1.pants. Likumā
lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) maršruts noteikts transportlīdzekļa (neatkarīgi no transportlīdzekļu veida un skaita) kustības ceļš starp diviem kustības galapunktiem;
2) maršrutu tīkls uz esošo autoceļu, ielu un sliežu ceļu tīkla veidots maršrutu kopums, kurā tiek organizēti sabiedriskā transporta pakalpojumi;
3) maršrutu tīkla
pārzināšana maršrutu tīkla plānošana, izstrādāšana, uzturēšana,
attīstīšana un pilnveidošana;
4) pamata maršruts noteiktā kārtībā apstiprināts valsts, rajona vai pilsētas nozīmes maršruts, kurā tiek nodrošināti valsts garantēti sabiedrībai nepieciešami noteiktas kvalitātes un apjoma sabiedriskā transporta pakalpojumi, kas ir pieejami uz atvieglotiem nosacījumiem valsts noteiktām pasažieru kategorijām un ir pielāgoti valsts noteikto pasažieru kategoriju ar īpašām vajadzībām pārvadāšanai;
5) pilsētas nozīmes maršruts maršruts, kas
paredzēts, lai pārvietotos pilsētas vai novada administratīvā centra robežās,
kā arī no tā uz tuvākajām apkārtējām teritorijām;
6) pasažieru regulārie pārvadājumi pasažieru pārvadāšana pa iepriekš noteiktu maršrutu, ar iepriekš noteiktu intensitāti un regularitāti, par noteiktu braukšanas maksu;
7) pasūtītājs institūcija, kas organizē sabiedriskā transporta pakalpojumus, tai skaitā slēdz ar pārvadātāju sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu;
8) rajona nozīmes maršruts
maršruts, kas paredzēts, lai pārvietotos viena rajona administratīvajās
robežās, kā arī no tā uz tuvākajām apkārtējām teritorijām;
9) sabiedriskā transporta
pakalpojumi pasažieru regulārie pārvadājumi, kurus sabiedrības
interesēs organizē valsts vai pašvaldība vienotā maršrutu tīklā un kuru sniegšanai
izmanto sabiedriskos transportlīdzekļus;
10) sabiedriskā
transporta pakalpojumu pasūtījums procedūra, saskaņā ar kuru pasūtītājs
izvēlas pārvadātājus un piešķir tiesības sniegt sabiedriskā transporta
pakalpojumus maršrutu tīklā, maršrutā vai reisā;
11)
sabiedriskie transportlīdzekļi sabiedriskā transporta pakalpojumu
sniegšanā iesaistītie transportlīdzekļi (autobuss, tramvajs, trolejbuss,
vilciens), kuri paredzēti, pielāgoti un aprīkoti noteikta pasažieru skaita
pārvadāšanai un kurus pasažieri var izmantot saskaņā ar pasažieru pārvadāšanas
noteikumiem;
12) valsts nozīmes maršruts maršruts,
kas paredzēts, lai pārvietotos valsts teritorijā no vienas administratīvās
teritorijas uz citu, šķērsojot rajona administratīvās teritorijas robežas, vai
lai savstarpēji savienotu republikas pilsētas.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma
mērķis ir
nodrošināt iedzīvotājiem drošus un
pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus.
3.pants. Likuma darbība
(1) Likums
nosaka
institūciju kompetenci sabiedriskā transporta jomā, sabiedriskā transporta
darbības un organizēšanas nosacījumus, paredz sabiedriskā transporta
nodrošināšanai nepieciešamā finansējuma avotus un finansēšanas principus.
(2) Likums attiecas uz sabiedriskā transporta pakalpojumiem,
kurus sniedz Latvijas Republikas teritorijā.
(3) Pašvaldība var
nepiemērot Eiropas Padomes 1969.gada 26.jūnija Regulu (EEK) Nr.1191/69 par
dalībvalstu darbību sakarā ar to pienākumiem, kas izriet no sabiedrisko
pakalpojumu jēdziena pārvadājumos pa dzelzceļiem, autoceļiem un iekšējiem
ūdensceļiem (turpmāk Regula Nr.1191/69), bet tai jāpiemēro šā likuma prasības
attiecībā uz sabiedriskā transporta pakalpojumiem pilsētas nozīmes maršrutos,
ja pārvadātājs atbilst Regulas Nr.1191/69 1.panta 1.punkta otrajā daļā
izvirzītajiem nosacījumiem.
(4) Jautājumus, kas attiecas
uz sabiedriskā transporta pakalpojumiem un ko neregulē šis likums, regulē citi
likumi.
4.pants. Valsts institūcijas un pašvaldības
(1) Valsts
pārvaldi sabiedriskā transporta nozarē atbilstoši savai kompetencei realizē
Satiksmes ministrija un pašvaldības.
(2) Satiksmes
ministrija un tās institūcijas atbilstoši savai kompetencei īsteno likumu un
citu normatīvo aktu ievērošanas valsts uzraudzību sabiedriskā transporta
nozarē, maršrutu tīkla pārzināšanu un sabiedriskā transporta pakalpojumu
organizēšanu maršrutu tīkla valsts nozīmes maršrutos.
(3) Pašvaldības
atbilstoši savai kompetencei organizē sabiedriskā transporta pakalpojumus
maršrutu tīkla rajona un pilsētas nozīmes maršrutos.
5.pants.
Autotransporta direkcija, republikas pilsētas un rajona pašvaldība
(1) Autotransporta
direkcijas kompetencē ir:
1) pārzināt maršrutu tīkla
valsts nozīmes maršrutus;
2) organizēt sabiedriskā
transporta pakalpojumus maršrutu tīkla valsts nozīmes maršrutos;
3) apsaimniekot sabiedriskajam transportam no valsts budžeta,
pašvaldības budžeta un pašvaldības speciālā budžeta iedalītos finanšu
līdzekļus un sekot šo līdzekļu izlietojumam;
4) organizēt ar sabiedrisko
transportu saistītos pakalpojumus:
a) izveidot dažādiem transporta veidiem integrētas biļešu rezervēšanas un tirdzniecības sistēmas un organizēt šo sistēmu uzturēšanu;
b) sadarboties ar
līniju būvju īpašniekiem un infrastruktūras pārvaldītājiem;
5) triju
nedēļu laikā saskaņot rajona pašvaldības lēmuma projektu par maršrutu vai
maršrutu tīklu vai iesniegt pamatotus iebildumus pret šāda maršruta
izveidošanu;
6) konstatējot
pašvaldības noslēgtā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma
neatbilstību likumiem vai Ministru kabineta noteikumiem, prasīt izdarīt
grozījumus šajā līgumā;
7) veikt citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
(2) Republikas pilsētas
pašvaldības kompetencē ir:
1) pārzināt maršrutu tīkla
pilsētas nozīmes maršrutus republikas pilsētās;
2) organizēt
sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīkla republikas pilsētas nozīmes
maršrutos;
3) sniegt priekšlikumus
Autotransporta direkcijai vai rajona pašvaldībai par sabiedriskā transporta
pakalpojumu organizēšanu attiecīgi maršrutu
tīkla valsts nozīmes vai rajona nozīmes maršrutos;
4) racionāli apsaimniekot no valsts budžeta, pašvaldības budžeta un pašvaldības speciālā budžeta sabiedriskajam transportam iedalītos finanšu līdzekļus;
5) nodrošināt savā administratīvajā teritorijā sabiedriskā transporta pieturvietu izbūvi un infrastruktūras uzturēšanu;
6) veikt citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
(3) Rajona pašvaldības kompetencē ir:
1) pārzināt maršrutu tīkla rajona nozīmes maršrutus un pilsētas nozīmes maršrutus rajona pilsētās;
2) organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīkla rajona nozīmes un rajona pilsētas nozīmes maršrutos;
3) iesniegt Autotransporta
direkcijā lēmuma projektu par rajona nozīmes maršruta (maršrutu tīkla) izveidi;
4) gadījumā, ja
Autotransporta direkcija nesaskaņo iesniegto lēmuma projektu, lemt par tā
tālāku neskatīšanu, grozījumiem vai saskaņošanas atteikuma apstrīdēšanu
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
5)
sniegt priekšlikumus Autotransporta direkcijai un republikas pilsētas
pašvaldībai par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanu attiecīgi
maršrutu tīkla valsts nozīmes vai republikas pilsētas nozīmes maršrutos;
6) racionāli apsaimniekot no valsts budžeta, pašvaldības budžeta un pašvaldības speciālā budžeta iedalītos finanšu līdzekļus sabiedriskajam transportam;
7) veikt citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
6.pants. Maršrutu tīkla robežas
(1) Ja maršrutu tīkla
republikas pilsētas nozīmes maršruts iziet ārpus pilsētas administratīvajām
robežām, republikas pilsētas pašvaldība un rajona pašvaldība slēdz vienošanos
par republikas pilsētas un rajona maršrutu tīkla robežām.
(2) Slēdzot
šā panta pirmajā daļā minēto vienošanos, tajā ietver:
1) noteikumus par vienošanās
darbības termiņu;
2) noteikumus par republikas pilsētas un rajona pašvaldībai piekrītošā maršruta jeb attiecīgā maršrutu tīkla pārzināšanu;
3) noteikumus par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanu attiecīgajā maršrutu tīklā (maršrutā);
4) noteikumus par pašvaldību
budžeta un pašvaldību speciālā budžeta iedalīto finanšu līdzekļu apjomu sabiedriskā transporta pakalpojumiem
attiecīgajā maršrutu tīklā (maršrutā) un pārskatu par finansējuma izlietošanu
iesniegšanas kārtību;
5) noteikumus par vienošanās
grozīšanas un izbeigšanas kārtību;
6) noteikumus par vienošanās
izpildes kontroli;
7) noteikumus par atbildību
par vienošanās neizpildi;
8) citus noteikumus, kas izriet no maršrutu tīkla (ma
ršruta)
pārzināšanas, sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas maršrutu tīklā
(maršrutā) un pušu savstarpējām saistībām.
(3) Republikas pilsētas vai rajona pašvaldība 15 dienu laikā pēc šī
panta pirmajā daļā minētās vienošanās noslēgšanas vienu vienošanās eksemplāru
iesniedz Autotransporta direkcijā.
(4) Republikas pilsētas un rajona pašvaldība katru gadu pārskata
vienošanās noteikumu atbilstību valsts politikai sabiedriskā transporta jomā
un, ja nepieciešams, veic atbilstošas izmaiņas vienošanās nosacījumos.
(5) Ja maršrutu tīkla rajona nozīmes maršruts iziet ārpus rajona administratīvajām
robežām, maršrutu tīkla rajona maršruta robežas nosaka Autotransporta direkcija,
saskaņojot ar attiecīgajām pašvaldībām.
7.pants. Maršrutu
tīkls
8.pants. Sabiedriskā transporta pakalpojumu
organizēšanas principi
(1) Sabiedriskā transporta pakalpojumus organizē, pamatojoties uz:
1) sabiedriskā transporta pakalpojumu pieprasījumu, ievērojot nepieciešamo pārvadājumu intensitāti un regularitāti maršrutu tīklā, pakalpojumu apjomu un kvalitāti, pārvadājumu ekonomisko nodrošinājumu un paredzot pasažieru pārvadājumu organizēšanas veidu;
2) sabiedrisko transportlīdzekļu
pielietojuma prioritāti, ko nosaka pēc šādiem kritērijiem:
a) ekonomiskie rādītāji (piemēram,
izdevumi, efektivitāte);
b) pasažieru plūsma.
(2) Par prioritāriem pamata
maršrutos ir noteikti sabiedriskā transporta pakalpojumi pa sliežu ceļu.
(3) Sabiedriskā transporta pakalpojumus organizē, ievērojot šādu maršrutu tīkla izstrādāšanas secīgumu:
1) valsts nozīmes maršrutu tīkls;
2) rajona nozīmes maršrutu tīkls.
(4) Organizējot sabiedriskā transporta pakalpojumus vienas administratīvās teritorijas robežās, prioritāri ir maršrutu tīkla valsts nozīmes maršruti.
(5) Kārtību, kādā nosaka pieprasījumu pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem, un nepieciešamo maršrutu tīkla apjomu, kā arī kārtību, kādā organizē sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīklā, nosaka Ministru kabinets.
9.pants. Sabiedriskā transporta
pakalpojumu organizēšanas kārtība
Sabiedriskā transporta pakalpojumus organizē, veicot sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījumu:
1) sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai maršrutu tīklā pamata maršrutos;
2) sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai maršrutu tīklā ārpus pamata maršrutiem.
10.pants. Sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījums
(1) Sabiedriskā transporta
pakalpojumu pasūtījumu var veikt maršrutu tīkla, atsevišķa maršruta vai reisa
apkalpošanai.
(2) Pasūtījumu organizē saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu vai Koncesiju likumu.
(3) Viens pārvadātājs valsts nozīmes maršrutu
tīklā var apkalpot ne vairāk kā 50 % no valsts nozīmes maršrutu tīkla. Ja
pastāv draudi par dominējoša stāvokļa izveidi pasažieru pārvadājumu tirgū,
Autotransporta direkcija ir tiesīga pieprasīt līdz 50 % no attiecīgā
pārvadātāja iegūtā valsts nozīmes maršrutu tīkla apkalpošanas nodot
apakšuzņēmējiem.
(4)
Pārvadātāji var iesniegt kopīgu piedāvājumu sabiedriskā transporta pakalpojumu
pasūtījuma izpildei.
(5)
Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas tiesības maršrutu tīklā vai
maršrutā (reisā) piešķir un sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma
līgumu slēdz:
1)
sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai pa sliežu ceļiem uz
15 gadiem, bet, ja sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā iesaistīto
transportlīdzekļu amortizācijas periods pārsniedz 15 gadus, uz laiku
līdz 30 gadiem;
2)
sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem uz 8 gadiem,
bet, ja sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā iesaistīto
transportlīdzekļu amortizācijas periods pārsniedz 8 gadus, uz laiku līdz
12 gadiem.
(6)
Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas tiesības maršrutu tīklā, maršrutā
vai reisā piešķir šajā likumā noteiktajā kārtībā komersantam, kas ir saņēmis
pasažieru pārvadājumu veicēja un sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēja
speciālās atļaujas (licences).
(7) Šā likuma 3.panta trešajā daļā minētajos gadījumos pašvaldība, ja tās administratīvajā teritorijā sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošina kapitālsabiedrība, kurā visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder pašvaldībai vai kurā pašvaldībai ir izšķirošā ietekme, var nepiemērot sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma procedūru.
11.pants. Pasažieru pārvadājumu
finansēšanas apmērs
(1) Ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu maršrutu tīklā pamata maršrutos saistītos pārvadātāja zaudējumus un pārvadātāja izdevumus pārvadātājam kompensē Regulā Nr.1191/69 noteiktajā kārtībā un apmērā.
(2) Sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīklā ārpus pamata maršrutiem sniedz, balstoties uz komerciāliem principiem, un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie zaudējumi un izdevumi ir pārvadātāja pašrisks, un tie netiek kompensēti, izņemot papildu izdevumus, kas pārvadātājam radušies, izpildot pasūtītāja noteiktās prasības, kas netika izvirzītas sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma procedūras laikā.
12.pants. Pārvadātāja zaudējumi
(1) Ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus pārvadātājam kompensē:
1) no valsts budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem maršrutu tīkla valsts nozīmes maršrutos;
2) no valsts budžetā, pašvaldību budžetā un pašvaldību speciālajā budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem maršrutu tīkla pilsētas un rajona nozīmes maršrutos, kā arī maršrutu tīkla valsts nozīmes maršrutos, ja šo pasūtījumu veic pēc pašvaldības iniciatīvas.
(2) Kārtību, kādā nosaka, aprēķina un pārvadātājam kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus, nosaka Ministru kabinets.
13.pants. Pārvadātāja izdevumi
(1) Gadījumā, ja sabiedriskā transporta pakalpojumiem tiek noteiktas minimālās kvalitātes prasības, kuras, darbojoties komerciālos nolūkos, pārvadātājs neieviestu un kuru ieviešana pārvadātājam rada papildu izdevumus, pārvadātājam ir tiesības prasīt no valsts visu šo izdevumu kompensēšanu.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētos izdevumus kompensē pārvadātājiem, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma ietvaros, ja minimālās kvalitātes prasības tiek noteiktas pēc sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas.
(3) Kārtību, kādā nosaka, aprēķina un pārvadātājam kompensē šā panta pirmajā daļā minētos izdevumus, nosaka Ministru kabinets.
V nodaļa
Sabiedriskā transporta
pakalpojumu sniegšanas kārtība
(2)
Sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīklā, maršrutā vai reisā sniedz
uz sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma pamata.
(3)
Ja pakalpojumu, kuri ir saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumu
sniegšanu maršrutu tīklā (piemēram, braukšanas biļešu tirdzniecība, informācijas
sniegšana), sniedzējs vienlaikus nav pārvadātājs, ar kuru noslēgts sabiedriskā
transporta pakalpojumu pasūtījuma līgums, šos pakalpojumus sniedz saskaņā ar līgumu,
kas noslēgts starp pasūtītāju un attiecīgā pakalpojuma sniedzēju.
(4) Pakalpojumus, kas ir saistīti ar sabiedriskā transporta
pakalpojumiem maršrutu tīklā, sniedz vienotā sistēmā, kuras izveidošanas,
uzturēšanas un attīstīšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(5) Pasūtītājs ir tiesīgs
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ņemt maksu par sabiedriskā transporta
pakalpojumu sniegšanu tā pārziņā esošajā maršrutu tīklā, maršrutā vai reisā.
(6) Sabiedriskā
transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
15.pants. Braukšanas maksas atvieglojumi
(1) Pasažieris ir tiesīgs izmantot normatīvajos aktos noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus.
(2) Ministru kabinets nosaka pasažieru kategorijas, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus, kārtību, kādā izmanto braukšanas maksas atvieglojumus, un braukšanas maksas atvieglojumu apmēru.
16.pants. Sabiedriskā
transporta pakalpojumu pasūtījuma līgums
(1) Papildus Regulā
Nr.1191/69 noteiktajam sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumā var
paredzēt:
1) noteikumus par biļešu
tirdzniecību;
2) noteikumus par
informācijas sniegšanu par sabiedriskā transporta pakalpojumiem;
3) noteikumus par līniju
būvju vai infrastruktūras izmantošanu;
4) noteikumus par grozījumiem
maršrutu tīklā (maršrutā);
5) noteikumus par sūdzību
izskatīšanas kārtību;
6) noteikumus par kārtību,
kādā tiek sniegta informācija pasūtītājam par saņemtajām pasažieru sūdzībām un
to izskatīšanu;
7) noteikumus par līguma
izpildes kontroli;
8) citus
noteikumus, kas izriet no sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas
maršrutu tīklā (maršrutā) un pušu savstarpējām saistībām.
(2) Sabiedriskā transporta pakalpojumu
pasūtījuma līgumu var pārskatīt katru gadu pēc valsts budžeta likuma
apstiprināšanas atbilstoši valsts
budžeta likumā šim mērķim paredzētai apropriācijai vai attiecīgo pašvaldību
budžetu apstiprināšanas.
17.pants. Līgums par pakalpojumu sniegšanu maršrutu
tīklā (maršrutā)
Līgumā par pakalpojumu
sniegšanu maršrutu tīklā (maršrutā)
paredz:
1) noteikumus par līguma
darbības termiņu;
2) noteikumus par līguma
priekšmetu;
3) noteikumus par
pakalpojuma sniegšanas kvalitāti;
4) noteikumus par maksu par
pakalpojumu sniegšanu maršrutu tīklā (maršrutā);
5) noteikumus par
pakalpojuma sniegšanas tarifu;
6) noteikumus par līguma
izpildes kontroli;
7) noteikumus par līguma
grozīšanas un izbeigšanas kārtību;
8) noteikumus par atbildību
par līguma neizpildi;
9) noteikumus par sūdzību
izskatīšanas kārtību;
10) noteikumus par kārtību,
kādā tiek sniegta informācija pasūtītājam par saņemtajām pakalpojuma saņēmēja
sūdzībām un to izskatīšanu;
11) citus noteikumus, kas
izriet no pušu savstarpējām saistībām.
18.pants. Sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifi
(1) Sabiedriskā
transporta pakalpojumu sniedzējs ir administratīvi un ekonomiski neatkarīgs,
nosakot pakalpojumu sniegšanas tarifu.
(2) Sabiedriskā transporta
pakalpojumu sniedzējs pakalpojuma sniegšanas tarifu nosaka saskaņā ar
sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodiku, ko noteikusi
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija.
1.
Sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīklā valsts nozīmes maršrutos
Autotransporta direkcija organizē no 2007.gada 1.maija. Līdz 2007.gada
30.aprīlim sabiedriskā transporta pakalpojumus rajonu, tālsatiksmes autobusu un
dzelzceļa maršrutu tīklā (maršrutos) organizē nozaru likumos noteiktās
institūcijas.
2.
Republikas pilsētu un rajonu pašvaldības līdz 2006.gada 1.jūlijam noslēdz
6.pantā minētās vienošanās par maršrutu tīkla robežām.
3.
Pārvadātājiem līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai piešķirtās tiesības sniegt
sabiedriskā transporta pakalpojumus ir spēkā līdz piešķirto tiesību termiņa
beigām, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 30.aprīlim. Institūcijas, kuras piešķir
tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus, piešķirot jaunas pakalpojumu
sniegšanas tiesības, tās var piešķirt uz termiņu, kas nepārsniedz šajā punktā
norādīto.
4.
Līdz administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanai pilsētas nozīmes maršrutu
definīcijas ietvaros termins "novads" ietver novadus un pagastus.
5. Šis likums attiecas uz sabiedriskā transporta
pakalpojumiem, sākot ar 2007.gada 1.maiju.
6. Pēc reģionālo pašvaldību izveidošanas rajona
pašvaldību kompetence sabiedriskā transporta nozarē tiek nodota reģionālajām
pašvaldībām.
Likums stājas spēkā
2006.gada 1.martā.
A.Šlesers
Likumprojekta Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir
vajadzīgs
|
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
2004.gada 29.septembrī ar Ministru kabineta
rīkojumu Nr.704 tika pieņemtas Sabiedriskā transporta attīstības
pamatnostādnes 2005.-2014.gadam, bet 2005.gada 7.septembrī kā minēto
pamatnostādņu realizēšanas etaps, Ministru kabinetā tika akceptēta Valsts
maršrutu tīkla aģentūras izveidošanas koncepcija. Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums
ir izstrādāts, lai īstenotu minētajos politikas plānošanas dokumentos
izvirzīto mērķu sasniegšanu. Šobrīd sabiedriskā transporta darbību
reglamentē Autopārvadājumu likums, Dzelzceļa likums, Dzelzceļa pārvadājumu
likums un no tiem izrietošie Ministru kabineta noteikumi. Spēkā esošais
tiesiskais regulējums ir atšķirīgs dažādiem sabiedriskā transporta veidiem. Latvijā sabiedriskā transporta organizēšanas funkcijas kopumā realizē 34 dažāda līmeņa valsts pārvaldes institūcijas Satiksmes ministrija, rajona padomes un republikas pilsētas domes. Pie šāda dalītās kompetences principa, nav izslēgtas situācijas, kad maršrutu tīkla veidošanā netiek ievēroti kopējie maršrutu tīkla veidošanas principi. Jo īpaši tādēļ, ka šobrīd tiesību aktos nav viennozīmīgi definēts sabiedriskā transporta pakalpojumu standarts. Tas nozīmē, ka praktiski prasības pārvadājumu kvalitātei tiek noteiktas individuāli katram maršrutam, nevis pakalpojumam kopumā. Kopš 2001.gada,
ik gadus, kaut arī nelielā apmērā, bet pieaug finansējuma apjoms
sabiedriskajam transportam no valsts un pašvaldību budžetiem. Taču tas
joprojām nav pietiekams, lai segtu pārvadātājiem radītos zaudējumus esošajā
maršrutu tīklā un strauji paaugstinātu pakalpojumu kvalitāti, it īpaši lauku
apvidos. Vēlākais 2007.gada 1.maijā Latvijā būs jāsāk piemērot Eiropas
Savienības kopējās procedūras sabiedriskā transporta finansēšanas jomā. Tas
nozīmē, ka, nemainot esošos sabiedriskā transporta sistēmas principus,
Latvijā 2007.gadā būs nepieciešami ievērojami papildus līdzekļi no valsts un
pašvaldību budžetiem sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai. Ja
pēc 2007.gada tiks saglabāta esošā sabiedriskā transporta sistēma, ik gadu
strauji pieaugs nepieciešamā finansējuma apjomi, taču pakalpojumu kvalitāte
nepieaugs proporcionāli piešķirtajam finansējumam. Līdz ar to, visoptimālākais sabiedriskā
transporta nozares reformas brīdis varētu būt 2007.gads, kad vienlaikus
varētu mainīt gan sabiedriskā transporta finansēšanas, gan pakalpojumu
sniegšanas organizēšanas principus. |
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt
iedzīvotājiem drošus un pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus
pasažieru regulāros pārvadājumus, kurus sabiedrības interesēs organizē valsts
vai pašvaldība vienotā maršrutu tīklā un kuru sniegšanai izmanto sabiedriskos
transportlīdzekļus (autobuss, tramvajs, trolejbuss, vilciens). Likumprojekts nosaka institūciju (Satiksmes
ministrijas, Autotransporta direkcijas, republikas
pilsētas un rajona pašvaldības)
kompetenci sabiedriskā transporta jomā, sabiedriskā transporta darbības un
organizēšanas nosacījumus, paredz sabiedriskā transporta nodrošināšanai
nepieciešamā finansējuma avotus un nosaka finansēšanas principus. Pēc
reģionālo pašvaldību izveidošanas rajona pašvaldību kompetence sabiedriskā
transporta nozarē tiks nodota reģionālajām pašvaldībām. Likumprojekts paredz, ka sabiedriskā
transporta pakalpojumi tiek organizēti vienotā maršrutu tīklā, ko veido
pilsētas un reģionālās nozīmes maršruti. Pamata maršruti ir valsts garantēti
sabiedrībai nepieciešami noteiktas kvalitātes un apjoma sabiedriskā
transporta pakalpojumi, kas ir pieejami uz atvieglotiem nosacījumiem valsts
noteiktām pasažieru kategorijām un ir pielāgoti valsts noteikto pasažieru
kategoriju ar īpašām vajadzībām pārvadāšanai. Sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek
organizēti, pamatojoties uz šādiem principiem: 1. Sabiedriskā transporta pakalpojumu
pieprasījumu, ievērojot nepieciešamo pārvadājumu intensitāti un regularitāti
maršrutu tīklā, pakalpojumu apjomu un kvalitāti, pārvadājumu ekonomisko
nodrošinājumu un paredzot pasažieru pārvadājumu organizēšanas veidu. 2. Sabiedrisko transportlīdzekļu
pielietojuma prioritāti, ko nosaka pēc šādiem kritērijiem: - ekonomiskiem rādītājiem; - pasažieru plūsmas. Pamata maršrutos par prioritāriem tiek
noteikti sabiedriskā transporta pakalpojumu pa sliežu ceļu. Likumprojekts paredz, ka sabiedriskā
transporta pakalpojumus organizē, veicot sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījumu
sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai maršrutu tīkla pamata maršrutos
un maršrutu tīklā ārpus pamata maršrutiem. Sabiedriskā transporta pakalpojumu
pasūtījumu var veikt maršrutu tīkla vai atsevišķa maršruta (reisa)
apkalpošanai. Pasūtījumu organizē saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu vai
Koncesiju likumu. Pasūtītājs ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju
slēdz sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu. Ar sabiedriskā transporta pakalpojumu
sniegšanu maršrutu tīkla pamata maršrutos saistītos zaudējumus un izdevumus
pārvadātājam kompensē Eiropas Padomes 1969.gada 26.jūnija Regulā (EEK)
Nr.1191/69 par dalībvalstu darbību sakarā ar to pienākumiem, kas izriet no
sabiedrisko pakalpojumu jēdziena pārvadājumos pa dzelzceļiem, autoceļiem un
iekšējiem ūdensceļiem (turpmāk Regula 1191/69) noteiktajā kārtībā un apmērā
no valsts budžeta, pašvaldību budžeta un pašvaldību speciālā budžeta.
Sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīklā ārpus pamata maršrutiem
sniedz pamatojoties uz komerciāliem principiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu
saistītie izdevumi un zaudējumi netiek kompensēti. Likums paredz īpašu sabiedriskā transporta
pakalpojumu sniegšanas tiesību piešķiršanas kārtību pilsētas nozīmes
maršrutos, gadījumos, kad attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā
sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošina kapitālsabiedrība, kurā visas
kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder pašvaldībai vai kurā
pašvaldībai ir izšķirošā ietekme. Tas nozīmē, ka norādītajos gadījumos
pašvaldības varēs piešķirt pakalpojumu sniegšanas tiesības pilsētas nozīmes
maršrutu tīklā bez konkursa vai Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā
kārtībā deleģēt sabiedriskā transporta organizēšanas funkcijas attiecīgajam
komersantam. Likumprojektā ir iekļauti arī no Regulas
projekta par sabiedriskajiem pakalpojumiem pasažieru pārvadājumos pa
dzelzceļu un autoceļiem izrietošie sabiedrisko pasažieru pārvadājumu
pakalpojumu organizēšanas principi, tai skaitā, prasība par sabiedrisko
pakalpojumu līgumu termiņu ierobežošanu. Saskaņā ar Regulas projekta pārejas
noteikumiem sabiedrisko pakalpojumu līgumu darbība, kas būs piešķirti pirms
šīs Regulas stāšanās spēkā, ievērojot taisnīgu konkursa izsludināšanas
procedūru un šo līgumu termiņš būs ierobežots ar Regulā paredzētajiem
termiņiem, varēs tikt saglabāta līdz līgumā paredzētā termiņa beigām. |
3. Cita informācija |
Nav |
II.
Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes un pieejamības
uzlabošanās, sekmēs brīvāku darbaspēka kustību un nodrošinās labāku mācību
iestāžu sasniedzamību. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts administratīvās
procedūras padara labāk saprotamas. Tiks nodrošinātas atklātas un
caurspīdīgas procedūras sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju izvēlei. |
3.Sociālo seku izvērtējums |
|
4. Ietekme uz vidi |
Kopumā paaugstinot kvalitātes prasības sabiedriskā transporta
pakalpojumiem, pakalpojumu sniegšanā tiks izmantoti jaunāki un videi
draudzīgāki transporta līdzekļi. |
5. Cita informācija |
Sabiedriskā transporta pakalpojumi saskaņā ar šo likumu un Regulu 1191/69 tiks uzsākti ne agrāk kā 2007.gada 1.maijā. Būtiskas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nosacījumu izmaiņas saistītas ar pakalpojumu kvalitātes definēšanu un finansēšanas modeļa maiņu. Tā rezultātā palielināsies konkurence pārvadājumu tirgū, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti, bet pieaugs valsts un pašvaldību finansējuma nepieciešamība, jo Regula nosaka, ka pārvadātājam ir tiesības pieprasīt un saņemt pilnīgu zaudējumu kompensāciju. Šobrīd Latvijā sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējam piešķirtais valsts vai pašvaldības finansējums (dotācija) nesedz faktiskos zaudējumus. |
III.
Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
8503 |
10833 |
11600 |
11600 |
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
-8503 |
-10833 |
-11600 |
-11600 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
No valsts budžeta papildus nepieciešamais finansējums, piemērojot
Regulu 1191/69: valsts budžeta apakšprogrammā 31.01. Dotācija ar invalīdu bezmaksas
pārvadāšanu saistīto izdevumu kompensēšanai: 2007.gads 1627; 2008.gads 1825; valsts budžeta apakšprogrammā 31.02. Dotācija ar politiski represēto
personu pārvadāšanu saistīto izdevumu kompensēšanām: 2007.gads 74; 2008.gads 86; valsts budžeta apakšprogrammā 31.03. Valsts pasūtījums pasažieru pārvadājumiem pa
dzelzceļu: 2007.gads 1551; 2008.gads 1839; valsts budžeta apakšprogrammā 31.04. Dotācija pasažieru regulārajiem
pārvadājumiem ar autobusiem: 2007.gads 3211; 2008.gads 4767; Finansējums par 1999.gada 2.novembra Ministru kabineta noteikumos
nr.370 Noteikumi par braukšanas maksas atvieglojumiem sabiedriskajā
transportā minēto pasažieru kategoriju pārvadāšanu sabiedriskajā transportā
ar braukšanas maksas atvieglojumiem (bērni bāreņi, bērni līdz 7 gadu vecumam,
bērni no 7 līdz 10 gadu vecumam, sociālās aprūpes iestādēs dzīvojošās
personas) 2007.gads 2040; 2008.gads 2316. |
||||
6. Cita informācija
|
Nav. |
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un
Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts tiek virzīts vienotā
paketē ar šādiem likumprojektiem: 1) Grozījumiem
Autopārvadājumu likumā; 2) Grozījumiem
Dzelzceļa pārvadājumu likumā; 3) Grozījumiem
Dzelzceļa likumā; 4) Grozījumu
likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem. Papildus jāizdod
Ministru kabineta noteikumi par: 1) maršrutu tīkla
izstrādāšanas kārtību; 2) sabiedriskā
transporta pakalpojumu pieprasījuma un nepieciešamā maršrutu tīkla apjoma
noteikšanas kārtību; 3) sabiedriskā
transporta pakalpojumu organizēšanas maršrutu tīklā kārtību; 4) kārtību, kādā nosaka, aprēķina un kompensē pārvadātājam ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus; 5) pakalpojumu,
kas saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumiem maršrutu tīklā,
sniegšanas vienotās sistēmas izveidošanas, uzturēšanas un attīstīšanas
kārtību; 6) sabiedriskā
transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību; 7) pasažieru
kategorijām, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus, kārtību,
kādā izmanto braukšanas maksas atvieglojumus, un braukšanas maksas
atvieglojumu apmēru. |
2. Cita informācija
|
Nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts ir vērsts uz Padomes 1969.gada 26.jūnija Regulā (EEK)
Nr.1191/69 par dalībvalstu darbību sakarā ar to pienākumiem, kas izriet no
sabiedrisko pakalpojumu jēdziena pārvadājumos pa dzelzceļiem, autoceļiem un
iekšējiem ūdensceļiem noteikto prasību ieviešanu sabiedriskā transporta
organizēšanas un finansēšanas jomā. Regula Latvijā jāsāk piemērot 2007.gada
1.maijā. Regula nosaka dalībvalsts kompetento iestāžu pienākumu slēgt
sabiedrisko pakalpojumu līgumus, lai nodrošinātu iedzīvotājus ar pietiekamiem
transporta pakalpojumiem, dalībvalsts pienākumu kompensēt pārvadātājam ar
sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus, nosaka
kompensāciju aprēķināšanas kārtību, atsevišķas procesuālas darbības u.c.
Pamatojoties uz Regulas 1191/69 1.panta 1.punktā minēto, likumprojekts nosaka
Regulas 1191/69 pielietošanas izņēmumu pārvadājumos pilsētas nozīmes
maršrutos. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
||||
4. Atbilstības
izvērtējuma tabula 1.tabula |
||||
Padomes 1969.gada 26.jūnija Regula (EEK) Nr.1191/69
par dalībvalstu darbību sakarā ar to pienākumiem, kas izriet no sabiedrisko
pakalpojumu jēdziena pārvadājumos pa dzelzceļiem, autoceļiem un iekšējiem
ūdensceļiem (OJ L 156, 28.06.1969.) 2003.gada 24.jūlija Eiropas Kopienu Tiesas spriedums lietā Nr.
C-280/00/Altmark |
||||
2.tabula |
||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri
|
|
Pašvaldība var nepiemērot Eiropas Padomes
1969.gada 26.jūnija Regulu (EEK) Nr.1191/69 par dalībvalstu darbību sakarā ar
to pienākumiem, kas izriet no sabiedrisko pakalpojumu jēdziena pārvadājumos
pa dzelzceļiem, autoceļiem un iekšējiem ūdensceļiem (turpmāk Regula
Nr.1191/69), bet piemēro šī likuma prasības attiecībā uz sabiedriskā
transporta pakalpojumiem pilsētas nozīmes maršrutos, ja pārvadātājs atbilst
Regulas Nr.1191/69 1.panta 1.punkta otrajā daļā izvirzītajiem nosacījumiem
(3.panta trešā daļa). |
Dalībvalstis var izslēgt no jomas, uz
kuru attiecas šī Regula, visus uzņēmumus, kuru darbība ierobežojas vienīgi ar
pilsētas, piepilsētas vai reģionālo pakalpojumu sniegšanu (Regulas Nr.1191/69
1.panta 1.punkts). |
Atbilst |
Likumprojekts nosaka Regulas Nr. 1191/69 pielietošanas izņēmumu
pārvadājumos pilsētas nozīmes maršrutos. |
|
5. Cita informācija
|
Nav |
|||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas
notikušas ar Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociāciju, Latvijas
Pašvaldību savienību. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Kopumā
likumprojektu atbalsta. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem nav notikušas. |
5. Cita informācija
|
Nav
|
VII. Kā tiks nodrošināta
tiesību akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Paplašinātas Autotransporta direkcijas
funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt
vispārējā administratīvā procesa kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Satiksmes ministrs A.Šlesers
25.01.2006.14.00;
1899
A.Ļublins 7028381
alublins@sam.gov.lv
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par uzdevumu izpildes kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
V.Legzdiņš |
A.Ļubļina-Goldmane |
I.Strautmane |
I.Girucka |