Eiropas Savienības finanšu
instrumentu PHARE programmas un programmas "Pārejas līdzekļi
administratīvās spējas stiprināšanai" likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā
ir lietoti šādi termini:
1) PHARE programma
finanšu instruments Eiropas Savienības finansiālajai un tehniskajai
sadarbībai ar Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīm, lai sniegtu atbalstu
pilnvērtīgai dalībai Eiropas Savienībā pirmsiestāšanās periodā;
2) programma "Pārejas līdzekļi administratīvās spējas stiprināšanai" (turpmāk Pārejas programma) Eiropas Savienības finanšu instruments finansiālās palīdzības sniegšanai jaunajām Eiropas Savienības dalībvalstīm valsts pārvaldes institūciju stiprināšanai jomās, kurās nav pieejams Eiropas Savienības struktūrfondu finansējums;
3) finanšu memorands Eiropas Komisijas
un Latvijas Republikas vienošanās par finansējuma piešķiršanu un tā izmantošanu
PHARE programmas īstenošanā;
4) finanšu lēmums Eiropas Komisijas
lēmums par finansējuma piešķiršanu no Pārejas programmas līdzekļiem;
5) finanšu līdzekļu vadības dokumenti finanšu memorands, finanšu lēmums, Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas 1998.gada 2.decembra saprašanās memorands par nacionālā fonda izveidošanu (turpmāk saprašanās memorands par nacionālā fonda izveidošanu) un 2004.gada 13.septembra saprašanās memorands starp Eiropas Komisiju un Latvijas Republikas valdību Pārejas programmas ieviešanai (turpmāk saprašanās memorands par Pārejas programmas ieviešanu);
6) grantu shēma pēc finanšu memoranda vai finanšu lēmuma
parakstīšanas organizēta dāvinājuma piešķiršanas metode, kas atbilst Eiropas
Savienības Padomes 2002.gada 25.jūnija Regulas Nr.1605/2002 "Par Finanšu
regulu, ko piemēro Eiropas Kopienas kopbudžetam" 6.nodaļas nosacījumiem
grantu shēmu ieviešanai un iepirkuma veikšanai un kuru izmanto, lai izvēlētos
projektus finansēšanai, kā arī tos ieviestu un kontrolētu.
2.pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir noteikt Eiropas Savienības finanšu
instrumentu PHARE programmas un
Pārejas programmas vadību Latvijā, ciktāl to nenosaka tieši piemērojamie
Eiropas Savienības tiesību akti.
3.pants.
Likuma darbība
Šis likums nosaka:
1) PHARE
programmas un Pārejas programmas atbildīgās amatpersonas, to tiesības un
pienākumus;
2) PHARE
programmas un Pārejas programmas vadības nodrošināšanu;
3) PHARE
programmas un Pārejas programmas atbildīgo amatpersonu lēmumu pieņemšanu un
pārsūdzēšanu grantu shēmas ietvaros.
II nodaļa
PHARE programmas un Pārejas
programmas atbildīgās amatpersonas, to tiesības un pienākumi
4.pants.
PHARE programmas un Pārejas programmas atbildīgās amatpersonas
PHARE programmas un Pārejas programmas atbildīgās
amatpersonas ir:
1) nacionālais koordinators ārvalstu finanšu
palīdzības jautājumos;
2) nacionālā atbildīgā amatpersona;
3) nacionālais koordinators mērķsadarbības projektu (Twinning projekti) un neliela apjoma mērķsadarbības projektu (Twinning light projekti) jautājumos (turpmāk nacionālais koordinators mērķsadarbības projektu jautājumos);
4)
programmas atbildīgā amatpersona;
5) vecākā nozares amatpersona.
5.pants.
Nacionālais koordinators ārvalstu finanšu palīdzības jautājumos
(1) Nacionālais koordinators ārvalstu finanšu
palīdzības jautājumos ir Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks.
Nacionālo koordinatoru ārvalstu finanšu palīdzības jautājumos ieceļ finanšu
ministrs.
(2) Nacionālais koordinators ārvalstu
finanšu palīdzības jautājumos atbild par PHARE programmas un Pārejas programmas sagatavošanu un uzraudzību
un starpposmu izvērtēšanas koordināciju, kā arī kopīgi ar nacionālo atbildīgo
amatpersonu par PHARE
programmas un Pārejas programmas koordināciju ar citiem Eiropas Savienības
finanšu instrumentiem.
6.pants.
Nacionālā atbildīgā amatpersona
(1) Nacionālā atbildīgā amatpersona ir Finanšu
ministrijas valsts sekretārs.
(2) Nacionālā atbildīgā amatpersona atbild par
Eiropas Komisijas piešķirto PHARE
programmas un Pārejas programmas līdzekļu finanšu vadību, kā arī nosaka
nacionālā fonda darbības kārtību un atbild par tā darbību.
(3) Nacionālā atbildīgā amatpersona, lai
nodrošinātu tai uzticēto pienākumu izpildi, var pilnvarot ne vairāk kā divas
citas amatpersonas veikt attiecīgos pienākumus, taču nacionālā atbildīgā
amatpersona ir atbildīga par visu to pienākumu izpildi, kuri saskaņā ar
saprašanās memorandu par nacionālā fonda izveidošanu, saprašanās memorandu par
Pārejas programmas ieviešanu un šo likumu tai ir uzticēti.
7.pants.
Nacionālais koordinators mērķsadarbības
projektu jautājumos
(1) Nacionālais koordinators mērķsadarbības
projektu jautājumos ir finanšu ministra ieceltā amatpersona.
(2) Nacionālais koordinators
mērķsadarbības projektu jautājumos atbild par mērķsadarbības projektu un
neliela apjoma mērķsadarbības projektu kopējo vadību, kā arī nodrošina projektu
līgumu slēgšanu un ieviešanas uzraudzību.
8.pants.
Programmas atbildīgā amatpersona
(1) Programmas atbildīgo amatpersonu katrai ieviešanas institūcijai ieceļ nacionālā atbildīgā amatpersona pēc saskaņošanas ar nacionālo koordinatoru ārvalstu finanšu palīdzības jautājumos.
(2) Ieviešanas institūcijas funkcijas veic Centrālā finanšu un līgumu aģentūra un Sabiedrības integrācijas fonds.
(3) Programmas atbildīgā amatpersona atbild par
ieviešanas institūcijas darbību.
(4) Programmas atbildīgā amatpersona ar
ieviešanas institūcijas starpniecību nodrošina PHARE programmas un Pārejas programmas projektu ieviešanu.
Ieviešanas institūcija ievēro programmu finanšu līdzekļu vadības dokumentu
prasības.
9.pants.
Vecākā nozares amatpersona
(1) Vecāko nozares amatpersonu ieceļ pēc PHARE programmas vai Pārejas
programmas prioritāšu apstiprināšanas saskaņā ar attiecīgo institūciju
amatpersonu iecelšanas kārtību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.
(2) Par vecākās nozares amatpersonas iecelšanu
atbildīgā institūcija informē nacionālo koordinatoru ārvalstu finanšu
palīdzības jautājumos, nacionālo atbildīgo amatpersonu, nacionālo koordinatoru mērķsadarbības
projektu jautājumos un programmas
atbildīgo amatpersonu.
(3) Vecākā nozares amatpersona atbild par PHARE programmas un Pārejas programmas
projektu iesniegumu sagatavošanu, projektu uzraudzību un mērķu sasniegšanu, kā
arī PHARE programmas un Pārejas
programmas projektu īstenošanas tehnisko vadību saskaņā ar attiecīgo programmu
finanšu līdzekļu vadības dokumentiem.
III nodaļa
PHARE programmas un Pārejas programmas vadības
nodrošināšana
10.pants.
PHARE programmas un Pārejas programmas vadība
PHARE programmas un Pārejas programmas vadība ir:
1) PHARE programmas un Pārejas programmas sagatavošana un
apstiprināšana;
2) PHARE
programmas un Pārejas programmas īstenošana;
3) PHARE
programmas un Pārejas programmas uzraudzība un izvērtēšana;
4) PHARE
programmas un Pārejas programmas audita veikšana;
5) ziņošana par PHARE programmas un Pārejas programmas vadībā konstatētajām
neatbilstībām un krāpšanas gadījumiem.
11.pants.
PHARE programmas un Pārejas programmas sagatavošana un apstiprināšana
(1) PHARE programmas un Pārejas programmas sagatavošanā un
apstiprināšanā ir šādi posmi:
1) prioritāšu noteikšana;
2) projektu iesniegumu izstrāde un atlase;
3) finanšu memoranda noslēgšana vai finanšu
lēmuma pieņemšana.
(2) Prioritāšu noteikšanas, kā arī projektu
iesniegumu izstrādes un atlases kārtību nosaka Ministru kabinets.
12.pants.
PHARE programmas un Pārejas programmas atbildīgo amatpersonu pienākumi PHARE
programmas un Pārejas programmas sagatavošanā un apstiprināšanā
(1) Nacionālais koordinators ārvalstu finanšu
palīdzības jautājumos:
1)
organizē PHARE programmas un
Pārejas programmas sagatavošanu;
2) iesniedz PHARE
programmas un Pārejas programmas prioritātes apstiprināšanai Ministru kabinetā
normatīvajos aktos, kas izdoti saskaņā ar šo likumu, noteiktajā kārtībā;
3) iesniedz PHARE programmas un Pārejas programmas projektu iesniegumus
apstiprināšanai Eiropas Komisijā.
(2) Nacionālais koordinators mērķsadarbības projektu jautājumos nodrošina neliela apjoma
mērķsadarbības projektu iesniegumu izvērtēšanu un iesniegšanu apstiprināšanai
Vecāko amatpersonu sanāksmē Eiropas Savienības jautājumos.
(3) Vecākā nozares amatpersona ir atbildīga par PHARE programmas un Pārejas programmas
projektu iesniegumu izstrādi, kā
arī ārvalstu finanšu palīdzības un līdzfinansējuma plānošanu PHARE programmas un Pārejas programmas
projektu iesniegumos.
13.pants.
PHARE programmas un Pārejas programmas īstenošana
(1) Pēc finanšu memoranda vai finanšu lēmuma
parakstīšanas nacionālā atbildīgā amatpersona slēdz ar katru programmas
atbildīgo amatpersonu finanšu līgumu par PHARE programmas vai Pārejas programmas projektu īstenošanas
kārtību.
(2) Nacionālais koordinators mērķsadarbības projektu jautājumos slēdz ar vecāko nozares
amatpersonu sadarbības līgumu par PHARE programmas vai Pārejas
programmas īstenošanas nosacījumu piemērošanu un projektu īstenošanas tehnisko
vadību mērķsadarbības projektu un
neliela apjoma mērķsadarbības projektu ietvaros.
(3) Pēc šā panta pirmajā daļā noteiktā finanšu līguma
parakstīšanas programmas atbildīgā amatpersona slēdz ar vecāko nozares
amatpersonu sadarbības līgumu par PHARE programmas vai Pārejas programmas īstenošanas nosacījumu
piemērošanu un projektu īstenošanas tehnisko vadību.
(4) PHARE programmas un Pārejas programmas
īstenošanai slēdz šādus līgumus:
1) iepirkuma līgumus (par piegādēm, pakalpojumiem un būvdarbiem);
2) mērķsadarbības līgumus un neliela apjoma
mērķsadarbības līgumus;
3) grantu līgumus;
4) iestāžu sadarbības līgumus;
5) citus līgumus pēc saskaņošanas ar Eiropas
Komisiju.
(5) PHARE
programmas un Pārejas programmas īstenošanas kārtību, kā arī kārtību, kādā
sagatavojami un iesniedzami pārskati PHARE
programmas un Pārejas programmas īstenošanas nodrošināšanai, nosaka Ministru
kabinets.
14.pants. PHARE
programmas un Pārejas programmas atbildīgo amatpersonu pienākumi PHARE
programmas un Pārejas programmas īstenošanā
(1) Nacionālā atbildīgā amatpersona:
1) apstiprina un iesniedz finanšu līdzekļu pieprasījumu
Eiropas Komisijai, lai savlaicīgi saņemtu finanšu līdzekļus;
2) nodrošina maksājumu veikšanu PHARE programmas un Pārejas programmas ietvaros;
3) ja pēc finanšu līdzekļu pieprasījuma iesniegšanas
Eiropas Komisijā nav saņemti finanšu līdzekļi no Eiropas Komisijas, lai
savlaicīgi veiktu samaksu par programmas atbildīgās amatpersonas iesniegtajiem
maksājumu pieprasījumiem:
a) iesniedz finanšu ministram pieprasījumu nodrošināt finanšu līdzekļus maksājuma veikšanai no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem;
b) nodrošina attiecīgo maksājumu veikšanu pēc
finanšu līdzekļu piešķiršanas Valsts kasei;
c) pēc finanšu līdzekļu saņemšanas no Eiropas
Komisijas nodrošina par veiktajiem izdevumiem piešķirto līdzekļu pārskaitīšanu
valsts budžetā;
4) nodrošina
finanšu pārskatu sistēmas darbību;
5) nodrošina
finanšu līdzekļu pārdali viena finanšu memoranda vai finanšu lēmuma ietvaros;
6) pēc
finanšu memorandā vai finanšu lēmumā noteiktā maksājuma perioda beigām sagatavo
pārskatu par kopējo finanšu līdzekļu izlietojumu un iesniedz to Eiropas
Komisijā;
7) pēc attiecīgā finanšu memoranda vai finanšu
lēmuma izpildes nodrošina atlikušo finanšu līdzekļu pārskaitīšanu Eiropas
Komisijai.
(2) Nacionālais
koordinators mērķsadarbības projektu jautājumos:
1) ir atbildīgs par mērķsadarbības projektu un
neliela apjoma mērķsadarbības projektu kopējo vadību;
2) nodrošina Eiropas Komisijas un projektā iesaistīto institūciju sadarbības koordināciju.
(3)
Programmas atbildīgā amatpersona:
1) ir atbildīga par PHARE programmas un Pārejas programmas projektu īstenošanas
administratīvo un finanšu vadību attiecībā uz iepirkumu un grantu līgumiem un
to mērķsadarbības
projektu un neliela apjoma mērķsadarbības projektu īstenošanas finanšu vadības pasākumu veikšanu,
kurus programmas atbildīgajai amatpersonai deleģējis nacionālais koordinators mērķsadarbības
projektu jautājumos;
2) ir atbildīga par PHARE programmas un Pārejas programmas projektu īstenošanas
tehnisko vadību, ja PHARE
programmas vai Pārejas programmas projekta tehnisko vadību saskaņā ar finanšu
memorandu vai finanšu lēmumu neveic vecākā nozares amatpersona vai ja
programmas atbildīgā amatpersona ir PHARE
programmas vai Pārejas programmas finanšu līdzekļu saņēmējs;
3) nodrošina nepieciešamos publicitātes pasākumus
visām darbībām, kuras finansē no PHARE programmas un Pārejas programmas
līdzekļiem saskaņā ar programmu finanšu līdzekļu vadības dokumentiem;
4) iesniedz nacionālajai atbildīgajai amatpersonai un nacionālajam koordinatoram ārvalstu finanšu palīdzības jautājumos pārskatus par PHARE programmas un Pārejas programmas projektu īstenošanas gaitu;
5) veic citas ar PHARE programmas un Pārejas programmas īstenošanas administratīvo, finanšu vai tehnisko vadību saistītās funkcijas, kas paredzētas saskaņā ar šo likumu izdotajos normatīvajos aktos.
(4)
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra nodrošina PHARE programmas un Pārejas programmas projektu īstenošanas
administratīvo un finanšu vadību attiecībā uz iepirkumu un grantu līgumiem un
to mērķsadarbības
projektu un neliela apjoma mērķsadarbības projektu finanšu vadības pasākumu veikšanu, kurus
programmas atbildīgajai amatpersonai deleģējis nacionālais koordinators mērķsadarbības projektu jautājumos. Centrālās finanšu un
līgumu aģentūras administrētās PHARE
programmas un Pārejas programmas projektu īstenošanas tehnisko vadību nodrošina
vecākā nozares amatpersona, izņemot tos PHARE
programmas un Pārejas programmas projektus, kuru īstenošanas tehnisko vadību
veic programmas atbildīgā amatpersona;
(5) Sabiedrības integrācijas fonda administrētās PHARE programmas un Pārejas programmas
projektu īstenošanas administratīvo, tehnisko un finanšu vadību veic programmas
atbildīgā amatpersona.
(6) Vecākā nozares amatpersona:
1) ir atbildīga par PHARE programmas un Pārejas programmas projektu mērķu sasniegšanu,
kā arī projektu īstenošanas tehnisko vadību;
2) sadarbībā ar programmas atbildīgo amatpersonu
veic iepirkumu saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem iepirkumu
jomā to projektu ietvaros, kuru īstenošana notiek saskaņā ar Eiropas Komisijas
saskaņoto paplašinātās decentralizētās ieviešanas sistēmu;
3) iesniedz programmas atbildīgajai amatpersonai
un nacionālajam koordinatoram ārvalstu finanšu palīdzības jautājumos pārskatus
par PHARE programmas un Pārejas
programmas projektu īstenošanas gaitu;
4) nodrošina nepieciešamos publicitātes pasākumus
visām darbībām, kuras finansē no PHARE
programmas un Pārejas programmas līdzekļiem saskaņā ar programmu finanšu
līdzekļu vadības dokumentiem;
5) nodrošina ārvalstu finanšu palīdzības un
līdzfinansējuma savlaicīgu plānošanu valsts budžetā un saņemtās ārvalstu
finanšu palīdzības un līdzfinansējuma izlietojumu atbilstoši finanšu memorandam
vai finanšu lēmumam un noslēgtajiem līgumiem;
6) nodrošina PHARE
programmas un Pārejas programmas ietvaros saņemto finanšu līdzekļu un iegādāto
materiālo vērtību uzskaiti un uzglabāšanu.
15.pants.
PHARE programmas un Pārejas programmas uzraudzība un izvērtēšana
(1) PHARE
programmas un Pārejas programmas uzraudzības mērķi ir:
1) novērtēt PHARE
programmas un Pārejas programmas īstenošanas gaitu;
2) novērtēt PHARE
programmai un Pārejas programmai piešķirto finanšu līdzekļu izlietošanas
efektivitāti atbilstoši PHARE
programmā un Pārejas programmā noteiktajiem mērķiem;
3) sniegt priekšlikumus par PHARE programmas un Pārejas programmas īstenošanas uzlabošanu;
4) ieteikt grozījumus PHARE programmas un Pārejas programmas projektos un virzīt tos
apstiprināšanai Eiropas Komisijā saskaņā ar finanšu līdzekļu vadības
dokumentiem un PHARE programmas
un Pārejas programmas Vienotās uzraudzības komitejas nolikumu.
(2) PHARE
programmas un Pārejas programmas starpposmu izvērtēšanas mērķis ir novērtēt PHARE programmas un Pārejas programmas
īstenošanas atbilstību finanšu memorandam vai finanšu lēmumam un sniegt priekšlikumus PHARE programmas un Pārejas programmas īstenošanas uzlabošanai.
(3) PHARE
programmas un Pārejas programmas īstenošanu uzrauga Vienotā uzraudzības
komiteja (turpmāk komiteja) saskaņā ar tās apstiprināto nolikumu.
(4) Komitejas sastāvā ir nacionālais koordinators
ārvalstu finanšu palīdzības jautājumos, nacionālā atbildīgā amatpersona,
programmas atbildīgā amatpersona un Eiropas Komisijas pārstāvji. Komiteja var
uzaicināt citas ieinteresētās amatpersonas piedalīties komitejas sanāksmēs.
Komitejas sanāksmes ne retāk kā divas reizes gadā rīko nacionālais koordinators
ārvalstu finanšu palīdzības jautājumos.
(5) Nacionālais koordinators ārvalstu finanšu
palīdzības jautājumos izveido nozaru uzraudzības apakškomitejas (turpmāk
apakškomiteja). Apakškomitejas ir atbildīgas par pastāvīgu PHARE programmas un Pārejas programmas
projektu īstenošanas uzraudzību attiecīgajās nozarēs saskaņā ar komitejā
apstiprināto apakškomitejas nolikumu.
(6) Apakškomiteju sastāvā ir nacionālais
koordinators ārvalstu finanšu palīdzības jautājumos, nacionālā atbildīgā
amatpersona, programmas atbildīgā amatpersona vai to pilnvarotas personas,
vecākā nozares amatpersona un Eiropas Komisijas pārstāvji. Apakškomiteju
sanāksmes ne retāk kā divas reizes gadā rīko nacionālais koordinators ārvalstu
finanšu palīdzības jautājumos.
(7) Nacionālais koordinators ārvalstu finanšu
palīdzības jautājumos ir atbildīgs par PHARE
programmas un Pārejas programmas uzraudzību un starpposmu izvērtēšanas
koordināciju.
(8) PHARE
programmas un Pārejas programmas uzraudzības un izvērtēšanas kārtību, kā arī
pārskatu iesniegšanas kārtību PHARE
programmas un Pārejas programmas uzraudzības nodrošināšanai nosaka Ministru
kabinets.
16.pants.
PHARE programmas un Pārejas programmas audits
(1) PHARE
programmas un Pārejas programmas nacionālo iekšējo un ārējo finanšu kontroli
veic normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
(2) PHARE programmas un Pārejas programmas
vadībā iesaistītās amatpersonas nodrošina projektu dokumentu pieejamību
nacionālajai un Eiropas Komisijas finanšu kontrolei.
17.pants. Ziņošana par PHARE programmas un Pārejas programmas vadībā konstatētajām neatbilstībām un krāpšanas gadījumiem
(1) Nacionālā atbildīgā amatpersona ziņo Eiropas
Komisijai par konstatētajām neatbilstībām un krāpšanas gadījumiem PHARE programmas un Pārejas programmas
vadībā.
(2) Programmas atbildīgā amatpersona ziņo
nacionālajai atbildīgajai amatpersonai par konstatētajām neatbilstībām un
krāpšanas gadījumiem.
(3) Ja PHARE
programmas vai Pārejas programmas līdzekļu vadībā konstatēta neatbilstība vai
krāpšana, programmas atbildīgā amatpersona nodrošina finanšu līdzekļu atgūšanu
un ieskaitīšanu nacionālās atbildīgās amatpersonas norādītajā kontā.
(4) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā PHARE programmas un Pārejas programmas atbildīgās amatpersonas ziņo par konstatētajām neatbilstībām un krāpšanas gadījumiem PHARE programmas vai Pārejas programmas līdzekļu vadībā.
IV nodaļa
PHARE programmas un Pārejas
programmas atbildīgo amatpersonu lēmumu pieņemšana un pārsūdzēšana grantu
shēmas ietvaros
18.pants.
PHARE programmas un Pārejas programmas atbildīgo amatpersonu pieņemtais lēmums
(1) Lēmumu pieņem par PHARE programmas vai Pārejas
programmas grantu shēmas projekta iesnieguma (turpmāk grantu shēmas projekta
iesniegums) apstiprināšanu vai noraidīšanu.
(2)
Lēmumu par grantu shēmas projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu
pieņem vecākā nozares amatpersona vai programmas atbildīgā amatpersona (ja tā
ir atbildīga par projekta tehnisko vadību), pamatojoties uz konkursa vērtēšanas
komisijas viedokli (minētā komisija ir atbildīga par grantu shēmas projektu
iesniegumu un to iesniedzēju atbilstības izvērtēšanu finanšu memorandā vai
finanšu lēmumā noteikto mērķu sasniegšanai).
(3) Konkursa
vērtēšanas komisiju izveido, tās sastāvu nosaka, kā arī konkursa vērtēšanas
komisijas darbību nodrošina vecākā nozares amatpersona vai programmas atbildīgā
amatpersona (ja tā ir atbildīga par projekta tehnisko vadību).
(4) Grantu shēmas projekta iesnieguma
iesniegšana vecākajai nozares amatpersonai vai programmas atbildīgajai
amatpersonai (ja tā ir atbildīga arī par projekta tehnisko vadību) nerada
pienākumu vecākajai nozares amatpersonai vai programmas atbildīgajai
amatpersonai (ja tā ir atbildīga par projekta tehnisko vadību) apstiprināt PHARE programmas vai Pārejas programmas
grantu shēmas projekta iesniegumu.
(5) Vecākā nozares amatpersona vai programmas
atbildīgā amatpersona (ja tā ir atbildīga par projekta tehnisko vadību),
pamatojoties uz grantu shēmas projekta iesniedzēja juridisko statusu, pieņem
vienu no šādiem lēmumiem:
1) administratīvo aktu ja lēmuma adresāts ir
grantu shēmas projekta iesniedzējs, kas ir Latvijas Republikā reģistrēta
juridiska vai fiziska persona;
2) pārvaldes lēmumu ja lēmuma adresāts ir
grantu shēmas projekta iesniedzējs, kas ir valsts pārvaldes iestāde vai
pašvaldība.
(6) Lēmumu par grantu shēmas projekta
iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu vecākā nozares amatpersona vai
programmas atbildīgā amatpersona (ja tā ir atbildīga arī par projekta tehnisko
vadību) pieņem četru mēnešu laikā no brīža, kad iesniegts grantu shēmas
projekta iesniegums un visa informācija, ko pieprasījusi vecākā nozares
amatpersona vai programmas atbildīgā amatpersona (ja tā ir atbildīga par
projekta tehnisko vadību).
19.pants.
PHARE programmas un Pārejas programmas atbildīgās amatpersonas lēmuma
pārsūdzēšana
(1) Personas, ja to intereses aizskar vai
ierobežo lēmums, kuru pieņēmusi vecākā nozares amatpersona vai programmas
atbildīgā amatpersona (ja tā ir atbildīga par projekta tehnisko vadību), var
pārsūdzēt lēmumu tiesā.
(2) Grantu shēmas projekta iesniedzējs var
pārsūdzēt lēmumu par grantu shēmas projekta iesnieguma apstiprināšanu vai
noraidīšanu.
(3) Vecākās
nozares amatpersonas vai programmas atbildīgās amatpersonas (ja tā ir
atbildīga par projekta tehnisko vadību) pieņemtā lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā
izpildi.
20.pants.
Tiesības iepazīties ar grantu shēmas projekta iesnieguma lietu
Tiesības iepazīties ar grantu shēmas projekta
iesnieguma lietu ir attiecīgajam grantu shēmas projekta iesniedzējam.
21.pants. Grantu shēmas projekta iesnieguma
precizēšana
(1) Ja
grantu shēmas projekta iesniegums neatbilst konkursa vērtēšanas komisijas
noteiktajiem kritērijiem, vecākā nozares amatpersona vai programmas atbildīgā
amatpersona (ja tā ir atbildīga par projekta tehnisko vadību) rakstiski
pieprasa (vienu reizi) grantu shēmas projekta iesniedzējam sniegt papildu
informāciju, lai precizētu projekta iesniegumu.
(2)
Lēmumu par papildu inform
ācijas pieprasīšanu nevar apstrīdēt un pārsūdzēt.
Grantu shēmas projekta iesniedzēja uzklausīšanu Administratīvā procesa likuma
izpratnē īsteno, veicot šā panta pirmajā daļā minētās darbības.
Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.maijam izdod šā
likuma 11.panta otrajā daļā, 13.panta piektajā daļā, 15.panta astotajā daļā un
17.panta ceturtajā daļā minētos noteikumus. Līdz šo noteikumu spēkā stāšanās
dienai piemērojami šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar
šo likumu:
1) Ministru kabineta 2003.gada 25.jūnija
noteikumi Nr.331 "Kārtība, kādā
sagatavo, apstiprina, īsteno, uzrauga un izvērtē Eiropas Savienības pirmsiestāšanās
finanšu instrumenta PHARE programmu";
2) Ministru kabineta
2004.gada 2.novembra noteikumi Nr.908 "Kārtība, kādā sagatavo, apstiprina,
īsteno, uzrauga un izvērtē Eiropas Savienības finanšu instrumenta "Pārejas
līdzekļi administratīvās spējas stiprināšanai" programmu".
O.Spurdziņš
Eiropas
Savienības finanšu instrumentu Phare programmas un programmas Pārejas līdzekļi
administratīvās spējas stiprināšanai likums
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz Eiropas Savienības finanšu instrumenta Phare programmas (turpmāk Phare programma) un programmas Pārejas līdzekļi administratīvās spējas stiprināšanai (turpmāk Pārejas programma) vadību Latvijā nosaka Ministru kabineta 2003.gada 25.jūnija noteikumi Nr.331 Kārtība, kādā sagatavo, apstiprina, īsteno, uzrauga un izvērtē Eiropas Savienības pirmsiestāšanās finanšu instrumenta PHARE programmu un Ministru kabineta 2004.gada 2.novembra noteikumi Nr.908 Kārtība, kādā sagatavo, apstiprina, īsteno, uzrauga un izvērtē Eiropas Savienības finanšu instrumenta "Pārejas līdzekļi administratīvās spējas stiprināšanai" programmu. Ar Finanšu ministrijas 2004.gada 30.novembra
rīkojumu Nr.1107 tika izveidota darba grupa, lai analizētu ar Eiropas
Savienības finanšu politiku instrumentu ieviešanu saistītās problēmas un
sagatavotu priekšlikumus tiesiskā regulējuma pilnveidošanai. Minētā darba grupa
secināja, ka pašreiz spēkā esošajos normatīvajos aktos nav noteikts
deleģējums Ministru kabinetam izdot ārējus normatīvus aktus par Phare
programmas un Pārejas programmas administrēšanas jautājumiem. Tika pieņemts
lēmums izstrādāt likumu, kas noteiktu Phare programmas un Pārejas programmas
vadību Latvijā, kā arī paredzētu deleģējumu Ministru kabinetam, izdot ārējus
normatīvus aktus Phare programmas un Pārejas programmas vadības
nodrošināšanai un noteiktu administratīvo procesu regulējošo normatīvo aktu piemērošanu
Phare programmas un Pārejas programmas vadības procesā. |
|||||||||
|
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt Phare programmas un pārejas programmas vadību Latvijā, nosakot: 1) Phare programmas un Pārejas programmas atbildīgās amatpersonas, to tiesības un pienākumus; 2) Phare programmas un Pārejas programmas vadības nodrošināšanu; 3) Phare programmas un Pārejas programmas atbildīgo amatpersonu lēmumu pieņemšanu un pārsūdzēšanu grantu shēmas ietvaros. Likumprojektā ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt Phare programmas un Pārejas programmas sagatavošanas, apstiprināšanas, īstenošanas, uzraudzības un izvērtēšanas, kā arī pārskatu sagatavošanas un iesniegšanas, ziņošanas par neatbilstībām kārtības. Likumprojektā ir noteikta kārtība, kādā Phare programmas un Pārejas programmas projekta iesniedzēji var pārsūdzēt atbildīgās amatpersonas lēmumu par Phare programmas vai Pārejas programmas grantu shēmas projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu, paredzot iespēju lēmumu pārsūdzēt tiesā bez iepriekšējas apstrīdēšanas padotības kārtībā augstākai institūcijai. Lēmuma par Phare programmas vai Pārejas programmas grantu shēmas projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu pārsūdzēšana bez apstrīdēšanas iespējām ir noteikta ņemot vērā esošo Phare programmas un Pārejas programmas finansēto projektu vadības sistēmu, kas ir izveidota saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvajos dokumentos izvirzītajām prasībām un, kuru ir akreditējusi Eiropas Komisija (EK). Likumprojektā ir iekļauta tiesību norma, kas nosaka, ka Phare programmas vai Pārejas programmas grantu shēmas projekta iesnieguma iesniegšana likumā noteiktajai Phare programmas vai Pārejas programmas atbildīgajai amatpersonai nerada pienākumu apstiprināt iesniegto Phare programmas vai Pārejas programmas grantu shēmas projekta iesniegumu. Šāds regulējums nosaka, ka granta projekta iesniedzējs saskaņā ar Administratīvā procesa likumu var prasīt tikai zaudējumus, kas radušies attiecīgajam projekta iesniedzējam sagatavojot vērtēšanas procesā noraidīto projekta iesniegumu (piemēram, projekta sagatavošanas izmaksas). Jāuzsver, ka likumprojekts būtiski nemaina pašreizējo Phare programmas un Pārejas programmas vadības sistēmu, kas ir izveidota atbilstoši Eiropas Komisijas prasībām paplašinātās decentralizētās ieviešanas sistēmas (EDIS) akreditācijas iegūšanai. Līdz ar to, izveidotās un likumprojektā atrunātās vadības sistēmas papildus izmaiņas varētu izsaukt nopietnus iebildumus no Eiropas Komisijas puses, kā rezultāta varētu rasties problēmas ar EDIS akreditācijas atzīšanu. |
|||||||||
3. Cita informācija |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekta pieņemšana uzlabos uzņēmējdarbības vidi, nosakot administratīvo procesu regulējošo normatīvo aktu piemērošanu Phare programmas un Pārejas programmas vadības procesā. Likumprojektā ir noteikta īpaša kārtība, kādā Phare programmas un Pārejas programmas projekta iesniedzēji var pārsūdzēt atbildīgo amatpersonu pieņemto lēmumu par Phare programmas vai Pārejas programmas grantu shēmas projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu. Likumprojekta
pieņemšana nepalielinās komercsabiedrību izmaksas. |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
|
2005. |
2006. |
2007. |
2008. |
2006.-2010. |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
6. Cita informācija: |
|
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1) kārtību, kādā sagatavo, apstiprina,
īsteno, uzrauga un izvērtē Phare programmu un Pārejas programmu; 3) kārtību, kādā sagatavo un iesniedz
pārskatus Phare programmas un Pārejas programmas īstenošanas un uzraudzības
nodrošināšanai; Ministru kabineta 25.06.2003. noteikumi Nr.331 Kārtība, kādā sagatavo, apstiprina, īsteno, uzrauga un izvērtē Eiropas Savienības pirmsiestāšanās finanšu instrumenta PHARE programmu un Ministru kabineta 02.11.2004. noteikumi Nr.908 Kārtība, kādā sagatavo, apstiprina, īsteno, uzrauga un izvērtē Eiropas Savienības finanšu instrumenta "Pārejas līdzekļi administratīvās spējas stiprināšanai" programmu ir spēkā līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu izdošanai tiktāl, cik tie nav pretrunā ar šo likumprojektu. Iepriekš minētos Ministru kabineta noteikumus plānots izstrādāt līdz 2006.gada 1.februārim. |
|||||||||
2. Cita informācija |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. Likumprojekta sagatavošanā ir ņemtas vērā: - Eiropas Savienības Padomes 1989.gada 18.decembra Regula (EEK) Nr.3906/89 par ekonomisko palīdzību Ungārijas Republikai un Polijas Tautas Republikai; - Eiropas Savienības Padomes 1991.gada 23.decembra Regula (EEK) Nr. 3800/91, ar ko groza Regulu (EEK) No 3906/89, lai paplašinātu ekonomisko palīdzību, iekļaujot citas Viduseiropas un Austrumeiropas valstis; - Eiropas Savienības Padomes 1999.gada 21.jūnija Regula (EK) Nr. 1266/1999 par atbalsta koordināciju kandidātvalstīm sakarā ar pirmspievienošanās stratēģiju un par Regulas (EEK) Nr. 3906/89 grozījumiem; - Eiropas Savienības Padomes 2002.gada 25.jūnija Regula Nr.1605/2002 par finanšu regulu, ko piemēro Eiropas Kopienu kopbudžetam. |
|||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|||||||
5. Cita informācija |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||
Likumprojekta sagatavošanā konsultācijas ar nevalstiskajām
organizācijām nav notikušas. |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekta sagatavošanā konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
|||||||||
Likumprojekta sagatavošanā sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||||
Likumprojekta sagatavošanā konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas, kā arī esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no likumprojekta piemēro īpašu lēmuma pārsūdzēšanas kārtību. Likumprojekts nosaka, ja tiek izmantota dāvinājuma piešķiršanas metode - grantu shēma, tad Phare programmas un Pārejas programmas projekta iesniedzējs var pārsūdzēt tiesā atbildīgās amatpersonas izdoto lēmumu par Phare programmas vai Pārejas programmas grantu shēmas projekta iesnieguma pieņemšanu vai noraidīšanu. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. |
|||||||||
|
||||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāra v.i. |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
S.Zvidriņa |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
I.Logina |