Rīgā
2006. gada
24. maijā Nr. 8/6-2-
Saeimas Prezidijam
Lūdzam iekļaut nākamās Saeimas sēdes darba kārtībā likumprojektu Par valsts nodevu par notariālo darbību izpildi mājokļa īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā.
Pielikumā:
Likumprojekts, anotācija likumprojektam.
Saeimas deputāti:
1.
___________________ _______________________
2. ___________________ _______________________
3. ___________________ _______________________
4. ___________________ _______________________
5. ___________________ _______________________
6. ___________________ _______________________
7. ___________________ _______________________
Likumprojekts
Par valsts nodevu par notariālo
darbību izpildi mājokļa īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā
1.pants. Mājoklis šā
likuma izpratnē ir individuālo dzīvojamo māju apbūvē ietilpstošās ēkas,
daudzdzīvokļu dzīvojamo māju daļas, ko izmanto dzīvošanai, un mākslinieku
darbnīcas, kā arī šo māju apbūvē ietilpstošās palīgēkas un ar šīm mājām un ēkām
saistītā zeme.
2.pants. Par zvērinātu notāru
veikto notariālo darbību izpildi par īpašuma tiesību nostiprināšanu
zemesgrāmatā saskaņā ar atsavinājumu (tai skaitā dāvinājumu) ir šādas valsts
nodevas likmes:
1) īpašnieka bērniem,
laulātajiem, vecākiem, brāļiem, māsām, mazbērniem, mazmazbērniem, vecvecākiem:
a) par nekustamo īpašumu, kura
vērtība nepārsniedz 200 000 latus - 0%;
b) par nekustamo īpašumu, kura
vērtība pārsniedz 200 000 latus - 0,5 % no nekustamā īpašuma vērtības
par summu, kas pārsniedz 200 000 latus, bet ne vairāk kā 10 000 lati;
2) citām fiziskajām un
juridiskajām personām:
a) fiziskajām personām, kuri ir
Latvijas rezidenti, pirmā mājokļa iegādei, tajā skaitā apbūvei paredzētas zemes
iegādei - 0,1% no nekustamā īpašuma vērtības (latos), ja tā vērtība nepārsniedz
200 000 latus;
b) par nekustamo īpašumu, kura
vērtība nepārsniedz 200 000 latus - 1% no nekustamā īpašuma vērtības
(latos);
c) par nekustamo īpašumu, kura
vērtība pārsniedz 200 000 latus, bet nepārsniedz 400 000 latus -
3% no nekustamā īpašuma vērtības (latos);
d) par nekustamo īpašumu, kura
vērtība pārsniedz 400 000 latus, bet nepārsniedz 600 000 latus -
5% no nekustamā īpašuma vērtības (latos);
e) par nekustamo īpašumu, kura
vērtība pārsniedz 600 000 latus - 7% no nekustamā īpašuma vērtības
(latos);
3) īpašuma dāvinājums personām,
kuras nav šī panta pirmajā punktā minētās personas - 7 % no nekustamā
īpašuma vērtības (latos).
3.pants. Lai aprēķinātu valsts nodevu, par nekustamā īpašuma vērtību uzskatāms
augstākais no šādiem novērtējumiem:
1) līgumā norādītā
atsavināšanas summa;
2) nekustamā īpašuma
kadastrālais (inventarizācijas) novērtējums. Nekustamā īpašuma kadastrālais
(inventarizācijas) novērtējums ir spēkā neierobežotu laiku, ja tā kadastrālā
vērtība nav mainījusies, ko apliecina Nekustamā īpašuma kadastra reģistra
izsniegta uzziņa vai elektroniskā veidā sagatavota informācija;
3) novērtējums, kas noteikts,
ieķīlājot nekustamo īpašumu kredītiestādē.
4.pants. Ja nekustamo īpašumu atsavina par atlīdzību graudā vai citiem
pienākumiem, atsavināmā nekustamā īpašuma vērtību aprēķina pēc vidējās tirgus
cenas iepriekšējā mēnesī, skaitot no līguma noslēgšanas dienas.
5.pants. Ja tiek noslēgts maiņas līgums, valsts nodevu aprēķina pēc augstāk
novērtētās maināmās mantas vērtības (arī tad, ja tiek mainīts nekustamais
īpašums pret kustamo īpašumu).
6.pants. No valsts nodevas ir atbrīvotas šādas personas:
1) fiziskās un juridiskās
personas, kurām pāriet atpakaļ īpašuma tiesības sakarā ar noslēgto
atcēlējlīgumu;
2) fiziskās un juridiskās
personas, kuras ir privatizējušas valsts un pašvaldību daudzdzīvokļu mājās
esošos dzīvokļus, neapdzīvojamās telpas, mākslinieku darbnīcas, viendzīvokļa un
daudzdzīvokļu mājas un nostiprina zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz šiem
objektiem;
7.pants. (1) Valsts nodeva par notariālajām darbībām, ko veic
zvērināti notāri, kā arī valsts nodeva par īpašuma tiesību nostiprināšanu
zemesgrāmatā samaksājama pašvaldības budžetā.
(2) Ja nekustamais īpašums
atrodas vairāku pašvaldību administratīvajā teritorijā, nodevu ieskaita
proporcionāli katras pašvaldības teritorijā esošajai nekustamā īpašuma daļai.
8.pants. (1) Ja nodeva aprēķināta izmantojot 3.panta 1. un 2. punktā minēto
informāciju un pašvaldība, kura saņem ieņēmums no nodevas, nepiekrīt 2. un
3.panta kārtībā noteiktās nodevas apmēram, pašvaldība lūdz tieslietu ministra
izveidotai komisijai precizēt atsavināšanas summu (darījuma vērtību). Lēmumu
par precizēto atsavināšanas summu pieņem tieslietu ministrs. Ja atsavināšanas
summas precizēšanas rezultātā pieaug maksājamā nodeva, nesamaksātā nodevas daļa
tiek piedzīta no personas, uz kuras vārda īpašums ir reģistrēts Zemesgrāmatā.
(2) Pēc atzinuma par precizēto atsavināšanas summu saņemšanas gan pašvaldībai,
gan nodevas maksātājam ir tiesības to pārsūdzēt tiesā.
(3) Panta pirmajā daļā minētās
komisijas izveidošanas kārtību un darbības nolikumu nosaka Ministru kabinets.
Pārejas noteikums
Līdz 2007.gada 1.jūlijam ir
spēkā Ministru kabineta 23.01.2001. noteikumi Nr.28 Noteikumi par valsts
nodevu par notariālo darbību izpildi un īpašuma tiesību un ķīlas tiesību
nostiprināšanu zemesgrāmatā tik tālu, cik tie nav pretrunā ar šo likumu.
Likums stājas spēkā 2007.gada
1.janvārī
Likumprojekta Par valsts nodevu par notariālo darbību izpildi mājokļa īpašuma tiesību
nostiprināšanai zemesgrāmatā
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir
vajadzīgs |
Pēdējā laikā aizvien
pieaugošā ātrumā nekustamā īpašuma tirgū kāpj mājokļu cenas, to kāpums
krietni apsteidz iedzīvotāju ieņēmumu palielināšanās tempus. Lielā mērā
mājokļu cenu straujais pieaugums saistīts ar spekulatīvām darbībām nekustamā
īpašuma tirgū. Šī likuma mērķis ir atvieglot iedzīvotājiem pirmā mājokļa
iegādi, savukārt papildus nodevas iekasēt pērkot mājokli, kura cena ir
krietni virs vidējās. Lai uzlabotu kontroli par
nodevas samaksu un tā būtu atbilstoša patiesajai darījuma vērtībai, ieņēmumus
no nodevas paredzēts ieskaitīt pašvaldību budžetos. |
2. Kāda var būt
likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
Likumprojekts atvieglos
iedzīvotājiem pirmā mājokļa iegādi, kā arī ierobežos spekulatīvos darījumus
ar nekustamajiem īpašumiem. Likums tuvinās nekustamā
īpašuma vērtību, kas tiek uzrādīta nodevas aprēķinam, reālajai darījuma
vērtībai. |
3. Kāda var būt likuma
ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
2007.gadā valsts budžeta
ieņēmumi samazināsies par 1,5 miljoniem latu, par tādu pašu summu
palielināsies pašvaldību budžetu ieņēmumi. |
4. Kāda var būt
likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
Nepieciešams izdarīt grozījumus likumā Par nodokļiem
un nodevām un izdot Ministru kabineta noteikumus. |
5. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts |
Likums atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām |
6. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu |
|
7. Kā tiks
nodrošināta likuma izpilde |
Likuma izpilde neprasa jaunu institūciju veidošanu vai
esošo štatu palielināšanu. Likuma izpilde tiks nodrošināta ar līdzšinējām
Tieslietu ministrijas un pašvaldību struktūrvienībām. |