8.Saeimas Prezidijam
2006.gada __________________Nr.
Rīgā
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu iesniedzam likumprojektu "Grozījumi likumā
Par svētku, atceres un atzīmējamām
dienām.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija (uz 4 lp.).
8. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Izdarīt likumā Par svētku,
atceres un atzīmējamām dienām (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1995, 10., 22.nr.; 1997, 3., 13.nr.; 1998, 1., 15.nr.; 2000,
7., 12.nr.; 2002, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.pantu šādā
redakcijā:
1.
Noteikt par svētku dienām:
1.janvāri
Jaungada dienu;
6. un
7.janvāri pareizticīgo un vecticībnieku Ziemassvētkus;
8.martu
Starptautisko sieviešu dienu;
Lielo
Piektdienu, Pirmās Lieldienas un otro Lieldienu dienu;
pareizticīgo un vecticībnieku Lielo Piektdienu, Pirmās Lieldienas un
otro Lieldienu dienu;
1.maiju
Darba svētkus, Latvijas Republikas Satversmes sapulces sasaukšanas dienu;
4.maiju
Latvijas Republikas Neatkarības deklarācijas pasludināšanas dienu;
maija
otro svētdienu - Mātes dienu;
Vasarsvētkus;
23.jūniju
- Līgo dienu;
24.jūniju
- Jāņu dienu;
18.novembri
Latvijas Republikas proklamēšanas dienu;
24.,
25. un 26.decembri Ziemassvētkus;
31.decembri
Vecgada dienu.
Ja svētku diena ir sestdienā vai svētdienā (izņemot Pirmās Lieldienas
un Vasarsvētkus), nākamo darbadienu nosaka par brīvdienu. Ja svētku dienas ir
sestdienā un svētdienā, nākamās divas darbadienas nosaka par brīvdienām.
2. Aizstāt 2.pantā
skaitļus un vārdus
8.maiju
- nacisma sagrāves dienu un otrā pasaules kara upuru piemiņas dienu; 9.maiju -
Eiropas dienu;
ar skaitļiem un vārdiem
8.maiju
- Otrā pasaules kara upuru piemiņas dienu;
9.maiju
- Eiropas dienu un nacisma sagrāves dienu;.
8. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijas Republikas
Augstākās padomes pieņemtais likums Par svētku, atceres un atzīmējamām
dienām (turpmāk Likums) ir spēkā kopš 1990.gada. Katru gadu izskatīšanai
Saeimā tiek iesniegti dažādi ierosinājumi grozījumiem Likumā. Minētie
ierosinājumi paredzēja ieviest jaunas svētku dienas, mainīt esošo svētku
dienu nosaukumus, gan arī tika izteikti dažādi priekšlikumi attiecībā uz sēru
dienām. Latvijas tautai mūsdienu multikulturālā vidē ir
jākoncentrējas uz kopīgu vērtību, svētku noskaņas radīšanu, uz vienotības un
stipruma vairošanu Latvijā. |
|
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Iesniedzēji piedāvā iekļaut Likumā kā svētku dienas arī pareizticīgo
un vecticībnieku svētku dienas (Ziemassvētkus, Lielo Piektdienu, Lieldienas),
tādējādi atzīmējot šo konfesiju būtisko lomu Latvijā. Iesniedzēji piedāvā
iekļaut Likumā trīs svētku dienas Ziemassvētkos. Iesniedzēji atbalsta
valdības darba grupas iniciatīvu noteikt, ka, ja svētku diena ir sestdienā vai svētdienā (izņemot
pirmās Lieldienas un Vasarsvētkus), tad nākamo darbadienu nosaka par
brīvdienu. Lai īstenotu principu, ka svētku diena sabiedrība
ir īpaša un saistīta ar kopīgu valstisku un tradicionālu pasākumu
apmeklēšanu, tiek ierosināts šo principu ieviest pilnībā saistot to ar
brīvdienu. Sestdiena un svētdiena parasti sadzīvē tiek saistītas ar
brīvdienām. Ja šajā dienā ir svētku diena, tas nozīmē, ka atliek mazāk
iespēju veikt iknedēļas atpūtas un sadzīves darbu pasākumus. Jaunas svētku
dienas ieviešana Latvijā netiek uzskatīta par aktuālu un nepieciešamu. Ir
saprotams, ka jauna brīvdiena saistīta ar budžeta nodokļu ieņēmumu
samazināšanos, kā arī ražošanas apjomu samazināšanos. Lai sabiedrība spētu
pilnvērtīgi veikt darbu, ir nepieciešams atbalstīt laika ieguldīšanu ģimenē,
savā inte
lektuālajā attīstībā utt. Brīvdienu pārcelšana nodrošinātu vienādu
to skaitu katru gadu, kas ievērojami atvieglotu budžeta finanšu institūciju
darbu un plānošanu. Iesniedzēji piedāvā papildināt 9.maija
definīciju, nosakot, ka Eiropas diena ir vienlaikus arī nacisma sagrāves
diena, kā arī iekļaut svētku sarakstā 8.martu Starptautisko sieviešu dienu. |
|
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Jūtama
ietekme nav prognozēta |
|
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Jūtama
ietekme nav prognozēta |
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Latvijas iedzīvotājiem
ik gadu tiek garantēts vienāds brīvdienu skaits. Brīvdienu pārcelšana
nodrošinātu vienādu to skaitu katru gadu, kas ievērojami atvieglotu budžeta
finanšu institūciju darbu un plānošanu, kā arī iedzīvotāju laika plānošanu. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav
ietekmes |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
2053,8 |
2640,6 |
2053,8 |
1760,4 |
2229,8
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
-2053,8 |
-2640,6 |
-2053,8 |
-1760,4 |
-
2229,8 |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Saskaņā ar Veselības
ministrijas iesniegtajiem aprēķiniem no 2006.gada 1.jūlija darba samaksa
vienā svētku dienā veselības aprūpes sistēmā strādājošajiem - 977,8 tūkst Ls
(rēķinot uz 28 546,50 ārstniecības
personu slodzēm). Pieņemot, ka svētku
dienā nodarbināti tiek apmēram 30% no veselības aprūpē strādājošajiem, tad
darba samaksai šiem nodarbinātajiem vienā svētku dienā nepieciešami 293,4 tūkst Ls. Līdz ar to, 2006.gadā papildu 7 svētku dienas prasīs valsts budžetā 2053,8
tūkst.Ls; 2007.gadā papildu 9 svētku dienas prasīs valsts
budžetā 2640,6 tūkst.Ls; 2008.gadā papildu 7 svētku dienas prasīs valsts
budžetā 2053,8 tūkst.Ls; 2009.gadā 6 dienas 1760,4 tūkst. Ls; 2010.gadā 7 dienas - 2053,8 tūkst
Ls. Pārējās valsts budžeta iestādēs nodarbināto darba
samaksa, papildu svētku dienu noteikšanas gadījumā, nerada ietekmi uz valsts
budžetu. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Vidējie valsts
konsolidētā budžeta nodokļu ieņēmumi vienā darba dienā 2004.gadā vidēji bija
8 milj. latu. Nevar viennozīmīgi
pieņemt, ka, ja svētku diena iekrīt sestdienā vai svētdienā un nākamā
darbadiena tiek noteikta par brīvdienu, tad valsts budžets varētu saņemt
mazāk ieņēmumu, jo obligātie maksājumi tiks veikti vai nu pirms vai pēc
brīvdienas. Papildus brīvdienas var stimulēt iedzīvotāju patēriņa pieaugumu,
kas, savukārt, var veicināt mazumtirdzniecības apjomu pieaugumu. Papildus brīvdienu
noteikšana var atstāt pozitīvu ietekmi uz Latvijas tautsaimniecības
attīstību, jo pieaugot iedzīvotāju brīvajam laikam, attīstās tādas ekonomikas
nozares kā tūrisms (tai skaitā iekšzemes) un tirdzniecība. Šo nozaru
attīstība ir īpaši svarīga reģionālās attīstības kontekstā. Lai mazinātu darba devēju papildus
izmaksas, kas rodas apmaksājot darbu svētku dienās, darba devējiem ir
iespējams noteikt īsāku darba laiku šajās dienās, kā arī piešķirt atpūtu citā
nedēļas dienā. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Būtu nepieciešami
grozījumi likumā Par Latvijas
valsts karogu |
|
|||||||||
2. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
- |
|
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
- |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par
likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības |
|
|||||||||
4. Cita informācija |
- |
|
|||||||||