Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"
Izdarīt likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7., 24.nr.; 1996, 9., 15.nr.; 1997, 8., 24.nr.; 1998, 8., 21.nr.; 1999, 6., 24.nr.; 2000, 9.nr.; 2001, 1., 5., 24.nr.; 2003, 15.nr., 2005, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt
visā likumā vārdu
"uzņēmējdarbība" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "saimnieciskā
darbība" (attiecīgā locījumā).
2. 1.pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdus "visi uzņēmumi un
uzņēmējsabiedrības" ar vārdiem
"komercsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības vai citas privāto tiesību
juridiskas personas";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Saistīti uzņēmumi šā likuma
izpratnē divas vai vairākas komercsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības, ja:
1) tie ir mātes un meitas uzņēmumi;
2) vienas komercsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības
līdzdalības daļa otrā komercsabiedrībā vai kooperatīvajā sabiedrībā ir 20 līdz
50 procenti, turklāt šai sabiedrībai nav balsu vairākuma;
3) vairāk nekā 50 procenti no pamatkapitāla vai daļu vai
paju vērtības katrā no šīm divām vai vairākām komercsabiedrībām vai
kooperatīvajām sabiedrībām (vai komercsabiedrībā un kooperatīvajā sabiedrībā)
pieder vai ar līgumu vai citādi ir nodrošināta izšķiroša ietekme šajās divās
vai vairākās komercsabiedrībās vai kooperatīvajās sabiedrībās (vai
komercsabiedrībā un kooperatīvajā sabiedrībā):
a) vienai un tai pašai personai un šīs personas
radiniekiem līdz trešajai pakāpei vai šīs personas laulātajam, vai ar šo
personu svainībā esošiem līdz otrajai pakāpei,
b) vai vairākām, bet ne vairāk kā 10 vienām un tām pašām
personām,
c) vai komercsabiedrībai vai kooperatīvajai sabiedrībai,
kurā fiziskajai personai (vai tās radiniekiem līdz trešajai pakāpei, vai laulātajam,
vai ar šo personu svainībā esošiem līdz otrajai pakāpei) pieder tieši vai
netieši vairāk nekā 50 procenti no šīs komercsabiedrības pamatkapitāla vai daļu
vērtības vai kooperatīvās sabiedrības paju vērtības;
4) vienai un tai pašai personai vai vienām un tām pašām
personām ir balsu vairākums šo komercsabiedrību vai kooperatīvo sabiedrību (vai
komercsabiedrības un kooperatīvās sabiedrības) pārvaldes institūcijās;
5) starp šīm komercsabiedrībām vai kooperatīvajām
sabiedrībām (vai komercsabiedrību un kooperatīvo sabiedrību) papildu līgumam
par konkrētu darījumu jebkādā formā ir noslēgta vienošanās (arī vienošanās, kas
atklātībai nav darīta zināma) par jebkādu līgumā neparedzētu papildu atlīdzību
vai arī minētās sabiedrības veic cita veida saskaņotu darbību nodokļu
samazināšanas nolūkā.";
izteikt panta piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ar uzņēmumu saistīta persona šā likuma
izpratnē persona, kurai (fiziskas personas gadījumā tās radiniekiem līdz
trešajai pakāpei vai laulātajam, vai ar šo personu svainībā esošiem līdz
otrajai pakāpei) pieder vairāk nekā 50 procenti no komercsabiedrības
pamatkapitāla vai daļu vērtības vai kooperatīvās sabiedrības paju vērtības vai
kurai (fiziskas personas gadījumā tās radiniekiem līdz trešajai pakāpei
vai laulātajam, vai ar šo personu svainībā esošiem līdz otrajai pakāpei) ar
līgumu vai citādi ir nodrošināta izšķiroša ietekme komercsabiedrībā vai
kooperatīvajā sabiedrībā.
(6) Dividendes šā likuma izpratnē ienākumi naudā
vai citās lietās no kapitālsabiedrības kapitāla daļām vai akcijām vai
kooperatīvās sabiedrības pajām, vai citām no parādu saistībām neizrietošām
tiesībām piedalīties šās kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības peļņas
sadalē. Šis termins neattiecas uz ienākumu naudā vai citās lietās, ko saņem
komercsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības likvidācijas gadījumā, kā arī
personālsabiedrības peļņas sadali.";
aizstāt panta divdesmitajā daļā vārdus "uzņēmuma akciju, paju,
kapitāla daļu" ar vārdiem
"kapitālsabiedrības akciju vai kapitāla daļu un kooperatīvās sabiedrības paju" un vārdus "attiecīgā uzņēmuma" ar
vārdiem "attiecīgās kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības";
papildināt pantu ar divdesmit otro, divdesmit trešo un
divdesmit ceturto daļu šādā redakcijā:
"(22) Juridiskās adreses pārcelšana šā likuma izpratnē process, ar ko Eiropas komercsabiedrība vai Eiropas kooperatīvā
sabiedrība, nebeidzot darbību un
neizveidojot jaunu juridisko personu, pārceļ savu juridisko adresi no Latvijas
Republikas uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti vai Islandes Republiku, vai
Norvēģijas Karalisti, vai Lihtenšteinas Firstisti.
(23) Mātes uzņēmums šā likuma izpratnē ir tāda
komercsabiedrība, kuras līdzdalības daļa citā komercsabiedrībā pārsniedz 50
procentus vai kurai citā komercsabiedrībā ir balsu vairākums.
(24) Meitas uzņēmums šā likuma izpratnē ir tāda
komercsabiedrība, kurā mātes uzņēmuma līdzdalības daļa pārsniedz 50 procentus
vai kurā mātes uzņēmumam ir balsu vairākums."
3. 2.pantā:
izteikt
pirmās daļas 1.punktu šādā
redakcijā:
"1) visi šā punkta apakšpunktos uzskaitītie
saimnieciskās darbības veicēji (turpmāk rezidenti):
a) iekšzemes uzņēmumi,
b) no valsts budžeta finansētas institūcijas, uz kurām
neattiecas šā panta otrās, trešās un ceturtās daļas nosacījumi,
c) no pašvaldību budžetiem finansētas institūcijas, kuras
gūst ienākumus no saimnieciskās darbības un uz kurām neattiecas šā panta otrās,
trešās un ceturtās daļas nosacījumi;";
aizstāt pirmās daļas 2.punktā vārdus "uzņēmumi,
uzņēmējsabiedrības" ar vārdu "komercsabiedrības";
izteikt
otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Uzņēmumu ienākuma
nodokli nemaksā:
1) fiziskās personas;
2) individuālie (ģimenes) uzņēmumi (arī zemnieku un zvejnieku
saimniecības), kuriem atbilstoši likumam "Par uzņēmumu gada
pārskatiem" nav jāiesniedz gada pārskats;
3) no valsts budžeta
finansētas institūcijas, kuru ienākumi no saimnieciskās darbības paredzēti
valsts budžetā;
4) no pašvaldību budžeta
finansētas institūcijas, kuru ienākumi no saimnieciskās darbības paredzēti
pašvaldību budžetos;
5) privātie pensiju fondi;
6) biedrības, nodibinājumi,
ja to dibināšanas atklāts vai slēpts mērķis nav peļņas vai kapitāla pieauguma
gūšana to biedriem;
7) reliģiskās organizācijas,
arodbiedrības un politiskās partijas.
(3) Personālsabiedrības, lauksaimniecības pakalpojumu
kooperatīvās sabiedrības, dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības, automašīnu garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības,
laivu garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības un dārzkopības kooperatīvās
sabiedrības uzņēmumu ienākuma nodokli nemaksā patstāvīgi. Katrs
personālsabiedrības biedrs maksā attiecīgi iedzīvotāju ienākuma nodokli vai uzņēmumu ienākuma nodokli par tam pienākošos personālsabiedrības apliekamā
ienākuma daļu, bet lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības biedrs
par tam sadalīto atbilstošās kooperatīvās sabiedrības pārpalikuma daļu, bet
dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības, automašīnu garāžu īpašnieku
kooperatīvās sabiedrības, laivu garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības un
dārzkopības kooperatīvās sabiedrības
biedrs par tam sadalīto peļņas daļu."
4. 3.pantā:
papildināt
ceturto daļu
ar 1.2 punktu šādā redakcijā:
"12) lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības
atbilstošās sadalītās kooperatīvās sabiedrības pārpalikuma daļas un dzīvokļu
īpašnieku kooperatīvās sabiedrības, automašīnu garāžu īpašnieku kooperatīvās
sabiedrības, laivu garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības un dārzkopības
kooperatīvās sabiedrības biedriem sadalītās peļņas 15 procenti no šiem
maksājumiem;";
izteikt
septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Taksācijas periods ir nodokļu maksātāja
pārskata gads saskaņā ar likumu "Par grāmatvedību", likumu "Par
uzņēmumu gada pārskatiem", Kredītiestāžu likumu vai Apdrošināšanas
sabiedrību un to uzraudzības likumu, ja likums "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"
neparedz citu taksācijas perioda ilgumu."
5. 4.pantā:
papildināt
pirmo daļu aiz vārdiem "Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības
likumu" ar vārdiem "vai Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumu, vai
Finanšu instrumentu tirgus likumu";
izteikt
1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Citiem
nodokļa maksātājiem, uz kuriem nav attiecināms likums "Par uzņēmumu gada
pārskatiem" vai Kredītiestāžu likums, vai Krājaizdevu
sabiedrību likums, vai Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likums, vai Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likums, vai Finanšu instrumentu tirgus
likums un
kuri gūst ieņēmumus no saimnieciskās darbības un uz kuriem neattiecas šā likuma
2.panta otrā, trešā un ceturtā daļa, apliekamais ienākums ir starpība, ko veido
ieņēmumi no saimnieciskās darbības un ar minēto ieņēmumu gūšanu saistītie
izdevumi un kas tiek koriģēta saskaņā ar šo likumu."
6. 5.pantā:
izteikt
pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Pie izdevumiem, kas nav
tieši saistīti ar saimniecisko darbību, pieskaita visus iekšzemes uzņēmuma un
pastāvīgās pārstāvniecības izdevumus to darbinieku vai īpašnieku atpūtai,
atpūtas ceļojumiem, izklaidēšanās pasākumiem un ar saimniecisko darbību
nesaistītiem to īpašnieku vai darbinieku braucieniem ar nodokļa maksātāja
autotransportu, pabalstiem, dāvinājumiem, dāvinājumos pārvērstiem kredītiem un
aizdevumiem, kā arī citas izmaksas naudā vai citās lietās (natūrā) īpašniekiem
vai darbiniekiem, kuras netiek uzrādītas kā atlīdzība par veikto darbu vai
kuras nav saistītas ar iekšzemes uzņēmuma un pastāvīgās pārstāvniecības
saimniecisko darbību.";
aizstāt
ceturtajā daļā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "nodokļa
maksātājs" (attiecīgā locījumā).
7. 6.pantā:
aizstāt
pirmās daļas ievaddaļā vārdu "uzņēmumu" ar vārdiem "nodokļa maksātāja";
aizstāt
pirmās daļas 3.punktā vārdu "uzņēmumos" ar vārdu "kapitālsabiedrībās";
aizstāt
pirmās daļas 4.punktā vārdu "uzņēmums" ar vārdiem "nodokļa maksātājs";
aizstāt
pirmās daļas 5. un 12.punktā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "nodokļa
maksātājs" (attiecīgā locījumā);
aizstāt
otrajā daļā vārdu "uzņēmumiem" ar
vārdu "kapitālsabiedrībām";
aizstāt
trešajā daļā vārdus "uzņēmuma peļņu" ar vārdiem "nodokļa
maksātāja peļņu" un vārdus "sava uzņēmuma" ar vārdiem "savu
(savas kapitālsabiedrības vai
kooperatīvās sabiedrības)";
aizstāt ceturtās daļas ievaddaļā vārdu "uzņēmuma" ar vārdiem "nodokļa maksātāja";
izteikt ceturtās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
"5) ja tiek privatizēta valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrība, par ieņēmumiem no kapitālsabiedrības negatīvās nemateriālās vērtības (starpības starp kapitālsabiedrības pirkšanas cenu un šīs kapitālsabiedrības līdzekļu vērtību), kuru nevar dzēst, samazinot iegūto līdzekļu uzskaites vērtību;";
aizstāt
ceturtās
daļas 8.punktā
vārdu "uzņēmuma" ar
vārdiem "nodokļa maksātāja";
papildināt
ceturto daļu ar 11.punktu šādā redakcijā:
"11) par
to obligāto eksemplāru ražošanas izmaksām, kuri saskaņā ar Obligāto eksemplāru
likumu piegādāti Latvijas Nacionālajai bibliotēkai.";
izslēgt
5.1 un 5.2 daļu;
papildināt
pantu ar 5.3 daļu šādā redakcijā:
"(53)
Nosakot apliekamo ienākumu, neņem vērā aktīvu, kas ir ieguldījuma īpašumi,
bioloģiskie aktīvi un pārdošanai turētie ilgtermiņa ieguldījumi, pārvērtēšanas
rezultātus, novērtējot tos patiesajā vērtībā. Taksācijas periodā, kurā minētos
aktīvus atsavina, nodokļa maksātājs apliekamo ienākumu no minēto aktīvu
atsavināšanas nosaka kā atsavināšanas ieņēmumu un sākotnējās uzskaites vērtības
starpību.";
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Nosakot apliekamo ienākumu, nodokļa maksātāja
peļņu drīkst samazināt par apdrošināšanas prēmiju maksājumiem atbilstoši
likumam "Par apdrošināšanas līgumu", kas veikti Latvijā reģistrētām
apdrošināšanas sabiedrībām, kuras izveidotas saskaņā ar Apdrošināšanas sabiedrību
un to uzraudzības likumu, vai citu Eiropas Savienības dalībvalstu
apdrošināšanas sabiedrībām, kuras izveidotas saskaņā ar attiecīgās Eiropas
Savienības dalībvalsts normatīvajiem aktiem, un savu darbinieku labā privātajos
pensiju fondos izdarītajām iemaksām atbilstoši likumam "Par privātajiem
pensiju fondiem" vai analoģiska rakstura privātajos pensiju fondos
citās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Šie
nosacījumi attiecas arī uz citu valstu (kuras nav Eiropas Savienības
dalībvalstis) apdrošināšanas sabiedrībām izdarītajiem apdrošināšanas prēmiju
maksājumiem par tādiem apdrošināšanas pakalpojumiem, kurus nenodrošina Latvijā
vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētās apdrošināšanas
sabiedrības.";
aizstāt
vienpadsmitajā un divpadsmitajā daļā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā
locījumā) ar vārdiem "nodokļa maksātājs" (attiecīgā locījumā);
papildināt
pantu ar četrpadsmito un piecpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(14) Nosakot Eiropas
komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības apliekamo ienākumu
(taksācijas periodā, kad tā veic juridiskās
adreses pārcelšanu no Latvijas Republikas), neņem vērā uzkrājumus un
rezerves, kuras līdz juridiskās adreses pārcelšanai no Latvijas Republikas
izveidotas minētajai sabiedrībai Latvijas Republikā, ja tās nodotas attiecīgās
Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības pastāvīgajai pārstāvniecībai Latvijas Republikā, kuru tā izveido, veicot juridiskās adreses pārcelšanu no Latvijas Republikas. Tomēr šīs daļas noteikumi
nav piemērojami attiecībā uz uzkrājumiem un rezervēm, kuras līdz juridiskās
adreses pārcelšanai ir izveidotas attiecībā uz minētās sabiedrības pastāvīgajām
pārstāvniecībām ārpus Latvijas Republikas.
(15) Taksācijas periodā, kad
notiek juridiskās adreses pārcelšana no
Latvijas Republikas, nosakot apliekamo ienākumu pastāvīgajai
pārstāvniecībai (kas izveidota, veicot juridiskās
adreses pārcelšanu no Latvijas Republikas), neņem vērā uzkrājumus un rezerves, kuras
līdz juridiskās adreses pārcelšanai no Latvijas Republikas ir izveidotas
attiecīgajai Eiropas komercsabiedrībai vai Eiropas kooperatīvajai sabiedrībai
Latvijas Republikā (izņemot uzkrājumus un rezerves,
kas izveidotas attiecībā uz minētās sabiedrības pastāvīgajām pārstāvniecībām
ārpus Latvijas Republikas), ja uzkrājumi un rezerves tiek nodotas attiecīgās
Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības pastāvīgajai pārstāvniecībai Latvijas Republikā. Ja šajā panta daļā minētās
pārņemtās uzkrājumu un rezervju veidošanas summas reorganizētajai Eiropas
komercsabiedrībai vai Eiropas kooperatīvajai sabiedrībai Latvijas Republikā
pirmstaksācijas periodos ir bijušas iekļautas ar nodokli apliekamajā ienākumā
saskaņā ar šā panta trešo daļu, pastāvīgā pārstāvniecība par norakstīto
uzkrājumu summu drīkst samazināt ar nodokli apliekamo ienākumu."
8.
Aizstāt 6.3 panta otrajā daļā vārdus "ārkārtas
(likvidācijas) bilanci" ar vārdiem "slēguma finanšu pārskatu".
9. 6.4
pantā:
izteikt
ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Šā
panta pirmo un otro daļu nepiemēro kredītiestādēm un apdrošināšanas sabiedrībām,
kā arī procentu maksājumiem par kredītiem un aizņēmumiem, kas saņemti no
Latvijas Republikā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētas
kredītiestādes, Latvijas Republikas Valsts kases, Ziemeļu investīciju bankas
vai no Pasaules bankas grupas.";
papildināt
pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Šajā pantā noteiktā
apliekamā ienākuma koriģēšana par procentu maksājumiem ir piemērojama par visu
veidu procentu maksājumiem par parādu saistībām, kā arī jebkuriem citiem
maksājumiem, kuri pēc darījuma ekonomiskās būtības ir procentu maksājumi
neatkarīgi no darījuma juridiskās formas."
10. 8.1 pantā:
aizstāt
otrajā daļā vārdu
"uzņēmuma" ar vārdu
"kapitālsabiedrības" un vārdus "šis uzņēmums" ar vārdiem
"šī kapitālsabiedrība";
aizstāt
ceturtajā
daļā vārdus
"uzņēmums nav iegādājies" ar
vārdiem "kapitālsabiedrība nav iegādājusies";
aizstāt
sestajā daļā vārdu
"uzņēmumi" ar vārdu
"kapitālsabiedrības".
11. 9.pantā:
aizstāt
pirmās daļas
2.punktā vārdu "uzņēmuma" ar
vārdiem "nodokļa maksātāja";
aizstāt
pirmās daļas
4.punktā vārdus "uzņēmums, kas likvidēts" ar vārdiem "kapitālsabiedrība, kas
likvidēta";
aizstāt
pirmās daļas
6.punktā vārdu "uzņēmums" ar
vārdu "komercsabiedrība";
papildināt pirmās daļas 7.punktu aiz vārda "neiespējamību" ar vārdiem
"vai, ja debitora parādu piedziņa tiesas ceļā nav iespējama lietderības
apsvērumu dēļ sakarā ar to, ka debitoru parāda summa ir mazāka nekā ar tās
atgūšanu saistītie izdevumi, ja iepriekš ir veikti pasākumi parāda atgūšanai,
ievērojot nosacījumu, ka attiecīgā debitoru parāda summa nepārsniedz 0,2 %
no nodokļa maksātāja taksācijas gada neto apgrozījuma";
aizstāt
otrajā, trešajā un ceturtajā daļā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā
locījumā) ar vārdiem "nodokļa maksātājs" (attiecīgā locījumā).
12. 11.pantā:
papildināt
otrās daļas 1.punktu aiz vārda "trešajā" ar vārdiem "ceturtajā
un piektajā";
aizstāt 2.punktā vārdus "uzņēmumiem, kuri piemēro likumā "Par ārvalstu
ieguldījumiem Latvijas Republikā" noteiktos uzņēmumu ienākuma nodokļa
atvieglojumus vai" ar vārdiem "kapitālsabiedrībām, kuras
piemēro" un papildināt punktu aiz vārdiem "ienākuma nodokli" ar
vārdiem "kā arī no dzīvokļu īpašnieku kooperatīvajām sabiedrībām,
automašīnu garāžu īpašnieku kooperatīvajām sabiedrībām, laivu garāžu īpašnieku
kooperatīvajām sabiedrībām un dārzkopības kooperatīvajām sabiedrībām".
13. 12.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "ietilpstošo uzņēmumu" ar vārdiem
"ietilpstošo komercsabiedrību";
izteikt otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) pamatlīdzekļu vērtības starpība, kas rodas, ja pamatlīdzekļi
par cenām, kas ir zemākas par tirgus cenām, tiek pārdoti ar uzņēmumu saistītām
personām, saistītiem ārvalstu uzņēmumiem vai komercsabiedrībām, kuras ir
atbrīvotas no uzņēmumu ienākuma nodokļa vai kuras izmanto citos Latvijas
Republikas likumos noteiktās uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaides vai
atvieglojumus, vai no saistīta uzņēmuma, kas ar nodokļa maksātāju veido vienu
šā likuma 14.1 pantā noteikto uzņēmumu grupu;";
papildināt panta otro daļu ar 1.1 punktu
šādā redakcijā:
"11) pamatlīdzekļu vērtības starpība, kas
rodas, ja pamatlīdzekļi par cenām, kas ir augtākas par tirgus cenām, tiek
pirkti no ar uzņēmumu saistītām personām, saistītiem ārvalstu uzņēmumiem vai no
komercsabiedrībām, kuras ir atbrīvotas no uzņēmumu ienākuma nodokļa vai kuras
izmanto citos Latvijas Republikas likumos noteiktās uzņēmumu ienākuma nodokļa
atlaides vai atvieglojumus, vai no saistīta uzņēmuma, kas ar nodokļa maksātāju
veido vienu šā likuma 14.1 pantā noteikto uzņēmumu grupu;";
izteikt
otrās daļas 2. un 3.punktu šādā redakcijā
"2)
preču (produkcijas, pakalpojumu) vērtību starpība (starpības daļa), kas rodas,
ja šīs preces (produkcija, pakalpojumi) par cenām, kas ir zemākas par tirgus
cenām, tiek pārdotas saistītiem ārvalstu uzņēmumiem, saistītam uzņēmumam, kas ar nodokļa maksātāju veido vienu šā likuma 14.1 pantā
noteikto uzņēmumu grupu, un komercsabiedrībām vai kooperatīvajām sabiedrībām,
kuras ir atbrīvotas no uzņēmumu ienākuma nodokļa vai kuras izmanto citos
Latvijas Republikas likumos noteiktās uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaides, vai,
ja šīs preces (produkcija, pakalpojumi) par cenām, kas ir zemākas par tirgus
cenām, tiek pārdotas ar uzņēmumu saistītām personām;
3)
preču (produkcijas, pakalpojumu) vērtību starpība (starpības daļa), kas rodas,
ja šīs preces (produkcija, pakalpojumi) par cenām, kas ir augstākas par tirgus
cenām, tiek pirktas no saistītiem ārvalstu uzņēmumiem, no saistīta uzņēmuma, kas ar nodokļa maksātāju veido vienu šā likuma 14.1 pantā
noteikto uzņēmumu grupu, un no komercsabiedrībām vai kooperatīvajām sabiedrībām,
kuras ir atbrīvotas no uzņēmumu ienākuma nodokļa vai kuras izmanto citos
Latvijas Republikas likumos noteiktās uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaides, vai,
ja šīs preces (produkcija, pakalpojumi) par cenām, kas ir augstākas par tirgus
cenām, tiek pirktas no ar uzņēmumu saistītām personām;";
aizstāt otrās daļas 4.punktā vārdus "minētie uzņēmumi" ar vārdiem
"minētās komercsabiedrības";
izslēgt trešajā daļā vārdus "saskaņā ar likumu
"Par ārvalstu ieguldījumiem Latvijas Republikā"";
aizstāt ceturtajā daļā vārdus "citu uzņēmumu vai personu, ja tie atrodas,
ir izveidoti vai nodibināti" ar vārdiem "citu komercsabiedrību vai
personu, ja tās atrodas, ir izveidotas vai nodibinātas".
14. 13.pantā:
papildināt
pirmās daļas 2.punkta "a" apakšpunktu aiz vārdiem "ieguves
kuģiem" ar vārdiem "vieglo pasažieru autotransportu, kurš atbilst šā
panta 1.1 daļas nosacījumiem, jaunām pēc 2005.gada
31.decembra iegādātām ražošanas tehnoloģiskajām iekārtām";
papildināt
pirmās daļas 3.punktu aiz vārdiem "uzņēmumu pamatlīdzekļiem" ar
vārdiem "izņemot šā panta 1.1 daļā minētos
pamatlīdzekļus";
aizstāt
pirmās daļas 5., 7. un 9.punktā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā)
ar vārdiem "nodokļa maksātājs" (attiecīgā locījumā);
papildināt
pirmās daļas 8.punktu ar vārdiem "kā arī ieguldījuma īpašumiem,
bioloģiskajiem aktīviem un pārdošanai turētiem ilgtermiņa ieguldījumiem, kurus
nodokļa maksātājs izvēlējies novērtēt patiesajā vērtībā";
papildināt
pantu ar 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 , 1.5
un 1.6 daļu šādā redakcijā:
"(11) Vieglajam
pasažieru autotransportam, ko nodokļa maksātājs iegādājies pēc 2005.gada
31.decembra, taksācijas perioda nolietojuma summu aprēķina no katra
pamatlīdzekļa atlikušās vērtības pirms taksācijas perioda nolietojuma
atskaitīšanas, piemērojot šā panta pirmās daļas 1.punktā noteikto pamatlīdzekļu
ceturtajai kategorijai noteikto nolietojuma likmi.
(12) Šā panta 1.1
daļas normu nepiemēro speciāli aprīkotam vieglajam pasažieru
autotransportam.
(13) Jaunām ražošanas
tehnoloģiskajām iekārtām, kuras nodokļa maksātājs iegādājies vai izveidojis,
sākot ar taksācijas periodu, kas sākas 2006.gadā, un kuras izmanto
saimnieciskajā darbībā, taksācijas perioda nolietojumu aprēķina, ievērojot šā
panta 1.4 daļas nosacījumus.
(14) Pirms taksācijas
perioda nolietojuma summas aprēķināšanas katras jaunas ražošanas tehnoloģiskās
iekārtas iegādes vērtību vai izveidošanas vērtību tajā taksācijas periodā, kurā
attiecīgā iekārta iegādāta vai izveidota, palielina, reizinot to ar šādiem
koeficientiem:
1) pamatlīdzekļiem, kas iegādāti
vai izveidoti taksācijas periodā, kas sākas 2006.gadā, 1,5;
2) pamatlīdzekļiem, kas iegādāti
vai izveidoti taksācijas periodā, kas sākas 2007.gadā, 1,4;
3) pamatlīdzekļiem, kas iegādāti
vai izveidoti taksācijas periodā, kas sākas 2008.gadā, 1,3;
4) pamatlīdzekļiem, kas iegādāti
vai izveidoti taksācijas periodā, kas sākas 2009.gadā, 1,2;
5) pamatlīdzekļiem, kas iegādāti
vai izveidoti taksācijas periodā, kas sākas 2010.gadā, 1,1.
(15) Jaunas ražošanas
tehnoloģiskās iekārtas šā panta izpratnē ir nelietotas (jaunas) darba mašīnas
noteiktu secīgu tehnoloģisko operāciju kopuma veikšanai, kā rezultātā darba
priekšmeta (viela, materiāls, izstrādājums) īpašības tiek pārveidotas, tādējādi
radot darba priekšmeta vērtības pieaugumu, un būtiskas minēto darba mašīnu
palīgierīces un palīgrīki, ar kuriem papildina darba mašīnu tehnoloģisko
operāciju kopuma veikšanai. Darba mašīnas ir ietaises (mehānismi vai to
komplekss), kuru sastāva būtiska sastāvdaļa ir pilnpiedziņas izpildsistēmas un
vadības sistēma. Tirdzniecības tehnoloģiskās iekārtas šā likuma izpratnē nav
ražošanas tehnoloģiskās iekārtas.
(16) Ja šā panta 1.3 daļā
minētais pamatlīdzeklis (kuram ir veikta pamatlīdzekļa nolietojuma norakstīšana
nodokļu vajadzībām) tiek atsavināts piecu taksācijas periodu laikā, kopš šāda
pamatlīdzekļa iegādes vai izveidošanas, apliekamo ienākumu palielina par
saskaņā ar šā panta prasībām aprēķināto pamatlīdzekļu nolietojuma vērtību
summu, par ko iepriekšējos piecos taksācijas periodos tika samazināts
apliekamais ienākums, un samazina par uzņēmuma gada pārskatā minēto šā
pamatlīdzekļa nolietojuma vērtību summu. Šo normu nepiemēro, ja minētais
pamatlīdzeklis tiek zaudēts stihisku nelaimju un citādā piespiedu kārtā un tas
tiek nomainīts atbilstoši šā likuma 10.pantā noteiktajam.";
aizstāt
trešajā daļā vārdu "uzņēmums" ar vārdiem "nodokļa
maksātājs";
papildināt pantu ar 3.1 daļu
šādā redakcijā:
"(31) Pastāvīgās
pārstāvniecības, kas izveidojas Latvijas Republikā, pārceļot Eiropas
komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības juridisko adresi no
Latvijas, bilancē uzrādīto un saimnieciskajā darbībā izmantoto pamatlīdzekļu,
kas ir tikuši pārņemti no minētās Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas
kooperatīvās sabiedrības, nolietojuma aprēķinam nodokļu aprēķināšanas
vajadzībām, pamatlīdzekļu sākotnējā vērtība ir pārņemto pamatlīdzekļu atlikusī
vērtība nodokļu aprēķināšanas vajadzībām.";
papildināt pantu ar desmito un
vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(10) Ja nodokļa maksātājs
ir izvēlējies novērtēt ieguldījuma īpašumus, bioloģiskos aktīvus un pārdošanai
turētus ilgtermiņa ieguldījumus, kuri ir bijuši klasificēti kā pamatlīdzekļi
patiesajā vērtībā, tos izslēdz no attiecīgās pamatlīdzekļu kategorijas.
(11) Ja nodokļa maksātājs
ieguldījuma īpašumus, bioloģiskos aktīvus un pārdošanai turētus ilgtermiņa
ieguldījumus pārklasificē par pamatlīdzekļiem, tos iekļauj attiecīgās
pamatlīdzekļu kategorijas vērtībā atbilstoši to sākotnējai vērtībai, neņemot
vērā minēto aktīvu pārvērtēšanu to patiesajā vērtībā."
15. 14.pantā:
aizstāt
pirmajā, sestajā un desmitajā daļā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā
locījumā) ar vārdiem "nodokļa maksātājs" (attiecīgā locījumā);
papildināt
pantu ar 1.2 daļu šādā redakcijā:
"(12)
Ja
Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības pastāvīgā pārstāvniecība ir izveidota
Latvijas Republikā pēc minētās sabiedrības juridiskās adreses pārcelšanas no Latvijas Republikas un Latvijas Republikā
šai sabiedrībai saskaņā ar šo likumu izdarītās uzņēmuma taksācijas perioda
peļņas vai zaudējumu koriģēšanas rezultāts iepriekšējos taksācijas periodos ir
bijuši zaudējumi, tad minētā pastāvīgā pārstāvniecība atbilstošās Eiropas
komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības Latvijā Republikā radušos
zaudējumus var segt hronoloģiskā secībā no pastāvīgās pārstāvniecības nākamo
taksācijas periodu apliekamā ienākuma. Minētos zaudējumus var segt hronoloģiskā
secībā ne vairāk kā piecus taksācijas periodus, skaitot no taksācijas perioda,
kad zaudējumi attiecīgajai Eiropas komercsabiedrībai vai Eiropas kooperatīvajai
sabiedrībai aprēķināti saskaņā ar šo likumu.";
izteikt
otro, trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(2)
Ja taksācijas perioda laikā kontroli pār komercsabiedrību vai kooperatīvo
sabiedrību iegūst persona vai personu grupa, kas iepriekš nekontrolēja šo
komercsabiedrību vai kooperatīvo sabiedrību, šīs komercsabiedrības vai
kooperatīvās sabiedrības pirmstaksācijas periodu zaudējumi nav sedzami
taksācijas periodā un turpmākajos taksācijas periodos, ja šajā
pantā nav
noteikts citādi.
(3) Šā
panta otrās daļas noteikumi nav piemērojami gadījumos, ja komercsabiedrība vai
kooperatīvā sabiedrība, kurā notikusi kontroles maiņa, piecus taksācijas
periodus pēc kontroles maiņas saglabā iepriekšējo pamatdarbības veidu, kas
atbilst komercsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības pamatdarbības veidam divus taksācijas
periodus pirms kontroles maiņas.
(4)
Piemērojot šā panta otro daļu gadījumos, kad kontrole pār komercsabiedrību vai
kooperatīvo sabiedrību tiek iegūta tās privatizācijas rezultātā, tiek
uzskatīts, ka kontrole nav iegūta laika posmā līdz tam taksācijas periodam,
kurā komercsabiedrība vai kooperatīvā sabiedrība nav izpildījusi kādu no
noteikumiem, uz kuru pamata ir veikta tās privatizācija.";
izteikt
vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(11)
Ja viena kapitālsabiedrība tiek reorganizēta, pievienojot to otrai kapitālsabiedrībai, un
pirmo un otro kapitālsabiedrību pirms reorganizācijas, bet otro
kapitālsabiedrību pēc reorganizācijas kontrolē viena un tā pati persona vai
personu grupa, otrā kapitālsabiedrība pēc reorganizācijas ir tiesīga pārņemt
pirmās kapitālsabiedrības pirmstaksācijas periodu zaudējumus un tos segt
taksācijas periodā un turpmākajos taksācijas periodos šā panta pirmajā daļā
noteiktajā kārtībā.";
izteikt
divpadsmito un trīspadsmito daļu šādā redakcijā:
"(12)
Ja reorganizācijas ceļā kapitālsabiedrība tiek sadalīta vai atdalīta un
sadalāmajai kapitālsabiedrībai reorganizācijas brīdī ir zaudējumi, kurus tā ir
tiesīga segt saskaņā ar šo pantu, tiesības segt šos sadalāmās
kapitālsabiedrības zaudējumus
sadalīšanas gadījumā, ievērojot šā panta trīspadsmito daļu, pārņem
jaundibinātās kapitālsabiedrības, bet atdalīšanas gadījumā sadalāmā
kapitālsabiedrība pēc reorganizācijas un jaundibinātā atdalītā
kapitālsabiedrība.
(13) Sadalāmās
kapitālsabiedrības zaudējumi starp sadalāmo kapitālsabiedrību un jaundibināto
atdalīto kapitālsabiedrību atdalīšanas gadījumā un starp jaundibinātajām
kapitālsabiedrībām sadalīšanas gadījumā pēc reorganizācijas ir sadalāmi
proporcionāli attiecībai atdalītās (sadalāmās) kapitālsabiedrības aktīvu
daļas vērtība pēc reorganizācijas pret sadalāmās kapitālsabiedrības aktīvu
vērtību pirms reorganizācijas.";
izteikt
piecpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(15)
Sedzot zaudējumus, kapitālsabiedrībās, kurās veikta reorganizācija
kapitālsabiedrību pievienošanas, sadalīšanas vai atdalīšanas ceļā, nav
piemērojama šā panta sestā un desmitā daļa."
16. Aizstāt 14.1 panta
vienpadsmitajā daļā vārdus "Valsts ieņēmumu dienesta" ar vārdiem
"Ministru kabineta".
17. 15.pantā:
aizstāt
otrajā daļā vārdus "uzņēmums nodokļa maksātājs" ar vārdiem
"nodokļa maksātājs";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Nodokļa
maksātājam, kas ir tiesīgs piemērot kādu šajā likumā vai citos likumos noteikto
uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaidi un ir sācis to piemērot, tā ir piemērojama
visus taksācijas periodus pēc kārtas līdz taksācijas periodam, kad nodokļa
maksātājs zaudē tiesības piemērot atlaidi."
18.
Izslēgt 17.1 pantu.
19. 18.pantā:
aizstāt
vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "nodokļa
maksātājs" (attiecīgā locījumā);
izslēgt trešajā daļā vārdus
"izmanto šā likuma 17.pantā paredzēto nodokļa atlaidi vai".
20.
Izslēgt 19.pantu.
21.
Aizstāt
20.panta sestajā daļā vārdu "uzņēmums" ar vārdiem
"nodokļa maksātājs".
22.
Izteikt
21.panta tekstu šādā redakcijā:
"Invalīdu
biedrību kapitālsabiedrības, medicīniska rakstura, kā arī citu labdarības fondu
kapitālsabiedrības pēc Ministru kabineta iesniegta un Saeimas apstiprināta
saraksta tiek atbrīvotas no nodokļa maksāšanas, ja tās pārskaita minētajiem
fondiem (programmām, organizācijām) summas, kuras ir lielākas par aprēķinātajām
šā nodokļa summām."
23. 22.pantā:
papildināt
pirmo daļu aiz vārdiem "kuras formu" ar vārdiem "un
aizpildīšanas kārtību" un aizstāt vārdu "četrus" ar vārdu
"trīs";
aizstāt ceturtajā daļā vārdu "uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "nodokļa
maksātājs" (attiecīgā locījumā);
papildināt
astoto daļu aiz vārdiem "lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā
sabiedrība" ar vārdiem "dzīvokļu īpašnieku kooperatīvā sabiedrība, automašīnu garāžu īpašnieku kooperatīvā sabiedrība, laivu
garāžu īpašnieku kooperatīvā sabiedrība un dārzkopības kooperatīvā sabiedrība".
24. 23.pantā:
aizstāt
pirmās daļas ievaddaļā vārdu "uzņēmumi" ar vārdiem "nodokļa
maksātāji";
aizstāt
pirmās daļas 1. un 2.punktā vārdus un skaitļus "17., 18.1, 19.
un 20.pantā noteiktās atlaides" ar vārdiem un skaitli
"20.pantā
noteikto atlaidi";
aizstāt otrajā, sestajā,
septītajā, astotajā, devītajā un desmitajā daļā vārdu
"uzņēmums" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "nodokļa
maksātājs" (attiecīgā locījumā);
izslēgt
ceturto daļu.
25. Papildināt 25.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Juridiskās
adreses pārcelšanas gadījumā Eiropas komercsabiedrība un Eiropas kooperatīvā
sabiedrība nodokli sāk maksāt ar dienu, kad tā tiek reģistrēta
Latvijā, un izbeidz dienā, kad tā pabeigusi juridiskās
adreses pārcelšanu, reģistrējot šo faktu jaunajā, tās juridiskajai adresei
atbilstošajā, reģistrā citā Eiropas Savienības dalībvalstī."
26. Aizstāt 26.panta pirmajā
daļā vārdus "un Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā"
ar vārdiem "Krājaizdevu sabiedrību likumā, Apdrošināšanas sabiedrību un to
uzraudzības likumā, Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā un Finanšu
instrumentu tirgus likumā".
"26.1
pants. Izvairīšanās no nodokļiem novēršana
(1)
Likuma 6.panta četrpadsmitā un piecpadsmitā daļa, 13.panta 3.1 daļa
un 14.panta 1.2 daļa nav piemērojama, ja tiek konstatēts, ka
juridiskās adreses pārcelšanas galvenais mērķis vai viens no galvenajiem mērķiem
ir nemaksāt nodokļus vai izvairīties no nodokļu maksāšanas.
(2) Ja juridiskās adreses
pārcelšanu neveic pamatotu komerciālu iemeslu dēļ, tas var radīt pieņēmumu, ka
attiecīgās darbības galvenais mērķis vai viens no galvenajiem mērķiem ir
nemaksāt nodokļus vai izvairīties no nodokļu maksāšanas."
Šā likuma
normu vienveidīgas piemērošanas nodrošināšanai Ministru kabinets nosaka:
1) likumā lietoto terminu
piemērošanu uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķināšanai;
2) ar nodokli apliekamā
ienākuma noteikšanas kārtību, ņemot vērā dažādos apstākļus un likumā atrunātos
ierobežojumus un citus nosacījumus, kuri konkrētā situācijā ietekmē apliekamā
ienākuma apmēru;
3) nosacījumus nodokļa
ieturēšanai no nerezidentiem izmaksājamām summām;
4) īpašus nosacījumus
apliekamā ienākuma koriģēšanai iekšzemes uzņēmumiem, nerezidentu pastāvīgajām
pārstāvniecībām, ja tās veic darījumus ar personām, kuras atrodas, ir izveidotas
vai nodibinātas zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs vai teritorijās;
5) procedūras
maksājumu, ko Latvijas iekšzemes uzņēmums vai nerezidenta pastāvīgā
pārstāvniecība izmaksā personai, kura atrodas, ir izveidota vai nodibināta zemu
nodokļu vai beznodokļu valstīs vai teritorijās, atbrīvošanai no nodokļa
ieturēšanas;
6) darījuma patiesās
vērtības noteikšanai izmantojamās metodes un kārtību, ja darījums noticis starp
saistītiem uzņēmumiem;
7) nodokļa avansa
maksājumu noteikšanas metodoloģiju;
8) likuma
normu praktiskās piemērošanas ilustrācijai nepieciešamās situācijas un aprēķinu
formulas."
29. Aizstāt pārejas noteikumu 39.punktā vārdu
"uzņēmums" ar vārdiem "nodokļa maksātājs".
30. Papildināt
pārejas noteikumus ar 54.1 punktu šādā redakcijā:
"54.1 Ja kooperatīvā sabiedrība, kas
ierakstīta Uzņēmumu reģistrā, izdara grozījumus statūtos par bezpeļņas
organizācijas statusa atcelšanu, šīs kooperatīvās sabiedrības taksācijas
periods (uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķināšanai) sākas ar dienu, kad Uzņēmumu reģistrā reģistrēti
grozījumi statūtos bezpeļņas organizācijas statusa atcelšanai."
31. Papildināt
pārejas noteikumus ar 58.1 punktu šādā redakcijā:
"58.1 Izmaksājot kooperatīvās sabiedrības
biedram nerezidentam vai kapitālsabiedrības dalībniekam vai akcionāram
nerezidentam no speciālās rezerves summas, kuras tajā ieskaitītas, bezpeļņas
kooperatīvo sabiedrību pārreģistrējot par kooperatīvo sabiedrību vai
reorganizējot par kapitālsabiedrību, no bezpeļņas kooperatīvās sabiedrības
uzkrātā rezerves fonda (ieņēmumu pārsniegums pār izdevumiem), un kuras nav
uzskatāmas par kooperatīvās sabiedrības vai kapitālsabiedrības saimnieciskās
darbības izdevumiem, minētās summas apliek ar uzņēmumu ienākuma nodokli pēc 15
procentu likmes. Ienākuma izmaksātājs uzņēmumu ienākuma nodokli izmaksas brīdī
ietur un iemaksā budžetā šā likuma 24.pantā noteiktajā kārtībā."
32. Izslēgt pārejas noteikumu
61.punktā vārdus "ja minētā bezpeļņas organizācija ir sastādījusi bilanci
un peļņas vai zaudējumu aprēķinu uz pārreģistrācijas dienu" un papildināt
punktu ar trešo teikumu šādā redakcijā: "Minētās bezpeļņas organizācijas
sastāda bilanci un peļņas vai zaudējumu aprēķinu uz pārreģistrācijas
dienu."
33. Papildināt pārejas
noteikumus ar 61.1 punktu šādā redakcijā:
"61.1 Bezpeļņas kooperatīvā sabiedrība
līdz dienai, kad uzņēmumu reģistrā reģistrēti tās statūtu grozījumi par
bezpeļņas organizācijas statusa atcelšanu, vai darbības izbeigšanas dienai nav
uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātāja. Bezpeļņas kooperatīvā sabiedrība
taksācijas periodā, kurā tā izdara grozījumus statūtos bezpeļņas organizācijas
statusa atcelšanai, par laikposmu no taksācijas perioda sākuma līdz dienai, kad
uzņēmumu reģistrā reģistrēti statūtu grozījumi par bezpeļņas organizācijas
statusa atcelšanu, uzņēmumu ienākuma nodokli nemaksā. Minētās bezpeļņas
organizācijas sastāda bilanci un peļņas vai zaudējumu aprēķinu uz dienu, kad
Uzņēmumu reģistrā reģistrēti statūtu grozījumi par bezpeļņas organizācijas
statusa atcelšanu."
34. Papildināt pārejas
noteikumus ar 67., 68., 69., 70., 71., 72. un 73.punktu šādā redakcijā:
68. Piemērojot šā likuma 2.panta otro daļu, par uzņēmumu
ienākuma nodokļa maksātājiem līdz to izslēgšanai no Uzņēmumu reģistra saskaņā
ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumu nav uzskatāmi:
1) valsts uzņēmumi, kuru ienākumi no saimnieciskās
darbības paredzēti valsts budžetā;
2) bezpeļņas organizācijas.
69. Likuma 17.1 pants zaudē spēku
2006.gada 1.janvārī.
70. Nodokļa maksātājiem, par kuriem līdz 2005.gada
31.decembrim ir pieņemts Ministru kabineta lēmums par investīciju projekta
atbalstu šā likuma 17.1 pantā noteiktajā kārtībā (redakcijā, kas
bija spēkā līdz 2005.gada 31.decembrim), ir tiesības uzsākt investīciju
projektu, piemērojot 17.1 pantā noteikto atlaidi, ar brīdi, kad
saņemts Eiropas Komisijas lēmums par investīciju projekta atbalstu, arī tad, ja
Eiropas Komisijas lēmums pieņemts pēc 2005.gada 31.decembra.
71. Likuma 19.pantā noteiktā nodokļa atlaide ir spēkā
līdz 2005.gada 31.decembrim. Minēto nodokļa atlaidi nodokļa maksātāji ir
tiesīgi piemērot par visu taksācijas periodu, kas sākas 2005.gadā.
72. Grozījumi likuma 2.panta trešajā daļā, grozījumi
6.pantā attiecībā uz 5.1 un 5.2 daļu, 6.panta 5.3 daļa,
grozījumi 13.panta pirmās daļas 8.punktā, 13.panta desmitā un vienpadsmitā
daļa, grozījumi 22.panta astotajā daļā un pārejas noteikumu 61.punktā, kā arī pārejas
noteikumu 54.1, 58.1, 61.1 un 68.punkts
piemērojami ar taksācijas periodu, kas sākas 2005.gadā.
73. Līdz attiecīgu Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 1.jūlijam, ir spēkā saskaņā ar
šā likuma 27.pantu izdotie Ministru kabineta 2000.gada 19.septembra noteikumi
Nr.319 "Likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" normu
piemērošanas noteikumi", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."
35. Papildināt
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 7.punktu šādā
redakcijā:
"7) Padomes 2005.gada 17.februāra direktīvas 2005/19/EK, ar ko groza Direktīvu
90/434/EEK par kopēju nodokļu sistēmu, ko piemēro dažādu dalībvalstu
uzņēmējsabiedrību apvienošanai, sadalīšanai, to aktīvu pārvešanai un akciju
maiņai."
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli pašreiz nav
iekļautas normas, kas atrunātu Padomes 1990.gada 23.jūlija direktīva
90/434/EEK (turpmāk Padomes direktīva 90/434/EEK) par kopēju nodokļu
sistēmu, ko piemēro dažādu dalībvalstu uzņēmējsabiedrību apvienošanai,
sadalīšanai, daļējai sadalīšanai, to aktīvu pārvešanai un akciju maiņai, kā
arī SE vai SCE juridiskās adreses pārcelšanai no vienas dalībvalsts uz citu
(ar grozījumiem atbilstoši Padomes 2005.gada 17.februāra direktīvai
2005/19/EK, ar ko groza Padomes direktīvu 90/434/EEK) paredzētos gadījumus
saistībā ar Eiropas komercsabiedrību un Eiropas Kooperatīvo sabiedrību
juridiskās adreses pārcelšanu. Likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli lietotā
terminoloģija pilnībā neatbilst Komerclikumā lietotajai terminoloģijai,
tādējādi nepieciešams precizēt visu terminoloģiju, kas saistīta ar nodokļa
maksātāju uzskaitījumu un vairākām likumā ietvertajām definīcijām. Ņemot vērā izdarītās izmaiņas Komerclikuma spēkā
stāšanās kārtības likumā, nepieciešams noteikt agrāko bezpeļņas organizāciju
dzīvokļu īpašnieku kooperatīvajām sabiedrībām piemēroto nodokļa režīmu, lai
šīm kooperatīvajām sabiedrībām neradītu šķēršļus ēku kapitālajiem remontiem
u.tml. pasākumu īstenošanai nepieciešamo līdzekļu uzkrāšanai un tādējādi
nesadārdzinātu dzīvokļu īpašniekiem ēku apsaimniekošanu. Atbilstoši likuma Par uzņēmumu ienākuma nodokli
normām, apliekamais ienākums var tikt samazināts tikai par to zaudēto parādu
summām, kuras atbilst likuma 9.pantā noteiktajiem kritērijiem, kas nosaka, ka
uzņēmums var norakstīt zaudētos debitoru parādus tikai pēc tam, kad saņemts
tiesas spriedums par parādu piedziņu un tiesu izpildītāja akts par piedziņas
neiespējamību. Tomēr praksē bieži nelielu parādu atgūšanas izdevumi pārsniedz
paša parāda apmēru. Lai atrisinātu šo situāciju, nepieciešams veikt
grozījumus likuma 9.pantā, mainot zaudēto parādu norakstīšanas kritērijus. Izņemot paātrināto nolietojuma
norakstīšanu pamatlīdzekļiem un 17.1 pantu, kas paredz piemērot
nodokļa atlaidi par veiktajām investīcijām Ministru kabineta atbalstīto
investīciju projektu ietvaros, pašreiz likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli
nav paredzēti citi nodokļu stimuli investīciju veicināšanai. Vienlaikus
likuma 17.1 pantā paredzētā nodokļa atlaide neatbilst visiem
komercdarbībai sniegtā valsts atbalsta kritērijiem, ko nosaka Eiropas
Savienība. Tādējādi atbilstoši Ministru kabineta 2004.gada 30.novembra
lēmumam (prot. Nr. 68. 26.§) jāveic grozījumi pašreiz spēkā esošajās likuma
normās, izslēdzot neefektīvās un valsts atbalsta prasībām neatbilstošās
nodokļu atlaides un nosakot īpašu kārtību jaunu tehnoloģisko iekārtu
nolietojuma norakstīšanai. Tāpat likumā nepieciešams veikt vairākus
tehniskus un redakcionālus precizējumus saistībā ar izmaiņām citos
normatīvajos aktos. |
|
Likumprojektā iekļautas normas, kas atbilstoši
Padomes direktīvu 90/434/EEK, kā arī SE vai SCE juridiskās adreses
pārcelšanai no vienas dalībvalsts uz citu (ar grozījumiem atbilstoši Padomes
2005.gada 17.februāra direktīvai 2005/19/EK, ar ko groza Padomes direktīvu
90/434/EEK) prasībām paredz iespēju Eiropas komercsabiedrībām un Eiropas
Kooperatīvajām sabiedrībām pārcelt juridisko adresi tādā veidā, ka pats
juridiskās adreses pārcelšanas fakts nerada papildu nodokļu saistības
attiecībā uz uzkrājumiem un rezervēm, kā arī atļauj turpināt norakstīt
zaudējumus. Lai nodrošinātu atbilstību Komerclikumā lietotajai
terminoloģijai, likumprojektā precizēta lietotā terminoloģija, kas saistīta
ar nodokļa maksātāju uzskaitījumu un vairākām likumā ietvertajām definīcijām. Likumprojekts paredz, ka agrākajām bezpeļņas
organizācijām dzīvokļu īpašnieku kooperatīvajām sabiedrībām tiks piemērot
īpašs nodokļu režīms. Likumprojekts paredz arī veikt grozījumus likuma
9.pantā, mainot zaudēto parādu norakstīšanas kritērijus un nosakot, ka
debitoru parādu nodokļa vajadzībām atļauts norakstīt arī tad, ja debitora parādu piedziņa tiesa ceļā nav iespējama lietderības apsvērumu
dēļ (debitoru parāda summa ir mazāka nekā ar tās atgūšanu saistītie
izdevumi), ja iepriekš ir veikti visi iespējamie pasākumi parāda atgūšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2004.gada
30.novembra lēmumam (prot. Nr. 68. 26.§) likumprojekta iestrādāti grozījumi,
kas paredz izslēgt 17.1 un 19.pantu un noteikt īpašu kārtību jaunu
tehnoloģisko iekārtu nolietojuma norakstīšanai, pamatlīdzekļu iegādes vērtību
reizinot ar koeficientu, tādējādi atļaujot izmaksās norakstīt lielāku vērtību
nekā pamatlīdzekļa iegādes vērtība. Pēc būtības tas ir nodokļa atvieglojums. Tāpat likumprojekts paredz veikt
vairākus tehniskus un redakcionālus precizējumus saistībā ar izmaiņām citos
normatīvajos aktos. |
|
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. 1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
|
2. 2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
|
|
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2006.-2010. |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
-84,0 |
-5.940,0 |
-8.640,0 |
-10.610,0 |
-9.842,0 |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā
ietekme |
-84,0 |
-5.940,0 |
-8.640,0 |
-10.610,0 |
-9.842,0 |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: |
|
|
|
|
|
Budžeta
ieņēmumu samazinājums kopā: |
84,0 |
6.690,0 |
9.590,0 |
11.660,0 |
10.812,0 |
-
budžeta
ieņēmumu samazinājums, kas saistītas ar zaudēto debitoru parādu norakstīšanas
kārtības maiņu |
- |
500,0 |
300,0 |
270,0 |
322,0 |
-
budžeta
ieņēmumu samazinājums, kas saistīts ar jaunas nolietojuma norakstīšanas
kārtības noteikšanu jaunām tehnoloģiskajām iekārtām |
- |
6.100,0 |
9.200,0 |
11.300,0 |
10.400,0 |
-
budžeta
ieņēmumu samazinājums, kas saistīts ar speciāla uzņēmumu ienākuma nodokļa
režīma noteikšanu dzīvokļu īpašnieku kooperatīvajām sabiedrībām |
84,0 |
90,0 |
90,0 |
90,0 |
90,0 |
Budžeta
ieņēmumu palielinājums kopā: |
- |
750,0 |
950,0 |
1.050,0 |
970,0 |
- nolietojuma norakstīšanas kārtības
izmaiņas vieglajam pasažieru autotransportam |
- |
500,0 |
700,0 |
800,0 |
720,0 |
- likuma 19.pantā paredzētās atlaides
izslēgšana |
- |
250,0 |
250,0 |
250,0 |
250,0 |
|
Fiskāli sarežģīti ir novērtēt likuma 17.1pantā noteiktās atlaides
izslēgšanas ietekmi uz budžeta ieņēmumiem, jo par atlaides piešķiršanu
konkrētam uzņēmumam lēmumu pieņēma Ministru kabinets. Savukārt uzņēmumi,
kuriem atlaides jau piešķirtas, tās turpinās izmantot. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|
2. Cita
informācija |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojektā iestrādātas normas, kuras
nodrošina atbilstību prasībām, ko izvirza Padomes direktīva 90/434/EEK, kā
arī SE vai SCE juridiskās adreses pārcelšanai no vienas dalībvalsts uz citu
(ar grozījumiem atbilstoši Padomes 2005.gada 17.februāra direktīvai 2005/19/EK
ar ko groza Padomes direktīvu 90/434/EEK) attiecībā uz Eiropas
komercsabiedrību un Eiropas Kooperatīvo sabiedrību juridiskās adreses
pārcelšanu un kuras dalībvalstīm jāievieš ar 2006.gadu. |
|
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
1.tabula |
|
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 2005.gada 17.februāra direktīva 2005/19/EK ar ko groza Padomes
direktīvu 90/434/EEK (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 58 ,
04/03/2005 0019. 0027. lpp.) Padomes direktīvu 90/434/EEK (Official Journal L
225 , 20/08/1990 P. 0001 0005) |
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli 2.pants (likuma Par
uzņēmumu ienākuma nodokli 1.panta divdesmit otrā daļa) Likumprojekta
Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli 6.pants (likuma Par
uzņēmumu ienākuma nodokli 6.panta četrpadsmitā un piecpadsmitā daļa) Likumprojekta
Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli 14.pants (likuma Par
uzņēmumu ienākuma nodokli 13.panta 3.1 daļa) Likumprojekta
Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli 15.pants (likuma Par
uzņēmumu ienākuma nodokli 14.panta 1.2 daļa) Likumprojekta
Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli 27.pants (likuma Par
uzņēmumu ienākuma nodokli 26.1 pants) |
Padomes direktīva 90/434/EEK, kā arī SE vai SCE juridiskās adreses
pārcelšanai no vienas dalībvalsts uz citu (ar grozījumiem atbilstoši Padomes
2005.gada 17.februāra direktīvai 2005/19/EK ar ko groza Padomes direktīva
90/434/EEK) - 2.panta j apakšpunkts Padomes direktīva 90/434/EEK, kā arī SE vai SCE juridiskās adreses
pārcelšanai no vienas dalībvalsts uz citu (ar grozījumiem atbilstoši Padomes
2005.gada 17.februāra direktīvai 2005/19/EK ar ko groza Padomes direktīva
90/434/EEK) - 10.c panta pirmā daļa Padomes direktīva 90/434/EEK, kā arī SE vai SCE juridiskās adreses
pārcelšanai no vienas dalībvalsts uz citu (ar grozījumiem atbilstoši Padomes
2005.gada 17.februāra direktīvai 2005/19/EK ar ko groza Padomes direktīva
90/434/EEK) - 10.b pants Padomes direktīva 90/434/EEK, kā arī SE vai SCE juridiskās adreses
pārcelšanai no vienas dalībvalsts uz citu (ar grozījumiem atbilstoši Padomes
2005.gada 17.februāra direktīvai 2005/19/EK ar ko groza Padomes direktīva
90/434/EEK) - 10.c panta otrā daļa Padomes direktīva 90/434/EEK, kā arī SE vai SCE juridiskās adreses
pārcelšanai no vienas dalībvalsts uz citu (ar grozījumiem atbilstoši Padomes
2005.gada 17.februāra direktīvai 2005/19/EK ar ko groza Padomes direktīvu
90/434/EEK) - 11.panta pirmās daļas aapakšpunkts |
Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst |
|
|
5. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||
Likumprojekts
saskaņots ar Nacionālo trīspusējo sadarbības padomi, Latvijas Pašvaldību
savienību un biedrību Latvijas Pilsoniskā alianse. |
||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Atzinumu par
likumprojektu sniegusi Nacionālā trīspusējā sadarbības padome un Darba Devēju
konfederācijas izteiktie iebildumi ņemti vērā, precizējot likumprojektu. Latvijas
Pašvaldību savienība un biedrība Latvijas Pilsoniskā alianse ir sniegusi
atzinumu par likumprojektu bez iebildumiem. |
|||
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||
Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
||||
5. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai īstenotu
paredzētos grozījumus likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli, nav
nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Esošo valsts institūciju
funkcijas netiks paplašinātas. |
|||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
|||
4. Cita informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
Finanšu ministra vietā
Ekonomikas ministrs A.
K. Kariņš
Valsts sekretāres
vietā - valsts sekretāres vietniece |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
S.Zvidriņa |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
A.Kaļāne |
03.10.2005
1737
A. Kaļāne
7095491,