Grozījumi likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā"
Izdarīt likumā "Par
darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 2.nr.; 2003,
22.nr.; 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:
"2.pants
(1) Šā likuma izpratnē darba devēja maksātnespēja iestājas ar dienu, kad stājies likumīgā spēkā tiesas spriedums par darba devēja maksātnespēju.
(2) Šā likuma izpratnē
pārrobežu maksātnespējas process ir maksātnespējas procedūra, kas uzsākta
saskaņā ar Padomes 2000.gada 29.maija Regulu (EK) Nr.1346/2000 par
maksātnespējas procedūrām (turpmāk Padomes regula Nr.1346/2000)."
2. Papildināt 3.pantu ar 1.1
daļu šādā redakcijā:
"(11) No
darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem apmierina to personu
prasījumus, kuras veic vai parasti veic darbu Latvijā un kuras ir bijušas vai
ir darba tiesiskajās attiecībās ar darba devēju, kas darbojas vismaz divu
Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijā un pret kuru maksātnespējas process
uzsākts citā valstī saskaņā ar Padomes regulu Nr.1346/2000, ja minētie
prasījumi ir atzīti par pamatotiem saskaņā ar tās Eiropas Savienības
dalībvalsts normatīvajiem aktiem, kuri piemērojami konkrētajam pārrobežu
maksātnespējas procesam."
3. Papildināt likumu ar V nodaļu
šādā redakcijā:
"V nodaļa
Darbinieku prasījumu
apmierināšanas kārtība
pārrobežu maksātnespējas procesā
12.pants
(1) Pārrobežu maksātnespējas procesa gadījumā, ja
kādā Eiropas Savienības dalībvalstī ir uzsākta Padomes regulas Nr.1346/2000
3.panta 1.punktā minētā maksātnespējas procedūra un Latvijā ir uzsākta Padomes
regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā minētā maksātnespējas procedūra,
darbinieku prasījumi apmierināmi šā likuma IV nodaļā noteiktajā kārtībā.
(2) Pārrobežu maksātnespējas procesa gadījumā, ja
kādā Eiropas Savienības dalībvalstī ir uzsākta Padomes regulas Nr.1346/2000
3.panta 1.punktā minētā maksātnespējas procedūra, bet Latvijā nav uzsākta
Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā minētā maksātnespējas procedūra,
darbinieku prasījumi apmierināmi šajā nodaļā noteiktajā kārtībā.
(3) Darbinieku prasījumus pieņem un apkopo
Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā minētās maksātnespējas procedūras
likvidators, kas iesniedz tos Maksātnespējas administrācijā. Darbinieks,
iesniedzot kreditora pretenziju Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā
minētās maksātnespējas procedūras likvidatoram, vienlaikus to var iesniegt
Maksātnespējas administrācijā, pievienojot darba līguma kopiju un apliecinājumu
par kreditora pretenzijas iesniegšanu Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta
1.punktā minētās maksātnespējas procedūras likvidatoram.
(4) Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā
minētās maksātnespējas procedūras likvidators ir tiesīgs iesniegt
Maksātnespējas administrācijā pieteikumus par darbinieku prasījumiem tikai tādā
gadījumā, ja prasījumi ir atzīti par pamatotiem saskaņā ar šā likuma 3.panta
otro daļu, turklāt tikai līdz brīdim, kamēr saskaņā ar tās Eiropas Savienības
dalībvalsts normatīvajiem aktiem, kuri piemērojami konkrētajam pārrobežu
maksātnespējas procesam, nav izbeigts konkrētais pārrobežu maksātnespējas
process.
(5) Darbinieku prasījumu iesniegšanas,
izskatīšanas un apmierināšanas kārtību pārrobežu maksātnespējas gadījumā nosaka
Ministru kabinets.
13.pants
(1) Pēc darbinieku prasījumu apmierināšanai
izmaksājamo summu apstiprināšanas Maksātnespējas administrācija valsts
sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, iedzīvotāju ienākuma nodokli un
kaitējuma atlīdzības summu par trim gadiem uz priekšu ieskaita normatīvajos
aktos noteiktajos budžetos, bet darbiniekiem izmaksājamās summas ar pasta
maksājuma starpniecību vai pārskaitījumu uz bankas kontu izmaksā darbiniekiem.
(2) Pēc tam, kad izmaksātas apstiprinātās darbinieku
prasījumu summas, Maksātnespējas administrācija saskaņā ar tās Eiropas
Savienības dalībvalsts normatīvajiem aktiem, kuri piemērojami konkrētajam
pārrobežu maksātnespējas procesam, iegūst kreditora tiesības no darbinieku
prasījumu garantiju fonda izmaksātās summas apmērā.
(3) Pēc Maksātnespējas administrācijas kreditora
tiesību izmantošanas saņemtie naudas līdzekļi tiek ieskaitīti darbinieku
prasījumu garantiju fondā.
(4) Ja saskaņā ar tās Eiropas Savienības dalībvalsts
normatīvajiem aktiem, kuri piemērojami konkrētajam pārrobežu maksātnespējas
procesam, konkrētajā pārrobežu maksātnespējas procesā tiek piemērots
maksātnespējas risinājums, kura mērķis nav maksātnespējīgā darba devēja
likvidācija, likvidatoram ir pienākums informēt Maksātnespējas administrāciju
par darbinieku prasījumu apmierināšanai izmaksāto vai izmaksājamo summu
atmaksas kārtību un termiņu."
4. Papildināt pārejas noteikumus
ar 4.punktu šādā redakcijā:
"4. Ministru kabinets ne
vēlāk kā līdz 2006.gada 1.februārim izdod šā likuma 12.panta piektajā daļā
minētos noteikumus. Līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai darbinieku
prasījumu iesniegšanas, izskatīšanas un apmierināšanas kārtību pārrobežu
maksātnespējas gadījumā nosaka Ministru kabineta 2004.gada 5.oktobra noteikumi
Nr.830 "Maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu iesniegšanas,
izskatīšanas un apmierināšanas kārtība", ciktāl tie nav pretrunā ar šo
likumu."
5. Izteikt informatīvo
atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no:
1) Padomes 1980.gada 20.oktobra Direktīvas
80/987/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz darbinieku
aizsardzību to darba devēja maksātnespējas gadījumā;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada
23.septembra Direktīvas 2002/74/EK, ar ko groza Padomes Direktīvu
80/987/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz darbinieku
aizsardzību to darba devēja maksātnespējas gadījumā."
Tieslietu ministre
Likumprojekta Grozījumi likumā
Par darbinieku aizsardzību darba devēja
maksātnespējas gadījumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumā Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā līdz šim ir iestrādāti noteikumi, kas nepieciešami, lai izpildītu Padomes 1980.gada 20.oktobra Direktīvu 80/987/EEK (turpmāk tekstā Direktīva 80/987/EEK) par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz darbinieku aizsardzību to darba devēja maksātnespējas gadījumā. Direktīva 80/987/EEK neparedz regulējumu darbinieku aizsardzībai pārrobežu maksātnespējas procesa gadījumā, līdz ar to arī likumā Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā nav iestrādāti noteikumi, kas regulētu minēto jautājumu. Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra Direktīvas 2002/74/EK (turpmāk tekstā - Direktīva 2002/74/EK), ar ko grozīta Direktīva 80/987/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz darbinieku aizsardzību to darba devēja maksātnespējas gadījumā, mērķis ir papildināt Direktīvu 80/987/EEK ar noteikumiem, kas paredz vienotu kārtību, kādā dalībvalstīm jāaizsargā maksātnespējīgo darba devēju darbinieku intereses pārrobežu maksātnespējas procesa gadījumā. Likumprojekts ir nepieciešams, lai nodrošinātu Direktīvas 2002/74/EK noteikumu iekļaušanu likumā Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā, veicot tajā atbilstošus grozījumus. |
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta būtība ir reglamentēt vispārīgos noteikumus darbinieku prasījumu segšanai no garantiju fonda līdzekļiem maksātnespējīgo darba devēju pārrobežu maksātnespējas procesa gadījumos, kad par darbinieku prasījumu apmierināšanu ir atbildīga tās dalībvalsts garantiju institūcija, kuras teritorijā darbinieki veic vai parasti veic darbu attiecīgā laika posmā. |
|||||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts netieši ietekmē visas tautsaimniecības nozares, kuras nonāk saskarē ar pārrobežu maksātnespējas procesiem vai no tiem izrietošajām darbinieku tiesību aizsardzības sekām. |
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts
skaidri noteiks maksātnespējīgo darba devēju, kuru galveno interešu centrs
atrodas kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm (izņemot Latviju), darbinieku
tiesības uz valsts garantētu maksātnespējīgā darba devēja parādu nomaksu
likumā noteiktajā apmērā, kā rezultātā mazināsies sociālā spriedze. |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji 5 gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
2006 |
2007 |
2008 |
||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
1 392,6 |
-42,6* |
-42,6 |
-42,6 |
-46,2 |
|||||||||
* Kopējais
plānotais finansējums 2006.gadā ir 1350,0 tūkst. Ls, t.sk., 60,6 tūkst. Ls no
uzņēmējdarbības riska valsts nodevas ieņēmumiem un 1 289,4 tūkst. Ls no
iepriekšējos gados izveidojušos garantiju fonda atlikuma. |
||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
1 392,6 |
-42,6 |
-42,6 |
-42,6 |
-46,2 |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Darbinieku prasījumu segšanai 2006. gadā nepieciešami finanšu līdzekļi 1 350 tūkst. Ls apmērā. No kārtējiem uzņēmējdarbības riska valsts nodevas ieņēmumiem šim mērķim ir plānots novirzīt 60,6 tūkst. Ls, bet izdevumu segšanai 1 289,4 tūkst. Ls apmērā, izmantot 2005.gada darbinieku prasījumu garantija fonda atlikumu (atbilstoši 19.07.05 MK protokola Nr.42 22.§ 2.punktam). 2006.gadā darbinieku prasījumus pārrobežas maksātnespējas gadījumā ir plānots segt esošo budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta apakšprogrammas 35.02.00 Darbinieku prasījumu garantiju fonds. |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Līdz šim darbinieku prasījumus regulējošie normatīvie akti neparedzēja darbinieku prasījumu segšanu pārrobežu maksātnespējas procesa gadījumā, līdz ar to valsta aģentūras Maksātnespējas administrācijas rīcībā nav vēsturiskie statistikas dati, ar kuru palīdzību varētu veikt iespējamo šādu pieprasījumu skaita un apmēra prognozi. Ņemot vērā to, ka 2006.gads ir pirmais gads, kad pārrobežu maksātnespējas process praktiski sāks darboties, šādi pārrobežu maksātnespējas darbinieku prasījumi var netikt iesniegti vispār vai tas varētu būt 1 pieprasījums 2006.gada otrajā pusgadā (ņemot vērā procesuālos termiņus). Atbilstoši valsts aģentūras Maksātnespējas administrācija statistikas datiem par 2005.gada pirmo pusgadu, vidēji vienam darbiniekam izmaksātā summa ir 525 Ls un vidējais darbinieku skaits uzņēmumā, par kuriem tiek iesniegts pieteikums par darbinieku prasījumu apmierināšanu, ir 15 darbinieki. Līdz ar to viena pārrobežas maksātnespējas pieteikuma gadījumā būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 7 875 Ls apmērā. Šos izdevumus ir plānots segt esošo budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta apakšprogrammas 35.02.00 Darbinieku prasījumu garantiju fonds. Papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu likumprojekta īstenošanai 2007. gadā un turpmākajos gados, ja tādi būs nepieciešami, būtu izskatāmi Ministru kabinetā vienlaicīgi ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu vidējā termiņa budžeta prioritāšu pieteikumiem, gadskārtējā valsts budžeta projekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
|||||||||||||
6. Paskaidrojumi pie budžeta ieņēmumiem un izdevumiem |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Pēc Likumprojekta
pieņemšanas nepieciešams pieņemt šādus Ministru kabineta noteikumus: 1.
Maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu iesniegšanas, izskatīšanas
un apmierināšanas kārtība pārrobežu maksātnespējas gadījumā (12.panta piektā
daļa). |
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst: - Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra Direktīvai 2002/74/EK; - Padomes 2000.gada 29.maija Regulai Nr.1346/2000 par maksātnespējas procedūrām; - Padomes 1980.gada 20.oktobra Direktīvai 80/987/EEK. |
|||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts atbilst Starptautiskās darba
organizācijas 173.konvencijai Par strādājošo prasību aizsardzību uzņēmēja
maksātnespējas gadījumā. |
|||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
|||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||||
1.pants |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra Direktīvas 2002/74/EK 1.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
2.pants |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra Direktīvas 2002/74/EK 1.panta 2. un 4.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
3.pants |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra Direktīvas 2002/74/EK 1.panta 2. un 4.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts nodrošina,
ka regulas Latvijā ir tieši piemērojamas. |
|||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu
|
||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav noskaidrota. |
|||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Zviedrijas nodokļu administrācijas ekspertu
konsultācijas Zviedrijas īstermiņa konsultantu tehniskās palīdzības fonda
ietvaros. |
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde
|
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek veidotas, noteikto funkciju ietvaros īstenos Maksātnespējas administrācija. |
|||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. Informācija tiks
ievietota Maksātnespējas administrācijas mājas lapā. |
|||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||||
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
Tieslietu ministre |
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
S.Āboltiņa |
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
A.Kveska |
28.09.2005.
1142
G.Upenieks
7210135, Gatis.Upenieks@mna.gov.lv
L.Sniega-Svilāne
7210038, Linda.Sniega@mna.gov.lv