Iesniedz
Tautsaimniecības, agrārās,
vides
un reģionālās politikas komisija
Likumprojekts
trešajam lasījumam
Grozījumi Dzelzceļa likumā
(reģ. Nr. 1329)
Spēkā
esošā likuma redakcija |
Otrā lasījuma redakcija |
Nr. |
Iesniegtie priekšlikumi (7) |
Komisijas atzinums |
Komisijas
atbalstītā redakcija |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Dzelzceļa likums |
Grozījumi Dzelzceļa likumā |
|
|
|
Grozījumi Dzelzceļa likumā |
|
Izdarīt Dzelzceļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1998, 9.nr.; 1999, 5., 23.nr.; 2001, 1.nr.; 2003, 6., 10.,
23.nr.; 2004, 8.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Dzelzceļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1998, 9.nr.; 1999, 5., 23.nr.; 2001, 1.nr.; 2003, 6., 10.,
23.nr.; 2004, 8.nr.) šādus grozījumus: |
12.pants. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas
maksas aprēķināšanas metodika un maksas noteikšana pārvadātājiem
|
|
|
|
|
|
(1) Metodiku maksas aprēķināšanai par
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem nosaka
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija pēc konsultēšanās ar publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājiem. |
|
|
|
|
|
(2) Izstrādājot metodiku maksas aprēķināšanai
par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem,
ievērojami šādi pamatkritēriji: |
|
|
|
|
|
1) transporta tirgus
apstākļi, dzelzceļa infrastruktūras optimālās izmantošanas prasības, sliežu
ceļa posma caurlaides spēja, dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas
pakalpojumu kvalitātes uzlabošana, konkurences veicināšana starp transporta
veidiem; |
|
|
|
|
|
2) pārvadājumu
pakalpojumu raksturs, laiks, biežums un ātrums; |
|
|
|
|
|
3) attiecīgās
infrastruktūras tehniskās un fiziskās īpatnības; |
|
|
|
|
|
4) ritošā sastāva
tehniskie rādītāji, arī ātrums, kopējā masa un slodze uz vienu asi; |
|
|
|
|
|
5) vilces līdzekļu lietotās enerģijas veids; |
|
|
|
|
|
6) vilciena kategorija, svars, garums; |
|
|
|
|
|
7) dzelzceļa infrastruktūras nolietojuma
pakāpe; |
|
|
|
|
|
8) operāciju apjoms stacijās; |
|
|
|
|
|
9) dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītāja sniegtie pakalpojumi un izmaksas; |
|
|
|
|
|
10) papildizmaksas, kas
saistītas ar dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja darbību un
infrastruktūras pārvaldi; |
|
|
|
|
|
11) dzelzceļa
infrastruktūras uzturēšanas un attīstības izdevumi; |
|
|
|
|
|
12) vilcienu kustības
organizēšanas un nodrošināšanas izdevumi; |
|
|
|
|
|
13) infrastruktūras objektu apsargāšanas
izdevumi; |
|
|
|
|
|
14) vides aizsardzības
prasības dzelzceļa infrastruktūrai un ritošajam sastāvam, ko izmanto
pārvadātājs. |
|
|
|
|
|
(3) Nosakot maksu par
dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, nedrīkst pieļaut šķērssubsīdijas
pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu no ieņēmumiem, ko veido dzelzceļa kravu
pārvadātāju maksa par infrastruktūras izmantošanu. |
|
|
|
|
|
(4) Dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs ir tiesīgs noteikt paaugstinātu maksu par
dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu noteiktos tās posmos laikā, kad šī
infrastruktūra ir pārslogota. |
|
|
|
|
|
(5) Dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs ir tiesīgs maksai par dzelzceļa infrastruktūras
izmantošanu piemērot ekonomiski pamatotas atlaides. Dzelzceļa infrastruktūras
pārvaldītājs ierobežotu laikposmu maksai par dzelzceļa infrastruktūras
izmantošanu var piemērot atlaides, kas veicina attiecīgās infrastruktūras
jaudas optimālu izmantošanu. Atlaides var attiecināt uz noteiktiem dzelzceļa
infrastruktūras posmiem, nosakot līdzīgas atlaides līdzīgiem pakalpojumiem. |
|
|
|
|
|
(6) Dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājam ir tiesības noteikt finansiāla un cita veida
līgumsankcijas, lai veicinātu optimālu infrastruktūras izmantošanu. |
|
|
|
|
|
(7) Nosakot maksu par
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem,
jāņem vērā šīs infrastruktūras uzturēšanai paredzētie valsts budžeta
līdzekļi. |
|
|
|
|
|
(8) Maksu par dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanu iekasē dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs. |
|
|
|
|
|
(9) Valsts publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs saņemto maksu par valsts
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu iemaksā dzelzceļa
infrastruktūras fondā. |
|
|
|
|
|
(10) Maksu par dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanu nedrīkst noteikt institūcija (komercsabiedrība),
kas sniedz arī pārvadājumu pakalpojumus. |
1. Izteikt
12.panta desmito daļu šādā redakcijā: (10) Maksu par dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanu nedrīkst noteikt: |
|
|
|
1. Izteikt
12.panta desmito daļu šādā redakcijā: (10) Maksu par dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanu nedrīkst noteikt: |
|
1) institūcija (komercsabiedrība), kura sniedz arī
dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumus; |
|
|
|
1) institūcija (komercsabiedrība), kura sniedz arī
dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumus; |
|
2) publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs, kurš ietilpst vienā koncernā ar
dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju. |
|
|
|
2) publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs, kurš ietilpst vienā koncernā ar dzelzceļa
pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju. |
(11) Dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājam un pārvadātājam var kompensēt tās vides
aizsardzības, negadījumu un infrastruktūras izmaksas, kuras nesedz
konkurējošie transporta veidi. Katrā konkrētā gadījumā Ministru kabinets
pieņem lēmumu par kompensācijas piešķiršanu, tās apmēru un izmaksāšanas
kārtību. |
|
|
|
|
|
(12) Pārvadātājam ir
tiesības saņemt kompensāciju par zaudējumiem, kas tam radušies dzelzceļa
infrastruktūras darbības traucējumu dēļ. |
|
|
|
|
|
(13) Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
pārvaldītāja un pārvadātāju strīdus par publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanas maksas iekasēšanu izskata un abām pusēm
saistošus lēmumus pieņem Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, informējot
par to Valsts dzelzceļa administrāciju. (04.03.2004. likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
13.pants. Infrastruktūras pārvaldītāja
funkciju nodalīšana
|
|
|
|
|
|
(1) Ja publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs ir arī pārvadātājs, tam jānodrošina atsevišķa
grāmatvedības uzskaite (finanšu pārskats) un publicēšana, kā arī atsevišķu
norēķinu kontu atvēršana un kārtošana. Līdzekļus, ko valsts vai pašvaldības
piešķir attiecīgajam dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam, nedrīkst nodot
pārvadātājam un otrādi. |
|
|
|
|
|
(2) Ja publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs ir arī pārvadātājs, tam
jānodrošina, ka šos komercdarbības veidus veic atsevišķas struktūrvienības. |
|
|
|
|
|
(3) Ja publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs sniedz arī dzelzceļa
pārvadājumu pakalpojumus, maksu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu
nosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija saskaņā ar likumu
"Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem". (04.03.2004. likuma redakcijā /skat. "Pārejas noteikumi"
8.punktu/) |
2. Izteikt 13.panta trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Šā likuma 12.panta desmitajā daļā minētajos
gadījumos maksu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu nosaka Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisija saskaņā ar likumu Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem. |
|
|
|
2. Izteikt 13.panta trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Šā likuma 12.panta desmitajā daļā minētajos
gadījumos maksu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu nosaka Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisija saskaņā ar likumu Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem. |
III nodaļa. Pārvadātājs
|
|
|
|
|
|
24.pants. Valsts vai pašvaldības dzelzceļa pārvadājumu
pasūtījuma līguma slēgšanas kārtība
|
|
|
|
|
|
(1) Valsts vai pašvaldības dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līgumi
slēdzami atbilstoši šā likuma, likuma Par iepirkumu valsts vai pašvaldību
vajadzībām un citu normatīvo aktu noteikumiem. Kārtību, kādā organizējami un
koordinējami valsts vai pašvaldības dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pasūtījumi,
nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(2) Valsts un pašvaldības
(turpmāk arī - pasūtītājs) ir tiesīgas sabiedrības interesēs pieprasīt, lai
pārvadātājs, izpildot dzelzceļa pārvadājumu pasūtījumu, nodrošina: |
|
|
|
|
|
1) dzelzceļa pārvadājumu
pakalpojumu atbilstību pasūtītāja noteiktajiem kritērijiem attiecībā uz
ātrumu, regularitāti, biežumu, apjomu un citiem rādītājiem; |
|
|
|
|
|
2) pazeminātu braukšanas
maksu (dzelzceļa tarifu) un īpašus nosacījumus attiecībā uz atsevišķām
pasažieru kategorijām vai attiecībā uz atsevišķiem dzelzceļa maršrutiem,
reģioniem; |
|
|
|
|
|
3) pakalpojumu pielāgošanu
reālajam tirgus pieprasījumam un citiem faktoriem. |
|
|
|
|
|
(3) Dzelzceļa pārvadājumu
pasūtījumus pārvadātājs izpilda uz līguma pamata. |
|
|
|
|
|
(4) Dzelzceļa pārvadājumu
pasūtītājs valsts vārdā var būt ieinteresētās ministrijas, pašvaldības vārdā
- attiecīgā pašvaldība vai vairākas pašvaldības kopīgi. |
|
1 |
Satiksmes
ministrijas parlamentārais sekretārs K.Peters Papildināt
24.panta ceturto daļu pirms vārdiem ieinteresētās ministrijas ar vārdiem Autotransporta
direkcija. |
atbalstīts redakcionāli precizēts |
3. Papildināt 24.panta ceturto daļu pirms vārdiem
ieinteresētās ministrijas ar vārdiem Autotransporta direkcija un. |
(5) Dzelzceļa pārvadājumu
pasūtījuma līguma projektu sagatavo pasūtītājs, saskaņojot to ar pārvadātāju,
ieinteresētajām ministrijām un institūcijām vai attiecīgo pašvaldību. |
|
|
|
|
|
(6) Dzelzceļa kravu
pārvadājumu pasūtījuma līguma projekts iesniedzams saskaņošanai Valsts
dzelzceļa administrācijā. |
|
|
|
|
|
(7) Kārtību, kādā saskaņojami
un slēdzami dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pasūtījumu līgumi, nosaka
Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(8) (Izslēgta ar 04.03.2004. likumu). |
|
|
|
|
|
(9) Ja tiek noslēgts
dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līgums, pārvadātājs atver atsevišķu norēķinu
kontu maksājumiem par dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma izpildi un šos naudas
līdzekļus grāmatvedības dokumentos uzrāda atsevišķi. Pārvadātājs nav tiesīgs
naudas līdzekļus, kas samaksāti par dzelzceļa pārvadājumu pasūtījumu,
izmantot citiem transporta pakalpojumiem, kurus tas sniedz, vai citiem
komercdarbības veidiem, kurus tas veic. |
|
|
|
|
|
(10) Noslēgtos dzelzceļa
kravu pārvadājumu pasūtījuma līgumus reģistrē un to izpildi kontrolē Valsts
dzelzceļa administrācija. |
|
|
|
|
|
(11) Noslēgtos dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pasūtījuma
līgumus reģistrē un to izpildi kontrolē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisija. (Ar grozījumiem,
kas izdarīti ar 06.02.2003. likumu un 04.03.2004. likumu) |
|
|
|
|
|
25.pants. Dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līguma saturs |
|
|
|
|
|
(1) Dzelzceļa pārvadājumu
pasūtījuma līgumā, kas noslēgts saskaņā ar šā likuma 24.pantu, norāda: |
|
|
|
|
|
1) sniedzamo pakalpojumu veidu un to tehniskos datus; |
|
|
|
|
|
2) sniedzamo pakalpojumu
izpildes kārtību; |
|
|
|
|
|
3) samaksu pārvadātājam par
sniegtajiem pakalpojumiem vai kompensāciju par zaudējumiem, kas radušies
sakarā ar pakalpojumu sniegšanu; |
|
|
|
|
|
4) maksāšanas vai kompensēšanas kārtību; |
|
|
|
|
|
5) atbildību par
līguma izpildi; |
|
|
|
|
|
6) pasūtītāja noteikto pārvadājuma maksu (dzelzceļa
tarifu), tās atlaides. |
|
|
|
|
|
(2) Dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līgumā var ietvert noteikumus par
valsts vai pašvaldības investīcijām vai kredīta garantijām pārvadātājam,
pārvadātāja pienākumu investīciju rezultātā pazemināt sniegto pakalpojumu
izmaksas, uzlabot pakalpojumu kvalitāti, atjaunot ritošo sastāvu, kā arī
citas pušu tiesības un pienākumus. (Ar
grozījumiem, kas izdarīti ar 04.03.2004. likumu) |
|
|
|
|
|
|
3. Papildināt likumu ar 25.1 pantu šādā
redakcijā: 25.1pants. Dzelzceļa pārvadājumu
pasūtījuma līgums ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku
atbalstam |
|
|
|
4. Papildināt likumu ar 25.1 pantu šādā
redakcijā: 25.1pants. Dzelzceļa pārvadājumu
pasūtījuma līgums ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku
atbalstam |
|
(1) Dzelzceļa pārvadājumu ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo
bruņoto spēku atbalstam pasūtītājs valsts vārdā ir Aizsardzības ministrija. |
|
|
|
(1) Dzelzceļa pārvadājumu ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo
bruņoto spēku atbalstam pasūtītājs valsts vārdā ir Aizsardzības ministrija. |
|
(2) Dzelzceļa pārvadājumus ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo
bruņoto spēku atbalstam, pamatojoties uz dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma
līgumu, izpilda pārvadātājs, kurš saņēmis industriālās drošības sertifikātu. |
|
|
|
(2) Dzelzceļa pārvadājumus ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto
spēku atbalstam, pamatojoties uz dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līgumu,
izpilda pārvadātājs, kurš saņēmis industriālās drošības sertifikātu. |
|
(3) Dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma
līguma projektu ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam
sagatavo pasūtītājs. Minēto līguma projektu pasūtītājs saskaņo ar
pārvadātāju. |
|
|
redakcionāliprecizēts |
(3) Dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma
līguma projektu ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam
sagatavo pasūtītājs. Šo līguma projektu pasūtītājs saskaņo ar
pārvadātāju. |
|
(4) Kārtību, kādā organizējami un
koordinējumi dzelzceļa pārvadājumu valsts pasūtījumi ārvalstu bruņoto spēku
vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam, un pasūtījuma līguma saskaņošanas un
noslēgšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
(4) Kārtību, kādā organizējami un
koordinējumi dzelzceļa pārvadājumu valsts pasūtījumi ārvalstu bruņoto spēku
vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam, un pasūtījuma līguma saskaņošanas un
noslēgšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|
(5) Slēdzot dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līgumu ārvalstu bruņoto
spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam, uz līguma saturu attiecina šā
likuma 25.panta noteikumus. |
|
|
|
(5) Slēdzot dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līgumu ārvalstu bruņoto
spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam, uz līguma saturu attiecina šā
likuma 25.panta noteikumus. |
IV nodaļa.
Ritošā sastāva kustības koordinācija un publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras jaudas sadalīšana
|
|
|
|
|
|
27.pants. Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadalīšana
|
|
|
|
|
|
(1) Publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs ir atbildīgs par dzelzceļa infrastruktūras
jaudas sadalīšanu starp pārvadātājiem tā pārvaldījumā esošajā infrastruktūrā. |
|
|
|
|
|
(2) Publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras jauda sadalāma tā, lai attiecībā uz pārvadātājiem tiktu
ievērots vienlīdzības princips, kā arī nodrošināta optimāla dzelzceļa
infrastruktūras izmantošana. |
|
|
|
|
|
(3) Publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras jaudas sadalīšanā prioritāte ir tiem dzelzceļa pārvadājumu
pakalpojumiem, kuri tiek sniegti uz valsts vai pašvaldības dzelzceļa
pārvadājumu pasūtījuma līguma pamata, un pakalpojumiem, kas pilnīgi vai
daļēji tiek sniegti, izmantojot īpašiem nolūkiem (ātrgaitas, kravas un
tamlīdzīgiem pārvadājumiem) paredzētu vai būvētu valsts publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūru. Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs var prasīt
to zaudējumu atlīdzību, kuri tam rodas, ievērojot noteiktās pārvadājumu
prioritātes. |
|
2 |
Satiksmes ministrijas parlamentārais
sekretārs
K.Peters Papildināt 27.panta trešo daļu pēc vārdiem dzelzceļa
pārvadājumu pasūtījuma līguma pamata ar vārdiem tajā skaitā ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo
bruņoto spēku atbalstam. |
atbalstīts redakcionāli precizēts |
5. 27.pantā: papildināt trešo daļu pēc vārdiem dzelzceļa
pārvadājumu pasūtījuma līguma pamata ar vārdiem tajā skaitā ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto
spēku atbalstam; |
(4) Publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras jauda tiek sadalīta, pamatojoties uz dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājam iesniegtajiem iesniegumiem par pārvadājumu
veikšanu, izmantojot attiecīgo dzelzceļa infrastruktūru. Iesniegumus
infrastruktūras pārvaldītājam iesniedz pārvadātāji. |
|
|
|
|
|
(5) Publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras jaudu nedrīkst sadalīt institūcija (komercsabiedrība), kas
sniedz arī pārvadājumu pakalpojumus. Ja publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs sniedz arī dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumus,
dzelzceļa infrastruktūras jaudu sadala Valsts dzelzceļa administrācija. |
|
3 |
Izteikt 27.panta piekto daļu šādā redakcijā: (5) Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudu nedrīkst sadalīt institūcija
(komercsabiedrība), kas sniedz arī pārvadājumu pakalpojumus vai ietilpst
vienā koncernā ar dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju. Šajā gadījumā
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudu sadala Valsts dzelzceļa
administrācija.. |
atbalstīts redakcionāli precizēts |
izteikt piekto daļu šādā redakcijā: |
(6) Iesniegumus izskata, ievērojot šā
panta divpadsmitajā daļā minēto Ministru kabineta noteikto kārtību, kā arī
pieejamo un atbilstoši likumā noteiktajām prioritātēm jau sadalīto publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudu. |
|
|
|
|
|
(7) Par publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanu atbilstoši sadalītajai jaudai attiecīgās
infrastruktūras pārvaldītājs un pārvadātājs noslēdz līgumu, kurā reglamentēti
administratīvie un finanšu jautājumi. Ja līguma darbības termiņš pārsniedz
viena kustības grafika spēkā esamības laiku, tiek slēgta vienošanās par
dzelzceļa infrastruktūras ilgtermiņa izmantošanu, ievērojot pārvadātāja
komerciālās vajadzības. |
|
|
|
|
|
(8) Pārvadātājam, kuram piešķirta
noteikta jauda, nav tiesību šo jaudu nodot vai pārdot citam pārvadātājam. Ja
pārvadātājs šo aizliegumu pārkāpj, tam var tikt liegtas turpmākas publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas tiesības. |
|
|
|
|
|
(9) Lai veicinātu optimālu publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, šīs infrastruktūras
pārvaldītājam, ja tas paredzēts ar pārvadātāju noslēgtajā līgumā par
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, ir tiesības
pieprasīt un saņemt maksu par dzelzceļa infrastruktūras jaudu, ja tā
piešķirta, bet netiek izmantota. Publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs neizmantoto jaudu, no kuras atteicies
pārvadātājs, iedala citiem pārvadātājiem, ievērojot šā panta divpadsmitajā
daļā minēto Ministru kabineta noteikto kārtību. |
|
|
|
|
|
(10) Publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājam ir tiesības paaugstināt maksu par pārslogotas
dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu. Maksu drīkst paaugstināt tikai pēc
tam, kad izstrādāts un ar pārslogotās dzelzceļa infrastruktūras izmantotājiem
apspriests jaudas palielināšanas plāns. |
|
|
|
|
|
(11) Publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūra uzskatāma par pārslogotu, ja ritošā sastāva caurlaišanas jauda
tajā tiek izmantota vismaz 75 procentu apmērā. |
|
|
|
|
|
(12) Kārtību, kādā tiek sadalīta
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jauda (kā arī šā
infrastruktūras pārvaldītāja rīcību, ja infrastruktūra ir pārslogota),
pārvadājumu veikšanas iesnieguma saturu, tam pievienojamos dokumentus,
finansiālās un citas garantijas, iesniegumu izskatīšanas kārtību, kā arī
rīcību pēc jaudas piešķiršanas nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
V
nodaļa. Valsts pārvalde dzelzceļa transporta nozarē
|
|
|
|
|
|
31.pants.
Valsts dzelzceļa administrācijas funkcijas
|
|
|
|
|
|
(1) Valsts dzelzceļa administrācija pilda šādas funkcijas: |
|
|
|
|
|
1) (izslēgts ar 23.11.2000. likumu); |
|
|
|
|
|
2) saskaņo dzelzceļa
kravu pārvadājumu pasūtījuma līgumu projektus; |
|
|
|
|
|
3) pēc dzelzceļa kravu
pārvadājumu pasūtījuma līgumu noslēgšanas reģistrē tos un kontrolē šo līgumu
izpildi; |
|
|
|
|
|
4) (izslēgts ar 23.11.2000. likumu); |
|
|
|
|
|
5) sniedz satiksmes ministram tā pieprasīto informāciju par administrācijas
darbību un pieņemtajiem lēmumiem; |
|
|
|
|
|
6) savas kompetences ietvaros veicina pārvadātāju efektīvu un
racionālu darbību; |
|
|
|
|
|
7) (izslēgts ar 23.11.2000.
likumu); |
|
|
|
|
|
8) informējot Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisiju, izskata publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītāja un pārvadātāju domstarpības par infrastruktūras
jaudas sadali un piekļuvi publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai un
pieņem abām pusēm saistošus lēmumus; |
|
|
|
|
|
9) savas kompetences
ietvaros sekmē konkurenci dzelzceļa pārvadājumu jomā; |
|
|
|
|
|
10) izstrādā dzelzceļa
vides aizsardzības politiku, ko apstiprina satiksmes ministrs, izstrādā un
apstiprina rīcības programmu un uztur vides aizsardzības paškontroles
sistēmu; |
|
|
|
|
|
11) izvērtē apdraudējumu, ko
dzelzceļa infrastruktūra rada cilvēku veselībai un videi, un veic
nepieciešamos šā apdraudējuma samazināšanas pasākumus; |
|
|
|
|
|
12) veic infrastruktūras reģistrācij
u; |
|
|
|
|
|
13) veic ritošā sastāva
reģistrāciju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā; |
|
|
|
|
|
14) izsniedz pārvadātāja
licences dzelzceļa kravu pārvadājumu veikšanai; |
|
|
|
|
|
15) sniedz atzinumu par
atsevišķu publiskās lietošanas sliežu ceļa posmu vai sliežu ceļa slēgšanu
saskaņā ar šā likuma 14.panta ceturto daļu. |
|
|
|
|
|
(2) Valsts dzelzceļa
administrācija, pildot ar šo likumu un citiem likumiem noteiktās funkcijas,
ievēro valsts politiku dzelzceļa transporta nozarē un transporta attīstības
nacionālo programmu. |
|
|
|
|
|
(3) Valsts dzelzceļa administrācijas lēmumus var pārsūdzēt tiesā likumos
un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Atbildīgā komisija Papildināt likumu ar 33.1 pantu
šādā redakcijā: 33.1
pants. Smagu dzelzceļa avāriju izmeklēšanas institūcija |
atbalstīts |
6. Papildināt likumu ar 33.1 pantu
šādā redakcijā: 33.1 pants. Smagu dzelzceļa
avāriju izmeklēšanas institūcija |
|
|
|
(1) Smagas dzelzceļa avārijas gadījumā
izmeklēšanas darbības organizē, veic un kontrolē smagu dzelzceļa avāriju
izmeklēšanas institūcija. |
|
(1) Smagas dzelzceļa avārijas gadījumā
izmeklēšanas darbības organizē, veic un kontrolē smagu dzelzceļa avāriju
izmeklēšanas institūcija. |
|
|
|
(2) Smagu dzelzceļa avāriju izmeklēšanas
institūcija organizatoriski, juridiski un savu lēmumu pieņemšanā ir
neatkarīga no dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja, pārvadātāja un
dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas kontroles un uzraudzības institūcijas, kā
arī no institūcijas, kas atbild par dzelzceļa infrastruktūras maksas
noteikšanu un iekasēšanu, dzelzceļa infrastruktūras jaudas iedalīšanu vai
valsts pārvaldes realizēšanu dzelzceļa transporta jomā, un no personām, kuru
intereses var būt pretrunā ar izmeklēšanas institūcijas uzdevumiem. |
|
(2) Smagu dzelzceļa avāriju izmeklēšanas
institūcija organizatoriski, juridiski un savu lēmumu pieņemšanā ir
neatkarīga no dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja, pārvadātāja un
dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas kontroles un uzraudzības institūcijas, kā
arī no institūcijas, kas atbild par dzelzceļa infrastruktūras maksas
noteikšanu un iekasēšanu, dzelzceļa infrastruktūras jaudas iedalīšanu vai
valsts pārvaldes realizēšanu dzelzceļa transporta jomā, un no personām, kuru
intereses var būt pretrunā ar izmeklēšanas institūcijas uzdevumiem. |
|
|
|
(3) Iestādi, kas pilda šā panta pirmajā
daļā minētās funkcijas, nosaka Ministru kabinets. |
|
(3) Iestādi, kas pilda šā panta pirmajā
daļā minētās funkcijas, nosaka Ministru kabinets. |
VII nodaļa. Satiksmes drošība |
|
|
|
|
|
40.pants. Dzelzceļa
satiksmes negadījumu izmeklēšana |
|
|
|
|
|
(1) Dzelzceļa satiksmes
negadījums ir dzelzceļa satiksmē noticis nelaimes gadījums, kurā iesaistīts vismaz
viens no dzelzceļa transporta līdzekļiem un kura rezultātā gājis bojā cilvēks
vai viņam nodarīti miesas bojājumi, vai nodarīti zaudējumi juridiskajai vai
fiziskajai personai vai videi. |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Atbildīgā komisija Papildināt
40.pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā: (11) Smaga dzelzceļa avārija ir
dzelzceļa satiksmes negadījums, kurā vilcienu sadursmes rezultātā vai sakarā
ar vilciena noiešanu no sliedēm gājis bojā vismaz viens cilvēks vai nodarīti
vidēji miesas bojājumi vismaz pieciem cilvēkiem, vai nodarīts liels kaitējums
ritošajam sastāvam, dzelzceļa infrastruktūrai vai videi, kā arī citi līdzīgi
dzelzceļa satiksmes negadījumi, kuriem ir acīmredzami nelabvēlīga ietekme uz
dzelzceļa drošības regulēšanu vai drošības pārvaldību. Par lielu kaitējumu
uzskatāmi tādi nodarītie zaudējumi, kurus smagu dzelzceļa avāriju
izmeklēšanas institūcija uzreiz novērtējusi kopumā kā ekvivalentu vismaz 2
miljoniem eiro, ievērojot Latvijas Bankas noteikto oficiālo ārvalstu valūtas
apmaiņas kursu. |
atbalstīts |
7. Papildināt 40.pantu
ar 1.1 daļu šādā redakcijā: (11)
Smaga dzelzceļa avārija ir dzelzceļa satiksmes negadījums, kurā vilcienu
sadursmes rezultātā vai sakarā ar vilciena noiešanu no sliedēm gājis bojā
vismaz viens cilvēks vai nodarīti vidēji miesas bojājumi vismaz pieciem
cilvēkiem, vai nodarīts liels kaitējums ritošajam sastāvam, dzelzceļa
infrastruktūrai vai videi, kā arī citi līdzīgi dzelzceļa satiksmes
negadījumi, kuriem ir acīmredzami nelabvēlīga ietekme uz dzelzceļa drošības
regulēšanu vai drošības pārvaldību. Par lielu kaitējumu uzskatāmi tādi
nodarītie zaudējumi, kurus smagu dzelzceļa avāriju izmeklēšanas institūcija
uzreiz novērtējusi kopumā kā ekvivalentu vismaz 2 miljoniem eiro, ievērojot
Latvijas Bankas noteikto oficiālo ārvalstu valūtas apmaiņas kursu. |
(2) Latvijas teritorijā
notikušu dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets. |
|
|
|
|
|
(3) Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam ir tiesības prasīt, lai
pārvadātājs viņa rīcībā nodod resursus, kas nepieciešami pēc iespējas ātrākai
normālas satiksmes atjaunošanai pēc dzelzceļa satiksmes negadījuma. Ministru kabinets nosaka
resursu nodošanas un to vērtības atlīdzināšanas kārtību. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 04.03.2004.
likumu) |
|
|
|
|
|
Pārejas noteikumi
|
|
|
|
|
|
1. Šā likuma 10., 30., 31., 32., 33. un 34.pants
piemērojams ar 1999.gada 1.jūliju. (1999.gada 4.februāra likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
2.
Prasība par pārvadātāja licences saņemšanu (34.pants) līdz 1999.gada
1.septembrim neattiecas uz uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kas saskaņā ar
statūtiem līdz šā likuma pieņemšanas dienai faktiski uzsākuši dzelzceļa
pārvadājumus. (1999.gada 4.februāra likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
3. Līdz Ministru kabineta
noteikumu izdošanai šā likuma izpildē piemērojami spēkā esošie normatīvie
akti, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
|
|
|
|
|
4. Līdz 1999.gada 1.jūlijam Ministru kabinets izveido Dzelzceļa
tehnisko inspekciju. |
|
|
|
|
|
5. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksas
aprēķināšanas metodiku līdz tās noteikšanai saskaņā ar šo likumu (12.pants)
apstiprina satiksmes ministrs. (1999.gada
4.februāra likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
6. Ministru kabinets līdz 2003.gada 1.decembrim nosaka kārtību, kādā
organizējami un koordinējami valsts vai pašvaldības dzelzceļa pasažieru
pārvadājumu pasūtījumi, kā arī kārtību, kādā saskaņojami un slēdzami
dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pasūtījumu līgumi. (2003.gada
6.februāra likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
7. Lai novērstu šķērssubsīdijas dzelzceļa transportā, 2004.gadā no valsts
pamatbudžeta dzelzceļa pasažieru pārvadātājiem kompensētā dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanas maksa nedrīkst būt mazāka kā 2003.gadā dzelzceļa
infrastruktūras fondam paredzētie atskaitījumi no akcīzes nodokļa naftas
produktiem par dzelzceļa pārvadājumos izlietoto dīzeļdegvielu. (30.10.2003.
likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
8. Šā likuma 13.panta trešā daļa un 27.panta ceturtā
daļa stājas spēkā 2004.gada 1.maijā. (04.03.2004. likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
9. Ministru kabinets sešu mēnešu laikā pēc šā likuma
stāšanās spēkā izdod šā likuma 7.panta otrajā daļā, 16.panta otrajā daļā,
35.1 panta otrajā daļā, 39.panta trešajā daļā un 40.panta trešajā daļā
paredzētos noteikumus. (04.03.2004. likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
10. Ministru kabinets divu mēnešu laikā pēc tam, kad
pieņemts lēmums par iekļaušanos Eiropas ātrgaitas vai parasto dzelzceļu
sistēmā, izdod noteikumus par kārtību, kādā tiek nodrošināta ātrgaitas un
parasto dzelzceļu sistēmu savietojamība, un to, kāda informācija par Eiropas
dzelzceļa sistēmām iekļaujama reģistrā, kā arī šīs informācijas
aktualizēšanas un publicēšanas kārtību. (04.03.2004. likuma
redakcijā) |
|
|
|
|
|
11. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2004.gada 1.jūnijam ir piemērojami
Ministru kabineta 1998.gada 20.oktobra noteikumi nr.410 "Metodika
stratēģiskās un reģionālās nozīmes dzelzceļa infrastruktūras iedalījumam
kategorijās", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. (04.03.2004. likuma
redakcijā) |
|
|
|
|
|
12. Līdz attiecīgo
Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz
2005.gada 1.janvārim ir piemērojami šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl
tie nav pretrunā ar šo likumu: |
|
|
|
|
|
1) Ministru kabineta 1999.gada 23.marta
noteikumi nr.111 "Dzelzceļa administrācijas nolikums"; |
|
|
|
|
|
2)
Ministru kabineta 1999.gada 15.jūnija noteikumi nr.211 "Dzelzceļa
tehniskās inspekcijas nolikums". (04.03.2004. likuma
redakcijā) |
|
|
|
|
|
13.
Ar terminu "komercsabiedrība" šajā likumā tiek saprasts arī
uzņēmums vai uzņēmējsabiedrība, bet ar terminu "komercdarbība" -
arī uzņēmējdarbība likuma "Par uzņēmējdarbību" izpratnē. (04.03.2004. likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
14. Ministru kabinets sešu mēnešu laikā pēc šā likuma stāšanās
spēkā izdod šā likuma 19.panta piektajā daļā paredzētos noteikumus. |
|
|
|
|
|
15. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.janvārim izdod šā likuma
27.panta piektajā daļā, 28.pantā, 31.panta pirmās daļas 13.punktā, 36.1 panta
trešajā un ceturtajā daļā un 37.panta otrajā daļā paredzētos noteikumus. |
|
|
|
|
|
16. Līdz šā likuma 27.panta divpadsmitajā daļā, 31.panta pirmās daļas 13.punktā un
37.panta otrajā daļā minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās
dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 1.janvārim piemērojami attiecīgi šādi
Satiksmes ministrijas noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar
šo likumu: |
|
|
|
|
|
1) Satiksmes ministrijas 2004.gada
8.aprīļa noteikumi Nr.21 Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadalīšanas kārtība; |
|
|
|
|
|
2) Satiksmes
ministrijas 2001.gada 13.septembra noteikumi Nr.25 Dzelzceļa ritošā sastāva
valsts reģistrācijas kārtība; |
|
|
|
|
|
3) Satiksmes ministrijas 2005.gada 6.janvāra
noteikumi Nr.1 Noteikumi par vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista)
instruktora, vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista), vilces līdzekļa vadītāja
(mašīnista) palīga kompetences sertifikāta izsniegšanu, tā derīguma termiņa
pagarināšanu un anulēšanu; |
|
|
|
|
|
4) Satiksmes
ministrijas 2005.gada 6.janvāra noteikumi Nr.2 Noteikumi par dzelzceļa
speciālista profesionālo kvalifikāciju. |
|
|
|
|
|
|
4. Papildināt pārejas noteikumus ar 17.punktu šādā redakcijā: "17. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.jūlijam
izdod šā likuma 25.1 panta ceturtajā
daļā paredzētos noteikumus." |
|
|
|
8. Papildināt pārejas noteikumus ar 17. un 18. punktu šādā redakcijā: "17. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.jūlijam
izdod šā likuma 25.1 panta ceturtajā
daļā paredzētos noteikumus. |
|
|
6 |
Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs
K.Peters Papildināt pārejas
noteikumus ar 18.punktu šādā redakcijā: 18. Likuma 33.1 pants un
40. panta 1.1 daļa stājas spēkā 2006.gada 30.aprīlī. |
atbalstīts redakcionāli precizēts |
18. Šā
likuma 33.1 pants un 40. panta 1.1 daļa stājas
spēkā 2006.gada 30.aprīlī. |
Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
(06.10.2005. likuma
redakcijā) Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no: |
|
|
|
|
|
1) Padomes 1991.gada
29.jūlija direktīvas 91/440/EEK par Kopienas dzelzceļa attīstību; |
|
|
|
|
|
2) Padomes 1995.gada
19.jūnija direktīvas 95/18/EK par dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumu licencēšanu; |
|
|
|
|
|
3) Padomes 1996.gada
23.jūlija direktīvas 96/48/EK par Eiropas ātrgaitas dzelzceļu sistēmas
savstarpēju izmantojamību; |
|
|
|
|
|
4) Eiropas Parlamenta un
Padomes 2001.gada 26.februāra direktīvas 2001/12/EK, ar ko groza Padomes
direktīvu 91/440/EEK par Kopienas dzelzceļa attīstību; |
|
|
|
|
|
5) Eiropas Parlamenta un
Padomes 2001.gada 26.februāra direktīvas 2001/13/EK, ar ko groza Padomes
direktīvu 95/18/EK par dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumu licencēšanu; |
|
|
|
|
|
6) Eiropas Parlamenta un
Padomes 2001.gada 26.februāra direktīvas 2001/14/EK par dzelzceļa
infrastruktūras jaudas iedalīšanu un maksas iekasēšanu par dzelzceļa
infrastruktūras lietošanu un drošības sertifikāciju; |
|
|
|
|
|
7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada
19.marta direktīvas 2001/16/EK par Eiropas parasto dzelzceļu sistēmas
savstarpēju izmantojamību. |
|
|
|
|
|
|
7 |
Satiksmes
ministrijas parlamentārais sekretārs K.Peters 8) Eiropas Parlamenta un
Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/49/EK par drošību Kopienas
dzelzceļos, un par Padomes Direktīvas 95/18/EK par dzelzceļa pārvadājumu
uzņēmumu licencēšanu un Direktīvas 2001/14/EK par dzelzceļa infrastruktūras
jaudas sadali un maksas iekasēšanu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu
un drošības sertifikāciju (Dzelzceļu drošības direktīva) grozījumiem. |
atbalstīts redakcionāli precizēts |
9. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar
8.punktu šādā redakcijā: 8)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/49/EK par
drošību Kopienas dzelzceļos un par Padomes direktīvas 95/18/EK par dzelzceļa
pārvadājumu uzņēmumu licencēšanu un direktīvas 2001/14/EK par dzelzceļa
infrastruktūras jaudas sadali un maksas iekasēšanu par dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanu un drošības sertifikāciju (Dzelzceļu drošības
direktīva) grozījumiem. |
|
|
Likums stājas spēkā 2006.gada
1.janvārī. |
|
|
|
Likums stājas spēkā 2006.gada
1.janvārī. |