Grozījumi Patvēruma likumā
Izdarīt
Patvēruma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2002, 8.nr.; 2005, 4.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt
3.pantā un 4.panta pirmajā daļā vārdu "pieteikums" (attiecīgā
locījumā) ar vārdu "iesniegums" (attiecīgā locījumā).
2. Izslēgt 4.panta otro daļu.
3. Izteikt 5.pantu šādā
redakcijā:
"5.pants. Departamenta lēmumu pārsūdzība
Departamenta
lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (turpmāk tiesa) šajā
likumā un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Tiesas nolēmums ir
galīgs un nav pārsūdzams, izņemot šā likuma 33.panta pirmajā daļā un 42.panta
trešajā daļā minētos gadījumus."
4. 6.pantā:
aizstāt
pirmajā daļā vārdu "pieteikumu" ar vārdu "iesniegumu";
aizstāt
otrajā daļā vārdus "Departaments un Padome iesniedz viņam savus
lēmumus" ar vārdiem "Departaments iesniedz viņam savus lēmumus un
tiesa nolēmumus".
5. Aizstāt 9.pantā un 10.panta trešajā daļā vārdu "pieteikums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "iesniegums" (attiecīgā locījumā).
6. 11.pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdu "pieteikums"
(attiecīgā locījumā) ar vārdu "iesniegums" (attiecīgā locījumā);
izteikt trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Ja
nepilngadīga persona ir bez vecāku pavadības un vēlas iesniegumu iesniegt pati,
tās tiesības un likumīgās intereses patvēruma piešķiršanas laikā pārstāv
bāriņtiesas iecelts pārstāvis. Bāriņtiesas ieceltā pārstāvja pienākumus, viņa
iecelšanas kārtību, atlīdzības piešķiršanas un izmaksas kārtību un atlīdzības
apmēru, kā arī pārstāvim izvirzāmās prasības nosaka Ministru kabinets."
7. Aizstāt otrās nodaļas nosaukumā vārdu
"pieteikuma" ar vārdu "iesnieguma".
8. Aizstāt 12.panta nosaukumā un tekstā vārdu
"pieteikums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "iesniegums"
(attiecīgā locījumā).
9. 13.pantā:
aizstāt nosaukumā, pirmajā un otrajā daļā vārdu
"pieteikums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "iesniegums"
(attiecīgā locījumā);
izteikt trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3) Patvēruma meklētājs vai viņa pilnvarota
persona var pārsūdzēt Departamenta lēmumu tiesā vienas darbdienas laikā. Tiesa
pieteikumu izskata divu darbdienu laikā no tā saņemšanas dienas. Pieteikuma
izskatīšanas laikā persona uzskatāma par patvēruma meklētāju.
(4) Ja Valsts robežsardze, Departaments vai tiesa
pamatotu iemeslu dēļ neiekļaujas šajā pantā paredzētajos termiņos vai ja tiesa
atzīst, ka iesniegums ir pamatots, tas izskatāms šā likuma 16.panta otrajā daļā
noteiktajā kārtībā."
10. Aizstāt 14., 15. un 16.pantā vārdu
"pieteikums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "iesniegums"
(attiecīgā locījumā).
11. 18.pantā:
aizstāt otrajā un ceturtajā daļā vārdu
"pieteikums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "iesniegums"
(attiecīgā locījumā);
izteikt piekto, sesto, septīto un astoto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Departamenta lēmumu par bēgļa
vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt patvēruma
meklētājs vai viņa pilnvarota persona var pārsūdzēt tiesā septiņu darbdienu
laikā. Tiesa pieteikumu izskata triju mēnešu laikā.
(6) Lietas izskatīšanas laikā persona
uzskatāma par patvēruma meklētāju.
(7) Ja pēc tam, kad tiesa nolēmusi atstāt
negrozītu Departamenta lēmumu par atteikumu piešķirt bēgļa vai alternatīvo
statusu, personas rīcībā nonākuši jauni fakti, kas būtiski maina lietas
apstākļus, persona var sakarā ar jaunatklātiem apstākļiem iesniegt
Administratīvajai apgabaltiesai pieteikumu par tiesas nolēmuma atcelšanu.
Administratīvā apgabaltiesa lemj par patvēruma meklētāja iesniegtā pieteikuma
pieļaujamību septiņu darbdienu laikā. Ja pieteikums atzīts par pieļaujamu, Administratīvā
apgabaltiesa izskata lietu un pieņem nolēmumu divdesmit darbdienu laikā no
pieteikuma saņemšanas dienas.
(8) Administratīvās apgabaltiesas
nolēmums nekavējoties paziņojams patvēruma meklētājam, paskaidrojot viņam
nolēmuma būtību valodā, kuru viņš prot.";
aizstāt devītajā daļā vārdu "pieteikums"
(attiecīgā locījumā) ar vārdu "iesniegums" (attiecīgā locījumā).
12. 19.pantā:
aizstāt nosaukumā, pirmajā un otrajā daļā
vārdu "pieteikums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu
"iesniegums" (attiecīgā locījumā);
izteikt trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3) Patvēruma meklētājs vai viņa
pilnvarota persona var pārsūdzēt Departamenta lēmumu tiesā divu darbdienu
laikā. Tiesa pieteikumu izskata triju darbdienu laikā no tā saņemšanas dienas.
Pieteikuma izskatīšanas laikā persona uzskatāma par patvēruma meklētāju.
(4) Ja Valsts robežsardze, Departaments
vai tiesa pamatotu iemeslu dēļ neiekļaujas šajā pantā noteiktajos termiņos vai
ja tiesa atzīst, ka iesniegums ir pamatots, tas izskatāms 16.panta otrajā daļā
paredzētajā kārtībā."
13. Aizstāt 20., 22. un 25.pantā vārdu
"pieteikums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "iesniegums"
(attiecīgā locījumā).
14. 32.pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdu "Padomē"
ar vārdu "tiesā";
izteikt trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3) Tiesa izskata pieteikumu divu
mēnešu laikā no tā saņemšanas dienas un nolēmumu nekavējoties paziņo personai.
(4) Šā panta otrajā un trešajā daļā
minētā pieteikuma izskatīšanas laikā persona saglabā bēgļa statusu."
15. Izteikt 33.pantu šādā redakcijā:
"33.pants.
Tiesas nolēmuma pārsūdzēšana
(1) Tiesas nolēmumu, kas atstāj spēkā
Departamenta lēmumu par bēgļa statusa atņemšanu, kurš pieņemts, pamatojoties uz
šā likuma 31.panta 1.punktu, persona vai tās pilnvarots pārstāvis šajā likumā
noteiktajā termiņā var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā.
(2) Pieteikuma iesniegšana
Administratīvajā apgabaltiesā aptur šā likuma 34.pantā minēto pasākumu
veikšanu."
16. 42.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdu "Padomē"
ar vārdu "tiesā";
izteikt otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Tiesa pieņem nolēmumu mēneša
laikā no pieteikuma saņemšanas dienas un paziņo par to personai.
(3) Tiesas nolēmumu, kas atstāj spēkā
Departamenta lēmumu par alternatīvā statusa zaudēšanu, kurš pieņemts,
pamatojoties uz šā likuma 41.panta 1.punktu, persona vai tās pilnvarots
pārstāvis var šajā likumā noteiktajā termiņā pārsūdzēt Administratīvajā
apgabaltiesā.";
aizstāt ceturtajā daļā vārdus "minētās
sūdzības" ar vārdiem "minētā pieteikuma".
17. Papildināt
pārejas noteikumus ar 6. un 7.punktu šādā redakcijā:
"6. Šā
likuma 11.panta trešajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz
2006.gada 1.jūlijam.
7. Līdz
2006.gada 31.decembrim pārstāvi nepilngadīgai personai nodrošina Pilsonības un
migrācijas lietu pārvalde."
Likums stājas spēkā 2006.gada
1.janvārī.
Tieslietu ministre
S.Āboltiņa
Likumprojekta
Grozījumi Patvērumu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Lai nodrošinātu
Latvijas saistības pret Eiropas Savienību (turpmāk ES) un citām
starptautiskajām organizācijām 2002.gada 7.martā Saeima pieņēma Patvēruma
likumu. Atbilstoši šī likuma 5.pantam tika izveidota Bēgļu lietu apelācijas
padome, kas izskata sūdzības par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Bēgļu
lietu departamenta (turpmāk - Departaments) pieņemtajiem lēmumiem par bēgļa
vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt atbilstoši
likuma nosacījumiem personām, kas iesniegušas pieteikumu. Latvijas
Republikas parakstītajos un ratificētajos starptautiskajos līgumos,
konvencijās un citos starptautisko organizāciju dokumentos nav noteiktas
vienotas prasības, institūciju skaits vai citi nosacījumi, kas dalībvalstīm
būtu jāievēro gadījumos, kad tiek pārsūdzēti lēmumi par bēgļa vai alternatīvā
statusa nepiešķiršanu personai. Izvērtējot
Bēgļu lietu apelācijas padomes pastāvēšanas lietderības dažādos aspektus,
jāsecina, ka nav apstiprinājušās prognozes par patvēruma meklētāju skaita
palielināšanos līdz ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā. Arī pēdējos
gados izskatītais niecīgais sūdzību skaits par Departamenta lēmumiem
jautājumā par bēgļa statusa piešķiršanu, ļauj secināt, ka šo funkciju
veikšanai nav nepieciešama atsevišķa institūcija. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Likumprojekts paredz Bēgļu lietu
apelācijas padomes Patvēruma likumā noteiktās funkcijas uzticēt
administratīvajai rajona tiesai. Tādējādi tiktu ievērotas visas starptautiskās prasības un nodrošināta
lietderīgāka valsts budžeta līdzekļu izmantošana, neuzturot atsevišķu institūciju. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Nav papildu informācijas
|
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību
|
||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav papildu informācijas |
|||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
6. Cita informācija |
Sakarā ar Bēgļu lietu apelācijas padomes likvidāciju
ar 2006.gada 1.janvāri, tiks veikta tās funkciju pārņemšanai paredzētā
finansējuma (38.5 tūkst. latu) pārdale - 0,5
tūkst. latu budžeta programmai 01.00.00 Centrālais aparāts slēguma bilances
sagatavošanai un 38,0 tūkst. latu budžeta
programmai 36.00.00 Tiesas saskaņā ar likumu Par valsts budžetu
2006.gadam. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti -
likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. |
Līdz 2006.gada 1.jūlijam jāizdod Ministru kabineta
noteikumi, kas nosaka likuma 11.panta trešajā daļā noteiktā Bāriņtiesas
ieceltā pārstāvja pienākumus, iecelšanas, atlīdzības kārtību un apjomu, kā
arī pārstāvim izvirzāmās prasības. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Nav papildu informācijas |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar
|
|||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Tiks
izpildītas Latvijas Republikas saistības pret ANO un tās specializētajām
aģentūrām, kuru dalībvalsts ir Latvijas Republika. Atbilstoši 1951.gada
28.jūlija konvencijas 35.pantam par bēgļu statusu Latvija apņemas sadarboties
ar Apvienoto Nāciju Augstā komisāra bēgļu lietās pārvaldi vai jebkuru citu
Apvienoto Nāciju aģentūru, kas pārņem tās funkcijas.
|
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Tiks
izpildītas saistības, ko Latvija kā ANO dalībvalsts ir uzņēmusies sociālās un
ekonomiskās sadarbības veicināšanas jomā atbilstoši 1951.gada 28.jūlija
konvencijai par bēgļu statusu un 1951.gada 28.jūlija konvencijas par bēgļu
statusu 1967.gada 31.janvāra protokolam par bēgļu statusu
|
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie EK tiesību akti
un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas
u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
|
|||||||||||
2.tabula
|
||||||||||||
Latvijas tiesību
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav papildu
informācijas |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas
nav notikušas
|
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādātie tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav notikušas
|
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrība
tiks informēta vispārējā kārtībā
|
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav papildu informācijas |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiek likvidēta Bēgļu lietu apelācijas padome. Jaunas institūcijas
netiek izveidotas. Administratīvās rajona tiesas funkcijas tiek paplašinātas.
|
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiesību akts tiks
publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis |
|||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts paredz
indivīda tiesību aizsardzību tiesā. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Nav papildu informācijas. |
|||||||||||
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra
vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis
|
I.Nikuļceva
|
L.Popova |
L.Medin |
13.09.2005 11:36
924
I.Juzupa
7036906; Ingrida.Juzupa@tm.gov.lv