Likumprojekts
Izdarīt
likumā "Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam" (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 24.nr.; 2001, 1.nr.; 2002, 12.,
22.nr.; 2006, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 4.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Nodarbinātības speciālā budžeta
līdzekļus, bet ne vairāk kā 10 procentu apmērā no likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam noteiktā nodarbinātības speciālā budžeta līdzekļu
kopējā apmēra, izmanto arī Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā
noteikto aktīvo nodarbinātības pasākumu finansēšanai, kā arī stipendijām un
īres un transporta izdevumu kompensācijām bezdarbnieku profesionālās apmācības,
pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas laikā un stipendijām
neformālās izglītības ieguves laikā."
2. Papildināt pārejas noteikumus ar 7.punktu šādā
redakcijā:
"7. Laikposmā no 2006.gada 1.janvāra
līdz 31.decembrim no nodarbinātības speciālā budžeta līdzekļiem tiek finansēti
arī Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā noteiktie bezdarba
samazināšanas preventīvie pasākumi."
D.Staķe
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam 4.panta otrajā daļā ir noteikts, ka nodarbinātības speciālā budžeta līdzekļus izmanto arī Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā noteikto aktīvo nodarbinātības pasākumu, bezdarba samazināšanas preventīvo pasākumu finansēšanai, kā arī stipendijām, īres un transporta izdevumu kompensācijām bezdarbnieku profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas laikā. Likumā nav noteikts, ka minētos līdzekļus varētu izmantot stipendijām interešu vai neformālās izglītības ieguves laikā, kas ir viens no konkurētspējas paaugstināšanas pasākuma veidiem un sevī ietver darba tirgū pieprasīto pamatprasmju apguvi, piemēram, valsts valodas, svešvalodu, datorprasmju un projektu vadības apguvi. Pašreiz, piedaloties interešu vai neformālās izglītības ieguvē, bezdarbnieks nesaņem nekādu materiālu atbalstu. Lai nodrošinātu
bezdarbniekam materiālu atbalstu interešu vai neformālās izglītības ieguves laikā, sagatavots
likumprojekts Grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā,
kurā paredzētas tiesības bezdarbniekam saņemt stipendiju interešu vai
neformālās izglītības ieguves laikā. Stipendiju paredzēts noteikt 62% (25 Ls) apmērā no stipendijas bezdarbnieka
profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas
laikā. |
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta
projekts izstrādāts, lai regulētu šādus jautājumus: 1) iespēju
bezdarbniekam saņemt stipendiju interešu vai neformālās izglītības ieguves
laikā; 2) Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta
likumā noteikto bezdarba samazināšanas preventīvo pasākumu finansēšanu no
nodarbinātības speciālā budžeta līdzekļiem līdz 2006.gada 31.decembrim. Sākot ar 2007.gada 1.janvāri bezdarba
samazināšanas preventīvie pasākumi tiek finansēti no valsts pamatbudžeta,
kompensējot tos ar aktīviem nodarbinātības pasākumu finansējumu. Samazināsies
aktīvo nodarbinātības pasākumu finansējums no valsts pamatbudžeta, bet
pieaugs no valsts speciālā budžeta. Bezdarba samazināšanas preventīvos pasākumus
profesionālās orientācijas pasākumus veic Profesionālās karjeras izvēles
valsts aģentūra un tās uzturēšanai finanšu līdzekļi sākot ar 2007.gada
1.janvāri tiek paredzēti valsts pamatbudžetā nevis nodarbinātības speciālajā
budžetā, jo visas aģentūras valstī tiek finansētas no valsts pamatbudžeta. Līdz ar to nodarbinātības speciālajā budžetā
samazināsies finanšu līdzekļi bezdarba samazināšanas preventīviem pasākumiem
un pieaugs finanšu līdzekļi aktīviem nodarbinātības pasākumiem. |
3. Cita informācija |
Nodarbinātības valsts aģentūra ir iesaistīta Eiropas Sociālā fonda
nacionālās programmas Atbalsts aktīvo nodarbinātības pasākumu ieviešanai
projekta Apmācības bezdarbnieku un darba meklētāju konkurētspējas nodrošināšanai
īstenošanā kā struktūrfondu finansējuma saņēmējs un likumprojektā paredzēto stipendiju
plānots nodrošināt no šī projekta līdzekļiem. Bezdarba samazināšanas preventīvos pasākumus sniedz Labklājības
ministrijas pārraudzībā esoša valsts iestāde - Profesionālās karjeras izvēles
valsts aģentūra. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Normatīvā akta ietekme uz iedzīvotāju dzīves līmeni būs netieša, jo
attiecas tikai uz bezdarbniekiem, kas iesaistījušies profesionālajā apmācībā,
pārkvalifikācijā un kvalifikācijas paaugstināšanā, kā arī interešu un
neformālās izglītības ieguvē. Normatīvā akta
projekts izstrādāts, ievērojot dzimumu līdztiesības principu, jo darba
zaudēšanas gadījumā, gan vīriešu, gan sieviešu iesaistīšana bezdarbnieku profesionālajā
apmācībā un interešu un neformālās izglītības ieguvē, tiek nodrošināta pēc
vienādiem nosacījumiem. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
Valsts
speciālais budžets* |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: - aktīvo nodarbinātības pasākumu finansēšana |
1327,1 |
+609,8 |
+609,8 |
+609,8 |
+609,8 |
- bezdarba
samazināšanas preventīvo pasākumu finansēšana - Profesionālās karjeras izvēles valsts
aģentūras uzturēšana |
609,8 |
-609,8 |
-609,8 |
-609,8 |
-609,8 |
-stipendiju interešu vai neformālās izglītības ieguves laikā apmaksa |
0 |
+68,8** |
+68,8** |
+68,8** |
+68,8** |
3.
Finansiālā ietekme |
- |
-68,8 |
-68,8 |
-68,8 |
-68,8 |
Valsts
pamatbudžets: |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: |
|
|
|
|
|
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: - aktīvo nodarbinātības pasākumu finansēšana *** |
3427,8 |
-609,8 |
-609,8 |
-609,8 |
-609,8 |
- bezdarba
samazināšanas preventīvo pasākumu finansēšana - Profesionālās karjeras izvēles valsts
aģentūras uzturēšana **** |
0 |
+609,8 |
+609,8 |
+609,8 |
+609,8 |
-stipendiju interešu vai neformālās izglītības ieguves laikā apmaksa |
255,5 |
-255,5 |
-255,5 |
-255,5 |
-255,5 |
3.
Finansiālā ietekme |
- |
+255,5 |
+255,5 |
+255,5 |
+255,5 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi |
Prognozējamie
kompensējošie pasākumi 2007.gadā un turpmāk: Sākot ar 2007.gada 1.janvāri Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūras darbība tiks finansēta no valsts pamatbudžeta, nevis no nodarbinātības speciālā budžeta, kompensējot to ar aktīvo nodarbinātības pasākumu finansējumu. Profesionālās
karjeras izvēles valsts aģentūras finansējums no valsts
speciālā budžeta apakšprogrammas 04.02.00 Nodarbinātības speciālais budžets
2006.gadā - 609 800 Ls, bet
2007.gadā un turpmāk no valsts pamatbudžeta programmā 07.00.00 Darba tirgus
administrēšana izveidotās jaunas apakšprogrammas - 609
800 Ls. Ar 2007.gadu un
turpmāk samazināsies aktīvo nodarbinātības pasākumu finansējums no valsts
pamatbudžeta (apakšprogramma
07.03.00 Darba prasmju apguve un atjaunošana) par 609 800 Ls, bet
palielināsies aktīvo nodarbinātības pasākumu finansējums no nodarbinātības
speciālā budžeta (apakšprogramma 04.02.00 Nodarbinātības speciālais
budžets) par 609 800 Ls.
Kopējais finansējums no valsts budžeta (valsts pamatbudžets un nodarbinātības
speciālais budžets) aktīviem nodarbinātības pasākumiem nemainās. |
||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Stipendija interešu vai neformālās izglītības ieguves laikā tiek plānota kā bezdarbnieka uzturēšanas izdevumi bezdarbniekam izglītības ieguves vietā vidēji 1,90 Ls dienā (ietver divu ēdienreižu vidējās izmaksas, jo bezdarbnieks apmācību vietā uzturas 8 stundas - 0,95 Ls x 2 ēdienreizes). 2006.gada aprēķins: Apmācības ilgums 21 diena x 1,90 Ls dienā = 39,90 Ls x 62% = 24,38 Ls jeb noapaļojot 25 Ls mēnesī. (vidēji 1,19 Ls dienā). Stipendiju interešu vai neformālās
izglītības ieguves laikā plānots ieviest sākot ar 2006.gada 1.aprīli. Bezdarbnieks interešu vai neformālās izglītības ieguves
laikā vidēji mācās
4,96 stundas dienā, savukārt bezdarbnieks profesionālās apmācības laikā mācās
8 stundas dienā.
Tādējādi stipendija bezdarbnieku
interešu vai
neformālās izglītības ieguves laikā bezdarbniekam tiek nodrošināta 62% apmērā no bezdarbniekam
profesionālās apmācības laikā paredzētā stipendijas apmēra. Stipendiju interešu vai neformālās izglītības ieguves laikā plānots
nodrošināt no valsts pamatbudžetā esošā Eiropas Sociālā fonda nacionālās
programmas projektā Apmācība bezdarbnieku un darba meklētāju konkurētspējas
nodrošināšanai paredzētajiem līdzekļiem, novirzot valūtas kursa svārstību
rezultātā papildus pieejamos finanšu resursus un daļēji pārplānojot projekta
aktivitātes. Plānots, ka stipendijām nepieciešamā finansējuma apmērs
2006.gadā sākot no 1.aprīļa būs 255 488 Ls - vidēji 6 813 bezdarbnieki mācīsies 1,5 mēnešus x 25 Ls = 255 488
Ls. Minētās izmaiņas neprasa papildus valsts budžeta finanšu resursus. Plānotais
finansējums 2007.gadā un turpmāk: Finansējuma apmēru bezdarbnieku stipendijām interešu vai neformālās
izglītības ieguves laikā plānots nodrošināt: ** - no valsts speciālā sociālās
apdrošināšanas budžeta apkšprogrammas 04.02.00 Nodarbinātības speciālais
budžets - finansējuma apmērs saglabājas noteikts 2004.gada līmenī (izdevumi
bezdarbnieku stipendijām pirms Eiropas Sociālā fonda līdzfinansējuma
uzsākšanas). vidēji 1 835 bezdarbnieki mācīsies 1,5 mēnešus x 25 Ls=68 812,5 Ls. Finansējuma apmērs bezdarbnieku stipendijām profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas pasākumos tiek noteikts 2004.gada līmenī- 559 664 Ls apmērā un tas proporcionāli samazināsies par 68 812,5 Ls un neprasīs papildus valsts budžeta finanšu resursus, un tiks nodrošināta piešķirto valsts speciālā sociālās apdrošināšanas budžeta līdzekļu ietvaros. |
||||
6. Cita
informācija |
* - Aktīvo nodarbinātības pasākumu un bezdarba samazināšanas preventīvo pasākumu finansēšana 10% apmērā no gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktā nodarbinātības speciālā budžeta līdzekļu kopējā apmēra (apakšprogramma 04.02.00 Nodarbinātības speciālais budžets). *** - Aktīvo nodarbinātības pasākumu finansēšana no valsts pamatbudžeta (apakšprogramma 07.03.00 Darba prasmju apguve un atjaunošana) 2006.gadā - 3427,8 tūkst. Ls. **** - 2007.gadā tiks izveidota atsevišķa apakšprogramma Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūras uzturēšanai, sadalot aktīvo nodarbinātības pasākumu finansēšanas apakšprogrammas 07.03.00 Darba prasmju apguve un atjaunošana finansējumu 3427,8 tūkst. Ls. divās daļās: Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūras uzturēšanai 609,8 tūkst. Ls un 07.03.00 Darba prasmju apguve un atjaunošana 2818,0 tūkst. Ls. Plānots, ka paredzētās izmaiņas neprasa papildus valsts budžeta
finanšu resursus. Lai racionāli tiktu izmantoti finanšu līdzekļi, ņemot vērā
valsts speciālā sociālās apdrošināšanas budžeta apakšprogrammas 04.02.00
Nodarbinātības speciālais budžets plānotos ieņēmumus un paredzēto finansējumu
valsts pamatbudžeta apakšprogrammā 07.03.00 Darba prasmju apguve un
atjaunošana, katru gadu tiks plānots, kādi likumā paredzētie aktīvie
nodarbinātības pasākumi tiks finansēti no valsts pamatbudžeta un kādi no
nodarbinātības speciālā budžeta. Stipendiju interešu vai neformālās izglītības ieguves laikā plānots
nodrošināt no Eiropas Sociālā fonda nacionālās programmas projektā Apmācība
bezdarbnieku un darba meklētāju konkurētspējas nodrošināšanai paredzētajiem
līdzekļiem, pārplānojot projekta aktivitātes. Minētās izmaiņas neprasa
papildus valsts budžeta finanšu resursus. Pēc Eiropas Sociālā fonda
nacionālās programmas projekta ieviešanas beigām, sākot ar 2007.gadu, pie
nosacījuma ja minētās aktivitātes nākamajā programmēšanas periodā turpmāk
netiek līdzfinansētas no Eiropas Savienības līdzekļiem, pasākumus plānots
īstenot no valsts speciālā sociālās apdrošināšanas budžeta apkšprogrammas
04.02.00 Nodarbinātības speciālais budžets. Bezdarbnieku apmācības pasākumi
un stipendijas līdz struktūrfondu ieviešanas uzsākšanai jau tika finansētas
no minētā finansēšanas avota. Noteikumu īstenošanu nodrošina piešķirto valsts budžeta līdzekļu
ietvaros. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
|
Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Sagatavots likumprojekts Grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju
atbalsta likumā un abi likumprojekti ir izskatāmi vienlaicīgi. Tiks sagatavoti šādi Ministru
kabineta noteikumu projekti: Kārtība, kādā piešķirama stipendija un īres vai
transporta izdevumu kompensācija bezdarbnieka profesionālās apmācības,
pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas laikā un stipendija
interešu vai neformālās izglītības ieguves laikā, kā arī nosakāms stipendijas
un kompensācijas apmērs; Grozījumi Ministru kabineta
2003.gada 17.jūnija noteikumos Nr.309 Aktīvo nodarbinātības pasākumu
organizēšanas un finansēšanas kārtība un aktīvo nodarbinātības pasākumu
realizētāju izvēles principi. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts
|
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
4. Atbilstības izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
Attiecīgie
EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas
spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums,
publikācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
Latvijas tiesību akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
5. Cita informācija |
- |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu
|
|
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
projekta izstrādes gaitā ir veiktas ar Nacionālo trīspusējās sadarbības
padomi - Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību un Latvijas Darba devēju
konfederāciju. |
2. Kāda ir
šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādātie tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas
Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija atbalsta
izstrādāto projektu. |
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Grozījumi
likumprojektā ievietoti Nodarbinātības valsts aģentūras mājas lapā www.nva.lv,
sadaļā Aktualitātes. |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
projekta izstrādes gaitā ar starptautiskajiem konsultantiem nav veiktas. |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde
|
|
1. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunu valsts institūciju izveidošana nav nepieciešama. Esošo
institūciju funkcijas netiks paplašinātas. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais
akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī būs pieejams
Nodarbinātības valsts aģentūras mājas lapā www.nva.lv, sadaļā Aktualitātes. |
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Normatīvā akta projekts neparedz indivīda tiesību ierobežojumus. |
4. Cita informācija |
- |
Labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāre |
Eiropas un juridisko lietu departamenta
direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
M.Badovskis |
Z.Uzuliņa |
V.Bužs |
23.01.2006. 12:06
1 870
V.Bužs, 7021572, Vilnis.Buzs@lm.gov.lv
A.Kromāne, 7021519, Aina.Kromane@lm.gov.lv