LATVIJAS
REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA
UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba iela 10/12 LV 1811 tālr. 708
7318, fakss 708 7317
________________________________________________________________
Rīgā
2006.
gada 18. maijs
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija
šā gada 17. maija sēdē izskatīja
Ministru kabineta iesniegto likumprojektu
Grozījums likumā ''Par nodokļiem
un nodevām''(Reģ.nr.1426)1.lasījumam.
Komisija minēto likumprojektu nolēma
neatbalstīt, bet iesniegt izskatīšanai Saeimas sēdē alternatīvu likumprojektu.
Lūdzam iekļaut Saeimas kārtējās sēdes darba
kārtībā Ministru kabineta iesniegtā un
alternatīvā likumprojekta izskatīšanu 1. lasījumā.
Pielikumā: Komisijas izstrādātais alternatīvais
likumprojekts;
likumprojekta anotācija.
Ar
cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs A.Šlesers
Grozījums
likumā "Par nodokļiem un nodevām"
Izdarīt
likumā "Par nodokļiem un nodevām" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 15.nr.; 1997, 24.nr.; 1998, 2.,
18., 22., 24.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8., 12.nr.; 2002, 2.,
22.nr.; 2003, 2., 6., 8., 15., 22.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2., 11.nr.) šādu
grozījumu:
Izteikt likuma 22.panta tekstu šādā redakcijā:
(1) Nodokļu administrācijas ierēdnim (darbiniekam) aizliegts
izpaust par nodokļu maksātāju jebkādu informāciju, kas viņam kļuvusi zināma,
pildot dienesta (darba) pienākumus, izņemot nodokļu maksātāja identifikācijas datus [(nodokļa maksātāja vārds un
uzvārds (juridiskai personai nosaukums), nodokļu maksātāja reģistrācijas
numurs, dzīvesvietas adrese (juridiskai personai juridiskā adrese)] un informāciju
par nodokļu maksātāja nodokļu parādiem,
un šo informāciju atļauts izmantot tikai savu funkciju veikšanai, ja šā panta
otrajā daļā nav noteikts citādi.
(2) Nodokļu administrācijas ierēdnis (darbinieks) drīkst sniegt
informāciju par nodokļu maksātāju bez tā piekrišanas šādos gadījumos:
1) valsts ieņēmumu nodrošināšanai, kā arī pārraudzības
funkciju veikšanai Finanšu ministrijai;
2) valsts budžeta un pašvaldību budžetu
līdzekļu ieņēmumu un izdevumu, kā arī Eiropas Savienības un citu starptautisko
organizāciju vai institūciju līdzekļu izlietošanas, kuri iekļauti valsts
budžetā vai pašvaldību budžetos, un rīcības ar valsts un pašvaldību mantu vai
tās daļu kontrolei;
3) nodokļu administrēšanas funkciju
izpildei citai nodokļu administrācijai, Eiropas Savienības dalībvalstu
kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm;
4) administratīvā procesa vai
kriminālprocesa ietvaros un ārpus minētajiem procesiem tiesībaizsardzības iestādēm, pirmstiesas izmeklēšanas
iestādēm, tiesai, prokuratūrai;
5) citu valsts pārvaldes vai
speciālajos likumos noteikto regulēšanas funkciju izpildes nodrošināšanai, kā arī valsts institūciju funkciju izpildes nodrošināšanai
- informāciju, kura ir vienīgi nodokļu administrācijas rīcībā vai kuru
nodokļu administrācijai atbilstoši tās kompetencei ir pienākums radīt;
6) šā likuma 18.panta 8., 12., 13.,
14. un 15.punktā, 23.panta trīspadsmitajā daļā, 24.panta otrajā daļā un
25.panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos.
(3) Sniedzot informāciju šā panta otrās daļas 3.punktā noteiktajā
gadījumā Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu
kompetentajām iestādēm, nodokļu administrācija vienlaikus par to paziņo arī
nodokļu maksātājam. Ja nodokļu administrācija ir konstatējusi faktus, kas
liecina par apliekamā objekta slēpšanu vai izvairīšanos no nodokļa maksāšanas,
tā nodokļu maksātājam par informācijas sniegšanu paziņo 90 dienu laikā pēc
ārvalsts pilnvarotā pārstāvja informēšanas.
(4) Lai saņemtu informāciju šā panta otrās daļas 4. punktā
noteiktajā gadījumā, valsts pārvaldes iestāde ar nodokļu administrāciju noslēdz
starpresoru vienošanos, kurā norāda sniedzamās informācijas apjomu,
izsniegšanas, izmantošanas un apstrādes kārtību saskaņā ar informācijas pieprasītāja
iesniegto pamatojumu;
(5) Šā panta noteikumi par informācijas konfidencialitāti ir
jāievēro šā panta otrajā daļā minētajā iestādē, kā arī pēc ierēdņa (darbinieka)
civildienesta (darba) attiecību izbeigšanas nodokļu administrācijā un citās
iestādēs;
(6) Par informācijas par nodokļu maksātāju izpaušanu vainīgā
persona tiek saukta pie likumos noteiktās atbildības.
Likumprojekta
Grozījums likumā Par nodokļiem un nodevām anotācija
1.
Kādēļ likums ir vajadzīgs |
Spēkā esošā likuma Par nodokļiem un nodevām 22.pants nosaka, ka
informācija par nodokļu maksātāju ir konfidenciāla, izņēmums ir panta otrajā
daļā noteiktais tādu iestāžu saraksts, kurām nodokļu administrācijas ierēdnis
var sniegt tām nepieciešamo informāciju. Grozot likumu, šo iestāžu skaits
strauji pieaug, pašlaik tādas ir 18. Ministru kabineta iesniegtajā
likumprojektā (reģ.nr.1426) iestāžu skaitu piedāvāts palielināt vēl par trim,
ir iesniegti priekšlikumi vēl par divām. Lai augšminētais saraksts nebūtu nepārtraukti jāpapildina, likumprojektā
piedāvāta cita pieeja netiek uzskaitītas iestādes, kuras var sniegt
konfidenciālu informāciju par nodokļu maksātājiem, bet uzskaitīti gadījumi,
kādos ir sniedzama šāda informācija. Bez tam likumprojektā ir noteikta šādas
informācijas sniegšanas kārtība un prasības informācijas saņēmējam par tās
neizpaušanu. |
2.
Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
Likums tautsaimniecības attīstību neietekmēs. Vienkāršosies informācijas
apmaiņa starp dažādām valsts un pašvaldību iestādēm. |
3.
Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
Likums tiešā veidā valsts un pašvaldību budžetus neietekmēs. |
4.
Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
Likumprojekts ir saskaņots ar spēkā esošo tiesību normu sistēmu. Nav
nepieciešamība pieņemt jaunus normatīvos aktus. |
5.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts |
Atbilst Eiropas Savienības prasībām par sadarbību starp Eiropas
Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm. |
6.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu |
Nav notikušas. |
7.
Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
Jaunu valsts institūciju radīšana vai esošo institūciju funkciju
paplašināšana nav nepieciešama. |
Komisijas
priekšsēdētājs A.Šlesers