

1.  3.pantā:

izslēgt 3.punktu;

izteikt 6.punktu šādā redakcijā:

 

"6) novērtējums izdarāms, ievērojot ilgtspējīgas attīstības principu, principu "piesārņotājs maksā", piesardzības principu un izvērtēšanas principu."

 

2. Izteikt 3.1 pantu šādā redakcijā:

 

"3.1 pants. Ietekmes novērtējuma procesa termiņi

(1) Ja lēmumu pieņem, pamatojoties uz paredzētās darbības ietekmes sākotnējā izvērtējuma rezultātu, atzinumu par ietekmes uz vidi novērtējuma darba ziņojumu un atzinumu par ietekmes uz vidi novērtējuma noslēguma ziņojumu, lēmuma pieņemšanas termiņš nepārsniedz 60 dienas.

(2) Ja paredzētās darbības īstenošanai saskaņā ar likumu "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" nepieciešams saņemt Eiropas Komisijas atzinumu un lēmumu pieņem, pamatojoties uz paredzētās darbības atzinumu par noslēguma ziņojumu, tā pieņemšanas termiņš nedrīkst būt ilgāks par 60 dienām pēc Eiropas Komisijas atzinuma saņemšanas."

 

3. Papildināt 4.pantu ar 1.1 un 1.2 daļu šādā redakcijā:

 

"(11) Ietekmes novērtējums uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000) ir nepieciešams paredzētajām darbībām:

1) kuru īstenošana saskaņā ar šā likuma 6.pantā minētās kompetentās institūcijas lēmumu var būtiski ietekmēt Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000);

2) kuras nav minētas šā likuma 1. un 2.pielikumā un kurām saskaņā ar šā likuma 14.pantu nav jāveic ietekmes novērtējums.

(12) Kārtību, kādā novērtējama paredzētās darbības īstenošanas ietekme uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000), nosaka Ministru kabinets."

 


4. Aizstāt 7.panta ievaddaļā vārdu "vai" ar vārdu "un".

 

5. Aizstāt 8.pantā vārdu "vai" ar vārdu "un".

 

6.  11.pantā:

izteikt 1.punkta "b" apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"b) paredzētās darbības un citu darbību savstarpējā un kopējā ietekme,";

 

papildināt 1.punktu ar "b1" apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"b1) paredzētās darbības un plānošanas dokumenta īstenošanas rezultāta savstarpējā un kopējā ietekme,";

 

papildināt 2.1 punkta "a" apakšpunktu aiz vārdiem "piekrastes aizsargjoslu" ar vārdiem "aizsargjoslām ap pazemes ūdens ņemšanas vietām un".

 

7. Izslēgt 14.panta otro daļu.

 

8. Papildināt 19.pantu ar trešo, ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Ja saskaņā ar ierosinātāja iesniegto noslēguma ziņojumu paredzētās darbības īstenošana negatīvi ietekmēs Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000), bet paredzētā darbība ir vienīgais risinājums, lai apmierinātu nozīmīgas sabiedrības sociālās vai ekonomiskās intereses, kompetentā institūcija pirms atzinuma sniegšanas par noslēguma ziņojumu sagatavo informatīvu ziņojumu Ministru kabinetam lēmuma pieņemšanai.

(4) Prasības šā panta trešajā daļā minētajam informatīvajam ziņojumam nosaka Ministru kabinets.

(5) Ja saskaņā ar Ministru kabineta lēmumu paredzētā darbība ir vienīgais risinājums, lai apmierinātu nozīmīgas sabiedrības sociālās vai ekonomiskās intereses, kompetentā institūcija atbilstoši likumam "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" nosūta ziņojumu Eiropas Komisijai."

 

9. Izteikt 21.pantu šādā redakcijā:

 

"21.pants. Paredzētās darbības akcepta jēdziens

(1) Paredzētās darbības akcepts ir šajā likumā un citos vides, transporta, lauksaimniecības, mežsaimniecības vai zivsaimniecības jomu reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieņemts pašvaldības, attiecīgās valsts institūcijas vai Ministru kabineta lēmums par atļauju uzsākt paredzēto darbību.


(2) Ja saskaņā ar noslēguma ziņojumu paredzētās darbības ietekme uz vidi vai cilvēka veselību var skart teritoriju, kas ir lielāka par attiecīgās pašvaldības teritoriju, un attiecīgā pašvaldība ir akceptējusi paredzēto darbību, galīgo lēmumu par paredzēto darbību pieņem Ministru kabinets pēc tās pašvaldības ierosinājuma, kuras teritoriju šī darbība var ietekmēt."

 

10. Papildināt 22.pantu ar ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Ja paredzētā darbība negatīvi ietekmēs Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000) un saskaņā ar likumu "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" ir nepieciešams saņemt Eiropas Komisijas atzinumu, attiecīgā valsts institūcija vai pašvaldība, pieņemot lēmumu par paredzētās darbības akceptēšanu, ņem vērā Eiropas Komisijas atzinumu par paredzēto darbību un likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" noteiktās prasības par kompensējošiem pasākumiem Eiropas nozīmes aizsargājamai dabas teritorijai (Natura 2000).

(5) Paredzēto darbību akceptē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."

 

11. Izteikt 23.1 panta pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:

 

"Uzsākot tāda plānošanas dokumenta sagatavošanu, kuram saskaņā ar šo likumu var būt būtiska ietekme uz vidi, tai skaitā uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000) (izņemot šā panta trešajā daļā noteiktos plānošanas dokumentus), tā izstrādātājs iesniedz kompetentajā institūcijā rakstveida iesniegumu. Pirms rakstveida iesnieguma iesniegšanas izstrādātājs konsultējas ar ieinteresētajām vides un sabiedrības veselības institūcijām par plānošanas dokumenta īstenošanas iespējamo ietekmi uz vidi un cilvēku veselību un par stratēģiskā novērtējuma nepieciešamību."

 

12.  23.5 pantā:

papildināt ceturto daļu ar 5.punktu šādā redakcijā:

 

"5) Eiropas Komisijas atzinumu par plānošanas dokumentu un likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" noteiktās prasības par kompensējošiem pasākumiem Eiropas nozīmes aizsargājamai dabas teritorijai (Natura 2000), ja plānošanas dokumenta īstenošana negatīvi ietekmēs Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000) un saskaņā ar likumu "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" ir nepieciešams saņemt Eiropas Komisijas atzinumu.";


papildināt pantu ar 7.1, 7.2 un 7.3 daļu šādā redakcijā:

 

"(71) Ja saskaņā ar izstrādātāja iesniegto vides pārskatu plānošanas dokumenta īstenošana negatīvi ietekmēs Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000) un tas ir vienīgais risinājums, lai apmierinātu nozīmīgas sabiedrības sociālās vai ekonomiskās intereses, kompetentā institūcija pirms atzinuma par vides pārskatu sniegšanas sagatavo informatīvu ziņojumu Ministru kabinetam lēmuma pieņemšanai.

(72) Prasības šā panta 7.daļā minētajam informatīvajam ziņojumam nosaka Ministru kabinets.

(73) Ja saskaņā ar Ministru kabineta lēmumu plānošanas dokumenta īstenošana ir vienīgais risinājums, lai apmierinātu nozīmīgas sabiedrības sociālās vai ekonomiskās intereses, kompetentā institūcija atbilstoši likumam "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" nosūta ziņojumu Eiropas Komisijai."

 

13. Papildināt pārejas noteikumus ar 11.punktu šādā redakcijā:

 

"11. Ministru kabinets līdz 2005.gada 1.oktobrim izdod šā likuma 4.panta 1.2 daļā, 19.panta ceturtajā daļā, 22.panta piektajā daļā un 23.panta 7.2 daļā minētos noteikumus."

 

14. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:

 

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

 

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:

1) Eiropas Padomes 1985.gada 27.jūnija Direktīvas 85/337/EEK par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu;

2) Eiropas Padomes 1997.gada 3.marta Direktīvas 97/11/EK, ar kuru groza Direktīvu 85/337/EEK par dažu valsts un privāto projektu ietekmes uz vidi novērtējumu;

3) Eiropas Padomes 1992.gada 21.maija Direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību;

4) Eiropas Padomes 1979.gada 2.aprīļa Direktīvas 79/409/EEK par savvaļas putnu aizsardzību;

5) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.jūnija Direktīvas 2001/42/EK par noteiktu plānu un programmu ietekmes uz vides novērtējumu;

6) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 26.maija Direktīvas 2003/35/EK, ar ko paredz sabiedrības līdzdalību dažu ar vidi saistītu plānu un programmu izstrādē un ar ko attiecībā uz sabiedrības līdzdalību un iespēju griezties tiesās groza Padomes Direktīvas 85/337/EEK un 96/61/EK."

 

15.  1.pielikumā:

aizstāt 1.punktā vārdus "Uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), kas paredzēti" ar vārdiem "Iekārtas, kas paredzētas";

izteikt 6.punktu šādā redakcijā:

 

"6. Integrētas čuguna vai tērauda ražotnes un iekārtas krāsaino metālu ražošanai no rūdas, koncentrātiem vai metāllūžņiem, izmantojot metalurģiskos, ķīmiskos vai elektrolītiskos procesus.";

 

aizstāt 8.punktā vārdus "Uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), kas paredzēti" ar vārdiem "Iekārtas, kas paredzētas".

 

16.  2.pielikumā:

izteikt 4.punkta 1., 2., 3., 4. un 5.apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"1) iekārtas čuguna vai tērauda iegūšanai (pirmējā vai otrējā kausēšana), ietverot nepārtraukto metālliešanu, ja šo iekārtu jauda pārsniedz 2,5 tonnas stundā;

2) iekārtas melno metālu apstrādei:

a) karstās velmētavas, kurās apstrādā vairāk nekā 20 tonnas tērauda stundā,

b) smēdes, kuru enerģija pārsniedz 50 kilodžoulus katram mehānismam, ja patērētā siltuma jauda pārsniedz 20 megavatus,

c) iekārtas metālu aizsargpārklājumu uzkausēšanai, kurās apstrādā vairāk nekā 2 tonnas tērauda stundā;

3) melno metālu lietuves, kuru ražošanas jauda pārsniedz 20 tonnas diennaktī;

4) krāsaino metālu kausēšanas iekārtas (arī krāsaino metālu sakausējumiem, izņemot dārgmetālus), kuru jauda pārsniedz 4 tonnas kausēta svina vai kadmija diennaktī vai 20 tonnas jebkura cita kausēta metāla diennaktī (arī pārstrādes produktu bagātināšanas un metālliešanas iekārtas);

5) metāla un plastmasas izstrādājumu virsmu apstrādes iekārtas, kurās izmanto elektrolītiskos vai ķīmiskos procesus un kuru elektrolīzes vannu vai ķīmiskās apstrādes tvertnes kopējais tilpums pārsniedz 30 kubikmetrus;";

 

izteikt 10.punkta 2.apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"2) pilsētvides attīstības projekti (piemēram, tirdzniecības centri, jaunu ūdensapgādes vai kanalizācijas ārējo tīklu būvniecība, ja to kopgarums pārsniedz 20 kilometrus, vairāk nekā 300 automašīnām paredzētas autostāv­vietas);";

 


papildināt 10.punktu ar 15. un 16.apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"15) akveduktu vai maģistrālo ūdens cauruļvadu ierīkošana ūdens padevei lielos attālumos;

16) dambju, molu un citu būvju būvniecība plūdu novēršanai."

 

 

 

 

 

Vides ministrs

R.Vējonis

 

 

 


 

Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu””

 

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu”   (turpmāk - IVN likums) nosaka prasības, kādas jāņem vērā kompetentajai institūcijai pieņemot lēmumu par ietekmes uz vidi novērtējuma (turpmāk - IVN) un stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma (turpmāk – SVN)  nepieciešamību un nosaka arī kārtību, kādā jāveic IVN vai SVN. Kā viens no jautājumiem, kas ir ietverts gan IVN darba ziņojuma, gan arī SVN vides pārskata izstrādes nosacījumos, ir nepieciešamība novērtēt vai paredzētās darbības vai plānošanas dokumenta īstenošana neradīs negatīvu ietekmi uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000).

 

Saskaņā ar IVN likuma 4., 8., 9., 10., 11., 12., 13., un 14. pantu jebkurai paredzētajai darbībai, kura nav minēta IVN likuma 2. pielikumā, bet kuras īstenošana var radīt negatīvu ietekmi tikai uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000), ir jāveic IVN. Saskaņā ar Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvu 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk – direktīva 92/43/EEK) 6.panta 3. un 4. punktu šādām darbībām būtu jāveic tikai ietekmes novērtējums uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000).

 

Sagatavotais likumprojekts nosaka šā novērtējuma veikšanas priekšnosacījumus un arī pašu novērtējuma veikšanas kārtību.

 

IVN likums nosaka prasības ierosinātājam/izstrādātājam darba ziņojumā/vides pārskatā sniegt informāciju par kompensējošiem pasākumiem Eiropas nozīmes aizsargājamai dabas teritorijai (NATURA 2000), ja to nosaka likums „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”. Taču IVN likums nenosaka prasības, kā tālāk   informācija par kompensējošiem pasākumiem, ietekmes novērtējums uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000), kā arī Eiropas Komisijas atzinums (ja tāds ir nepieciešams) ir jāņem vērā lēmuma pieņēmējiem.

 

Sagatavotais likumprojekts nosaka prasības informatīvā ziņojuma iesniegšanai Ministru Kabinetā lēmuma pieņemšanai, kā arī nosaka prasības ziņojuma nosūtīšanai uz Eiropas Komisiju.

 

Likumprojekts nosaka arī prasības informācijai, kura jāņem vērā valsts vai pašvaldību institūcijām pieņemot lēmumu par paredzētās darbības akceptu vai apstiprinot plānošanas dokumentu, gadījumos, ja darbības vai plānošanas dokumenta īstenošana negatīvi ietekmēs Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000) un saskaņā ar likumu „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” ir jāsaņem Eiropas Komisijas atzinums.

 

Spēkā esošā IVN likuma 1. un 2. pielikuma redakcija nenodrošina korektu Eiropas Padomes 1997. gada 3. marta direktīvas 97/11/EK, ar kuru groza direktīvu 85/337/EEC  1.panta 6.punkta un 1. pielikuma 4.punkta, 2. pielikuma 4., 10. punkta (b), (f) un (j) apakšpunktos minēto darbību nosaukumu interpretāciju latviešu valodā.

 

Likumprojekta 15. un 16. pants paredz novērst minētās nepilnības.

 

Spēkā esošā IVN likuma redakcija nenosaka precīzi, kādai būtu jābūt kārtībai (piem., izskatāmo dokumentu secība, laika termiņi) lemjot par paredzētās darbības akceptu. Tādēļ likumprojekta 10.pants paredz noteikt šādu kārtību.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

Grozījumi ir nepieciešami, lai noteiktu kārtību, kādā  novērtē paredzētās darbības vai plānošanas dokumenta īstenošanas ietekmi uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000). Likumprojekts izstrādāts pamatojoties uz direktīvas 92/43/EEK 6.panta 3.un 4. punktu un ņemot vērā Eiropas Komisijas apstiprinātās vadlīnijas, kas skaidro direktīvas 92/43/EEK 6.panta prasības un Eiropas Komisijas apstiprināto Metodiku direktīvas 92/43/EEK 6.panta prasību ieviešanā.

Grozījumi nemaina ietekmes uz vidi novērtējuma procesu pēc būtības, kā to nosaka Eiropas Padomes 1985. gada 27. jūnija direktīva 85/337/EEK par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu un Eiropas Padomes 1997. gada 3. marta direktīva 97/11/EK, ar kuru groza direktīvu 85/337/EEC. Likumprojektā ietvertā  norma par atsevišķas novērtēšanas kārtības piemērošanu noteiktos gadījumos, ja negatīva ietekme iespējama tikai uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000), samazinās kopējo IVN likumā noteikto prasību apjomu ierosinātājam. Ja ierosinātāja pieteiktā paredzētā darbība nebūs minēta IVN likuma 2. pielikumā un saskaņā ar sākotnējā izvērtējuma rezultātu varētu būtiski ietekmēt tikai Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000), sagatavojot novērtējumu, nebūs jāizvērtē tieša vai netieša ietekme uz ikvienu vides jomu, kas noteikta IVN likumā un arī 2004.gada 17.februāra Ministru Kabineta  noteikumu Nr.87 “Kārtība, kādā novērtējama paredzētās darbības ietekme uz vidi” 26.punktā. Novērtējuma kārtība būs noteikta  atsevišķos Ministru kabineta noteikumos.

 

Sagatavotais likumprojekts nosaka prasības informatīvā ziņojuma iesniegšanai Ministru Kabinetā lēmuma pieņemšanai, ja saskaņā ar ierosinātāja vai izstrādātāja iesniegto informāciju (IVN noslēguma ziņojums vai Vides pārskats) paredzētās darbības vai plānošanas dokumenta īstenošana negatīvi ietekmēs Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000) un tas ir vienīgais risinājums nozīmīgu sabiedrības sociālo vai ekonomisko interešu apmierināšanai.

 

Sagatavotais likumprojekts nosaka prasības ziņojuma nosūtīšanai uz Eiropas Komisiju.

 

Likumprojekts paredz izslēgt likuma 3.panta 3. punktu, jo tā redakcija neatbilsts prasībām, kādas ir noteiktas 2004.gada 17 februāra Ministru kabineta noteikumu Nr. 87 “Kārtība, kādā ir novērtējama paredzētās darbības ietekme uz vidi” pielikumā, kurā ir noteiktas prasības atzinumam par noslēguma ziņojumu. Minētā atzinuma 6. punktā kompetentajai institūcijai ir jānorāda obligātie nosacījumi un turpmākajā  projektēšanā veicamie pasākumi, kas jāievēro paredzētās darbības ierosinātājam.

 

Sagatavotais likumprojekts paredz izslēgt likuma 14.panta otro daļu, kurā ir noteikta kārtība, kādā ieinteresētā persona var pārsūdzēt tiesā kompetentās institūcijas lēmumu par  ietekmes uz vidi novērtējuma nepieciešamību paredzētajai darbībai, kurai ir veikts sākotnējais izvērtējums. Minētā norma ir izslēgta no likuma, jo ikvienas personas tiesības apstrīdēt jebkuru saskaņā ar šo likumu pieņemtu lēmumu ir noteiktas likuma 26.pantā.

 

Likumprojekts nodrošina korektu Eiropas Padomes 1997. gada 3. marta direktīvas 97/11/EK, ar kuru groza direktīvu 85/337/EEC  1.panta 6.punkta un 1. pielikuma 4.punkta un 2. pielikuma 4., 10. punkta (b), (f) un (j) apakšpunktos minēto darbību nosaukumu interpretāciju latviešu valodā.

 

Likumprojekts nosaka kārtību, kādā akceptē paredzēto darbību. Pieņemot likumprojekta 10. pantā minētos Ministru kabineta noteikumus, tiks precizēta kārtība, kādā tiek izskatīti iesniegtie dokumenti, noteikts laika termiņš dokumentu izskatīšanai un lēmuma par paredzētās darbības akceptēšanu pieņemšanai.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

  

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu  

 Likumprojektā ietvertās normas samazinās nepieciešamos resursus (piem., laika patēriņš dokumentu sagatavošanai), kas  uzņēmējam būtu jāvelta, lai veiktu paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējumu. Ja uzņēmēja plānotā darbība saskaņā ar kompetentās institūcijas lēmumu, varētu būtiski ietekmēt tikai Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000), uzņēmējam nevajadzēs veikt pilnu IVN procedūru, kas ir laikietilpīga un prasa novērtēt lielu skaitu vides jomu. Tā vietā uzņēmējam būs jāveic novērtējums, kura galvenais mērķis ir noteikt, kāda ir plānotās darbības ietekme uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000).

3. Sociālo seku izvērtējums

 

 Likumprojekts pēc būtības neietekmē šo jomu.  Taču, ir  iespējams papildu pieprasījums un, tātad arī jaunas darba vietas, pēc kompetentiem speciālistiem ar plašām zināšanām, lai varētu veikt paredzēto darbību ietekmes uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000) novērtējumu.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts nodrošinās Eiropas Savienības īpaši aizsargājamo dabas teritoriju tīkla aizsardzību. Latvijā ir noteiktas 336 Natura 2000 teritorijas, no kurām 4 ir dabas rezervāti, 3 nacionālie parki, 38 dabas parki, 9 dabas pieminekļi, 9 aizsargājamo ainavu apvidi, 250 dabas liegumi, 23 mikroliegumi.

 

5. Cita informācija

Nav

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

(2005)

 

Nākamie trīs gadi

(2006– 2008)

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 Nav paredzēti

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Nav

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Ministru kabinets līdz 2005.gada 1.oktobrim izdod šā likuma 4.panta 12 daļā, 19.panta ceturtajā daļā, 22.panta piektajā daļā un  23.5 panta 72 daļā minētos noteikumus.

Ministru kabineta noteikumi noteiks paredzētās darbības īstenošanas ietekmes novērtējuma uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (NATURA 2000) kārtību.

 

Ministru kabineta noteikumi noteiks prasības informatīvajam ziņojumam, kas jāiesniedz  Ministru kabinetā lēmuma pieņemšanai.

 

Ministru kabineta noteikumi noteiks kārtību, kādā akceptē paredzēto darbību.

 

Prasības, kuras noteiktas direktīvas 92/43/EEK 6.panta 4. punktā par nepieciešamajiem kompensējošiem pasākumiem, lai nodrošinātu Natura 2000 tīkla kopējās vienotības aizsardzību, tiks noteiktas  ar likumprojektu “Grozījumi likumā „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām””.

 

2. Cita informācija 

 Nav

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Ar likumprojektu tiek ieviestas Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību 6.panta 3.un 4. punkta prasības. Pilnīgu atbilstību visām direktīvas 92/43/EEK 6.panta 3. un 4.punkta minētajām prasībām nodrošinās pieņemot likumprojektu “Grozījumi likumā „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām””.

 

Precizēti Eiropas Padomes 1997. gada 3. marta direktīvas 97/11/EK, ar kuru groza direktīvu 85/337/EEC par dažu valsts un privāto projektu ietekmes uz vidi novērtējumu 1.pielikuma 4. punktā un 2. pielikuma 4.punktā un 10. punkta (b), (f) un (j) apakšpunktos minēto darbību nosaukumi latviešu valodā.

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

 Likumprojekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Likumprojekts šo jomu neskar

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

 

 Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību 6.panta 3.un 4. punkts.

 

Eiropas Padomes 1997. gada 3. marta direktīvas 97/11/EK, ar kuru groza direktīvu 85/337/EEC par dažu valsts un privāto projektu ietekmes uz vidi novērtējumu 1.panta 6.punkts un 1.pielikuma 4.punkts un 2. pielikuma 4. punkts un 10. punkta (b), (f) un (j) apakšpunkti.

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

3.pants

Direktīvas 92/43/EEK 6.panta 3.punkts

Atbilst

 Pilnīgu atbilstību visām Direktīvas 92/43/EEK 6.panta 3.punkta minētajām prasībām nodrošinās pieņemot likumprojektu “Grozījumi likumā „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām””.

6., 8., 10. un 12.pants

Direktīvas 92/43/EEK 6.panta 3.un 4.punkts

Atbilst

 Pilnīgu atbilstību visām Direktīvas 92/43/EEK 6.panta 4.punkta minētajām prasībām nodrošinās pieņemot likumprojektu “Grozījumi likumā „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām””.

15.pants

Direktīvas 97/11/EK, ar kuru groza direktīvu 85/337/EEC 1.panta 6.punkts un 1. pielikuma 4.punkts

Atbilst

 

16.pants

Direktīvas 97/11/EK ar kuru groza direktīvu 85/337/EEC 1.panta 6.punkts, 2.pielikuma 4.punkts un 10.punkta (b), (f) un (j) apakšpunkti.

Atbilst

 

5. Cita informācija

 Nav

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 

 Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta) 

Konsultācijas nav notikušas

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 Informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem 

Ir notikušas konsultācijas ar David Aspinwall,  Eiropas Komisijas Vides Ģenerāldirektorāta 3. nodaļa

5. Cita informācija

 Nav

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekta izpilde tiks nodrošināta, izskaidrojot tā būtību Vides ministrijas pārraudzībā un pakļautībā esošajām valsts institūcijām (piemēram, Vides pārraudzības valsts birojam un Valsts vides dienesta reģionālajām vides pārvaldēm).

Likumprojekts neparedz radīt  jaunas valsts institūcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu  

Likumprojekts tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā Internetā sabiedrības informēšanai un komentāru sniegšanai.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 Likumprojekts nemaina indivīda jau patreiz reglamentētās tiesības. Indivīds var apstrīdēt institūcijas rīcību likumā noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

 Nav

 

 

Vides ministrs                                                                  R. Vējonis

 

 

Valsts sekretāra

p.i.

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

A. Eglājs

 

A. Stašāne

J.Kovals

E. Zaķe-

Kļaviņa

 

 

31.05.2005  08:43

1892

S. Ruža

7026526, Sandra.Ruza@vidm.gov.lv