Rīgā
2005. gada 30. novembrī Nr. 8/6-2.2.-87
Saeimas Prezidijam
Lūdzam iekļaut nākamās
Saeimas plenārsēdes darba kārtībā likumprojektu Grozījumi Pilsonības likumā.
Pielikumā: Likumprojekts, anotācija likumprojektam.
Saeimas deputāti:
1. ___________________ _______________________
2.
___________________ _______________________
3.
___________________ _______________________
4.
___________________ _______________________
5. ___________________ _______________________
6.
___________________ _______________________
7. ___________________ _______________________
8.
___________________ ________________________
Izdarīt
Pilsonības likumā šādus grozījumus:
1. Izdarīt 3.1
pantā šādus grozījumus:
izteikt panta
trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
(3) Ja personas, kurām ir tiesības iesniegt
iesniegumu bērna atzīšanai par Latvijas pilsoni, to nav izdarījušas,
nepilngadīgajam, sasniedzot 15 gadu vecumu, ir tiesības iegūt Latvijas
pilsonību šajā likumā noteiktajā kārtībā.
(4) Personas, kurām ir tiesības iesniegt
iesniegumu bērna atzīšanai par Latvijas pilsoni, iesniedz to Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā un formā, ietverot šajā iesniegumā savu apliecinājumu par
to, ka palīdzēs bērnam apgūt latviešu valodu kā valsts valodu, iegūt izglītību
latviešu mācībvalodā un ieaudzināt viņā cieņu pret Latvijas Republiku un
uzticību tai, kā arī, ja bērns mācās, pievieno iesniegumam izziņu par to, ka
bērns apgūst izglītību latviešu mācībvalodā.
svītrot panta piekto daļu.
2. Izteikt 4. pantu šādā redakcijā:
4. pants. Latvijas pilsoņu vienlīdzība
Latvijas pilsoņi neatkarīgi no pilsonības iegūšanas veida tiesībās un
pienākumos ir vienlīdzīgi, ja likumā nav noteikts citādi.
3. Izteikt 9. panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Personai, kura tiek uzņemta Latvijas pilsonībā, nedrīkst izveidoties
dubultā pilsonība, izņemot Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas Līguma
Organizācijas (NATO), vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas
(OECD) valsts pilsoni, ja tā iegūst Latvijas pilsonību saskaņā ar šā likuma 2.
panta pirmo daļu.
4.Izteikt 10.
pantu šādā redakcijā:
10. pants.
Tiesības iegūt Latvijas pilsonību naturalizācijas kārtībā
Personu pēc tās pašrocīgi valsts valodā rakstīta lūguma ar pievienotu
pašrocīgi valsts valodā rakstītu autobiogrāfiju var uzņemt Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā, ja tā ir iekļāvusies Latvijas sabiedrībā.
5. Izdarīt 11. pantā šādus grozījumus:
svītrot panta pirmās daļas piektā punkta otro
teikumu;
papildināt panta pirmo daļu ar 9.,10.,11., un 12. punktu šādā redakcijā:
9) kurinājušas nacionālo naidu, publiski izrādījušas necieņu Latvijas
valstij, tās simboliem un vērtībām, publiski slavinājušas Latvijas okupācijas
varas simbolus un vērtības, ja to konstatējušas kompetentas iestādes;
10) darbojas pret Latvijas valsti, darbojas pretvalstiskā vai noziedzīgā
organizācijā, rada draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai, ir
saistītas ar terorismu, ja to konstatē kompetentas iestādes;
11) ir parakstījušas šā likuma 3.1 pantā paredzēto iesniegumu,
bet nav pildījušas šā likuma 3.1 panta ceturtajā daļā minēto
apliecinājumu vai arī 3.1 panta sakarā ir sniegušas nepatiesas
ziņas, ja to konstatē kompetentas iestādes;
12) ir hroniski alkoholiķi vai narkomāni, ja to apliecina kompetentas
iestādes;
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Kamēr tiek veikta pārbaude par personas saistību ar šā panta pirmās
daļas 8.,9.,10.,11. un 12. punktā minēto, naturalizācijas iesnieguma
izskatīšana tiek apturēta līdz saņemts kompetentas iestādes atzinums.
6. Izdarīt 12. pantā šādus grozījumus:
izteikt pirmās daļas pirmo punktu šādā redakcijā:
1) kurām naturalizācijas iesnieguma iesniegšanas dienā pastāvīgā
dzīvesvieta ne mazāk kā pēdējos piecus gadus ir bijusi Latvijā (personām, kuras
ieradušās Latvijā pēc 1992. gada 1. jūlija, piecu gadu termiņš tiek skaitīts no
pastāvīgās uzturēšanās atļaujas saņemšanas brīža);
izteikt pirmās daļas piekto punktu šādā redakcijā:
5) kurām ir legāls iztikas avo
ts un ienākumi no šī avota ir pietiekami
sevis un savu ģimenes locekļu uzturēšanai;
papildināt pirmo daļu ar jaunu 8.,9., un 10. punktu šādā redakcijā:
8) par kuru lojalitāti un reputāciju valsts valodā pašrocīgi galvo divi ne
mazāk kā 21 gadus veci pilntiesīgi Latvijas pilsoņi, kas ir Latvijas pilsoņi
saskaņā ar šā likuma 2. panta pirmo, trešo vai ceturto daļu;
9) kuras rakstiski apliecina, ka ir iekļāvušās sabiedrībā un pieņēmušas
tajā valdošās vērtības;
10) kurām ir izziņa par pēdējo trīs gadu ienākumiem un samaksātajiem
nodokļiem;
uzskatīt līdzšinējo 8. punktu par 11. punktu;
svītrot ceturto daļu;
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
(6) Personas, kuru iesniegumi pilsonības jautājumos noraidīti, var tos
atkārtoti iesniegt ne agrāk kā trīs gadus pēc iepriekšējā lēmuma pieņemšanas.
7. Izdarīt 17. pantā šādus grozījumus:
izteikt panta otro un trešo daļu šādā redakcijā:
(2) Naturalizācijas iesnieguma pieņemšanas un izskatīšanas kārtību
reglamentē Ministru kabineta noteikumi. Iesniegums izskatāms un atbilde
iesniedzējam dodama ne agrāk kā 10 mēnešu un ne vēlāk kā viena gada laikā no
visu Ministru kabineta noteikumos paredzēto dokumentu iesniegšanas dienas. Ja
uz naturalizācijas iesniegumu Naturalizācijas pārvalde sniedz pozitīvu atbildi,
tad persona, kura vēlas, lai to uzņem Latvijas pilsonībā, viena mēneša laikā
atkārtoti apstiprina vēlmi iegūt Latvijas pilsonību naturalizācijas kārtībā.
(3) Naturalizācijas pārvaldes lēmumu par naturalizācijas atteikumu var
apstrīdēt Tieslietu ministrijā.
papildināt pantu ar jaunu ceturto, piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
(4) Lēmumu par uzņemšanu pilsonībā pieņem Ministru kabinets. Ministru
kabinets, ja tam ir īpaši apsvērumi, var atlikt vai atteikt uzņemšanu pilsonībā
pat tad, ja izpildīti citi šī likuma nosacījumi.
(5) Ministru kabinets viena kalendārā gada laikā var uzņemt Latvijas
pilsonībā naturalizācijas kārtībā tādu skaitu personas, kas nepārsniedz 0,1% no
Latvijas pilsoņu kopskaita attiecīgā gada sākumā.
(6) Ja naturalizācijas iesniegumi, kurus Naturalizācijas pārvalde nolēmusi
iesniegt Ministru kabinetam, pēc skaita pārsniedz šā panta piektajā daļā minēto
ierobežojumu, priekšrocības iegūt pilsonību naturalizācijas kārtībā ir šā
likuma 14. panta otrajā daļā minētajām personām.
8. Izdarīt likuma 18. pantā šādus grozījumus:
izteikt panta ceturto rindkopu šādā redakcijā:
Es apņemos, nežēlojot savu dzīvību, aizstāvēt
Latvijas valsts neatkarību, stiprināt latviešu valodu kā vienīgo valsts valodu,
godīgi dzīvot un strādāt, lai vairotu Latvijas valsts un tautas labklājību.
9. Izteikt 19. pantu šādā redakcijā:
19. pants. Latviešu valodas prasmes, Latvijas
Republikas Satversmes pamatnoteikumu, valsts himnas teksta un Latvijas vēstures
zināšanu pārbaudes kārtība
Latviešu valodas prasmi, Latvijas Republikas
Satversmes pamatnoteikumu, valsts himnas teksta un Latvijas vēstures zināšanas
pārbauda Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
10. Svītrot 21. panta trešo daļu.
11. Papildināt likumu ar jaunu 21.1
pantu šādā redakcijā :
21.1 pants. Iekļaušanās sabiedrībā
un attieksmes pret sabiedrībā valdošajām vērtībām pārbaudes kārtība
Personas, kuras vēlas iegūt pilsonību
naturalizācijas kārtībā, iekļaušanos sabiedrībā un attieksmi pret sabiedrībā
valdošajām vērtībām pārbauda intervijā ar pretendentu valsts valodā Ministru
kabineta noteiktajā kartībā.
12. Izdarīt 24. pantā šādus grozījumus:
izteikt pirmās daļas pirmo punktu šādā redakcijā:
1) ieguvusi citas valsts pilsonību
(pavalstniecību), neiesniedzot iesniegumu par atteikšanos no Latvijas
pilsonības, izņemot, ja tā ir Latvijas pilsonis saskaņā ar likuma 2. panta
pirmo, trešo vai ceturto daļu, kas ieguvis Eiropas Savienības vai
Ziemeļatlantijas Līguma Organizācijas (NATO), vai Ekonomiskās sadarbības un
attīstības organizācijas (OECD) valsts pilsonību.
papildināt pantu ar jaunu trešo daļu šādā
redakcijā:
(3) Latvijas pilsonību, kas iegūta
naturalizācijas kārtībā, atņem ar Ministru kabineta lēmumu, ja pilsonis pēc
kompetentu iestāžu atzinuma:
1) nav pildījis solījumu par uzticību Latvijas
Republikai un tajā pausto apņemšanos stiprināt latviešu valodu kā vienīgo
valsts valodu;
2) kurina nacionālo naidu, publiski izrāda necieņu
Latvijas valstij, tās simboliem un vērtībām, publiski slavina Latvijas
okupācijas varas simbolus un vērtības;
3) darbojas pret Latvijas valsti, darbojas
pretvalstiskā vai noziedzīgā organizācijā, rada draudus valsts drošībai vai
sabiedriskajai kārtībai, ir saistīts ar terorismu;
4) ir ieguvis Latvijas pilsonību ar kukuļošanu.
13. Izteikt 25. panta otro daļu šādā redakcijā:
(2) Personu, kurai Latvijas pilsonība atņemta
saskaņā ar šā likuma 24. pantu, nevar atkārtoti uzņemt Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā.
14. Izteikt Pārejas noteikumu 1. punktu šādā
redakcijā:
1. Latvijas pilsoņi un viņu pēcnācēji, kuri laikā
no 1940. gada 17. jūnija līdz 1990. gada 4. maijam, glābdamies no PSRS un
Vācijas okupācijas režīma terora, ir atstājuši Latviju kā bēgļi, tikuši
deportēti vai minēto iemeslu dēļ nav varējuši atgriezties Latvijā un šajā laikā
naturalizējušies ārvalstīs, saglabā tiesības reģistrēties Iedzīvotāju reģistrā
kā Latvijas pilsoņi un pēc reģistrācijas pilnā apjomā bauda pilsoņa tiesības un
pilda pilsoņa pienākumus.
15. Papildināt Pārejas noteikumus ar 5. punktu
šādā redakcijā:
5. Naturalizācijas iesniegumu pieņemšana,
izskatīšana, naturalizācijas pārbaudījumu kārtošana un uzņemšana Latvijas
pilsonībā naturalizācijas kārtībā tiek apturēta līdz Latvijas Republikas un
Krievijas Federācijas starpvalstu vienošanās par okupācijas un kolonizācijas
seku likvidēšanu noslēgšanai attiecībā uz visām personām, izņemot tām, kuras
minētas šā likuma 14. panta otrajā daļā vai kuras ieradušās Latvijā un
saņēmušas pastāvīgo uzturēšanās atļauju pēc 1992. gada 1. jūlija.
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1994. gadā pieņemtais un laikā līdz 1998. gadam
vairākkārt grozītais Pilsonības likums lielā mērā neņem vērā to, ka Latvijas
valsts nav atdalījusies no PSRS, bet atjaunojusi savu neatkarību; neņem vērā
arī to, ka 700 tūkstoši bijušās PSRS pilsoņu nav ieraušies Latvijā pirms
Latvijas valsts dibināšanas, bet gan tās okupācijas laikā. Tādējādi tie nav
ārvalstnieki, kas ieradušies Latvijā saskaņā ar tās likumiem, bet ignorējot
Latvijas valsts un tautas gribu. Diemžēl šis fakts vāji atspoguļojas normās,
kas regulē pilsonības iegūšanu naturalizācijas kārtībā. PSRS valdošās ideoloģijas iespaidā šo
iebraucēju absolūtais vairākums uzskatīja, ka ierodas likumīgā PSRS
teritorijā vai Krievijas impērijas nomalē. Šāda, gadu desmitiem ilgi veidota,
apziņa traucē iekļauties Latvijas kā neatkarīgas valsts sabiedrībā, pieņemt
tās vērtības un skatīties uz Latvijas vēsturi un šodienu ar Latvijai lojāla
iedzīvotāja acīm. Pilsonības likums, īpaši tā normas par
pilsonības iegūšanu naturalizācijas kārtībā, ignorē to, ka liela daļa no 700
tūkstošiem iebraucēju bija okupācijas varas īstenotāji; ka liela daļa no tiem
balsoja pret Latvijas neatkarību 1991. gada marta aptaujā un balsoja par
interfrontes deputātiem 1990. gada Augstākās Padomes vēlēšanās; ka daudzi
tūkstoši no viņiem bija Latvijas PSR Darbaļaužu internacionālās frontes vai
citu pretvalstisku organizāciju biedri, kas aktīvi un apzināti cīnījušies
pret Latvijas valsts neatkarības atjaunošanu. Arī 15 gadus pēc valstiskās neatkarības
atjaunošanas saglabājas okupācijas un kolonizācijas sekas, tajā skaitā liels
skaits iedzīvotāju, kas nevēlas un nespēj iekļauties Latvijas sabiedrībā. Par
to liecina gan aicinājumi pēc otrās valsts valodas vai vismaz oficiālās
valodas statusa krievu valodai Latvijā; gan neskaitāmi priekšlikumi
pielīdzināt nepilsoņus visās tiesībās pilsoņiem; gan nereģistrētu
organizāciju darbība pret skolu mācībvalodas reformu; gan provokatīvi
izlēcieni valsts svētku un piemiņas dienās; gan okupācijas fakta apšaubīšana. Šādu cilvēku nav mazums arī Latvijas
pilsoņu vidū, tajā skaitā starp 100 tūkstošiem naturalizēto. Par to liecina
arī deputāti, kas aizstāv šīs idejas Saeimā, gan arī organizē un vada minētos
izlēcienus. Pilsonības likums attiecībā uz valsts
valodas zināšanu pārbaudi izvirza formālas prasības, kuras praksē bieži vien
tiek apietas. |
|
Likumprojekta mērķis ir veicināt Latvijas kā
neatkarīgas un demokrātiskas valsts un latviešu valodas kā valsts valodas
pozīciju nostiprināšanos (Satversmes 1. un 4. pants), ļaujot būtiski mazināt okupācijas un
kolonizācijas sekas, nosakot, ka Latvijas pilsonību var iegūt personas, kas
ir lojālas Latvijai un iekļāvušās tās sabiedrībā. Piedāvātos priekšlikumus var iedalīt četrās
grupās: Pirmkārt, naturalizācijas apturēšana. Liels nepilsoņu skaits nav Latvijas iekšējais jautājums, bet
starptautiska problēma, kas radusies noziedzīgā Molotova - Rībentropa pakta
un Latvijas okupācijas rezultātā. Tāpēc Pārejas noteikumu 5. punkts paredz
naturalizācijas procesu apturēšanu attiecībā uz personām, kas ieradušās
Latvijā okupācijas laikā, līdz Latvijas un Krievijas starpvalstu vienošanās
par okupācijas un kolonizācijas seku likvidēšanu noslēgšanai. Otrkārt,
ikgadēja skaitliska kvota pilsonības iegūšanai un pārdomātāka pilsonības
piešķiršanas procedūra. Lai veicinātu naturalizācijas procesa kvalitāti un pilsonības pretendentu
atlasi no tiem, kas patiesi iekļāvušies sabiedrībā, 17. pants tiek
papildināts ar jaunu 5. daļu, kas nosaka ik gadus naturalizējamo personu
skaita augšējo robežu 0,1% apmērā no Latvijas pilsoņu kopskaita. Lai samazinātu iespēju
nepamatoti un nejauši iegūt pilsonību, un padarītu rūpīgāku dokumentu
izvērtēšanu, tiek pagarināts ar naturalizācijas pieteikumu saistīto dokumentu
izskatīšanas laiks un noteikta nepieciešamība naturalizācijas pretendentam
atkārtoti apstiprināt savu vēlmi iegūt pilsonību (17. panta otrā daļa). Lai paplašinātu Ministru
kabinetam iespējas rīkoties neskaidrās un likumā neparedzētās situācijās, 17.
panta 4. daļa nosaka, ka Ministru kabinets var atlikt vai atteikt uzņemšanu
pilsonībā. Saskaņojot ar
Administratīvā procesa likumu, tiek noteiks, ka Naturalizācijas pārvaldes
lēmumus par naturalizācijas atteikumu var apstrīdēt Tieslietu ministrijā,
nevis tiesā (17. panta 3. daļa). Treškārt,
prasības, kas attiecas uz lojalitāti, latviešu valodas prasmi un iekļaušanos
sabiedrībā, kā arī pilsonības atņemšanas vienkāršošana. Lai veicinātu, ka pilsonību iegūst personas, kas iekļāvušās sabiedrībā un
labi apguvušas un prot lietot latviešu valodu, tiek noteiktas papildus
prasības sakarā ar naturalizācijas iesniegumu, kas jāraksta pašrocīgi valsts
valodā (10. pants); tiek papildināts solījums par uzticību Latvijas
Republikai ar apņemšanos stiprināt latviešu valodu kā vienīgo valsts valodu
(18. pants); tiek no jauna ieviesta intervija valsts valodā, lai pārbaudītu
pilsonības pretendenta iekļaušanos sabiedrībā un attieksmi pret sabiedrībā
valdošajām vērtībām (21.1 pants); tiek noteikti papildus
pienākumi personai, kura vēlas reģistrēt par pilsoni pēc neatkarības
atjaunošanas dzimušu bērnu, paredzot, ka tai ir jāapliecina, ka palīdzēs
bērnam iegūt izglītību latviešu mācībvalodā, kā arī, ja bērns mācās, tad
pievienos pilsonības iesniegumam izziņu par to, ka izglītību bērns apgūst
latviešu mācībvalodā (3.1 panta 4. daļa); kā arī tiek sašaurināti
atvieglojumi latviešu valodas zināšanu pārbaudei (svītrota 21. panta 3.
daļa). Tiek izslēgta iespēja
iegūt pilsonību atvieglotā kārtībā no 15 līdz 18 gadu vecumam (svītrojot 3.1
panta 5. daļu), ja bērnu vecāki nav izmantojuši likuma 3.1 panta
sniegtās iespējas līdz bērns sasniedz 15 gadu vecumu un nosakot, ka šādā
gadījumā pilsonību iespējams iegūt likuma noteiktajā kārtībā (3.1
panta 3. daļa). Likuma 11. panta 1. daļa
tiek papildināta ar četriem jauniem punktiem, kuros uzskaitītas personas, kas
netiek uzņemtas pilsonībā. Tajā skaitā ir personas, kas iesaistījušās dažādās
pretvalstiskās aktivitātēs, ja to konstatējušas kompetentas iestādes;
hroniski alkoholiķi un narkomāni, kā arī personas, kas izmantojušas iespēju
lūgt pilsonību bērnam 3.1 panta noteiktajā kārtībā, bet nav
pildījušas solījumu, ka bērns, sasniedzot atbilstošu vecumu, apgūs izglītību
latviešu mācībvalodā vai arī ir sniegušas nepatiesas ziņas par to, kādā
valodā bērns mācās. Turklāt naturalizācijas
iesnieguma izskatīšanu paredzēts apturēt, kamēr kompetentas iestādes gatavo
atzinumu par pilsonības pretendenta iespējamo saistību ar 11. panta 1. daļas
8.-12.punktā minēto. Jauni nosacījumi tiek
izvirzīti personai, kas grib naturalizēties (12. panta 1. daļas 1., 8. 10.
punkti). Par šīs personas lojalitāti valsts valodā pašrocīgi galvo divi
Latvijas pilsoņi no tiem, kas nav ieguvuši pilsonību naturalizācijas kārtībā.
Pilsonības pretendents apliecina, ka ir iekļāvies sabiedrībā un pieņēmis tajā
valdošās vērtības, iesniedz izziņu par pēdējo 3 gadu ienākumiem un
samaksātajiem nodokļiem. Tiek precizēts noteikums par pastāvīgo dzīvesvietu
Latvijā ne mazāk kā 5 gadus ar vārdiem pēdējos piecus gadus. Lai veicinātu
rūpīgāku un pārdomātāku gatavošanos naturalizācijai, tiek noteikts, ka
pilsonības iesnieguma noraidīšanas gadījumā, to atkārtoti var iesniegt ne
ātrāk kā pēc trīs gadiem pašlaik noteiktā gada vietā (12. panta 6. daļa). Ņemot vērā, ka Latvijas
pilsonību ieguvušas daudzas nelojālas personas, kas iesaistījušās dažādās
pretvalstiskās aktivitātēs, vai arī ir ieguvušas to ar krāpšanos, tiek
noteikta atvieglota pilsonības atņemšanas kārtība ar Ministru kabineta
lēmumu, pamatojoties uz kompetentu iestāžu atzinumu (24. pants 3. daļa);
turklāt nosakot, ka personas, kurām Latvijas pilsonība atņemta saskaņā ar
likuma 24. pantu, to nevar atkārtoti iegūt naturalizējoties (25. panta 2.
daļa). Ceturtkārt,
dubultās pilsonības pieļaušana izņēmuma gadījumos. Lai sekmētu valsts saikni ar latviešiem, kas okupācijas režīma terora dēļ
bijuši spiesti pamest Latviju, un viņu tiešajiem pēcnācējiem, kā arī, lai
pilnībā nezaudētu saikni ar Latvijas pilsoņiem, kas pēc neatkarības
atjaunošanas izbrauc uz patstāvīgu dzīvi citās valstīs, likumprojekts (9.
panta 1. daļa un 24. panta 1. daļas 1.punkts) pieļauj dubulto pilsonību kā
izņēmumu. Tā iespējama, ja persona ir pilsonis kādā no ES, NATO vai
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) valstīm un grib
atjaunot savu Latvijas pilsonību, pamatojoties uz to, ka bija Latvijas
pilsonis okupācijas brīdī vai arī ir šāda pilsoņa pēcnācējs. Savukārt,
izbraucot no Latvijas
un iegūstot pilsonību kādā no iepriekšminēto apvienību
valstīm, Latvijas pilsonību varētu saglabāt tie, kas to nav ieguvuši
naturalizācijas kārtībā. Šīs normas ļautu palielināt latviešu īpatsvaru
Latvijas pilsoņu vidū. Šajā sakarā tiek atjaunota arī Latvijas pilsoņu un
viņu pēcnācēju, kuri okupācijas laikā bijuši spiesti atstāt Latviju un šajā
laikā ir naturalizējušies ārvalstīs, tiesības reģistrēties Iedzīvotāju
reģistrā kā Latvijas pilsoņiem (Pārejas noteikumu 1. punkts). |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojektam nav tiešas ietekmes uz
makroekonomisko vidi, taču ilgākā periodā paredzama netieša pozitīva ietekme,
jo likumprojekts veicina ārzemēs dzīvojošo latviešu saikni ar savu valsti,
tādā veidā arī veicinot viņu iespējas atgriezties Latvijā, kas var pozitīvi
ietekmēt arī ekonomiku valstī. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
Likumprojektam nav tiešu sociālo seku, taču
netiešās sekas ilgākā termiņā būs pozitīvas, jo likumprojekta pieņemšanas
gadījumā veidosies integrētāka solidārāka sabiedrība, pilsoņu kopums, kas ir
lepni par savu valsti, būtiski samazinoties iespējai Latvijai nelojāliem iedzīvotājiem
iegūt Latvijas pilsonību. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
|
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||
(Ls) |
|||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2006.) |
Trīs
nākamie gadi (2007. - 2009.) |
Vidēji piecu gadu laika pēc kartēja gada |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos
|
- 500 000 |
- 500 000 |
- 500 000 |
- 500 000 |
- 500 000 |
||
3. Finansiālā
ietekme
|
500 000 |
500 000 |
500 000 |
500 000 |
500 000 |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasakāmi papildu izdevumu segšanai |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
||
5. Detalizēts finansiāla pamatojuma aprēķins |
|
|
|
|
|
||
6. Cita informācija |
Ņemot vērā naturalizācijas būtisku samazināšanos
plānots samazināt Naturalizācijas pārvaldes izdevumus, kas 2006. gadam
paredzēti 838 635 LVL. Ietaupītos līdzekļus būtu iespējams novirzīt
repatriācijas veicināšanai. |
||||||
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu |
||||||
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Ministru kabinetam pēc
likuma pieņemšanas būs nepieciešams grozīt vai izdot jaunā redakcijā ar
Pilsonības likumu saistītos noteikumus, lai nodrošinātu to atbilstību likuma
prasībām, kā arī izdot noteikumus atbilstoši šā likuma deleģējumiem. |
|||||
|
||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
tiesību akts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jumu neskar. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jumu neskar. |
|||||
3. saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem dokumentiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jumu neskar. |
|||||
1.tabula |
||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu,
publikāciju |
Likumprojekts šo jumu neskar |
|||||
|
||||||
2. tabula |
||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst |
Komentāri |
|||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Ar Latvijas Nacionālo karavīru biedrību, Latvijas
Nacionālo partizānu apvienību, Latvijas Politiski represēto reģionālajām
organizācijām.
|
|||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Minētās organizācijas šos likuma grozījumus
atbalsta. |
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts kopā ar
detalizētu paskaidrojumu tika publicēts Laikrakstā Latvijas Avīze š.g. 21.
novembrī, norādot adresi, kur sabiebrība var izteikt savus priekšlikumus.
Apvienība Tēvzemei un Brīvībai/LNNK ir saņēmusi pārsvarā atbalstošus
viedokļus no pilsoņiem. |
|||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldības puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildei nebūs nepieciešamas
jaunas valsts institūcijas, bet esošo valsts institūciju (Naturalizācijas
pārvaldes) funkcijas kopumā samazināsies, jo ievērojami samazināsies
naturalizējamo personu skaits. |
2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā. Naturalizācijas pārvalde veiks sabiedrības informēšanas
pasākumus. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
likums viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības šajā
likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
Tēvzemei un brīvībai/LNNK
Frakcijas priekšsēdētājs M. Grīnblats