Nr.9/3
Saeimas Juridiskā komisija, izskatījusi Ministru kabineta
iesniegto likumprojektu Grozījumi
Saeimas vēlēšanu likumā (reģ.Nr.1403), nolēma atbalstīt minētā
likumprojekta virzīšanu izskatīšanai Saeimas sēdē pirmajā lasījumā.
Pielikumā:
likumprojekta anotācija uz 6.lpp.
Ar cieņu,
Juridiskās
komisijas priekšsēdētājs M.Segliņš
Likumprojekta Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
2005.gada pilsētas domes, novada domes un
pagasta padomes vēlēšanās tika konstatētas Pilsētas domes, novada domes un
pagasta padomes vēlēšanu likuma nepilnības. Ņemot vērā minēto situāciju, Ministru prezidents
ar 2005.gada 11.maija rīkojumu Nr.188 izveidoja darba grupu, lai pilnveidotu
vēlēšanu norises tiesisko regulējumu un izvērtētu nepieciešamību izdarīt
grozījumus normatīvajos aktos un uzdeva tieslietu ministram līdz 2005.gada
1.oktobrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā priekšlikumus par
nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos. Darba grupa konstatēja virkni nepilnību ne tikai
Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā, bet arī
Saeimas vēlēšanu likumā. Šobrīd spēkā esošais likums konkrēti nenoteic,
ka Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu par kandidātu saraksta pieņemšanu vai
atteikumu pieņemt kandidātu sarakstu, kā arī par kandidātu svītrošanu no
reģistrētiem kandidātu sarakstiem var pārsūdzēt tiesā. Līdz ar to pilnībā
netiek nodrošināta iespēja realizēt Latvijas Republikas Satversmes 92.pantā
minētās tiesības, ka ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās
intereses taisnīgā tiesā. Patreizējais regulējums attiecībā uz iecirkņa
komisijas protokolu apstiprināšanu, neparedz iespēju personām, kurām ir
tiesības iepazīties ar protokolu, apstrīdēt to Centrālajā vēlēšanu komisijā.
Līdz ar to netiek dota iespēja, apstrīdēt konkrēta iecirkņa lēmumu par
iecirkņa vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu pirms galīgā lēmuma par Saeimas
vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu. Tādā veidā savlaicīgi netiek dota iespēja
novērst kļūdas vēlēšanu rezultātu aprēķināšanā. Spēkā esošais Saeimas vēlēšanu likums paredz
iespēju Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu par vēlēšanu rezultātu
apstiprināšanu pārsūdzēt tiesā. Tas dod tiesības sūdzēties visās trīs tiesu
instancēs, kas ievērojami paildzina vēlēšanu rezultātu spēkā stāšanos, jo
saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 185.panta pirmo daļu pieteikuma
iesniegšana tiesā par administratīvā akta atcelšanu, atzīšanu par spēku
zaudējušu vai spēkā neesošu aptur administratīvā akta darbību no pieteikuma
iesniegšanas dienas. Turklāt tiesai nav noteikts termiņš, cik ilgā laikā ir
jāizskata pieteikumi par vēlēšanu komisijas lēmumu. Šādā gadījumā pastāv
iespējamība, ka jaunievēlētā Saeima nevarēs sanākt uz pirmo sēdi novembra
mēneša pirmajā otrdienā, kā tas ir noteikts Latvijas Republikas Satversmes
12.pantā. Bez tam saskaņā ar Administratīvā procesa likumu
tiesai ir pašai jāsavāc visi nepieciešamie pierādījumi, lai izskatītu
sūdzību. Šāda pierādījumu vākšana paildzina pieteikuma izskatīšanu tiesā. Spēkā esošie normatīvie akti paredz
kriminālatbildību par atsevišķiem vēlēšanu tiesību pārkāpumiem, taču nav noteikta
sasaiste ar attiecīgo vēlēšanu rezultātiem, kurās tika konstatēti vēlēšanu
tiesību pārkāpumi. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts nosaka
Centrālās vēlēšanu komisijas lēmuma par kandidātu sarakstu pieņemšanu vai
nepieņemšanu reģistrācijai, kā arī par kandidātu svītrošanu no reģistrētiem
kandidātu sarakstiem pārsūdzēšanas kārtību. Likumprojekts paredz
apstrīdēt iecirkņa komisijas protokolu par rezultātu apstiprināšanu
Centrālajā vēlēšanu komisijā, kuras lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Likumprojekts dod
tiesības Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu par vēlēšanu rezultātu
apstiprināšanu pārsūdzēt tiesā. Savukārt tiesas nolēmums nav pārsūdzams.
Ņemot vērā to, ka tiesas nolēmums nav pārsūdzams, kā atbilstošākā tika
izraudzīta Augstākā tiesa, kas ir augstākā tiesu instance Latvijā. Turklāt
virknē Eiropas valstu arī ir šāda prakse vēlēšanu rezultātu pārsūdzēšanā.
Likumprojektā ir noteikts termiņš, kurā tiesai ir jāizskata sūdzības par
Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu par vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu.
Savukārt pieteicējam tiek uzlikts papildus pienākums pierādīt prasības
pamatojumu. Šāds nosacījums ir iekļauts, lai maksimāli atvieglotu tiesas
darbu minēto lietu izskatīšanā. Līdz ar to tiek panākta ātra un kvalitatīva
pieteikumu izskatīšana. Likumprojektā tiek
nodalīta sūdzību izskatīšana par pārkāpumiem vēlēšanu organizēšanā vai balsu
skaitīšanā un vēlēšanu rezultātu aprēķināšanā, no pārkāpumiem, par kuriem ir
paredzēta atbildība Krimināllikuma 90.pantā. Attiecībā uz
krimināllietām par vēlēšanu tiesību pārkāpumiem likumprojektā ir ietverta
norma, kas paredz, ka pēc sprieduma spēkā stāšanās tiesa to nosūta
Centrālajai vēlēšanu komisijai, lai tā pārskatītu vēlēšanu rezultātus un
nepieciešamības gadījumā lemtu par mandātu pārdali starp attiecīgajās
vēlēšanās reģistrētajiem kandidātiem. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts
skatāms vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījumi likumā Par Centrālo vēlēšanu
komisiju. Likumprojektiem jāstājas spēkā vienlaicīgi. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Nosakot,
ka sūdzības par vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu ir izskatāmas tikai vienā
tiesu instancē, tiek panākta ātrāka vēlēšanu rezultātu spēkā stāšanās. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts skatāms vienlaicīgi ar
likumprojektu Grozījumi likumā Par Centrālo vēlēšanu komisiju. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums Tiesību akta
projekts šo jomu neskar . |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
|||||||||||
|
||||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiesību akta izpilde notiks esošo valsts
institūciju ietvaros. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiks sagatavota informācija Tieslietu
ministrijas mājas lapā, normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu
informācijas sistēmā (NAIS) un publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojektā noteiktas tiesības Centrālās
vēlēšanu komisijas lēmumus pārsūdzēt tiesā. |
|||||||||||