Rīgā
2005.gada 6.oktobrī, Nr.9/9-4.2-
Sociālo
un darba lietu komisija nodod izskatīšanai komisijas izstrādāto likumprojektu Grozījumi
Valsts sociālo pabalstu likumā. Komisija lūdz minēto likumprojektu
nodot tikai Sociālo un darba lietu komisijai.
Pielikumā:
1)
likumprojekts uz 1 lapas;
2)
likumprojekta anotācija uz 2 lapām.
Priekšsēdētāja J.Stalidzāne
Likumprojekts
Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā
Izdarīt
Valsts sociālo pabalstu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
kabineta Ziņotājs, 2002, 23. nr.; 2003, 2. nr.; 2004, 5. nr.;
2004, 24. nr.) šādus grozījumus:
Izteikt 4. panta piektās daļas 2. punktu šādā
redakcijā:
2)
apgādnieka zaudējuma gadījumā visām šā panta pirmajā daļā minētajām personām,
kuras zaudējušas apgādnieku.
Likums
stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir
vajadzīgs?
Valsts sociālo pabalstu
likuma 4. panta piektās daļas 2. punktā noteikti ierobežojumi, kad
persona, kas zaudējusi apgādnieku, ir tiesīga saņemt valsts sociālā
nodrošinājuma pabalstu. No minētās normas izriet: lai persona, kas palikusi bez
apgādnieka, saņemtu pabalstu, zudušajam apgādniekam ir jānodzīvo Latvijas
Republikā 60 mēnešus, no tiem pēdējos 12 mēnešus nepārtraukti.
Administratīvā rajona
tiesa, izskatot konkrētu lietu, ir vērsusies Satversmes tiesā un tādēļ
2005. gada 11. augustā Satversmes tiesā ir ierosināta lieta
Nr. 2005-19-01 Par Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta piektās
daļas 2. punkta vārdu un Latvijas Republika nodzīvojis kopumā ne mazāk kā
60 mēnešus, no tiem pēdējos 12 mēnešus nepārtraukti atbilstību Latvijas
Republikas Satversmes 110. pantam.
Šajā lietā tiek apšaubīta
Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta piektās daļas 2. punktā
noteikto ierobežojumu atbilstība Latvijas Republikas Satversmes
110. pantam, kas paredz: Valsts aizsargā un atbalsta laulību, ģimeni,
vecāku un bērna tiesības. Valsts īpaši palīdz bērniem invalīdiem, bērniem, kas
palikuši bez vecāku gādības vai cietuši no varmācības.
Šis likumprojekts
nepieciešams, lai tiesības uz valsts sociālajiem pabalstiem varētu īstenot
atbilstoši Latvijas Republikas Satversmes 91., 109. un 110. pantam, kā arī
ANO 1989. gada 20. novembra Konvencijas par bērna tiesībām
2., 26. un 27. pantam. Proti, šo mērķi var sasniegt, paredzot, ka tiesības
uz valsts sociālo pabalstu tiek noteiktas pēc cita principa vērtējot nevis
zudušā apgādnieka, bet gan apgādājamā vajadzības un atbilstību likumā
noteiktajām prasībām.
2. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Pozitīvi
ietekmēs sociālo mazaizsargāto personu bērnu, kas palikuši bez apgādnieka
tiesības un likumiskās intereses.
3. Kāda var būt likuma
ietekme uz valsts budžeta un pašvaldību budžetiem?
Pēc
Labklājības ministrijas aprēķiniem, atbalstot minētos grozījumus, no valsts
pamatbudžeta līdzekļiem papildus būs nepieciešami 2700 lati gadā.
4. Kāda var būt likuma
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Likumprojekts novērš iespējamu pretrunu ar Latvijas
Republikas Satversmes un starptautisko tiesību normām.
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
likumprojekts?
Likumprojekts saskaņo Valsts sociālo pabalstu likuma
prasības ar ANO 1989. gada 20. novembra Konvencijā par bērna tiesībām
noteikto.
6. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?
Likumprojekts
izstrādāts konsultējoties ar Labklājības ministriju un Bērnu un ģimenes lietu
ministriju.
7. Kā tiks nodrošināta
likuma izpilde?
Likuma izpilde tiks nodrošināta normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā un jau izveidoto institūciju ietvaros.