2006. gada __. februārī Latvijas Republikas
Nr. 8/8- 8. Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu
likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli.
Pielikumā:
1. Likumprojekts uz vienas
lapas.
2. Anotācija uz divām lapām.
LR 8. Saeimas deputāti:
_______________________ A.
Golubovs
_______________________ O.
Deņisovs
_______________________ M.
Bekasovs
_______________________ S. Fjodorovs
_______________________ I.
Solovjovs
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli
Izdarīt likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 22./23; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23. nr.; 1995, 8., 14. nr.: 1996, 9. nr.; 1997, 3., 21. Nr.: 1998, 1. nr.; 1999. 24.nr., 2000, 5. nr.; 2001, 1., 24. nr., 2002, 6. nr.,:2003, 15. nr.: 2004, 2. nr.; 2005, 2.,8. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 3. panta otrās daļas 11. punktu šādā redakcijā:
11) procentu ienākums:
- no noguldījumiem un depozītiem Latvijas Republikā un citās Eiropas
Savienības dalībvalstīs reģistrētās kredītiestādēs un krājaizdevumu
sabiedrībās, kā arī ienākumi no hipotekārajām ķīlu zīmēm;
- ienākumi no Latvijas valsts un pašvaldību parādzīmēm;
2. Izteikt 8. panta trešās daļas 10. punktu šādā redakcijā:
10) pensijas neatkarīgi no to izmaksas avota, izņemot I un II grupas
invalīdu pensijas
3. Izslēgt 9. panta pirmās daļas 3. un 6. punktu.
4. Izteikt 9. panta pirmās daļas 7. punktu šādā redakcijā:
7) normatīvajos aktos noteiktie
no budžeta izmaksājamie (paredzēti budžeta apropriācijā) pabalsti, I un II
grupas invalīdu pensijas, normatīvajos aktos noteiktā atlīdzība par aizbildņa
pienākumu pildīšanu un atlīdzība par audžuģimenes pienākumu veikšanu, izņemot
pārejošas darba nespējas pabalstus un pabalstus, kuru piešķiršanas pamats ir
personas darba vai dienesta attiecības ar budžeta finansētu institūciju, kā arī
citi pabalsti, kas izmaksājami no Ministru kabineta noteiktajām biedrībām un
nodibinājumiem;
5. Izslēgt 9. panta pirmās daļas
23. punktu.
6. Izteikt 13. panta pirmās daļas
2. punktu šādā redakcijā:
2) personām, kurām pensija
piešķirta līdz 1996. gada 1. janvārim atbilstoši likumam Par valsts pensijām,
kā arī personām, kuras saskaņā ar likumiem ir atzītas par I un II grupas
invalīdiem, neapliekamais minimums ir šīs pensijas apmērā;
7. 17. pantā 17. daļas 25 vietā
iekļaut 15.
Likums stājas spēkā 2006. gada 1.
jūlijā.
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli
I Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik Latvijā pavisam ir 52094 I un II grupas invalīdi, no viņiem 15871
cilvēks saņem pensiju, kas piešķirta pēc 1996. gada 1. janvāra. Uz personām,
kam pensija piešķirta pēc 1996. gada 1. janvāra, netiek attiecināti
atvieglojumi saskaņā ar likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli 13. panta
pirmās daļas 2. punktu, kurš nosaka, ka neapliekamais minimums ir šīs
pensijas apmērā. Pēc Finanšu ministrijas datiem 2004. gadā no invaliditātes
pensijām kopā tika ieturēts iedzīvotāju ienākuma nodoklis 146,2 tūkst. latu
apmērā, līdz 2005. gada 1. augustam 128 540,02 Ls apmērā, pie tam vidējās
invaliditātes pensijas apmērs bija 61,5 lati mēnesī. Ienākumi no hipotekārajām ķīlu zīmēm, kā arī no Latvijas valsts un
pašvaldību parādzīmēm netiek aplikti ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Netiek aplikti ar iedzīvotāju ienākuma nodokli arī ienākumi no
noguldījumiem un depozītiem Latvijas Republikā un citās Eiropas Savienības
dalībvalstīs reģistrētās kredītiestādēs un krājaizdevumu sabiedrībās. Kopumā ienākumi no noguldījumiem un depozītiem pēc FKTK datiem 2004. gadā
sastādīja 59,373 milj. latu un 2005. gadā 81, 965.7 milj. latu. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme sastāda 25 % no ienākuma. Pēc Finanšu
ministrijas sniegtās informācijas : Sorosa fonds Latvija 171 personai
izmaksājis stipendijas un atlīdzības, kuru kopējā summa ir LS 190 967, 94 |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz invaliditātes pensiju (I un II grupas invalīdiem)
neaplikšanu ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Tas dos salīdzinoši nelielai
cilvēku grupai (ap 16.000), kas zaudējuši veselību, arvien augošās inflācijas
un cenu pieauguma zālēm apstākļos atvieglot dzīves apstākļus. Likumprojekts
samazinās ienākuma nodokļa kopējo likmi no 25 % uz 15 %. Tas samazinās
budžeta ienākumu daļu. Bet ienākumi no aplikšanas ar nodokli, ienākumi no
procentiem par noguldījumiem, depozītiem, hipotekārajām ķīlu zīmēm, valsts un
pašvaldību parādzīmēm dos budžetam ieņēmumu pārsvaru par izdevumiem.
Likumprojekts arī piedāvā aplikt ar ienākuma nodokli visas Sorosa fonds
Latvijā izmaksājamās stipendijas un atlīdzības. |
3. Cita informācija |
Saskaņā ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras sniegtajām ziņām
2004. gadā Latvijā vidēji no katra I un II grupas invalīda tika ieturēti
12,43 LVL mēnesī kā iedzīvotāju ienākuma nodoklis. |
II Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojekts ievērojami palielinās budžeta ieņēmumu daļu un pozitīvi
ietekmēs būtiski tautsaimniecības attīstību. Turklāt cilvēki, kas zaudējuši
veselību, varēs nedaudz uzlabot savus dzīves apstākļus, bet sabiedrība iegūs
apziņu, ka valsts no savas puses to aizsargā un rūpējas par tās locekļiem
veselības zaudēšanas rezultātā. |
III Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Budžeta ieņēmumu daļa palielināsies, tas budžeta pašreizējo ienākumu
apstākļos atstās būtisku ietekmi uz budžetu kopumā. |
IV Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Nav nepieciešams grozīt spēkā esošo tiesības normu sistēmu un attiecīgus
pensiju pārrēķinus var veikt spēkā esošo tiesību normu ietvaros. |
V Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
Likumprojekts atbilst 1950. gada 4. novembra Eiropas Cilvēka tiesību un
pamatbrīvību aizsardzības konvencijai un tās protokoliem, kā arī Eiropas Savienības
tiesību aktiem par sociālās drošības shēmām. |
VI Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
Notikušas konsultācijas ar Latvijas Pensionāru federāciju un Latvijas
Invalīdu biedrību. Tās atbalsta likumprojektu. |
VII Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
Likumprojekta izpildei nav nepieciešams izveidot jaunas in
stitūcijas vai
paplašināt esošās. Sabiedrība par likumprojektu
tiks informēta ar publikācijām Latvijas Vēstnesī, kā arī ar Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras paziņojumiem. Likumprojekts paplašina
indivīda sociālās tiesības. |