Latvijas
Republikas
8.Saeimas
Prezidijam
2006.gada
___________________Nr.
Rīgā
Saskaņā
ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu iesniedzam likumprojektu "Par kompensācijām īrniekiem, kuri lietojuši dzīvojamās
telpas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā līdz
īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu mantiniekiem.
Pielikumā:
1. Likumprojekts (uz 2 lp.).
2. Anotācija (uz 3 lp.).
8. Saeimas
deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Likums Par kompensācijām
īrniekiem, kuri lietojuši dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam
īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem
īpašniekiem vai viņu mantiniekiem
1.pants.
Likuma mērķis
Šis
likums nosaka kārtību, kādā īrniekiem, kuri lietojuši dzīvojamās telpas denacionalizētā
vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā līdz īpašuma tiesību
atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu mantiniekiem (turpmāk īrnieki), kompensējams nevienlīdzīgs
stāvoklis salīdzinājumā ar personām, kuras ieguvušas tiesības piedalīties
valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijā, kā arī īrnieku tiesību
aizsardzību īres līguma izbeigšanas un izlikšanas gadījumā.
2.pants.
Likuma subjekts
Par
īrnieku šā likuma izpratnē atzīstama persona, kas lietojusi dzīvojamās telpas
denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā līdz īpašuma
tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu mantiniekiem, ja šī persona uz šā likuma spēkā stāšanās brīdi
turpina lietot minētās telpas vai ir izlikta no dzīvojamās telpas likuma Par dzīvojamo
telpu īri 28.2 panta pirmajā daļā, 28.3 panta
pirmajā daļā un 28.4 panta otrajā daļā paredzētajos gadījumos.
3.pants. Īrnieka statusa piešķiršana
Īrnieka statusu piešķir vietējā pašvaldība,
kuras teritorijā atrodas dzīvojamā telpa, kuru lietojusi attiecīga persona.
Pieprasot statusu, persona uzrāda personu
apliecinošu dokumentu un iesniedz šādus dokumentus:
1) iesniegumu;
2) dzīvojamās telpas īres līgumu, pašvaldības
izziņu par reģistrāciju dzīvesvietā (pierakstu) vai tiesas spriedumu par juridiskā
fakta konstatēšanu;
3) tiesas spriedumu par izlikšanu, ja persona
ir izlikta no dzīvojamās telpas.
Pašvaldība pieņem lēmumu par īrnieka statusa piešķiršanu triju mēnešu
laikā no visu dokumentu iesniegšanas.
4.pants. Kompensācijas aprēķināšana
Vietējā pašvaldība triju mēnešu
laikā no statusa piešķiršanas dienas aprēķina īrniekam izmaksājamās
kompensācijas apmēru. Īrnieks iesniedz kompensācijas aprēķināšanai
nepieciešamos dokumentus.
Kompensācijas apmēru veido:
1) īrētās dzīvojamās telpas tirgus vērtība
īrnieka statusa piešķiršanas brīdī;
2) starpība starp pašvaldībai piederošo
dzīvojamo telpu īres maksu un faktisko īres maksu vai likuma Par dzīvojamo telpu īri pārejas
noteikumu 4.punktā minēto īres maksu, ja faktiskā īres maksa to pārsniedz.
Ja īrniekam piešķirta palīdzība, kas tika sniegta saskaņā ar likumu Par palīdzību dzīvokļa
jautājumu risināšanā,
kompensācijas apmērs proporcionāli samazināms.
5.pants.
Kompensācija izmaksa
Kompensācija izmaksājama Ministru kabineta noteiktajā kārtībā no valsts
budžeta vienādās daļās katru mēnesi desmit gadu laikā no kompensācijas
aprēķināšanas brīža.
Ja īrnieks iegūst īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, pēc viņa
pieprasījuma kompensācija izmaksājama avansā, pārskaitot to uz nekustamā
īpašuma atsavinātāja kontu kredītiestādē.
Pēc kompensācijas izmaksas īrnieks zaudē savu statusu.
6.pants.
Pašvaldības kompetence īrnieku tiesību aizsardzības jomā
Pēc īrnieka statusa piešķiršanas vietējā pašvaldība pārņem viņa no
dzīvojamās telpas īres attiecībām izrietošās tiesības un pienākumus attiecībā
uz īres maksas apmēra noteikšanu un īres maksas samaksu, kā arī iegūst tiesības
pārstāvēt īrnieku tiesā.
Pašvaldība izdod saistošos noteikumus par kārtību, kādā īrnieks apmaksa
īres maksas daļu. Pārējo daļu apmaksa pašvaldība no sava budžeta. Valsts
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā sedz ne mazāk kā pusi no pašvaldību
izmaksām, kas paredzētas īres maksas dzēšanai.
7.pants. Valsts nodrošinātā juridiskā
palīdzība
Īrniekam ir tiesības Valsts
nodrošinātās juridiskās palīdzības likumā noteiktajā kārtībā saņemt bezmaksas
juridisko palīdzību civillietās, kas saistītās ar dzīvojamās telpas īres
tiesiskajām attiecībām.
Likums stājas spēkā 2007.gada
1.janvārī
8. Saeimas
deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Par kompensācijām īrniekiem, kuri lietojuši
dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā
mājā līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu
mantiniekiem
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijā lai
kā no 1992. līdz 2002.gadam
denacionalizēja 10 321 dzīvojamo māju ar 78 046 dzīvokļiem (kopumā tie veido
3,6 miljonus kvadrātmetru) jeb astoņus procentus no valsts kopējā mājokļu
skaita. Denacionalizētajos namos dzīvo aptuveni 3% no Latvijas
iedzīvotājiem. Šie iedzīvotāji nevarēja iegūt savā īpašumā mājokli
privatizācijas kārtībā. Kopš 2002.gada īres maksa denacionalizētajos namos
atšķiras no pašvaldībām piederošo dzīvojamo telpu īres maksas. Turklāt saskaņā ar
Satversmes tiesas spriedumu lietā Nr.2005-16-01 īres maksa denacionalizētajos namos ar 2007.gada 1.janvāri netiks
ierobežota ar normatīvajiem aktiem. |
|
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz kompensēt īrniekiem, kuri lietojuši dzīvojamās telpas denacionalizētā vai
likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā līdz īpašuma tiesību
atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu mantiniekiem, nevienlīdzīgu stāvokli salīdzinājumā ar
personām, kuras ieguvušas tiesības piedalīties valsts un pašvaldību dzīvojamo
māju privatizācijā, kā arī nosaka īrnieku tiesību aizsardzību īres līguma
izbeigšanas un izlikšanas gadījumā |
|
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav ietekmes |
|
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts veicinās sociālo stabilitāti, jo
rada priekšnoteikumus īrnieku tiesību aizsardzībai. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Detalizēto aprēķinu veikšanai ir nepieciešama papildus informācija |
||||||||||
6. Cita informācija |
- |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod |
Jāizdod Ministru kabineta noteikumi par
kompensācijas izmaksas kārtību un kārtību, kādā valsts sedz pašvaldību izmaksām, kas paredzētas
īres maksas dzēšanai |
|
|||||||||
2. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
- |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Notikušas konsultācijas ar Latvijas māju īrnieku
asociāciju (LMIA) |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskā organizācija atbalsta likumprojektu |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas,
Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
- |